|

Named Entity View

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-07-13 ps2013-048-06-001-154 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

154. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 608/ - třetí čtení

Date2016-07-13
Meetingps2013/048
Agenda Itemps2013/048/154
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/048schuz/s048211.htm

Page 1 > 2

Místopředseda PSP Petr Gazdík154. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 608/ - třetí čtení Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele pan ministr dopravy Dan Ťok a také zpravodaj garančního hospodářského výboru pan poslanec Martin Kolovratník. (Hluk v sále se snaží ztišit sami poslanci: Ššššš.)No klid je pouze jeden problém. Druhý problém je ten zpravodaj hospodářského - a ho vidím. Děkuji, pane zpravodaji. Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 608/3, který vám byl doručen dne 2. června 2016. Usnesení garančního hospodářského výboru pak bylo doručeno jako sněmovní tisk 608/4. Nyní se táži navrhovatele, zda zájem vystoupit před otevřením rozpravy. Prosím, pane ministře, máte slovo. Ministr dopravy ČR Dan ŤokVážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, předmětem předloženého návrhu zákona o dráhách je zejména zajištění transpozice evropské směrnice o vytvoření jednotného evropského železničního prostoru. Tento návrh byl již představován a podrobně projednáván jak na plénu Poslanecké sněmovny, tak v hospodářském výboru a podvýboru pro dopravu. Dovolte mi tedy pouze stručný úvod. Předložený vládní návrh zasahuje do řady oblastí zákona o dráhách, dílčím, nebo uceleným způsobem. Mezi nejpodstatnější oblasti dotčené novelizace patří kategorizace drah a vymezení přístupu na jednotlivé kategorie drah, zejména vleček; nová úprava provozování zařízení služeb upravující práva a povinnosti provozovatelů těchto zařízení a dopravců využívajících služby v nich; nové znění úpravy udílení licencí pro provozování drážní dopravy; nová úprava přidělování kapacity dráhy včetně možnosti posuzování ohrožení hospodářské vyváženosti drážní dopravy provozované na základě smlouvy o veřejných službách; za páté úprava působnosti a postupu drážní inspekce při šetření mimořádných událostí. Vedle výše uvedených témat obsahuje návrh změny i v oblasti správního trestání a organizace státní správy v oblasti drah, zejména v souvislosti s navrhovaným zřízením Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře. Dále některé dílčí vnitrostátní úpravy, zejména v oblasti kácení dřevin podél drah a stavby drah. K návrhu byla vznesena řada pozměňovacích návrhů. Stanovisko Ministerstva dopravy k nim je v zásadě shodné se stanoviskem garančního hospodářského výboru, na dvě výjimky. Na rozdíl od hospodářského výboru Ministerstvo dopravy nepodporuje přijetí pozměňovacího návrhu paní poslankyně Matušovské označovaného jako C5. Tento pozměňovací návrh vkládá do zákona o dráhách nový § 46s obsahující zejména povinnost provozovatele dráhy a dopravce užívat při školení určitých kategorií zaměstnanců osob akreditovaných Ministerstvem dopravy. Tato úprava dle našeho názoru nepovede ke zvýšení bezpečnosti provozu na dráhách a bude navyšovat náklady provozovatelů drah a dopravců. Odchylně od hospodářského výboru dále Ministerstvo dopravy nepodporuje přijetí souboru pozměňovacích návrhů pana poslance Birkeho označených písmenem H. Jde o soubor vstupů do zákona o dráhách a zákona o ochraně přírody a krajiny, jejichž cílem je vyjmout kácení dřevin v okolí dráhy z působenosti zákona o ochraně přírody a krajiny, tedy z působnosti orgánů ochrany přírody a krajiny. Zde rozhodně není sporu o tom, že stávající režim předběžného povolování kácení dřevin v okolí drah není vhodný, je časově a administrativně náročný a ztěžuje operativní reakci v případě ohrožení. Vládní návrh v této oblasti ovšem obsahuje změny, které mění režim kácení z povolovacího na ohlašovací a zároveň významně v této oblasti posilují kompetence drážního úřadu a hlediska bezpečnosti provozu dráhy. Jedná se o změny dohodnuté a odsouhlasené Ministerstvem dopravy a Ministerstvem životního prostředí. Jsou výsledkem poměrně obsáhlých diskusí a dovolte mi vás v této oblasti požádat o podporu znění vládního návrhu. V ostatních jsou stanoviska Ministerstva dopravy k pozměňovacím návrhům shodná se stanovisky garančního hospodářského výboru. Vážené poslankyně, vážení poslanci, návrh, který vláda předložila Poslanecké sněmovně, je výsledkem dlouhé a velmi usilovné práce, četných jednání s dotčenými subjekty i orgány veřejné správy a je nezbytný z hlediska implementace práva Evropské unie, obsahuje ale i řešení vnitrostátních problémů v oblasti drážní dopravy. Dovolte mi tedy požádat vás o jeho přijetí. Děkuji. Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkuji panu ministrovi. Nyní otvírám rozpravu, do které neeviduji žádnou přihlášku. Pan poslanec Šidlo. Prosím, pane poslanče. Poslanec Karel ŠidloDěkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, kolegové, členové vlády, jenom stručně navážu na pana ministra. Bohužel moje dlouhodobě plánovaná operace a potom pooperační stav mi nedovolil se zúčastnit celého legislativního procesu, takže zpravodajování převzal, a děkuji mu za to, kolega Kolovratník. A ten proces byl trošičku poznamenán tím, že zpravodaj z opoziční strany měl trochu jiné názory než zpravodaj z koaliční.

Text viewDependenciesWavesurferList names