ps2017-079-05-005-287.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-01-27 ps2017-079-05-005-287 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Místopředseda PSP Tomio Okamura 287 . Návrh poslanců Jana Birke , Jana Hamáčka , Jana Chvojky a dalších na vydání zákona o veřejně prospěšných společnostech bytových a výstavbě dostupného bydlení a o změně některých zákonů ( zákon č . 586 / 1992 Sb . , o daních z příjmů , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 90 / 2012 Sb . , o obchodních společnostech a družstvech ( zákon o obchodních korporacích ) , ve znění pozdějších právních předpisů ) / sněmovní tisk 952 / - prvé čtení Paní poslankyně Věra Procházková hlasuje s náhradní kartou číslo 15 . Takže prvé čtení . Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 952 / 1 . Prosím , aby za navrhovatele předložený návrh uvedl poslanec Jan Birke . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Jan Birke Děkuji za slovo , pane místopředsedo . Vážení členové vlády , vážené kolegyně , vážení kolegové , dovolte mi , abych pokud možno stručně odůvodnil návrh svůj a mých kolegů dle sněmovního tisku 952 tak , jak bylo řečeno , na vydání zákona o prospěšných společnostech bytových a dále . Krátké zdůvodnění . Současný stav bytové politiky není dobrý a vlastní bydlení , zejména pro mladé lidi ve větších městech , se stává poměrně nedostupným luxusem . Mladá generace , ale i občané okolo 40 let věku si začínají uvědomovat , že bydlení je pro ně ohromným celoživotním břemenem , a návrhy na koupi bytu jsou co (do) nabídky nedostatečné poptávce , vyšší je nabídka vlastnického bydlení , nemá tedy levnější alternativu . To ovlivňuje oblast rodinné politiky i životní úroveň seniorů . Velký problém v dostupnosti vlastního bydlení mají nejen nízkopříjmové skupiny obyvatel , ale i středněpříjmové a dlouhodobé dopady současné koronakrize se jistě v následujících letech dotknou i další řady občanů . Příklady a fakta bych mohl předkládat celé hodiny nejenom z titulu starosty , ale myslím si , že i vy máte celou řadu svých vlastních příkladů a určitě mi dáte v této věci za pravdu . Dovolte mi ale , abych se držel hlavního návrhu , a to tím , že bychom mohli - i přesto , že rozumím tomu , že bude nutno tento zákon podrobit diskuzi ve výborech , rozumím tomu a respektuji to - tak máme ale možnost tu situaci změnit . Nechtěli jsme dále přihlížet k této pro mnohé zoufalé situaci tak , jak jsem ji popisoval , a přicházíme tedy s efektivním řešením , které spočívá ve zvýšení tempa výstavby bytů , ale nejen dražších , komerčních , ale také obecních , levnějších a družstevních . A právě návrh zákona o veřejně prospěšných společnostech bytových a výstavbě dostupného bydlení by toto měl změnit . Návrh zákona by měl umožnit stavět finančně dostupné byty , které by měly být zhruba o třetinu levnější oproti klasické tržní ceně . Prosím , berte to , že to , co říkám , je skutečně zhruba , protože to může být předmětem té debaty . Jak chceme tohoto zlevnění docílit ? Definováním neziskového charakteru výstavby bytů , které umožní výstavbu cenově dostupného bydlení . Jak už jsem upozornil dříve , když už jsem o našem záměru mnohokrát hovořil v minulosti , nejedná se o žádný experiment a krok do neznáma , i přestože někteří odpůrci tohoto návrhu tak o tom hovoří . Ale tento systém je odzkoušený v řadě vyspělých zemích . V moderních zemích Evropské unie je více než 25 % z celkového počtu bytů levných , dostupných . Například v Rakousku je až 30 % všech bytů tohoto charakteru , a právě v Rakousku dodnes platí zákony , které do roku 1948 platily u nás na tento druh bytové výstavby . Dalším příkladem může být i Německo , Francie nebo Velká Británie . Ve Velké Británii je dokonce takzvaná Housing Association - schraňuje nebo respektive má ve svém portfoliu více než 2 , 3 milionu bytů . Kdo by měl byty stavět u nás ? Mělo by se jednat o veřejně prospěšné společnosti se speciální právní úpravou pro jejich činnost a výstavbu bytů , které mohou mít formu družstva , spolku , společnosti s ručením omezeným nebo akciové společnosti . Všechny tyto formy přes jejich specifika spojuje společný princip , kterým je zajištění cenově dostupného bydlení , nikoliv zisku investorovi . Cílem těchto nových společností není zisk z prodeje , ale služba občanům a zakladatelům pořídit si byt za cenu pozemku , stavebních prací , tedy za pořizovací náklad . Naše analýzy poukazují , že se takto cena bytu sníží nejméně o jednu třetinu oproti ceně bytu na trhu v této chvíli . Zákon svěřuje řadu oprávnění obcím . Tady si dovolím hovořit právě jako člen nejenom zastupitelstva , ale samospráv . Ty mohou takovou společnost založit , vkládat do ní jako majetkový vklad pozemek , pokud ho mají - a já myslím , že je celá řada obcí , které mají pozemky určené pro stavbu bytů , spolupracovat s jinými právnickými osobami , například s družstvy . Prostě zákon přinese na trh nový segment , nabídku a počítá s vlastní aktivitou občanů , kteří chtějí získat byt . To jsou zásadní změny a dle mého názoru a názoru mých kolegů a předkladatelů i potřebné .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities