Text view Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-12-04 ps2017-072-04-007-350 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal 350 . Návrh poslance Jana Hamáčka na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 320 / 2015 Sb . , o Hasičském záchranném sboru České republiky a o změně některých zákonů ( zákon o hasičském záchranném sboru ) , ve znění zákona č . 183 / 2017 Sb . / sněmovní tisk 794 / - třetí čtení Já prosím , aby svoje místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele pan poslanec Jan Hamáček a zpravodaj garančního výboru , což je výbor pro bezpečnost , pan poslanec Pavel Růžička . Oba dva jsou přítomni , můžeme pokračovat . Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 794 / 4 , který byl doručen dne 12 . listopadu 2020 . Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 794 / 5 . Já se táži navrhovatele , zda má zájem vystoupit před otevřením rozpravy . Není tomu tak . V tom případě otevírám rozpravu , do které mám jedinou přihlášku , a to je pan poslanec Pavel Žáček . Takže prosím , máte slovo . Poslanec Pavel Žáček Děkuji za slovo . Vážené paní kolegyně , vážení kolegové , jak jsem včera avizoval během interpelací , opět zopakuji , proč máme s návrhem zákona určitý problém . Předně je to z toho důvodu , že v předloženém návrhu není nikde vysvětleno , proč byl ze strany ministra vnitra návrh předložen jako poslanecká novela a obešel se tak standardní legislativní proces vládních návrhů zákonů , čímž se , jak všichni dobře víme , vyhnul mimo jiné mezirezortnímu připomínkovému řízení nebo hodnocení dopadu regulace . Je to již poněkolikáté , kdy pan ministr vnitra a zároveň poslanec takto nesystémově postupuje . Abychom si rozuměli , Občanská demokratická strana rozhodně podporuje hasiče v jejich práci . A chtěl bych se tak rezolutně postavit i proti názorům pana ministra , které zde byly prezentovány včera , které tvrdily opak . Ale novelizovat zákon týkající se bezpečnostního sboru se domníváme , že není jednoduché , a mnohdy je těžké se vyvarovat chyby . Tomu má , jak všichni dobře víme , zabránit připomínkové řízení . V zásadě jde o to , aby novela negativně nedopadla právě na hasičský sbor a jeho příslušníky a měla skutečný , a nikoliv jenom iluzorní přínos . Když jsem se pana ministra Hamáčka ptal , co ho vede k předkládání návrhu zákona poslaneckou iniciativou namísto standardního procesu , bylo mi písemně odpovězeno , že prostě může . A dále uvedl , že podle jeho názoru - cituji - jsou návrhy předkládány systematicky , a to v zájmu řešení aktuálního problému a při využití mého ústavního práva . Ano , na to zcela jistě má právo a já to vůbec nezpochybňuji . Ale na to musím reagovat , že Ministerstvo vnitra nepostupuje - cituji dle jeho dopisu , dle jeho vyjádření - v zájmu řešení aktuálních problémů . A jako poslanec tuto nefunkčnost rezortu dokáže svými poslaneckými návrhy zhojit ? Pracuje snad rezort pod jeho vedením nesystematicky a proti zájmu řešení aktuálních bezpečnostních problémů ? Ačkoliv je možné kvitovat snahu redigovat ( ? ) administrativní zátěž Hasičského záchranného sboru a rovněž zahrnout i další situace do hrazení zásahu Hasičského záchranného sboru pojišťovnami , je ministrem zvolený proces diskutabilní . Za celou dobu projednávání jsem se nedozvěděl , v čem přesně spočívá ulehčení administrativní zátěže . Pokud se jedná o to , že prováděcím předpisem vznikne jeden formulář , tak tomu moc nevěřím . Jako by neexistoval už dnes jeden formulář , takzvaná zpráva o zásahu , kde jsou všechny potřebné informace , o co se jednalo , v kolik hodin byl výjezd , v kolik hodin příjezd na místo , s jakou technikou , kolik jednotek zasahovalo , jaké byly použity prostředky a tak dále . Musí se tedy vytvářet nový vzor tiskopisu pro uplatnění nároku na náhradu nákladů za zásah prováděcím předpisem ? V čem spočívá ono zjednodušení ? Nebude se dělat fotodokumentace , nebo co se bude dělat ? Kolik času ušetříme ? Není nám to známo . Ministr mi odpověděl , že jsou - cituji - jednotkám požární ochrany kompenzovány náklady zásahů v paušální výši 5 600 korun za hodinu zásahu . Tato výše úhrady nákladů vychází zejména ze statistik zásahové činnosti jednotek požární ochrany , které zohledňují reálné náklady na provoz technik požární ochrany a související náklady . Proč mi ale neposkytl zmíněnou statistiku reálných nákladů ? Je tam zahrnuta amortizace techniky , použité sorbenty , čas a plat příslušníků zasahujících jednotek a tak dále . Ono když bude havárie , například mopedu , na nějaké silnici třetí třídy , asi nebude hodina řešení události stát stejně jako při dopravní nehodě cisterny s asfaltem při kyselině rozlité na dálnici . Nechci , aby to někdo chápal špatně , je naprosto v pořádku a správně , aby viník nehody , byť cestou pojišťovny , platil vše , co způsobil , ale prostě si v tom okamžiku musíme říct , jak jsme ke konkrétní výši či sumě dospěli . To chce podrobnější diskusi , propočet a zvážení souvislostí , což nám díky tomu , že nám pan ministr zvolil cestu předložení návrhu jako poslanec bez připomínkového řízení ostatních rezortů , de facto znemožnil . Návrh zjednodušeně spočívá v tom , že Hasičský záchranný sbor má vždycky pravdu . To se týká informace v tiskopise pro pojišťovnu . Tak jsem se jich včera ptal : Co když ji velitel zásahu mít nebude ? K tomu mi pan ministr uvedl , že konstrukce vyvratitelné právní domněnky - teď opětovně cituji - v navrhovaném § 44 odst . 9 dotčeného zákona je jedním ze základních principů nové úpravy , která má za cíl mimo jiné zjednodušit a urychlit procesní stránku věci při generování co nejmenších nákladů všech dotčených stran na administrativu s tím spojenou . Ale pane ministře , tímto způsobem uvažovali v minulosti komunisté . Stát má pravdu a teď to , občane , vyvrať . Vážně to povede k urychlení procesu a ušetří čas a peníze ? Možná jen státu . Co občan , ptám se znovu a stejně jako včera ? Ještě si dovolím se vyjádřit k pozměňovacímu návrhu , který upravuje možné zveřejňování záznamu ze zásahu . Znamenalo by to , že takové informace a záznamy může Hasičský záchranný sbor zveřejnit ve veřejném zájmu nebo v nějakém důležitém zájmu . Nejsem přesvědčen o tom , že nebude tato nejednoznačnost pojmů způsobovat v praxi problémy a ochrání zasahující hasiče , kteří záznam pořídili . Včera jsme zde diskutovali , nebo já jsem poukazoval na to , jak bude asi po zásahu velmi složité se prokličkovat tou judikaturou Ústavního soudu pro toho konkrétního rozhodujícího příslušníka . Ta formulace , která byla v té interpelaci , v té odpovědi na interpelaci , mě nijak neuklidnila . Sice jsem se od pana ministra dozvěděl , že pozměňovací návrh podporuje , ale nerozumí , jak bude právě hasič určovat , když změní kontext neurčitých pojmů ve vztahu k judikatuře . Jak se to bude dělat ? Jak má hasič zvládat vnímat kontext nutný pro možnost uzavření zásahu ? Nebude hasič riskovat postih ? A tak dále a tak dále . Jistě je pro hasiče přínosné pořizovat záznamy z ostrých zásahů a pak s nimi dál nakládat například pro školení nových hasičů , poučení z předešlých chyb , pracovat na taktice proběhlého zásahu a tak dále . Ale asi bychom byli neradi , aby se takové záznamy a informace pod vágním veřejným zájmem či jiným důležitým zájmem prezentovali veřejnosti bez pravidel . Jde mi samozřejmě o ochranu zasahujících hasičů včetně těch dobrovolných , kteří nebudou vědět , zda jsou chráněni zákonem , či nikoliv . Kdo ponese odpovědnost za zveřejnění záznamu ? Zasahují i další složky integrovaného záchranného systému . Nechci se opakovat , ale třeba tohle jsou otázky , které mohl vyřešit standardní proces přijímání vládní , nikoliv poslanecké novely o Hasičském záchranném sboru . Možná bychom se v tomto případě dozvěděli i stanovisko Úřadu pro ochranu osobních údajů , které by mě rovněž pochopitelně zajímalo . A obdobně , pan ministr nás sice na výboru ústně ujistil , že pojišťovny s navrženým postupem , to znamená zde prezentovaným zjednodušením administrativy , souhlasí , ale na papíře to nikde není . Souhlasí všechny zainteresované pojišťovny , nebo jen některé ? Verifikace tohoto tvrzení , kterému můžeme věřit , ale také nemusíme , díky tomu nemám . Zvoleným postupem pan ministr a poslanec podkopal možná dobrý záměr a myšlenku pro usnadnění těžké práce hasičů , což si myslím , že je škoda . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Pikal Děkuji . Ptám se , jestli se ještě někdo další hlásí do rozpravy . S faktickou poznámkou jsem zde měl pana poslance Ondráčka , takže pokud má zájem , prosím . Poslanec Zdeněk Ondráček Děkuji , pane předsedající . Kdo jste byl včera na dopoledním projednávání interpelací , tak jste asi podobnou rozpravu slyšeli . Ono někdy nezbývá než to , že opakování je matka moudrosti . Co je veřejný a popřípadě co je důležitý zájem a k čemu slouží tento pozměňovací návrh , jsme zde , myslím , dostatečně vysvětlili . Já na příkladu Bohumína , kdy je potřeba práci hasičů , kterou provádějí , vysvětlovat někdy i laické veřejnosti , která problémy vnímá samozřejmě více emocionálně , protože se jich to může nějakým způsobem dotýkat , a je někdy potřeba i tu práci dostatečně vysvětlit tak , aby i občané věděli . A bohužel je velmi mrzuté , že média , která jsou často na místě , dají hlas právě těmto lidem a svými neobjektivními informacemi pak poškozují dobrou práci policie - pardon , Hasičského záchranného sboru , omlouvám se . Ale ono to je u policie to samé .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities