ps2017-058-04-006-340.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-09-18 ps2017-058-04-006-340 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Místopředseda PSP Tomio Okamura 340 . Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 477 / 2001 Sb . , o obalech a o změně některých zákonů ( zákon o obalech ) , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 679 / - třetí čtení Prosím , aby místo u stolku nadále zaujímal ministr životního prostředí Richard Brabec a zpravodaj garančního výboru , což je výbor pro životní prostředí , poslanec František Elfmark . Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 679 / 9 , který byl doručen dne 8 . července 2020 . Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 679 / 10 . Nyní se táži navrhovatele , zdali má zájem vystoupit před otevřením rozpravy . Pane ministře ? Nemáte . Takže já otevírám obecnou rozpravu , do které mám přihlášeného pana poslance Františka Elfmarka , zatím jediná přihláška . Prosím . Poslanec František Elfmark Já děkuji za slovo . Já i u tohoto sněmovního tisku jenom krátce o našich pozměňovacích návrzích k novele zákona o obalech a ke svým pozměňovacím návrhům . Rád bych řekl pár slov k možnosti autorizace nových obalových společností , kterých se tento sněmovní tisk převážně týká . Osobně si myslím , že bychom zde měli především ujasnit , co vlastně tímto sněmovním tiskem chceme , protože návrh zákona míří k tomu , aby dle mého úsudku co nejméně umožnil vstup nových AOS na náš trh . AOS = autorizované obalové společnosti . Ale ve skutečnosti tento sněmovní tisk konzervuje současný stav a posiluje monopol EKO - KOMu . Vypadá to téměř , jako by zákon naoko něco povoloval , ale záměrem předkladatelů přitom bylo , aby se vlastně nic nezměnilo . Chceme - li tedy zachovat monopol společnosti EKO - KOM , je tento sněmovní tisk nastaven správně , i když by to bylo možné určitě udělat jednodušeji . Podmínky pro získání autorizace pro žadatele do kolektivního systému jsou totiž opravdu těžko splnitelné , zejména pokud se jedná o požadované finanční zajištění a o povinné smluvní zajištění 25 % obcí jako součást žádosti . Ale je to opravdu to , co jsme chtěli ? Já tady nechci řešit EKO - KOM , jestli funguje dobře , nebo špatně , ale jenom jsem si kladl otázku , zdali je pro Českou republiku monopol prospěšný , či nikoliv . Dle mého názoru by konkurence na poli obalových společností mohla přinést změny k lepšímu , kdežto monopol povede ke stagnaci . Chtěl bych ještě upozornit na to , že zde máme několik žadatelů o autorizaci , kteří o ni žádají již několik let marně a nyní budou muset plnit své podmínky úplně od znovu . Proto prosím , upravme podmínky získání autorizace tak , aby byly splnitelné a na trh mohly vstoupit další autorizované společnosti . Směřují k tomu některé mé pozměňovací návrhy a já i u tohoto sněmovního tisku žádám o jejich podporu . Děkuji za slovo . Místopředseda PSP Tomio Okamura Takže pane poslanče , nyní v obecné rozpravě se mezitím přihlásili další poslanci , asi budete muset uvolnit místo , protože původně to tak nebylo , jste si to tam hezky rozložil všechno . (S úsměvem.) Takže nyní vystoupí pan poslanec Josef Kott a připraví se paní poslankyně Brzobohatá . Prosím , máte slovo . Poslanec Josef Kott Děkuji za slovo , pane místopředsedo . Vážený pane ministře , milé kolegyně , vážení kolegové , dovoluji si před závěrečným hlasováním o návrhu zákona o obalech se s vámi podělit o několik málo skutečností . Tento vládní návrh zákona nám nabízí kromě jiného , jak už tady řekl můj předřečník , povinnou implementaci nové směrnice o obalech . Také toto považuji za velmi důležité . Ale považuji za důležité i úpravu podmínek pro vznik nové autorizované obalové společnosti na našem trhu . A velice krátce zdůvodnění mého pozměňovacího návrhu . Po podrobném prozkoumání samotného vládního návrhu jsem došel k závěru , že pro vytvoření pozitivních podmínek je potřeba udělat trochu více . Proto jsem problematiku konzultoval s odborníky a předložil komplexní pozměňovací návrh , který je komplexní úpravou vládního návrhu pro vznik nových AOS , a to tak , zdůrazňuji , aby nedošlo k ohrožení stávajícího zavedeného systému . Systém bude po schválení pozměňovacího návrhu možno postavit na systému sdílení , což je obdoba rakouského funkčního modelu . V žádném případě tento návrh nezasahuje do úprav návrhu zákona týkajících se implementace . Protože se jedná o komplexní úpravu , může se některým z vás zdát tento můj návrh příliš rozsáhlý . Odborníci spolu s erudovanými právníky znalými legislativních procedur návrh připravili tak , aby splňoval podmínky legislativních úprav . Již v samotné diskusi kolem tohoto návrhu mimo jiné opakovaně zaznělo , že stávající stav monopolu jediné společnosti na trhu není nadále únosný . Tato diskuse a žádosti směrem k MŽP zaznívají opakovaně již minimálně dvě volební období . Vzniká tak kuriózní situace . Na jedné straně zákon , který má vytvářet vhodné podmínky pro více AOS , a přitom dosud podle zákona nikdo z žadatelů neuspěl a nikdo další nezískal autorizaci , tedy kromě prvního a původního žadatele , což je EKO - KOM , a . s . , který pro její prvotní získání měl nastavené zkušební a testovací podmínky . Je to doba dávno minulá a od té doby i přes řadu diskusí monopol nadále zůstává . Proto a hlavně proto jsem předložil tento návrh , který navazuje na vládní návrh a vzniklou , spíše patovou situaci jednoznačně mění , a může tak konečně zrealizovat naplnění poptávky pro vznik více AOS a zrušení monopolu . V žádném případě nejde o zasahování do práv třetích osob a nárůsty administrativy a složitosti pro obce , jak nám zde bylo několikrát podsouváno , a v posledním týdnu přišlo mnoho dopisů , které o tomto hovoří . Co je rozhodující pro veškerou součinnost platby , odvody do systému , je výše podílu dané AOS na trhu . Z toho se odvíjí veškeré vypořádání . Hlavní a podstatné je , že MŽP tak získá nezávislou kontrolu nad všemi zásadními informacemi o finančních a věcných tocích , bude zajištěna transparentnost a nakládání s finančními prostředky , vysledovatelnost nakládání s obalovým odpadem a následně druhotnou surovinou a i zastupitelnost jednotlivých AOS . Co je neméně podstatné , že nebude zvýhodňování žádného subjektu na trhu a cenotvorba pro výpočet příspěvku povinných osob bude jednotná . Jedná se o plné sdílení stávající vybudované sítě zpětného odběru . Jedná se o systém sdílení , který umožňuje vše , co jsme dříve požadovali a co můj pozměňovací návrh předkládá . Prosím vás proto a žádám , neodkládejme rozhodnutí , podpořme tento pozměňovací návrh a umožněme tím skutečný vstup dalších AOS na český trh . Děkuji vám za pozornost a za případnou podporu mého pozměňovacího návrhu .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities