Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-03-24 ps2017-042-01-005-005 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
5. Vládní návrh zákona o zvláštních pravidlech pro přijímání k některým druhům vzdělávání a k jejich ukončování ve školním roce 2019/2020 /sněmovní tisk 786/ - zkrácené jednání
Místopředseda PSP Petr Fiala5.Vládnínávrhzákonaozvláštníchpravidlechpropřijímáníkněkterýmdruhůmvzděláváníakjejichukončováníveškolnímroce2019/2020/sněmovnítisk786/-zkrácenéjednáníSchválilijsmezkrácenéjednání.Předloženýnávrhuvedeministrškolství,mládežeatělovýchovyRobertPlaga.Paneministře,prosím,ujměteseslova.Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Robert PlagaVáženýpanepředsedající,dámyapánové,samozřejměbychchtělpoděkovat,ževtakkrátkémčasevnouzovésituacijsmesemohlisejítkprojednávánítohotonávrhuzákona.Asamozřejmějepotřebahnednazačátekříct,žeúpravy,kterésivyžadujejednotnápřijímacízkouškaamaturitnízkouška,jsouúpravy,kdezasahujemedostandardníhozpůsobu,kdeseposouvajílhůty,kdevtutochvílinaprostochápu,žedotohovstupujízdravotnickáopatření,ajetakjasné,žeoprotiočekávánímdětí,studentů,jejichrodičů,aleiučitelůtodoznávájinýchparametrů.Alemámzato,žeparametrůdoznávávtutochvíli,vtěchtotýdnechcelánašespolečnostažeskutečnětotoneníotázka,kterábysevyhýbalaostatnímsférám,okterýchtadydnesjednáteaještějednatvnásledujícíchtýdnechbudete.Kdyžjsembylnatiskovékonferencipoté,coseuzavřelynašeškoly-základní,střední,vyššíodborné,samozřejmězákladníuměleckéaiškolyvysoké-našimžákůmastudentům,takbyloavizováno,žeMinisterstvozdravotnictvízpřesnísvůjodhadvývojepandemickéhoplánu,atotak,žezhrubado14dnů.Ktomudošloteďovíkendu.Myjsmeskolegyběhemtěch14dnůvelmiintenzivněpromýšlelirůznévarianty.Ajakříkám,nejsoutovarianty,kterébybylyskvěléazlepšovalystav,kterýtadydnesje.Ktomujsmemělijinédebaty-otom,jakmávypadatmaturitaajestlitammábýtmaturitazmatematiky.Alereagujenatusituaci,kdymáte8.dubnazachvíli.A8.dubnamělyzačítpísemnéčástimaturitníchzkoušek.PomnohahodináchdebatakonzultacísřediteliškolaisCermatemjakotím,kdotomákoordinovatzpohledutéstátníčásti,jsmepředložilinávrhtak,abyreagovalnareálnýscénář,kterýpředstaviloMinisterstvozdravotnictví.Cosetýkájednotnépřijímacízkoušky,jsmesinaprostovědomi,žeserodinydlouhodoběvěnujípřípravěsvýchdětínajednotnoupřijímacízkouškuažejakékolidalšíodkladynejsouvhodné,nejsoudobré.Toznamená,snažilijsmese,abyconejrychlejipoznovuotevřeníškolmohlaproběhnoutjednotnápřijímacízkouškastím,žejejíobsahaformasežádnýmzpůsobemneměníaodpovídajírámcovémuprogramuprozákladnívzdělávání.Veškolníčástikritériastanovenáředitelemškolysetakénemění.Jednotnápřijímacízkouškanastředníchškoláchprotentorok-rok2020/2021-proběhnenejdřívetedy14dnůodedneobnoveníosobnípřítomnostižákůnavzděláváníajejívyhodnoceníbudezajišťovat,takjakostandardně,Cermat.Jednotnázkouškaseskládástejnějakopodlestávajícíprávníúpravyzpísemnéhotestuzevzdělávacíhooboručeskýjazykaliteraturaapísemnéhotestuzevzdělávacíhooborumatematikaajejíaplikace.Proškolnípřijímacízkoušku,rozhodl-liužředitelškolyojejímkonání,vyhlásíředitelškolynovétermíny.Taúpravaspočívávtom,žejepotřebaujednotnépřijímacízkouškyskutečnězohlednitto,ževjedendanýčassevysokédesetitisíce,nebozjednodušeněstotisícdětívydářešitmaturitu,ajetoipoté,cotenstavbudeuvedenznouzovéhonanějakýponouzový,protožestandardnístavtourčitěnebude,takistímtoohledemjsmezvolilivariantu,kdyjejedentermínplusnáhradnítermíny,avýsledekztohotojednohotermínusepropisujesamozřejměinatudruhouškolu,kterousitenžákastudentzapsal.Docházítakékezkrácenílhůtproodevzdánízápisovýchlístkůadalšíchtechnikáliítak,abychomcelýtenprocesmaximálnězrychlili.ProtožezpohleduvyhodnoceníazpohleduzavezenítěmitestyjetímústřednímhráčemCermat,takmaturityvnašemnávrhunavazujínejdříve21dnůpoznovuotevřeníškolstím,žepísemnáčástzčeskéhojazykaazcizíhojazykaprotentoroknenísoučástítéstátníčásti,apokudproběhnenávratžákůdo1.6.,taktoprobíhápodletohotostandardníhomodu.Umaturityjsmedozákonadaliinouzovouvariantu,kekterédoufámevšichni,ženedojde,atojeta,žepokudbynebylyk1.červnuotevřenyškolyproprezenčnípřítomnostnašichžáků,takbybylmechanismustakový,žebystudentidostalimaturitnívysvědčenínazákladěvýsledkůzposledníchtřívysvědčení,tedykdyžtozjednoduším:polovinatřeťáku,třeťák,půlkačtvrťáku.Častýmdotazemje,jestlikdyžněkdomátenprůměr-bylotodnesvněkterýchčláncích,jetosamozřejměnamailuministerstva,jetojedenznejčastějšíchdotazů-kdyžněkdotyprůměrymáhoršíachtělbyznámkulepší,taksamozřejmějepotémožnéažvtěchodsunutýchtermínech,opravnýchtermínechsitoopravit,pokudbystímněkdonebylúplněvpohoděachtělbymíttovysvědčenínavěkyvěkůnádhernésesamýmijedničkami.Cosetýkápůvodníhonávrhu,takjsmenavrhovalikvůlizkráceníčasu,abyvyhodnocenídidaktickýchtestůproběhlopřímonaškoláchjednotlivýmiučitelistím,žeposkytnemeškolámdidaktickýklíč.Pojednánízdnešníhoškolskéhovýborujejedendoporučenýpozměňovacínávrh,sekterýmjakoministerstvosouhlasíme,atoje,žeivyhodnocenídidaktickýchtestůvpřípaděmaturitnízkouškyproběhneprostřednictvímCermatu,tedystandardnímzpůsobem,stím,žeCermatsepokusímaximálněmožnýmzpůsobemzkrátitstandardnílhůty,přičemžpočítámestím,žetylhůtybudouccasedmidenní.Častýmdotazemtakébylo,pročsenepoužil,nebopročnenítentonouzovýmechanismuspropsándojednotnépřijímacízkoušky.Zase.Pokudjsmetuzáležitostkonzultovali,takextrémněvpřípaděosmiletýchašestiletýchgymnáziídocházíktomu,žepokudbystechtělipřejítnato,žetambudetokritériumvysvědčeníaprůměrznámek,neboněkolikposledníchvysvědčeníbymělonahraditjednotnoupřijímacízkoušku,takseskutečněničehonedoberete,protožepřevisžákůjeextrémněvysokýanebylybyzřídkavépřípady,kdybytřebao60místsoutěžilodefacto150stejnýchvysvědčenížáků,kteřímajízároveňsportovníkroužky,účastnamatematickýchajinýcholympiádách.Tedyvefinálebytomohloskončitparadoxnísituací,žebychomsedostaliktomu,žebyotomrozhodovallos.Atenlosbybohuželbylvtuchvíliasinejspravedlivějšímřešením.Protonenímožnépoužítprůměrzvysvědčeníjakokritérium,kterébynámspolehlivěvyřešilopřijímacířízení,anenítakmožnéjednotnépřijímacízkouškyvletošnímroceanivnouzovémrežimunějakýmzpůsobemzrušit.Tolikasitenúvodstím,žejakužjsemříkal,jednazvariantazdotazůjeskutečněsměřovánadooblastitoho,pokudtyprůměryjsouhoršínežto,cobydostalzmaturity,neboočekává,žedostanezmaturity,taktadyopakuji,mátořešení.Atořešenísamozřejměspočívávopravnémtermínunapodzimtohotoroku.Pokudvezmuještěvazbunouzovéhořešenímaturit,takskutečněkdyžsivezmete,žeřadaodbornýchpředmětůdneska,neboztěchstudentů,kteřímajíodbornépředměty,vezmusisociál,vezmuzdravotní,vezmupedagogické,takdneskavykonávajívrámcitohonouzovéhostavupraxi,kterájemožnávětšínežpraxe,kteroubynatěchškoláchdělali,jsounasazenipřímovtomterénu.Takžetojetakéodpověďnato,jestlisetistudentiněkamposouvajíběhemtétodoby.Samozřejměnepřipravujísenatumaturitu,aleněkteříznichjsounasazenipřímovtombojiprotikoronaviru.Děkujizapozornost.