Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-12-06 ps2017-039-08-004-030 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
30. Návrh poslanců Lukáše Bartoně, Lenky Kozlové, Martina Baxy, Františka Váchy, Jiřího Miholy a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 506/ - prvé čtení
Místopředseda PSP Petr Fiala30.NávrhposlancůLukášeBartoně,LenkyKozlové,MartinaBaxy,FrantiškaVáchy,JiříhoMiholyadalšíchnavydánízákona,kterýmseměnízákonč.561/2004Sb.,opředškolním,základním,středním,vyššímodbornémajinémvzdělávání(školskýzákon),vezněnípozdějšíchpředpisů/sněmovnítisk506/-prvéčteníStanoviskovládymámedoručenojakosněmovnítisk506/1.ZástupcemnavrhovatelůjevtomtopřípaděpanposlanecLukášBartoň,kterýbudemítnyníúvodníslovo.Prosím,paneposlanče.Poslanec Lukáš BartoňDěkujizaslovo.Pokusímsebýtconejstručnější.Vdobě,kdyvládapředkládaladopřipomínkovéhořízenívládnínávrhzákona,vkterémuvažovala,žematuritysevroce2020posunouzroku2021narok2022,myslímtímtapovinnáčástmaturitvespolečnéčástimaturitnízkoušky,takskupinaposlanců,zakterétadypředkládám,předložilanávrhnato,abysetotonestalo.Dalijsmetojakoalternativnínávrhktomutovládnímunávrhuzákonaapožadovalijsmetam,abyprávězůstalazachovánavolbamezicizímjazykemamatematikou.Zároveňprotožejsmetodávalijakoalternativnínávrh,použilijsmeto,včemjsmeseshodovalisvládnímnávrhemzákona,atojevrácenípísemnýchaústníchzkoušekzpětnaškoly.Čímjsmesezároveňtakéještěodlišovali,jetřetíčást,kterářešíto,jaknaložitsestudentem,kterývystudovalstředníškolu,aleneukončiljimaturitou.Zdejsmenavrhli,abytenstudent,žák,kterýukončívšechnyročníkystředníškolyčtyřletéhooboruneboiosmiletéhogymnaziálního,takabyzískalstřednívzdělání.Střednívzdělánívzákonějedefinované,mátřiúrovně.Střednívzdělání,střednívzdělánísvýučnímlistem,střednívzdělánísmaturitou.Střednívzděláníbezvýučníholistu,bezmaturityjeobor,kterýjejednoletý,dvouletý,astudenti,kteříabsolvujívšechnyčtyřiročníkystudia,jsoupodlesoučasnéhozákonapovažovánizaty,kteřímajízákladnívzdělání.Majítedyúroveňještěnižšínežtyjednoleté,dvouletéobory.Protojsmenavrhli,abyzpohleduzákonamělialespoňtutoúroveňstředníhovzdělání.Samozřejměvšechnyostatnípodmínkyvzákonědanézůstávají,kupříkladunemůženastoupitnavysokouškolu,nenítopodmínkaprovázanéprofese,kdejevyžadovánamaturitnízkouška.Jetojenjistézlepšeníprotyabsolventystředníchškol,kteříbuďnejdouvůbeckmaturitě,nebojinesplníavstupujínatrhpráce,takabynevstupovalisoznačenímpodlezákona,žemajípouzezákladnívzdělání.Tolikkemně.Děkuji.Místopředseda PSP Petr FialaDěkuji.VtomtopřípaděpanposlanecBartoňvystupovaljakozástupcenavrhovatelů.Utohodruhéhobodujezpravodajem.Aabychomučinilivšemsprávnýmpostupůmzadost,takteďbyseslovamělujmoutzpravodajproprvéčtenípanposlanecIvoPojezný.Prosím,panezpravodaji,máteslovo.Poslanec Ivo PojeznýDěkujizaslovo.Dobrýden,dámyapánové.Nebuduopakovat,coříkalpanpředkladatel,pankolegaBartoň.Jenombychchtělupozornitnato,žesetímtonávrhemzabývalavláda,kterámákněmuneutrálnístanovisko.Jábychsnadjenomupozornil,žecosetýčetěch,kteříneodmaturují,nicméněukončíčtvrtýročníkstředníškoly,takpředkladatelénavrhují,žezískajístřednívzdělání.Tadyjetotrošičkukonfliktsestávajícímzákonem.PankolegaBartoňužnatoupozornil,žetotovzdělánízískávajížáci,kteříukončiliprvnínebodruhýročník,takzvanépronás,prolaiky,pomocnéškoly,toznamená,ženenímožné,abydošlokshoděstředníhovzdělánítěch,kteřínesplnímaturitu,nicméněstředníškoludokončí,atěchtodětísestřednímažtěžkýmmentálnímhendikepem.Tadybymuselodojítpravděpodobněknějakéjinéúpravě.Možnážebybylořešení,abyzískaliúplnéstředníbezmaturity,amožnábytotímbylovyřešeno.Tolikzméstrany.Děkuji.Místopředseda PSP Petr FialaDěkuji.Anynítedyprojistotuještějednouotevírámsloučenouobecnourozpravukbodučíslo29akbodučíslo30.