|

ps2017-027-02-014-015.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-03-06 ps2017-027-02-014-015 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

15. Návrh poslance Petra Dolínka na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změně některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 374/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Date2019-03-06
Meetingps2017/027
Agenda Itemps2017/027/015
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/027schuz/s027073.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index Page 1 > 2

Předseda PSP Radek Vondráček15. Návrh poslance Petra Dolínka na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změně některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 374/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2 Raději to ještě zopakuji: tento návrh byl předložen v režimu § 90 odst. 2, abychom s ním vyslovili souhlas již v prvém čtení. Stanovisko vlády bylo doručeno jako sněmovní tisk 374/1. Poprosím pana poslance Petra Dolínka, aby návrh uvedl. Prosím. Poslanec Petr DolínekDobré odpoledne, vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové. Dovoluji si tento návrh zákona, nebo změny zákona předložit jakožto reakci na reálnou situaci, která se bohužel děje v oblasti silniční dopravy nejenom v Praze, ale ve všech místech České republiky, kde jsou prioritní pruhy. Prioritní pruhy, jak jistě víte, jsou speciálně řešeny zákonem, takže tyto pruhy mají své speciální značky, na základě kterých jsou označeny, a poslouží především pro veřejnou hromadnou dopravu a následně také pro integrovaný záchranný systém, potažmo například v Praze také pro taxislužbu, přesněji pro plně obsazený taxík. To znamená nástroj, který je na pomezí veřejné dopravy a individuální, jelikož je jednorázově použit někým, kdo se potřebuje někam dostat, ale potom dále nepotřebuje parkovat apod. Tyto pruhy v Praze za posledních sedm let začaly tvořit páteřní síť rychlé dopravy mimo kolejovou dopravu. Taktéž si myslím, že je to budoucnost i dalších větších měst, že i když to není u řidičů populární, tak protože samozřejmě z pohledu toho, že chceme plnit všechny mezinárodní dohody, ale i nařízení nebo dohody vlády a Ministerstva životního prostředí, tak musíme se snažit stahovat tu individuální dopravu za tu hromadnou. A taktéž chceme prioritizovat právě integrovaný záchranný systém. Tak tato cesta je ta, abychom mohli ty pruhy využívat právě pro toho, kdo to potřebují. Nicméně jak bylo zjištěno měřením například v Praze od Technické správy komunikací, tak takřka 70 % řidičů, kteří využívali tento pruh, ho využívali v rozporu s tím, že by měli právo ho použít. samozřejmě nerozporuji to, že u každého takovéhoto vyhrazeného pruhu je potřeba se podívat na jeho účelnost. Je potřeba pravidelně kontrolovat, zda tento pruh smysl, a je potřeba samozřejmě se také dívat na to, jestli ten pruh smysl celodenně, resp. přes tu dobu od ráno do večer, nebo zda není výhodnější ho používat jenom v ranní a odpolední špičce, tak aby skutečně silnice sloužily maximu lidí. Nicméně když dojde k nějaké dohodě v rámci municipality a je nějaký pruh vyznačen, tak by měla být i kontrolovatelnost rozhodnutí o tom, že ten pruh je podle zákona takto označen. Bohužel v tuto chvíli obecní policie nemůže na místě uložit pokutu, a tím vyřešit vlastně ten případ s tím, kdo neoprávněně užívá tento pruh. Ten návrh tedy je velmi jednoduchý a spočívá v tom, aby obecní policie, potažmo městská policie tam, kde je to ve městech, mohla na místě tento přestupek vyřešit, nemusel ten přestupek jít do přestupkového řízení a mohl tím pádem - vlastně městská policie to dávat obecně mezi své priority a mohla v těch hodinách, kdy ten pruh je funkční, zabezpečit, aby nebyl blokován nezodpovědnými řidiči a aby řidiči MHD a především integrovaného záchranného systému mohli pruhy plně využívat. Jsem si vědom některých výhrad a předpokládám, že zazní i dneska v diskuzi, že Sněmovna v minulosti se shodla, že obecní policie nemá sloužit jako alternace státní policie, především dopravní, a že samozřejmě nemá být přehnaně posilována nějakým způsobem odpovědnost, resp. zodpovědnost a pravomoce obecní policie. Nicméně musím říct, že právě například v Praze jednoznačně dopravních policistů, obecně policistů není dostatek, a i přes kroky, které se snaží Ministerstvo vnitra, potažmo Policejní prezídium dělat a naplňovat stavy policejní, se to nedaří. Samozřejmě není řešení do Prahy přeložit policisty z jiných krajů, protože všichni víte, ve vašich krajích by také najednou došlo k tomu, že by byl propad ve stavech státní policie.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities