ps2017-026-06-008-023.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-01-30 ps2017-026-06-008-023 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip 23 . Návrh poslanců Jany Mračkové Vildumetzové , Ivo Vondráka , Heleny Válkové , Milana Poura , Petra Sadovského a dalších na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 128 / 2000 Sb . , o obcích ( obecní zřízení ) , ve znění pozdějších předpisů , zákon č . 129 / 2000 Sb . , o krajích ( krajské zřízení ) , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 131 / 2000 Sb . , o hlavním městě Praze , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 273 / - druhé čtení Paní kolegyně poslankyně Jana Mračková Vildumetzová je už u stolku zpravodajů . Pan zpravodaj Ivan Bartoš také zaujal své místo . A já požádám paní kolegyni poslankyni Janu Mračkovou Vildumetzovou o úvodní slovo pro druhé čtení . Máte slovo . Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová Děkuji , pane místopředsedo . Vážené poslankyně , vážení poslanci , jsme ve druhém čtení projednávání zákona o obcích , zákona o krajích a zákona o hlavním městě Praze , který řeší kumulaci odměn . Tento návrh spočívá v tom , že pokud poslanec , senátor nebo člen vlády bude zároveň uvolněným zastupitelem , to znamená starostou , hejtmanem nebo náměstkem , tak za tu uvolněnou funkci zastupitele bude pobírat pouze 0 , 4 násobek . Tento sněmovní tisk byl přiřazen garančnímu výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj , který doporučil tento sněmovní tisk Poslanecké sněmovně schválit v předloženém znění . Děkuji vám za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji paní zástupkyni navrhovatelů a konstatuji , že jsme v prvém čtení přikázali tento tisk k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako výboru garančnímu . Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 273 / 2 . Teď požádám zpravodaje výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj pana poslance Ivana Bartoše , aby nás informoval o jednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil . Pane předsedo , máte slovo . Poslanec Ivan Bartoš Dobrý den , dámy a pánové , pane předsedající , zástupci vlády , jak už zde bylo řečeno mou předřečnicí paní Mračkovou Vildumetzovou , výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj se zabýval tímto tiskem na své 14 . schůzi . Byly zde i předneseny pozměňovací návrhy , které ovšem výbor neschválil . Výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj tedy na své 14 . schůzi přijal usnesení , kterým doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky sněmovní tisk 273 projednat a schválit v předloženém znění . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu zpravodaji a otevírám obecnou rozpravu , kde máme zatím tři přihlášky , a to pana poslance Pavla Jelínka . . . Omlouvám se . S přednostním právem pan předseda klubu ODS . Ještě , pane předsedo , než vám dám slovo , já jsem totiž chtěl konstatovat , že byl přihlášen s faktickou poznámkou pan poslanec Ondřej Benešík , ale tu není možné udělit , faktickou poznámku , až po zahájení rozpravy a k vystoupení v rozpravě . Pane předsedo , máte slovo s přednostním právem . Poslanec Zbyněk Stanjura Děkuji za slovo . Teď nevím , jestli to bude jménem klubu , ale sám za sebe chci říct , že ten návrh je pokrytecký a má minimálně dvě zásadní chyby , které se podle mě odstranit nedají . První je , že ten návrh je bezesporu retroaktivní , protože zasahuje do stávajících funkčních období řádně zvolených zastupitelů ať už na úrovni měst a obcí , anebo na úrovni krajů a mění pravidla hry pro již zvolené zastupitele . Takže já v podrobné rozpravě načtu minimálně změnu účinnosti , pokud si prohlasuje většina , že ten návrh chce , aby to bylo účinné pro příští funkční období anebo pro stávající . Když se podíváme na kraje , tak jsme za polovinou funkčního období krajů . Volby budou za chvilku . Ten běh voleb je neúprosný . Někdy v říjnu roku 2020 budou krajské volby , a pokud si taková pravidla schválíte , tak by měla platit až pro nově zvolené zastupitele a každý například z členů zákonného sboru , ať už Sněmovny , nebo Senátu , by s tím počítal , než by přijal kandidaturu . To mi připadá správné , logické . U komunálních voleb je samozřejmě ten odklad delší , protože jsme pár měsíců po komunálních volbách . Mnoho z mých kolegů úspěšně vedlo kandidátní listiny , vyhráli volby , sestavili většinové koalice a byli zvoleni . Proč ten návrh pokládám za nesystémový ? Já si myslím , že k tomu můžeme přistupovat pouze dvěma způsoby . Oba dva jsou legitimní a oba dva jsou používané i v zahraničí . První je , že necháme stávající stav a rozhodují pouze voliči , kteří velmi dobře vědí , že když někdo kandiduje , buď starosta do Sněmovny či Senátu , nebo naopak senátor či poslanec do zastupitelstva města nebo obcí , moc dobře vědí o jeho již existující funkci . A druhý model , který je také legitimní , který je systémový , že zákonem zakážeme kumulaci těchto funkcí . To je podle mě taky legitimní . A jsou země , kde to platí . To znamená , to se stalo bývalému senátorovi za hnutí ANO , například , že když starosta je zvolen poslancem či senátorem , automaticky mu zaniká funkce , protože kandidovat může každý , kam chce , a naopak . To je ale technická debata a je to legitimní návrh a je to k politické diskusi . A ta diskuse není černobílá , obě řešení mají své plusy a obě řešení mají své minusy . Omlouvám se , že mluvím víc o starostech nebo hejtmanech . Myslím , že paní předkladatelka mě pochopí . Těch starostů je mnohem víc než hejtmanů , kterých je pouze třináct plus primátor hlavního města , ale ten má volební cyklus stejně jako starostové měst a obcí .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities