Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-06-12 ps2017-013-09-002-117 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
117. Návrh poslanců Václava Klause, Petra Fialy, Zbyňka Stanjury a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 61/ - druhé čtení
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal117.NávrhposlancůVáclavaKlause,PetraFialy,ZbyňkaStanjuryadalšíchnavydánízákona,kterýmseměnízákonč.561/2004Sb.,opředškolním,základním,středním,vyššímodbornémajinémvzdělávání(školskýzákon),vezněnípozdějšíchpředpisů/sněmovnítisk61/-druhéčteníProsím,abynavrhovatel,jímžjeVáclavKlaus,zaujalmístoustolkuzpravodajů.Astejnětakprosím,abyposlanecLukášBartoň,kterýjezpravodajem,zaujalmísto.MístonepřítomnéhoVáclavaKlausezastoupínavrhovatelpanposlanecBaxa.Nemámžádnouinformaci,kdejsmeskončili,bohužel.Alepředpokládám,žejsmevrozpravě,užbylaúvodníslova.(Hlasy ze sálu.)Teprvezačínáme.Vtompřípaděprosím,abyzanavrhovateleuvedlnávrhpanposlanecBaxa.Poslanec Martin BaxaDobréodpoledne.Váženýpanemístopředsedo,váženéčlenky,váženíčlenovévlády,dámyapánové,dovoltemi,abychzdekrátcevystoupilkpředmětnémunávrhuzákona,kterýsenynídostalvedruhémčtenínaplénumPoslaneckésněmovnyParlamentuČeskérepubliky.Jednáseonávrhnovelyškolskéhozákona,tedyzměnuzákonač.561/2004Sb.,kterýbylpředloženvlednuletošníhoroku.Tentonávrhzákona,respektivenávrhnovelyškolskéhozákona,zdebyljižpodrobnědiskutovánvprvnímčtení.Prošeljednotlivýmivýbory.Jásitedydovolímshrnout,očsejedná.Jednáseodvěčásti,respektiveonávrhnovelydvoučástítohotozákona.Oběsetýkajípředškolníhovzdělávání.Touprvnínavrhovanouzměnoujezměnasměřujícíktomu,abysezrušilposlednípovinnýročníkškolnídocházkydomateřskýchškolek.Jetotéma,kteréjeveliceaktuálnívzhledemktomu,žemámezasebou,nemýlím-lise,prvníškolnírokvduchunovely,kterábylapřijatavminulémvolebnímobdobí.Navrhovatelé,toznamenáposlanciObčanskédemokratickéstrany,navrhují,abytedytentoposlednípovinnýškolnírokškolnídocházkydomateřskýchškolekbylzrušen.Důvodjeten,ževsituaci,kdysetatonovelaškolskéhozákonapřipravovala,totomělosměřovatktomu,abydodocházkydomateřskýchškolekbylypřivedenydětirodičů,kteřísvojedětidomateřskýchškoleknedávají,atovlastnězasituace,kdyvícenež90%dětípříslušnévěkovékohortyposledníročníkškolnídocházkyvmateřskýchškolkáchnavštěvuje.Podlenašehonázorupraxeukazuje,žetatonovelaseminulasvýmúčinkem,toznamená,tyděti,kterébydomateřskýchškolekchoditměly,tamnechodí,atoipřesto,ževedletohoexistujestáleúčinnýnástroj,jaktěmtodětempomáhat,atojsoupřípravnétřídyzákladníchškol.Cosevšakalestalopopřijetítétonovelyškolskéhozákona,byloto,ženaředitelkymateřskýchškoleksenavalilovelkémnožstvíadministrativy,kterásedotédobyvmateřskýchškolkáchvůbecneřešila.Jednáseocelýprocesomlouvání,evidencetěchtodětí.Velicesezkomplikovalživotrodičům,kteříjaksizrůznýchdůvodůpracovníchiosobníchnevyužívalidocházkudoposledníhoročníkumateřskéškolyusvýchdětíúplnězestaprocent,avytvářísevelicenákladná,komplikujícíaobtěžujícíbyrokracie,kterápodlenašehonázorunenízapotřebíakterápředevšímneplníúčel,pročtotobylopřijímáno.Mytedynavrhujeme,abybylazrušenapovinnostpovinnéškolnídocházkydoposledníhoročníkumateřskéškoly,amimojinétedynavrhujeme,abybylozrušenoprodlouženípovinnéškolnídocházky,kterájevČeskérepubliceužtakdostdlouhá.Tojetedyto,cosetýkázrušenípovinnédocházkydoposledníhoročníkumateřskýchškol.(V sále je hluk.)Anyníktomudruhémunávrhu,kterýjevonomnávrhunovelyškolskéhozákonapředloženposlanciObčanskédemokratickéstrany,atojeto,cosetýkádocházkydětímladšíchtříletdomateřskýchškolek.Občanštídemokratévtomtonávrhuzdůrazňují...(Poslanec se odmlčel kvůli hluku v sále.)Místopředseda PSP Vojtěch PikalProsíteklid?Ano.Slyším,žejetadyvesněmovněruch,itadynahoře,takžeprosímoklid.Prosím,pokračujte.Poslanec Martin BaxaDěkuji,panepředsedající.Vtétodruhéčástisenavrhujenovelaškolskéhozákonaspočívajícívtom,žeserušígarancemístvmateřskýchškolkáchprodvouletéděti,řeknu-litoúplnějednoduše.Vminulémvolebnímobdobí,připomenu,kdytatonovelaškolskéhozákonabylapřijata,setostalonazákladěpozměňovacíhonávrhu,kterýbylpředložennaplénuSněmovny.Nejednaloseovládnínávrh,nebyldoprovázenobvyklouprocedurou,kteroujsounovelyzákonůdoprovázeny.Jednaloseoopatření,kterévzešlozplénaPoslaneckésněmovnyanásledněbyloschváleno.Chcipoukázatpředevšímnatřidůležitéaspekty,kteréjsoustímtoopatřenímspojenéakterépodlenašehonázorujsoudůvodemproto,abytotoopatřeníveškolskémzákoněbylozrušeno.Prvníjeskutečnostkzajištěnívlastníhovzdělávacíhoprocesuvmateřskýchškolkách.Chcemezdůraznitto,žemateřskéškolkyjsouvzdělávacíinstituce,kdeseposkytujevzdělávánípodlepříslušnéhorámcovéhovzdělávacíhoprogramuanazákladědesetiletítrvajícípraxejetotovzděláváníuzpůsobenoprodětiodtříletvýše,řeknu-litoúplnějednoduše.To,pokudbymělydomateřskýchškolekvmnohemvýraznějšímířeneždosudsměřovatdvouletéděti,bypodlenašehonázoruzásadnězměniloatmosféruapředevšímcelývzdělávacíprocesvmateřskýchškolkách,protožedětivevěkuoddvoudotříletjsouuzpůsobenyzcelajinémupřístupu,nežjetoudětístaršíchtřílet,avelicevýrazněbysezměnilovzdělávacíprostředívmateřskýchškolách.Tojedůvodjeden.Důvoddruhýjeten,žepodlenašehonázorunejsoumateřskéškolkynatutorazantnízměnudostatečněpersonálněpřipravené.Personálmateřskýchškolek,paníučitelkyvmateřskýchškolkáchprimárněnemajípatřičnévybavení,myšlenomateriální,aleicosetýkávzdělávacíhopřístupu,aleidostatečnéhopočtuktomu,abysemohlyvevětšímíředvouletýmdětemvěnovat.Pokuduždneskajevzdělávanívmateřskýchškolkáchvelmináročnéachceme-liudržetdlouholetoutradiciakvalitu,kterouvzdělávánívčeskýchmateřskýchškolkáchmá,totoopatřeníbybezpochybyznamenalovelkýkrokzpátky.Acosetýkátřetíhodůvodu,pročjepředkládántentonávrhnovelyškolskéhozákona,tensouvisístím,žeplošnéuplatněnítoho,abybylagaranceprovšechnydvouletédětivmateřskýchškolkách,byznamenaloobrovskýdopadnarozpočtyobcíaměstvČeskérepublice.Oddoby,kdybylanovelatohotozákonaObčanskoudemokratickoustranoupředložena,řadaznásposlancůObčanskédemokratickéstrany,alepředpokládámidalšíchstranzastoupenýchveSněmovněbylajaksiatakovánazástupciměstaobcí,různýchsdružení,kteříposlanceoslovovalistím,žepodporujítentonávrhnovelyztohodůvodu,žeškolkyvjejichměstechavjejichobcíchbysezapoměrněkrátkoudobumuselyčastovmnohapřípadechrazantněrozšířit,anižby,jakužtovmnohapřípadechbývá,byladánaobcímjakákolivkompenzacezestranystátu.MimojinéivřaděměstaobcívněkterýchregionechČeskérepublikyjestálekapacitamateřskýchškoleknedostatečná,atomluvímeokapacitěškolek,kamchodítříletéděti.Totoplošnérozšíření,totonaplněnítégarance,abydvouletédětimohlyjítdomateřskýchškol,bypřinesloobrovskénáklady,kterépředstavujívelkéjednorázovézatíženíproobceaměstavČeskérepublice,azcelaurčitězapředpokladu,žestátbytotonekompenzoval,bytoznamenalovýraznýzásahdojejichrozpočtůadoživotavobcíchaměstech.