ps2017-013-04-007-031.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-05-25 ps2017-013-04-007-031 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip 31 . Návrh poslanců Jana Hamáčka , Lubomíra Zaorálka , Kateřiny Valachové , Jana Birke a dalších na vydání ústavního zákona o celostátním referendu / sněmovní tisk 111 / - prvé čtení Tímto sněmovním tiskem jsme se zabývali dne 17 . dubna 2018 na 12 . schůzi Sněmovny , kdy jsme jej usnesením číslo 203 přerušili a odročili do doby ukončení semináře o celostátním referendu . Seminář , jak jsem řekl , se konal 25 . 4 . Jednání bylo přerušeno ještě před vystoupením navrhovatele a zpravodaje . Jsme tedy v jiné situaci než u bodu 23 . Připomínám , že stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 111 / 1 . Žádám , aby některý z navrhovatelů uvedený bod uvedl . Hlásí se pan poslanec Veselý , tak mu udělím slovo . Potom požádám pana zpravodaje Ferjenčíka , aby k tomuto tisku řekl svoji zpravodajskou zprávu . Pane poslanče , máte slovo jako zástupce navrhovatelů . Poslanec Ondřej Veselý Děkuji za slovo , pane předsedající . Vážení členové vlády , kolegyně , kolegové , dámy a pánové , podám předkladatelskou zprávu k našemu návrhu zákona o referendu . Asi to nejjednodušší , co bych mohl udělat , je to , že srovnám náš návrh , návrh poslanců ČSSD , s těmi dvěma ostatními návrhy . My stejně jako předkladatelé z SPD a z KSČM souhlasíme s tím , aby u nás byla možnost zavedení celostátního referenda rozhodujícího o celostátních otázkách . Víme , že máme referendum komunální , krajské , nicméně toto referendum , byť je předpokládáno Ústavou , zatím u nás upraveno není a jsme přesvědčeni stejně jako ostatní kolegové , že bychom měli dát občanům možnost se vyjádřit k otázkám celostátního významu . Nicméně tím podobnost se zbylými dvěma návrhy do značné míry končí . Náš návrh je podstatně užší , řekněme sešněrovanější , a vychází z jasné myšlenky , že celostátní referendum by neměla být věc , kterou je nahrazována zastupitelská demokracie nějakým běžným způsobem , jako to mají zbylé dva návrhy , ale naopak by to měla být věc , kdy se rozhoduje otázka celospolečenského významu , o kterou je velký zájem mezi voliči a která je velmi zásadní . Pokud jde o jednotlivé rozdíly , tak je uvedu na jednoduchých příkladech . První otázka , asi ta nejznámější nebo velmi diskutovaná , je otázka mezinárodních smluv , úmluv atd . My ve svém návrhu nepředpokládáme , že by byly součástí celostátního referenda . Pokud by na ně došlo , jsou to ty smlouvy zejména podle článku 10 a Ústavy , tak by byl vyhlašován zvláštní zákon ad hoc , podobně jako tomu bylo u zákona o vstupu do Evropské unie , takže nepředpokládáme , že by tyto věci byly posuzovány nebo byly součástí zákona . Pak tam máme ty věci , které jsou doručené , tam nějaká podoba s ostatními je . Další asi velmi zásadní rozdíl , nebo ten nejzásadnější rozdíl je otázka , kdo může navrhnout vyhlášení celostátního referenda . My na rozdíl od druhých dvou zákonů předpokládáme , že to bude pouze nějaká celostátní petice , to znamená , že to bude jenom iniciativní věc . V našem případě navrhujeme , aby to bylo 850 tisíc občanů . Není to nějaké číslo vycucané z prstu , jde o to , aby to bylo 10 % voličů , to znamená , že už opravdu velká celospolečenská poptávka . Kolegové z SPD navrhují , aby to bylo 100 tisíc voličů v rámci iniciativy , stejně jako KSČM , plus SPD přidává možnost vyhlášení referenda vládou a KSČM skupinou poslanců a senátorů . To je vlastně vše . Další zásadní otázka celospolečenského významu se promítá v tom , kdy je referendum závazné . V případě těch zbylých dvou návrhů je závazné , když pro otázku hlasuje nadpoloviční většina přítomných voličů , to znamená těch , co k referendu přijdou . V našem případě je to svázáno tím , že musí hlasovat nadpoloviční většina všech voličů , to znamená nadpoloviční většina voličů , kteří u nás mají právo volit . To jsou asi ty zásadní rozdíly . My jsme samozřejmě pozitivně přijali i stanovisko vlády , která se vyjádřila pozitivně k našemu návrhu zákona , byť tam má nějaké připomínky nebo podněty k úpravám . Ty my do značné míry akceptujeme a jsme připraveni jednat o tom , že je do návrhu zákona zapracujeme . Tolik ode mne . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Veselému . Nyní požádám pana zpravodaje , aby řekl svoji zpravodajskou zprávu . Prosím , pane zpravodaji . Poslanec Mikuláš Ferjenčík Děkuji za slovo . Máme tady celkem tři návrhy zákona o referendu , jeden z dílny SPD , jeden z dílny ČSSD , jeden z dílny KSČM . O návrhu ČSSD , o kterém nyní hovoříme , se dá říci , že řekněme nejlépe pracuje s možnými riziky referenda , nejvíce je minimalizuje . Na druhou stranu velmi excesivně omezuje možnost referendum vůbec uspořádat a především dosáhnout toho , aby referendum bylo závazné . Já si myslím , že je rozumné při přijímání zákona o referendu být opatrný , zohlednit rizika a zavádět ho postupně , nicméně to řešení , kde ČSSD navrhuje 800 tisíc podpisů , které je nutné sebrat pro to , aby referendum mohlo být vyhlášeno , to je prostě tak extrémní počet , že mi to nepřipadá realistické , že se vůbec někdy nějaké referendum podle toho zákona v České republice uskuteční . Druhá věc je kvorum 50 % všech oprávněných voličů , kteří musí hlasovat pro jednu variantu , aby to bylo závazné . To je kvorum , které rozhodně nedostala ani ústavní většina poslanců v této Sněmovně a v Senátu , která má možnost třeba měnit Ústavu . Ta hranice je tak extrémně nastavená , že podle toho zákona nebude možné uspořádat referendum , které by bylo skutečně závazné . Ostatně i u těch zákonů nebo u referend , která se konají v jiných zemích , tohoto kvora není nikdy dosaženo . Za sebe si myslím , že je rozumné ten návrh propustit dál , nicméně pokud se neupraví především tyto dvě klíčové podmínky tak , aby byly realizovatelné , tak ten zákon bude naprosto nefunkční . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu zpravodaji . Eviduji faktickou poznámku paní poslankyně Heleny Válkové . Vzhledem k tomu , že nevedeme rozpravu , povedeme ji až po všech třech úvodních slovech , tak já s tím počítám , paní poslankyně , že budeme mít pravděpodobně reakci na některé vystoupení , buď na úvodní slovo , nebo na slovo zpravodaje . Nyní tedy opět přerušuji bod 31 . Zahajuji bod
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities