ps2017-012-05-005-031.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-04-17 ps2017-012-05-005-031 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Místopředseda PSP Tomio Okamura 31 . Návrh poslanců Vojtěcha Filipa , Pavla Kováčika , Miloslavy Vostré , Stanislava Grospiče a Květy Matušovské na vydání zákona o zrušení zákona č . 99 / 2000 Sb . , o zákazu dodávek pro jadernou elektrárnu Búšehr / sněmovní tisk 112 / - prvé čtení podle § 90 odst . 2 Upozorňuji , že je navrženo , abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení . Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 112 / 1 . Prosím , aby za navrhovatele předložený návrh uvedl pan poslanec Vojtěch Filip . Pane poslanče , máte slovo . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji . Vážený pane předsedající , vážení členové vlády , paní a pánové , dovolte mi , abych krátce uvedl tisk 112 . Jde o klasickou derogační normu , jejíž text je jednoduchý , že zákon o zákazu vývozu do jaderný elektrárny v Búšehru se ruší . Tento návrh zákona by předložen již třikrát v minulých volebních obdobích , v tom volebním období 2013 a 2017 byl předložen jak skupinou poslanců , tak vládou České republiky s tím , že zákon prošel prvním , druhým čtením a nebyl ve třetím čtení schválen , přestože ten zákon omezuje možnosti českých podnikatelských subjektů k tomu , aby zvýšily svou ekonomickou aktivitu v tomto území . Nejde tedy jenom o samotnou elektrárnu v Búšehru , ale i další ekonomické aktivity , které můžeme mít v Íránu . Částečně jsme se té debaty dotkli v tom prvním bodu dnešního odpoledního jednání , a to nesouhlasnými výroky některých kolegů . Já jen připomenu , že současná důvodová zpráva akcentuje na rozdíl od těch předchozích předložení to , že v roce 2016 skončily sankce proti Íránské islámské republice , a to rozhodnutím mezinárodního společenství , a Česká republika dlouhodobě navazuje na ty ekonomické vztahy , které tam měla . Nejedná se žádné věci , které by nebyly pro českou ekonomiku nějak bezvýznamné , naopak , jedná se o významné ekonomické aktivity státu , který je velmi bohatý a který svým způsobem ovlivňuje život v tomto území , pro některé negativně , pro jiné pozitivně , a samozřejmě také jde o to , nakolik my jsme ochotni ten samotný region vnímat v jeho složitosti . Pokud jde o vztahy mezi Českou republikou a Íránem , tam jsme po roce 2016 po skončení sankcí měli jak návštěvy ministrů vlády České republiky na území Íránu , vyměnily se parlamentní delegace , Česká republika se účastnila i inaugurace znovuzvoleného prezidenta Íránu . Pokud mám připomenout některé zásadní věci , kdybych to bral jenom z pozice samotného návrhu zákona , ten zákon byl konzumován , protože je obsolentní , samotná elektrárna v Búšehru je ukončena , její provoz kontroluje Mezinárodní agentura pro atomovou energii se sídlem ve Vídni , tím kontrolorem za MAE byl dlouholetý ředitel jaderné elektrárny v Temelíně , potom dlouhou dobu pracovník mezinárodní agentury doc . František Hezoučký , který čtrnáctkrát na základě zmocnění mezinárodní agentury kontroloval to zařízení , a zařízení bylo Mezinárodní agenturou pro atomovou energii uznáno jako zařízení , které je v souladu s mírovým využíváním jaderné energie . Tolik tedy k některým výhradám , které máme . Co ještě musím dodat . Česká republika na samotném zákonu výrazně prodělala , protože přišla o tu zakázku , zakázku v tom vzduchotechnickém zařízení , protože jsme nedodávali žádnou jadernou část . Podotýkám , žádnou jadernou část , ani část , která se týkala toho ukládání například nebo něčeho dalšího , co by se týkalo jaderné části , ale měli jsme dodávat vzduchotechnická zařízení , chladicí zařízení a ventilátory ze ZVVZ Milevsko . V té době , v roce 2000 , česká vláda musela odškodnit ZVVZ Milevsko tím , že zmařila tu zakázku , a stálo to velké množství finančních prostředků . Nehodlám to tady nijak dále rozvádět . Problém byl v čem ? Že i nejaderné státy jako např . sousední Rakousko , které neprovozuje žádnou jadernou elektrárnu , se podílely na dodávkách do Búšehru a naše zařízení , to náhradní zařízení , místo ZVVZ Milevsko dodala britská firma s vlastníky ve Spojených státech amerických . Takže když někdo říká , že prostě je to zájem mezinárodního společenství , tak ten zájem mezinárodního společenství já kvalifikuji tak , že je zájem , aby to nevyráběli Češi , ale aby si vydělal někdo jiný . A já zásadně zastávám to , abychom my jako zákonodárný sbor vytvářeli zákonodárství tak , abychom pomáhali občanům České republiky , aby měli dostatek práce , dostatek prostředků na vlastní obživu , a že v tom konkurenčním boji samozřejmě stojí o to , abychom ten zákon zrušili . Pokud jde o zásadní výhrady , které v minulosti padaly , to byl zájem Státu Izrael , který nepodporuje žádné ekonomické aktivity vůči Íránu , s tím , že ta nepodpora v podstatě závisí na tom , aby byl ten sousední stát oslaben , aby vůči němu mohlo být postupováno v rámci ekonomických sankcí . Ale připomínám , že ekonomické sankce byly zrušeny , že je mezinárodní společenství zrušilo a že jako stát Organizace spojených národů bychom se měli více zabývat tím , nakolik je to pro Českou republiku ekonomicky výhodné nebo nevýhodné , nakolik je to pro nás i z politického hlediska výhodné nebo nevýhodné a nakolik v podstatě uvolňujeme prostor v tom konkurenčním boji jiným . Slyšel jsem řadu vystoupení kolegů jak zleva , tak zprava , kteří říkali , že ten nebo onen zákon narušuje ekonomické prostředí v České republice , a že je tedy potřeba uvolnit ruce podnikatelům a že je třeba co nejméně regulací . Tak tento zákon by ti , kteří jsou proti regulacím , měli propustit do dalšího projednávání , a to tak , že ten zákon je zcela zbytečnou , pro Českou republiku poškozující regulací , která nemá místo v českém zákonodárství . Až budu slyšet zase kolegy zejména z pravé strany , tak jim jejich hlasování k tomuto zákonu vždycky rád připomenu .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities