ps2017-007-02-018-004.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-02-28 ps2017-007-02-018-004 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Místopředseda PSP Tomio Okamura 4 . Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 280 / 2009 Sb . , daňový řád , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 47 / - druhé čtení Tímto návrhem jsme se zabývali v úterý 27 . února . Bod byl přerušen po zahájení obecné rozpravy do doby uplynutí zákonné lhůty od rozdání usnesení ústavněprávního výboru sněmovní tisk 47 / 3 . Lhůta byla splněna dne 28 . 2 . v 15.38 hodin . Prosím - ano , už vidíme - aby místa u stolku zpravodajů zaujali ministryně financí Alena Schillerová a zpravodaj garančního výboru , což je rozpočtový výbor , poslanec Jan Volný . Chci se zeptat , zdali mají zájem vystoupit také zástupci dalšího výboru , to je ústavněprávního výboru poslanec Výborný ? (Ano.) Máte zájem vystoupit . Nicméně nyní tady mám s přednostním . . . Budeme tedy pokračovat v přerušené obecné rozpravě . Jestli se tedy nebudete zlobit , mám tady s přednostním právem žádost pana poslance Kalouska . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Miroslav Kalousek Děkuji za slovo . Dámy a pánové , já , věda , že budu vyvolán , abych pokračoval v přerušené rozpravě , tak jsem si nevzal faktickou poznámku na pana poslance Bartoška . Tak teď své vystoupení zneužiji k tomu , že nejprve mu odpovím . On si tady podle mého názoru oprávněně povzdechl , že nejsou dodržovány dohody i v tom okamžiku , kdy jsou tady dva srovnatelné návrhy , kdy oběma jde o komunální politiky . Vždyť nás to , pane kolego prostřednictvím pana předsedajícího , ve škole učili : quod licet Iovi non licet bovi . Málo jste si to oběhli , prostě . A teď mi dovolte , abych se vyjádřil k předložené novele daňového řádu , kterou , omlouvám se , si nemohu brát úplně neosobně , protože za ta léta , kdy jsem byl ministrem financí , tak jediný opravdu zásadní kodex , který se podařilo prosadit , byl daňový řád . Daňový řad , který předtím , než prošel legislativním procesem , prošel dvouletou intenzivní odbornou diskuzí , kterou vedl ještě tehdejší federální ministr financí Klak . A měli jsme čest v té skupině mít lidi ze správního soudu , ať už pana doktora Baxu , lidi z Komory daňových poradců , advokátní komory . Bylo to opravdu excelentní odborné uskupení , které došlo po dvouleté práci k daňovému řádu , který je v účinnosti od 1 . 1 . 2011 . A s každou jeho novelou se samozřejmě bedlivě dívám na to , jestli tam nejsou porušeny některé obecné zásady , s kterými tento kodex byl sestavován . Novela , kterou máme před sebou , se tváří jako prostá implementace evropské směrnice , která je namířena proti praní špinavých peněz a k boji s terorismem . Kdyby to byla pravda , tak jsem přesvědčen , že to můžeme schválit ve zkráceném řízení a nikdo z nás by k tomu snad ani nechtěl diskutovat . Ona to ale bohužel pravda není . Účelem , dokonce si troufnu říct , že účelem tohoto návrhu je zneužít evropskou směrnici DAC 5 k tomu , aby Finanční správa byla zmocněna k věcem , které jsme si nikdy neuměli představit . Věcem , které prolamují dosavadní tabu a které z ní činí v určitém aspektu orgán výrazně mocnější a suverénnější , než jsou orgány činné v trestním řízení , proti čemuž zásadním způsobem protestuji . Protože daňové orgány nemáme od toho , aby nám suplovaly orgány činné v trestním řízení . Od toho máme dělbu moci , dělbu kompetencí a oddělování informací jednotlivých institucí , které chrání nejenom ten správný servisní výkon státní správy , ale také chrání svobodného občana . Směrnice DAC 5 ukládá členským státům pro účely mezinárodní daňové spolupráce poskytnout daňovým orgánům ze zákona přístup k mechanismům , postupům , dokumentům , informacím , které jsou uvedeny v příslušných článcích směrnice Evropského parlamentu . Je to takzvaná AML směrnice , která upravuje opatření proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu . Pro tento účel je určena . Ne pro výběr daní . Pro tento účel . Vláda však svůj návrh koncipuje tak , že daňové orgány mohou tyto údaje a dokumenty požadovat i pro účely tuzemské správy daní prostřednictvím procesního předpisu , který daň a správu daní chápe široce tak , že prolomení povinnosti mlčenlivosti u zvláštních profesí , jako jsou banky , advokáti , notáři , podle našeho názoru poškozuje právo na spravedlivý právní proces a poškozuje příslušné klienty . To , co mně vadí nejvíc - věřím , že se tady a v ústavněprávním výboru ozvali ti , kteří slyšeli advokátní a notářské komory . Ale to , co mně vadí nejvíc , je , že mimo tuto směrnici DAC 5 to s tím nemá vůbec nic společného . Vláda do novely vkládá požadavek na úpravu § 57 odst . 3 daňového řádu , který umožňuje správcům daně velmi široký přístup k údajům tvořícím předmět bankovního tajemství , a to bez omezení účelu . To znamená , aniž by ten správce daně musel určit , k čemu je to určeno , on bude mít tu kompetenci prolomit bankovní tajemství . To nemá s tou směrnicí vůbec nic společného . To je tam skutečně vloženo nad rámec . A jenom mi dovolte několik málo slov k tomu , na co všechno správce daně , pokud tento návrh bude schválen , bude mít nárok . Bude mít nárok na přístup k jiným jedinečným identifikátorům týkajícím se účtu , aniž by tedy bylo přesně specifikováno , o které identifikátory to jde . Pravděpodobně o všechny . Bude mít právo na údaje osob zmocněných k účtu , tedy disponibilní právo . Bude mít právo na údaje o osobách , které peněžní prostředky na účet vložily , a o příjemcích plateb . Bude mít právo na údaje o službách pro provádění platebních transakcí . Každý orgán veřejné moci , který tedy ve smyslu § 10 odst . 1 daňového řádu je správcem daně , bude mít nárok na tyto údaje .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities