ps2017-006-04-001-010.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-01-23 ps2017-006-04-001-010 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Předseda PSP Radek Vondráček 10 . Návrh poslanců Víta Kaňkovského a Patrika Nachera na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 262 / 2006 Sb . , zákoník práce , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 22 / - prvé čtení podle § 90 odst . 2 Hned v úvodu upozorním , že bylo navrženo , abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení . Stanovisko vlády bylo doručeno jako sněmovní tisk 22 / 1 . Poprosím , aby předložený návrh uvedl zástupce navrhovatelů pan poslanec Vít Kaňkovský . Prosím , pane navrhovateli , máte slovo . Poslanec Vít Kaňkovský Dobré odpoledne , vážený pane předsedající , vážení členové vlády , milé kolegyně , vážení kolegové . Dovolte mi , abych vám představil v prvním čtení poslanecký návrh novely zákona č . 262 / 2006 Sb . , zákoníku práce , ve znění pozdějších předpisů , kterou předkládám společně s kolegou Patrikem Nacherem na podnět a ve spolupráci s Národní radou osob se zdravotním postižením . Návrh řeší jedinou problematiku a tou je nevyhovující právní stav při stanovení náhrady ze ztráty na výdělku u některých poškozených pracovním úrazem nebo chorobou z povolání . Náhrada za ztrátu na výdělku se stanovuje dle platného zákona jako rozdíl mezi průměrným výdělkem před vznikem škody a výdělkem po pracovním úrazu či po uznání choroby z povolání , k němuž se případně připočítává invalidní důchod , pokud je poskytován z téhož důvodu . Problém nastává v případech , kdy u poškozeného dojde s ukončením pracovní neschopnosti také k ukončení pracovního poměru a přitom je u tohoto poškozeného zachována část jeho pracovní schopnosti , tedy nejde u něj o plnou invaliditu . Takto poškozená osoba se v takovém případě stane uchazečem o zaměstnání na úřadu práce . A nejčastěji právě v tomto období dochází k výpočtu náhrady za ztrátu na výdělku , přičemž zde ale chybí pro výpočet poúrazový příjem . Pro takové případy je platným zákonem stanoven tzv . fiktivní poúrazový výdělek , který má výši minimální mzdy . V praxi to pak ale znamená , že při každé valorizaci minimální mzdy dojde k poklesu reálné výše náhrady za ztráty na výdělku . Jinak řečeno , každé zvýšení minimální mzdy znamená pro tyto poškozené snížení jim vyplácené renty . Jistě je pochopitelné , že tento nelogický stav je lidmi , kteří jsou již poškozeni pracovním úrazem nebo chorobou z povolání , právem považováno za újmu . Dokonce si troufám tvrdit , že se stát k nim v takovýchto případech chová více než macešsky . Při současném trendu opakovaných valorizací minimální mzdy , který při dobré ekonomické kondici České republiky zřejmě bude pokračovat , dochází u některých poškozených vícekrát k poklesu náhrady za ztráty na výdělku , což považujeme za diskriminační a nespravedlivé . Z tohoto důvodu předkládáme návrh , jehož cílem je zafixování tzv . fiktivního poúrazového výdělku ve výši minimální mzdy platné ke dni zařazení poškozeného do evidence uchazečů o zaměstnání . Tím bude zajištěno , že nebude docházet při valorizacích minimální mzdy ke snižování reálné výše poskytované renty u již zmíněného okruhu osob . Původně jsme navrhli projednání tohoto návrhu zákona v režimu § 90 odst . 2 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny , kdy bylo naší ambicí , aby novela nabyla účinnosti co nejdříve . Tomu jsme přizpůsobili i znění přechodných ustanovení . Vzhledem k tomu , že nová vláda byla sestavena až v polovině prosince 2017 , však nemohl být tento záměr realizován . Je tedy potřebné přechodná ustanovení upravit , k čemuž je nutné projednání ve standardním legislativním režimu . Mám avízo v tuto chvíli , že tento požadavek bude naplněn vznesením veta některými poslaneckými kluby na projednání dle § 90 odst . 2 . Pokud se týká negativního stanoviska vlády , tak vláda se v prvním bodu hlásí k věcnému záměru předložené novely a považuje její cíl za správný . V bodu 2 je obsaženo již zmíněné riziko nepřípustné pravé retroaktivity dané zněním přechodných ustanovení . Tuto výtku , jak už jsem zmínil , respektujeme , přičemž ji lze jednoduše odstranit v rámci projednávání ve výborech či ve druhém čtení . Pokud se týká další části vládního stanoviska v bodu 2 , pak názor vlády za předkladatele nesdílím . Není pravdou , že náhrady za ztráty na výdělku jsou poskytovány bez smluvního základu . Zaměstnavatelé musí být ze zákona pro tyto účely povinně pojištěni a pojistka se mezi těmito stranami , to znamená zaměstnavatelem a pojišťovnou , uzavírá smluvně . Pokud je pak náhrada mezi zaměstnavatelem , resp . pojišťovnou a poškozeným mimosoudně smluvena , neznamená to automaticky , že smlouva musí mít písemnou formu a musí být podepsána oběma stranami . Velká spousta smluv a dohod , u kterých není zákonem obligatorně určena písemná forma , je mezi stranami uzavírána ústně či konkludentně . Rozhodně ale v praxi není obvyklé , aby náhrada za ztrátu na výdělku byla vyplácena bez jakéhokoliv souhlasného projevu obou stran a bez stanovení právního důvodu k výplatě . Pokud se týká bodu 3 stanoviska vlády , chci zdůraznit , že nebylo ambicí předkladatelů řešit renty u příslušníků bezpečnostních sborů a u vojáků z povolání , byť přiznáváme , že i tyto skupiny zaměstnanců by si to rozhodně zasloužily . Odměny těchto státních zaměstnanců však nejsou upravovány zákoníkem práce , ale řeší je zákon č . 361 / 2003 Sb . , o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 221 / 1999 Sb . , o vojácích z povolání , ve znění pozdějších předpisů . V zájmu co možná nejrychlejšího urychlení projednávání a schválení novely zákoníku práce se náš návrh omezil pouze na řešení náhrad u většinové skupiny zaměstnanců , přičemž jsme počítali , že podobný problém u příslušníků bezpečnostních sborů a vojáků z povolání bude následně řešit vláda . Jsme však připraveni se při projednávání ve výborech zabývat i tímto úkolem a najít vhodné řešení už nyní . Vážené kolegyně , vážení kolegové , připravili jsme tuto jednoduchou novelu , abychom odstranili diskriminaci zmíněné skupiny poškozených pracovním úrazem či chorobou z povolání . Dílčí nedostatek přechodných ustanovení lze jednoduše odstranit při projednání ve výborech . A pokud bude všeobecná ambice vyřešit i situaci u bezpečnostních sborů a vojáků z povolání , pak i řešení tohoto problému lze v rámci legislativního procesu najít .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities