Místopředseda PSP Radek Vondráček5.Návrhzákonaořízeníakontroleveřejnýchfinancí/sněmovnítisk1001/7/-zamítnutýSenátemUsnesení,jímžSenátzamítltentonávrhzákona,bylodoručenojakosněmovnítisk1001/8ajámezinámivítámpanasenátoraMilošeVystrčila.Poprosím,abysezanavrhovatelekusneseníSenátuozamítnutítohotonávrhuzákonavyjádřilministrfinancípanIvanPilný,má-lizájem.Apoprosímkolegyněakolegyosníženíhladinyhluku.Děkuji.Prosím,paneministře.Ministr financí ČR Ivan PilnýDěkujizaslovo,panepředsedající.Váženékolegyněakolegové,omlouvámsezaponěkuddlouhýúvod.Většinoutadydlouhonemluvím,alemusímupozornitnato,ževposledníchdesetiletechbylopodniknutoosmpokusůotoupravitmaterii,kterájevtomzákoně.Vdesetiletechosmpokusů,nikdysežádnýnepodařil!KonečněsepodařilonajítkonsenzusvPoslaneckésněmovně,atímipolitickéhospektranadtím,abynějakápodobatohotozákonaořízeníakontroleveřejnýchfinancíbylapřijata.TentonávrhnarazilvSenátu.Takževámteďnatroškudelšíloktepřečtudůvody,pročtenzákonbylpředložen,avyjádřímsetakéknámitkámsenátorů.Takžetentonávrhjejenomtechnickánorma,kteráupravujepostupyfinančního,tedymanažerskéhořízeníakontrolyvrámciorganizacíveřejnésprávyaregulujepostupypřivýkonuaudituvtěchtoorganizacích.Návrhzákonamánahraditstávajícíplatnouavmnohémnevyhovujícíúpravuzroku2001,šestnáctletstarou.CílemMinisterstvafinancíbylopředložitkonsenzuálnípodobuzákona,protoževposledníchdesetiletechbylodiskutováno,jakužjsemzmínil,osmmožnýchzpůsobů,jaknevyhovujícíplatnoulegislativníúpravukontroly,takzvanoutřistadvacítku,změnit.Všechnysealeukázalyjakopříliškontroverzníažádnýznichneprošelcelýmlegislativnímprocesem.Tentonávrh,vpořadíjiždevátý,měltedyambicivmaximálnímířezohlednitoprávněnépožadavky14různýchtypůorganizací,nakterésezákonvztahuje,atopřizachovánísmysluzákonaanárokůformulovanýchLegislativníradouvlády.PředloženízákonapředcházelonebývalekomplikovanépřipomínkovéřízeníajednánísLegislativníradouvlády,jehožvýsledkembylo,žezákonbylpředloženvláděbezrozporůainásledovnéprojednávánívPoslaneckésněmovněbylovelmipodrobné,avšakkonstruktivní.Připomínám,žezákonveSněmovněprojednalytřivýbory.IdíkytomutopodrobnémuprojednávánípaknebylnávrhzákonapředmětemzásadníchkontroverzínaplénuabyltoutoSněmovnouschválen,atonapříčpolitickýmspektrem.Senátsestímtonávrhembohuželneztotožnil.Přestožejehogarančnívýborprohospodářství,zemědělstvíadopravudoporučilschválenínávrhuzákona,senátořivětšinověpodpořilinávrhvýboruproúzemnírozvoj,veřejnousprávuaživotníprostředínajehozamítnutí.Teďmidovolte,abychsestručněvyjádřilkněkterýmzásadnímnámitkámSenátu,kterévedlykzamítnutínávrhuzákona.MinisterstvofinancípřipravilokompletníanalýzuprojednávánívSenátu,kterouzveřejnímnawebu,protosezdevyjádřímpouzeketřemnejzásadnějšímoblastem.Zaprvé.Zákonneřešíduplicitykontrol.KtomutotématupředložiloMinisterstvofinancípodrobnouanalýzu,zekterévyplývá,žestarostůmnejvícevadímnožstvíkontrolsouvisejícíchsevropskýmidotacemi.Tytokontrolyvšakzpravidlanejsouvzájemněduplicitníavyplývajízprostéhofaktu,žerůznéprojektyzrůznýchoperačníchprogramůpodléhajírůznýmtypůmkontrol.Vsituaci,kdyČeskárepublikačerpáročněvíce,než100miliardkorun,jekontrolnísystémnutností.Připomínámrok2012,kdykvůliselháníkontrolníhosystémubylopozastavenočerpáníevropskýchfondů.KontrolnísystémevropskýchdotacíjenášzávazekvůčiUniianelzehoomezitnárodnílegislativou.Duplicitou,kterounaopakodstranitlze,jeveřejnosprávníkontrolažadatelůapříjemcůnárodníchdotacízestranyMinisterstvafinancí.Podlenávrhujetatokontrolaodstraněnabeznáhrady.Žadateléapříjemcibymělibýtkontrolovánipouzeposkytovatelemdotace.