Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-05-24 ps2013-057-06-001-260 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
260. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o elektronických komunikacích), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 483/1991 Sb., o České televizi, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 1053/ - třetí čtení
Místopředseda PSP Radek Vondráček260.Vládnínávrhzákona,kterýmseměnízákonč.127/2005Sb.,oelektronickýchkomunikacíchaozměněněkterýchsouvisejícíchzákonů(zákonoelektronickýchkomunikacích),vezněnípozdějšíchpředpisů,azákonč.483/1991Sb.,oČeskételevizi,vezněnípozdějšíchpředpisů/sněmovnítisk1053/-třetíčteníProsím,abymístoustolkuzpravodajůzaujalzanavrhovateleministrprůmysluaobchoduJiříHavlíčekazpravodajgarančníhovýboru,kterýmjehospodářskývýbor,panposlanecJiříValenta.Pozměňovacínávrhyjsouuvedenyvesněmovnímtisku1053/3,kterýbyldoručen28.dubna2017.Usnesenígarančníhovýborubylodoručenojakosněmovnítisk1053/4.Anyníseptámpananavrhovatele,zdamázájemvystoupitpředotevřenímrozpravy.Mázájem.Paneministře,máteslovo.Ministr průmyslu a obchodu ČR Jiří HavlíčekDěkuji,váženýpanepředsedající.Váženépaníposlankyně,váženípániposlanci,vetřetímčteníprojednávámenávrhzákona,kterýmseměnízákonoelektronickýchkomunikacíchazákonoČeskételevizi.Jakjižbylořečenovprůběhuprvníhoadruhéhočtení,důvodemprozpracovánítohotozákonajezajištěníarealizaceprocesupřechodunanový,spektrálněefektivnějšístandarddigitálníhotelevizníhovysílání,tzv.DVB-T2,jakosoučástčástirealizacestrategierozvojezemskéhodigitálníhotelevizníhovysílání,kterouvloňskémroceschválilavládaČR.Přechodnatentonovýformátjecestouprorychléavčasnéuvolněnírádiovýchkmitočtůpásma700MHzvsouladuspříslušnýmrozhodnutímEvropskéhoparlamentuaRady.VolbapřechodunaDVB-T2jezhlediskaudržitelnostibezplatnéhozemskéhotelevizníhovysíláníproČRačeskéobčanynejefektivnějšíasociálněnejšetrnějšícestoukzajištěnítohotoevropskéhorozhodnutí.DálenávrhzákonaobsahujeaspektyposilujícíochranuspotřebitelevoblastielektronickýchkomunikacíapostaveníČeskéhotelekomunikačníhoúřaduvoblastiregulace.Návrhzákonaprojednalhospodářskývýbor,kterýjezároveňvýboremgarančním.Chtělbychpoděkovatzapoměrněširokoudiskusi,kteráproběhlanatomtovýboru.Hospodářskývýborsevypořádalspozměňovacíminávrhy,odmítlnávrhnavrácenízákonadodruhéhočtení,nicméněnedoporučilpřijetízákonajakocelek.Ktétoskutečnostibychchtěluvést,žežádnýposlanecnehlasovalprotitomutonávrhuzákona,projehopřijetíbylo6poslancůa6sezdrželohlasování.Pokudjdeotémata,kteráotevřelasvoukampaníČeskáasociacesatelitníchoperátorů,dovoltemiseknimtakévyjádřit.Tatoasociacepředevšímnapadáazpochybňujenavrhovanýpostuppřechodunanovýformátdigitálníhovysíláníakompenzacenákladůposkytovatelůmtohotovysílání,kterébudoumítstímtovynuceným-podotýkámvynuceným-přechodem.Přednějetřebazdůraznit,žeplatformasatelitníhovysíláníjepřímýmkonkurentemzemskéhodigitálníhovysílání,kteréjeproobčanybezplatné.Jetedyjejichobchodnímzájmemnarušitsoučasnýstavarovnováhunatrhutelevizníhovysíláníazískatztohomaximumvesvůjobchodníprospěch.Jednásetedyjednoznačněokonkurenčníboj,osnahupřipravitčeskédomácnostiojedinoubezplatnoutelevizníplatformu.Kotázceveřejnépodporymusímuvést,žesamotnépřijetínávrhuzákonanezakládáveřejnoupodporu,alestanovujepravidla,podlekterýchmůžebýtveřejnápodporapřípadněposkytnuta.Návrhzákonaexplicitněobsahujepojistku,abynebylavyplacenanedovolenápodpora,tedybudemožnéuhraditpouzeefektivněaúčelněvynaloženénákladypouzeoúspěšnémřízenípředEvropskoukomisí.Zdebychchtělocitovat§27odst.5navrhovanéhozákonaoelektronickýchkomunikacíchvsouvislostisúpravouúhradyefektivněaúčelněvynaloženýchnákladůdržitelůoprávněníkvyužívánírádiovýchkmitočtů.Textzní:Je-livevztahukúhraděefektivněaúčelněvynaloženýchnákladůpodleodstavce1vedenořízenípředkomisívevěciveřejnépodpory,považujesezařízeníopředběžnéotázce.Důvodovázprávapakobjasňuje,žepředběžnouotázkoujemíněnapředběžnáotázkapodlesprávníhořádu.Tenvustanovení§64stanoví,žesprávníorgánmůžepřerušitsprávnířízení,pokudprobíhářízeníopředběžnéotázce.Novézněníustanovení§29odst.5zákonaoelektronickýchkomunikacíchvnávaznostiprávěna§64správníhořádubylodotétonovelyzákonavtělenoproto,abyvytvořiloprocesnírámecodpovídajícíčeskémuprávnímuřádu.PrimárníprávoEvropskéunie,kteréjepřímoaplikovatelné,členskýmstátůmzakazujeprovéstopatřeníveřejnépodporypředjehoschválenímEvropskoukomisí.Cosetýčeproblematikyprodlouženípřídělurádiovýchkmitočtů,cožbylajednazdalšíchvýhrad,jednáseopostup,kterýmusíbýtrealizovánvesprávnímřízení,tedyvsouladusezákonem.Obdobnýinstitutbylpoužitvrámcipřechoduzanalogovéhonadigitálníteleviznívysílání,kdyprovozovateléceloplošnéhotelevizníhovysílánísimohlipožádatoprodlouženídobyplatnostioosmletamohlisirovněžpožádatotzv.kompenzačnílicenci.Proúplnostbychchtěltakékonstatovat,žezdůvoduveřejnéhozájmubylykmitočtyprozemskételeviznívysíláníuděloványbezplatněasohledemnazachováníkontinuityceloplošnéhozemskéhotelevizníhovysílánísevůbecnepředpokládalo,žebytytokmitočtybylyalespoňdoroku2030předmětemvydražení.TakérozhodnutíEvropskéhoparlamentuaRadykuvolněníkmitočtůpásma700MHzpředpokládá,žečlenskéstátypřijmoupodlekonkrétnísituacetakováopatření,kterázajistíudržitelnostbezplatnéhozemskéhotelevizníhovysílánínejménědoroku2030.