|

ps2013-042-10-006-053.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-03-23 ps2013-042-10-006-053 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

53. Vládní návrh zákona o Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře /sněmovní tisk 609/ - prvé čtení

Date2016-03-23
Meetingps2013/042
Agenda Itemps2013/042/053
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/042schuz/s042343.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index Page 1 > 2

Místopředseda PSP Petr Gazdík53. Vládní návrh zákona o Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře /sněmovní tisk 609/ - prvé čtení Z pověření vlády i tento návrh uvede pan ministr dopravy Dan Ťok. Prosím, pane ministře, máte slovo. Ministr dopravy ČR Dan ŤokVážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, děkuji za sloučení této debaty. Jenom velmi krátce. Předmětem návrhu je zřízení nového ústředního orgánu státní správy, vymezení jeho základní kompetence a organizace. Tento nový úřad by měl vykonávat zejména působnost takzvaného regulačního subjektu podle již zmíněné směrnice o vytvoření jednotného evropského železničního prostoru. A protože o tom budeme určitě debatovat dál, tak bych své úvodní slovo zkrátil. Děkuji. A požádal bych vás o podporu tohoto sněmovního tisku. Děkuji. Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkuji, pane ministře, hezky jste ho zkrátil. Nyní prosím zpravodaje pro první čtení pana poslance Martina Kolovratníka. Prosím, pane zpravodaji, máte slovo. Poslanec Martin KolovratníkKolegyně a kolegové, dobré odpoledne při pohledu na hodinky. Slibuji, že zkrátím a omezím tu zpravodajskou zprávu na minimum. Tento zákon tu máme připraven od 23. září loňského roku. Je dobře, že jsme se k němu konečně dostali. Bylo řečeno, že je provázán logicky se sněmovním tiskem 608, novelou zákona o dráhách, a je dobře, že jsme tyto dva zákony v rozpravě sloučili, protože spolu souvisí. Jak řekl pan ministr, návrhem tohoto zákona, který je velmi jednoduchý, zhruba pět stránek, se navrhuje vytvořit, zřídit nezávislý regulační subjekt pro oblast přístupu k vybrané dopravní infrastruktuře, pracovně tedy regulátora, nezávislý regulační úřad, orgán na úrovni dráhy. Je důležité z předkládací důvodové zprávy připomenout nebo vypíchnout některé detaily, které byste měli vědět. V čele úřadu by měl stát předseda, kterého jmenuje, odvolává vláda atd., atd. V materiálu máme i návrh na personální a materiální dopady, které se předpokládají ve výši 7 8 milionů korun. Tolik teď v úvodu v pozici zpravodaje. jsem se přihlásil do obecné rozpravy, kde budu avizovat jeden návrh, trochu jiný pohled na zřízení tohoto úřadu. Ale to v obecné rozpravě. Tolik zatím zpráva zpravodaje. Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkuji za úvodní slovo panu zpravodaji. Zahajuji tedy sloučenou obecnou rozpravu k tiskům 608 a 609. Sloučená obecná rozprava k bodům č. 52 a 53 /sněmovní tisk 608 a 609/ Jako první je přihlášen pan poslanec Petr Bendl. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Petr BendlHezký dobrý den. Pane předsedající, pane ministře, kolegyně a kolegové, tyto dva vládní návrhy zákona přinášejí skoro bych řekl revoluční změny do způsobu přístupu na dopravní infrastrukturu. Asi bylo v minulosti jasné, a muselo nám být všem jasné, že pokud dlouhodobě Česká republika a ministři dopravy, jak jich bylo jak na orloji, všichni pracovali na tom, aby došlo k oddělení dopravní infrastruktury, nebo respektive, když to řeknu, vagonů od kolejí, kde koleje si chtěl nechat stát, aby se mohl o dopravní infrastrukturu starat, tak jak je to u silnice, a aby vlastně umožnil stát příchod případně privátních dopravců, aby v železnici to nebyla dominantně jenom státní záležitost, ale abychom mohli pustit konkurenci v oblasti železnice i na naše tratě. Bylo asi evidentní, že bude potřeba najít řešení v okamžiku, kdy přijde privátní dopravce a řekne " mám zájem provozovat dopravu, chci, abyste mi dali tuto šanci", a někdo bude muset posoudit, v jakém čase, v jakých termínech, v jaké kvalitě atd. To nemůže udělat ten, kdo vlastní dopravní infrastrukturu a zároveň provozuje železniční dopravu, protože je ve významném konfliktu zájmů. Proto principiálně rozumím tomu, že pan ministr dopravy přináší návrh, jak tuto situaci řešit. Ale znamená to vlastně dva nové úřady. Úřad pro dopravní infrastrukturu a Úřad pro ochranu podnikání. Je to jedno a totéž. (Poznámku z pléna.)Dobrá, jeden nový úřad, tak to jsme ušetřili. Nicméně je to zcela nový úřad. Myslím si, že čert bude tkvít v detailech, že to není zákon, který by se v tuto chvíli dal odmítnout. Ale souhlasím se zpravodajem, když tady sám říkal, že je potřeba víc času na to, dopídit se dopadů i rozebrat jednotlivé kompetence. A možná i takovou jednoduchou debatu, proč zrovna na šest let jmenovat šéfa toho úřadu, jestli to není nadbytečně dlouho. Nebo jestli tato forma je běžná. Protože se může stát, že přijdou problémy, nechci je přivolávat, ale teď řešíme kauzu - nebo vidím, jak je řešena kauza SŽDC a na co jsme jaksi netrpěliví, co to vlastně znamená. A tady bude vznikat nový úřad, který bude vstupovat do toho prostředí konkurence, nebude vůbec jednoduché, jak to nastavit, aby tam byla maximální snaha o spravedlnost. Skoro by se mi chtělo říct, že se ten souboj ani nedá vyhrát, že to nemůže dopadnout úplně dobře. Ale něco ve formě, nebo někoho ve formě dohledu na to, aby nebyl někdo diskriminován na dopravním trhu, někoho mít musíme, na tom se asi shodneme. Jestli to být v podobě nového úřadu, nebo jestli se nedá najít jiný způsob, jak toto ošetřit a zároveň zajistit nezávislost, o tom bychom měli diskutovat ve výborech, které, věřím, že k tomu nějaké stanovisko zaujmou. Proto z mého pohledu materiál, který není třeba zamítat v prvním čtení, ale je třeba ho podrobit opravdu výrazné revizi jednotlivých kompetencí, a jestli vůbec to musí být zcela nový úřad. Děkuji vám za pozornost.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities