ps2013-042-06-006-160.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-03-09 ps2013-042-06-006-160 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová 160 . Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 561 / 2004 Sb . , o předškolním , základním , středním , vyšším odborném a jiném vzdělávání ( školský zákon ) , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 200 / 1990 Sb . , o přestupcích , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 611 / - třetí čtení Prosím , aby místo u stolku zpravodajů zaujala ministryně školství , mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová a zpravodajka garančního výboru , tím byl výbor pro vědu , vzdělávání , kulturu , mládež a tělovýchovu , paní poslankyně Vlasta Bohdalová . Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 611 / 4 , který byl doručen dne 12 . února 2016 . Usnesení garančního výboru byla doručena jako sněmovní tisky 611 / 5 a 611 / 6 . Nyní se táži paní navrhovatelky , zda má zájem vystoupit před otevřením rozpravy . Je tomu tak . Prosím , paní ministryně , máte slovo . Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy ČR Kateřina Valachová Vážená paní předsedající , vážené poslankyně , vážení poslanci , dovolte mi uvést před třetím čtením vládního návrhu zákona , kterým se mění školský zákon , stručně jeho stávající stav , obsah a pozici Ministerstva školství , mládeže a tělovýchovy ke klíčovým pozměňovacím návrhům . Jeden z cílů novely školského zákona je zavedení postupného nároku na předškolní vzdělávání dětí od čtyř , tří let , s tím , že současně zavádíme povinné předškolní vzdělávání . Jak už jsem se vyjádřila v rámci prvního čtení , toto povinné předškolní vzdělávání je doprovozeno také možností individuálního vzdělávání , to znamená ti z rodičů , kteří si nebudou přát od pěti do šesti let své děti vzdělávat prostřednictvím školských zařízení , mají možnost dítě pouze zapsat a zvolit vzdělávání individuální . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Paní ministryně , já se omlouvám . Prosím , abyste přerušila svůj projev , a počkáme , až se sněmovna uklidní , protože hluk je tady opravdu velký . . . . Prosím , pokračujte . Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy ČR Kateřina Valachová Co se týká povinného předškolního vzdělávání , je to samozřejmě jedna z možností , kterou můžeme předškolní vzdělávání zajišťovat . Další možností může být detailní úprava postupných nároků dětí na přístup do mateřských škol . Zvolili jsme způsob kombinace povinného předškolního vzdělávání od pěti do šesti let věku a následné přednosti při přístupu do vzdělávání od čtyř , tří let s tím , že to respektovalo legislativní techniku stávajícího školského zákona a je to podle nás i pro jejich adresáty , jak učitele , tak rodiče , srozumitelnější . Chtěla bych upozornit , co se týká této metody , to znamená jít cestou detailního popisu nároků nebo kombinací povinného předškolního vzdělávání a přednosti přístupu do předškolního vzdělávání , ve státech Evropské unie se objevují oba přístupy . Co se týká účasti předškolních vzdělávání z hlediska povinnosti , chtěla bych říct , že se jedná o Švýcarsko , Bulharsko , Chorvatsko , Dánsko , Kypr , Lotyšsko , Maďarsko , Polsko , Rakousko či Řecko . V některých dalších zemích Evropské unie sice nehovoříme o povinnosti předškolního vzdělávání , ale de facto existuje , protože povinná školní docházka zde existuje od čtyř nebo od pěti let - Lucembursko , Nizozemí či Spojené království . Co se týká jednotné přijímací zkoušky z hlediska středních škol , zavádíme jednotnou přijímací zkoušku v testech z českého jazyka , literatury a matematiky , navazujeme na pilotní ověřování , které ověřilo životaschopnost této jednotné přijímací zkoušky i její přínosnost pro praxi . Drtivá většina škol , která byla do tohoto pilotního ověřování zapojena , osvědčila výhodnost centrálních jednotných přijímacích zkoušek . Co se týká účelu jednotné zkoušky , jde o to zajistit uchazeči o vybrané obory vzdělání ukončené maturitní zkouškou předpoklady pro studium , poskytnout ředitelům středních škol objektivní zhodnocení znalostí a dovedností uchazečů , poskytnout ředitelům středních škol srovnatelné a jednotné kritérium v rámci přijímacího řízení a také snížit administrativní náročnost přijímacího řízení . Chtěla bych jenom říct , že v případě centrální jednotné zkoušky se nešlo cestou , že by se určovala natvrdo hranice , přes kterou , pokud daný uchazeč nebude úspěšný , nebude mít možnost studia na střední škole , a zůstává povinností středních škol a gymnázií uvést anonymně posledního přijatého , včetně toho , jak si v centrální zkoušce vedl , tak aby se zvýšila informovanost rodičů , ale také abychom z těchto údajů mohli vycházet z hlediska Ministerstva školství , mládeže a tělovýchovy v rámci nastavování kvalitnějšího vzdělávání v našich školách do budoucna . Společná část maturitní zkoušky je dlouho diskutovaná . Zavádíme tři povinné zkoušky společné části maturitní zkoušky - český jazyk , literatura , cizí jazyk a matematika , nicméně poprvé od školního roku 2020 / 2021 . Toto bylo posunuto právě v návaznosti na zavádění jednotných přijímacích zkoušek na střední školy . Pokládáme za korektní , že se nespokojujeme pouze se zvýšením dotace matematiky v rámci rámcového vzdělávacího programu , což jsme již učinili , ale zajímá nás také , jaký je obsah vzdělávání matematiky , a přijde nám fér , že matematika bude součástí maturitní zkoušky právě čtyři roky poté , co začnou platit jednotné přijímací zkoušky . Účinnost změn souvisejících se zavedením povinného posledního roku předškolního vzdělávání je od 1 . ledna 2017 , včetně přednosti přístupu do předškolního vzdělávání pro děti čtyřleté nárokově a rok později , tedy od roku 2018 , pro děti tříleté . Nová pravidla spočívající v jednotné přijímací zkoušce se poprvé uplatní ve školním roce 2016 / 2017 . Žáci , kteří konali jednotnou přijímací zkoušku , tak nastoupí do školního roku 2017 / 2018 . Tři povinné zkoušky společné části maturitní zkoušky včetně matematiky budou poprvé ve školním roce 2020 / 2021 . Sjednocený systém hodnocení písemných prací z českého jazyka se uplatní poprvé od školního roku 2016 / 2017 . Ostatní změny budou účinné od 1 . září 2016 . Nyní krátce k jednotlivým pozměňovacím návrhům . Co se týká pozměňovacího návrhu na podporu předškolního vzdělávání od dvou let od roku 2020 , Ministerstvo školství , mládeže a tělovýchovy souhlasí . Co se týká potřebné rozšíření sítě poskytovatelů předškolního vzdělávání o tzv . lesní školky Ministerstvo školství , mládeže a tělovýchovy souhlasí .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities