ps2013-033-04-006-020.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-10-09 ps2013-033-04-006-020 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(13.50 hodin) Jenom úplně na okraj . Nalezl jsem zajímavé slovo retroreflexní vesty , či materiály z retroreflexních vest . Retroreflexní materiály , je to velmi těžké slovo a já se přiznám , že jsem z něj trošku zmaten . Je to slovo původu latinského . Reflecto znamená ohýbám , otáčím , re - zpět . Jak bych přeložil retro reflecto nevím , asi zatáčím , ohýbám zpět , zpětně . Nebo zatáčím , ohýbám zpět dozadu . Zajímalo by mě , v čí chytré hlavě se tento termín zrodil . Děkuji za pozornost . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji a prosím dalšího v pořadí přihlášeného do rozpravy a tím je pan poslanec Berkovec . Prosím , máte slovo . Poslanec Stanislav Berkovec Děkuji . Vážená paní místopředsedkyně Poslanecké sněmovny , vážení členové vlády , vážené dámy poslankyně , páni poslanci , přeji vám příjemné odpoledne . Dovolte několik slov k mému pozměňovacímu návrhu , ke sněmovnímu tisku 471 . Pokud vám teď položím otázku , vám všem , zda je dovoleno na křižovatkách předjíždět , tak mnozí z vás si odpovědí že ano . Pokud vám položím otázku , zda je zakázáno u nás na křižovatkách předjíždět , mnozí z vás si odpovědí také ano . Obě skupiny v podstatě mají pravdu . Je to tím , že v naší právní normě , která se zabývá provozem na komunikacích , ve znění zákona č . 361 / 2000 Sb . , jsou dvě vzájemně kolizní ustanovení , § 17 a § 21 , která vedou k objektivní právní neřešitelnosti situací , kdy je nasnadě otázka , kdo zavinil nehodu střetu řidiče , který odbočuje a předjíždí . Předjíždějící auta , která jedou většinou rychleji , bourají velmi často do aut , která odbočují a která jedou pomaleji . Dovolte ještě jednu malou retrospektivu . Píše se rok 2009 , kdy už se to projednávalo v této Sněmovně . Je to komentář k bodu 6 sněmovního tisku 679 . Dovolte , abych citoval : Vypuštění výjimek ze zákazu předjíždění na křižovatce a v těsné blízkosti před ní je motivováno snahou ustanovení jasného pravidla pro chování řidiče v křižovatce . Splnění podmínek pro užití výjimek z předjíždění dle stávajícího § 17 bod 5 , respektive odst . 5 bod 2 až 4 , se podle poznatků z praxe obtížně dokazuje a dané přestupky patří k nejčastěji odkládaným v rámci správního řízení . Tedy namísto dosavadního znění § 17 je nutno najít takovou formulaci zákonného ustanovení , aby nebezpečí bylo výrazně sníženo , tam nám zůstanou jenom nehody z nerespektování zákazu , a aby se zároveň zcela odstranila zmíněná právní neřešitelnost a aby se nekomplikoval provoz tam , kde předmětně nebezpečí nehrozí . Tady ovšem nejde jenom o to , označit viníka , ale zamezit také nehodám . Když to vezmu z filozofického hlediska tak odbočování a předjíždění je vlastně ve vzájemné kontradikci . Ve vzájemném kolizním stavu . Dovolím si to přirovnat k tomu , kdybychom například při řízení dopravy na železnicích pustili dva vlaky na stejnou kolej . Ještě dovolte jeden výlet do minulosti . Je to 8 . listopad roku 1968 , tzv . Vídeňská úmluva , tehdejší Československo je jejím signatářem , později Česká republika , a která - opět cituji : " V článku 11 Předjíždění a jízda v proudech dává výslovně možnost právě v otázce předjíždění na křižovatkách upravit pravidlo , vypustit negaci zákazu předjíždění na křižovatkách . " Jsem přesvědčen , že přijetím pozměňovacího návrhu , který upřesním v podrobné debatě , zamezíme tomu , aby neměli řidiči nejasno , aby bylo zcela jasné jejich rozvažování a chování při vjetí na křižovatku . Ještě dovolte , abych dodal , že tomuto návrhu předcházely konzultace na legislativním oddělení Ministerstva dopravy , konzultace s Dopravní fakultou Českého vysokého učení technického , s Ústavem soudního znalectví a také s pánem , se kterým už dlouho spolupracuji a kterého si velmi vážím , je to pan profesor docent inženýr Jindřich Šachl , CSc . , a také mé skromné zkušenosti ve spolupráci s Mobility clubem jako signatáře Evropské charty bezpečnosti silničního provozu a praxe od roku 1993 , kdy se této mobilitě bezpečnosti silničního provozu věnuji . Dámy a pánové , děkuji za vaši vzácnou pozornost , přeji vám dobré cesty , čímž už míním cesty , ve kterých bezpečně dojedete do svého cíle . Děkuji . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji a prosím dalšího v pořadí a tím je pan poslanec Novotný . Připraví se pan poslanec Koubek . Poslanec Martin Novotný Kolegyně a kolegové , jsme stále v obecné rozpravě , takže se budu snažit i vyslyšet výzvu ke stručnosti . Navážu nejprve na kolegy , kteří z ideového hlediska hodnotili onu ideu reflexních vest jako povinnosti pro chodce , pakliže se ocitnou v situaci , že se pohybují v prostoru mimo obec tam , kde není veřejné osvětlení . Chci tady avizovat , že tento příslušný paragraf , který nás jako mnoho jiných aktů dnešní vládní koalice chce pozvat do krásného nového světa , kde bude všechno úplně dokonalé , kde se všichni budou chovat naprosto dokonale a zodpovědně , akorát se v něm nebude dát už vůbec žít a svět je mimo realitu a mimo naplnitelnost podmínky něčeho , co bychom mohli v reálném životě skutečně zrealizovat , tak chci tady jenom avizovat , že pan kolega Adamec , který je dnes řádně omluven a jehož já tady v tuto chvíli zastupuji , připravil pozměňovací návrh , který máte ve sněmovním dokumentu pod číslem 2928 a který jednoduchým opatřením z tohoto zákona , příslušný paragraf , který tuto novou povinnost stanoví , tak ji z ní vyjímá . Jak tady bylo avizováno , určitě k vaší velké radosti se nám vrací zároveň na stůl i problematika oné nejvyšší povolené rychlosti na výjimečných , vybraných , pečlivě posouzených úsecích českých dálnic . Nebudu už provádět nějaké zásadní názorové zdůvodnění tohoto návrhu kolegy Adamce , ale jenom se vyjádřím k tomu důležitému technickému aspektu , který se týká toho , jak příslušný návrh , který máte ve sněmovních dokumentech pod dvěma čísly - jedno je číslo 2831 a druhý je sněmovní dokument 2963 . Tak jak je to , proč jsou dva ? Pan kolega Kolovratník tady upozornil před chvílí na to , že když se asi díval , předpokládám na internet , do nějakého znění zákona , tak že tam v příslušném paragrafu nenašel ona slova , na která pan poslanec navazuje . Skutečně jsme se ocitli v situaci , že jsme ve dnech , kdy na internetu najdete ještě v naprosté většině případů nějakou verzi zákona , ale pan prezident v době , kterou lze počítat na hodiny , už podepsal nové znění , takže pan kolega Adamec v podstatě připravil dva návrhy - ke starému znění a k novému znění . Aby nevznikla jakákoliv legislativní pochybnost , oba dělají totéž , návrhy ale řeší tu situaci z hlediska legislativy v různých časech , tak se potom v podrobné rozpravě přihlásím k oběma mnou uvedeným číslům těchto pozměňovacích návrhů , aby legislativa tento problém vyřešila . Meritorně už asi o tom padlo tady tolik argumentů a názorů , že se k tomu nebudu dále rozšiřovat . Děkuji .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities