ps2017-087-04-003-332.u1.p1.s1
332 . ps2017-087-04-003-332.u1.p1.s2
Návrh poslanců Stanislava Grospiče , Hany Aulické Jírovcové , Daniela Pawlase a Pavla Kováčika na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 262 / 2006 Sb . , zákoník práce , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 317 / - třetí čtení ps2017-087-04-003-332.u1.p2.s1
Prosím , aby místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele poslanec Stanislav Grospič a . . . ps2017-087-04-003-332.u1.p2.s2
Ano , za navrhovatele paní poslankyně Aulická , a zpravodaj garančního výboru , což je výbor pro sociální politiku , pan poslanec Petr Beitl . ps2017-087-04-003-332.u1.p2.s3
Návrh na zamítnutí a pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 317 / 6 , který byl doručen dne 12 . února 2021 . ps2017-087-04-003-332.u1.p2.s4
Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 317 / 7 . ps2017-087-04-003-332.u1.p3.s1
Nyní se táži navrhovatele , zda má zájem vystoupit před otevřením rozpravy . ps2017-087-04-003-332.u1.p3.s2
Máte zájem vystoupit . ps2017-087-04-003-332.u1.p3.s3
Tak prosím , paní poslankyně Aulická . ps2017-087-04-003-332.u2.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2017-087-04-003-332.u2.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , já vás nebudu zdržovat , myslím si , že všichni víme , o čem se dnes budeme bavit - pět týdnů dovolené pro všechny zaměstnance - a byla bych ráda , kdyby opravdu dnešní změna nebo ten náš návrh prošel ve třetím čtení . ps2017-087-04-003-332.u2.p1.s3
Takže za nás zatím děkuji . ps2017-087-04-003-332.u3.p1.s1
Otevírám rozpravu , do které se přihlásili zatím čtyři poslanci , jako první vystoupí pan poslanec Stanislav Grospič . ps2017-087-04-003-332.u3.p1.s2
Ten zde není , takže další vystoupí paní poslankyně Kateřina Valachová . ps2017-087-04-003-332.u4.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2017-087-04-003-332.u4.p1.s2
Kolegové , kolegyně , ráda bych podpořila tuto novelu . ps2017-087-04-003-332.u4.p1.s3
Podporuji dlouhodobě pět týdnů dovolené . ps2017-087-04-003-332.u4.p1.s4
Domnívám se , že pět týdnů dovolené v naší České republice má možnost jako zaměstnanecký benefit v různých profesích či sektorech využívat velká část našich zaměstnanců a zaměstnankyň . ps2017-087-04-003-332.u4.p1.s5
Myslím si , že v roce 2021 je spravedlivé , abychom z pěti týdnů udělali standard , něco , co souvisí s ohodnocenou a motivovanou prací , protože samozřejmě zaměstnanci a zaměstnankyně , pokud mají prostor na odpočinek a mají prostor na nabytí nových sil , tak toto prospívá samozřejmě nejenom jim , ale také firmě , pracovnímu týmu , motivovanému týmu a týmu , který je připraven činit ty nejlepší výkony . ps2017-087-04-003-332.u4.p2.s1
Takto nazírám na pět týdnů dovolené a věřím , kolegové , kolegyně - já určitě budu hlasovat pro - že pět týdnů dovolené dnes naše Sněmovna odsouhlasí . ps2017-087-04-003-332.u4.p2.s2
Děkuji . ps2017-087-04-003-332.u5.p1.s1
Nyní na faktickou poznámku pan poslanec Petr Gazdík . ps2017-087-04-003-332.u5.p1.s2
Prosím , máte slovo . ps2017-087-04-003-332.u6.p1.s1
Vážené kolegyně , vážení kolegové , je to jistě velmi bohulibý účel , který tady chceme schválit , nicméně je k tomu potřeba minimálně jeden člen vlády a ten tu není přítomen . ps2017-087-04-003-332.u6.p1.s2
Takže žádám jako místopředseda poslaneckého klubu Starostů a nezávislých o přestávku v délce 20 minut na jednání z důvodu nepřítomnosti členů vlády . ps2017-087-04-003-332.u6.p1.s3
Je 12.53 , takže prosím o přestávku do 13.15 . ps2017-087-04-003-332.u6.p1.s4
Děkuji . ps2017-087-04-003-332.u7.p1.s1
Dobře . ps2017-087-04-003-332.u7.p1.s2
Tak já vyhlašuji na žádost STANu přestávku , do 13.15 jste říkal ? (Poslanec Gazdík: 20 minut.) 20 minut , takže do 13.15 . ps2017-087-04-003-332.u8.p1.s1
Vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , vážená paní ministryně , vážený pane ministře . ps2017-087-04-003-332.u8.p1.s2
Budeme pokračovat v jednání , které jsme přerušili z důvodu nepřítomnosti členů vlády . ps2017-087-04-003-332.u8.p1.s3
Přerušili jsme je v rozpravě . ps2017-087-04-003-332.u8.p1.s4
Jsme v projednávání sněmovního tisku 317 ve třetím čtení . ps2017-087-04-003-332.u8.p1.s5
V rozpravě je nyní přihlášen poslanec Beitl . ps2017-087-04-003-332.u8.p1.s6
Připraví se poslankyně Gajdůšková . ps2017-087-04-003-332.u8.p1.s7
Poslanec Beitl ! ps2017-087-04-003-332.u8.p1.s8
Je přihlášen v rozpravě . ps2017-087-04-003-332.u8.p1.s9
Nemá zájem ? ps2017-087-04-003-332.u8.p1.s10
Už jsme tak daleko . ps2017-087-04-003-332.u8.p1.s11
Prosím . ps2017-087-04-003-332.u9.p1.s1
Vážení kolegové , vážené dámy , vážení pánové , dnes řešíme bod uzákonění pěti týdnů dovolené , tedy navýšení stávajících čtyř týdnů o jeden . ps2017-087-04-003-332.u9.p1.s2
V okamžiku , kdy my řešíme tento bod , který dopadne především na střední a menší podnikatelské firmy v České republice , tak tyto firmy řeší opravdu úplně jiné věci . ps2017-087-04-003-332.u9.p1.s3
Řeší fatální problémy svých firem v souvislosti s epidemií koronaviru a řeší svoji budoucnost , kterou počítají na týdny a na měsíce . ps2017-087-04-003-332.u9.p2.s1
Když se podívám do korespondence , která mi chodí , tak tam konstatují stav , jakým v tuto chvíli probíhá státní podpora . ps2017-087-04-003-332.u9.p2.s2
Dotace Antivirus , která tady byla mnohokrát řečena , zatím oficiálně do konce dubna , nikdo nic neví , co bude dál . ps2017-087-04-003-332.u9.p2.s3
Možná paní ministryně by věděla , mohla by jim dát naději , ale oficiální informace nejsou . ps2017-087-04-003-332.u9.p2.s4
Nevím , jestli víte o tom , že jednou z podmínek , když chce dostat firma podporu Antivirus , tak musí podepsat , že zaměstnance nepropustí následující tři měsíce . ps2017-087-04-003-332.u9.p2.s5
Podnikatelé podepisují tato prohlášení v zoufalé situaci , ale oni ani nevědí , jestli následující tři měsíce tu podporu opět dostanou , takže jsou opravdu na dně a v podstatě zoufalství stoupá . ps2017-087-04-003-332.u9.p3.s1
Další dotační tituly , dotace COVID - Nájemné , Výzva 3 . Poslední podpora za 10 . , 11 . , 12 . měsíc roku 2020 nepřišla , nikdo nic neví . ps2017-087-04-003-332.u9.p3.s2
Dotace COVID - ps2017-087-04-003-332.u9.p3.s3
Gastro - ps2017-087-04-003-332.u9.p3.s4
Uzavřené provozovny , poslední podpora za říjen , listopad , prosinec , začátek ledna opět nepřišla , nikdo nic neví . ps2017-087-04-003-332.u9.p3.s5
Dotace COVID - ps2017-087-04-003-332.u9.p3.s6
Ubytování II , opět nepřišla , nikdo nic neví . ps2017-087-04-003-332.u9.p3.s7
A jak už jsem řekl , v tento okamžik my podnikatelskému sektoru nakládáme další břemena . ps2017-087-04-003-332.u9.p4.s1
Bývalo dobrým zvykem , že podobná témata byla projednávána na tripartitě a strany tripartity se snažily dosáhnout shody . ps2017-087-04-003-332.u9.p4.s2
V tomto případě k žádnému podobnému jednání nedošlo , a nedošlo k tomu z toho důvodu , že předkladatelé tohoto zákona dobře vědí , že by podporu na tripartitě nezískali . ps2017-087-04-003-332.u9.p5.s1
Já bych vám teď přednesl stanovisko těch , kteří se k té věci mají co vyjádřit a jejichž hlasy zatím nebyly slyšet . ps2017-087-04-003-332.u9.p5.s2
Ta stanoviska , která vám budu číst , nejsou ze stávající krizové doby , ale jsou z roku 2018 , 2019 , kdy si ještě podnikatelé mysleli , že všechno půjde lineárně a že ten stav , v kterém jsou dneska , se nemůže nikdy dostavit . ps2017-087-04-003-332.u9.p6.s1
První přečtu stanovisko Hospodářské komory : " Hospodářská komora České republiky doporučuje , aby vláda České republiky přijala k návrhu poslanců Stanislava Grospiče , Hany Aulické Jírovcové , Daniela Pawlase a Pavla Kováčika na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 262 / 2006 Sb . , zákoník práce , ve znění pozdějších předpisů , nesouhlasné stanovisko . ps2017-087-04-003-332.u9.p6.s2
Hospodářská komora České republiky rezolutně odmítá návrh na změnu zákoníku práce , jejíž podstatou je plošné zvýšení nároku na dovolenou ze současných čtyř týdnů na pět týdnů . ps2017-087-04-003-332.u9.p7.s1
Důvodová zpráva k návrhu uvádí , že cílem je zrušit nerovnost zaměstnanců z hlediska nároku na dovolenou , neboť zaměstnanci , jejichž zaměstnavatel je definován v § 109 odst . 3 , to je stát , územní samosprávný celek , státní fond , školská právnická osoba zřízená Ministerstvem školství a tělovýchovy nebo územním samosprávným celkem nebo dobrovolným svazkem obcí , příspěvková organizace , regionální rada soudržnosti , zaměstnanci všech těchto organizací mají nárok na pět týdnů dovolené . ps2017-087-04-003-332.u9.p7.s2
Tento důvod však nelze rozumně akceptovat hned z několika důvodů . ps2017-087-04-003-332.u9.p7.s3
Jednak je třeba si uvědomit , že pracovní právo je součástí občanského práva , a i když je v něm smluvní volnost stran omezena v důsledku přijetí principu ochrany slabší smluvní strany , to je zaměstnance , je třeba , aby obsahovalo instituty a nástroje , které dávají oběma stranám možnost určitého výběru . ps2017-087-04-003-332.u9.p7.s4
Délka dovolené takovým institutem do určité míry je . ps2017-087-04-003-332.u9.p8.s1
Základní výměra dovolené v českém zákoníku práce ve výši čtyř týdnů je z hlediska mezinárodních úmluv a práva Evropské unie zcela v pořádku . ps2017-087-04-003-332.u9.p8.s2
Úmluva Mezinárodní organizace práce číslo 132 o placené dovolené publikovaná pod číslem 229 / 1998 Sb . stanoví povinnost minimálně tří týdnů dovolené za rok práce . ps2017-087-04-003-332.u9.p8.s3
Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003 / 88 / ES ze dne 4 . listopadu 2003 o některých aspektech úpravy pracovní doby , respektive její článek 7 , stanoví minimální nárok zaměstnance na placenou dovolenou za kalendářní rok ve výši čtyř týdnů . ps2017-087-04-003-332.u9.p8.s4
V rámci EU je úprava v českém právním řádu běžná , některé státy mají více , některé stejně . ps2017-087-04-003-332.u9.p8.s5
Některé zvyšují nárok na dovolenou s počtem odpracovaných let nebo jej spojují s určitým druhem práce , tedy obdobně jako v České republice například státní zaměstnanci , učitelé , pracovníci ve ztížených pracovních podmínkách . ps2017-087-04-003-332.u9.p8.s6
Je dobře , že existuje rozdíl mezi nároky zaměstnanců , jejichž zaměstnavateli jsou ti uvedení v § 109 odst . 3 , de facto státní , respektive veřejný sektor , stejně tak jako by měl být zachován rozdíl v jejich odměnách . ps2017-087-04-003-332.u9.p9.s1
Je třeba si uvědomit , že v okamžiku , kdy na pět týdnů dovolené bude právní nárok , dojde k významnému zvýšení nákladů na straně zaměstnavatelů . ps2017-087-04-003-332.u9.p9.s2
Již v roce 2017 , kdy stejný návrh byl podán formou pozměňovacího návrhu k tehdy Poslaneckou sněmovnou projednávanému návrhu změny zákoníku práce , analytici Hospodářské komory provedli odhad nákladů pro zaměstnavatele a vyčíslili jej na 28 miliard korun ročně . ps2017-087-04-003-332.u9.p9.s3
Mluvíme o roku 2018 , tehdy byla stanovena tato částka . ps2017-087-04-003-332.u9.p9.s4
Vzhledem k tomu , že od března 2017 došlo k nárůstu mezd , lze očekávat , že tato částka bude ještě vyšší . ps2017-087-04-003-332.u9.p10.s1
Zaměstnavatelé potřebují pro získání a udržení zaměstnanců nástroje , které mohou pro tyto účelně použít v závislosti na svých hospodářských výsledcích . ps2017-087-04-003-332.u9.p10.s2
V současnosti , kdy na trhu práce zaměstnanci chybí , je tato potřeba ještě aktuálnější . ps2017-087-04-003-332.u9.p10.s3
Mezi tyto nástroje patří zaměstnanecké benefity , jako jsou sick days , dovolená nad rámec zákona , studijní volno a další . ps2017-087-04-003-332.u9.p10.s4
V okamžiku , kdy stát z těchto benefitů udělá nároky všech zaměstnanců , omezuje soutěž zaměstnavatelů na trhu práce . ps2017-087-04-003-332.u9.p10.s5
Kumulace zvyšování nákladů na zaměstnance , ke které v současnosti dochází - zrušení karenční doby , zvyšování minimální mzdy - zvyšuje cenu práce , omezuje soutěž na trhu práce a celkově vytváří excesivní tlak na svobodu podnikání . ps2017-087-04-003-332.u9.p10.s6
Navíc bude mít nežádoucí dopady i na zaměstnavatele v neziskovém státním sektoru včetně těch , kteří zaměstnávají osoby se změněnou pracovní schopností . ps2017-087-04-003-332.u9.p10.s7
Ještě jednou tedy ze všech zde uvedených důvodů Hospodářská komora České republiky zásadně nesouhlasí s poslanci navrhovanou změnou . " ps2017-087-04-003-332.u9.p11.s1
Dalším stanoviskem je stanovisko Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů České republiky . ps2017-087-04-003-332.u9.p11.s2
Opět cituji : " V rámci meziresortního připomínkového řízení jsme obdrželi materiál Návrh poslanců Stanislava Grospiče , Hany Aulické Jírovcové , Daniela Pawlase a Pavla Kováčika na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 262 / 2006 Sb . , zákoník práce . ps2017-087-04-003-332.u9.p11.s3
K uvedenému návrhu Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů České republiky uplatňuje následující zásadní připomínku . ps2017-087-04-003-332.u9.p12.s1
V návaznosti na předložený návrh tento považujeme především za nesystémový , kdy v současné době proběhlo připomínkové řízení k vládnímu návrhu novely zákoníku práce . ps2017-087-04-003-332.u9.p12.s2
Proto nedoporučujeme , aby byly podporovány dílčí návrhy mimo uvedený vládní návrh . ps2017-087-04-003-332.u9.p12.s3
Poslanci mohou své návrhy uplatňovat při projednávání vládní novely . ps2017-087-04-003-332.u9.p12.s4
Domníváme se , že u podnikatelů by měla být ponechána možnost prodloužení dovolené na kolektivní smlouvě s přihlédnutím k možnosti poskytnutí benefitu zaměstnancům prostřednictvím sick days . ps2017-087-04-003-332.u9.p13.s1
Současně konstatujeme , že realizace předloženého návrhu by zcela zbytečně velmi výrazně prohloubila dlouhodobý problém v zemědělství v čerpání dovolené . ps2017-087-04-003-332.u9.p13.s2
I za současné právní úpravy při čtyřech týdnech zákonné dovolené se podnikatelé v zemědělství každoročně potýkají s problémem čerpání zákonné dovolené . ps2017-087-04-003-332.u9.p13.s3
Důvodem je nejenom charakter zemědělské výroby , její sezonnost , ale především nezájem a neochota samotných zaměstnanců zákonnou dovolenou vyčerpat . ps2017-087-04-003-332.u9.p13.s4
Jak bylo uvedeno výše , domníváme se , že daleko vhodnější a z hlediska praxe pro obě strany pracovněprávního vztahu přijatelnější je stávající právní úprava , která delší dobu dovolené s výjimkou ustanovení § 109 odst . 3 zákoníku práce a pedagogických pracovníků a akademických pracovníků vysokých škol umožňuje . ps2017-087-04-003-332.u9.p14.s1
V resortu zemědělství je tato možnost dlouhodobě a každoročně využívána tím , že kolektivní smlouva vyššího stupně dává subjektům , pro které je závazná , možnost výběru - buď dovolená v rozsahu pěti týdnů , anebo v rozsahu čtyř týdnů spolu se stanoveným finančním bonusem . ps2017-087-04-003-332.u9.p14.s2
Přesto i při této úpravě přetrvává výše uvedený problém , to je již zmiňované nečerpání dovolené . ps2017-087-04-003-332.u9.p14.s3
Tato skutečnost pak vede řadu podnikatelských subjektů k obcházení zákona . ps2017-087-04-003-332.u9.p14.s4
Dle našeho názoru je právě problematika délky dovolené jednou z mnoha oblastí , kde by bylo žádoucí a prospěšné v daleko vyšší míře využít institut kolektivního vyjednávání a kolektivní smlouvy jako takové , podnikové i vyššího stupně . ps2017-087-04-003-332.u9.p14.s5
Problém dovolené je pak o to výraznější , že stávající právní úprava nepřipouští možnost proplácení nečerpané dovolené s výjimkou skončení pracovněprávního vztahu . ps2017-087-04-003-332.u9.p15.s1
Ve výše uvedeném smyslu tedy nelze souhlasit s tvrzením v důvodové zprávě , že navrhovaná úprava nepřináší žádné negativní dopady . ps2017-087-04-003-332.u9.p16.s1
Závěr .