ps2017-087-02-001-326.u1.p1.s1
326 . ps2017-087-02-001-326.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona o opatřeních k přechodu České republiky k nízkouhlíkové energetice a o změně zákona č . 165 / 2000 Sb . , o podporovaných zdrojích energie , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 966 / - třetí čtení ps2017-087-02-001-326.u1.p2.s1
Projednávání tohoto bodu jsme opětovně přerušili 19 . února na 84 . schůzi Poslanecké sněmovny , a to po vyhlášení přestávky na jednání poslaneckého klubu TOP 09 . ps2017-087-02-001-326.u1.p2.s2
Místo u stolku zpravodajů zaujal místopředseda vlády , ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy Karel Havlíček . ps2017-087-02-001-326.u1.p2.s3
Zpravodajem garančního výboru , kterým je hospodářský výbor , je pan poslanec Petr Dolínek , který tu není . ps2017-087-02-001-326.u1.p2.s4
Jeho role se ujme pan poslanec Kubíček . ps2017-087-02-001-326.u1.p3.s1
Připomínám , že návrh na zamítnutí a pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 966 / 4 , který byl doručen 26 . listopadu 2020 , a usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 966 / 5 . ps2017-087-02-001-326.u1.p4.s1
Než budeme pokračovat v přerušené rozpravě , je nutné rozhodnout , jak budeme dál postupovat , protože 19 . února padly návrhy na omezení řečnické lhůty , a to pan místopředseda Filip navrhl , aby vystoupil každý poslanec nejvýše dvakrát po dobu 10 minut , pan poslanec Lipavský navrhl 20 minut nejvýše dvakrát a pan poslanec Kubíček navrhl 5 minut nejvýše dvakrát . ps2017-087-02-001-326.u1.p4.s2
Poslanecká sněmovna odhlasovala návrh pana poslance Kubíčka , ovšem nejedná se o nouzový stav , o legislativní stav nouze , takže nelze odhlasovat dobu kratší , než je 10 minut . ps2017-087-02-001-326.u1.p4.s3
Pan místopředseda Pikal chtěl přednést námitku proti postupu a to už jsme nestihli . ps2017-087-02-001-326.u1.p4.s4
Pane místopředsedo , prosím . ps2017-087-02-001-326.u2.p1.s1
Pane předsedo , vy jste to všechno řekl , takže já už nemám co dodat , snad jenom že rozhodnutí o počtu vystoupení a rozhodnutí o délce té doby můžou být případně oddělena , kdybychom to někdy chtěli řešit . ps2017-087-02-001-326.u2.p1.s2
Ale to asi teď není namístě , protože návrhy již padly . ps2017-087-02-001-326.u2.p1.s3
Děkuji . ps2017-087-02-001-326.u3.p1.s1
Asi by bylo nejjednodušší , když si Sněmovna odhlasuje zrušení toho usnesení , protože je proti jednacímu řádu , a následně bychom hlasovali návrh napřed pana místopředsedy Filipa 10 minut , když neprojde , návrh pana Lipavského 20 minut . ps2017-087-02-001-326.u3.p1.s2
Ty návrhy padly . ps2017-087-02-001-326.u3.p1.s3
Tak jestli ještě k tomu pan místopředseda . ps2017-087-02-001-326.u4.p1.s1
Nejsem si jist , jestli návrh pana poslance Lipavského by se neměl brát jako protinávrh a hlasovat první , případně bychom mohli hlasovat , protože se jedná o návrhy lišící se pouze v čísle , tam bychom mohli hlasovat nejdřív pouze orientačně . ps2017-087-02-001-326.u4.p1.s2
Děkuji . ps2017-087-02-001-326.u5.p1.s1
Souhlasím . ps2017-087-02-001-326.u5.p1.s2
A protože jsou ty návrhy v podstatě jenom dva , ten třetí je nehlasovatelný , tak teď máme návrh a protinávrh , asi bych nešel cestou orientačního hlasování . ps2017-087-02-001-326.u5.p1.s3
Já tedy , ačkoli bychom to usnesení mohli prohlásit za zmatečné , ale nechám ho pro jistotu odhlasovat , že ho rušíme . ps2017-087-02-001-326.u5.p1.s4
Ne ? ps2017-087-02-001-326.u5.p1.s5
Mám tady doporučení , abychom ho přece jenom zrušili , že už jednou jsme ho odhlasovali . ps2017-087-02-001-326.u5.p1.s6
V podstatě všichni spolu souhlasíme , že usnesení bylo prohlasováno v rozporu s jednacím řádem . ps2017-087-02-001-326.u5.p1.s7
Ale vzhledem k tomu , že Sněmovna takto rozhodla , bude dobré stejným způsobem ho zrušit . ps2017-087-02-001-326.u5.p2.s1
Zahajuji hlasování . ps2017-087-02-001-326.u5.p2.s2
Kdo je pro zrušení toho usnesení o omezení řečnické doby na 5 minut , protože je v rozporu s jednacím řádem ? ps2017-087-02-001-326.u5.p2.s3
Kdo je proti ? ps2017-087-02-001-326.u5.p3.s1
Hlasování číslo 60 , přihlášeno je 101 , pro 84 , proti 1 . ps2017-087-02-001-326.u5.p3.s2
Návrh byl přijat , zrušili jsme usnesení číslo 1133 . . . číslo 1533 . ps2017-087-02-001-326.u5.p4.s1
Teď budeme hlasovat o protinávrhu pana poslance Lipavského , aby řečnická doba byla omezena na 20 minut a každý poslanec mohl vystoupit nejvýše dvakrát . ps2017-087-02-001-326.u5.p5.s1
Zahajuji hlasování . ps2017-087-02-001-326.u5.p5.s2
Kdo je pro ? ps2017-087-02-001-326.u5.p5.s3
Kdo je proti ? ps2017-087-02-001-326.u5.p6.s1
Hlasování číslo 61 , přihlášeno je rovných 100 , pro 29 , proti 42 . Návrh nebyl přijat . ps2017-087-02-001-326.u5.p7.s1
A nyní budeme hlasovat o návrhu pana místopředsedy Filipa , aby řečnická doba byla omezena na 10 minut a každý poslanec mohl vystoupit nejvýše dvakrát . ps2017-087-02-001-326.u5.p8.s1
Zahajuji hlasování . ps2017-087-02-001-326.u5.p8.s2
Kdo je pro ? ps2017-087-02-001-326.u5.p8.s3
Kdo je proti ? ps2017-087-02-001-326.u5.p9.s1
Hlasování číslo 62 , přihlášeno je 100 poslanců , pro 59 , proti 30 . Návrh byl přijat . ps2017-087-02-001-326.u5.p10.s1
Aby to bylo jasné , omezení se samozřejmě nevztahuje na přednostní práva a na osoby , které jsou pověřeny přednesením stanoviska klubu . ps2017-087-02-001-326.u5.p11.s1
Budeme tedy pokračovat v přerušené rozpravě . ps2017-087-02-001-326.u5.p11.s2
A jestli to odpovídá záznamům , tak by měl teď vystoupit pan poslanec Čižinský v rozpravě . ps2017-087-02-001-326.u5.p11.s3
Pan poslanec není přítomen ? ps2017-087-02-001-326.u5.p11.s4
Jo , už je . ps2017-087-02-001-326.u5.p11.s5
Tak , pane poslanče , vašich 10 minut . ps2017-087-02-001-326.u6.p1.s1
Já bych rád poprosil , já jdu se stanoviskem klubu KDU - ČSL , jsem pověřen panem předsedou klubu . ps2017-087-02-001-326.u6.p2.s1
Dámy a pánové , jenom na úvod mi dovolte říci , že pokládám za ostudu této Sněmovny , za kterou se musíme stydět všichni , že jsme dali svými hlasy , někdo svými hlasy , někdo hlasy proti , přednost Dukovanům před řešením situace v nemocnicích . ps2017-087-02-001-326.u6.p2.s2
Myslím si skutečně , že to se nemělo stát , že tím dáváme signál , že si nevážíme práce lékařů , sester a dalšího personálu nemocnic . ps2017-087-02-001-326.u6.p2.s3
Předseda Faltýnek na mě tady haleká . ps2017-087-02-001-326.u6.p2.s4
Já to skutečně tak cítím , a pokud to tak necítíte , tak se nad sebou zamyslete . ps2017-087-02-001-326.u6.p3.s1
A teď k věci . ps2017-087-02-001-326.u6.p3.s2
Pan ministr Havlíček si tady ve druhém čtení vždycky pečlivě psal poznámky , a pak na nic nezareagoval . ps2017-087-02-001-326.u6.p3.s3
Nevzal si slovo , aby reagoval . ps2017-087-02-001-326.u6.p3.s4
Měl závěrečnou řeč , víceméně nic neřekl , odmítl argumenty . ps2017-087-02-001-326.u6.p3.s5
Teď si už nic nepíše , protože ani reagovat se pravděpodobně nechystá . ps2017-087-02-001-326.u6.p3.s6
Myslím , že to je další ostuda . ps2017-087-02-001-326.u6.p4.s1
Začnu tím , co pan místopředseda vlády Havlíček uvedl před otevřením rozpravy jako zástupce navrhovatele . ps2017-087-02-001-326.u6.p4.s2
Kromě jiného uvedl : " Rád bych tedy s ohledem na politickou diskuzi zopakoval , že tento zákon neřeší , a to je důležité stále říkat , bezpečnostní otázky . ps2017-087-02-001-326.u6.p4.s3
Tento zákon řeší ekonomicko - finanční zajištění nových jaderných zdrojů , princip výkupu elektřiny , a to nejenom z nových bloků v Dukovanech . " ps2017-087-02-001-326.u6.p4.s4
Konec citátu . ps2017-087-02-001-326.u6.p4.s5
Pan místopředseda vlády Havlíček tím vystihl , nevím , jestli chtěně , nebo nechtěně , jeden z hlavních nedostatků té předlohy . ps2017-087-02-001-326.u6.p4.s6
Ekonomicko - finanční aspekt projektu na zajištění nových zdrojů energie , který se bude pohybovat v řádech stovek miliard korun , přece nemůžeme ani vteřinu oddělovat od požadavků na bezpečnost našeho státu , naší země . ps2017-087-02-001-326.u6.p4.s7
Vláda přitom odmítá pozměňovací návrhy opozice , které si kladou za cíl právě tenhleten nedostatek napravit , čímž jde mimochodem proti varování bezpečnostních institucí , jejichž stanoviska si vláda , tedy i pan ministr Havlíček , sama vyžádal ( a ) . ps2017-087-02-001-326.u6.p4.s8
Mluvím tady o stanovisku pracovní skupiny složené z expertů Ministerstev vnitra a zahraničí , Bezpečnostní informační služby , Úřadu pro zahraniční styky a informace , Vojenského zpravodajství a Národního úřadu pro kybernetickou a informatickou bezpečnost . ps2017-087-02-001-326.u6.p5.s1
Pan místopředseda vlády ve svém vystoupení dále uvedl : " Hledání velmi důležitého konsenzu ohledně bezpečnostních požadavků státu , a nikdo je nezpochybňuje , v rámci tendru na dodavatele probíhá na jiné úrovni . ps2017-087-02-001-326.u6.p5.s2
Konkrétně byla mimo jiné svolána i schůzka předsedů všech politických stran , jak jsme slíbili . ps2017-087-02-001-326.u6.p5.s3
Proběhla na konci ledna . " ps2017-087-02-001-326.u6.p5.s4
Konec citátu . ps2017-087-02-001-326.u6.p5.s5
Ano , schůzka proběhla . ps2017-087-02-001-326.u6.p5.s6
Pan místopředseda vlády po ní prohlásil , že vláda nepočítá s účastí Číny v jaderném tendru . ps2017-087-02-001-326.u6.p5.s7
To je dobrá zpráva . ps2017-087-02-001-326.u6.p5.s8
Moc ale nerozumím , jaký je z hlediska geopolitických rizik rozdíl mezi Čínou a Ruskem , zvláště když nás naše národní bezpečnostní instituce v souvislosti s energetickými projekty jasně varují před oběma zeměmi . ps2017-087-02-001-326.u6.p5.s9
Už zmiňovaná pracovní skupina expertů bezpečnostních institucí považuje za optimální a jediný skutečně bezpečný postup neoslovit v tendru uchazeče identifikované ve vládních dokumentech jako rizikové . ps2017-087-02-001-326.u6.p6.s1
Zpráva pracovní skupiny dále uvádí , že " pokud budou osloveni i rizikoví uchazeči , manévrovací prostor pro jejich odmítnutí bude výrazně menší než v současnosti . ps2017-087-02-001-326.u6.p6.s2
Již sama účast těchto subjektů v tendru může podle expertů způsobit , že Česká republika může být snadno na strategické úrovni vydíratelná rizikovým subjektem , respektive státem , ze kterého subjekt pochází . ps2017-087-02-001-326.u6.p6.s3
Na bezpečnostní rizika spojená s investicemi do energetiky upozorňuje i poslední zpráva Bezpečnostní informační služby České republiky v kapitole nazvané Ochrana významných ekonomických zájmů . ps2017-087-02-001-326.u6.p6.s4
Zde se uvádí , že v roce 2019 se BIS zaměřovala ve zvýšené míře na rizikové aktivity týkající se několika strategických projektů , jejichž význam pro bezpečnost České republiky svojí šíří přesahoval rámec ochrany významných ekonomických zájmů . ps2017-087-02-001-326.u6.p6.s5
Patřily mezi ně zejména projekty v oblasti energetiky a informačních a komunikačních technologií . ps2017-087-02-001-326.u6.p6.s6
V podobném rozsahu jako v předchozích letech popisovala BIS rizika v oblasti zásahů do činnosti regulatorních a dohledových orgánů státu , které směřovaly proti nezávislému výkonu jejich funkce . ps2017-087-02-001-326.u6.p6.s7
BIS zaznamenala také řadu dalších případů nelegitimního lobbingu , klientelismu a korupce , které měly charakter srovnatelný s minulým obdobím . ps2017-087-02-001-326.u6.p6.s8
V roce 2019 stát a jím ovládané společnosti zahájily nebo pokračovaly v realizaci několika ekonomicky významných projektů , které zároveň měly silný vztah k bezpečnostním zájmům České republiky . ps2017-087-02-001-326.u6.p6.s9
Jejich příprava , uskutečnění i samo dokončení přímo souvisely zejména s některými strategickými bezpečnostními zájmy , mezi které patří například zajištění energetické bezpečnosti , kybernetické bezpečnosti či posilování konkurenceschopnosti ekonomiky . ps2017-087-02-001-326.u6.p6.s10
Nepřímo však s ohledem na svůj ekonomický rozsah a míru , s jakou ovlivňovaly strategické bezpečnostní zájmy , měly vliv i na zajištění životních bezpečnostních zájmů , jako jsou politická nezávislost a suverenita České republiky . " ps2017-087-02-001-326.u6.p7.s1
Pořád tedy cituji tu zprávu . ps2017-087-02-001-326.u6.p7.s2
" Nejvýraznějším rizikem , které bylo společné všem monitorovaným případům , byla možná účast problematických subjektů majících schopnost i motivaci zneužít své postavení v projektu k dosažení vlastních partikulárních zájmů nebo uskutečnění cílů třetí strany , například cizí moci , a to v rozporu se zájmy naší země . ps2017-087-02-001-326.u6.p7.s3
K naplnění těchto rizik by v závislosti na charakteru projektu mohlo dojít zejména zneužitím přístupu k velkému objemu citlivých informací osobních , ekonomických nebo bezpečnostních či vytvořením závislosti na dodávkách od rizikového dodavatele a následným podmiňováním dokončení projektů ekonomickými , politickými nebo bezpečnostními požadavky . ps2017-087-02-001-326.u6.p7.s4
Hrozby mohou v těchto případech vznikat rovněž pokračováním závislosti na dodavateli i po dokončení projektů se všemi typickými důsledky , takzvaný vendor lock - in . ps2017-087-02-001-326.u6.p7.s5
Za problematické lze ve smyslu popsaných rizik považovat především subjekty pocházející ze zemí , kde má státní administrativa možnost prosazovat své zahraničněpolitické cíle bez ohledu na ekonomické zájmy tamních společností , a to i soukromých . ps2017-087-02-001-326.u6.p7.s6
S popsaným problémem pak úzce souvisí také téma rizikových zahraničních investic a mechanismu na vyhledávání s nimi souvisejících bezpečnostních hrozeb . ps2017-087-02-001-326.u6.p7.s7
Právě původ investora v zemi s autoritářskými rysy je totiž podobně jako u výše zmíněných projektů jedním z důležitých faktorů ovlivňujících hodnocení rizikovosti konkrétní investice . " ps2017-087-02-001-326.u6.p8.s1
Tolik tedy uvádí BIS za rok 2019 . ps2017-087-02-001-326.u6.p8.s2
Chtěl bych se zde spolu s vámi podrobněji podívat na ono řešení bezpečnostních požadavků státu , které , jak jsem upozornil už dříve , s projednávaným zákonem nepochybně souvisí a souviset musí . ps2017-087-02-001-326.u6.p8.s3
Máme - li tady schválit zákon , který , jak říká pan místopředseda vlády Havlíček , řeší pouze ekonomicko - finanční zajištění nějakého projektu , a současně je nám řečeno , že se bezpečnostní aspekty téhož projektu řeší odděleně , je naší povinností , a jsem o tom hluboce přesvědčen , seznámit se s tím , jak se tedy tyto bezpečnostní aspekty řeší , než se rozhodneme , jestli pro tento zákon , tedy sněmovní tisk 966 , zvedneme ruku , či nikoliv . ps2017-087-02-001-326.u6.p8.s4
Bez ps2017-087-02-001-326.u6.p8.s5
A prostě nejde říci B , a to platí pro nás , pro každého poslance , který je v této Sněmovně . ps2017-087-02-001-326.u6.p9.s1
Experti Ministerstva vnitra , Ministerstva zahraničních věcí , Bezpečnostní informační služby , Úřadu pro zahraniční styky a informace , Vojenského zpravodajství a Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost , které , a musím to znovu připomenout , vypracováním stanoviska pověřila sama vláda , vycházeli z faktu , že tímto projektem si Česká republika vybírá partnera na cca 80 let . ps2017-087-02-001-326.u6.p9.s2
Zkusme si všichni říci , kolik nám bude , nebo našim dětem nebo našim vnukům , za 80 let , zkusme se také podívat , jaký rok byl před 80 lety , jaká byla tehdy technika a jaké byly tehdy zdroje . ps2017-087-02-001-326.u6.p9.s3
Proto je třeba být při volbě uchazeče velmi opatrný a zohlednit řadu hledisek , mimo jiné hledisko , na kterých obchodních společnostech a státech může Česká republika v následujících desítkách let být závislá v oblasti dodávek elektrické energie a na kom závislá z různých důvodů být nesmí .