|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-03-03 ps2017-087-02-001-326 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

326. Vládní návrh zákona o opatřeních k přechodu České republiky k nízkouhlíkové energetice a o změně zákona č. 165/2000 Sb., o podporovaných zdrojích energie, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 966/ - třetí čtení

Date2021-03-03
Meetingps2017/087
Agenda Itemps2017/087/326
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/087schuz/s087043.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 828 • previousnext

ps2017-087-02-001-326.u1.p1.s1 326.
ps2017-087-02-001-326.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona o opatřeních k přechodu České republiky k nízkouhlíkové energetice a o změně zákona č. 165/2000 Sb., o podporovaných zdrojích energie, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 966/ - třetí čtení
ps2017-087-02-001-326.u1.p2.s1 Projednávání tohoto bodu jsme opětovně přerušili 19. února na 84. schůzi Poslanecké sněmovny, a to po vyhlášení přestávky na jednání poslaneckého klubu TOP 09.
ps2017-087-02-001-326.u1.p2.s2 Místo u stolku zpravodajů zaujal místopředseda vlády, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy Karel Havlíček.
ps2017-087-02-001-326.u1.p2.s3 Zpravodajem garančního výboru, kterým je hospodářský výbor, je pan poslanec Petr Dolínek, který tu není.
ps2017-087-02-001-326.u1.p2.s4 Jeho role se ujme pan poslanec Kubíček.
ps2017-087-02-001-326.u1.p3.s1 Připomínám, že návrh na zamítnutí a pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 966/4, který byl doručen 26. listopadu 2020, a usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 966/5.
ps2017-087-02-001-326.u1.p4.s1 Než budeme pokračovat v přerušené rozpravě, je nutné rozhodnout, jak budeme dál postupovat, protože 19. února padly návrhy na omezení řečnické lhůty, a to pan místopředseda Filip navrhl, aby vystoupil každý poslanec nejvýše dvakrát po dobu 10 minut, pan poslanec Lipavský navrhl 20 minut nejvýše dvakrát a pan poslanec Kubíček navrhl 5 minut nejvýše dvakrát.
ps2017-087-02-001-326.u1.p4.s2 Poslanecká sněmovna odhlasovala návrh pana poslance Kubíčka, ovšem nejedná se o nouzový stav, o legislativní stav nouze, takže nelze odhlasovat dobu kratší, než je 10 minut.
ps2017-087-02-001-326.u1.p4.s3 Pan místopředseda Pikal chtěl přednést námitku proti postupu a to jsme nestihli.
ps2017-087-02-001-326.u1.p4.s4 Pane místopředsedo, prosím.
ps2017-087-02-001-326.u2.p1.s1 Pane předsedo, vy jste to všechno řekl, takže nemám co dodat, snad jenom že rozhodnutí o počtu vystoupení a rozhodnutí o délce doby můžou být případně oddělena, kdybychom to někdy chtěli řešit.
ps2017-087-02-001-326.u2.p1.s2 Ale to asi teď není namístě, protože návrhy již padly.
ps2017-087-02-001-326.u2.p1.s3 Děkuji.
ps2017-087-02-001-326.u3.p1.s1 Asi by bylo nejjednodušší, když si Sněmovna odhlasuje zrušení toho usnesení, protože je proti jednacímu řádu, a následně bychom hlasovali návrh napřed pana místopředsedy Filipa 10 minut, když neprojde, návrh pana Lipavského 20 minut.
ps2017-087-02-001-326.u3.p1.s2 Ty návrhy padly.
ps2017-087-02-001-326.u3.p1.s3 Tak jestli ještě k tomu pan místopředseda.
ps2017-087-02-001-326.u4.p1.s1 Nejsem si jist, jestli návrh pana poslance Lipavského by se neměl brát jako protinávrh a hlasovat první, případně bychom mohli hlasovat, protože se jedná o návrhy lišící se pouze v čísle, tam bychom mohli hlasovat nejdřív pouze orientačně.
ps2017-087-02-001-326.u4.p1.s2 Děkuji.
ps2017-087-02-001-326.u5.p1.s1 Souhlasím.
ps2017-087-02-001-326.u5.p1.s2 A protože jsou ty návrhy v podstatě jenom dva, ten třetí je nehlasovatelný, tak teď máme návrh a protinávrh, asi bych nešel cestou orientačního hlasování.
ps2017-087-02-001-326.u5.p1.s3 tedy, ačkoli bychom to usnesení mohli prohlásit za zmatečné, ale nechám ho pro jistotu odhlasovat, že ho rušíme.
ps2017-087-02-001-326.u5.p1.s4 Ne?
ps2017-087-02-001-326.u5.p1.s5 Mám tady doporučení, abychom ho přece jenom zrušili, že jednou jsme ho odhlasovali.
ps2017-087-02-001-326.u5.p1.s6 V podstatě všichni spolu souhlasíme, že usnesení bylo prohlasováno v rozporu s jednacím řádem.
ps2017-087-02-001-326.u5.p1.s7 Ale vzhledem k tomu, že Sněmovna takto rozhodla, bude dobré stejným způsobem ho zrušit.
ps2017-087-02-001-326.u5.p2.s1 Zahajuji hlasování.
ps2017-087-02-001-326.u5.p2.s2 Kdo je pro zrušení toho usnesení o omezení řečnické doby na 5 minut, protože je v rozporu s jednacím řádem?
ps2017-087-02-001-326.u5.p2.s3 Kdo je proti?
ps2017-087-02-001-326.u5.p3.s1 Hlasování číslo 60, přihlášeno je 101, pro 84, proti 1.
ps2017-087-02-001-326.u5.p3.s2 Návrh byl přijat, zrušili jsme usnesení číslo 1133... číslo 1533.
ps2017-087-02-001-326.u5.p4.s1 Teď budeme hlasovat o protinávrhu pana poslance Lipavského, aby řečnická doba byla omezena na 20 minut a každý poslanec mohl vystoupit nejvýše dvakrát.
ps2017-087-02-001-326.u5.p5.s1 Zahajuji hlasování.
ps2017-087-02-001-326.u5.p5.s2 Kdo je pro?
ps2017-087-02-001-326.u5.p5.s3 Kdo je proti?
ps2017-087-02-001-326.u5.p6.s1 Hlasování číslo 61, přihlášeno je rovných 100, pro 29, proti 42. Návrh nebyl přijat.
ps2017-087-02-001-326.u5.p7.s1 A nyní budeme hlasovat o návrhu pana místopředsedy Filipa, aby řečnická doba byla omezena na 10 minut a každý poslanec mohl vystoupit nejvýše dvakrát.
ps2017-087-02-001-326.u5.p8.s1 Zahajuji hlasování.
ps2017-087-02-001-326.u5.p8.s2 Kdo je pro?
ps2017-087-02-001-326.u5.p8.s3 Kdo je proti?
ps2017-087-02-001-326.u5.p9.s1 Hlasování číslo 62, přihlášeno je 100 poslanců, pro 59, proti 30. Návrh byl přijat.
ps2017-087-02-001-326.u5.p10.s1 Aby to bylo jasné, omezení se samozřejmě nevztahuje na přednostní práva a na osoby, které jsou pověřeny přednesením stanoviska klubu.
ps2017-087-02-001-326.u5.p11.s1 Budeme tedy pokračovat v přerušené rozpravě.
ps2017-087-02-001-326.u5.p11.s2 A jestli to odpovídá záznamům, tak by měl teď vystoupit pan poslanec Čižinský v rozpravě.
ps2017-087-02-001-326.u5.p11.s3 Pan poslanec není přítomen?
ps2017-087-02-001-326.u5.p11.s4 Jo, je.
ps2017-087-02-001-326.u5.p11.s5 Tak, pane poslanče, vašich 10 minut.
ps2017-087-02-001-326.u6.p1.s1 bych rád poprosil, jdu se stanoviskem klubu KDU-ČSL, jsem pověřen panem předsedou klubu.
ps2017-087-02-001-326.u6.p2.s1 Dámy a pánové, jenom na úvod mi dovolte říci, že pokládám za ostudu této Sněmovny, za kterou se musíme stydět všichni, že jsme dali svými hlasy, někdo svými hlasy, někdo hlasy proti, přednost Dukovanům před řešením situace v nemocnicích.
ps2017-087-02-001-326.u6.p2.s2 Myslím si skutečně, že to se nemělo stát, že tím dáváme signál, že si nevážíme práce lékařů, sester a dalšího personálu nemocnic.
ps2017-087-02-001-326.u6.p2.s3 Předseda Faltýnek na tady haleká.
ps2017-087-02-001-326.u6.p2.s4 to skutečně tak cítím, a pokud to tak necítíte, tak se nad sebou zamyslete.
ps2017-087-02-001-326.u6.p3.s1 A teď k věci.
ps2017-087-02-001-326.u6.p3.s2 Pan ministr Havlíček si tady ve druhém čtení vždycky pečlivě psal poznámky, a pak na nic nezareagoval.
ps2017-087-02-001-326.u6.p3.s3 Nevzal si slovo, aby reagoval.
ps2017-087-02-001-326.u6.p3.s4 Měl závěrečnou řeč, víceméně nic neřekl, odmítl argumenty.
ps2017-087-02-001-326.u6.p3.s5 Teď si nic nepíše, protože ani reagovat se pravděpodobně nechystá.
ps2017-087-02-001-326.u6.p3.s6 Myslím, že to je další ostuda.
ps2017-087-02-001-326.u6.p4.s1 Začnu tím, co pan místopředseda vlády Havlíček uvedl před otevřením rozpravy jako zástupce navrhovatele.
ps2017-087-02-001-326.u6.p4.s2 Kromě jiného uvedl: "Rád bych tedy s ohledem na politickou diskuzi zopakoval, že tento zákon neřeší, a to je důležité stále říkat, bezpečnostní otázky.
ps2017-087-02-001-326.u6.p4.s3 Tento zákon řeší ekonomicko-finanční zajištění nových jaderných zdrojů, princip výkupu elektřiny, a to nejenom z nových bloků v Dukovanech."
ps2017-087-02-001-326.u6.p4.s4 Konec citátu.
ps2017-087-02-001-326.u6.p4.s5 Pan místopředseda vlády Havlíček tím vystihl, nevím, jestli chtěně, nebo nechtěně, jeden z hlavních nedostatků předlohy.
ps2017-087-02-001-326.u6.p4.s6 Ekonomicko-finanční aspekt projektu na zajištění nových zdrojů energie, který se bude pohybovat v řádech stovek miliard korun, přece nemůžeme ani vteřinu oddělovat od požadavků na bezpečnost našeho státu, naší země.
ps2017-087-02-001-326.u6.p4.s7 Vláda přitom odmítá pozměňovací návrhy opozice, které si kladou za cíl právě tenhleten nedostatek napravit, čímž jde mimochodem proti varování bezpečnostních institucí, jejichž stanoviska si vláda, tedy i pan ministr Havlíček, sama vyžádal(a).
ps2017-087-02-001-326.u6.p4.s8 Mluvím tady o stanovisku pracovní skupiny složené z expertů Ministerstev vnitra a zahraničí, Bezpečnostní informační služby, Úřadu pro zahraniční styky a informace, Vojenského zpravodajství a Národního úřadu pro kybernetickou a informatickou bezpečnost.
ps2017-087-02-001-326.u6.p5.s1 Pan místopředseda vlády ve svém vystoupení dále uvedl: "Hledání velmi důležitého konsenzu ohledně bezpečnostních požadavků státu, a nikdo je nezpochybňuje, v rámci tendru na dodavatele probíhá na jiné úrovni.
ps2017-087-02-001-326.u6.p5.s2 Konkrétně byla mimo jiné svolána i schůzka předsedů všech politických stran, jak jsme slíbili.
ps2017-087-02-001-326.u6.p5.s3 Proběhla na konci ledna."
ps2017-087-02-001-326.u6.p5.s4 Konec citátu.
ps2017-087-02-001-326.u6.p5.s5 Ano, schůzka proběhla.
ps2017-087-02-001-326.u6.p5.s6 Pan místopředseda vlády po prohlásil, že vláda nepočítá s účastí Číny v jaderném tendru.
ps2017-087-02-001-326.u6.p5.s7 To je dobrá zpráva.
ps2017-087-02-001-326.u6.p5.s8 Moc ale nerozumím, jaký je z hlediska geopolitických rizik rozdíl mezi Čínou a Ruskem, zvláště když nás naše národní bezpečnostní instituce v souvislosti s energetickými projekty jasně varují před oběma zeměmi.
ps2017-087-02-001-326.u6.p5.s9 zmiňovaná pracovní skupina expertů bezpečnostních institucí považuje za optimální a jediný skutečně bezpečný postup neoslovit v tendru uchazeče identifikované ve vládních dokumentech jako rizikové.
ps2017-087-02-001-326.u6.p6.s1 Zpráva pracovní skupiny dále uvádí, že "pokud budou osloveni i rizikoví uchazeči, manévrovací prostor pro jejich odmítnutí bude výrazně menší než v současnosti.
ps2017-087-02-001-326.u6.p6.s2 Již sama účast těchto subjektů v tendru může podle expertů způsobit, že Česká republika může být snadno na strategické úrovni vydíratelná rizikovým subjektem, respektive státem, ze kterého subjekt pochází.
ps2017-087-02-001-326.u6.p6.s3 Na bezpečnostní rizika spojená s investicemi do energetiky upozorňuje i poslední zpráva Bezpečnostní informační služby České republiky v kapitole nazvané Ochrana významných ekonomických zájmů.
ps2017-087-02-001-326.u6.p6.s4 Zde se uvádí, že v roce 2019 se BIS zaměřovala ve zvýšené míře na rizikové aktivity týkající se několika strategických projektů, jejichž význam pro bezpečnost České republiky svojí šíří přesahoval rámec ochrany významných ekonomických zájmů.
ps2017-087-02-001-326.u6.p6.s5 Patřily mezi zejména projekty v oblasti energetiky a informačních a komunikačních technologií.
ps2017-087-02-001-326.u6.p6.s6 V podobném rozsahu jako v předchozích letech popisovala BIS rizika v oblasti zásahů do činnosti regulatorních a dohledových orgánů státu, které směřovaly proti nezávislému výkonu jejich funkce.
ps2017-087-02-001-326.u6.p6.s7 BIS zaznamenala také řadu dalších případů nelegitimního lobbingu, klientelismu a korupce, které měly charakter srovnatelný s minulým obdobím.
ps2017-087-02-001-326.u6.p6.s8 V roce 2019 stát a jím ovládané společnosti zahájily nebo pokračovaly v realizaci několika ekonomicky významných projektů, které zároveň měly silný vztah k bezpečnostním zájmům České republiky.
ps2017-087-02-001-326.u6.p6.s9 Jejich příprava, uskutečnění i samo dokončení přímo souvisely zejména s některými strategickými bezpečnostními zájmy, mezi které patří například zajištění energetické bezpečnosti, kybernetické bezpečnosti či posilování konkurenceschopnosti ekonomiky.
ps2017-087-02-001-326.u6.p6.s10 Nepřímo však s ohledem na svůj ekonomický rozsah a míru, s jakou ovlivňovaly strategické bezpečnostní zájmy, měly vliv i na zajištění životních bezpečnostních zájmů, jako jsou politická nezávislost a suverenita České republiky."
ps2017-087-02-001-326.u6.p7.s1 Pořád tedy cituji tu zprávu.
ps2017-087-02-001-326.u6.p7.s2 "Nejvýraznějším rizikem, které bylo společné všem monitorovaným případům, byla možná účast problematických subjektů majících schopnost i motivaci zneužít své postavení v projektu k dosažení vlastních partikulárních zájmů nebo uskutečnění cílů třetí strany, například cizí moci, a to v rozporu se zájmy naší země.
ps2017-087-02-001-326.u6.p7.s3 K naplnění těchto rizik by v závislosti na charakteru projektu mohlo dojít zejména zneužitím přístupu k velkému objemu citlivých informací osobních, ekonomických nebo bezpečnostních či vytvořením závislosti na dodávkách od rizikového dodavatele a následným podmiňováním dokončení projektů ekonomickými, politickými nebo bezpečnostními požadavky.
ps2017-087-02-001-326.u6.p7.s4 Hrozby mohou v těchto případech vznikat rovněž pokračováním závislosti na dodavateli i po dokončení projektů se všemi typickými důsledky, takzvaný vendor lock-in.
ps2017-087-02-001-326.u6.p7.s5 Za problematické lze ve smyslu popsaných rizik považovat především subjekty pocházející ze zemí, kde státní administrativa možnost prosazovat své zahraničněpolitické cíle bez ohledu na ekonomické zájmy tamních společností, a to i soukromých.
ps2017-087-02-001-326.u6.p7.s6 S popsaným problémem pak úzce souvisí také téma rizikových zahraničních investic a mechanismu na vyhledávání s nimi souvisejících bezpečnostních hrozeb.
ps2017-087-02-001-326.u6.p7.s7 Právě původ investora v zemi s autoritářskými rysy je totiž podobně jako u výše zmíněných projektů jedním z důležitých faktorů ovlivňujících hodnocení rizikovosti konkrétní investice."
ps2017-087-02-001-326.u6.p8.s1 Tolik tedy uvádí BIS za rok 2019.
ps2017-087-02-001-326.u6.p8.s2 Chtěl bych se zde spolu s vámi podrobněji podívat na ono řešení bezpečnostních požadavků státu, které, jak jsem upozornil dříve, s projednávaným zákonem nepochybně souvisí a souviset musí.
ps2017-087-02-001-326.u6.p8.s3 Máme-li tady schválit zákon, který, jak říká pan místopředseda vlády Havlíček, řeší pouze ekonomicko-finanční zajištění nějakého projektu, a současně je nám řečeno, že se bezpečnostní aspekty téhož projektu řeší odděleně, je naší povinností, a jsem o tom hluboce přesvědčen, seznámit se s tím, jak se tedy tyto bezpečnostní aspekty řeší, než se rozhodneme, jestli pro tento zákon, tedy sněmovní tisk 966, zvedneme ruku, či nikoliv.
ps2017-087-02-001-326.u6.p8.s4 Bez
ps2017-087-02-001-326.u6.p8.s5 A prostě nejde říci B, a to platí pro nás, pro každého poslance, který je v této Sněmovně.
ps2017-087-02-001-326.u6.p9.s1 Experti Ministerstva vnitra, Ministerstva zahraničních věcí, Bezpečnostní informační služby, Úřadu pro zahraniční styky a informace, Vojenského zpravodajství a Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost, které, a musím to znovu připomenout, vypracováním stanoviska pověřila sama vláda, vycházeli z faktu, že tímto projektem si Česká republika vybírá partnera na cca 80 let.
ps2017-087-02-001-326.u6.p9.s2 Zkusme si všichni říci, kolik nám bude, nebo našim dětem nebo našim vnukům, za 80 let, zkusme se také podívat, jaký rok byl před 80 lety, jaká byla tehdy technika a jaké byly tehdy zdroje.
ps2017-087-02-001-326.u6.p9.s3 Proto je třeba být při volbě uchazeče velmi opatrný a zohlednit řadu hledisek, mimo jiné hledisko, na kterých obchodních společnostech a státech může Česká republika v následujících desítkách let být závislá v oblasti dodávek elektrické energie a na kom závislá z různých důvodů být nesmí.

Text viewDownload CoNNL-U