ps2017-079-10-002-365.u1.p1.s1
365 . ps2017-079-10-002-365.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 289 / 2005 Sb . , o Vojenském zpravodajství , ve znění pozdějších předpisů , a některé další zákony / sněmovní tisk 800 / - třetí čtení ps2017-079-10-002-365.u1.p2.s1
Ještě než udělím slovo s přednostním právem předsedovi vlády České republiky Andreji Babišovi , požádám sněmovnu o klid ! ps2017-079-10-002-365.u1.p2.s2
Máme před sebou zákon ve třetím čtení , budeme rozhodovat o vážných věcech . ps2017-079-10-002-365.u1.p2.s3
Prosím tedy , aby tady byla dostatečně důstojná atmosféra pro projednávání . ps2017-079-10-002-365.u1.p2.s4
Ještě chviličku , pane premiére . ps2017-079-10-002-365.u1.p2.s5
Děkuji . ps2017-079-10-002-365.u1.p2.s6
Máte slovo . ps2017-079-10-002-365.u2.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-079-10-002-365.u2.p1.s2
Dobrý den , kolegyně , kolegové . ps2017-079-10-002-365.u2.p1.s3
Chtěl bych pověřit tímto ministra životního prostředí pana Richarda Brabce předložením sněmovního tisku 800 , aby v souladu s ustanovením § 93 odst . 1 ve spojitosti s § 57 odst . 2 zákona č . 90 / 1995 Sb . , o jednacím řádu Poslanecké sněmovny . ps2017-079-10-002-365.u2.p1.s4
Děkuji za pochopení . ps2017-079-10-002-365.u3.p1.s1
Děkuji panu předsedovi vlády za toto sdělení . ps2017-079-10-002-365.u3.p1.s2
Je to věcí vlády , kdo je pověřen obhajovat vládní návrh zákona . ps2017-079-10-002-365.u3.p1.s3
Respektujeme to . ps2017-079-10-002-365.u3.p1.s4
Děkuji panu ministru životního prostředí Richardu Brabcovi , že zaujal místo u stolku zpravodajů , a děkuji také panu poslanci Ratiborskému , který zastoupil zpravodaje výboru pro obranu pana poslance Bělicu . ps2017-079-10-002-365.u3.p1.s5
Nyní tedy zahájíme projednávání . ps2017-079-10-002-365.u3.p2.s1
Já ještě počkám . ps2017-079-10-002-365.u3.p2.s2
Pokud diskutujete jiná témata , než je Vojenské zpravodajství , prosím v předsálí ! ps2017-079-10-002-365.u3.p2.s3
Vím , že senátní vratka řadu lidí vedla k zamyšlení , jak dál , ale přesto jsem přesvědčen , že už je potřeba se věnovat novému bodu . ps2017-079-10-002-365.u3.p2.s4
Děkuji . ps2017-079-10-002-365.u3.p3.s1
Projednáváme tedy vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 289 / 2005 Sb . , o Vojenském zpravodajství , ve znění pozdějších předpisů , a některé další zákony , podle sněmovního tisku 800 . ps2017-079-10-002-365.u3.p3.s2
Požádám pana ministra životního prostředí Richarda Brabce , aby z pověření vlády , které jsme právě slyšeli , tento tisk ve třetím čtení uvedl . ps2017-079-10-002-365.u3.p3.s3
Máte slovo , pane ministře . ps2017-079-10-002-365.u4.p1.s1
Děkuji za slovo , vážený pane předsedající . ps2017-079-10-002-365.u4.p1.s2
Kolegyně , kolegové , dovolte mi stručně ve třetím čtení ještě uvést tento tisk , vládní návrh zákona , kterým se mění zákon o Vojenském zpravodajství , byl projednáván na příslušných výborech Poslanecké sněmovny a výsledné řešení v podobě pozměňovacích návrhů je vyústěním společné práce všech zúčastněných , tedy jak Ministerstva obrany , Vojenského zpravodajství , tak i jednotlivých představitelů napříč politickým spektrem , ale i odborné veřejnosti a soukromého sektoru . ps2017-079-10-002-365.u4.p1.s3
Významným posunem je zohlednění postavení soukromého sektoru jako partnera při řešení krizových situací . ps2017-079-10-002-365.u4.p1.s4
Vojenské zpravodajství bude spolupracovat přímo se subjekty , které se již aktivně na ochraně českého kybernetického prostoru podílejí . ps2017-079-10-002-365.u4.p1.s5
Samotné odhalování útoků bude prováděno výlučně cíleně na základě předem definovaných ukazatelů a koordinované spolupráce s ostatními bezpečnostními složkami a soukromým sektorem . ps2017-079-10-002-365.u4.p2.s1
Případný zásah vůči kybernetickým útokům bude Vojenskému zpravodajství umožněn jen jako krajní řešení národní sebeobrany , když budou ohroženy životy lidí , například z důvodu vyřazení IT systému nemocnice nebo elektrárny , a to navíc jen když to nepůjde řešit jinak a bude nutné konat co nejrychleji . ps2017-079-10-002-365.u4.p2.s2
Vždy se ale bude jednat o koordinovaný postup s ostatními prvky systému národní bezpečnosti . ps2017-079-10-002-365.u4.p3.s1
Nové činnosti Vojenského zpravodajství budou podléhat kontrolním mechanismům zaručujícím dodržování zákonných mantinelů , například povinnost vedení auditních záznamů o provozu nástrojů detekce , jež budou plně přístupné kontrolním orgánům . ps2017-079-10-002-365.u4.p3.s2
Kromě vnitřní kontroly bude na tuto činnost dopadat systém takzvané trojstupňové kontroly , konkrétně ze strany za prvé vlády , vláda jako celek může žádat informace , za druhé Parlamentu , stálá komise pro kontrolu činnosti Vojenského zpravodajství , a konečně za třetí , orgánu nezávislé kontroly . ps2017-079-10-002-365.u4.p3.s3
Zatím není ustaven , ale bude se jednat o druhý stupeň parlamentní kontroly . ps2017-079-10-002-365.u4.p3.s4
Nad rámec výše uvedeného bude pro účely kontroly nakládání s daty výraznou novinkou i funkce inspektora kybernetické obrany . ps2017-079-10-002-365.u4.p3.s5
Jmenován bude vládou na návrh ministra obrany , a to vždy po projednání ve výboru pro obranu Poslanecké sněmovny . ps2017-079-10-002-365.u4.p3.s6
Tato osoba bude při výkonu své funkce nezávislá a při svém rozhodování vázána pouze právním řádem . ps2017-079-10-002-365.u4.p3.s7
Jeho primárním úkolem bude dozorovat nad ochranou dat a informací zpracovávaných Vojenským zpravodajstvím a souvisejících postupů při výkonu kybernetické obrany , a to včetně dodržování základních práv a svobod . ps2017-079-10-002-365.u4.p4.s1
Hlavním cílem návrhu je , abychom byli připraveni na moderní hrozby a tím předcházeli možným negativním následkům , respektive abychom byli schopni adekvátně reagovat na ohrožení , která jsou v dnešní době bohužel více než reálná . ps2017-079-10-002-365.u4.p4.s2
Děkuji vám za pozornost . ps2017-079-10-002-365.u5.p1.s1
Děkuji panu ministrovi životního prostředí Richardu Brabcovi za úvodní slovo z pověření vlády a nyní požádám zpravodaje garančního výboru , pana poslance Ratiborského , aby pozměňovací návrhy , které jsou v tisku 805 , případně odůvodnil , aby přednesl svou zpravodajskou zprávu o projednání ve výboru . ps2017-079-10-002-365.u5.p1.s2
Máte slovo , pane zpravodaji . ps2017-079-10-002-365.u6.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2017-079-10-002-365.u6.p1.s2
Garanční výbor , výbor pro obranu , přijal na své 41 . schůzi 3 . února toto usnesení : " Výbor pro obranu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky jako garanční výbor po projednání Vládního návrhu zákona , kterým se mění zákon č . 289 / 2005 Sb . , o Vojenském zpravodajství , ve znění pozdějších předpisů , a některé další zákony , sněmovní tisk číslo 800 , po druhém čtení v Poslanecké sněmovně doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR hlasovat ve třetím čtení o návrzích podaných k návrhu zákona podle sněmovního tisku 800 / 5 v následujícím pořadí : ps2017-079-10-002-365.u6.p2.s1
Za prvé hlasovat o návrzích podle § 95 odst . 2 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny , budou - li ve třetím čtení předneseny . ps2017-079-10-002-365.u6.p3.s1
Za druhé pozměňovací návrh D 1 poslance Kopřivy . ps2017-079-10-002-365.u6.p4.s1
Za třetí pozměňovací návrh D 2 poslance Kopřivy . ps2017-079-10-002-365.u6.p4.s2
V případě přijetí D 2 se stávají nehlasovatelnými návrhy A 24 a C 2 , body 5 , 6 a 7 . ps2017-079-10-002-365.u6.p5.s1
Za čtvrté pozměňovací návrh D 3 poslance Kopřivy . ps2017-079-10-002-365.u6.p6.s1
Za páté pozměňovací návrh D 4 poslance Kopřivy . ps2017-079-10-002-365.u6.p6.s2
V případě přijetí D 4 se stává nehlasovatelným C 2 , bod 4 . ps2017-079-10-002-365.u6.p7.s1
Za šesté pozměňovací návrh D 5 poslance Kopřivy . ps2017-079-10-002-365.u6.p8.s1
Za sedmé pozměňovací návrh C 2 , body 1 , 2 a 3 , usnesení ústavně - právního výboru . ps2017-079-10-002-365.u6.p8.s2
V případě přijetí C 2 bodu 3 se stane nehlasovatelným A 21 . ps2017-079-10-002-365.u6.p9.s1
Za osmé pozměňovací návrh C 2 bod 4 , usnesení ústavně - právního výboru , nehlasovatelné , pokud by byl přijat D 4 . ps2017-079-10-002-365.u6.p10.s1
Za deváté pozměňovací návrh C 2 , body 5 , 6 a 7 , usnesení ústavně - právního výboru , nehlasovatelné , pokud by byl přijat D 2 . ps2017-079-10-002-365.u6.p11.s1
Za desáté pozměňovací návrhy A 1 až A 38 , usnesení výboru pro obranu . ps2017-079-10-002-365.u6.p11.s2
A 21 je nehlasovatelné , pokud by byl přijat C 2 bod 3 . A 24 je nehlasovatelné , pokud by byl přijat D 2 . B 2 a C 1 jsou nehlasovatelné , protože jsou totožné s usnesením Stálé komise pro kontrolu Vojenského zpravodajství a ústavně - právního výboru . ps2017-079-10-002-365.u6.p12.s1
Za jedenácté o návrhu zákona jako celku ve znění přijatých pozměňovacích návrhů . " ps2017-079-10-002-365.u6.p13.s1
Děkuji . ps2017-079-10-002-365.u7.p1.s1
Děkuji , pane zpravodaji . ps2017-079-10-002-365.u7.p1.s2
Očekával jsem spíš jiné vyjádření , ale dobře , budeme to opakovat . ps2017-079-10-002-365.u7.p1.s3
Já jenom konstatuji , že usnesení garančního výboru vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 800 / 6 . ps2017-079-10-002-365.u7.p1.s4
Vítám mezi námi ministra obrany Lubomíra Metnara a ptám se , jestli před otevřením rozpravy chce ještě nějak doplnit slova pana ministra Richarda Brabce . ps2017-079-10-002-365.u7.p1.s5
Nechce . ps2017-079-10-002-365.u7.p1.s6
Tak já otevírám rozpravu a požádám o slovo prvního přihlášeného , Pavla Žáčka . ps2017-079-10-002-365.u7.p1.s7
Připraví se Radovan Vích . ps2017-079-10-002-365.u7.p1.s8
Pane poslanče , máte slovo . ps2017-079-10-002-365.u8.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-079-10-002-365.u8.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , v první řadě bych rád poděkoval zástupcům vojenské zpravodajské služby , kteří komunikovali s námi jako se zástupci parlamentních stran , trpělivě vysvětlovali , případně s legislativci měnili některá sporná ustanovení a body obsažené v návrhu novely zákona o Vojenském zpravodajství . ps2017-079-10-002-365.u8.p1.s3
Ačkoliv se s některými názory nemusím úplně ztotožňovat , jejich profesionální přístup oceňuji a podporuji . ps2017-079-10-002-365.u8.p1.s4
Snahu napravit stávající neuspokojivý stav , to jest absenci adekvátní obrany proti kybernetickým útokům ze strany státních i nestátních aktérů , považuji za velmi důležitou a klíčovou hlavně do budoucna , protože bezpochyby budeme čelit stále většímu množství útoků v kybernetickém prostoru včetně útoků proti prvkům naší kritické infrastruktury . ps2017-079-10-002-365.u8.p2.s1
Zpět k samotnému návrhu novely zákona . ps2017-079-10-002-365.u8.p2.s2
Řada věcí byla oproti původní předloze po vzájemné dohodě zakomponována do kompromisní podoby komplexního pozměňovacího návrhu . ps2017-079-10-002-365.u8.p2.s3
Panuje zde všeobecná shoda nejen napříč politickým spektrem , ale i v rámci odborné veřejnosti , že Česká republika tento zákon potřebuje k posílení a doplnění bezpečnostního systému České republiky . ps2017-079-10-002-365.u8.p2.s4
Pod záštitou Svazu průmyslu a dopravy České republiky společně s představiteli sdružení a spolků ICT Unie , CZ.NIC , NIX.CZ , Výboru nezávislého ICT průmyslu , Seznam.cz , AFCEA a samotných představitelů Vojenského zpravodajství i Ministerstva obrany vznikla platforma , v rámci níž se dojednala úprava původního kontroverzního znění . ps2017-079-10-002-365.u8.p2.s5
Nakonec se podařilo návrh zákona doladit natolik , že výsledný materiál představuje moderní a funkční právní předpis umožňující důslednou obranu České republiky v kybernetickém prostoru . ps2017-079-10-002-365.u8.p3.s1
V rámci pozměňovacího návrhu došlo mimo jiné : ps2017-079-10-002-365.u8.p4.s1
- ps2017-079-10-002-365.u8.p4.s2
K zakomponování méně invazivních variant provádění detekce , než je navrhované umísťování vlastních nástrojů detekce ze strany Vojenského zpravodajství . ps2017-079-10-002-365.u8.p4.s3
Dohodou o spolupráci nelze sjednat předávání metadat ve větším rozsahu , než ke kterému by Vojenské zpravodajství mělo přístup v případě umístění vlastních nástrojů ; ps2017-079-10-002-365.u8.p5.s1
- K úpravě možnosti Vojenského zpravodajství vyžadovat součinnost : v konkrétních případech a po nezbytně nutnou dobu , pokud by bylo nutné reagovat neprodleně a hrozilo by jinak nebezpečí z prodlení , a to s využitím nástrojů a opatření , které subjekt již provádí ; ps2017-079-10-002-365.u8.p6.s1
- K úpravě podmínek provozování vlastních nástrojů detekce Vojenského zpravodajství . ps2017-079-10-002-365.u8.p6.s2
K jejich nasazování dojde až v krajním případě , kdy není možné zajišťovat detekci na základě dohody o spolupráci , případně by uzavření takové dohody v konkrétním případě nebylo možné dosáhnout . ps2017-079-10-002-365.u8.p6.s3
Bude nutné , aby tuto skutečnost vyžadoval i důležitý zájem obrany státu , to znamená , že dané umístění nástrojů detekce musí být pro zajištění státu zásadní . ps2017-079-10-002-365.u8.p6.s4
Splnění těchto podmínek bude součástí odůvodnění správního rozhodnutí o jejich umístění , a tedy bude i předmětem případného rozkladu . ps2017-079-10-002-365.u8.p6.s5
Soudní přezkum ve správním soudnictví má pak být dostatečným nástrojem pro kontrolu proti zneužívání tohoto institutu . ps2017-079-10-002-365.u8.p7.s1
- Nástroje detekce nemohou být použity k aktivnímu zásahu . ps2017-079-10-002-365.u8.p7.s2
V případě nasazení nástrojů detekce ze strany Vojenského zpravodajství se totiž musí jednat striktně jen o pasivní zařízení , která mohou pouze zaznamenávat zákonem stanovený rozsah metadat . ps2017-079-10-002-365.u8.p7.s3
Zohledňuje se postavení národního CERTu a jeho schopností , to znamená Vojenskému zpravodajství se umožní komunikovat přímo s tímto subjektem , který se také výrazně podílí na ochraně českého kybernetického prostoru . ps2017-079-10-002-365.u8.p8.s1
- K úpravě výběru osoby inspektora kybernetické obrany . ps2017-079-10-002-365.u8.p8.s2
Má se jednat o osobu jmenovanou z řad odborníků mimo struktury Vojenského zpravodajství . ps2017-079-10-002-365.u8.p8.s3
Činnost inspektora může být vykonávaná jak v rámci vojenského služebního , tak i zaměstnaneckého poměru , kdy však vždy bude zařazen ve Vojenském zpravodajství . ps2017-079-10-002-365.u8.p8.s4
Tato skutečnost je zásadní pro záměr vykonávání vnitřní kontroly a doplnění tak externích nezávislých kontrolních mechanismů . ps2017-079-10-002-365.u8.p8.s5
K inspektorovi pro kybernetickou obranu bude možné podávat podněty , přičemž závěry jejich posouzení budou v případě nespokojenosti těchto osob dokumenty , na jejichž základě se ochrany svých práv budou moci dovolat soudní cestou . ps2017-079-10-002-365.u8.p9.s1
V neposlední řadě se snažíme o naplnění záměru zřídit nezávislou a expertní kontrolu zpravodajských služeb tvořenou z důvěryhodných , bezpečnostně prověřených a veřejností respektovaných osob , abychom mohli garantovat hlubší kontrolu činnosti zpravodajských služeb a zároveň ochránit základní lidská práva a svobody . ps2017-079-10-002-365.u8.p9.s2
I zde suplujeme nedostatečnou práci vlády a nabídli jsme jí v tomto konkrétním případě pomocnou ruku . ps2017-079-10-002-365.u8.p10.s1
Přes všechny tyto pozitivní změny , které jsem uvedl , musím konstatovat , že i nadále bude nezbytné neustále analyzovat naplňování tohoto zákona , věcně řešit případné otazníky , zejména ve vztahu ke zmíněné ochraně základních lidských práv a svobod a s tím související kontroly činnosti Vojenského zpravodajství v tomto novém segmentu kybernetické obrany . ps2017-079-10-002-365.u8.p11.s1
Dříve či později také budeme muset vyhodnotit , zda bylo nutné takto výrazně posilovat pravomoci jedné konkrétní zpravodajské služby , anebo zda šlo zvolit jiný model ukotvení kybernetické obrany tak , jako je tomu například u některých našich klíčových spojenců . ps2017-079-10-002-365.u8.p12.s1
Závěrem bych se ještě chtěl stručně vyjádřit k návrhům od kolegy z Pirátské strany .