ps2017-072-01-011-016.u1.p1.s1
16 . ps2017-072-01-011-016.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 563 / 2004 Sb . , o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 503 / - druhé čtení ps2017-072-01-011-016.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministr školství , mládeže a tělovýchovy Robert Plaga . ps2017-072-01-011-016.u1.p2.s2
Prosím , pane ministře , máte slovo . ps2017-072-01-011-016.u2.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2017-072-01-011-016.u2.p1.s2
Vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , hlavní záměr tohoto návrhu zákona spočívá v řešení palčivého problému našeho školství , a to nedostatku učitelů . ps2017-072-01-011-016.u2.p1.s3
Pokud se podíváte na veškerá data a šetření České školní inspekce , i mimořádné šetření , které už proběhlo před nějakým časem a bylo na počátku tohoto zákona , tak se potýkáme s nedostatkem učitelů . ps2017-072-01-011-016.u2.p1.s4
Situace v některých krajích , a zrovna v těch , kde bychom potřebovali , aby ta situace byla významně lepší , dobrá není . ps2017-072-01-011-016.u2.p1.s5
Co se týká kvalifikovaných učitelů a jejich zapojení , konkrétně třeba v Karlovarském kraji , ten podíl nekvalifikovaných učitelů je poměrně vysoký . ps2017-072-01-011-016.u2.p2.s1
Tento vládní návrh svého cíle chce dosáhnout zvýšením zapojení odborníků z praxe do výuky . ps2017-072-01-011-016.u2.p2.s2
Přestože o tom můžeme vést spory , tak si myslím , že šance vzít někoho z praxe a zapojit ho do školy rozhodně nemůže být , nebo neměla by být odmítána plošně . ps2017-072-01-011-016.u2.p2.s3
A to , co přináší tento návrh zákona , je podpora začínajících učitelů . ps2017-072-01-011-016.u2.p2.s4
Ta potřeba novelizace zákona o pedagogických pracovnících vyplývá z toho mimořádného šetření , o kterém jsem mluvil , a Ministerstvo školství to provedlo s tím , že pár faktů na začátek , na zopakování . ps2017-072-01-011-016.u2.p3.s1
Průměrný věk učitelů v regionálním školství , kde již pracuje více než 151 tisíc , resp . v těch přepočtených úvazcích 172 tisíc , je poměrně vysoký a dosahuje 47 , 2 roku . ps2017-072-01-011-016.u2.p3.s2
Relativně nižší je u učitelek mateřských škol , tam přesahuje 45 let . ps2017-072-01-011-016.u2.p3.s3
Nejvyšší pak u učitelů vyšších odborných škol - tam překračuje 50 . ps2017-072-01-011-016.u2.p3.s4
Více než 6 , 5 % úvazků učitelů zastávají učitelé , kteří nesplňují předpoklad odborné kvalifikace podle zákona o pedagogických pracovnících . ps2017-072-01-011-016.u2.p3.s5
Například v Karlovarském kraji je tento podíl , jak už jsem zmiňoval , téměř dvojnásobný , podobně pak i ve středních Čechách . ps2017-072-01-011-016.u2.p3.s6
V Praze jde o každý desátý úvazek . ps2017-072-01-011-016.u2.p3.s7
Naproti tomu jsou však samozřejmě kraje , zejména na Moravě , kde je podíl učitelů bez odborné kvalifikace výrazně nižší . ps2017-072-01-011-016.u2.p3.s8
Šetření také zjišťovalo podíl aprobované výuky a v celorepublikovém průměru probíhá výuka aprobovaně v 82 % případů , v případě Karlovarského kraje v 72 % . ps2017-072-01-011-016.u2.p4.s1
Šetření potvrdilo opodstatněnost návrhu , aby návrh zákona umožnil , a teď to podstatné , řediteli školy uznat na dobu nejvýše tří let předpoklad odborné kvalifikace učitele absolventům jakéhokoliv magisterského studijního programu pro výuku všeobecně vzdělávacích předmětů na druhém stupni základních škol a ve středních školách a dále odborníkům z praxe , pokud jejich praxe v oboru odpovídá charakteru vyučovaného předmětu . ps2017-072-01-011-016.u2.p5.s1
Návrh novely také přispěje ke zmenšení administrativního zatížení ředitelů škol , dojde k zúžení případů , kdy dosud museli ředitelé dokládat , že aktivně hledají kvalifikovaného učitele . ps2017-072-01-011-016.u2.p5.s2
Naprosto naplacato . ps2017-072-01-011-016.u2.p5.s3
V tuto chvíli ředitelé to řeší přes výjimku a musí dokládat , že stále hledají někoho na to místo . ps2017-072-01-011-016.u2.p5.s4
Situace je vážná . ps2017-072-01-011-016.u2.p5.s5
Samozřejmě každý z nás by chtěl být v té situaci , kdy bychom jako ve Finsku měli všechny učitele absolventy plného magisterského studia , ale ta situace taková není . ps2017-072-01-011-016.u2.p6.s1
Tento zákon , a chci to tady připomenout v rámci druhého čtení , by měl být přijat i pedagogickými fakultami . ps2017-072-01-011-016.u2.p6.s2
A jejich částečný odpor nechápu , protože pokud poskytují významně lepší - a já věřím , že ano díky intervencím , které jsme tam z evropských fondů i národních prostředků dali - významně lepší vzdělávání , než můžete získat přes tzv . doplňující pedagogické studium , tak se pedagogické fakulty nemají čeho bát . ps2017-072-01-011-016.u2.p6.s3
Pokud tomu tak není , tak je to samozřejmě problém . ps2017-072-01-011-016.u2.p6.s4
Ale legitimní je v tuto chvíli a ve stavu českého školství umožnit přístup a umožnit ředitelům jako manažerům škol , aby si vzali člověka z praxe a během tří let mu poskytli doplňující pedagogické studium a případně i vzdělání , dovzdělání odborné , protože ředitel školy je ten , který je zodpovědný za kvalitu výuky ve škole . ps2017-072-01-011-016.u2.p6.s5
To je nezpochybnitelný fakt a já pevně věřím , že následně ta výsledná podoba zákona bude odpovídat tomu faktickému stavu , nikoliv nějakým našim představám nebo představám některých fakult . ps2017-072-01-011-016.u2.p7.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-072-01-011-016.u3.p1.s1
Děkuji , pane ministře . ps2017-072-01-011-016.u3.p1.s2
Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro vědu , vzdělání , kulturu , mládež a tělovýchovu jako garančnímu výboru . ps2017-072-01-011-016.u3.p1.s3
Usnesení výboru máme doručeno jako sněmovní tisky 503 / 1 a 2 . ps2017-072-01-011-016.u3.p1.s4
Zpravodajem výboru je pan poslanec Lukáš Bartoň . ps2017-072-01-011-016.u3.p1.s5
Prosím , pane zpravodaji , informujte nás o projednání návrhu ve výboru . ps2017-072-01-011-016.u3.p1.s6
Máte slovo . ps2017-072-01-011-016.u4.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-072-01-011-016.u4.p1.s2
Školský výbor tento sněmovní tisk projednal a přijal k němu tři pozměňovací návrhy . ps2017-072-01-011-016.u4.p1.s3
Ani jeden z těchto návrhů se primárně netýká té samotné novely , nicméně do zákona o pedagogických pracovnících školský výbor navrhuje přidat logopeda mezi speciální pedagogy , dále navrhuje ponechat studium pedagogiky jako jeden z možných způsobů , jak získat pedagogické vzdělání , a třetí návrh byl ohledně účinnosti zákona , nicméně navržené 1 . září 2020 se nám trošku už nepovedlo . ps2017-072-01-011-016.u4.p1.s4
Tolik ke školskému výboru . ps2017-072-01-011-016.u4.p1.s5
Celé usnesení je pod sněmovním tiskem 503 / 2 . ps2017-072-01-011-016.u4.p1.s6
Děkuji . ps2017-072-01-011-016.u5.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji . ps2017-072-01-011-016.u5.p1.s2
Otevírám obecnou rozpravu . ps2017-072-01-011-016.u5.p1.s3
Do rozpravy je jako první přihlášen pan poslanec Lukáš Bartoň , připraví se pan poslanec Václav Klaus . ps2017-072-01-011-016.u5.p1.s4
Prosím , máte slovo . ps2017-072-01-011-016.u6.p1.s1
Děkuji . ps2017-072-01-011-016.u6.p1.s2
Já bych rád poděkoval školskému výboru za přijetí pozměňovacího návrhu o studiu pedagogiky a zároveň bych rád podal ještě několik pozměňovacích návrhů . ps2017-072-01-011-016.u6.p2.s1
První pozměňovací návrh se vztahuje k platům pedagogických pracovníků . ps2017-072-01-011-016.u6.p2.s2
Je to téma , které zde máme každoročně . ps2017-072-01-011-016.u6.p2.s3
Napříč všemi kluby už jsme se shodli na tom , že bychom chtěli , aby platy pedagogických pracovníků se co nejvíce přiblížily onomu magickému číslu 130 % průměrné mzdy , a i samotné Ministerstvo školství v dlouhodobém záměru rozvoje školské soustavy chce , aby se do roku 2023 opravdu k této výši platy pedagogických pracovníků přiblížily . ps2017-072-01-011-016.u6.p3.s1
Z toho důvodu a hlavně z toho důvodu , abychom zajistili , že profese učitele bude atraktivní i z hlediska platu , že bude stabilní pozice toho platu , že bude předvídatelná a že nebude docházet k ročním výkyvům , jsme navrhli zařazení tohoto pravidla přímo do zákona o pedagogických pracovnících , kdy v pozměňovacím návrhu pod sněmovním dokumentem 4466 navrhujeme navázat plat učitelů a ostatních pedagogických pracovníků na průměrnou mzdu a navýšit jejich plat minimálně na 130 % průměrné mzdy - přičemž to slovíčko minimálně je důležité . ps2017-072-01-011-016.u6.p3.s2
I nadále bude Ministerstvo školství vydávat tarifní tabulku , ale jeho minimální výše nesmí jít k tomu ukazateli , který je napsán v zákoně , a celý objem potom včetně odměn je napočítán na 130 % průměrné mzdy . ps2017-072-01-011-016.u6.p4.s1
Tento model , který jsme navrhli , zároveň urychluje růst platů u začínajících učitelů , zejména z toho důvodu , že prostě potřebujeme ty učitele do školství přilákat . ps2017-072-01-011-016.u6.p4.s2
Asi je moc nebudeme lákat na to , že až tam budou učit dvacet let , tak jejich plat bude lepší . ps2017-072-01-011-016.u6.p4.s3
Stejně tak i u učitelů , pedagogických pracovníků v předškolním vzdělávání , je tam navržen trochu dynamičtější růst . ps2017-072-01-011-016.u6.p4.s4
Bohužel jejich platy byly dlouhodobě zanedbávány , tak tohle je jistá náprava . ps2017-072-01-011-016.u6.p4.s5
Oproti tomu pozměňovacímu návrhu v důvodové zprávě tam i dáváme , jaká je předpokládaná zátěž pro státní pokladnu , nicméně tento pozměňovací návrh byl psán v době předcovidové a vlastně díky tomu - no , bohužel díky tomu , že lze předpokládat , že průměrná mzda v republice neporoste tak rychle jako v době předcovidové , tak ta zátěž na státní rozpočet bude daleko menší , respektive téměř blížící se nule . ps2017-072-01-011-016.u6.p4.s6
Protože když se podíváme do návrhu státního rozpočtu , tak na platy pedagogů jde pro příští rok o navýšení o 9 % a prostým vydělením čitatele a jmenovatele se už hodně budeme blížit právě té hranici 130 % . ps2017-072-01-011-016.u6.p4.s7
Takže za nás je důležité dostat toto do zákona , aby to platilo alespoň k roku 2023 a nadále ty platy byly udržovány . ps2017-072-01-011-016.u6.p4.s8
Ty platy , pokud budeme udržovat , tak nebude takový nárok na státní rozpočet jako nyní , když jsme se to snažili na tu úroveň 130 % dostat . ps2017-072-01-011-016.u6.p4.s9
Bude to de facto kopírovat tak , o jaká procenta bude růst průměrná mzda ve státě . ps2017-072-01-011-016.u6.p4.s10
Tolik k platu pedagogických pracovníků . ps2017-072-01-011-016.u6.p5.s1
Další pozměňovací návrh , který navrhujeme , je pod sněmovním dokumentem 5358 a týká se zachování akreditace v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků . ps2017-072-01-011-016.u6.p5.s2
Zejména u těch kurzů , které jsou hodinově menší , ministerstvo již nechce udělovat akreditace , což na jednu stranu chápu , že je to administrativně hodně náročné , protože těch kurzů je mnoho a akreditace u takto malých kurzů se vydávaly de facto jak na běžícím pásu , nicméně by se nemělo nějakým způsobem rezignovat na označení - alespoň částečně označení - kvality v těchto kurzech , a zejména ředitel školy by měl mít stále nějakou informaci o tom , jaký kurz je kvalitní , jaký kurz si učitelé běžně pochvalují , jaký kurz naopak učitelé říkají , že je neužitečný . ps2017-072-01-011-016.u6.p5.s3
Z toho důvodu i navrhujeme , aby existoval nějaký reputační systém , obdobně jako je reputační systém u e - shopů , kdy sami nakupující si hodnotí jak prodávajícího , tak produkt , a obdobný systém by mohl existovat i u tohoto dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků u těch menších kurzů . ps2017-072-01-011-016.u6.p5.s4
Ale do té doby , než nějaká alternativa bude existovat , tak navrhujeme , aby zůstala akreditace v rámci DVPP . ps2017-072-01-011-016.u6.p6.s1
Další pozměňovací návrh pod sněmovním dokumentem SD 5359 se týká výuky předmětů v cizím jazyce rodilým mluvčím . ps2017-072-01-011-016.u6.p6.s2
Nejedná se o výuku cizího jazyka tím rodilým mluvčím , ale týká se výuky jiného předmětu , kupříkladu když se v angličtině vyučuje matematika nebo dějepis . ps2017-072-01-011-016.u6.p6.s3
Tento pozměňovací návrh se týká jednotek , omezené skupiny učitelů , není jich moc v republice , kteří takto učí , není moc škol , které toto poskytují , nicméně ty se pak potýkají s problémem , že třeba u britských učitelů , kteří mají bakalářské studium a jsou pro výuku ve své zemi plnohodnotní , tak je náš zákon o pedagogických pracovnících neuznává , protože požaduje magisterské studium . ps2017-072-01-011-016.u6.p6.s4
Přitom britské bakalářské studium je na úplně jiné úrovni a trvá daleko déle než naše české bakalářské studium , které je pouze tříleté . ps2017-072-01-011-016.u6.p6.s5
Proto navrhujeme , aby u těchto učitelů , kteří v cizím jazyce učí nějaký předmět , byla umožněna tato výjimka a bylo požadováno pouze bakalářské studium , které stačí v jejich zemi . ps2017-072-01-011-016.u6.p7.s1
Další pozměňovací návrh , sněmovní dokument 5361 . ps2017-072-01-011-016.u6.p7.s2
Navrhujeme ve spolupráci s panem senátorem Drahošem uznání předpokladu kvalifikace pedagogických pracovníků , kteří mají dlouhou praxi ve školství . ps2017-072-01-011-016.u6.p7.s3
V současné době jsou ve školství takto třeba i s dvacetiletou praxí učitelé a po těch nyní chceme , aby si doplnili do pedagogické vzdělání . ps2017-072-01-011-016.u6.p7.s4
Často jde o starší učitele a hnát je do školy předtím , než odejdou do důchodu , není vhodné zejména z toho důvodu , že jejich praxe už je tak bohatá , že někdy by i oni mohli učit samotné učitele . ps2017-072-01-011-016.u6.p7.s5
Z toho důvodu navrhujeme pozměňovací návrh , který se dotkne zhruba 4 000 učitelů v současné době učících , aby nebylo po nich vyžadováno doplnění pedagogického vzdělání , pokud učí minimálně deset let , z toho minimálně posledních pět let souvisle na té dané škole , a tato výjimka by byla pouze pro tu danou školu . ps2017-072-01-011-016.u6.p8.s1
Další pozměňovací návrh pod sněmovním dokumentem SD 5744 , který navrhuji , je uznání předpokladu kvalifikace studentům v programech pro přípravu učitelů . ps2017-072-01-011-016.u6.p8.s2
Jedná se o studenty pedagogických fakult , kteří mají již uzavřené bakalářské studium a na částečný úvazek učí na škole , zatímco si doplňují magisterské studium . ps2017-072-01-011-016.u6.p8.s3
I těchto studentů jsou stovky , možná i přes tisíc , a moc dobře vypomáhají na dané škole , kdy se vlastně seznamují s výukou , a ředitel často si pak tyto pedagogy , až dodělají magisterský stupeň , ponechává . ps2017-072-01-011-016.u6.p8.s4
Navrhujeme , aby ředitel mohl uznat předpoklad kvalifikace , obdobně jako je ministerská novela , a omezen pouze na situaci , kdy osoba úspěšně dokončila ten bakalářský studijní program v oblasti pedagogických věd a je zapsána v navazujícím magisterském studiu . ps2017-072-01-011-016.u6.p8.s5
Uznání této kvalifikace je omezeno na dobu tří let od zahájení studia magisterského studijního programu , myslím , že za tři roky se dá dvouletý studijní program stihnout . ps2017-072-01-011-016.u6.p9.s1
A poslední pozměňovací návrh , který navrhujeme , je přidání pozice sociálního pedagoga do zákona o pedagogických pracovnících včetně vymezení kvalifikačních požadavků . ps2017-072-01-011-016.u6.p9.s2
Na školách často vzrůstá potřeba těchto sociálních pedagogů . ps2017-072-01-011-016.u6.p9.s3
Sociální pedagog vlastně jako jeden z mála může třeba navštívit i rodinu , a zejména v poslední covidové době se ukázalo , že v některých vyloučených lokalitách by byl tento pedagog hodně potřeba . ps2017-072-01-011-016.u6.p9.s4
V současné době existuje studium na sociálního pedagoga . ps2017-072-01-011-016.u6.p9.s5
V současné době jsou sociální pedagogové na školách v rámci tzv . šablon , a proto bychom chtěli , aby sociální pedagog byl zapsán do zákona o pedagogických pracovnících jako jeden z pedagogických pracovníků . ps2017-072-01-011-016.u6.p9.s6
Ještě dodám , že pozice sociálního pedagoga nemá nahrazovat nebo duplikovat již existující pedagogické profese , rozhodně nemá nahradit sociálního pracovníka obce či orgánů sociálně - právní ochrany dětí , naopak je má doplnit . ps2017-072-01-011-016.u6.p10.s1
Tolik k mým pozměňovacím návrhům , ke kterým se přihlásím v podrobné rozpravě . ps2017-072-01-011-016.u6.p10.s2
Děkuji . ps2017-072-01-011-016.u7.p1.s1
Děkuji , pane poslanče . ps2017-072-01-011-016.u7.p1.s2
Nyní vystoupí pan poslanec Václav Klaus , připraví se paní poslankyně Tereza Hyťhová . ps2017-072-01-011-016.u7.p1.s3
Prosím , máte slovo . ps2017-072-01-011-016.u8.p1.s1
Dobrý den , já stručně představím jeden z našich pozměňovacích návrhů . ps2017-072-01-011-016.u8.p1.s2
Je to sněmovní dokument 4490 a týká se zákona o pedagogických pracovnících . ps2017-072-01-011-016.u8.p2.s1
Upřímně , žádný zákon o pedagogických pracovnících jsme dlouhá desetiletí neměli . ps2017-072-01-011-016.u8.p2.s2
Školy učily , ředitelé si dobře uvědomovali , když měli možnost , jestli vzít traktoristu , nebo matematika , že před tu tabuli postavili matematika .