|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-12-01 ps2017-072-01-011-016 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

16. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 503/ - druhé čtení

Date2020-12-01
Meetingps2017/072
Agenda Itemps2017/072/016
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/072schuz/s072025.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 367 • previousnext

ps2017-072-01-011-016.u1.p1.s1 16.
ps2017-072-01-011-016.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 503/ - druhé čtení
ps2017-072-01-011-016.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministr školství, mládeže a tělovýchovy Robert Plaga.
ps2017-072-01-011-016.u1.p2.s2 Prosím, pane ministře, máte slovo.
ps2017-072-01-011-016.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-072-01-011-016.u2.p1.s2 Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, hlavní záměr tohoto návrhu zákona spočívá v řešení palčivého problému našeho školství, a to nedostatku učitelů.
ps2017-072-01-011-016.u2.p1.s3 Pokud se podíváte na veškerá data a šetření České školní inspekce, i mimořádné šetření, které proběhlo před nějakým časem a bylo na počátku tohoto zákona, tak se potýkáme s nedostatkem učitelů.
ps2017-072-01-011-016.u2.p1.s4 Situace v některých krajích, a zrovna v těch, kde bychom potřebovali, aby ta situace byla významně lepší, dobrá není.
ps2017-072-01-011-016.u2.p1.s5 Co se týká kvalifikovaných učitelů a jejich zapojení, konkrétně třeba v Karlovarském kraji, ten podíl nekvalifikovaných učitelů je poměrně vysoký.
ps2017-072-01-011-016.u2.p2.s1 Tento vládní návrh svého cíle chce dosáhnout zvýšením zapojení odborníků z praxe do výuky.
ps2017-072-01-011-016.u2.p2.s2 Přestože o tom můžeme vést spory, tak si myslím, že šance vzít někoho z praxe a zapojit ho do školy rozhodně nemůže být, nebo neměla by být odmítána plošně.
ps2017-072-01-011-016.u2.p2.s3 A to, co přináší tento návrh zákona, je podpora začínajících učitelů.
ps2017-072-01-011-016.u2.p2.s4 Ta potřeba novelizace zákona o pedagogických pracovnících vyplývá z toho mimořádného šetření, o kterém jsem mluvil, a Ministerstvo školství to provedlo s tím, že pár faktů na začátek, na zopakování.
ps2017-072-01-011-016.u2.p3.s1 Průměrný věk učitelů v regionálním školství, kde již pracuje více než 151 tisíc, resp. v těch přepočtených úvazcích 172 tisíc, je poměrně vysoký a dosahuje 47,2 roku.
ps2017-072-01-011-016.u2.p3.s2 Relativně nižší je u učitelek mateřských škol, tam přesahuje 45 let.
ps2017-072-01-011-016.u2.p3.s3 Nejvyšší pak u učitelů vyšších odborných škol - tam překračuje 50.
ps2017-072-01-011-016.u2.p3.s4 Více než 6,5 % úvazků učitelů zastávají učitelé, kteří nesplňují předpoklad odborné kvalifikace podle zákona o pedagogických pracovnících.
ps2017-072-01-011-016.u2.p3.s5 Například v Karlovarském kraji je tento podíl, jak jsem zmiňoval, téměř dvojnásobný, podobně pak i ve středních Čechách.
ps2017-072-01-011-016.u2.p3.s6 V Praze jde o každý desátý úvazek.
ps2017-072-01-011-016.u2.p3.s7 Naproti tomu jsou však samozřejmě kraje, zejména na Moravě, kde je podíl učitelů bez odborné kvalifikace výrazně nižší.
ps2017-072-01-011-016.u2.p3.s8 Šetření také zjišťovalo podíl aprobované výuky a v celorepublikovém průměru probíhá výuka aprobovaně v 82 % případů, v případě Karlovarského kraje v 72 %.
ps2017-072-01-011-016.u2.p4.s1 Šetření potvrdilo opodstatněnost návrhu, aby návrh zákona umožnil, a teď to podstatné, řediteli školy uznat na dobu nejvýše tří let předpoklad odborné kvalifikace učitele absolventům jakéhokoliv magisterského studijního programu pro výuku všeobecně vzdělávacích předmětů na druhém stupni základních škol a ve středních školách a dále odborníkům z praxe, pokud jejich praxe v oboru odpovídá charakteru vyučovaného předmětu.
ps2017-072-01-011-016.u2.p5.s1 Návrh novely také přispěje ke zmenšení administrativního zatížení ředitelů škol, dojde k zúžení případů, kdy dosud museli ředitelé dokládat, že aktivně hledají kvalifikovaného učitele.
ps2017-072-01-011-016.u2.p5.s2 Naprosto naplacato.
ps2017-072-01-011-016.u2.p5.s3 V tuto chvíli ředitelé to řeší přes výjimku a musí dokládat, že stále hledají někoho na to místo.
ps2017-072-01-011-016.u2.p5.s4 Situace je vážná.
ps2017-072-01-011-016.u2.p5.s5 Samozřejmě každý z nás by chtěl být v situaci, kdy bychom jako ve Finsku měli všechny učitele absolventy plného magisterského studia, ale ta situace taková není.
ps2017-072-01-011-016.u2.p6.s1 Tento zákon, a chci to tady připomenout v rámci druhého čtení, by měl být přijat i pedagogickými fakultami.
ps2017-072-01-011-016.u2.p6.s2 A jejich částečný odpor nechápu, protože pokud poskytují významně lepší - a věřím, že ano díky intervencím, které jsme tam z evropských fondů i národních prostředků dali - významně lepší vzdělávání, než můžete získat přes tzv. doplňující pedagogické studium, tak se pedagogické fakulty nemají čeho bát.
ps2017-072-01-011-016.u2.p6.s3 Pokud tomu tak není, tak je to samozřejmě problém.
ps2017-072-01-011-016.u2.p6.s4 Ale legitimní je v tuto chvíli a ve stavu českého školství umožnit přístup a umožnit ředitelům jako manažerům škol, aby si vzali člověka z praxe a během tří let mu poskytli doplňující pedagogické studium a případně i vzdělání, dovzdělání odborné, protože ředitel školy je ten, který je zodpovědný za kvalitu výuky ve škole.
ps2017-072-01-011-016.u2.p6.s5 To je nezpochybnitelný fakt a pevně věřím, že následně ta výsledná podoba zákona bude odpovídat tomu faktickému stavu, nikoliv nějakým našim představám nebo představám některých fakult.
ps2017-072-01-011-016.u2.p7.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-072-01-011-016.u3.p1.s1 Děkuji, pane ministře.
ps2017-072-01-011-016.u3.p1.s2 Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu jako garančnímu výboru.
ps2017-072-01-011-016.u3.p1.s3 Usnesení výboru máme doručeno jako sněmovní tisky 503/1 a 2.
ps2017-072-01-011-016.u3.p1.s4 Zpravodajem výboru je pan poslanec Lukáš Bartoň.
ps2017-072-01-011-016.u3.p1.s5 Prosím, pane zpravodaji, informujte nás o projednání návrhu ve výboru.
ps2017-072-01-011-016.u3.p1.s6 Máte slovo.
ps2017-072-01-011-016.u4.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-072-01-011-016.u4.p1.s2 Školský výbor tento sněmovní tisk projednal a přijal k němu tři pozměňovací návrhy.
ps2017-072-01-011-016.u4.p1.s3 Ani jeden z těchto návrhů se primárně netýká samotné novely, nicméně do zákona o pedagogických pracovnících školský výbor navrhuje přidat logopeda mezi speciální pedagogy, dále navrhuje ponechat studium pedagogiky jako jeden z možných způsobů, jak získat pedagogické vzdělání, a třetí návrh byl ohledně účinnosti zákona, nicméně navržené 1. září 2020 se nám trošku nepovedlo.
ps2017-072-01-011-016.u4.p1.s4 Tolik ke školskému výboru.
ps2017-072-01-011-016.u4.p1.s5 Celé usnesení je pod sněmovním tiskem 503/2.
ps2017-072-01-011-016.u4.p1.s6 Děkuji.
ps2017-072-01-011-016.u5.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji.
ps2017-072-01-011-016.u5.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu.
ps2017-072-01-011-016.u5.p1.s3 Do rozpravy je jako první přihlášen pan poslanec Lukáš Bartoň, připraví se pan poslanec Václav Klaus.
ps2017-072-01-011-016.u5.p1.s4 Prosím, máte slovo.
ps2017-072-01-011-016.u6.p1.s1 Děkuji.
ps2017-072-01-011-016.u6.p1.s2 bych rád poděkoval školskému výboru za přijetí pozměňovacího návrhu o studiu pedagogiky a zároveň bych rád podal ještě několik pozměňovacích návrhů.
ps2017-072-01-011-016.u6.p2.s1 První pozměňovací návrh se vztahuje k platům pedagogických pracovníků.
ps2017-072-01-011-016.u6.p2.s2 Je to téma, které zde máme každoročně.
ps2017-072-01-011-016.u6.p2.s3 Napříč všemi kluby jsme se shodli na tom, že bychom chtěli, aby platy pedagogických pracovníků se co nejvíce přiblížily onomu magickému číslu 130 % průměrné mzdy, a i samotné Ministerstvo školství v dlouhodobém záměru rozvoje školské soustavy chce, aby se do roku 2023 opravdu k této výši platy pedagogických pracovníků přiblížily.
ps2017-072-01-011-016.u6.p3.s1 Z toho důvodu a hlavně z toho důvodu, abychom zajistili, že profese učitele bude atraktivní i z hlediska platu, že bude stabilní pozice toho platu, že bude předvídatelná a že nebude docházet k ročním výkyvům, jsme navrhli zařazení tohoto pravidla přímo do zákona o pedagogických pracovnících, kdy v pozměňovacím návrhu pod sněmovním dokumentem 4466 navrhujeme navázat plat učitelů a ostatních pedagogických pracovníků na průměrnou mzdu a navýšit jejich plat minimálně na 130 % průměrné mzdy - přičemž to slovíčko minimálně je důležité.
ps2017-072-01-011-016.u6.p3.s2 I nadále bude Ministerstvo školství vydávat tarifní tabulku, ale jeho minimální výše nesmí jít k tomu ukazateli, který je napsán v zákoně, a celý objem potom včetně odměn je napočítán na 130 % průměrné mzdy.
ps2017-072-01-011-016.u6.p4.s1 Tento model, který jsme navrhli, zároveň urychluje růst platů u začínajících učitelů, zejména z toho důvodu, že prostě potřebujeme ty učitele do školství přilákat.
ps2017-072-01-011-016.u6.p4.s2 Asi je moc nebudeme lákat na to, že tam budou učit dvacet let, tak jejich plat bude lepší.
ps2017-072-01-011-016.u6.p4.s3 Stejně tak i u učitelů, pedagogických pracovníků v předškolním vzdělávání, je tam navržen trochu dynamičtější růst.
ps2017-072-01-011-016.u6.p4.s4 Bohužel jejich platy byly dlouhodobě zanedbávány, tak tohle je jistá náprava.
ps2017-072-01-011-016.u6.p4.s5 Oproti tomu pozměňovacímu návrhu v důvodové zprávě tam i dáváme, jaká je předpokládaná zátěž pro státní pokladnu, nicméně tento pozměňovací návrh byl psán v době předcovidové a vlastně díky tomu - no, bohužel díky tomu, že lze předpokládat, že průměrná mzda v republice neporoste tak rychle jako v době předcovidové, tak ta zátěž na státní rozpočet bude daleko menší, respektive téměř blížící se nule.
ps2017-072-01-011-016.u6.p4.s6 Protože když se podíváme do návrhu státního rozpočtu, tak na platy pedagogů jde pro příští rok o navýšení o 9 % a prostým vydělením čitatele a jmenovatele se hodně budeme blížit právě hranici 130 %.
ps2017-072-01-011-016.u6.p4.s7 Takže za nás je důležité dostat toto do zákona, aby to platilo alespoň k roku 2023 a nadále ty platy byly udržovány.
ps2017-072-01-011-016.u6.p4.s8 Ty platy, pokud budeme udržovat, tak nebude takový nárok na státní rozpočet jako nyní, když jsme se to snažili na tu úroveň 130 % dostat.
ps2017-072-01-011-016.u6.p4.s9 Bude to de facto kopírovat tak, o jaká procenta bude růst průměrná mzda ve státě.
ps2017-072-01-011-016.u6.p4.s10 Tolik k platu pedagogických pracovníků.
ps2017-072-01-011-016.u6.p5.s1 Další pozměňovací návrh, který navrhujeme, je pod sněmovním dokumentem 5358 a týká se zachování akreditace v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.
ps2017-072-01-011-016.u6.p5.s2 Zejména u těch kurzů, které jsou hodinově menší, ministerstvo již nechce udělovat akreditace, což na jednu stranu chápu, že je to administrativně hodně náročné, protože těch kurzů je mnoho a akreditace u takto malých kurzů se vydávaly de facto jak na běžícím pásu, nicméně by se nemělo nějakým způsobem rezignovat na označení - alespoň částečně označení - kvality v těchto kurzech, a zejména ředitel školy by měl mít stále nějakou informaci o tom, jaký kurz je kvalitní, jaký kurz si učitelé běžně pochvalují, jaký kurz naopak učitelé říkají, že je neužitečný.
ps2017-072-01-011-016.u6.p5.s3 Z toho důvodu i navrhujeme, aby existoval nějaký reputační systém, obdobně jako je reputační systém u e-shopů, kdy sami nakupující si hodnotí jak prodávajícího, tak produkt, a obdobný systém by mohl existovat i u tohoto dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků u těch menších kurzů.
ps2017-072-01-011-016.u6.p5.s4 Ale do doby, než nějaká alternativa bude existovat, tak navrhujeme, aby zůstala akreditace v rámci DVPP.
ps2017-072-01-011-016.u6.p6.s1 Další pozměňovací návrh pod sněmovním dokumentem SD 5359 se týká výuky předmětů v cizím jazyce rodilým mluvčím.
ps2017-072-01-011-016.u6.p6.s2 Nejedná se o výuku cizího jazyka tím rodilým mluvčím, ale týká se výuky jiného předmětu, kupříkladu když se v angličtině vyučuje matematika nebo dějepis.
ps2017-072-01-011-016.u6.p6.s3 Tento pozměňovací návrh se týká jednotek, omezené skupiny učitelů, není jich moc v republice, kteří takto učí, není moc škol, které toto poskytují, nicméně ty se pak potýkají s problémem, že třeba u britských učitelů, kteří mají bakalářské studium a jsou pro výuku ve své zemi plnohodnotní, tak je náš zákon o pedagogických pracovnících neuznává, protože požaduje magisterské studium.
ps2017-072-01-011-016.u6.p6.s4 Přitom britské bakalářské studium je na úplně jiné úrovni a trvá daleko déle než naše české bakalářské studium, které je pouze tříleté.
ps2017-072-01-011-016.u6.p6.s5 Proto navrhujeme, aby u těchto učitelů, kteří v cizím jazyce učí nějaký předmět, byla umožněna tato výjimka a bylo požadováno pouze bakalářské studium, které stačí v jejich zemi.
ps2017-072-01-011-016.u6.p7.s1 Další pozměňovací návrh, sněmovní dokument 5361.
ps2017-072-01-011-016.u6.p7.s2 Navrhujeme ve spolupráci s panem senátorem Drahošem uznání předpokladu kvalifikace pedagogických pracovníků, kteří mají dlouhou praxi ve školství.
ps2017-072-01-011-016.u6.p7.s3 V současné době jsou ve školství takto třeba i s dvacetiletou praxí učitelé a po těch nyní chceme, aby si doplnili do pedagogické vzdělání.
ps2017-072-01-011-016.u6.p7.s4 Často jde o starší učitele a hnát je do školy předtím, než odejdou do důchodu, není vhodné zejména z toho důvodu, že jejich praxe je tak bohatá, že někdy by i oni mohli učit samotné učitele.
ps2017-072-01-011-016.u6.p7.s5 Z toho důvodu navrhujeme pozměňovací návrh, který se dotkne zhruba 4 000 učitelů v současné době učících, aby nebylo po nich vyžadováno doplnění pedagogického vzdělání, pokud učí minimálně deset let, z toho minimálně posledních pět let souvisle na dané škole, a tato výjimka by byla pouze pro tu danou školu.
ps2017-072-01-011-016.u6.p8.s1 Další pozměňovací návrh pod sněmovním dokumentem SD 5744, který navrhuji, je uznání předpokladu kvalifikace studentům v programech pro přípravu učitelů.
ps2017-072-01-011-016.u6.p8.s2 Jedná se o studenty pedagogických fakult, kteří mají již uzavřené bakalářské studium a na částečný úvazek učí na škole, zatímco si doplňují magisterské studium.
ps2017-072-01-011-016.u6.p8.s3 I těchto studentů jsou stovky, možná i přes tisíc, a moc dobře vypomáhají na dané škole, kdy se vlastně seznamují s výukou, a ředitel často si pak tyto pedagogy, dodělají magisterský stupeň, ponechává.
ps2017-072-01-011-016.u6.p8.s4 Navrhujeme, aby ředitel mohl uznat předpoklad kvalifikace, obdobně jako je ministerská novela, a omezen pouze na situaci, kdy osoba úspěšně dokončila ten bakalářský studijní program v oblasti pedagogických věd a je zapsána v navazujícím magisterském studiu.
ps2017-072-01-011-016.u6.p8.s5 Uznání této kvalifikace je omezeno na dobu tří let od zahájení studia magisterského studijního programu, myslím, že za tři roky se dvouletý studijní program stihnout.
ps2017-072-01-011-016.u6.p9.s1 A poslední pozměňovací návrh, který navrhujeme, je přidání pozice sociálního pedagoga do zákona o pedagogických pracovnících včetně vymezení kvalifikačních požadavků.
ps2017-072-01-011-016.u6.p9.s2 Na školách často vzrůstá potřeba těchto sociálních pedagogů.
ps2017-072-01-011-016.u6.p9.s3 Sociální pedagog vlastně jako jeden z mála může třeba navštívit i rodinu, a zejména v poslední covidové době se ukázalo, že v některých vyloučených lokalitách by byl tento pedagog hodně potřeba.
ps2017-072-01-011-016.u6.p9.s4 V současné době existuje studium na sociálního pedagoga.
ps2017-072-01-011-016.u6.p9.s5 V současné době jsou sociální pedagogové na školách v rámci tzv. šablon, a proto bychom chtěli, aby sociální pedagog byl zapsán do zákona o pedagogických pracovnících jako jeden z pedagogických pracovníků.
ps2017-072-01-011-016.u6.p9.s6 Ještě dodám, že pozice sociálního pedagoga nemá nahrazovat nebo duplikovat již existující pedagogické profese, rozhodně nemá nahradit sociálního pracovníka obce či orgánů sociálně-právní ochrany dětí, naopak je doplnit.
ps2017-072-01-011-016.u6.p10.s1 Tolik k mým pozměňovacím návrhům, ke kterým se přihlásím v podrobné rozpravě.
ps2017-072-01-011-016.u6.p10.s2 Děkuji.
ps2017-072-01-011-016.u7.p1.s1 Děkuji, pane poslanče.
ps2017-072-01-011-016.u7.p1.s2 Nyní vystoupí pan poslanec Václav Klaus, připraví se paní poslankyně Tereza Hyťhová.
ps2017-072-01-011-016.u7.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-072-01-011-016.u8.p1.s1 Dobrý den, stručně představím jeden z našich pozměňovacích návrhů.
ps2017-072-01-011-016.u8.p1.s2 Je to sněmovní dokument 4490 a týká se zákona o pedagogických pracovnících.
ps2017-072-01-011-016.u8.p2.s1 Upřímně, žádný zákon o pedagogických pracovnících jsme dlouhá desetiletí neměli.
ps2017-072-01-011-016.u8.p2.s2 Školy učily, ředitelé si dobře uvědomovali, když měli možnost, jestli vzít traktoristu, nebo matematika, že před tu tabuli postavili matematika.

Text viewDownload CoNNL-U