|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-11-10 ps2017-062-07-001-511 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

511. Návrh zákona o kompenzačním bonusu v souvislosti se zákazem nebo omezením podnikatelské činnosti v souvislosti s výskytem koronaviru SARS-CoV-2, /sněmovní tisk 1055/2/ - vrácený Senátem

Date2020-11-10
Meetingps2017/062
Agenda Itemps2017/062/511
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/062schuz/s062225.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 986 • previousnext

ps2017-062-07-001-511.u1.p1.s1 511.
ps2017-062-07-001-511.u1.p1.s2 Návrh zákona o kompenzačním bonusu v souvislosti se zákazem nebo omezením podnikatelské činnosti v souvislosti s výskytem koronaviru SARS-CoV-2, /sněmovní tisk 1055/2/ - vrácený Senátem
ps2017-062-07-001-511.u1.p2.s1 Senát vrátil návrh zákona s pozměňovacími návrhy, jeho usnesení bylo doručeno jako sněmovní tisk 1055/3.
ps2017-062-07-001-511.u1.p2.s2 Informace k pozměňovacím návrhům vám byly rozdány do vaší pošty a pan senátor Vilímec...
ps2017-062-07-001-511.u1.p2.s3 Všichni se těšíme na pana senátora Vilímce, který určitě přijde, ale nejprve poprosím, aby se slova za navrhovatele k usnesení Senátu a předloženým pozměňovacím návrhům ujala místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová.
ps2017-062-07-001-511.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedo.
ps2017-062-07-001-511.u2.p1.s2 Dámy a pánové, dovolte mi naposledy uvést návrh zákona o kompenzačním bonusu, velmi stručně, protože věřím, že parametry si všichni pamatujete.
ps2017-062-07-001-511.u2.p1.s3 Jeho cílem je v nynějším nouzovém stavu podpořit osoby samostatně výdělečně činné, společníky malých eseróček a osoby pracující na základě dohod o práci konané mimo pracovní poměr, na jejichž činnost bezprostředně a podstatným způsobem dopadly zákazy a omezení přijaté státem v rámci reakce na současnou epidemiologickou situaci.
ps2017-062-07-001-511.u2.p2.s1 Vzhledem k tomu, že na potřebnosti tohoto zákona panovala všeobecná shoda na půdě obou komor Parlamentu a již jsem jej zde podrobně představovala, zaměřím se nyní pouze na klíčový pozměňovací návrh, který byl přijat Senátem a se kterým nesouhlasím.
ps2017-062-07-001-511.u2.p2.s2 V souvislosti s kompenzačním bonusem na půdě této Sněmovny mnohokrát zazněla fráze "kdo rychle dává, dvakrát dává".
ps2017-062-07-001-511.u2.p2.s3 O to víc mrzí, že se legislativní proces přijetí tohoto zákona díky intervenci Senátu týkající se především tématu, který s kompenzačním bonusem souvisí jen nepřímo a který bylo možné vyřešit nezávisle na navrhovaném zákoně, zdržel o několik týdnů.
ps2017-062-07-001-511.u2.p3.s1 Senát ve svém pozměňovacím návrhu především navrhuje poskytnout krajům příspěvek ve výši 300 korun na obyvatele, který by sloužil jako kompenzace dopadů do krajských rozpočtů nejen nyní navrhovaného zákona, ale také...
ps2017-062-07-001-511.u3.p1.s1 se omlouvám a poprosím o klid v sále!
ps2017-062-07-001-511.u4.p1.s1 ... ale také kompenzačního bonusu, který byl podnikatelům poskytnut na jaře.
ps2017-062-07-001-511.u4.p1.s2 Kompenzační bonus je jako každý jiný daňový bonus, například bonus na dítě, podle zákona o dani z příjmů vratkou z příjmové strany veřejných rozpočtů a jako takový dopadá i na rozpočty samospráv.
ps2017-062-07-001-511.u4.p1.s3 Vysvětlovala jsem na půdě Sněmovny i Senátu několikrát, že to prostě nešlo jinak udělat, pokud kompenzační bonus měla vyplácet Finanční správa a měl být u těch, kteří na něj čekají, a věřte, že i teď mám zaplavenu schránku desítkami žádostí, kdy bude kompenzační bonus.
ps2017-062-07-001-511.u4.p1.s4 Pokud to mělo být rychle, do dvou, do tří dnů, tak to prostě nešlo jinak udělat.
ps2017-062-07-001-511.u4.p2.s1 Přes to všechno jsme se snažili jako vláda kompenzovat dopady kompenzačního bonusu z jarní a teď podzimní fáze kompenzačním bonusem pro obce, kde jsme dali na hlavu 1 250 korun, což je celkem 13,4 miliardy, ne snad proto, že bychom změnili názor na to, že bychom měli dýchat s těmi rozpočty.
ps2017-062-07-001-511.u4.p2.s2 A stejně tak když zrušíme daňovou výjimku, například pojišťovny v balíčku dvacet (2020?), tak jsme také nesebrali samosprávám ten podíl, který získal rozpočet díky pojišťovnám, tak stejně tak je tady tento dopad, přesto jsme v rámci vstřícné ruky, spolupráce, podané ruky, a abychom mezi sebou nebojovali a nesoutěžili, kompenzovali obcím tu částku mnohonásobně, protože dopad na obce byl asi konečný, dopad z jarní fáze byl asi 5,5 miliardy a teď očekáváme částku nepoměrně nižší.
ps2017-062-07-001-511.u4.p3.s1 Co se týče krajů, kompenzovali jsme to jinou formou, ta částka se pohybovala na základě dohody premiéra a tehdy úřadujícího šéfa Asociace krajů pana hejtmana Běhounka, bývalého hejtmana Běhounka, v podstatě ta částka se pohybovala kolem 21,6 miliardy.
ps2017-062-07-001-511.u4.p3.s2 Byly to dotace na dvojky, trojky, dotace na různé odměny záchranářům, sociálním službám, zdravotníkům, ochranné pomůcky ve výši 1,8 miliardy.
ps2017-062-07-001-511.u4.p3.s3 Samotný výpadek, který byl způsobem jarním kompenzačním bonusem pro kraje, byl 2 miliardy a odhadovaný dopad podzimního kompenzačního bonusu na krajské rozpočty je 0,7 miliardy.
ps2017-062-07-001-511.u4.p3.s4 Takže v podstatě tím jsem chtěla vyjádřit, že ta částka je mnohem nižší než ta, která byla poskytnuta krajům při různých těchto příležitostech.
ps2017-062-07-001-511.u4.p4.s1 Druhá změna, kterou Senát navrhuje, spočívá v zavedení výjimky ze zákazu souběhu nároku na kompenzační bonus a nároku na jinou podporu související se zmírňováním následků nynější krize, a sice výjimky cílící na program COVID - Nájemné.
ps2017-062-07-001-511.u4.p4.s2 Podpora v rámci tohoto programu se poskytuje od 1. července 2020 do 30. září 2020, to znamená, že není v kolizi COVID - Nájemné s kompenzačním bonusem podle tohoto zákona.
ps2017-062-07-001-511.u4.p4.s3 Ta kolize by mohla nastat pouze v případě, že by byl COVID - Nájemné prodloužen.
ps2017-062-07-001-511.u4.p4.s4 Obecně platí, že připuštění souběhu s jinými programy by způsobovalo, že by se u některých podnikatelů násobily podpory, na něž mají nárok, a tím samozřejmě by tam docházelo i k... musíme se na to dívat z pohledu jakési rozpočtové odpovědnosti.
ps2017-062-07-001-511.u4.p4.s5 Nicméně výkladově tak, jak prostě vykládáme zákon, který vlastně bude předmětem dnešního hlasování, tak tam kolize momentálně s COVID - Nájemné není.
ps2017-062-07-001-511.u4.p5.s1 Ze všech těchto důvodů si vás dovoluji požádat o podporu tohoto zákona.
ps2017-062-07-001-511.u4.p5.s2 Lidé na to čekají.
ps2017-062-07-001-511.u4.p5.s3 Děkuju.
ps2017-062-07-001-511.u5.p1.s1 Děkuji vám.
ps2017-062-07-001-511.u5.p1.s2 Teď poprosím pana senátora Vladislava Vilímce, aby se ujal slova.
ps2017-062-07-001-511.u5.p1.s3 Poté požádal s přednostním právem o slovo pan předseda Stanjura po jeho vystoupení.
ps2017-062-07-001-511.u5.p1.s4 Prosím, pane senátore.
ps2017-062-07-001-511.u6.p1.s1 Vážený pane předsedo Poslanecké sněmovny, vážená paní místopředsedkyně vlády, vážené paní poslankyně a páni poslanci, Senát Parlamentu České republiky mne pověřil, abych odůvodnil vrácení sněmovního tisku 1055, tedy onoho návrhu zákona o kompenzačním bonusu, a to se Senátem schválenými pozměňovacími návrhy.
ps2017-062-07-001-511.u6.p2.s1 Předně bych chtěl uvést, že Senát v zásadě akceptoval rozsah kompenzací i nastavené podmínky spojené s vyplacením kompenzačních bonusů.
ps2017-062-07-001-511.u6.p2.s2 Respektoval záměr předkladatele, že tentokrát institut kompenzačního bonusu není nastaven tak plošně, jako to bylo v jarních měsících.
ps2017-062-07-001-511.u6.p2.s3 Pozměňovací návrhy Senátu jsou dva.
ps2017-062-07-001-511.u6.p2.s4 Také nerozšiřují okruh subjektů kompenzačního bonusu.
ps2017-062-07-001-511.u6.p2.s5 Senát však podrobně posuzoval, zda § 8 - to je to vyloučení z kompenzačního bonusu - nemůže působit v některých případech na kompenzační subjekty příliš tvrdě, když vylučuje nárok za kalendářní den, za který subjekt kompenzačního bonusu obdržel v České republice jinou podporu související se zmírňováním následků výskytu koronaviru.
ps2017-062-07-001-511.u6.p2.s6 Neslučitelnost s jinými druhy podpory může v některých případech skutečně působit značné obtíže.
ps2017-062-07-001-511.u6.p3.s1 My jsme si vědomi samozřejmě, že aktuální časové parametry třeba rozhodného období dotačního programu COVID - Nájemné nevedou k překrývání podpory s kompenzačním bonusem.
ps2017-062-07-001-511.u6.p3.s2 Toho si je Senát vědom.
ps2017-062-07-001-511.u6.p3.s3 Na druhé straně dobře víme, že od doby projednávání v Senátu byl prodloužen nouzový stav.
ps2017-062-07-001-511.u6.p3.s4 Možná bude prodloužen i dále a může dojít samozřejmě i k rozšíření, nebo nelze vyloučit rozšíření programu COVID -nájemné, a pak by se ty nároky mohly střetnout.
ps2017-062-07-001-511.u6.p3.s5 Myslím si, že máme čerstvou zkušenost z období pandemie a že nám ukazuje velké poučení, že nemůžeme spoléhat na to, že současný stav bude rychle překonán.
ps2017-062-07-001-511.u6.p3.s6 Může trvat týdny.
ps2017-062-07-001-511.u6.p3.s7 Skutečně.
ps2017-062-07-001-511.u6.p3.s8 A pak je dobré mít oporu v zákonu a v případě alespoň nájemné připustit možnost čerpat jak kompenzační bonus, tak i podporu z COVID - Nájemného.
ps2017-062-07-001-511.u6.p3.s9 Protože pokud by to nebylo, tak řada subjektů se dostane do velmi obtížné situace a bude postavena před velmi nelehkou volbu.
ps2017-062-07-001-511.u6.p4.s1 Senát tedy doplňuje, nebo navrhuje doplnit do § 8 takovou legislativní úpravu, která znamená, že nárok na kompenzační bonus je slučitelný s podporou obdrženou v České republice, která slouží k úhradě nájemné.
ps2017-062-07-001-511.u6.p4.s2 To je ten první návrh.
ps2017-062-07-001-511.u6.p4.s3 Myslím si, že je třeba se připravit i na ne úplně příznivý vývoj, i když bych byl rád, kdyby ta současná situace byla zvládnuta v řádu jednotlivých dnů, ale asi to tak nebude.
ps2017-062-07-001-511.u6.p5.s1 Ten druhý návrh, o kterém tady tak obšírně mluvila paní ministryně, se týká rozšíření tohoto návrhu zákona i o vyplacení příspěvku krajům, protože v Senátu o tom mluvíme velmi často, tady jsem o tom taky mluvil.
ps2017-062-07-001-511.u6.p5.s2 Je evidentní, že způsob výplaty kompenzačního bonusu je poměrně hrubý, předem neavizovaný zásah do struktury rozpočtového určení daní.
ps2017-062-07-001-511.u6.p5.s3 Paní ministryně zde mluvila o tom, že jinak to neumíme.
ps2017-062-07-001-511.u6.p5.s4 Ministerstvo financí si v roce 2017 zkomplikovalo úlohu, když prosadilo do rozpočtových pravidel, že žádnou dotaci nemůže poskytnout bez toho, že by nebyla učiněna předchozí výzva, dokonce ani žádnou návratnou finanční výpomoc.
ps2017-062-07-001-511.u6.p5.s5 Tehdy jsem na rozpočtovém výboru upozorňoval, že může přijít nedej bože nějaká krize a vláda nebo Ministerstvo financí nebude mít po ruce žádný instrument, který může použít k rychlé a účinné pomoci.
ps2017-062-07-001-511.u6.p6.s1 Vláda ho nalezla.
ps2017-062-07-001-511.u6.p6.s2 Je to takový instrument napolo čistý, protože to je vracení jaksi daně ze závislé činnosti.
ps2017-062-07-001-511.u6.p6.s3 A všichni dobře víme, že daň z příjmu ze závislé činnosti je takzvanou sdílenou daní.
ps2017-062-07-001-511.u6.p6.s4 A tím, že se vrací inkaso daně, tak v zásadě to přináší obrovský dopad nejen do státního rozpočtu, ale i do rozpočtu obcí i krajů.
ps2017-062-07-001-511.u6.p6.s5 Jenom pro ilustraci, ve druhém týdnu, nebo dubnovém (nesrozumitelné)týdnu na dani ze závislé činnosti vlastně nedošlo vlastně k žádnému výběru.
ps2017-062-07-001-511.u6.p6.s6 To znamená, poprvé po 25 letech ani obce, ani kraje nedostaly v rámci inkasa žádné prostředky na dani ze závislé činnosti.
ps2017-062-07-001-511.u6.p6.s7 To je poprvé, co se to vlastně vůbec stalo.
ps2017-062-07-001-511.u6.p6.s8 A myslím si, že jak vláda a Ministerstvo financí, tak samozřejmě Sněmovna i Senát musejí hledat způsob, jak tyto evidentní dopady kompenzovat.
ps2017-062-07-001-511.u6.p6.s9 Koneckonců Senát v souvislosti s daňovým balíčkem vrátil návrh zákona s pozměňovacím návrhem na výplatu kompenzačního příspěvku obcím ve výši 1 200 korun.
ps2017-062-07-001-511.u6.p6.s10 Vláda k tomu pak přidala ještě 50 v souvislosti s rozšířením subjektů kompenzačního bonusu.
ps2017-062-07-001-511.u6.p6.s11 A teď paní ministryně financí mluví, že obce byly velkoryse kompenzovány.
ps2017-062-07-001-511.u6.p6.s12 Jak Senát, tak nakonec vláda vycházela z původních odhadů Ministerstva financí dopadů ve výši 45 miliard.
ps2017-062-07-001-511.u6.p6.s13 Tak Ministerstvo financí si teď nemůže stěžovat, protože to byla čísla Ministerstva financí.
ps2017-062-07-001-511.u6.p7.s1 Pokud se týká současného pozměňovacího návrhu příspěvku krajům, musím říct, že Senát se snažil nalézt s Ministerstvem financí nějakou kompromisní variantu.
ps2017-062-07-001-511.u6.p7.s2 Paní ministryně dobře , byla dvakrát na jednání hospodářského výboru, původní návrh byl 400 korun.
ps2017-062-07-001-511.u6.p7.s3 Pak jsme po pečlivé úvaze při vědomí současných aktualizovaných údajů dopadů, které skutečně přináší ta platba kompenzačního bonusu, zvolili 300 korun.
ps2017-062-07-001-511.u6.p7.s4 Šli jsme na nejzazší mez kompromisu.
ps2017-062-07-001-511.u6.p7.s5 to považuju za elementární výraz určité slušnosti státu, serióznosti státu vůči krajským samosprávám.
ps2017-062-07-001-511.u6.p7.s6 Za elementární výraz.
ps2017-062-07-001-511.u6.p7.s7 Nemůžu to jinak říci.
ps2017-062-07-001-511.u6.p8.s1 Co se týká nějakých dalších prostředků, které dostaly kraje, ano, dostaly.
ps2017-062-07-001-511.u6.p8.s2 To nebudu popírat.
ps2017-062-07-001-511.u6.p8.s3 Nevím, jestli to bylo zrovna 21 miliard.
ps2017-062-07-001-511.u6.p8.s4 Mně to z těch každoměsíčních údajů, které Ministerstvo financí publikuje, nijak nevyplývá, že by to bylo 21 miliard.
ps2017-062-07-001-511.u6.p8.s5 Ale v případě třeba Plzeňského kraje, kde jsem byl zastupitelem, tak to bylo celkem asi 145 milionů korun.
ps2017-062-07-001-511.u6.p8.s6 Tak nevím, kde by se těch 21 miliard vzalo, pokud do toho nepočítáme v minulých letech obvyklou dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury, jinak se k těm 21 miliardám, paní ministryně, nedostanete.
ps2017-062-07-001-511.u6.p8.s7 Ale nechci teď o tom mluvit.
ps2017-062-07-001-511.u6.p9.s1 Probírali jsme to v Senátu dlouho.
ps2017-062-07-001-511.u6.p9.s2 My jsme zvolili skutečně variantu, která kompenzuje jenom to, co vlastně - nechci použít slovo sebrala, ale ten dopad, který přinesla ta výplata kompenzačního bonusu, jenom ta vratka daně ze závislé činnosti v případě krajů.
ps2017-062-07-001-511.u6.p9.s3 Nic víc.
ps2017-062-07-001-511.u6.p9.s4 Kraje nedostanou nic navíc.
ps2017-062-07-001-511.u6.p9.s5 Považuji to za - a koneckonců paní ministryně to potvrdila v Senátu, škoda, že to nepotvrdila tady ve Sněmovně, docela jsem to čekal - férový návrh.
ps2017-062-07-001-511.u6.p9.s6 Přesně tato slova použila paní ministryně v Senátu.
ps2017-062-07-001-511.u6.p9.s7 Ano, považuji to skutečně za racionální, rozumný návrh.
ps2017-062-07-001-511.u6.p9.s8 Tento návrh podporu Svazu měst a obcí a dalších profesních organizací obcí, jako jsou Sdružení místních samospráv, a dalších profesních spolků.
ps2017-062-07-001-511.u6.p10.s1 Těch 300 korun přináší dopad do státního rozpočtu asi 3,2 miliardy a i v krajích s nejmenším počtem obyvatel, jako je třeba Karlovarský kraj nebo Liberecký kraj, Vysočina, Pardubický kraj, tak kompenzuje alespoň ty skutečné výpadky na dani ze závislé činnosti.
ps2017-062-07-001-511.u6.p10.s2 Nic víc.
ps2017-062-07-001-511.u6.p10.s3 Je to víceméně minimální varianta.
ps2017-062-07-001-511.u6.p10.s4 jsem naprosto přesvědčen, i když samozřejmě zodpovědnost paní ministryně, že je to varianta ufinancovatelná i ze schváleného státního rozpočtu s tím obrovským schodkem.
ps2017-062-07-001-511.u6.p11.s1 Víte, často se v souvislosti s debatou o příspěvku krajům uvádělo, že se jedná o takové nějaké předvolební téma.
ps2017-062-07-001-511.u6.p11.s2 Nebylo a není to pravda.

Text viewDownload CoNNL-U