ps2017-054-01-003-030.u1.p1.s1
30 . ps2017-054-01-003-030.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona o prověřování zahraničních investic a o změně souvisejících zákonů ( zákon o prověřování zahraničních investic ) / sněmovní tisk 834 / - prvé čtení ps2017-054-01-003-030.u1.p2.s1
Požádám pana poslance Pavla Juříčka , aby zaujal místo u stolku zpravodajů , a zároveň požádám , aby z pověření vlády předložený návrh uvedl místopředseda vlády , ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy Karel Havlíček . ps2017-054-01-003-030.u1.p2.s2
Pane místopředsedo vlády , máte slovo . ps2017-054-01-003-030.u2.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , dovolte , abych v prvním čtení představil návrh dlouho očekávaného vládního zákona o prověřování zahraničních investic , který jsme připravili v rámci Ministerstva průmyslu a obchodu . ps2017-054-01-003-030.u2.p1.s2
Jeho aktuálnost bych chtěl vypíchnout právě v těchto dnech , nebo v těchto týdnech , zejména s ohledem na zdravotnický průmysl , na výzkum a vše , co je s tím spojeno , protože je nepochybné , že právě v těchto sektorech v době nepříznivého hospodářského vývoje se mohou stát důležité klíčové české firmy , společnosti , rovněž předmětem predátorského skupování problematickými investory , a to investory , kterým jde o obsazení nebo získání minimálně vlivu v rámci kritické infrastruktury , nebo strategické infrastruktury , nebo infrastruktury , která je nesmírně důležitá pro chod klíčových tuzemských společností . ps2017-054-01-003-030.u2.p1.s3
Tato rizika jsou zdůrazňována rovněž v rámci Evropské komise , a právě proto se zřizují mechanismy pro prověřování specifických zahraničních investic . ps2017-054-01-003-030.u2.p1.s4
A o tom je tento zákon . ps2017-054-01-003-030.u2.p2.s1
Česká republika je dlouhodobě pro zahraniční investory velmi otevřeným a i velmi atraktivním prostředím . ps2017-054-01-003-030.u2.p2.s2
Tady bych si dovolil jenom jednu vsuvku . ps2017-054-01-003-030.u2.p2.s3
Česká republika byla před několika týdny vyhlášena v době postcovidové mezi deseti nejzajímavějšími investičními teritorii na světě . ps2017-054-01-003-030.u2.p2.s4
Pouze tři země z Evropské unie , respektive dneska už z Evropy , jsou v rámci TOP 10 . ps2017-054-01-003-030.u2.p2.s5
Je to Velká Británie , je to Polsko a je to Česká republika . ps2017-054-01-003-030.u2.p2.s6
Na prvním místě je Singapur . ps2017-054-01-003-030.u2.p2.s7
Čili s ohledem na stabilitu podnikatelského prostředí , daňovou předvídatelnost , bezpečnost , investiční atraktivitu patří Česká republika mezi deset nejzajímavějších zemí v oblasti potenciálních investic . ps2017-054-01-003-030.u2.p2.s8
Vyhlásil to velmi prestižní CEO Magazine . ps2017-054-01-003-030.u2.p2.s9
O to více je třeba se tomuto tématu věnovat a dopředu nejenom monitorovat potenciální zahraniční investice , ale do určité míry je i ovlivnit , a to v případě , kdy investoři by mohli představovat určité bezpečnostní riziko . ps2017-054-01-003-030.u2.p3.s1
Je zřejmé , že motivací některých investic , které mají původ zejména mimo Evropskou unii , nemusí být pouze vytváření ekonomického zisku a komerčního benefitu . ps2017-054-01-003-030.u2.p3.s2
Tyto investice mohou sloužit i jako nástroj pro prosazování určitých politických cílů a nemusí být vždy v souladu s našimi národními zájmy . ps2017-054-01-003-030.u2.p3.s3
Proto považuji za nejvíc žádoucí , aby se Česká republika zařadila - a to je důležité říct , toto není zákon , který jsme si vymysleli my - po bok v tuto chvíli už zhruba poloviny členských států Evropské unie , které disponují tímto národním prověřovacím mechanismem , a jeho existence umožní , aby stát mohl vstoupit do potenciálně rizikových transakcí , a to s určitým předstihem . ps2017-054-01-003-030.u2.p4.s1
Bezpečnostní hrozby budou minimálně eliminovány stanovením určitých podmínek , kterým zahraniční investor bude muset dostát , nebo v určitém krajním případě omezením rizikové investice . ps2017-054-01-003-030.u2.p4.s2
A pro bezproblémové investory , kterých je z našeho úhlu pohledu naprostá většina , které nechceme zatěžovat dodatečnou administrativou , bude k dispozici takzvaný zrychlený režim konzultací . ps2017-054-01-003-030.u2.p5.s1
Takže návrh zákona , který vám byl , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , předložen , má sloužit jako záruka - nic více , nic méně - k realizaci zahraničních investic , a to tak , že nebudou ohroženy strategické bezpečnostní zájmy České republiky . ps2017-054-01-003-030.u2.p5.s2
Zároveň zajistí i otevřenost investičního prostředí , zařadíme se mezi nevyspělejší země . ps2017-054-01-003-030.u2.p5.s3
Dovolte proto na závěr zmínit , že tímto zákonem bude implementováno rovněž nařízení Evropské unie . ps2017-054-01-003-030.u2.p6.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-054-01-003-030.u3.p1.s1
Děkuji panu místopředsedovi vlády a ministru průmyslu a obchodu a ministru dopravy Karlu Havlíčkovi . ps2017-054-01-003-030.u3.p1.s2
Nyní pan zpravodaj Pavel Juříček , který je zpravodajem pro prvé čtení . ps2017-054-01-003-030.u3.p1.s3
Máte slovo , pane zpravodaji . ps2017-054-01-003-030.u4.p1.s1
Ano , děkuji . ps2017-054-01-003-030.u4.p1.s2
Dámy a pánové , já jenom na doplnění některých slov pana ministra . ps2017-054-01-003-030.u4.p1.s3
Je potřeba říct , že nařízení Evropské komise už vstoupilo v platnost 10 . dubna 2019 a nabývá účinnosti 11 . října 2020 . ps2017-054-01-003-030.u4.p1.s4
Takže jsem velmi rád , že se podařilo přes organizační výbor dostát toho , že tento zákon můžeme dneska v prvním čtení pustit do dalšího , neboť jednak tady máme čas od Evropské komise , což si myslím , ale není ta největší podstata . ps2017-054-01-003-030.u4.p1.s5
Největší podstata toho je to , co říkal tady pan ministr , že v období , řekněme , krize může být podstatně větší aktivita jednotlivých investorů , zvlášť právě v oblasti některých strategických záležitostí , které republika bezpochyby potřebuje ochránit . ps2017-054-01-003-030.u4.p2.s1
Chtěl bych akorát zdůraznit , že mechanismus prověřování zahraničních investic . . . ps2017-054-01-003-030.u5.p1.s1
Já vám rozumím , pane zpravodaji , a požádám sněmovnu o klid . ps2017-054-01-003-030.u5.p1.s2
Tentokrát to tedy vezmi raději zprava doleva , protože tam je hluk větší než zleva doprava . ps2017-054-01-003-030.u5.p1.s3
Prosím , pane zpravodaji , pokračujte . ps2017-054-01-003-030.u6.p1.s1
Děkuji . ps2017-054-01-003-030.u6.p1.s2
Mechanismus prověřování zahraničních investic bude mít tři základní body . ps2017-054-01-003-030.u6.p1.s3
Monitoring potenciálně rizikových kapitálových toků proudících do České republiky , za druhé prověřování podezřelých transakcí a za třetí případné omezení těch , které budou vyhodnoceny jako rizikové . ps2017-054-01-003-030.u6.p2.s1
Bude to mít dva režimy . ps2017-054-01-003-030.u6.p2.s2
Jeden režim je vlastně preventivní podle § 7 , což znamená , že zahraniční investoři , kteří do těchto oblastí budou chtít investovat , budou k samotné transakci potřebovat povolení ze strany státu . ps2017-054-01-003-030.u6.p2.s3
To je to , co tady hovořil pan ministr . ps2017-054-01-003-030.u6.p2.s4
A druhá úroveň režimu je , že všechny ostatní investice , které jsou způsobilé ohrozit bezpečnost státu nebo vnitřní či veřejný pořádek - což je ten § 8 - bude možné uskutečnit bez předchozího povolení , během pěti let od jejich dokončení se však stát bude moci k těmto transakcím vrátit a prověřit je . ps2017-054-01-003-030.u6.p2.s5
Takže dva režimy , což dává tu logiku právě pro ochranu i bezpečnosti a obecně veřejnosti jako takové . ps2017-054-01-003-030.u6.p3.s1
Takže já bych tím skončil . ps2017-054-01-003-030.u6.p3.s2
Jenom chci podotknout , že ten zákon je velmi jasně a srozumitelně napsaný . ps2017-054-01-003-030.u6.p3.s3
Mohl bych možná vzpomenout pouze tři věci . ps2017-054-01-003-030.u6.p3.s4
Investice jako institut , jako slovo , je poněkud úzký pojem , protože v obsahu toho zákona se to chápe v širších souvislostech . ps2017-054-01-003-030.u6.p3.s5
Je tu samozřejmě akcentovaná spolupráce s Evropskou unií , protože některé kroky bude muset vláda jaksi kooperovat s Evropskou unií . ps2017-054-01-003-030.u6.p3.s6
A třetí věc je , že ta norma by mohla znamenat jistý malý korupční potenciál vzhledem k tomu , že ti strategičtí investoři mají vždycky svoje mechanismy a svoje kroky . ps2017-054-01-003-030.u6.p3.s7
Ale věřím tomu , že naše vláda se s tím popasuje . ps2017-054-01-003-030.u6.p4.s1
To je všechno , děkuji . ps2017-054-01-003-030.u7.p1.s1
Děkuji , panu zpravodaji a otevírám obecnou rozpravu , do které nemám žádnou přihlášku . ps2017-054-01-003-030.u7.p1.s2
Ptám se , jestli se někdo hlásí z místa . ps2017-054-01-003-030.u7.p1.s3
Ano , vidím přihlášku pana poslance Jana Bauera . ps2017-054-01-003-030.u7.p1.s4
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2017-054-01-003-030.u8.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-054-01-003-030.u8.p1.s2
Vážené paní kolegyně , vážení kolegové , pane ministře , dovolte mi jenom jeden krátký dotaz . ps2017-054-01-003-030.u8.p1.s3
Já si myslím , že mám čich na zajímavé zákony , a proto , i když tenhle návrh implementace evropského nařízení , nebo nařízení Evropské rady , má asi 130 stran , tak jsem si dal tu práci , že jsem si přečetl alespoň ty podstatné věci . ps2017-054-01-003-030.u8.p1.s4
A protože jsem se dlouho těm evropským věcem věnoval , tak se to snažím přetransformovat do srozumitelné češtiny . ps2017-054-01-003-030.u8.p1.s5
V podstatě platí to , že prověřování zahraničních investic v současné době český právní řád neupravuje , nemáme to nikde přesně stanoveno . ps2017-054-01-003-030.u8.p1.s6
A protože , tak jak řekl dokonce i pan ministr průmyslu , je to závažný problém nejenom v té současné době , tak se evropské hlavy daly dohromady , protože to vyžaduje pravděpodobně evropské řešení , a přijaly takzvanou směrnici , nebo nařízení , Evropského parlamentu , Evropské rady - tady jsem si tedy poznamenal číslo 452 - která v podstatě na celém území Evropské unie stanovuje rámec pro prověřování těch přímých zahraničních investic . ps2017-054-01-003-030.u8.p2.s1
O tom , jak ten mechanismus bude na území České republiky fungovat , o tom tady mluvil pan zpravodaj , ale i pan ministr . ps2017-054-01-003-030.u8.p2.s2
Prostě se bude monitorovat , můžou se využívat nejrůznější konzultace . ps2017-054-01-003-030.u8.p2.s3
Chtěl bych také podotknout , že bude nutné , jestli vůbec ty lidi budeme mít , najmout nemalé množství lidí na úrovni jednotlivých ministerstev , bisky , ale i dalších zařízení . ps2017-054-01-003-030.u8.p2.s4
A samozřejmě s tím přímo úměrně souvisí , že to bude stát nemalé prostředky . ps2017-054-01-003-030.u8.p2.s5
Já to odhaduji v řádech desítek milionů korun . ps2017-054-01-003-030.u8.p3.s1
Z té důvodové zprávy také můžete vyčíst - je to na nějaké straně 24 , 25 - že se pravděpodobně bude prověřovat na území naší země přibližně 300 transakcí , jestli jsem správně odhadl , z čehož možná deset nebo patnáct může být těch závažnějších . ps2017-054-01-003-030.u8.p3.s2
Tím se dostávám k meritu toho , co jsem chtěl říci . ps2017-054-01-003-030.u8.p4.s1
Pokud tento zákon bude přijat - a teď přiznávám , protože se jedná o nařízení , že kdybychom si chtěli stěžovat , nechtěli bychom ho přijmout , tak teď už je pozdě , protože na to jsme měli čas před třemi lety , teď už musíme pouze transponovat a implementovat . ps2017-054-01-003-030.u8.p4.s2
Ale pokud tento návrh zákona bude přijat , tak to může mít v podstatě dva efekty . ps2017-054-01-003-030.u8.p4.s3
Za prvé to může omezit aktivity mnoha zahraničních firem investovat na území České republiky , protože ony si vyhodnotí , že mohou být českým státem označeny za rizikové , proč ne . ps2017-054-01-003-030.u8.p4.s4
A na druhou stranu to může významně motivovat mnohé jiné zahraniční firmy , kde se tento projekt bude také realizovat , aby prostě považovaly Českou republiku za bezpečnostní , nebo ne bezpečnostní riziko , za zemi , kde ty problémy jsou vyřešeny . ps2017-054-01-003-030.u8.p5.s1
Já jsem se chtěl zeptat , protože i na úrovni hospodářského výboru máme velmi často neblahé zkušenosti s tou - v uvozovkách - čistou implementací a čistou transpozicí , jestli - a ono se to z těch 130 stran nedá vyčíst - jestli náhodou buď chtěně , nebo nechtěně úředníci na příslušných ministerstvech buď čistě transponovali , anebo se do některých parametrů , já se na to samozřejmě ještě podívám , protože to bude předmětem diskuse na hospodářském výboru , jestli jsme si tam náhodou ještě něco navíc nepřidali , což se velmi často stává , když ty směrnice nebo nařízení transponujeme do naší legislativy . ps2017-054-01-003-030.u8.p5.s2
Takže to je spíše podnět pro pana ministra . ps2017-054-01-003-030.u8.p5.s3
Nevím , jestli to je odpověď teď , okamžitě , ale já už teď mám pocit , že v některých částech tohoto zákona možná můžeme jít i nad rámec té povinnosti transponovat do českého právního řádu . ps2017-054-01-003-030.u9.p1.s1
Děkuji panu poslanci Janu Bauerovi . ps2017-054-01-003-030.u9.p1.s2
Kdo dál ? ps2017-054-01-003-030.u9.p1.s3
Ano , pan poslanec Lipavský . ps2017-054-01-003-030.u9.p1.s4
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2017-054-01-003-030.u10.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážení členové vlády , vážení kolegové . ps2017-054-01-003-030.u10.p1.s2
Já jsem velice rád , že Poslanecká sněmovna se zabývá tímto zákonem , vládním návrhem zákona o prověřování zahraničních investic , protože to je i jedna z prioritních norem za naši stranu . ps2017-054-01-003-030.u10.p1.s3
Je to vlastně vládní návrh , který my velice vítáme a podporuje jej . ps2017-054-01-003-030.u10.p1.s4
A také jsme se aktivně zasazovali o to , abychom se o tomto návrhu bavili na plénu Poslanecké sněmovny co nejdříve . ps2017-054-01-003-030.u10.p1.s5
Toto téma je ve vzduchu již několik let , proběhla zde ve Sněmovně řada odborných seminářů a debat na toto téma . ps2017-054-01-003-030.u10.p1.s6
A je vlastně naprosto zásadní , aby česká vláda , která nějakým způsobem vykonává zahraniční a bezpečnostní politiku a také za ni nese odpovědnost , získala do rukou nástroj , kterým může tuto bezpečnostní politiku vykonávat i v oblasti byznysu . ps2017-054-01-003-030.u10.p1.s7
A není to o tom , že by nyní měla vláda jít a začít všechno kontrolovat , na všechno se dívat , ale jsou některé klíčové sektory , klíčová odvětví , kritická infrastruktura , je to armádní sektor , které jsou naprosto nezbytné pro existenci a fungování státu . ps2017-054-01-003-030.u10.p1.s8
Takže tímto směrem ta norma míří , a když se podíváme na různé příklady ve světě , tak ty případy vykrádání know - how nebo získávání kontroly ve strategických podnicích ze strany zahraničních aktérů zde jsou přítomny . ps2017-054-01-003-030.u10.p1.s9
A Česká republika vlastně je dneska vůči tomu bezbranná . ps2017-054-01-003-030.u10.p2.s1
Takže my jsme za to velice rádi , za tuto normu , a těšíme se , že ji budeme moci projednávat ve výborech , kde případně se třeba objeví nějaké pozměňovací návrhy , ale to asi bychom úplně předbíhali . ps2017-054-01-003-030.u10.p2.s2
Každopádně z naší strany opoziční patří velké poděkování vládě , že to posunula do Parlamentu . ps2017-054-01-003-030.u10.p2.s3
Děkuji za slovo . ps2017-054-01-003-030.u11.p1.s1
Děkuji . ps2017-054-01-003-030.u11.p1.s2
Ptám se , kdo dál v obecné rozpravě . ps2017-054-01-003-030.u11.p1.s3
Nikoho nevidím , obecnou rozpravu končím . ps2017-054-01-003-030.u11.p1.s4
Ptám se , jestli je zájem o závěrečná slova . ps2017-054-01-003-030.u11.p1.s5
Pan ministr ? ps2017-054-01-003-030.u11.p1.s6
Pan zpravodaj ?