ps2017-049-10-002-260.u1.p1.s1
260 . ps2017-049-10-002-260.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 40 / 2009 Sb . , trestní zákoník , ve znění pozdějších předpisů , zákon č . 141 / 1961 Sb . , o trestním řízení soudním ( trestní řád ) , ve znění pozdějších předpisů , a některé další zákony / sněmovní tisk 453 / - třetí čtení ps2017-049-10-002-260.u1.p2.s1
Já prosím paní poslankyně , pány poslance , aby se ztišili . ps2017-049-10-002-260.u1.p2.s2
Prosím všechny , kteří jsou nyní u stolku zpravodajů a už tam nemají být , aby vytvořili prostor pro svoje nástupce . ps2017-049-10-002-260.u1.p2.s3
Děkuji . ps2017-049-10-002-260.u1.p3.s1
U stolku zpravodajů už je paní ministryně spravedlnosti Marie Benešová a zpravodajka garančního výboru paní poslankyně Helena Válková . ps2017-049-10-002-260.u1.p3.s2
Já konstatuji , že pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 453 / 4 , který nám byl doručen 3 . června 2020 , a usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 453 / 5 . ps2017-049-10-002-260.u1.p3.s3
Paní ministryně se ptám , zda si přeje vystoupit před otevřením rozpravy . ps2017-049-10-002-260.u1.p3.s4
Ano , takže prosím , paní ministryně , máte slovo . ps2017-049-10-002-260.u2.p1.s1
Vážený pane předsedající , dámy a pánové , nechci už zdržovat a jenom připomínám , že se jedná o vládní návrh zákona , kterým se mění trestní zákoník , ve znění pozdějších předpisů . ps2017-049-10-002-260.u2.p1.s2
Tento návrh byl původně ze strany Ministerstva spravedlnosti předložen proto , abychom - ps2017-049-10-002-260.u3.p1.s1
Já se omlouvám , paní ministryně . ps2017-049-10-002-260.u3.p1.s2
Dámy a pánové , prosím o klid , neslyšíme se tady navzájem , to není dobré . ps2017-049-10-002-260.u3.p1.s3
Děkuji vám . ps2017-049-10-002-260.u3.p1.s4
Prosím , paní ministryně , pokračujte . ps2017-049-10-002-260.u4.p1.s1
Primárním cílem tohoto návrhu bylo upravit právní rámec pro ukládání a výkon peněžitých trestů tak , aby byly tyto tresty ukládány ve větší míře než doposud . ps2017-049-10-002-260.u4.p1.s2
Nakonec byl spojen s dalším návrhem a to už vzešlo tady v Poslanecké sněmovně , je to tisk 466 , který nastavuje výše jednotlivých hranic škody v trestním zákoníku . ps2017-049-10-002-260.u4.p1.s3
Je tady celá řada pozměňovacích návrhů , které jsme už předběžně trochu projednali v druhém čtení a ke kterým se tedy hodlám vyjádřit na závěr . ps2017-049-10-002-260.u4.p1.s4
Jinak prosím o podporu tohoto návrhu , který , myslím si , bude užitečný a bude kopírovat aktuálnost této doby . ps2017-049-10-002-260.u4.p1.s5
Děkuji . ps2017-049-10-002-260.u5.p1.s1
Děkuji paní ministryni . ps2017-049-10-002-260.u5.p1.s2
Seznámím vás s omluvami . ps2017-049-10-002-260.u5.p1.s3
Pan poslanec Petr Třešňák od 12.00 do konce jednacího dne z pracovních důvodů , pan poslanec Petr Gazdík od 12 hodin ze zdravotních důvodů , paní poslankyně Helena Langšádlová se omlouvá od 12.30 do 14 hodin z pracovních důvodů , pan poslanec Radek Vondráček od 11 hodin do konce jednacího dne z pracovních důvodů . ps2017-049-10-002-260.u5.p2.s1
A v tuto chvíli otevírám rozpravu . ps2017-049-10-002-260.u5.p2.s2
Přihlášený přihlášený do rozpravy je pan poslanec Tomáš Vymazal , připraví se paní poslankyně Květa Matušovská . ps2017-049-10-002-260.u5.p2.s3
Máte slovo , pane poslanče . ps2017-049-10-002-260.u6.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2017-049-10-002-260.u6.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , dovoluji si zde vystoupit , abych krátce připomenul svůj pozměňovací návrh pod písmenem C pro ty z vás , kdo třeba nesledovali druhé čtení této novely . ps2017-049-10-002-260.u6.p2.s1
Jako předseda stálé komise pro kontrolu použití odposlechů se už přes dva roky setkávám s tzv . informační povinností a kontrolou jejího plnění . ps2017-049-10-002-260.u6.p2.s2
Institut informační povinnosti vznikl proto , aby se v případech , kdy je někdo odposloucháván , ale výsledný odposlech nakonec z nějakého důvodu není použit v rámci trestního řízení , tento odposlouchávaný člověk vůbec dozvěděl , že k tomuto závažnému zásahu do jeho základního práva na soukromí došlo , a mohl zákonnost příkazu k tomuto odposlechu nechat přezkoumat Nejvyšším soudem . ps2017-049-10-002-260.u6.p3.s1
Informování o odposleších má ale dva problémy . ps2017-049-10-002-260.u6.p3.s2
Prvním je , že je dnes plnění této povinnosti uloženo tomu orgánu činnému v trestním řízení , který ve vztahu k odposlouchávané osobě pravomocně ukončil trestní řízení , takže to může být policejní orgán , může to být státní zástupce a může to být i předseda senátu soudu prvního stupně . ps2017-049-10-002-260.u6.p3.s3
Tato mnohost subjektů , které mají povinnost odposlouchávané informovat , mnohdy způsobí , že k informování některých osob vůbec nedojde . ps2017-049-10-002-260.u6.p3.s4
Neexistuje totiž centrální evidence , ze které by bylo jasně patrné , zda informační povinnost vznikla , komu přesně vznikla a ke kterému datu byla případně splněna . ps2017-049-10-002-260.u6.p3.s5
Druhým problémem je , že má k informování dojít až na konci celého trestního řízení , což může trvat roky , ačkoliv k zastavení trestního řízení vůči konkrétní osobě došlo třeba hned na samém začátku policejního vyšetřování a zbytek tohoto trestního řízení už se jí netýkal . ps2017-049-10-002-260.u6.p4.s1
Můj pozměňovací návrh tento problém řeší tím způsobem , že povinnost informovat ukládá pouze státnímu zástupci , který má o všech fázích daného trestního řízení přehled , takže nebude mít problém udržovat patřičnou evidenci plnění této povinnosti . ps2017-049-10-002-260.u6.p4.s2
A dále můj návrh přesouvá vznik této povinnosti z konce celého trestního řízení už na konec řízení přípravného , které zpravidla končí podáním obžaloby státním zástupcem . ps2017-049-10-002-260.u6.p4.s3
Tato změna způsobí , že plnění informační povinnosti bude snadno kontrolovatelné , protože ji bude mít na starost státní zastupitelství , které má jasně danou hierarchii . ps2017-049-10-002-260.u6.p4.s4
Stejně tak tato změna způsobí , že se lidé o odposlechu svého telefonu nepoužitém v trestním řízení dozvědí mnohem dřív . ps2017-049-10-002-260.u6.p4.s5
Chtěl bych vás tedy poprosit o podporu svého pozměňovacího návrhu , jehož přijetí bylo minulý týden doporučeno i ústavně - právním výborem . ps2017-049-10-002-260.u6.p5.s1
Na závěr bych si ještě dovolil k tomuto pozměňovacímu návrhu načíst drobnou legislativně technickou úpravu , která má za cíl formálně sjednotit pojmy v rámci mého pozměňovacího návrhu s pojmoslovím , které používá trestní řád . ps2017-049-10-002-260.u6.p5.s2
Tato úprava zní : V § 88 odst . 11 a v § 88 a odst . 5 se slovo " bezprostředně " nahrazuje slovem " bezodkladně " . ps2017-049-10-002-260.u6.p6.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-049-10-002-260.u7.p1.s1
Přeji pěkné poledne . ps2017-049-10-002-260.u7.p1.s2
A další poslanec či poslankyně v obecné rozpravě - vystoupí paní poslankyně Květa Matušovská a připraví se Dominik Feri . ps2017-049-10-002-260.u7.p1.s3
Prosím . ps2017-049-10-002-260.u8.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2017-049-10-002-260.u8.p1.s2
Vážená vládo , vážené kolegyně , kolegové , předstupuji před vás v zastoupení dnes nepřítomného poslance Zdeňka Ondráčka , který načetl pozměňovací návrh , kterým se prodlužuje promlčecí doba u zvlášť závažných zločinů a zločinů privatizace ze současných 20 na 30 let . ps2017-049-10-002-260.u8.p1.s3
Ústavně - právní výbor jako výbor garanční k tomu sice zaujal nedoporučující stanovisko , ale s konečnou platností rozhodnete vy . ps2017-049-10-002-260.u8.p1.s4
Já bych vám chtěla říci , proč byste návrh kolegy poslance Ondráčka měli podpořit . ps2017-049-10-002-260.u8.p2.s1
Pro rozhodné období , o kterém mluvíme , tedy mezi roky 1991 až 2000 , eviduje policie cca sto dosud neobjasněných vražd . ps2017-049-10-002-260.u8.p2.s2
U každé této vraždy je vedle přímé oběti také někdo oběti blízký , někdo , kdo přišel o svého syna , dceru , manžela , manželku , nebo jen o přítele , kamaráda . ps2017-049-10-002-260.u8.p2.s3
Všichni tito lidé se ptají proč . ps2017-049-10-002-260.u8.p2.s4
Proč policie nebyla schopna objasnit tento zločin proti životu a zdraví ? ps2017-049-10-002-260.u8.p2.s5
Byla to neschopnost , nebo neměla policie dost důkazů ? ps2017-049-10-002-260.u8.p2.s6
A mohla pachatele odhalit , obvinit a poslat před soud ? ps2017-049-10-002-260.u8.p2.s7
Víte , kriminalistika je živá věda , která se stále vyvíjí . ps2017-049-10-002-260.u8.p2.s8
To , co se před 20 či 30 lety zdálo nemožné , je dnes zcela běžné . ps2017-049-10-002-260.u8.p3.s1
Jako příklad uvedu obyčejnou kapku krve , která byla zajištěna na místě činu . ps2017-049-10-002-260.u8.p3.s2
Ještě před 20 lety kriminalisté dokázali maximálně určit , zda se jedná o krev zvířecí , nebo lidskou , a u té lidské krevní skupinu a podskupiny , tedy skupinovou příslušnost původce oné kapky krve . ps2017-049-10-002-260.u8.p3.s3
Dnes ze stejné kapky krve kriminalističtí experti díky DNA analýze určí konkrétní osobu , tedy individuální identifikaci . ps2017-049-10-002-260.u8.p3.s4
A víme my dnes , co bude v kriminalistické vědě za pět či deset let ? ps2017-049-10-002-260.u8.p3.s5
Ne , nevíme . ps2017-049-10-002-260.u8.p3.s6
I díky DNA kriminalisté dodatečně objasnili několik případů vražd , které byly označeny jako neznámé a tvořily ony známé kriminalistické pomníčky , jakými jsou i známé případy např . Otýlie Vranské , ke kterému se policisté vraceli i po 80 letech . ps2017-049-10-002-260.u8.p3.s7
Jejich profesní čest jim totiž velí objasnit každý zločin proti životu a nejlépe i postavit jejich pachatele před soud . ps2017-049-10-002-260.u8.p4.s1
Nejinak je tomu i v zahraničí . ps2017-049-10-002-260.u8.p4.s2
Vzpomenete si na vraždu bývalého švédského sociálně demokratického premiéra Palmeho z roku 1986 ? ps2017-049-10-002-260.u8.p4.s3
Před pár dny jsme se i z našeho tisku mohli dozvědět , že švédská prokuratura definitivně ukončila vyšetřování dosud neobjasněné vraždy , neboť hlavní podezřelý - zde nemohu mluvit o pachateli , protože nebyl soudem uznán vinným - zemřel . ps2017-049-10-002-260.u8.p4.s4
A pro vaši informaci , právě ve zmiňovaném Švédsku nebo třeba v USA jsou uvedené zločiny nepromlčitelné . ps2017-049-10-002-260.u8.p4.s5
V Německu je to až 25 let , na Slovensku je to od 3 do 30 let . ps2017-049-10-002-260.u8.p4.s6
I v zahraničí tedy objasňují staré vraždy i po více jak 20 letech , protože na jedné straně možná mizí ta paměťová stopa svědků , ale jsou a vznikají nové kriminalistické metody , které kriminalistům pomáhají , a soudy je uznávají . ps2017-049-10-002-260.u8.p5.s1
Ještě než vás požádám o vaši podporu pozměňovacího návrhu poslance Zdeňka Ondráčka , dovolte mi jedno mé osobní sdělení . ps2017-049-10-002-260.u8.p5.s2
Jsem žena , která má dceru v předškolním věku , a vím , že kdyby se jí stalo cokoliv , že by jí někdo ublížil , že bych se nikdy nesžila s tím , že zločin , který se stal , by byl po 20 letech promlčen a možný pachatel by beztrestně bydlel či žil někde nablízku . ps2017-049-10-002-260.u8.p5.s3
Takovéto zločiny by měly být nepromlčitelné . ps2017-049-10-002-260.u8.p5.s4
Ale když to systémově údajně nejde , podpořte alespoň prodloužení promlčecí doby ze současných 20 na 30 let . ps2017-049-10-002-260.u8.p6.s1
Děkuji vám za vaše zamyšlení nad mými slovy a podporu onoho zmíněného pozměňovacího návrhu . ps2017-049-10-002-260.u8.p6.s2
Zároveň žádám paní zpravodajku , poslankyni profesorku Helenu Válkovou prostřednictvím předsedajícího , aby před hlasováním o tomto návrhu jasně sdělila , že se jedná o tento návrh . ps2017-049-10-002-260.u8.p6.s3
Děkuji a věřím , že společně to změníme . ps2017-049-10-002-260.u8.p6.s4
Děkuji . ps2017-049-10-002-260.u9.p1.s1
Nyní požádám o vystoupení pana poslance Dominika Feriho a připraví se pan poslanec Jan Bartošek . ps2017-049-10-002-260.u9.p1.s2
Pane poslanče , máte slovo . ps2017-049-10-002-260.u10.p1.s1
Děkuji za slovo , pane místopředsedo . ps2017-049-10-002-260.u10.p1.s2
Vážená paní ministryně , vážení kolegové , vážené kolegyně , jestli mě něco na práci v ústavně - právním výboru těší , tak je to to , že se vypravujeme za hranice novinových titulků , nekloužeme po povrchu a snažíme se věci řešit skutečně odborně a prakticky po technické stránce . ps2017-049-10-002-260.u10.p1.s3
Myslím , že na tomto návrhu bylo odvedeno kus dobré práce , za což velmi děkuji paní zpravodajce i dalším kolegům , kteří uplatnili pozměňovací návrhy . ps2017-049-10-002-260.u10.p2.s1
Za náš poslanecký klub mohu říci , že my podpoříme všechny pozměňovací návrhy , které se snaží prosadit více do praxe ukládání peněžitých trestů . ps2017-049-10-002-260.u10.p2.s2
Kdo tento obor sleduje , tak ví , že před dvěma nebo třemi dny Nejvyšší státní zastupitelství zveřejnilo výroční zprávu o činnosti za rok 2019 , ve které se podává , že se to daří , že v minulém roce bylo uloženo 20 % peněžitých trestů ze všech odsouzených , což je oproti těm 5 % před pěti lety významný nárůst . ps2017-049-10-002-260.u10.p2.s3
V tom jdeme správnou cestou . ps2017-049-10-002-260.u10.p3.s1
Pro mě osobně je trochu nepochopitelné , ale stálo by to možná za nějaký seminář nebo odbornou debatu , že se sice daří ukládat peněžitých trestů více , ale přesto existují zvláštní diskrepance mezi ukládáním peněžitých trestů v rámci různých okresních soudů , to znamená , v Domažlicích uloží 60 % peněžitých trestů , zatímco v ne tak dalekých Strakonicích je to jenom 25 % , což jsou tedy rozdíly , které mi nepřipadají , že by tam skladba trestné činnosti byla tak odlišná na to , aby tam ty rozdíly byly takto velké . ps2017-049-10-002-260.u10.p4.s1
Ale celkově ten směr je dobrý . ps2017-049-10-002-260.u10.p4.s2
Jistě na tom má velkou zásluhu ministerstvo , Nejvyšší soud , Nejvyšší státní zastupitelství , Česká advokátní komora a jejich vzájemná spolupráce . ps2017-049-10-002-260.u10.p5.s1
Rovněž podpoříme návrhy , které se týkají posílení významu dohody o vině a trestu jakožto nástroje restorativní justice , kdy - já jsem nebyl ve Sněmovně za situace , nebo v době , kdy se tento nový institut do trestního řádu zaváděl , ale myslím , že očekávání byla taková , že se to stane nástrojem relativně masivně využívaným . ps2017-049-10-002-260.u10.p5.s2
V současné době se využívají spíše podmíněné tresty , například podmíněné zastavení a tak podobně . ps2017-049-10-002-260.u10.p5.s3
To , co je kritizováno u dohody o vině a trestu , tak je zejména administrativní zátěž , což pak vede k tomu , že - když se podíváte na statistické výkazy , tak v roce 2017 to bylo 116 návrhů na schválení dohody o vině a trestu , v roce 2018 to bylo 139 , v minulém roce 160 . ps2017-049-10-002-260.u10.p5.s4
Tam si myslím , že máme ještě významné rezervy . ps2017-049-10-002-260.u10.p5.s5
Návrhy , které jsou obsaženy v pozměňovacím návrhu A , by mohly být nějakým dílčím krokem pro to , aby se dohoda o vině a trestu využívala více a aby to nebylo něco , s čím státní zástupci bojují buď pro administrativní obtíže , nebo například pro nesouhlas obviněných . ps2017-049-10-002-260.u10.p6.s1
Co nepodpoříme , je pozměňovací návrh kolegy Zdeňka Ondráčka - již jsem k tomu vystupoval na výboru - a to z důvodu , že prodloužení promlčecí doby je jasná výsost zákonodárce . ps2017-049-10-002-260.u10.p6.s2
Zákonodárce zkrátka může říci ano , toto se bude promlčovat za takto dlouhou dobu , toto se nebude promlčovat vůbec , protože to má velkou společenskou škodlivost , je na tom nějaký široký společenský konsenzus . ps2017-049-10-002-260.u10.p6.s3
Jenže říci , že něco prodloužíme a zbytek neprodloužíme , je silně nesystémové a zase to povede k nějakému výkyvu nebo k nějakému vybočení z rovnováhy v rámci trestnosti a v rámci trestní represe . ps2017-049-10-002-260.u10.p6.s4
Co je podle mě asi nejpádnější důvod , je to , že v čase slábne nejenom síla uplatnitelných důkazních prostředků nebo pramenů důkazů , ale slábne s tím také nějaký požadavek z hlediska individuální prevence i prevence generální . ps2017-049-10-002-260.u10.p6.s5
To znamená , tento pozměňovací návrh nemůžeme podpořit .