ps2017-049-08-006-387.u1.p1.s1
387 . ps2017-049-08-006-387.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se zrušuje zákonné opatření Senátu č . 340 / 2013 Sb . , o dani z nabytí nemovitých věcí , ve znění pozdějších předpisů , a mění a zrušují další související právní předpisy / sněmovní tisk 866 / - druhé čtení ps2017-049-08-006-387.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová . . . ps2017-049-08-006-387.u1.p2.s2
Paní ministryně je tady , ale neslyšela moji výzvu , aby nás seznámila nebo uvedla předložený návrh zákona ve druhém čtení , ale už se tak stalo . ps2017-049-08-006-387.u1.p2.s3
Prosím , máte slovo . ps2017-049-08-006-387.u2.p1.s1
Děkuji za slovo , pane místopředsedo . ps2017-049-08-006-387.u2.p1.s2
Dneska mám nějaké nedostatky , omlouvám se . ps2017-049-08-006-387.u2.p1.s3
Přijdu pozdě o dvě minuty , teď se zakecám , tak už se to nestane . ps2017-049-08-006-387.u2.p1.s4
Budu se snažit . ps2017-049-08-006-387.u2.p2.s1
Dámy a pánové , dovolte mi představit vám návrh zákona , kterým se zrušuje zákonné opatření Senátu č . 340 / 2013 Sb . , o dani z nabytí nemovitých věcí , ve znění pozdějších předpisů , a mění se a zrušují další související předpisy . ps2017-049-08-006-387.u2.p3.s1
V posledních letech došlo k výraznému navýšení cen nemovitých věcí . ps2017-049-08-006-387.u2.p3.s2
Strmý růst cen je jedním z důvodů , který vedl ke ztížení dostupnosti bydlení . ps2017-049-08-006-387.u2.p3.s3
Za současného stavu , kdy se společnost potýká s pandemií způsobenou šířením koronaviru a musí se vypořádat s dopady tohoto viru na společnost , je nutné na tuto situaci zareagovat . ps2017-049-08-006-387.u2.p4.s1
Návrh tedy spočívá ve zrušení daně z nabytí nemovitých věcí a zároveň v navazujících úpravách zákona o dani z příjmů , v důsledku čehož dojde ke zjednodušení a zpřehlednění daňového systému a ke zrušení další z daňových výjimek . ps2017-049-08-006-387.u2.p4.s2
Zrušením daně z nabytí nemovitých věcí dojde ke snížení nákladů na pořízení vlastního bydlení , které se pro nabyvatele nemovitých věcí rapidně zvyšují růstem cen nemovitých věcí , a tím se také komplikují možnosti získání vlastního bydlení , zejména pro mladé rodiny . ps2017-049-08-006-387.u2.p4.s3
Zaplacení daně z nabytí nemovitých věcí představuje další vynaložení značné finanční částky , řádově jde o desítky až stovky tisíc korun navíc , které by jinak mohly být investovány do oprav a rekonstrukcí nemovitých věcí , zařízení domácností a dalších záležitostí spojených s pořízením nemovitých věcí . ps2017-049-08-006-387.u2.p5.s1
Jako přínos zrušení daně z nabytí nemovitých věcí se tedy předpokládá růst investic do nemovitých věcí z důvodu snížení pořizovacích nákladů , což povede k oživení trhu s nemovitými věcmi a navýšení příjmů států , obcí i krajů z ostatních daní , zejména z daně z přidané hodnoty a daní z příjmů . ps2017-049-08-006-387.u2.p5.s2
Dalším přínosem zrušení daně z nabytí nemovitých věcí je snížení administrativních nákladů spojených se správou této daně , a to zejména pro daňové poplatníky . ps2017-049-08-006-387.u2.p5.s3
K úspoře však dojde i na straně státu , když nebude nutné tisknout formuláře daňového přiznání a investovat do technické podpory správy daně z nabytí nemovitých věcí . ps2017-049-08-006-387.u2.p5.s4
To je také určitě důležité . ps2017-049-08-006-387.u2.p6.s1
V souvislosti se zrušením daně z nabytí nemovitých věcí se rovněž navrhuje několik úprav v zákoně o dani z příjmů . ps2017-049-08-006-387.u2.p6.s2
Primárním důvodem pro navržené změny v zákoně o dani z příjmů ve spojení se zrušením daně z nabytí nemovitých věcí je odstranit z daňového systému několik nesourodých prvků , které jsou vzájemně protichůdné . ps2017-049-08-006-387.u2.p6.s3
Jelikož poplatníkům nyní zůstanou k dispozici volné finanční prostředky původně určené k uhrazení daně z nabytí nemovitých věcí , nebude tak již potřeba tuto částku kompenzovat prostřednictvím odpočtu úroků z úvěrů na zajištění bytové potřeby od základu daně z příjmů . ps2017-049-08-006-387.u2.p6.s4
Tento odpočet navíc dlouhodobě podporoval pouze poplatníky , kteří pro pořízení vlastního bydlení využili dluhového financování . ps2017-049-08-006-387.u2.p6.s5
Představoval tedy nesystémovou výjimku . ps2017-049-08-006-387.u2.p6.s6
Navržená změna se však bude týkat až poplatníků , kteří si bytovou potřebu obstarají od 1 . ledna 2022 . ps2017-049-08-006-387.u2.p6.s7
Na staré úvěrové vztahy včetně jejich refinancování se tedy použije dosavadní úprava . ps2017-049-08-006-387.u2.p6.s8
To jsou časté dotazy . ps2017-049-08-006-387.u2.p7.s1
Další změnou související se zrušením daně z nabytí nemovitých věcí je prodloužení tzv . časového testu pro osvobození příjmů z prodeje nemovitých věcí nepořizovaných pro účely vlastního bydlení , a to z dosavadních pěti na deset let . ps2017-049-08-006-387.u2.p7.s2
V zásadě se tak odnímá větší část daňové výhody , kterou mají v tuto chvíli investoři , kteří investují do nemovitých věcí , čímž se na trhu s nemovitými věcmi vytvoří větší prostor pro pořizování vlastního bydlení a přispěje se k omezení spekulativního pořizování nemovitých věcí . ps2017-049-08-006-387.u2.p7.s3
Tato změna se však nedotkne osvobození z prodeje nemovitých věcí , ve kterých má prodávající trvalé bydliště , nebo když poplatník takovou nemovitou věc nepořízenou pro účely vlastního bydlení prodá a koupí jinou nemovitou věc , ve které bude bydlet . ps2017-049-08-006-387.u2.p7.s4
Prodloužený časový test se uplatní až na nemovité věci nabyté od 1 . ledna 2021 . ps2017-049-08-006-387.u2.p7.s5
Staré nemovité věci tak budou nadále osvobozeny podle stávajících podmínek . ps2017-049-08-006-387.u2.p8.s1
Celkový dopad návrhu do veřejných rozpočtů je fiskálně negativní , a to ve výši minus 10 , 6 miliardy korun v roce 2020 , minus 3 , 8 miliardy v dalších letech . ps2017-049-08-006-387.u2.p8.s2
Je to vlastně daň , která je výlučně výnosem státního rozpočtu . ps2017-049-08-006-387.u2.p8.s3
Daň z nabytí nemovitých věcí je výlučná daň státní , a tedy její zrušení se dotkne pouze státního rozpočtu , to jsem teď řekla . ps2017-049-08-006-387.u2.p8.s4
Naopak v důsledku již zmíněného nárůstu výběru daně z příjmů a daně z přidané hodnoty lze právě v důsledku těch multiplikačních dopadů očekávat nárůst příjmů krajů až ve výši 0 , 2 miliardy korun ročně a nárůst příjmů obcí až ve výši 0 , 5 miliardy korun ročně . ps2017-049-08-006-387.u2.p9.s1
Děkuji za pozornost a děkuji za podporu tohoto návrhu . ps2017-049-08-006-387.u3.p1.s1
Děkuji . ps2017-049-08-006-387.u3.p1.s2
V prvém čtení byl návrh přikázán rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu . ps2017-049-08-006-387.u3.p1.s3
Sněmovní tisk 866 / 1 je usnesení výboru , které nám bylo doručeno . ps2017-049-08-006-387.u3.p1.s4
Zpravodajem výboru je pan poslanec Karel Rais . ps2017-049-08-006-387.u3.p1.s5
Prosím , aby nás informoval o jednání výboru , případně o pozměňovacích návrzích . ps2017-049-08-006-387.u3.p1.s6
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2017-049-08-006-387.u4.p1.s1
Přeji dobrý den . ps2017-049-08-006-387.u4.p1.s2
Rozpočtový výbor se věnoval této problematice , padlo tam několik pozměňovacích návrhů , ale rozpočtový výbor v podstatě schválil vlastně jediný návrh a to byl tedy ten vládní návrh ve znění , který tam citován paní ministryní . ps2017-049-08-006-387.u5.p1.s1
Děkuji . ps2017-049-08-006-387.u5.p1.s2
Otevírám obecnou rozpravu . ps2017-049-08-006-387.u5.p1.s3
Hlásí se někdo do obecné rozpravy ? ps2017-049-08-006-387.u5.p1.s4
Do obecné rozpravy se hlásí pan poslanec Vojtěch Munzar jako první a další přihlášky si postupně zaznamenám . ps2017-049-08-006-387.u5.p1.s5
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2017-049-08-006-387.u6.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2017-049-08-006-387.u6.p1.s2
Ještě jednou dobrý den , dámy a pánové , vážená vládo , vážená paní ministryně . ps2017-049-08-006-387.u6.p2.s1
Já jsem velice bedlivě poslouchal , co jste tady , paní ministryně , říkala na začátku . ps2017-049-08-006-387.u6.p2.s2
A já bych s jednou částí de facto souhlasil , protože to jsou vlastně stejné argumenty , které jsme i my používali několik let na zrušení daně z nabytí nemovitosti . ps2017-049-08-006-387.u6.p2.s3
Já jsem samozřejmě rád , že se přiblížil ten okamžik , že můžeme zrušit tuto absurdní , absolutně nesmyslnou daň , která trestá občany pouze za to , že si na území České republiky kupují nemovitost . ps2017-049-08-006-387.u6.p2.s4
Je samozřejmě nesmyslné požadovat od kupujících daň ve výši 4 % z ceny nemovitosti . ps2017-049-08-006-387.u6.p2.s5
Už mnozí ze střední třídy mají problém při stávající ceně nemovitosti mít naspořeno na spoluúčast a zároveň na daň . ps2017-049-08-006-387.u6.p2.s6
Jinými slovy , tato daň dnes prodražuje nemovitosti o 4 % . ps2017-049-08-006-387.u6.p3.s1
S čím ale , paní ministryně , nemohu souhlasit , to jsou ty vaše doplňky , ty podmínky na zrušení daně z nabytí nemovitosti . ps2017-049-08-006-387.u6.p3.s2
My jsme tady vždycky navrhovali zrušení daně z nabytí nemovitosti bez dodatečných podmínek , a to proto , že naší jednou z motivací bylo zvýšení dostupnosti bydlení , zlevnění bydlení , zpřístupnění vlastnického bydlení co nejširšímu okruhu našich obyvatel . ps2017-049-08-006-387.u6.p3.s3
Protože pro nás je vlastnické bydlení hodnotou samo o sobě , posiluje naši společnost , posiluje nezávislost občanů , posiluje odpovědnost lidí , posiluje občanskou odpovědnost . ps2017-049-08-006-387.u6.p3.s4
A co jiného by měl stát podporovat než snahu lidí zabezpečit bydlení sobě a svým potomkům ? ps2017-049-08-006-387.u6.p3.s5
Přirozeným způsobem vlastnické bydlení posiluje vztah občanů k místu , kde bydlí , ke své obci a k okolí svého bydliště . ps2017-049-08-006-387.u6.p3.s6
A je to také samozřejmě přirozená forma majetkového zabezpečení . ps2017-049-08-006-387.u6.p3.s7
Z mého pohledu je účelnější , když lidé investují do svého vlastního bydlení , než když platí za půjčení cizí nemovitosti . ps2017-049-08-006-387.u6.p4.s1
Ale bohužel na konkrétním návrhu vlády a zejména na zrušení daňových odpočtů úroků z hypoték je patrné , že se vláda příliš nezamýšlí nad celospolečenskými dopady , nad pozitivními externalitami vlastnického bydlení a přichází pouze s technokratickým řešením ve stylu handlu něco za něco . ps2017-049-08-006-387.u6.p4.s2
Já jsem to tady říkal v prvním čtení . ps2017-049-08-006-387.u6.p4.s3
Já jsem nazval , že zrušení daně z nabytí nemovitosti je krok vpřed , ale zrušení jediné podpory vlastnického bydlení , kterou střední třída dnes má , to je to zrušení daňových odpočtů úroků z hypoték , je zároveň krok vzad , takže vláda přešlapuje na místě . ps2017-049-08-006-387.u6.p4.s4
Protože to zrušení daně si lidé vlastně zaplatí jinak . ps2017-049-08-006-387.u6.p5.s1
Já si dovolím vsuvku , která mě napadla i před předchozím projednáváním návrhu rozpočtu Státního fondu rozvoje bydlení . ps2017-049-08-006-387.u6.p5.s2
Mě trochu někdy děsí , když slyším vyjádření vládních představitelů o bydlení , protože z mého pohledu je na tom patrná bezradnost a tápání . ps2017-049-08-006-387.u6.p5.s3
Co často slyšíme , je , že máme vysoký poměr vlastnického bydlení , jako by to bylo něco špatného , jako by to bylo něco negativního , jako by existovalo - já neříkám , že vy , paní ministryně , ale máte kolegy ve vládě , kteří to říkají - jako by existovalo nějaké procento . ps2017-049-08-006-387.u6.p5.s4
A pro mě je ideální , aby procento vlastnického bydlení bylo co nejvyšší , aby lidé vlastnili své domovy . ps2017-049-08-006-387.u6.p6.s1
Z mnohých úst vládních představitelů i pana premiéra jsme často slyšeli určitou kritiku privatizace bytového fondu obcí . ps2017-049-08-006-387.u6.p6.s2
Jako bychom si všichni nepamatovali uniformní šeď a tristní stav sídlišť a bytových domů ve státním a později obecním vlastnictví . ps2017-049-08-006-387.u6.p6.s3
Jako bychom si nepamatovali , proč vlastně byla privatizace bytového fondu , kterou dnes vláda mnohdy kritizuje . ps2017-049-08-006-387.u6.p6.s4
Jako bychom zapomněli na to , že dříve de facto neexistoval trh s byty , že se musel vytvořit . ps2017-049-08-006-387.u6.p6.s5
Jako bychom zapomněli , že privatizace bytového fondu a přesun právě do vlastnické formy bydlení spolu s restitucí byl motorem zlepšení stavu našich měst . ps2017-049-08-006-387.u6.p6.s6
A k tomu právě přispěl rozvoj osobního vlastnictví nemovitostí . ps2017-049-08-006-387.u6.p6.s7
A to je jeden z důvodů , proč chceme nadále vlastnické bydlení podporovat . ps2017-049-08-006-387.u6.p6.s8
My chceme , aby i další generace bydlela ve svém a mohla mít k tomu podmínky , a stát by k tomu měl vytvořit podmínky . ps2017-049-08-006-387.u6.p6.s9
Proto všechny návrhy , které zde teď budu představovat , mají za cíl zvýšit dostupnost a zlevnit bydlení . ps2017-049-08-006-387.u6.p7.s1
Stejně jako někteří kolegové přicházím se zrušením návrhu na zrušení - zrušení návrhu na zrušení daňových odpočtů úroků z hypoték . ps2017-049-08-006-387.u6.p7.s2
Paní ministryně tady říkala , že to je nesystémová daňová výjimka . ps2017-049-08-006-387.u6.p7.s3
Nicméně pro mě je to skutečně jediná podpora střední třídy k pořízení vlastního bydlení . ps2017-049-08-006-387.u6.p7.s4
Samozřejmě že to , že se to vláda snaží zrušit zároveň se zrušením daně z nabytí nemovitostí , tak to určitým způsobem znevýhodní tu majoritní populaci , která dnes financuje bydlení hypotékou . ps2017-049-08-006-387.u6.p7.s5
Je to možná pro ni lepší , a to už jsem tady také říkal v prvním čtení , je lepší , že nemusí mít nakumulované prostředky na zaplacení daně z nabytí nemovitosti , ale zaplatí si to jinak , jinou formou . ps2017-049-08-006-387.u6.p7.s6
Vlastně tímto návrhem vláda vyměňuje jednorázovou daňovou zátěž za zvýšení daňové zátěže v čase . ps2017-049-08-006-387.u6.p7.s7
Výhodné to může být třeba pro movitější občany , kteří si hypotéku brát nemusí , ale těch asi není většina . ps2017-049-08-006-387.u6.p7.s8
Většina občanů musí financovat své bydlení hypotékou , protože nemá takové úspory . ps2017-049-08-006-387.u6.p7.s9
Určitou nevýhodou je to pro nabyvatele nových nemovitostí , protože již dnes daň z nabytí nemovitosti se na novostavby nevztahuje a odpočty z hypoték ano . ps2017-049-08-006-387.u6.p8.s1
My samozřejmě podporujeme zrušení daně z nabytí nemovitosti , ale přicházím s pozměňovacím návrhem zachování daňových odpočtů z hypoték , a to v několika variantách . ps2017-049-08-006-387.u6.p8.s2
Jedna varianta je zachovat stávající stav , druhá varianta je , řekněme , o něco snížit tu úroveň odpočtu hypoték během jednoho roku . ps2017-049-08-006-387.u6.p8.s3
Já se přiznám , že mě trošku motivovalo vystoupení pana kolegy Hrnčíře , vaším prostřednictvím , v prvním čtení , který navrhuje snížení odpočtu úroků na úroveň 100 tisíc korun . ps2017-049-08-006-387.u6.p8.s4
Mně se zdá tento návrh nedostatečný , a to proto , že u hypoték platí , že v prvních letech splácení hypotéky samozřejmě ta celková část splátky obsahuje větší podíl úroků . ps2017-049-08-006-387.u6.p8.s5
To znamená , že v případě 100 tisícové hranice by se to vztahovalo opravdu jen na velmi levné a velmi malé byty a nevztahovalo by se to např . na běžnou cenu bytů ve větších městech . ps2017-049-08-006-387.u6.p9.s1
Proto navrhuji ve variantě 150 či 200 tisíc korun . ps2017-049-08-006-387.u6.p9.s2
Pokud by tyto návrhy neprošly , tak přicházím alespoň s kompromisním řešením a tím je prodloužit o rok přechodné období , kdy bude zrušena daň z nabytí nemovitosti , ale zároveň budou zachovány odpočty úroků z hypoték . ps2017-049-08-006-387.u6.p9.s3
Vláda toto období navrhuje do 1 . ledna 2022 z důvodu dopadů koronavirové krize a říká , že to je snaha o impuls do trhu s nemovitostmi .