ps2017-049-08-003-391.u1.p1.s1
391 . ps2017-049-08-003-391.u1.p1.s2
Návrh zákona o prominutí pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti placeného některými zaměstnavateli jako poplatníky v souvislosti s mimořádnými opatřeními při epidemii v roce 2020 a o změně zákona č . 187 / 2006 Sb . , o nemocenském pojištění , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 875 / 2 / - vrácený Senátem ps2017-049-08-003-391.u1.p2.s1
Senát vrátil návrh zákona s pozměňovací návrhy . ps2017-049-08-003-391.u1.p2.s2
Jeho usnesení bylo doručeno jako sněmovní tisk 875 / 3 a informace o pozměňovacích návrzích máme rozdány v naší poště . ps2017-049-08-003-391.u1.p3.s1
Vítám mezi námi pana senátora Tomáše Goláně a prosím , aby se za navrhovatele k usnesení Senátu a k předloženým pozměňovacím návrhům vyjádřila ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová . ps2017-049-08-003-391.u1.p3.s2
Prosím , paní ministryně , máte slovo . ps2017-049-08-003-391.u2.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2017-049-08-003-391.u2.p1.s2
Vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , na úvod mi dovolte připomenout , že předložený zákon upravuje za účelem zmírnění ekonomických následků epidemie koronaviru prominutí nebo odpuštění pojistného na sociálního zabezpečení na tři měsíce u zaměstnavatelů , u kterých předpokládáme , že se s následky epidemie vyrovnají nejhůře , tedy u zaměstnavatelů zaměstnávajících nejvýše 50 zaměstnanců . ps2017-049-08-003-391.u2.p1.s3
Uvedený počet zaměstnanců byl ve vládě i v Poslanecké sněmovně diskutován a nakonec bylo schváleno 50 zaměstnanců jako maximální počet . ps2017-049-08-003-391.u3.p1.s1
Dámy a pánové , prosím o klid , ať nás může paní ministryně seznámit se stanoviskem k senátnímu návrhu . ps2017-049-08-003-391.u4.p1.s1
Podstatné přitom byly také finanční dopady , neboť prominutí pojistného podle návrhu zákona schváleného Poslaneckou sněmovnou bude mít nemalý dopad na státní rozpočet ve výši 13 , 5 mld . korun . ps2017-049-08-003-391.u4.p1.s2
Zákon se však bude v té vládní nebo sněmovní verzi vztahovat na 88 % zaměstnavatelů , kteří zaměstnávají ve mzdové sféře 1 , 4 mil . zaměstnanců . ps2017-049-08-003-391.u4.p1.s3
Návrh je konstruován záměrně tak , aby byl z administrativního hlediska jednoduše a plošně aplikovatelný , a to jak ze strany zaměstnavatelů , tak orgánů sociálního zabezpečení . ps2017-049-08-003-391.u4.p2.s1
V Senátu byl záměr pomoci zaměstnavatelům prostřednictvím prominutí , odpuštění pojistného akceptován , byly však diskutovány jednotlivé parametry a nakonec byl přijat pozměňovací návrh , ke kterému bych se chtěla podrobněji vyjádřit . ps2017-049-08-003-391.u4.p3.s1
Hned na úvod bych chtěla uvést , že tento pozměňovací návrh nepodporuji , a to z věcných i právní důvodů . ps2017-049-08-003-391.u5.p1.s1
Já se omlouvám , paní ministryně , ale z levé strany sálu , a tentokrát budu identifikovat stranu sálu , je obrovský hluk , který nám brání v tom , abychom slyšeli , co paní ministryně říká . ps2017-049-08-003-391.u5.p1.s2
Prosím , kolegyně a kolegové , abyste se ztišili . ps2017-049-08-003-391.u5.p1.s3
Děkuji vám . ps2017-049-08-003-391.u5.p1.s4
Paní ministryně , prosím , pokračujte . ps2017-049-08-003-391.u6.p1.s1
Především se jedná o otázku rozhodného počtu zaměstnanců , kde trojnásobné navýšení tohoto počtu zaměstnanců z 50 na 150 bude znamenat značný dopad do státního rozpočtu . ps2017-049-08-003-391.u7.p1.s1
Vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , nedá se pokračovat v projednávání tohoto návrhu vzhledem k hluku , který je z levé strany tohoto sálu . ps2017-049-08-003-391.u7.p1.s2
Ještě jednou vás prosím o to , abyste se ztišili a umožnili další projednávání . ps2017-049-08-003-391.u7.p1.s3
Děkuji vám . ps2017-049-08-003-391.u7.p1.s4
Paní ministryně , prosím . ps2017-049-08-003-391.u8.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2017-049-08-003-391.u8.p2.s1
To znamená , že senátní návrh by zvýšil výdaje státního rozpočtu o 12 mld . na 25 , 5 mld . korun , což je již neúměrné . ps2017-049-08-003-391.u8.p2.s2
Za optimální kritérium tedy nadále považuji počet 50 zaměstnanců . ps2017-049-08-003-391.u8.p3.s1
Stejně tak nepodporuji snížení kritéria objemu mezd v jednotlivých kalendářních měsících ve srovnání s březnem 2020 na 80 % . ps2017-049-08-003-391.u8.p3.s2
Záměrem tohoto návrhu je napomáhat k zachování mzdové úrovně , a proto kritérium 90 % považuji za přiměřené , neboť se provádí ve srovnání s březnem tohoto roku jako výchozím měsícem , v němž se již projevoval vliv koronavirové epidemie . ps2017-049-08-003-391.u8.p4.s1
Šířeji bych se chtěla zastavit u právních nedostatků senátního návrhu , které vyplynuly z následné podrobné analýzy . ps2017-049-08-003-391.u8.p4.s2
V návrhu zákona schváleném Poslaneckou sněmovnou se rozhodný počet zaměstnanců stanovil jako počet fyzických zaměstnanců v posledním dni příslušného kalendářního měsíce , což je velmi jednoduché a administrativně nenáročné . ps2017-049-08-003-391.u8.p4.s3
Senát však přijal změnu , aby se rozhodný počet zaměstnanců stanovoval jako přepočtený počet zjištěný podle prováděcího právního předpisu . ps2017-049-08-003-391.u8.p4.s4
Kromě toho , že přepočtený počet zaměstnanců je vždy složitější , chybí úprava , jak tento přepočtený počet stanovit , neboť v navrhovaném zákoně žádná úprava tohoto přepočtu není a není ani zmocnění k vydání prováděcího předpisu . ps2017-049-08-003-391.u8.p4.s5
Zřejmě bylo záměrem postupovat podle prováděcí vyhlášky k jinému zákonu , tj . k zákonu o zaměstnanosti , ale lze tak usuzovat jen z odkazu na poznámku pod čarou , která ale není právně závazná . ps2017-049-08-003-391.u9.p1.s1
Paní ministryně , máte pravdu . ps2017-049-08-003-391.u9.p1.s2
Opravdu se nedá pokračovat v této atmosféře . ps2017-049-08-003-391.u9.p1.s3
A nechci jmenovat jednotlivé poslance , mohl bych jmenovat jednotlivé kluby a prosím předsedy klubů , aby si v tomto udělali pořádek . ps2017-049-08-003-391.u9.p1.s4
Zvlášť ze strany vládních klubů je tady takový neklid , že paní ministryně opravdu oprávněně nechce dál pokračovat . ps2017-049-08-003-391.u9.p1.s5
Prosím ztišení , prosím o respekt . ps2017-049-08-003-391.u9.p1.s6
Prosím , paní ministryně , pokračujte . ps2017-049-08-003-391.u10.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2017-049-08-003-391.u10.p2.s1
Podstatné dále je , že úprava v této vyhlášce se týká ročního a čtvrtletního přepočtu , zatímco podle navrhovaného zákona v senátní verzi se má jednat o měsíční přepočet , konstruovaný navíc s odchylkami , se kterými uvedená prováděcí vyhláška nepočítá . ps2017-049-08-003-391.u10.p2.s2
Z právního a věcného hlediska není tedy tato změna navrhovaná Senátem jednoznačně právně proveditelná . ps2017-049-08-003-391.u10.p2.s3
Kromě toho posuzování úbytku počtu zaměstnanců v přepočtu na průměrné přepočtené počty by umožnilo zaměstnavateli propustit více zaměstnanců ve fyzickém počtu , což neodpovídá , a znova to zdůrazňuji , záměru navrhovaného zákona , kterým je mimo jiné maximální možná eliminace negativních dopadů na zaměstnanost a objem mezd . ps2017-049-08-003-391.u10.p3.s1
Závažné právní problémy jsou však z důvodu nejasné a nepřesné formulace i u dalších navrhovaných změn . ps2017-049-08-003-391.u10.p3.s2
Například není jasné , jak se má u stanovení rozhodného počtu zaměstnanců postupovat při vylučování zaměstnanců , jejichž pracovní poměr skončil z důvodů uvedených v § 52 písm . a ) až c ) zákoníku práce , neboť není zřejmé , o jaký kalendářní měsíc se jedná a kdy měl pracovní poměr skončit . ps2017-049-08-003-391.u10.p3.s3
Problém pravděpodobně - nebo bude rovněž u vylučování vyměřovacích základů zaměstnanců , kterým vznikl nárok na dávku nemocenského pojištění nebo na rodičovský příspěvek v daném kalendářním měsíci , tedy v červnu až srpnu tohoto roku , z úhrnu vyměřovacích základů zaměstnanců za březen 2020 . ps2017-049-08-003-391.u10.p3.s4
Zde kromě toho , že se bude muset upravit upravený vyměřovací základ , za březen zpětně konstruovat nově pro srovnání s červnem , poté s červencem a opět poté nově se srpnem 2020 , přestože již byl stanoven a bylo z něj odvedeno pojistné , není k dispozici zdroj informací pro zaměstnavatele o vzniku nároku na rodičovský příspěvek , neboť žádná povinnost sdělovat tento údaj zaměstnavateli se nezakládá . ps2017-049-08-003-391.u10.p4.s1
Dovolím si pro názornost uvést příklad , jak by mělo být postupováno v případě akceptace senátního návrhu při tomto vylučování . ps2017-049-08-003-391.u10.p4.s2
Vznikl - li nárok na nemocenské zaměstnanci v červnu , sníží se dodatečně vyměřovací základ zaměstnavatele za březen o vyměřovací základ tohoto zaměstnance . ps2017-049-08-003-391.u10.p4.s3
Vznikne - li jinému zaměstnanci nárok na ošetřovné v červenci , upraví se znovu vyměřovací základ zaměstnavatele za březen tak , že se z něj vyloučí vyměřovací základ tohoto zaměstnance , jemuž vznikl nárok na ošetřovné v červenci , ale vyměřovací základ zaměstnance , kterému vznikl nárok na nemocenské v červnu , se zpět do vyměřovacího základu za březen zahrne , protože podmínky se za každý měsíc posuzují samostatně a podle senátní verze se vyloučí jen ten vyměřovací základ toho zaměstnance , jemuž vznikl nárok na dávku v daném měsíci , nikoliv tedy v předchozím měsíci . ps2017-049-08-003-391.u10.p5.s1
Je to velmi složité . ps2017-049-08-003-391.u10.p5.s2
Myslím , že z tohoto už velmi jasně vyplývá . ps2017-049-08-003-391.u10.p5.s3
Zaměstnavatel tak bude neustále zpětně přepočítávat vyměřovací základ za březen , který představuje výchozí základnu pro porovnání výše vyměřovacích základů za měsíc červen až srpen . ps2017-049-08-003-391.u10.p5.s4
Z uvedeného vyplývá , že změny , které navrhuje Senát , nejsou korektně formulovány , neboť navrhovaná úprava je nejasná a u některých změn nelogická , u přepočteného počtu zaměstnanců je zcela nedostatečná . ps2017-049-08-003-391.u10.p6.s1
Celkově se tak značně zvýší administrativní náročnost v provádění zákona u všech subjektů a ztíží zaměstnavatelům uplatňování jejich nároku na prominutí pojistného . ps2017-049-08-003-391.u10.p6.s2
To bych opravdu ještě jednou zdůraznila . ps2017-049-08-003-391.u10.p6.s3
Důsledkem pro nejasnost úpravy mohou být i četné soudní spory . ps2017-049-08-003-391.u10.p6.s4
Senátní verze znamená také - opakuji to ještě jednou - zásadní zvýšení dopadů na státní rozpočet . ps2017-049-08-003-391.u10.p7.s1
Vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , z tohoto důvodu si vás dovoluji požádat a navrhnout proto Poslanecké sněmovně , aby návrh zákona schválila v původním znění , tedy ve znění , v jakém byl postoupen Senátu . ps2017-049-08-003-391.u10.p7.s2
Velmi děkuji . ps2017-049-08-003-391.u11.p1.s1
Děkuji paní ministryni . ps2017-049-08-003-391.u11.p1.s2
A prosím pana senátora Tomáše Goláně , aby se ujal slova . ps2017-049-08-003-391.u11.p1.s3
Prosím , pane senátore . ps2017-049-08-003-391.u12.p1.s1
Děkuji . ps2017-049-08-003-391.u12.p1.s2
Vážený pane předsedající , vážená paní ministryně , vážené kolegyně , vážení kolegové , zákonodárci , nastává tady situace , kdy vás prosím , abyste mě dobře vyslechli . ps2017-049-08-003-391.u12.p1.s3
Protože tím , že jsme u senátního tisku 272 , vašeho tisku 868 , přijali pozměňovací návrh ve znění postoupeném Senátem , který doporučil i pan ministr zdravotnictví , vyloučili jsme z veškeré pomoci lékárníky . ps2017-049-08-003-391.u12.p1.s4
Nedovolil bych si vám říkat , jak máte hlasovat , ale prosím , abychom se zamysleli nad tímto , že vlastně ty malé lékárny , které udržují výdejní okénka ve vesnicích a jakýmsi způsobem tu dostupnost zdravotnictví dostávají k těm nejvíc potřebným , kteří nemohou cestovat anebo jsou , řekněme , jiným způsobem hendikepováni , právě na ty myslel ten návrh , který jsme předložili Senátu , a právě tím hlasováním o tom prvním zákonu , u kterého jsem byl zpravodajem , jsme je vyloučili . ps2017-049-08-003-391.u12.p2.s1
Já bych chtěl říct k tomu , co řekla tady paní ministryně , že zákon prošel legislativním odborem Senátu , který , sami víte , je velmi přísný , a neshledalo naše legislativní oddělení v něm žádné nedostatky . ps2017-049-08-003-391.u12.p2.s2
Zákon odstraňuje - možná bude lehce složitější , ale odstraňuje jakékoliv nespravedlnosti , protože pokud do absolutního počtu zaměstnanců počítáme i úvazky ve výši desetiny , poloviny - víte sami , že dlouho apelujeme na to , aby zaměstnavatelé zaměstnávali lidi na zkrácené úvazky , maminky na mateřských , aby mohly pracovat na zkrácených úvazcích - oni se počítají za jednoho zaměstnance . ps2017-049-08-003-391.u12.p3.s1
A jak tady paní ministryně řekla , tak ta hranice , odkdy ten nárok je , nebo není , je na počtu zaměstnanců . ps2017-049-08-003-391.u12.p3.s2
A pokud se mi do počtu zaměstnanců počítá i někdo se zkráceným úvazkem a mám tam dva lidi na poloviční úvazek , oni dohromady dávají jeden úvazek , půl úvazku plus půl úvazku je jeden úvazek , a tihle by se počítali za dva . ps2017-049-08-003-391.u12.p3.s3
Horší situace by vznikla ve firmách , které mají desetinové úvazky , kdy deset zaměstnanců , s desetinovým úvazkem je počítáno podle návrhu Ministerstva práce a sociálních věcí za deset lidí , přitom je to jeden člověk . ps2017-049-08-003-391.u12.p4.s1
Já bych mohl takhle dále pokračovat , ale já bych si tady dovolil připomenout tiskovou zprávu , kterou vydaly vlastně zaměstnavatelské svazy , které říkají , že senátní verze odstraňuje vážné nedostatky návrhu na prominutí odvodu sociálního pojištění . ps2017-049-08-003-391.u12.p4.s2
Pod tímto návrhem je podepsán Ing . Tomáš Hajdušek , vedoucí sekce správy daní a poplatků . ps2017-049-08-003-391.u12.p4.s3
Je pod ním podepsán RNDr . Ladislav Minčič , je to místopředseda sekce hospodářské politiky Hospodářské komory ČR . ps2017-049-08-003-391.u12.p4.s4
Je pod ním podepsán Tomáš Prouza - prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR . ps2017-049-08-003-391.u12.p4.s5
Je pod ním podepsána Ing . Pavla Břečková - místopředsedkyně představenstva Asociace malých a středních podniků . ps2017-049-08-003-391.u12.p4.s6
Je pod ním podepsán Jan Wiesner - je to prezident Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů ČR . ps2017-049-08-003-391.u12.p5.s1
A já si myslím , že tyto autority dávají najevo , že to pro ně nebude složitější , jak tady říkala paní navrhovatelka , ale že přesně chtějí ten zpřesňující návrh . ps2017-049-08-003-391.u12.p5.s2
Protože ten návrh zákona , tak jak přišel z Poslanecké sněmovny - na všechno bylo málo času , chápu to - byl nedokonalý a zakládal velkou právní nejistotu jak při propuštěných zaměstnancích , tak při vlastně přepočtu . ps2017-049-08-003-391.u12.p5.s3
Ono vlastně tak jak je to koncipováno , tak podmínkou pro odpuštění tohoto pojištění je , že zaměstnavatel nesmí propustit více jak deset procent zaměstnanců , ale bylo lehce opomenuto , že ti zaměstnanci můžou odcházet i sami z vlastní vůle a že můžou odcházet do důchodu , to znamená ze zákonných důvodů . ps2017-049-08-003-391.u12.p5.s4
A teď když si představíme společnost , která má devět zaměstnanců , a jeden zaměstnanec jim odejde do důchodu , tak už ten jeden zaměstnanec dělá 11 , 11 % . ps2017-049-08-003-391.u12.p5.s5
To znamená , takováhle společnost bez zásahu podnikatele , bez vůle toho zaměstnavatele , bude vyloučena tedy z toho prominutí odvodů , protože prostě někdo regulérně odešel do důchodu . ps2017-049-08-003-391.u12.p5.s6
A proto právě se ty podnikatelské svazy postavily za ten senátní návrh . ps2017-049-08-003-391.u12.p6.s1
Já vás prosím kvůli lékárníkům , kvůli i té vůli podnikatelských svazů , které by stejně vytvářely tlak na novelizaci toho zákona , abyste ten zákon podpořili tak , jak jej postoupil Senát se svým pozměňovacím návrhem . ps2017-049-08-003-391.u12.p6.s2
Děkuji vám za pozornost . ps2017-049-08-003-391.u13.p1.s1
Děkuji , pane senátore . ps2017-049-08-003-391.u13.p1.s2
A ještě se zeptám pana poslance Bauera , který byl zpravodajem garančního výboru , zda si přeje vystoupit k usnesení Senátu . ps2017-049-08-003-391.u13.p1.s3
Není tomu tak . ps2017-049-08-003-391.u13.p1.s4
Takže otevírám rozpravu . ps2017-049-08-003-391.u13.p1.s5
Hlásí se někdo do rozpravy ? ps2017-049-08-003-391.u13.p1.s6
Ano , z místa se hlásí pan poslanec Ferjenčík . ps2017-049-08-003-391.u13.p1.s7
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2017-049-08-003-391.u14.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2017-049-08-003-391.u14.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , já mám za to , že ty firmy , které jsou vyloučeny z toho programu skutečně z těch někdy bohužel absurdních důvodů , jako že jim třeba odešel zaměstnanec do důchodu , si určitě poradí s tím papírováním navíc . ps2017-049-08-003-391.u14.p1.s3
A stejně tak ty firmy , které jsou na hranici 55 zaměstnanců , tak prostě to , že do toho programu se budou moci zapojit , je pro ně nesrovnatelně důležitější , než jestli bude složitější formulář . ps2017-049-08-003-391.u14.p1.s4
Tady bych poprosil paní ministryni , aby se věnovala skutečně podstatě toho opatření . ps2017-049-08-003-391.u14.p2.s1
Hlavní argument proti tomu rozšíření , proti zvýšení těch limitů je , že by to stálo moc peněz . ps2017-049-08-003-391.u14.p2.s2
My tady vyjednáváme o zvýšení výdajů státního rozpočtu o 137 mld . korun .