ps2017-049-01-003-005.u1.p1.s1
5 . ps2017-049-01-003-005.u1.p1.s2
Návrh zákona , kterým se mění zákon č . 159 / 2020 Sb . , o kompenzačním bonusu v souvislosti s krizovými opatřeními v souvislosti s výskytem koronaviru SARS CoV - 2 / sněmovní tisk 850 / 2 / - vrácený Senátem ps2017-049-01-003-005.u1.p2.s1
Senát vrátil návrh zákona s pozměňovacími návrhy . ps2017-049-01-003-005.u1.p2.s2
Jeho usnesení bylo doručeno jako sněmovní tisk 850 / 3 . ps2017-049-01-003-005.u1.p2.s3
Informace k pozměňovacím návrhům vám byly rozdány do vaší pošty . ps2017-049-01-003-005.u1.p3.s1
Vítám mezi námi senátorku Šárku Jelínkovou a prosím , aby se za navrhovatele k usnesení Senátu a k předloženým pozměňovacím návrhům vyjádřila místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová . ps2017-049-01-003-005.u1.p3.s2
Prosím , paní ministryně , máte slovo . ps2017-049-01-003-005.u2.p1.s1
Děkuji za slovo , pane místopředsedo . ps2017-049-01-003-005.u2.p1.s2
Dámy a pánové , dovolte mi uvést návrh novely zákona o kompenzačním bonusu . ps2017-049-01-003-005.u2.p1.s3
Jedná se o téma mimořádného významu , protože nás nečeká nic menšího . . . ps2017-049-01-003-005.u3.p1.s1
Já vám rozumím , paní ministryně , situace je rozjitřená a už je pozdě . ps2017-049-01-003-005.u3.p1.s2
Přesto poprosím o kolegy o větší klid v sále , aby věnovali pozornost předkládanému vyjádření . ps2017-049-01-003-005.u4.p1.s1
Děkuji , pane místopředsedo . ps2017-049-01-003-005.u4.p2.s1
Protože nás nečeká nic menšího , než rozhodování o tom , zda ti , kteří si to zaslouží a kteří to naléhavě potřebují , dostanou pomoc nebo nikoliv . ps2017-049-01-003-005.u4.p2.s2
Jsou to přitom často lidé , kteří jsou nyní z velké části odkázaní na pomoc státu , protože v minulých měsících se jim dostalo minimálního , nebo také vůbec žádného příjmu z jejich podnikání . ps2017-049-01-003-005.u4.p2.s3
Jsou to lidé , kteří nedostanou desátého ani patnáctého pravidelnou výplatu na svůj účet , ale stejně musí zaplatit složenky , nájem , hypotéku nebo došlé faktury od dodavatelů . ps2017-049-01-003-005.u4.p3.s1
Dovolím si na základě vlastních poznatků z posledních několika dnů jednoznačně říci , že snaha vytvořit z této pomoci politikum je pro postižené podnikatele jen velmi obtížně srozumitelná . ps2017-049-01-003-005.u4.p3.s2
Mým úkolem dnes je , abych vám vyložila všechny karty na stůl tak , jak ve skutečnosti jsou . ps2017-049-01-003-005.u4.p3.s3
Abyste se mohli rozhodnout s tím nejčistším svědomím . ps2017-049-01-003-005.u4.p3.s4
Upozorním vás na to , v čem jsou obavy nejhlasitěji prezentované pány Františkem Luklem , Stanislavem Polčákem a Janem Bartoškem přehnané . ps2017-049-01-003-005.u4.p3.s5
Proč si myslím , že je správné tímto zákonem právě dnes , na tomto místě , našim podnikatelům společně a spravedlivě pomoci . ps2017-049-01-003-005.u4.p4.s1
Připomenu , že novela zákona o kompenzačním bonusu rozšiřuje dosah tohoto efektivního nástroje pomoci podnikatelům také na společníky vybraných společností s ručením omezeným . ps2017-049-01-003-005.u4.p4.s2
Vzhledem k tomu , že na potřebnosti tohoto rozšíření panovala všeobecná shoda na půdě obou komor Parlamentu , zaměřím se pouze na klíčový pozměňovací návrh , který byl přijat Senátem a se kterým zásadně nesouhlasím . ps2017-049-01-003-005.u4.p5.s1
Kompenzační bonus byl od samého počátku rozpočtově koncipován jako vratka daně z příjmu fyzických osob ze závislé činnosti , která patří mezi sdílené daně . ps2017-049-01-003-005.u4.p5.s2
Každému , kdo má povědomí o tom , jak funguje daňový systém a jak se v něm projevují takzvané daňové bonusy , které v právním řádu nejsou žádnou novinkou , muselo být známo , že se na dopadech vyplácení bonusu budou podílet jak státní rozpočet , tak kraje a obce . ps2017-049-01-003-005.u4.p5.s3
Notabene bylo to uvedeno i v důvodové zprávě , kde se hovoří o dopadu na veřejné rozpočty . ps2017-049-01-003-005.u4.p6.s1
Senát nyní navrhuje , aby byl kompenzační bonus nově koncipován jako příspěvek fyzickým osobám poskytovaný ze státního rozpočtu . ps2017-049-01-003-005.u4.p6.s2
Tímto způsobem by se kompenzační bonus namísto daňového bonusu hrazeného z příjmové strany veřejných rozpočtů fakticky stal dotací poskytovanou z výdajové strany státního rozpočtu . ps2017-049-01-003-005.u4.p6.s3
A návrh Senátu použil přitom mylně , zřejmě vychází z domněnky , že pokud by nebyl kompenzační bonus výslovně označen jako dotace , bude zachován jeho daňový režim a vše bude fungovat stejně jako dosud , tak tomu ale není , a výsledek bude obdobný , jako kdyby šlo o dotaci . ps2017-049-01-003-005.u4.p6.s4
Není totiž podstatné , jaké označení se zvolí , ale to , že má jít namísto vratky daně o výdaj ze státního rozpočtu . ps2017-049-01-003-005.u4.p7.s1
Dotační cestu poskytování kompenzačních bonusů jsme již od počátku vyhodnotili jako nevhodnou . ps2017-049-01-003-005.u4.p7.s2
Nejsou přitom pravdivá tvrzení , že šlo o to , aby stát mohl tímto způsobem záměrně vysát rozpočty obcí . ps2017-049-01-003-005.u4.p7.s3
Důvodem , proč jsme nezvolili dotační cestu , byla potřeba rychlé a efektivní pomoci podnikatelům , kdežto v tomto případě by dotační cesta neumožňovala rychlé a administrativně náročné řešení . ps2017-049-01-003-005.u4.p8.s1
Představte si , že ten podnikatel , dnes OSVČ - a sami jste tady opakovaně uváděli , že to je jedna z nejúčinnějších pomocí , které stát vynaložil - že by namísto čestného prohlášení a do dvou dnů peněz na účtě , maximálně do tří , vyplňoval žádost o dotaci a vlastně by procesoval pro tuto částku Pětadvacítky , ono celkově pokud by to bylo za celé období , je to 44 500 , procesoval dotaci a notabene by to bylo komplikovanější než v případě daňového bonusu , a to budu mluvit ještě o dalších věcech , které jsou s tím související , zejména by to nemohla procesovat Finanční správa . ps2017-049-01-003-005.u4.p8.s2
Protože je nemožné z pohledu orgánů Finanční správy , kterým nebyla nikdy a není svěřena kompetence poskytování dotací a nejsou na takovou agendu ani prostě kompetenčně , ani technicky vybaveny , ale hlavně jde o tu kompetenci . ps2017-049-01-003-005.u4.p8.s3
A udělat z orgánu , který má za úkol mimo jiné nezávisle kontrolovat dodržování rozpočtových pravidel poskytovatele dotace , není systémové a není žádoucí . ps2017-049-01-003-005.u4.p8.s4
A dosavadní zkušenost aplikační praxe správnost naší volby potvrdila . ps2017-049-01-003-005.u4.p8.s5
Díky tomu , že je podpora vyplácena jako daňový bonus , na ni podnikatelé dosáhnout rychle a bez zbytečných průtahů , a to na rozdíl od jiných vládních programů , kde žádost i její realizace trvá delší dobu . ps2017-049-01-003-005.u4.p9.s1
Finanční správa vyřizuje žádosti prakticky obratem a to z ní dělá , jak už jsem řekla , nejlépe fungující přímou podporu pro podnikatele . ps2017-049-01-003-005.u4.p9.s2
Není proto překvapením , že dotační cesta byla v případě kompenzačního bonusu odmítnuta i zástupci svazů a podnikatelských komor , kteří velmi plédovali za to , aby i v případě společníků malých společností s ručením omezeným byla zvolena daňová cesta a podpora byla vyplácena formou stávajícího kompenzačního bonusu . ps2017-049-01-003-005.u4.p9.s3
Pokud zvažujete někteří z vás podporu novely ve znění navrženém Senátem , musím vás důrazně upozornit , že bych byla nucena , pokud by tato verze prošla - a prosím , říkám to s veškerou mírou odpovědnosti a vysvětlím to v následujícím svém vystoupení - musela bych výplatu kompenzačního bonusu okamžitě zastavit . ps2017-049-01-003-005.u4.p10.s1
Senátní návrh je mimořádně problematický rovněž z právního a legislativního pohledu . ps2017-049-01-003-005.u4.p10.s2
Kompenzační bonus je konstruován jako negativní daň spravovaná podle daňového řádu . ps2017-049-01-003-005.u4.p10.s3
Oproti tomu výdaje státního rozpočtu se obecně řídí rozpočtovými pravidly , přičemž by bylo nutné analogicky použít pravidla určená pro dotace . ps2017-049-01-003-005.u4.p10.s4
Ta jsou ale založena na zcela odlišných procesních postupech , než je správa daní . ps2017-049-01-003-005.u4.p10.s5
Návrh Senátu tak vyvolává zásadní právní pochybnosti o tom , kterými pravidly by se vlastně správa kompenzačního bonusu měla napříště řídit . ps2017-049-01-003-005.u4.p10.s6
Vzniklá nejistota by dopadla nejen na státní orgány , ale zejména na příjemce kompenzačního bonusu , kteří vlastně by neměli jasno o tom , která jsou jejich práva a povinnosti , a tyto negativní efekty by byly prohloubeny tím , že senátní návrh chce uvedenou změnu provést zpětně ve vztahu ke kompenzačnímu bonusu , který byl již vyplacen , aniž jakkoli takový krok odůvodňuje či poskytuje právní vodítko pro postup v takové situaci . ps2017-049-01-003-005.u4.p10.s7
Senát doslova mění pravidla hry v jejím průběhu a vůči státu i vůči příjemcům kompenzačního bonusu se dopouští tzv . pravé retroaktivity , která je z ústavního pohledu nepřípustná . ps2017-049-01-003-005.u4.p11.s1
Takže já bych stála , Ministerstvo financí , Finanční správa , ale především by to bylo moje rozhodnutí , před obtížnou volbou , jak vůbec zákon aplikovat , zda nutit žadatele o znovupodání žádosti o dotaci , kdo by to procesoval , protože Finanční správa by takto vlastně postupovat nemohla , jestli požadovat vyplacené prostředky zpět , protože nově by vlastně nemohly být zpětně vyplaceny . ps2017-049-01-003-005.u4.p11.s2
Celé tyto otázky by se vyrojily . ps2017-049-01-003-005.u4.p11.s3
A do doby , než by byly zodpovězeny , než bychom našli nový systém orgánů státní správy , než bychom jej vyřešili , tak by musela být výplata kompenzačního bonusu zastavena . ps2017-049-01-003-005.u4.p11.s4
Přijetí senátního návrhu by tak nejen paralyzovalo stávající efektivní systém vyplácení kompenzačního bonusu , ale také vytvářelo obrovské pole pro právní nejistotu a vleklé právní spory . ps2017-049-01-003-005.u4.p11.s5
Došlo by k narušení legitimního očekávání ze strany podnikatelů a především k vytvoření nedůvodných rozdílů mezi nimi , mimo jiné podle toho , kdy o kompenzační bonus požádali . ps2017-049-01-003-005.u4.p12.s1
Považuji proto za nezbytné , aby na tomto místě jednoznačně zaznělo , že v případě přijetí senátního návrhu bude nutné , a opakuji to znovu , prosím , zavnímejte to , pozastavit vyplácení kompenzačního bonusu až do vyřešení všech rozpočtových a právních otázek , o kterých jsem dosud hovořila . ps2017-049-01-003-005.u4.p12.s2
Nalézt i za takto změněných podmínek řešení , které by nadále umožnilo poskytovat kompenzační bonus rychle , jednoduše a efektivně , by bylo nepochybně velmi obtížné a v tuto chvíli nemohu garantovat , že by se takový výsledek vůbec podařilo zajistit , už jenom proto , že tuto cestu mám za sebou se svými kolegy . ps2017-049-01-003-005.u4.p13.s1
Pomyslnými rukojmími debaty o financování samospráv se bohužel stali podnikatelé postižení současnou nelehkou situací . ps2017-049-01-003-005.u4.p13.s2
Senát měl přitom možnost svůj postoj k otázce spolupodílu obcí a krajů řešit paralelně bez toho , aby zdržoval , nebo v případě schválení dokonce zmařil rychlou a efektivní podporu pro podnikatele , která bez legislativní nápravy procesních aspektů a novely zákona o státním rozpočtu nebude možná . ps2017-049-01-003-005.u4.p14.s1
Tady bych chtěla ocenit v rámci spravedlivého přístupu , když mluvím o Senátu , postoj senátorského klubu ODS a několika dalších senátorů , kteří v rámci projednání předlohy v Senátu bojovali za takovýto konstruktivní přístup . ps2017-049-01-003-005.u4.p14.s2
Je to tady potřeba říct . ps2017-049-01-003-005.u4.p14.s3
A to , že návrh se vrátil zpět do Poslanecké sněmovny , bylo díky senátorům za KDU a hnutí STAN . ps2017-049-01-003-005.u4.p14.s4
Takže výsledné hlasování Senátu však svědčí o tom , že názor Senátu úplně černobílý rozhodně nebyl . ps2017-049-01-003-005.u4.p15.s1
Jsem si plně vědoma dosavadní nezastupitelné role municipalit a krajů při řešení situace , která nemá v novodobé historii naší země obdoby . ps2017-049-01-003-005.u4.p15.s2
Chci zdůraznit , že tak jako vláda operativně přistoupila k řadě opatření , aby ochránila zdraví všech občanů a omezila šíření pandemie , samosprávy pomáhaly zajistit ochranné prostředky a přispěly úctyhodným dílem k tomu , že se podařilo šíření nákazy dostat pod kontrolu . ps2017-049-01-003-005.u4.p15.s3
Bezprecedentní nároky na sociální systém v důsledku růstu nezaměstnanosti a zároveň náklady na záchranné programy k udržení práce , na přímou pomoc v podobě ošetřovného , na odpuštění pojistného či na opatření k zajištění zdraví a bezpečnosti představují zase břímě , které bez váhání nese na svých bedrech stát . ps2017-049-01-003-005.u4.p15.s4
Spolufinancování kompenzačního bonusu ze strany obcí a krajů považuji tedy za zcela legitimní , přičemž jejich náklady odpovídají jejich podílu na výnosu daně z příjmu fyzických osob ze závislé činnosti , tedy 23 , 58 % v případě obcí a 8 , 92 % v případě krajů . ps2017-049-01-003-005.u4.p15.s5
Z každých vyplacených 100 korun se tedy na kompenzačním bonusu podílí stát částkou ve výši cirka 68 korun , obce a kraje částkou ve výši 32 korun . ps2017-049-01-003-005.u4.p15.s6
Je to navlas stejný klíč , podle kterého se obcím a krajům přerozdělují prostředky ze sdílených daní v době růstu inkasa daní . ps2017-049-01-003-005.u4.p16.s1
Dovolte mi vyjádřit názor , že odmítat podíl samospráv na financování kompenzačního bonusu je krátkozraká politika . ps2017-049-01-003-005.u4.p16.s2
Bonus má totiž nejen zamezit ekonomickým ztrátám v důsledku pandemie , ale i podpořit ekonomickou aktivitu a spotřebu . ps2017-049-01-003-005.u4.p16.s3
Z toho přitom budou též těžit právě obecní a krajské rozpočty . ps2017-049-01-003-005.u4.p16.s4
Díky bonusu totiž bude pokles jejich příjmů ze sdílených daní menší , než kdyby k zavedení kompenzačního bonusu nedošlo . ps2017-049-01-003-005.u4.p16.s5
Podnikatelé , kterým bude přímá finanční podpora přiznána , začnou finanční prostředky utrácet . ps2017-049-01-003-005.u4.p16.s6
Na jedné straně tedy sice dočasně poklesnou příjmy samospráv z daní z příjmu fyzických osob ze závislé činnosti , ale tento výpadek se jim zároveň bude ihned kompenzovat v podobě vyšších příjmů na dani z přidané hodnoty , která patří také mezi sdílené daně , a tedy je i příjmem rozpočtů obcí a krajů , případně na dani z příjmu právnických osob . ps2017-049-01-003-005.u4.p16.s7
Podnikatelé díky kompenzačnímu bonusu budou moci překlenout současnou složitou situaci , pokračovat v podnikání a dál přispívat do veřejných rozpočtů . ps2017-049-01-003-005.u4.p17.s1
Díky kompenzačnímu bonusu a zrušení daně z nabytí nemovitých věcí , o čemž budeme jednat později , jejímž příjemcem je pouze státní rozpočet , zůstane ekonomickým subjektům o 50 , 1 miliardy korun více . ps2017-049-01-003-005.u4.p17.s2
To při konzervativním multiplikátoru spotřeby představuje vyšší inkaso DPH o 11 , 5 miliardy korun . ps2017-049-01-003-005.u4.p17.s3
Tedy dodatečný přínos pro obce ve výši 3 , 5 miliardy korun , pro kraje pak 1 , 2 miliardy korun . ps2017-049-01-003-005.u4.p17.s4
Také o tyto částky je tedy možné kalkulované dopady kompenzačního bonusu na místní rozpočty snížit . ps2017-049-01-003-005.u4.p17.s5
Skutečný dopad na obce se tak očekává ve výši minus 6 , 4 miliardy korun a na kraje ve výši minus 2 , 3 miliardy korun . ps2017-049-01-003-005.u4.p18.s1
Zde je třeba poznamenat , že aktuální daňová predikce Ministerstva financí k 7 . květnu 2020 počítá s meziročním poklesem daňových příjmů obcí cirka o 11 % a u krajů cirka o 12 , 6 % . ps2017-049-01-003-005.u4.p18.s2
Tato predikce přitom zohledňuje i dopady kompenzačního bonusu . ps2017-049-01-003-005.u4.p18.s3
Jedná se však pouze o krátkodobý efekt . ps2017-049-01-003-005.u4.p18.s4
Dlouhodobě je cílem opatření zachránit podnikání a pracovní místa a co nejrychleji je vrátit do jejich původního výkonu . ps2017-049-01-003-005.u4.p18.s5
Opatření tedy směřuje taktéž k tomu , aby se ve střednědobém horizontu vrátily fiskální příjmy do normálu . ps2017-049-01-003-005.u4.p18.s6
Nejsou proto vůbec namístě obavy o investiční projekty obcí . ps2017-049-01-003-005.u4.p18.s7
Mluvila o tom paní ministryně Dostálová především , takže nebudu opakovat argumenty , které z jejích úst zazněly . ps2017-049-01-003-005.u4.p18.s8
Ministerstvo financí si provedlo i zátěžový test , podle kterého jsou obce schopny bez vážnějších problémů zvládnout pokles z příjmů z daní až o 15 % díky stavu veřejných financí , aniž by si musely brát nové úvěry . ps2017-049-01-003-005.u4.p18.s9
To bych ještě ráda poznamenala . ps2017-049-01-003-005.u4.p19.s1
Hospodaření územních samospráv je přitom po letech bezprecedentního růstu daňových příjmů ve výborné kondici . ps2017-049-01-003-005.u4.p19.s2
Jak víte , za posledních pět let vzrostly daňové příjmy obcí o 75 miliard korun , což je nárůst o 44 % , krajům potom o 25 , 7 miliardy , tedy o 52 % . ps2017-049-01-003-005.u4.p19.s3
A k tomu přispělo samozřejmě i navýšení RUD mezi lety 2016 až 2018 , tedy bylo třikrát změněno rozpočtové určení daní ve prospěch obcí a krajů , tedy na úkor státního rozpočtu . ps2017-049-01-003-005.u4.p19.s4
Ale o tom už tady byla řeč . ps2017-049-01-003-005.u4.p20.s1
I proto jsem přesvědčena , že územní samosprávy mohou bez obav realizovat rozvojové záměry předpokládané pro letošní rok . ps2017-049-01-003-005.u4.p20.s2
A tak jak tady bylo řečeno , znovu opakuji a ujišťuji vás , že jsme připravení za tímto účelem podpořit rozpočty obcí a krajů masivními dotacemi . ps2017-049-01-003-005.u4.p20.s3
A jako ministryně financí jsem si vědoma , že nezadusit teď ekonomiku je zcela klíčové a tento proinvestiční přístup se nám všem nakonec vrátí . ps2017-049-01-003-005.u4.p20.s4
Věřím , že nalezneme v této složité době dostatek solidarity a soustředíme se na rychlou a spravedlivou pomoc naší ekonomice . ps2017-049-01-003-005.u4.p21.s1
Myslím , že byly shrnuty všechny důležité informace . ps2017-049-01-003-005.u4.p21.s2
A je zřetelně jasné , že marketingová akce s černými vlajkami visícími z některých radnic a petice vyzývající ke shození tohoto zákona jsou příliš nebezpečnou politickou hrou , ve které se hraje s osudy několika set tisíc zodpovědných , samostatných a podnikavých občanů České republiky . ps2017-049-01-003-005.u4.p21.s3
Vy všichni víte , že právě oni dnešní hlasování a dnešní jednání sledují ze všech nejpozorněji . ps2017-049-01-003-005.u4.p21.s4
Zástupci samospráv , kteří toto politikum za kulisami rozehráli , tady dnes převážně nejsou , nebudou hlasovat .