|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-05-26 ps2017-049-01-003-005 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

5. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 159/2020 Sb., o kompenzačním bonusu v souvislosti s krizovými opatřeními v souvislosti s výskytem koronaviru SARS CoV-2 /sněmovní tisk 850/2/ - vrácený Senátem

Date2020-05-26
Meetingps2017/049
Agenda Itemps2017/049/005
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/049schuz/s049040.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 592 • previousnext

ps2017-049-01-003-005.u1.p1.s1 5.
ps2017-049-01-003-005.u1.p1.s2 Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 159/2020 Sb., o kompenzačním bonusu v souvislosti s krizovými opatřeními v souvislosti s výskytem koronaviru SARS CoV-2 /sněmovní tisk 850/2/ - vrácený Senátem
ps2017-049-01-003-005.u1.p2.s1 Senát vrátil návrh zákona s pozměňovacími návrhy.
ps2017-049-01-003-005.u1.p2.s2 Jeho usnesení bylo doručeno jako sněmovní tisk 850/3.
ps2017-049-01-003-005.u1.p2.s3 Informace k pozměňovacím návrhům vám byly rozdány do vaší pošty.
ps2017-049-01-003-005.u1.p3.s1 Vítám mezi námi senátorku Šárku Jelínkovou a prosím, aby se za navrhovatele k usnesení Senátu a k předloženým pozměňovacím návrhům vyjádřila místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová.
ps2017-049-01-003-005.u1.p3.s2 Prosím, paní ministryně, máte slovo.
ps2017-049-01-003-005.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2017-049-01-003-005.u2.p1.s2 Dámy a pánové, dovolte mi uvést návrh novely zákona o kompenzačním bonusu.
ps2017-049-01-003-005.u2.p1.s3 Jedná se o téma mimořádného významu, protože nás nečeká nic menšího...
ps2017-049-01-003-005.u3.p1.s1 vám rozumím, paní ministryně, situace je rozjitřená a je pozdě.
ps2017-049-01-003-005.u3.p1.s2 Přesto poprosím o kolegy o větší klid v sále, aby věnovali pozornost předkládanému vyjádření.
ps2017-049-01-003-005.u4.p1.s1 Děkuji, pane místopředsedo.
ps2017-049-01-003-005.u4.p2.s1 Protože nás nečeká nic menšího, než rozhodování o tom, zda ti, kteří si to zaslouží a kteří to naléhavě potřebují, dostanou pomoc nebo nikoliv.
ps2017-049-01-003-005.u4.p2.s2 Jsou to přitom často lidé, kteří jsou nyní z velké části odkázaní na pomoc státu, protože v minulých měsících se jim dostalo minimálního, nebo také vůbec žádného příjmu z jejich podnikání.
ps2017-049-01-003-005.u4.p2.s3 Jsou to lidé, kteří nedostanou desátého ani patnáctého pravidelnou výplatu na svůj účet, ale stejně musí zaplatit složenky, nájem, hypotéku nebo došlé faktury od dodavatelů.
ps2017-049-01-003-005.u4.p3.s1 Dovolím si na základě vlastních poznatků z posledních několika dnů jednoznačně říci, že snaha vytvořit z této pomoci politikum je pro postižené podnikatele jen velmi obtížně srozumitelná.
ps2017-049-01-003-005.u4.p3.s2 Mým úkolem dnes je, abych vám vyložila všechny karty na stůl tak, jak ve skutečnosti jsou.
ps2017-049-01-003-005.u4.p3.s3 Abyste se mohli rozhodnout s tím nejčistším svědomím.
ps2017-049-01-003-005.u4.p3.s4 Upozorním vás na to, v čem jsou obavy nejhlasitěji prezentované pány Františkem Luklem, Stanislavem Polčákem a Janem Bartoškem přehnané.
ps2017-049-01-003-005.u4.p3.s5 Proč si myslím, že je správné tímto zákonem právě dnes, na tomto místě, našim podnikatelům společně a spravedlivě pomoci.
ps2017-049-01-003-005.u4.p4.s1 Připomenu, že novela zákona o kompenzačním bonusu rozšiřuje dosah tohoto efektivního nástroje pomoci podnikatelům také na společníky vybraných společností s ručením omezeným.
ps2017-049-01-003-005.u4.p4.s2 Vzhledem k tomu, že na potřebnosti tohoto rozšíření panovala všeobecná shoda na půdě obou komor Parlamentu, zaměřím se pouze na klíčový pozměňovací návrh, který byl přijat Senátem a se kterým zásadně nesouhlasím.
ps2017-049-01-003-005.u4.p5.s1 Kompenzační bonus byl od samého počátku rozpočtově koncipován jako vratka daně z příjmu fyzických osob ze závislé činnosti, která patří mezi sdílené daně.
ps2017-049-01-003-005.u4.p5.s2 Každému, kdo povědomí o tom, jak funguje daňový systém a jak se v něm projevují takzvané daňové bonusy, které v právním řádu nejsou žádnou novinkou, muselo být známo, že se na dopadech vyplácení bonusu budou podílet jak státní rozpočet, tak kraje a obce.
ps2017-049-01-003-005.u4.p5.s3 Notabene bylo to uvedeno i v důvodové zprávě, kde se hovoří o dopadu na veřejné rozpočty.
ps2017-049-01-003-005.u4.p6.s1 Senát nyní navrhuje, aby byl kompenzační bonus nově koncipován jako příspěvek fyzickým osobám poskytovaný ze státního rozpočtu.
ps2017-049-01-003-005.u4.p6.s2 Tímto způsobem by se kompenzační bonus namísto daňového bonusu hrazeného z příjmové strany veřejných rozpočtů fakticky stal dotací poskytovanou z výdajové strany státního rozpočtu.
ps2017-049-01-003-005.u4.p6.s3 A návrh Senátu použil přitom mylně, zřejmě vychází z domněnky, že pokud by nebyl kompenzační bonus výslovně označen jako dotace, bude zachován jeho daňový režim a vše bude fungovat stejně jako dosud, tak tomu ale není, a výsledek bude obdobný, jako kdyby šlo o dotaci.
ps2017-049-01-003-005.u4.p6.s4 Není totiž podstatné, jaké označení se zvolí, ale to, že jít namísto vratky daně o výdaj ze státního rozpočtu.
ps2017-049-01-003-005.u4.p7.s1 Dotační cestu poskytování kompenzačních bonusů jsme již od počátku vyhodnotili jako nevhodnou.
ps2017-049-01-003-005.u4.p7.s2 Nejsou přitom pravdivá tvrzení, že šlo o to, aby stát mohl tímto způsobem záměrně vysát rozpočty obcí.
ps2017-049-01-003-005.u4.p7.s3 Důvodem, proč jsme nezvolili dotační cestu, byla potřeba rychlé a efektivní pomoci podnikatelům, kdežto v tomto případě by dotační cesta neumožňovala rychlé a administrativně náročné řešení.
ps2017-049-01-003-005.u4.p8.s1 Představte si, že ten podnikatel, dnes OSVČ - a sami jste tady opakovaně uváděli, že to je jedna z nejúčinnějších pomocí, které stát vynaložil - že by namísto čestného prohlášení a do dvou dnů peněz na účtě, maximálně do tří, vyplňoval žádost o dotaci a vlastně by procesoval pro tuto částku Pětadvacítky, ono celkově pokud by to bylo za celé období, je to 44 500, procesoval dotaci a notabene by to bylo komplikovanější než v případě daňového bonusu, a to budu mluvit ještě o dalších věcech, které jsou s tím související, zejména by to nemohla procesovat Finanční správa.
ps2017-049-01-003-005.u4.p8.s2 Protože je nemožné z pohledu orgánů Finanční správy, kterým nebyla nikdy a není svěřena kompetence poskytování dotací a nejsou na takovou agendu ani prostě kompetenčně, ani technicky vybaveny, ale hlavně jde o tu kompetenci.
ps2017-049-01-003-005.u4.p8.s3 A udělat z orgánu, který za úkol mimo jiné nezávisle kontrolovat dodržování rozpočtových pravidel poskytovatele dotace, není systémové a není žádoucí.
ps2017-049-01-003-005.u4.p8.s4 A dosavadní zkušenost aplikační praxe správnost naší volby potvrdila.
ps2017-049-01-003-005.u4.p8.s5 Díky tomu, že je podpora vyplácena jako daňový bonus, na ni podnikatelé dosáhnout rychle a bez zbytečných průtahů, a to na rozdíl od jiných vládních programů, kde žádost i její realizace trvá delší dobu.
ps2017-049-01-003-005.u4.p9.s1 Finanční správa vyřizuje žádosti prakticky obratem a to z dělá, jak jsem řekla, nejlépe fungující přímou podporu pro podnikatele.
ps2017-049-01-003-005.u4.p9.s2 Není proto překvapením, že dotační cesta byla v případě kompenzačního bonusu odmítnuta i zástupci svazů a podnikatelských komor, kteří velmi plédovali za to, aby i v případě společníků malých společností s ručením omezeným byla zvolena daňová cesta a podpora byla vyplácena formou stávajícího kompenzačního bonusu.
ps2017-049-01-003-005.u4.p9.s3 Pokud zvažujete někteří z vás podporu novely ve znění navrženém Senátem, musím vás důrazně upozornit, že bych byla nucena, pokud by tato verze prošla - a prosím, říkám to s veškerou mírou odpovědnosti a vysvětlím to v následujícím svém vystoupení - musela bych výplatu kompenzačního bonusu okamžitě zastavit.
ps2017-049-01-003-005.u4.p10.s1 Senátní návrh je mimořádně problematický rovněž z právního a legislativního pohledu.
ps2017-049-01-003-005.u4.p10.s2 Kompenzační bonus je konstruován jako negativní daň spravovaná podle daňového řádu.
ps2017-049-01-003-005.u4.p10.s3 Oproti tomu výdaje státního rozpočtu se obecně řídí rozpočtovými pravidly, přičemž by bylo nutné analogicky použít pravidla určená pro dotace.
ps2017-049-01-003-005.u4.p10.s4 Ta jsou ale založena na zcela odlišných procesních postupech, než je správa daní.
ps2017-049-01-003-005.u4.p10.s5 Návrh Senátu tak vyvolává zásadní právní pochybnosti o tom, kterými pravidly by se vlastně správa kompenzačního bonusu měla napříště řídit.
ps2017-049-01-003-005.u4.p10.s6 Vzniklá nejistota by dopadla nejen na státní orgány, ale zejména na příjemce kompenzačního bonusu, kteří vlastně by neměli jasno o tom, která jsou jejich práva a povinnosti, a tyto negativní efekty by byly prohloubeny tím, že senátní návrh chce uvedenou změnu provést zpětně ve vztahu ke kompenzačnímu bonusu, který byl již vyplacen, aniž jakkoli takový krok odůvodňuje či poskytuje právní vodítko pro postup v takové situaci.
ps2017-049-01-003-005.u4.p10.s7 Senát doslova mění pravidla hry v jejím průběhu a vůči státu i vůči příjemcům kompenzačního bonusu se dopouští tzv. pravé retroaktivity, která je z ústavního pohledu nepřípustná.
ps2017-049-01-003-005.u4.p11.s1 Takže bych stála, Ministerstvo financí, Finanční správa, ale především by to bylo moje rozhodnutí, před obtížnou volbou, jak vůbec zákon aplikovat, zda nutit žadatele o znovupodání žádosti o dotaci, kdo by to procesoval, protože Finanční správa by takto vlastně postupovat nemohla, jestli požadovat vyplacené prostředky zpět, protože nově by vlastně nemohly být zpětně vyplaceny.
ps2017-049-01-003-005.u4.p11.s2 Celé tyto otázky by se vyrojily.
ps2017-049-01-003-005.u4.p11.s3 A do doby, než by byly zodpovězeny, než bychom našli nový systém orgánů státní správy, než bychom jej vyřešili, tak by musela být výplata kompenzačního bonusu zastavena.
ps2017-049-01-003-005.u4.p11.s4 Přijetí senátního návrhu by tak nejen paralyzovalo stávající efektivní systém vyplácení kompenzačního bonusu, ale také vytvářelo obrovské pole pro právní nejistotu a vleklé právní spory.
ps2017-049-01-003-005.u4.p11.s5 Došlo by k narušení legitimního očekávání ze strany podnikatelů a především k vytvoření nedůvodných rozdílů mezi nimi, mimo jiné podle toho, kdy o kompenzační bonus požádali.
ps2017-049-01-003-005.u4.p12.s1 Považuji proto za nezbytné, aby na tomto místě jednoznačně zaznělo, že v případě přijetí senátního návrhu bude nutné, a opakuji to znovu, prosím, zavnímejte to, pozastavit vyplácení kompenzačního bonusu do vyřešení všech rozpočtových a právních otázek, o kterých jsem dosud hovořila.
ps2017-049-01-003-005.u4.p12.s2 Nalézt i za takto změněných podmínek řešení, které by nadále umožnilo poskytovat kompenzační bonus rychle, jednoduše a efektivně, by bylo nepochybně velmi obtížné a v tuto chvíli nemohu garantovat, že by se takový výsledek vůbec podařilo zajistit, jenom proto, že tuto cestu mám za sebou se svými kolegy.
ps2017-049-01-003-005.u4.p13.s1 Pomyslnými rukojmími debaty o financování samospráv se bohužel stali podnikatelé postižení současnou nelehkou situací.
ps2017-049-01-003-005.u4.p13.s2 Senát měl přitom možnost svůj postoj k otázce spolupodílu obcí a krajů řešit paralelně bez toho, aby zdržoval, nebo v případě schválení dokonce zmařil rychlou a efektivní podporu pro podnikatele, která bez legislativní nápravy procesních aspektů a novely zákona o státním rozpočtu nebude možná.
ps2017-049-01-003-005.u4.p14.s1 Tady bych chtěla ocenit v rámci spravedlivého přístupu, když mluvím o Senátu, postoj senátorského klubu ODS a několika dalších senátorů, kteří v rámci projednání předlohy v Senátu bojovali za takovýto konstruktivní přístup.
ps2017-049-01-003-005.u4.p14.s2 Je to tady potřeba říct.
ps2017-049-01-003-005.u4.p14.s3 A to, že návrh se vrátil zpět do Poslanecké sněmovny, bylo díky senátorům za KDU a hnutí STAN.
ps2017-049-01-003-005.u4.p14.s4 Takže výsledné hlasování Senátu však svědčí o tom, že názor Senátu úplně černobílý rozhodně nebyl.
ps2017-049-01-003-005.u4.p15.s1 Jsem si plně vědoma dosavadní nezastupitelné role municipalit a krajů při řešení situace, která nemá v novodobé historii naší země obdoby.
ps2017-049-01-003-005.u4.p15.s2 Chci zdůraznit, že tak jako vláda operativně přistoupila k řadě opatření, aby ochránila zdraví všech občanů a omezila šíření pandemie, samosprávy pomáhaly zajistit ochranné prostředky a přispěly úctyhodným dílem k tomu, že se podařilo šíření nákazy dostat pod kontrolu.
ps2017-049-01-003-005.u4.p15.s3 Bezprecedentní nároky na sociální systém v důsledku růstu nezaměstnanosti a zároveň náklady na záchranné programy k udržení práce, na přímou pomoc v podobě ošetřovného, na odpuštění pojistného či na opatření k zajištění zdraví a bezpečnosti představují zase břímě, které bez váhání nese na svých bedrech stát.
ps2017-049-01-003-005.u4.p15.s4 Spolufinancování kompenzačního bonusu ze strany obcí a krajů považuji tedy za zcela legitimní, přičemž jejich náklady odpovídají jejich podílu na výnosu daně z příjmu fyzických osob ze závislé činnosti, tedy 23,58 % v případě obcí a 8,92 % v případě krajů.
ps2017-049-01-003-005.u4.p15.s5 Z každých vyplacených 100 korun se tedy na kompenzačním bonusu podílí stát částkou ve výši cirka 68 korun, obce a kraje částkou ve výši 32 korun.
ps2017-049-01-003-005.u4.p15.s6 Je to navlas stejný klíč, podle kterého se obcím a krajům přerozdělují prostředky ze sdílených daní v době růstu inkasa daní.
ps2017-049-01-003-005.u4.p16.s1 Dovolte mi vyjádřit názor, že odmítat podíl samospráv na financování kompenzačního bonusu je krátkozraká politika.
ps2017-049-01-003-005.u4.p16.s2 Bonus totiž nejen zamezit ekonomickým ztrátám v důsledku pandemie, ale i podpořit ekonomickou aktivitu a spotřebu.
ps2017-049-01-003-005.u4.p16.s3 Z toho přitom budou též těžit právě obecní a krajské rozpočty.
ps2017-049-01-003-005.u4.p16.s4 Díky bonusu totiž bude pokles jejich příjmů ze sdílených daní menší, než kdyby k zavedení kompenzačního bonusu nedošlo.
ps2017-049-01-003-005.u4.p16.s5 Podnikatelé, kterým bude přímá finanční podpora přiznána, začnou finanční prostředky utrácet.
ps2017-049-01-003-005.u4.p16.s6 Na jedné straně tedy sice dočasně poklesnou příjmy samospráv z daní z příjmu fyzických osob ze závislé činnosti, ale tento výpadek se jim zároveň bude ihned kompenzovat v podobě vyšších příjmů na dani z přidané hodnoty, která patří také mezi sdílené daně, a tedy je i příjmem rozpočtů obcí a krajů, případně na dani z příjmu právnických osob.
ps2017-049-01-003-005.u4.p16.s7 Podnikatelé díky kompenzačnímu bonusu budou moci překlenout současnou složitou situaci, pokračovat v podnikání a dál přispívat do veřejných rozpočtů.
ps2017-049-01-003-005.u4.p17.s1 Díky kompenzačnímu bonusu a zrušení daně z nabytí nemovitých věcí, o čemž budeme jednat později, jejímž příjemcem je pouze státní rozpočet, zůstane ekonomickým subjektům o 50,1 miliardy korun více.
ps2017-049-01-003-005.u4.p17.s2 To při konzervativním multiplikátoru spotřeby představuje vyšší inkaso DPH o 11,5 miliardy korun.
ps2017-049-01-003-005.u4.p17.s3 Tedy dodatečný přínos pro obce ve výši 3,5 miliardy korun, pro kraje pak 1,2 miliardy korun.
ps2017-049-01-003-005.u4.p17.s4 Také o tyto částky je tedy možné kalkulované dopady kompenzačního bonusu na místní rozpočty snížit.
ps2017-049-01-003-005.u4.p17.s5 Skutečný dopad na obce se tak očekává ve výši minus 6,4 miliardy korun a na kraje ve výši minus 2,3 miliardy korun.
ps2017-049-01-003-005.u4.p18.s1 Zde je třeba poznamenat, že aktuální daňová predikce Ministerstva financí k 7. květnu 2020 počítá s meziročním poklesem daňových příjmů obcí cirka o 11 % a u krajů cirka o 12,6 %.
ps2017-049-01-003-005.u4.p18.s2 Tato predikce přitom zohledňuje i dopady kompenzačního bonusu.
ps2017-049-01-003-005.u4.p18.s3 Jedná se však pouze o krátkodobý efekt.
ps2017-049-01-003-005.u4.p18.s4 Dlouhodobě je cílem opatření zachránit podnikání a pracovní místa a co nejrychleji je vrátit do jejich původního výkonu.
ps2017-049-01-003-005.u4.p18.s5 Opatření tedy směřuje taktéž k tomu, aby se ve střednědobém horizontu vrátily fiskální příjmy do normálu.
ps2017-049-01-003-005.u4.p18.s6 Nejsou proto vůbec namístě obavy o investiční projekty obcí.
ps2017-049-01-003-005.u4.p18.s7 Mluvila o tom paní ministryně Dostálová především, takže nebudu opakovat argumenty, které z jejích úst zazněly.
ps2017-049-01-003-005.u4.p18.s8 Ministerstvo financí si provedlo i zátěžový test, podle kterého jsou obce schopny bez vážnějších problémů zvládnout pokles z příjmů z daní o 15 % díky stavu veřejných financí, aniž by si musely brát nové úvěry.
ps2017-049-01-003-005.u4.p18.s9 To bych ještě ráda poznamenala.
ps2017-049-01-003-005.u4.p19.s1 Hospodaření územních samospráv je přitom po letech bezprecedentního růstu daňových příjmů ve výborné kondici.
ps2017-049-01-003-005.u4.p19.s2 Jak víte, za posledních pět let vzrostly daňové příjmy obcí o 75 miliard korun, což je nárůst o 44 %, krajům potom o 25,7 miliardy, tedy o 52 %.
ps2017-049-01-003-005.u4.p19.s3 A k tomu přispělo samozřejmě i navýšení RUD mezi lety 2016 2018, tedy bylo třikrát změněno rozpočtové určení daní ve prospěch obcí a krajů, tedy na úkor státního rozpočtu.
ps2017-049-01-003-005.u4.p19.s4 Ale o tom tady byla řeč.
ps2017-049-01-003-005.u4.p20.s1 I proto jsem přesvědčena, že územní samosprávy mohou bez obav realizovat rozvojové záměry předpokládané pro letošní rok.
ps2017-049-01-003-005.u4.p20.s2 A tak jak tady bylo řečeno, znovu opakuji a ujišťuji vás, že jsme připravení za tímto účelem podpořit rozpočty obcí a krajů masivními dotacemi.
ps2017-049-01-003-005.u4.p20.s3 A jako ministryně financí jsem si vědoma, že nezadusit teď ekonomiku je zcela klíčové a tento proinvestiční přístup se nám všem nakonec vrátí.
ps2017-049-01-003-005.u4.p20.s4 Věřím, že nalezneme v této složité době dostatek solidarity a soustředíme se na rychlou a spravedlivou pomoc naší ekonomice.
ps2017-049-01-003-005.u4.p21.s1 Myslím, že byly shrnuty všechny důležité informace.
ps2017-049-01-003-005.u4.p21.s2 A je zřetelně jasné, že marketingová akce s černými vlajkami visícími z některých radnic a petice vyzývající ke shození tohoto zákona jsou příliš nebezpečnou politickou hrou, ve které se hraje s osudy několika set tisíc zodpovědných, samostatných a podnikavých občanů České republiky.
ps2017-049-01-003-005.u4.p21.s3 Vy všichni víte, že právě oni dnešní hlasování a dnešní jednání sledují ze všech nejpozorněji.
ps2017-049-01-003-005.u4.p21.s4 Zástupci samospráv, kteří toto politikum za kulisami rozehráli, tady dnes převážně nejsou, nebudou hlasovat.

Text viewDownload CoNNL-U