ps2017-045-01-006-010.u1.p1.s1
10 . ps2017-045-01-006-010.u1.p1.s2
Návrh zákona , kterým se mění zákon č . 280 / 2009 Sb . , daňový řád , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 580 / 5 / - vrácený Senátem ps2017-045-01-006-010.u1.p2.s1
Senát vrátil návrh zákona s pozměňovacími návrhy . ps2017-045-01-006-010.u1.p2.s2
Jeho usnesení jsme obdrželi jako sněmovní tisk 580 / 6 . ps2017-045-01-006-010.u1.p2.s3
Informace k pozměňovacím návrhům vám byly rozdány do vaší pošty . ps2017-045-01-006-010.u1.p2.s4
Vítám mezi námi senátora Tomáše Goláně a prosím , aby se za navrhovatele k usnesení Senátu a k předloženým pozměňovacím návrhům vyjádřila místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová . ps2017-045-01-006-010.u1.p2.s5
Tak paní ministryně , máte slovo . ps2017-045-01-006-010.u1.p2.s6
Prosím . ps2017-045-01-006-010.u2.p1.s1
Děkuji za slovo , pane místopředsedo . ps2017-045-01-006-010.u2.p1.s2
Dámy a pánové , s ohledem na to , že obsah návrhu zákona jsem zde již několikrát podrobně představila a proběhla zde i podrobná diskuse o jednotlivých tématech , dovolím si v současné chvíli spíše připomenout a zdůraznit ta opatření , která mají potenciál pomoci ve stávající nelehké situaci . ps2017-045-01-006-010.u2.p2.s1
Současné události ukazují , jak důležitá je možnost elektronické komunikace s úřady , ale zároveň ukazují , že ne každý je k takové komunikaci plně vybaven . ps2017-045-01-006-010.u2.p2.s2
Tím narážím zejména na to , že ne každý má zřízenou datovou schránku nebo vlastní uznávaný elektronický podpis , a i když je schopen daňové přiznání zpracovat na počítači a odeslat správci daně , nemá dle současné právní úpravy možnost toto své podání autorizovat dálkově . ps2017-045-01-006-010.u2.p3.s1
Součástí navrhovaných změn je vedle vytvoření legislativních předpokladů pro realizaci portálu MOJE daně též rozšíření způsobů , jimiž lze potvrdit , že podání odeslala skutečně osoba v něm uvedená . ps2017-045-01-006-010.u2.p3.s2
Rozšíří se také okruh informací , které si bude moci jednotlivec opatřit z domova prostřednictvím internetu bez nutnosti navštívit úřad . ps2017-045-01-006-010.u2.p3.s3
V rámci úpravy kontrolních postupů je díky navrženým změnám otevřen prostor pro distanční komunikaci . ps2017-045-01-006-010.u2.p3.s4
Daňová kontrola tak bude moci v řadě případů probíhat i na dálku bez nutnosti osobní návštěvy úřadu nebo úředníka . ps2017-045-01-006-010.u2.p3.s5
Současně platí , že při hledání optimální formy komunikace se bude přihlížet k preferencím kontrolované osoby . ps2017-045-01-006-010.u2.p3.s6
Současná úprava naopak nutí správce daně , aby si k provedení některých úkonů zajistil osobní účast daňového subjektu . ps2017-045-01-006-010.u2.p4.s1
Výrazné snížení úroku z prodlení a úroku z posečkané částky považuji za velmi důležitý signál pro všechny , kteří se dostanou v důsledku stávající krize do situace , kdy nebudou moci splácet své nedoplatky . ps2017-045-01-006-010.u2.p4.s2
Ne každý totiž bude splňovat podmínky pro úplné prominutí úroku , neboť nedokáže naplnit stanovená kritéria zajišťující , aby nedocházelo k nedovolené veřejné podpoře . ps2017-045-01-006-010.u2.p4.s3
Snížení úroku naopak představuje plošné a trvale pozitivní opatření . ps2017-045-01-006-010.u2.p4.s4
Současně dochází k významnému zvýšení limitu pro vznik úroku , a to z 200 korun na 1 000 korun , což se projeví tak , že se pro malé a střední subjekty významně zvýší tolerance pro prodlení s platbou daně . ps2017-045-01-006-010.u2.p4.s5
Platí , že čím menší je daň , tím větší je tolerance . ps2017-045-01-006-010.u2.p4.s6
Příklady na jednotlivých číslech jsem tu již několikrát ukazovala a najdete je i v důvodové zprávě . ps2017-045-01-006-010.u2.p4.s7
Domnívám se , že tuto změnu v současné tíživé situaci ocení řada subjektů , a to zejména těch nejmenších . ps2017-045-01-006-010.u2.p5.s1
Pro ty , kteří mají zadržované nadměrné odpočty na dani z přidané hodnoty z důvodu zahájení kontrolního postupu , bude vítaným opatřením zavedení zálohy na daňový odpočet umožňující vyplacení nesporné části nárokované částky ještě před skončením tohoto kontrolního postupu . ps2017-045-01-006-010.u2.p5.s2
To si ovšem vyžádá prodloužení lhůty pro vyhledávací činnost správce daně o 15 dní , neboť správce daně bude muset nově při zpracování každého uplatněného nároku posoudit nejen to , zda je uplatněná částka sporná , nebo nesporná , ale též v jakém rozsahu by mohl určit výši případné zálohy . ps2017-045-01-006-010.u2.p5.s3
Výsledek takového posouzení pak musí sdělit daňovému subjektu při zahájení kontrolního postupu , což je pro ty z vás , kteří v minulosti tvrdili opak , výslovně uvedeno v § 174 odst . 3 daňového řádu . ps2017-045-01-006-010.u2.p5.s4
Chápu nicméně , že toto prodloužení lhůty pro vrácení nadměrného odpočtu může nelibě vnímat ta část plátců daně z přidané hodnoty , kteří se zadržováním svých nadměrných odpočtů nemívají problém a nevěří tomu , že prodloužení doby pro vyhledávací činnost povede ke zvýšení kvality kontrolní činnosti . ps2017-045-01-006-010.u2.p6.s1
V rámci projednání návrhu zákona v Senátu byl při vědomí stávající nelehké situace proto načten pozměňovací návrh připravený ve spolupráci s Ministerstvem financí odsouvající účinnost těchto ustanovení , která se týkají zavedení zálohy na daňový odpočet , a s tím související prodloužení lhůty pro vrácení nadměrného odpočtu , avšak tento návrh bohužel nezískal podporu . ps2017-045-01-006-010.u2.p6.s2
Senát místo toho navrhl pozměňovací návrhy do značné míry opakující dřívější neúspěšné pozměňovací návrhy uplatněné již v Poslanecké sněmovně , případně přišel s dalšími tématy prezentovanými jako legislativně technické úpravy a opravy , zatímco se jedná o ryze věcné změny popírající smysl některých vládou navržených opatření . ps2017-045-01-006-010.u2.p6.s3
Asi nejvíce viditelnou změnou je úprava negující prodloužení lhůty pro vrácení nadměrného odpočtu , která je navíc učiněna tím nejméně vhodným legislativním způsobem , neboť neúměrně zkrátí i lhůty pro vrácení přeplatků na jiných daních , čímž se stanou prakticky nesplnitelnými . ps2017-045-01-006-010.u2.p7.s1
Vzhledem k tomu , že Senát nepodpořil mnou iniciovaný návrh na dočasné odložení účinnosti ustanovení týkající se zálohy na daňový odpočet a s tím související faktické prodloužení lhůty pro vrácení nadměrného odpočtu na dani z přidané hodnoty , rozhodla jsem se obdobného výsledku dosáhnout cestou zvláštního zákona předloženého ve stavu legislativní nouze . ps2017-045-01-006-010.u2.p7.s2
V pondělí 20 . dubna 2020 byl proto vládou schválen návrh zákona o správě daňového odpočtu v souvislosti s krizovými opatřeními v souvislosti s výskytem koronaviru a následně předložen Poslanecké sněmovně . ps2017-045-01-006-010.u2.p7.s3
Cílem je posunout faktickou účinnost uvedených dvou změn na 1 . leden 2021 . ps2017-045-01-006-010.u2.p8.s1
Ačkoli se pozměňovací návrhy Senátu v této fázi posuzují jako jeden celek , nemohla bych s jednotlivými změnami souhlasit , ani kdyby byly uplatněny izolovaně . ps2017-045-01-006-010.u2.p8.s2
Prosím vás proto o odmítnutí Senátem navržených změn a o schválení návrhu zákona v tom znění , které už bylo jednou schváleno touto Poslaneckou sněmovnou . ps2017-045-01-006-010.u2.p8.s3
Děkuji vám za pozornost . ps2017-045-01-006-010.u3.p1.s1
Tak nyní prosím , aby se slova ujal senátor Tomáš Goláň . ps2017-045-01-006-010.u3.p1.s2
Tak pane senátore , máte slovo . ps2017-045-01-006-010.u4.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážená vládo , vážené poslankyně , vážení poslanci , jedná se o velmi odbornou novelu a velmi rozsáhlou novelu daňového řádu . ps2017-045-01-006-010.u4.p1.s2
Proto vás prosím , abyste uvážili , jakým způsobem se k tomu budete stavět zejména v situaci , kdy se nacházíme v jakési hospodářské krizi a kdy tlak na podnikatele je obrovský , jak psychický , tak finanční . ps2017-045-01-006-010.u4.p2.s1
Souhlasím se vším , co tady paní ministryně řekla . ps2017-045-01-006-010.u4.p2.s2
Samozřejmě všechny věci , které tady jmenovala , jsou posunem dopředu , jsou výbornou věcí , která podnikatelům může samozřejmě pomoci . ps2017-045-01-006-010.u4.p2.s3
Ale změny , které Senát přijal , jsou jakousi jistotou do budoucna . ps2017-045-01-006-010.u4.p3.s1
Když se bavíme o prodloužení o 15 dnů lhůty pro vrácení nadměrného odpočtu , musíme si uvědomit , že od roku 1993 nám stačila 30 denní lhůta na prověřování nadměrného odpočtu . ps2017-045-01-006-010.u4.p3.s2
V době , kdy máme instrumenty , jako je kontrolní hlášení , kdy všechna podání jsou podávána elektronicky , najednou zcela účelově tuhle lhůtu prodlužujeme o 15 dnů . ps2017-045-01-006-010.u4.p3.s3
Není k tomu žádný důvod , žádný racionální důvod , který by tohle ospravedlnil . ps2017-045-01-006-010.u4.p3.s4
Zvláště za situace , kdy podnikatelé čekají na každou korunu , prodlužovat vrácení nadměrného odpočtu o 15 dnů mi připadá jako docela nesystémové a jistým způsobem nemorální . ps2017-045-01-006-010.u4.p4.s1
V rámci novely daňového řádu , která přišla do Senátu , došlo k úpravě stávající právní normy takovým způsobem , který je často v rozporu s recentní judikaturou Nejvyššího správního soudu . ps2017-045-01-006-010.u4.p4.s2
Jedná se například o situaci , kdy nebude přihlíženo k přeplatkům na účtu po tu dobu , než bude ukončena kontrola . ps2017-045-01-006-010.u4.p4.s3
Jako příklad uvedu , že prochází vlastně firma kontrolou , nějakým způsobem ta firma má strach , že bude úročena úrokem z prodlení , proto - aniž ještě je kontrola ukončena - zaplatí tu případnou budoucí částku na účet správce daně . ps2017-045-01-006-010.u4.p5.s1
Doposud Nejvyšší správní soud jasně říkal , že po tu dobu musí být přihlíženo k tomu , že tam je zaplaceno , že ty peníze má ve své dispozici správce daně , a proto je nelze úročit . ps2017-045-01-006-010.u4.p5.s2
Novelou daňového řádu , která nám byla předložena do Senátu , je toto neúročení odstraněno , to znamená , že správce daně může mít i tři roky případnou doměřenou částku na svém účtu , a přesto k tomuto přeplatku nepřihlíží a začne se k němu přihlížet až v okamžiku , kdy bude daň doměřena . ps2017-045-01-006-010.u4.p6.s1
Takových ustanovení je tam více . ps2017-045-01-006-010.u4.p6.s2
Je tam i ustanovení , které vlastně bylo od roku 1993 i v původním zákoně o správně daní a poplatků , a to byla situace , kdy pokud správce daně neoprávněně provedl exekuci , musel platit tomu poškozenému daňovému subjektu částku úroku prodlení ve dvojnásobné výši . ps2017-045-01-006-010.u4.p6.s3
To bylo i v daňovém řádu vlastně do té novely , kterou jste nám do Senátu předložili . ps2017-045-01-006-010.u4.p6.s4
Jeden z pozměňovacích návrhů právě tuto situaci napravuje a nechává hodnotu toho úroku v dvojnásobné výši , tak jak tomu bylo doposud . ps2017-045-01-006-010.u4.p7.s1
Další situací , kterou jsme se zabývali v Senátu , je jakýsi princip předvídatelnosti práva . ps2017-045-01-006-010.u4.p7.s2
V případě elektronických podání všechna ministerstva , všechny zákony mají strukturu a formát elektronických podání danou zákonem tak , jak to vyžaduje Ústavní soud . ps2017-045-01-006-010.u4.p7.s3
To znamená , že případně když podáváte elektronicky , je vše dáno vyhláškou . ps2017-045-01-006-010.u4.p7.s4
Tuto situaci napravuje i legislativně i vlastně tento pozměňovací návrh , který říká , že v případě povinného elektronického podání je nutno , aby vyhláškou stanovilo Ministerstvo financí strukturu a formát . ps2017-045-01-006-010.u4.p7.s5
Jedná se o to , aby nemohla být tahle věc , ta struktura a formát , měněna jenom nějakým opatřením Ministerstva financí , které se zveřejní na stránkách , ale aby musela projít legislativním procesem . ps2017-045-01-006-010.u4.p7.s6
Tím je zachována jakási jistota těch daňových poplatníků . ps2017-045-01-006-010.u4.p7.s7
Ono si řeknete , je to formální záležitost , ale musíme si uvědomit , že pokud daň z přidané hodnoty není podána v předepsané struktuře a formátu , takové podání se považuje za neplatné , se všemi účinky , se všemi pokutami a se všemi úroky z prodlení za to pozdní podání . ps2017-045-01-006-010.u4.p8.s1
Vidíte , že to jsou vlastně věci , které nemají žádný dopad na státní rozpočet a žádným způsobem se nesnaží ulevit daňovým poplatníkům , nejdou proti účelu a smyslu té právní úpravy , ale jdou prostě pro poplatníky směrem právní jistoty a směrem určitých mezí , které tady byly i dříve nastaveny . ps2017-045-01-006-010.u4.p9.s1
Jedna z věcí , která byla v zákonech původní od roku 1993 a v daňovém řádu i do roku 2015 , je určitý strop pro úročení úroku z prodlení . ps2017-045-01-006-010.u4.p9.s2
Zvláště za situace , kdy dneska se budou dostávat ti poplatníci do situace , kdy jim bude úrok z prodlení počítán , je nutné , aby byl zastropován tak , jak to bylo v minulosti . ps2017-045-01-006-010.u4.p9.s3
Vždycky v daňovém řádu bylo - a bylo to výsledkem konsenzu všech politických stran , když se daňový řád v roce 2008 přijímal - že úročíme případné nedoplatek pouze po dobu pěti let . ps2017-045-01-006-010.u4.p9.s4
Pouze po dobu pěti let . ps2017-045-01-006-010.u4.p9.s5
A dneska v situaci , kdy se to v roce 2015 odstranilo , úročíme případné nedoplatky naprosto bez jakéhokoliv omezení , to znamená , navždy . ps2017-045-01-006-010.u4.p10.s1
Když se podíváme prakticky , na koho to dopadá , ti největší podvodníci mají eseróčka , která jsou psána na bílé koně , a těch se vlastně opravdu ty nedoplatky nedotknou . ps2017-045-01-006-010.u4.p10.s2
Ale já znám situace , kdy se to dotýká manželek , kdy manžel byl podnikatel , utekl a ty manželky to doplácejí , a dříve se vždycky dostaly do situace , že za pět let se to úročení zastavilo , a teď se to úročení nezastaví . ps2017-045-01-006-010.u4.p10.s3
Ony to doplácejí celý život . ps2017-045-01-006-010.u4.p10.s4
A takovýmto způsobem si myslím , že bychom se měli vrátit k tomu , co tady bylo dříve . ps2017-045-01-006-010.u4.p11.s1
Jedná se v tom pozměňovacím návrhu o další jakési právní jistoty pro poplatníky v případě kontrol . ps2017-045-01-006-010.u4.p11.s2
V případě , že výsledek kontroly - to všichni víme , co je , prostě kontrolní úřad dospěje k nějakému závěru - je sdělován ústně daňovému subjektu , v té současné úpravě , která přišla k nám do Senátu , nedostane lhůtu tento poplatník k vyjádření , pokud si o to nepožádá . ps2017-045-01-006-010.u4.p11.s3
To si myslím , že je úplně obrácená situace . ps2017-045-01-006-010.u4.p11.s4
Ten poplatník by měl dostat automaticky patnáctidenní lhůtu k vyjádření , pokud se té lhůty sám dobrovolně nevzdá . ps2017-045-01-006-010.u4.p11.s5
Ale dneska ten zákon , tak jak jste nám ho poslali do Senátu , zbavuje možnosti patnáctidenní lhůty k vyjádření se k výsledku kontrolních zjištění . ps2017-045-01-006-010.u4.p11.s6
Ten výsledek kontrolního zjištění je velice , velice důležitá materie , protože tam je poslední okamžik , kdy poplatník může nějakým způsobem tento výsledek zvrátit a může nějakým způsobem navrhovat další svědky , další důkazní prostředky a jiné listiny , které by svědčily v jeho prospěch . ps2017-045-01-006-010.u4.p11.s7
A pokud tu lhůtu nedostane automaticky , tak v tom případě je zbaven procesní ochrany , což je protiústavní . ps2017-045-01-006-010.u4.p12.s1
Já jsem tady shrnul všechny ty nejdůležitější body . ps2017-045-01-006-010.u4.p12.s2
Já se ještě podívám , jestli jsem na něco nezapomněl , ale myslím si , že když vám to takhle říkám , tak jsem shrnul všechny body , není tam nic , co by státu bránilo ve výkonu finanční správy , ve výkonu kontroly a ve výkonu dohledu . ps2017-045-01-006-010.u4.p12.s3
Není tam nic , co by poplatníky znevýhodňovalo , a nemá to žádný dopad na státní rozpočet . ps2017-045-01-006-010.u4.p12.s4
Proto vás prosím , abyste se nad tímto pozměňovacím návrhem , který přišel ze Senátu , zamysleli a zkusili i v kontextu této situace pro něj hlasovat . ps2017-045-01-006-010.u4.p12.s5
Děkuji . ps2017-045-01-006-010.u5.p1.s1
Nyní se táži , zdali se chce k předloženým pozměňovacím návrhům Senátu vyjádřit zpravodajka garančního výboru , což byl rozpočtový výbor . ps2017-045-01-006-010.u5.p1.s2
Nechcete , paní poslankyně , Miloslava Vostrá . ps2017-045-01-006-010.u5.p1.s3
Takže já otevírám rozpravu a s přednostním právem mám tady písemnou přihlášku předsedy klubu TOP 09 Miroslava Kalouska a připraví se pan poslanec Mikuláš Ferjenčík . ps2017-045-01-006-010.u5.p1.s4
Pane poslanče , máte slovo , prosím . ps2017-045-01-006-010.u6.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-045-01-006-010.u6.p1.s2
Dámy a pánové , já budu velmi stručný . ps2017-045-01-006-010.u6.p1.s3
Týká se to samozřejmě toho stěžejního problému , onoho prodloužení z třiceti na pětačtyřicet dnů . ps2017-045-01-006-010.u6.p1.s4
Pokud bychom to schválili v onom původním vládním návrhu , tak jdeme přímo proti všem vládním opatřením na podporu podnikání a poskytnutí likvidity těžce zkoušenému podnikatelskému sektoru . ps2017-045-01-006-010.u6.p1.s5
A to samozřejmě čím menší subjekt , tím hůře bude tuto prodlevu v cash flow snášet z těch třicet na pětačtyřicet dní . ps2017-045-01-006-010.u6.p1.s6
Je tu 24 miliard . ps2017-045-01-006-010.u6.p1.s7
To jsou opravdu nemalé peníze pro plátce DPH . ps2017-045-01-006-010.u6.p1.s8
24 miliard , o kterých bude časově vylepšeno cash flow státu a zhoršeno cash flow plátců DPH . ps2017-045-01-006-010.u6.p1.s9
To je státu , nejenom státu , ale veřejných rozpočtů , protože DPH je sdílená daň .