ps2017-044-02-003-004.u1.p1.s1
4 . ps2017-044-02-003-004.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 23 / 2017 Sb . , o pravidlech rozpočtové odpovědnosti , ve znění zákona č . 277 / 2019 Sb . / sněmovní tisk 812 / - zkrácené jednání ps2017-044-02-003-004.u1.p2.s1
Protože máme projednávat tento tisk ve zkráceném jednání , tak je potřeba podle § 99 odst . 5 posoudit , zda jsou podmínky pro projednání zmiňovaného návrhu zákona ve zkráceném jednání . ps2017-044-02-003-004.u1.p2.s2
Otevírám ke zkrácenému jednání rozpravu . ps2017-044-02-003-004.u1.p2.s3
Nikoho . . . ps2017-044-02-003-004.u1.p2.s4
Už vidím . ps2017-044-02-003-004.u1.p2.s5
Pan poslanec Ferjenčík . ps2017-044-02-003-004.u1.p2.s6
Nyní tedy diskutujeme k tomu , zda trvají podmínky pro projednání ve zkráceném jednání . ps2017-044-02-003-004.u1.p2.s7
Máte slovo . ps2017-044-02-003-004.u2.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2017-044-02-003-004.u2.p1.s2
Tento tisk řeší státní rozpočet na rok 2021 . ps2017-044-02-003-004.u2.p1.s3
Není absolutně žádný důvod projednávat ho v legislativní nouzi ve zkrácené rozpravě v tomhle zkráceném režimu . ps2017-044-02-003-004.u2.p1.s4
S tím naprosto nesouhlasím a myslím si , že je to flagrantní zneužití toho nouzového stavu a legislativní nouze . ps2017-044-02-003-004.u2.p1.s5
Skutečně je možné tento zákon projednat řádně . ps2017-044-02-003-004.u2.p1.s6
Prosím o zamítnutí tohoto návrhu . ps2017-044-02-003-004.u3.p1.s1
Kolega Skopeček nyní , také k podmínkám ve zkráceném jednání . ps2017-044-02-003-004.u3.p1.s2
Máte slovo , pane poslanče . ps2017-044-02-003-004.u4.p1.s1
Já se k tomu připojuji . ps2017-044-02-003-004.u4.p1.s2
Ten zákon je nepotřebný , protože už stávající legislativa umožňuje vládě porušit fiskální pravidlo jednoprocentního strukturálního salda v době mimořádných okolností , čili vláda dneska není brzděna v tom , aby se mohla zadlužit nebo aby mohla mít větší schodek , než toto pravidlo umožňuje . ps2017-044-02-003-004.u4.p1.s3
A zároveň ten zákon míří až na sedm let dopředu , kdy na příští rok umožňuje jednoprocentní saldo a pak o 0 , 05 v následující letech pokles . ps2017-044-02-003-004.u4.p1.s4
To prostě je věc , která je velmi zásadní . ps2017-044-02-003-004.u4.p1.s5
Jde o zásadní rozvolnění rozpočtových pravidel , která bychom , pokud tedy máme o něm vůbec hlasovat , měli diskutovat v rámci řádného legislativního procesu . ps2017-044-02-003-004.u4.p2.s1
Vláda chce zneužít legislativní nouze , aby si na roky dopředu rozvolnila rozpočtová pravidla a mohla se zadlužovat i v době , kdy už žádné důsledky krize související s koronavirem nebudeme třeba řešit . ps2017-044-02-003-004.u4.p2.s2
Koneckonců Ministerstvo financí před pár dny zveřejnilo predikci . ps2017-044-02-003-004.u4.p2.s3
Můžeme jí věřit , či nemusíme , ale je to predikce Ministerstva financí , která říká , že už příští rok , v roce 2021 , čeká ekonomický růst na úrovni 3 , 1 % , jestli se nemýlím . ps2017-044-02-003-004.u4.p2.s4
Proč ve chvíli , kdy budeme téměř na potenciálním produktu , kdy budeme růst , nebudeme v krizi , nebudeme pod potenciálem , proč chce vláda rozvolňovat ta pravidla na x let dopředu ? ps2017-044-02-003-004.u4.p2.s5
Je to zneužití legislativní nouze a rovněž protestuji proti tomu , abychom to projednávali . ps2017-044-02-003-004.u5.p1.s1
Nyní poslanec Jan Bartošek se hlásí k posouzení stavu projednávání . ps2017-044-02-003-004.u5.p1.s2
Máte slovo . ps2017-044-02-003-004.u6.p1.s1
Děkuji za něj . ps2017-044-02-003-004.u6.p1.s2
Krátké doplnění . ps2017-044-02-003-004.u6.p1.s3
I Národní rozpočtová rada se vyjadřuje v tom duchu , že není potřeba tento zákon otevírat a řešit ve zrychleném čtení . ps2017-044-02-003-004.u6.p1.s4
Za KDU - ČSL se k tomu připojuji a myslím si , že existuje dostatek jiných nástrojů bez změny tohoto zákona , takže to nepodporujeme . ps2017-044-02-003-004.u6.p1.s5
Díky . ps2017-044-02-003-004.u7.p1.s1
Děkuji . ps2017-044-02-003-004.u7.p1.s2
Pokud se nikdo nehlásí , rozhodneme o tom , zda existují podmínky . ps2017-044-02-003-004.u7.p2.s1
Přednesu návrh usnesení : " Poslanecká sněmovna konstatuje , že nadále existují podmínky pro projednání vládního návrhu zákona , kterým se mění zákon č . 23 / 2017 Sb . , o pravidlech rozpočtové odpovědnosti , ve znění zákona č . 277 / 2019 Sb . , sněmovní tisk 812 , ve zkráceném jednání . " ps2017-044-02-003-004.u7.p2.s2
Já zagonguji , odhlásím vás , požádám vás o novou registraci . ps2017-044-02-003-004.u7.p2.s3
Prosím , přihlaste se svými identifikačními kartami . ps2017-044-02-003-004.u7.p3.s1
A o rozhodnutí , posouzení Poslanecké sněmovny , zda existují podmínky pro projednání zmíněného návrhu zákona ve zkráceném jednání , rozhodneme v hlasování číslo 87 , které jsem právě zahájil , a ptám se , kdo je pro . ps2017-044-02-003-004.u7.p3.s2
Kdo je proti ? ps2017-044-02-003-004.u7.p3.s3
Děkuji vám . ps2017-044-02-003-004.u7.p4.s1
Hlasování číslo 87 . ps2017-044-02-003-004.u7.p4.s2
Z 93 přítomných pro 51 , proto 41 poslanec . ps2017-044-02-003-004.u7.p4.s3
Návrh byl přijat , a budeme tedy pokračovat podle ustanovení § 99 a následujícím . ps2017-044-02-003-004.u7.p5.s1
Vládní návrh zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti , ve znění zákona č . 277 / 2019 Sb . , sněmovní tisk 812 , uvede z pověření vlády místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová . ps2017-044-02-003-004.u7.p5.s2
Žádám vás o slovo , paní ministryně . ps2017-044-02-003-004.u8.p1.s1
Děkuji za slovo , pane místopředsedo . ps2017-044-02-003-004.u8.p1.s2
Dámy a pánové , předstupuji před vás s vládním návrhem zákona , který upravuje zákon o pravidlech rozpočtové odpovědnosti . ps2017-044-02-003-004.u8.p1.s3
Návrhem , který umožní překlenout hluboký propad ekonomiky tím , že veřejné finance nebudou ekonomiku rozkolísávat , ale budou naopak napomáhat její stabilizaci . ps2017-044-02-003-004.u8.p2.s1
Svoje vystoupení bych strukturovala s dovolením do několika částí . ps2017-044-02-003-004.u8.p2.s2
Nejdříve se vyjádřím k zákonodárnému procesu , tedy k důvodu , proč navrhuji předložit zákon ve stavu legislativní nouze . ps2017-044-02-003-004.u8.p2.s3
Vyjádřím se k tomu , proč je krátkozraké se domnívat , že se problém týká jenom tohoto roku , a uvedu jeho rozsah , který odpovídá charakteru události . ps2017-044-02-003-004.u8.p2.s4
Následně doplním , že je skutečně nutné jednat okamžitě . ps2017-044-02-003-004.u8.p3.s1
Stav legislativní nouze . ps2017-044-02-003-004.u8.p3.s2
Byla jsem dotazována , proč předkládám návrh zákona podle ustanovení o zákonodárném procesu ve stavu legislativní nouze . ps2017-044-02-003-004.u8.p3.s3
Odpověď je prostá . ps2017-044-02-003-004.u8.p3.s4
Odstavec 1 § 99 jednacího řádu Poslanecké sněmovny definuje legislativní nouzi jako mimořádnou okolnost , kdy jsou zásadním způsobem ohrožena základní práva a svobody občanů nebo bezpečnost státu nebo kdy státu hrozí značné hospodářské škody . ps2017-044-02-003-004.u8.p3.s5
V případě tohoto návrhu jde právě o odvrácení značných hospodářských škod , které v důsledku pandemie nového typu koronaviru a s ním spojených opatření vyvolaly celosvětovou zdravotní a hospodářskou krizi . ps2017-044-02-003-004.u9.p1.s1
Paní místopředsedkyně vlády , já vás přeruším a požádám kolegy a kolegyně o klid , a to včetně vašich stranických kolegů , abyste mohla poměrně závažný zákon v tomto mimořádném jednání odůvodnit . ps2017-044-02-003-004.u9.p1.s2
Ještě pořád ten klid nepovažuji za dostatečný . ps2017-044-02-003-004.u9.p1.s3
Děkuji , pokračujte . ps2017-044-02-003-004.u10.p1.s1
Děkuji . ps2017-044-02-003-004.u10.p1.s2
V případě tohoto návrhu zákona je právě odvrácení značných hospodářských škod , které v důsledku pandemie nového typu koronaviru a s ním spojených opatření vyvolaly celosvětovou zdravotní a hospodářskou krizi . ps2017-044-02-003-004.u10.p1.s3
Tím je naplněna beze zbytku nepříznivá mimořádná okolnost nutná pro vyhlášení stavu legislativní nouze . ps2017-044-02-003-004.u10.p2.s1
Proč se prý problém netýká jen letošního roku . ps2017-044-02-003-004.u10.p2.s2
České fiskální pravidlo je poměrně tvrdé . ps2017-044-02-003-004.u10.p2.s3
Jeho únikové klauzule jsou přísné a vztaženy pouze na rok , kdy dojde k nepříznivé události . ps2017-044-02-003-004.u10.p2.s4
To je samo o sobě v pořádku , jde - li o běžný hospodářský výkyv , ale nikoliv jde - li o zcela bezprecedentní situaci , situaci vyvolanou mimořádně nepříznivou okolností , výkyv , který není běžný jen svým rozsahem , tak vlivy , které ho vyvolaly . ps2017-044-02-003-004.u10.p2.s5
Mimořádná situace tedy vyžaduje mimořádná řešení . ps2017-044-02-003-004.u10.p3.s1
Abychom ochránili zdraví obyvatel , v podstatě jsme ze dne na den vypnuli velkou část ekonomiky a spolu s námi ji vypnul celý svět . ps2017-044-02-003-004.u10.p3.s2
Nelze očekávat , že se v příštím roce vrátíme na stejnou úroveň hrubého domácího produktu , v zaměstnanosti a růstu mezd . ps2017-044-02-003-004.u10.p3.s3
Světová zdravotní a hospodářská krize ovlivní vývoj ekonomik na řadu let a ten má samozřejmě dopad i do veřejných rozpočtů . ps2017-044-02-003-004.u10.p4.s1
Teď dovolte pár slov k rozsahu problému . ps2017-044-02-003-004.u10.p4.s2
Jen z pohledu státního rozpočtu odhadujeme , že celkové příjmy budou v příštím roce o více než 140 mld . korun nižší , než je uvedeno ve střednědobém výhledu . ps2017-044-02-003-004.u10.p4.s3
K tomu je zřejmé , že oproti letošnímu roku vzrostou výdaje na důchody jen prostou valorizací minimálně o 34 mld . korun . ps2017-044-02-003-004.u10.p4.s4
Vzpomeňme také na platy ve školství . ps2017-044-02-003-004.u10.p4.s5
Jejich zvýšení tvoří 12 mld . Narůst můžeme očekávat také u dávek v nezaměstnanosti a hmotné nouzi . ps2017-044-02-003-004.u10.p4.s6
Nadto bude nutné alespoň částečně kompenzovat ekonomické ztráty v systému veřejného zdravotnictví . ps2017-044-02-003-004.u10.p4.s7
Část zde jmenovaných příkladů sice byla součástí střednědobého výhledu státního rozpočtu , zbytek je ale buď nový , nebo v absolutním vyjádření daleko vyšší . ps2017-044-02-003-004.u10.p5.s1
Je evidentní , že vláda nechce žádný bianko šek . ps2017-044-02-003-004.u10.p5.s2
A už vůbec nehrozí eroze důsledné kontroly nad veřejnými výdaji . ps2017-044-02-003-004.u10.p5.s3
Problém je daný nedostatečnými příjmy a důsledky skokového zlomu v hospodářském cyklu . ps2017-044-02-003-004.u10.p5.s4
A zlom je tak dramatický , že Evropská komise poprvé v historii pro všechny členské země Evropské unie rozvolnila pravidla Paktu stability a růstu a Fiskálního paktu . ps2017-044-02-003-004.u10.p5.s5
Současně problém je takového řádu a úplně jiného charakteru , že jej nelze řešit jednorázovými nebo přechodnými opatřeními , která doporučovala ve svém stanovisku Národní rozpočtová rada . ps2017-044-02-003-004.u10.p5.s6
Kdy jindy využít fiskální prostor daný léty kladného strukturálního salda , přebytku veřejných financí a nízkého veřejného zadlužení než právě nyní ? ps2017-044-02-003-004.u10.p6.s1
Vůbec nerozumím tomu , proč někteří problém bagatelizují . ps2017-044-02-003-004.u10.p6.s2
Striktním dodržováním současné právní úpravy zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti bych musela najít úspory - prosím , poslouchejte mě - nebo zvýšit daně ve výši minimálně 150 mld . korun oproti střednědobému výhledu státního rozpočtu . ps2017-044-02-003-004.u10.p6.s3
Opravdu chceme ekonomiku vrátit příští rok do recese ? ps2017-044-02-003-004.u10.p6.s4
Opravdu jsme se nepoučili z let po recesi roku 2009 , kdy slepé lpění na rozpočtové disciplíně , které ale se stejně minulo účinkem , zcela popřelo stabilizační funkci veřejných financí ? ps2017-044-02-003-004.u10.p6.s5
I ta je smyslem zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti . ps2017-044-02-003-004.u10.p6.s6
Vždyť hned v jeho úvodním ustanovení v § 2 se říká , že stát a územní samosprávné celky dbají o zdravé a udržitelné veřejné finance , přičemž vhodně podporují hospodářský a společenský rozvoj , zaměstnanost atd . ps2017-044-02-003-004.u10.p7.s1
Chápu , že škrtat nebo zvyšovat daně je pro někoho jednodušší . ps2017-044-02-003-004.u10.p7.s2
Nemusíte přemýšlet nad ekonomickými důsledky , nad osudy lidí . ps2017-044-02-003-004.u10.p7.s3
Prostě slepě řešíte jen svou peněženku . ps2017-044-02-003-004.u10.p7.s4
Ale veřejné finance přece nejsou systém někde ve vzduchoprázdnu . ps2017-044-02-003-004.u10.p7.s5
Jsou součástí národního hospodářství . ps2017-044-02-003-004.u10.p7.s6
Jedno bez druhého nefunguje . ps2017-044-02-003-004.u10.p7.s7
A navíc je paradoxní , že ti , co volají po masivním škrtání , zároveň navrhují řadu opatření , která jdou opačným směrem . ps2017-044-02-003-004.u10.p8.s1
Přicházím s úpravou brzy ?