ps2017-040-10-022-119.u1.p1.s1
119 . ps2017-040-10-022-119.u1.p1.s2
Návrh poslanců Jakuba Michálka , Jaroslava Faltýnka , Jana Farského , Tomia Okamury a dalších na vydání ústavního zákona , kterým se mění ústavní zákon č . 1 / 1993 Sb . , Ústava České republiky , ve znění pozdějších ústavních zákonů / sněmovní tisk 390 / - prvé čtení ps2017-040-10-022-119.u1.p2.s1
Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 390 / 1 . ps2017-040-10-022-119.u1.p2.s2
Prosím , aby za navrhovatele předložený návrh uvedl pan poslanec Černohorský . ps2017-040-10-022-119.u2.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-040-10-022-119.u2.p1.s2
Platné znění Ústavy České republiky upravuje neslučitelnost funkcí v článku 21 a v článku 22 Ústavy . ps2017-040-10-022-119.u2.p1.s3
Současná ústavněprávní úprava však nevylučuje souběh výkonu funkce poslance a člena vlády . ps2017-040-10-022-119.u2.p2.s1
S různými formami neslučitelnosti funkce poslance a člena vlády se lze v hojné míře setkat i v zemích s takzvaným parlamentním systémem , jako je například Belgie , Nizozemsko , Rakousko nebo náš nejbližší soused , Slovensko . ps2017-040-10-022-119.u2.p2.s2
V těchto zemích je na rozdíl od prezidentských systémů , kde dochází k absolutní neslučitelnosti a zániku mandátu , zavedena zvláštní forma neslučitelnosti , takzvaný klouzavý mandát , kdy se dočasným poslancem stává náhradník , který nastupuje místo člena vlády . ps2017-040-10-022-119.u2.p3.s1
Navrhovaná právní úprava řeší neslučitelnost funkcí poslance a člena vlády institutem takzvaného klouzavého mandátu , kdy mandát poslance sklouzne na jeho náhradníka , který kandidoval na kandidátní listině téže politické strany nebo politického hnutí ve stejném volebním kraji . ps2017-040-10-022-119.u2.p3.s2
Smyslem zákazu vykonávat souběžně funkce je důsledná realizace principu dělby moci , a zároveň s ohledem na časovou náročnost výkonu těchto funkcí jejich kumulace může vést k absenci při zasedání komor Parlamentu a vyčerpání času ministrů účastí na jednáních Sněmovny nesouvisejících s jejich resortem . ps2017-040-10-022-119.u2.p3.s3
Tento čas by ministři mohli věnovat výkonu své funkce , zejména řízení svého resortu a zastupování zájmů České republiky v zahraničí . ps2017-040-10-022-119.u2.p4.s1
Důsledkem velkého vytížení ministrů , kteří jsou zároveň poslanci , je jejich nízká účast v hlasování Poslanecké sněmovny . ps2017-040-10-022-119.u2.p4.s2
Například při průzkumu u České televize byla průměrná účast při sněmovních hlasováních za rok 2013 až 2017 u 14 ministrů celkem 54 % , přičemž průměr za ostatní poslance činil zhruba 77 % . ps2017-040-10-022-119.u2.p5.s1
Důvody pro zavedení institutu klouzavého mandátu do právního řádu České republiky jsou , za prvé , posílení principu dělby moci a náležité kontroly vlády Poslaneckou sněmovnou , například prostřednictvím interpelací podle článku 53 a činnosti ve výborech . ps2017-040-10-022-119.u2.p5.s2
Poslanec , který je současně členem vlády , sám sebe logicky nezávisle kontrolovat nemůže . ps2017-040-10-022-119.u2.p5.s3
Tento návrh může výrazně zvýšit množství času vlády pro výkon práce na plný úvazek , aby nemuseli trávit celých cca 80 jednacích dnů Poslanecké sněmovny z celkových 250 pracovních dnů ročně na plenárních jednáních . ps2017-040-10-022-119.u2.p5.s4
Zde by měli být pouze v případech , kdy je jejich účast užitečná , v případě interpelací nutná , například potom následně na vyžádání Sněmovny nebo jejích orgánů , předkládání resortních tisků , při jednání o důvěře vlády atd . ps2017-040-10-022-119.u2.p5.s5
Významně by se snížila nutnost párování a posílila by se akceschopnost křehké vládní většiny , pro jejíž návrhy je absence ministrů a poslanců zároveň v hlasování riziková . ps2017-040-10-022-119.u2.p5.s6
Předseda vlády i ministr zahraničí by navíc měli lepší podmínky pro zastupování zájmů České republiky v zahraničí . ps2017-040-10-022-119.u2.p6.s1
Pokud jde o výhrady , které zazněly , že zavedením klouzavého mandátu by se oslabil vztah mezi vládou a Sněmovnou , pak je třeba říct , že v českém ústavním systému je tento vztah postaven na důvěře Sněmovny ve vládu . ps2017-040-10-022-119.u2.p6.s2
Politické síly , které mají většinu ve Sněmovně , formují vládu s většinou ve Sněmovně a tuto většinu si po dobu volebního období udržují , přičemž samotná účast ministrů v hlasování či na jednáních mimo jejich gesci nemá na tento vztah vliv . ps2017-040-10-022-119.u2.p6.s3
Mechanismy udržování koaliční většiny stran ve Sněmovně jsou dány politickými vztahy uvnitř jednotlivých politických sil a přítomnost ve Sněmovně na ně nemá podstatný vliv . ps2017-040-10-022-119.u2.p6.s4
Lze tak očekávat nejvýše zhoršení podmínek pro poslance , pro které bude náročnější si ministra takzvaně odchytit přímo na plénu a řešit s ním neformálně vybrané problémy . ps2017-040-10-022-119.u2.p6.s5
Díky uvolněným dnům navíc si však bude moci ministr s tímto poslancem domluvit standardní schůzku . ps2017-040-10-022-119.u2.p6.s6
Relevantní není ani námitka snížení účasti ministrů ve Sněmovně , která je už teď dle hlasování velmi nízká . ps2017-040-10-022-119.u2.p7.s1
Smyslem našich ústavních pravidel nemá být samoúčelná účast ministrů na jednání Sněmovny , nýbrž pouze účast ve věcech jejich působnosti a v jiných věcech , kdy tak Sněmovna výslovně rozhodne . ps2017-040-10-022-119.u2.p7.s2
Bude tak v praxi mnohem realističtější od ministrů důsledně vyžadovat , aby se zúčastnili písemných a ústních interpelací , kde je účast zatím spíše nedostatečná . ps2017-040-10-022-119.u2.p8.s1
Děkuji za úvodní slovo . ps2017-040-10-022-119.u3.p1.s1
Děkuji . ps2017-040-10-022-119.u3.p1.s2
Poprosím , aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení , paní poslankyně Kateřina Valachová . ps2017-040-10-022-119.u3.p1.s3
A než se ujme slova , přečtu omluvy . ps2017-040-10-022-119.u3.p1.s4
Paní poslankyně Tereza Hyťhová se omlouvá dnes od 18.20 hodin do konce jednacího dne z pracovních důvodů a pan poslanec Petr Vrána dnes od 18.20 hodin do konce jednacího dne z důvodu nemoci . ps2017-040-10-022-119.u3.p1.s5
Prosím , máte slovo . ps2017-040-10-022-119.u4.p1.s1
Vážený pane předsedající , kolegové , kolegyně , vážená vládo , co se týká tohoto poslaneckého návrhu zákona , tak pouze doplním , že věcí se zabývala už i stálá komise pro Ústavu , která většinově podpořila ten institut klouzavého mandátu a jeho zapojení do našeho ústavního pořádku . ps2017-040-10-022-119.u4.p1.s2
Určitě je důležité říct za mne jako zpravodaje , že předpokládáme ještě určité doplnění souvisejících právních předpisů včetně jednacího řádu tak , abychom měli plnou jistotu , co zavedení klouzavého mandátu bude znamenat . ps2017-040-10-022-119.u4.p1.s3
A naposledy , jako zpravodajka samozřejmě doporučím , aby tento návrh změny Ústavy projednala stálá komise pro Ústavu a ústavně - právní výbor . ps2017-040-10-022-119.u4.p1.s4
Děkuji . ps2017-040-10-022-119.u5.p1.s1
Děkuji paní zpravodajce a otevírám obecnou rozpravu , do které mám přihlášeného jednoho poslance , a to pana Stanislava Grospiče . ps2017-040-10-022-119.u5.p1.s2
Prosím , máte slovo . ps2017-040-10-022-119.u6.p1.s1
Děkuji , pane místopředsedo . ps2017-040-10-022-119.u6.p1.s2
Vážení členové vlády , vážené kolegyně a kolegové , dovolte , abych se krátce vyjádřil k předloženému sněmovnímu tisku . ps2017-040-10-022-119.u6.p1.s3
Předkladatelé tohoto ústavního zákona si od něj slibují , že bude doplněna Ústava České republiky o institut takzvaného klouzavého mandátu , který by vylučoval souběh výkonu funkce poslance a člena vlády , tedy ministra , což současná ústavněprávní úprava nevylučujte , a tedy souběh výkonu obou funkcí umožňuje . ps2017-040-10-022-119.u6.p2.s1
Dle předkladatelů je smyslem zákazu vykonávat souběžné funkce důsledná realizace principu dělby moci . ps2017-040-10-022-119.u6.p2.s2
S tím bych si dovolil polemizovat . ps2017-040-10-022-119.u6.p2.s3
Jako důvody zavedení institutu takzvaného klouzavého mandátu uvádějí také předkladatelé vedle zmíněné dělby moci , za prvé , náležitou kontrolu vlády Poslaneckou sněmovnou , a za druhé , výrazné zvýšení možnosti času členů vlády pro výkon práce , například na plný úvazek . ps2017-040-10-022-119.u6.p3.s1
Předkládaný návrh se nedotýká senátorů , protože by takový krok vyžadoval velmi široké změny volebního systému naší země do Senátu a zřejmě by si také vyžadoval zavedení například institutu náhradníka , prostě rozsáhlejší úpravu tohoto systému . ps2017-040-10-022-119.u6.p4.s1
Předkladatelé upozorňuji , že tento návrh bude mít mírný dopad na státní rozpočet , odhadují to na těch 10 - 15 milionů , jak je v důvodové zprávě , ročně a odhadují to tím , že nastoupí tedy náhradník , který by měl mít nárok na všechny náležitosti poslance , zatímco ministr - poslanec pobírá pouze jeden plat , a to plat , který je vyšší , a vyplývá to ze zákona tedy o platu č . 236 / 1995 Sb . v platném znění . ps2017-040-10-022-119.u6.p5.s1
Chtěl bych říci , předložený návrh svojí konstrukcí a svým obsahem neřeší z mého pohledu úpravu institutu tzv . klouzavého mandátu , ale pouze a toliko rozšiřuje taxativní výčet důvodů , pro které mandát poslance zaniká , zachování mandátu poslance formou institutu tzv . klouzavého mandátu pak v takovém případě nemůže být akceptovatelné . ps2017-040-10-022-119.u6.p5.s2
Vím , že už jsou souběžně v systému uloženy dva pozměňovací návrhy . ps2017-040-10-022-119.u6.p5.s3
Možná k tomuto momentu jich je i více . ps2017-040-10-022-119.u6.p5.s4
Z těchto důvodů ovšem nelze ale navrhovanou úpravu brát tak a predikovat , že budou tyto návrhy akceptovatelné , anebo součástí navrhované úpravy , a proto navrhovaná úprava o klouzavém mandátu , pokud by měla být přijata v podobě , jak je předložena , nebude vlastně úpravou klouzavého mandátu , ale pouze úpravou taxativního výčtu dalšího ukončení výkonu mandátu . ps2017-040-10-022-119.u6.p5.s5
Nelze souhlasit ani s názorem předkladatelů , že navrhovaná úprava bude mít mírný dopad na vládní nebo státní rozpočet . ps2017-040-10-022-119.u6.p5.s6
Rozpočet Poslanecké sněmovny je vždy stavěn na zhruba 200 poslanců bez ohledu na to , zda některý z nich bude ministrem , či nikoliv . ps2017-040-10-022-119.u6.p6.s1
Chtěl bych v této souvislosti tedy říci , že je možné , a vím , že se předkladatelé inspirovali úpravou , která je ve Slovenské republice a zejména v Rakouské republice . ps2017-040-10-022-119.u6.p6.s2
V Rakouské republice tato úprava měla širokou genezi . ps2017-040-10-022-119.u6.p6.s3
Byla postavena na zvyklosti , a teprve následně velice složitě se stala součástí právního řádu této země . ps2017-040-10-022-119.u6.p6.s4
Slovenská republika zase pregnantně stanoví otázky vzniku , zániku mandátu náhradníků , jeho postoupení případně dalším osobám či volbě , kdo vlastně z náhradníků bude potenciálně na tento post nahrazovat . ps2017-040-10-022-119.u6.p6.s5
Naše navrhovaná úprava v tisku 390 je velice lakonická . ps2017-040-10-022-119.u6.p6.s6
Přinese ve své podstatě řadu problémů a nebude řešit to , co si před ní předkladatelé zmiňují . ps2017-040-10-022-119.u6.p7.s1
Já si dovolím v této souvislosti navrhnout vrácení tohoto zákona předkladatelům k přepracování . ps2017-040-10-022-119.u7.p1.s1
Děkuji . ps2017-040-10-022-119.u7.p1.s2
Návrh jsem zaznamenal . ps2017-040-10-022-119.u7.p1.s3
Do obecné rozpravy nemám nikoho dalšího přihlášeného - tady paní poslankyně Němcová . ps2017-040-10-022-119.u7.p1.s4
Prosím . ps2017-040-10-022-119.u8.p1.s1
Dobrý večer , dámy a pánové . ps2017-040-10-022-119.u8.p1.s2
Děkuji za slovo , vážený pane místopředsedo . ps2017-040-10-022-119.u8.p1.s3
Dovolte jenom několik poznámek k předloženému návrhu zákona . ps2017-040-10-022-119.u8.p2.s1
Za prvé bych chtěla říci , že ty odkazy na země , v nichž je klouzavý mandát zaveden , to znamená ty , které byly zmiňovány , Nizozemsko , Rakousko , Slovensko , tak dvě z nich jsou dvoukomorovým parlamentem - Nizozemsko , Rakousko , ale jsou voleny do obou komor poměrným volebním systémem a jsou známi náhradníci v případě klouzavého mandátu automaticky , kteří by nastoupili . ps2017-040-10-022-119.u8.p2.s2
Slovensko je jednokomorový parlament , kde poměrným volebním systémem automaticky vznikají náhradníci , kteří mohou na to místo nastoupit . ps2017-040-10-022-119.u8.p2.s3
To mám dojem , že u nás nevzniká , tedy vzniká pouze u Poslanecké sněmovny a nevzniká to u Senátu . ps2017-040-10-022-119.u8.p3.s1
Pro mě připadá jako nedostatečná , vadná a chybná zmínka od předkladatelů v tom , že se nemusíme zabývat tím , co se děje v Senátu , nebo případným klouzavým mandátem pro senátora , protože v minulosti byli senátoři málo zastoupeni ve vládě , tak je to tam nějak doslovně napsáno , a v této vládě nejsou vůbec , takže se tím nemusíme zabývat . ps2017-040-10-022-119.u8.p3.s2
Já myslím , že to je z podstaty vada toho zákona , velká a zásadní , pro kterou by neměl být v této podobě v žádném případě přijat , protože nikdo neví , jaké bude budoucí složení vlády . ps2017-040-10-022-119.u8.p3.s3
Říci , že komora jedna v našem dvoukomorovém systému má určitou část výhod a jiná bude mít automaticky nevýhody , pokud by tedy člen vlády pocházel ze Senátu , mi nepřipadá vůbec správné a z ústavního hlediska to považuji za závadné . ps2017-040-10-022-119.u8.p4.s1
Vláda k tomu dala neutrální stanovisko . ps2017-040-10-022-119.u8.p4.s2
Toto neutrální stanovisko rozšiřuje o řadu výhrad , které si myslím , že se musí zásadním způsobem potom , pokud tedy návrh zákona bude postoupen do dalších čtení a bude přepracováván , tak v podstatě bude muset být celý přepsán , protože tak jak je představen , není životaschopný a nemůže v žádném případě fungovat jako něco , co by prospělo ústavnímu pořádku anebo vůbec vztahu komor ve vztahu k vládě apod . ps2017-040-10-022-119.u8.p4.s3
Zmínka o tom , že vláda se zodpovídá pouze Sněmovně a nikoliv Senátu , a proto není potřeba na Senát brát takový zřetel , mi nepřipadá relevantní , protože v legislativním procesu vláda musí , a je žádoucí , aby byla přítomna též v Senátu , a proto bychom se touto otázkou určitě měli i nadále zabývat . ps2017-040-10-022-119.u8.p5.s1
Zdá se mi tedy , že ten návrh je velmi povrchní , sepsaný rychle , nedomyšlený . ps2017-040-10-022-119.u8.p5.s2
Nedávám žádný návrh , nechám tedy na Poslanecké sněmovně , jak s ním naloží pro další čtení , ale za sebe jsem přesvědčena , že v této podobě prostě nemůže v žádném případě být přijat , a čeká nás tedy stoprocentní přepracování toho návrhu , nebo 85 procentní přepracování toho návrhu . ps2017-040-10-022-119.u8.p5.s3
Děkuji za pozornost . ps2017-040-10-022-119.u9.p1.s1
Já vám děkuji . ps2017-040-10-022-119.u9.p1.s2
Nikoho dalšího do obecné rozpravy nevidím přihlášeného , tudíž končím obecnou rozpravu . ps2017-040-10-022-119.u9.p1.s3
Zagonguji a budeme hlasovat o návrhu na vrácení předloženého návrhu navrhovateli k dopracování , který tady padl v obecné rozpravě . ps2017-040-10-022-119.u9.p1.s4
Ještě chvilku počkáme . . . ps2017-040-10-022-119.u9.p2.s1
Zopakuji , o čem budeme hlasovat . ps2017-040-10-022-119.u9.p2.s2
Budeme hlasovat o návrhu na vrácení předloženého návrhu navrhovateli k dopracování . ps2017-040-10-022-119.u9.p3.s1
Zahájil jsem hlasování a ptám se , kdo je pro . ps2017-040-10-022-119.u9.p3.s2
Kdo je proti ? ps2017-040-10-022-119.u9.p4.s1
V hlasování pořadové číslo 305 je přihlášeno 153 poslankyň a poslanců , pro 31 , proti 94 , zdrželo se 28 . ps2017-040-10-022-119.u9.p4.s2
Návrh byl zamítnut . ps2017-040-10-022-119.u9.p5.s1
Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání . ps2017-040-10-022-119.u9.p5.s2
Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru . ps2017-040-10-022-119.u9.p5.s3
Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání ústavně - právnímu výboru jako výboru garančnímu . ps2017-040-10-022-119.u9.p5.s4
Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako výboru garančnímu ? ps2017-040-10-022-119.u9.p5.s5
Nikoho nevidím , budeme hlasovat . ps2017-040-10-022-119.u9.p6.s1
Zahájil jsem hlasování . ps2017-040-10-022-119.u9.p6.s2
Kdo je pro přikázání ústavně - právnímu výboru jako výboru garančnímu ? ps2017-040-10-022-119.u9.p6.s3
Kdo je proti ? ps2017-040-10-022-119.u9.p7.s1
V hlasování pořadové číslo 306 přihlášeno 153 poslankyň a poslanců , pro 133 , proti 0 , zdrželo se 20 . Návrh byl přijat . ps2017-040-10-022-119.u9.p8.s1
Konstatuji , že tento návrh byl přikázán k projednání ústavněprávnímu výboru jako garančnímu výboru .