ps2017-040-05-004-026.u1.p1.s1
26 . ps2017-040-05-004-026.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 563 / 2004 Sb . , o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 503 / - prvé čtení ps2017-040-05-004-026.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr školství , mládeže a tělovýchovy Robert Plaga . ps2017-040-05-004-026.u1.p2.s2
Pane ministře , prosím , ujměte se slova . ps2017-040-05-004-026.u1.p2.s3
A dámy a pánové , vás prosím o ztišení , ať slyšíme slova pana ministra . ps2017-040-05-004-026.u1.p2.s4
Prosím , pane ministře . ps2017-040-05-004-026.u2.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-040-05-004-026.u2.p1.s2
Vážený pane předsedající , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , dovolte mi , abych krátce představil vládní návrh zákona , kterým se mění zákon o pedagogických pracovnících . ps2017-040-05-004-026.u2.p1.s3
Tento návrh zákona navazuje na programové prohlášení vlády , pokud jde o záměr posílit postavení ředitele školy jako manažera , a to především v oblastí řízení lidí a pedagogického procesu , a také jde o zvýšení zapojení odborníků z praxe do výuky a záměr řešit palčivý problém nedostatku učitelů odborného výcviku ve středním odborném vzdělávání . ps2017-040-05-004-026.u2.p2.s1
Návrhem zákona se především umožňuje řediteli školy uznat na dobu nejvýše tří let předpoklad odborné kvalifikace učitele všeobecně vzdělávacích předmětů na druhém stupni základní školy a na středních školách a absolventům jakéhokoliv magisterského studijního programu . ps2017-040-05-004-026.u2.p2.s2
V podmínkách odborného školství bude mít ředitel stejnou pravomoc uznat předpoklad odborné kvalifikace odborníkům z praxe , pokud jejich praxe v oboru odpovídá charakteru vyučovaného předmětu . ps2017-040-05-004-026.u2.p2.s3
Touto pravomocí a tímto návrhem , pokud projde , se posiluje pravomoc , ale i odpovědnost ředitele školy . ps2017-040-05-004-026.u2.p2.s4
Je to vždy ředitel , kdo podle školského zákona odpovídá za odbornou a pedagogickou úroveň vzdělávání a školských služeb . ps2017-040-05-004-026.u2.p2.s5
Schválením tohoto návrhu ubude řediteli administrativa spočívající v potřebě dokládat , že škola na volné místo učitele aktivně hledá učitele , který již splňuje předpoklad odborné kvalifikace . ps2017-040-05-004-026.u2.p2.s6
Požadavek umožnit řediteli uznat na přechodnou dobu předpoklad odborné kvalifikace učitelům , kteří do školy nastupují , aniž by prošli standardní - podotýkám standardní , a vždy to bude ta hlavní linka , po které půjdeme - to znamená standardní učitelskou přípravou na pedagogických fakultách a fakultách vzdělávajících učitele , tento návrh byl poslanci a zástupci odborné veřejnosti diskutován už v minulém volebním období Poslanecké sněmovny . ps2017-040-05-004-026.u2.p3.s1
Abychom se rozhodovali na základě čerstvých dat a tvrdých dat , realizovalo Ministerstvo školství , mládeže a tělovýchovy na začátku roku 2019 mimořádné šetření ke stavu učitelského sboru v regionálním školství . ps2017-040-05-004-026.u2.p3.s2
Samotní ředitelé škol nám poslali výsledky jednak toho , které aprobace , kolik učitelů kde jim chybí , a zároveň i svůj předpoklad a predikci , jak se to bude dále vyvíjet . ps2017-040-05-004-026.u2.p3.s3
Výsledky šetření ukázaly to , co si tady dlouhou dobu myslíme , a v úplné nahotě , a to , že průměrný věk učitelů v regionálním školství , kde jich pracuje přes 150 tisíc , je poměrně vysoký a dosahuje 47 , 2 let , přičemž nižší je u učitelek mateřských škol , tam přesahuje 45 let . ps2017-040-05-004-026.u2.p3.s4
Naopak nejvyšší u učitelů vyšších odborných škol , tam je to přes 50 . ps2017-040-05-004-026.u2.p4.s1
Šetření rovněž ukázalo , že více než 6 , 5 % úvazku učitelů zastávají učitelé , kteří nesplňují předpoklad odborné kvalifikace podle zákona o pedagogických pracovnících . ps2017-040-05-004-026.u2.p4.s2
Abych to vysvětlil . ps2017-040-05-004-026.u2.p4.s3
Již v tuto chvíli 6 , 5 % výuky je zabezpečováno učiteli , kteří jsou ve školách na výjimku . ps2017-040-05-004-026.u2.p4.s4
Nemají potřebné pedagogické vzdělání podle stávající normy a v některých krajích , a zrovna v těch , kde bychom potřebovali ty intervence do vzdělávání mít co nejsilnější , například v Karlovarském , je ten podíl téměř dvojnásobný . ps2017-040-05-004-026.u2.p4.s5
To znamená , přes 13 % výuky je zabezpečováno nekvalifikovanými učiteli . ps2017-040-05-004-026.u2.p4.s6
A ředitel , když chce takového člověka vzít , protože musí a chce zabezpečit tu výuku , tak dneska musí postupovat takzvaně na výjimku . ps2017-040-05-004-026.u2.p4.s7
To znamená , vezme toho člověka na dobu určitou . ps2017-040-05-004-026.u2.p4.s8
V případě , že by se totiž objevil člověk , který splňuje kvalifikaci , tak ho musí poslat pryč bez ohledu na to , jak učí . ps2017-040-05-004-026.u2.p4.s9
Zároveň pokud bychom se bavili o míře aprobovanosti výuky , to znamená , kdy fyzikář učí fyziku , matematikář matiku , tak je ještě významně nižší . ps2017-040-05-004-026.u2.p4.s10
V některých krajích přes 30 % je vyučováno neaprobovanými pedagogy . ps2017-040-05-004-026.u2.p5.s1
Takže je možná dobré si přiznat , že tváří tvář stárnutí učitelského sboru a zhoršující se situaci je vhodné ředitelům otevřít sekundární kanál . ps2017-040-05-004-026.u2.p5.s2
To znamená , ti vysokoškoláci , kteří chtějí učit , tak ne že tam půjdou na výjimku , jak mohou dneska , dneska může vzít kohokoliv na tu výjimku , a jak jsem před chvilkou říkal na konkrétních číslech , tak se tak i děje , ale možná bychom měli uvažovat spíše tou cestou , že když někdo chce učit , tak se ten ředitel podívá a vyhodnotí si , jestli ho tam potřebuje a jestli vůbec ten člověk má ten potenciál . ps2017-040-05-004-026.u2.p5.s3
A zároveň , a to přináší tento zákon , ten člověk si do tří let musí udělat doplňující pedagogické studium a zároveň škola dostává prostředky na uvádějícího učitele a adaptační dvouleté období , aby se tomu novici mohl někdo věnovat . ps2017-040-05-004-026.u2.p5.s4
Je to zlepšení současného stavu , který nás netěší . ps2017-040-05-004-026.u2.p6.s1
Samozřejmě všichni bychom asi chtěli být v systému severských zemí , že všichni učitelé ve vzdělávací soustavě mají plné magisterské vzdělání a že je přetlak na pedagogických fakultách , osmi - , desetinásobný , tak jako je to například ve Finsku . ps2017-040-05-004-026.u2.p6.s2
Ta situace tady ale taková není , a proto přicházím s tímto návrhem . ps2017-040-05-004-026.u2.p7.s1
Když ještě se vrátím k tomu , co poskytly ty školy v tom celorepublikovém šetření , tak výuka probíhá aprobovaně pouze - nebo pouze - v 82 % případů . ps2017-040-05-004-026.u2.p7.s2
Ale jak jsem zmiňoval Karlovarský kraj , tak tam je to 70 na 30 . ps2017-040-05-004-026.u2.p8.s1
Konečně , školy v rámci šetření poskytly údaje také o tom , jaké učitele hledají , to znamená , i výhled do budoucna . ps2017-040-05-004-026.u2.p8.s2
Velká poptávka je po učitelích mateřských škol , po učitelích na prvním stupni základních škol . ps2017-040-05-004-026.u2.p8.s3
Ale tam tento návrh nesměřuje , protože samozřejmě prolamovat tu hranici k nejmenším dětem nechceme . ps2017-040-05-004-026.u2.p8.s4
Ve vyšších stupních pak školy poptávají především učitele matematiky , téma , které jsme tady teď tři a půl hodiny řešili , anglického jazyka , českého jazyka a literatury , fyziky a učitele odborných předmětů . ps2017-040-05-004-026.u2.p9.s1
Dále se tím návrhem zákona posiluje pravomoc ředitele školy v oblasti dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků . ps2017-040-05-004-026.u2.p9.s2
Vzdělávací programy průběžného vzdělávání pedagogických pracovníků nebudou akreditovány v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků a výběr vhodných vzdělávacích programů nebo jiných profesně rozvojových aktivit pro pedagogické pracovníky bude v pravomoci ředitele školy . ps2017-040-05-004-026.u2.p9.s3
Lapidárně řečeno , v dnešní době , pokud akreditační proces zvlášť u těch krátkých kurzů zahrnuje 12 tisíc akreditací ročně , tak ta kontrola je pouze formální . ps2017-040-05-004-026.u2.p9.s4
Stejně je to ředitel školy , kdo si vybírá , jestli toto vzdělávání je dobré , nebo špatné . ps2017-040-05-004-026.u2.p9.s5
Samozřejmě možnost platit to z prostředků ostatních neinvestičních výdajů bude zachována , to znamená , je možné ji platit ze státního rozpočtu . ps2017-040-05-004-026.u2.p10.s1
Návrh zákona dále upravuje požadavky na odbornou kvalifikaci speciálního pedagoga na odbornou kvalifikaci asistentů pedagoga . ps2017-040-05-004-026.u2.p10.s2
U asistentů pedagoga , když jsme se dívali na ta šetření , tak se ukázalo , že po prvním roce společného vzdělávání dvě třetiny z nich mají středoškolské vzdělání a většina z nich pouze , tuším , ten 140 hodinový kurz . ps2017-040-05-004-026.u2.p10.s3
Myslím si , že vzhledem k těm problémům , které na těch školách jsou , a ty školy volají po tom , aby ti lidé skutečně byli co největšími profesionály , dává smysl se bavit v rámci tohoto zákona o tom , že by minimální rozsah toho kurzu byl vyšší než těch 140 hodin . ps2017-040-05-004-026.u2.p10.s4
I tento návrh je tam obsažen . ps2017-040-05-004-026.u2.p10.s5
Tato změna se samozřejmě nedotkne těch asistentů pedagoga , kteří získali odbornou kvalifikaci podle předpisů platných v době jejich studia . ps2017-040-05-004-026.u2.p10.s6
To znamená , není to něco , aby tady nevznikla zase poplašná zpráva , že někdo , nebo všichni , kdo jsou dneska v tom systému , si budou muset dodělávat nějaké nové vzdělání . ps2017-040-05-004-026.u2.p11.s1
Návrh zákona dále stanoví minimální úroveň prokázání znalosti českého jazyka pro pedagogické pracovníky , kteří získali odbornou kvalifikaci v jiném vyučovacím jazyce než v českém , a provazuje kvalifikační předpoklady vybraných skupin pedagogických pracovníků , jmenovitě pedagogů volného času a učitelů odborného výcviku , se zákonem o ověřování a uznání výsledků dalšího vzdělávání . ps2017-040-05-004-026.u2.p12.s1
Podstatnou novinkou , kterou návrh zákona přináší , je zakotvení institutu adaptačního období začínajících učitelů . ps2017-040-05-004-026.u2.p12.s2
To vnímám jako nesmírně důležitý krok . ps2017-040-05-004-026.u2.p12.s3
Půjde o dvouleté období , během něhož budou všechny školy poskytovat zvýšenou péči učitelům , kteří poprvé vstupují do praxe učitele . ps2017-040-05-004-026.u2.p12.s4
Na tuto péči školy získají další finanční prostředky státního rozpočtu , a to především na ocenění většího rozsahu práce uvádějících učitelů , o kterých jsem mluvil . ps2017-040-05-004-026.u2.p13.s1
Myslím si , že takto promítnuté změny rozhodně neohrožují stávající systém , kdy primárním kanálem , znovu opakuji , musí být ten kanál přes pedagogické fakulty a fakulty vzdělávající učitele , a celou dobu přípravy tohoto dokumentu se bavíme s pedagogickými fakultami o tom , jak by měla vypadat moderní forma toho doplňujícího pedagogického studia . ps2017-040-05-004-026.u2.p14.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-040-05-004-026.u3.p1.s1
Děkuji , pane ministře . ps2017-040-05-004-026.u3.p1.s2
Zpravodajem pro prvé čtení je pan poslanec Lukáš Bartoň . ps2017-040-05-004-026.u3.p1.s3
Prosím pana zpravodaje , aby se ujal slova . ps2017-040-05-004-026.u4.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-040-05-004-026.u4.p1.s2
Sněmovní tisk 503 vláda předložila Sněmovně 7 . 6 . 2019 . ps2017-040-05-004-026.u4.p1.s3
To jen na úvod . ps2017-040-05-004-026.u4.p1.s4
Pan ministr už vlastně řekl komplet shrnutí , tak já jen dodám , že i v odborných kruzích se mluví dost už výrazně o tomto zákonu . ps2017-040-05-004-026.u4.p1.s5
V kladných ohlasech slyším zejména ohlas na uvádějícího učitele a na adaptační období . ps2017-040-05-004-026.u4.p1.s6
Zejména začínající učitelé potřebují metodickou pomoc na začátku , že absolventi nejsou hozeni doopravdy před katedru , ale je jim pomáháno právě v tom začátku , kdy je to složitější . ps2017-040-05-004-026.u4.p2.s1
Určitě vyostřená debata bude o tom , jak , za jakých okolností pouštět vysokoškoláky bez pedagogického vzdělání do škol . ps2017-040-05-004-026.u4.p2.s2
Nicméně pokud uvádějící učitel , kterého zde mají , nebude pouze formální , ale bude doopravdy uvádět daného učitele , bude záležet na řediteli , zda tohoto člověka bude chtít mít v pedagogickém sboru , tak myslím , že toto bude lepší a že novela zákona umožní vstup lidem , kteří mohou být dobrými učiteli , do školství , zatímco současné znění bohužel není vstřícné vůči vstupu lidem do školství , de facto předpokládá , že učitelem se chce člověk stát již v sedmnácti , osmnácti , a proto se přihlásí na pedagogickou fakultu . ps2017-040-05-004-026.u4.p2.s3
Tomu tak není . ps2017-040-05-004-026.u4.p2.s4
Je plno lidí , kteří můžou býti dobrými učiteli , ale ta cesta není pro ně příjemná , není pro ně vstřícná , zatímco tento zákon , tato novela to narovnává . ps2017-040-05-004-026.u4.p3.s1
Tolik úvodní slovo . ps2017-040-05-004-026.u4.p3.s2
Děkuji . ps2017-040-05-004-026.u5.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji a otevírám obecnou rozpravu . ps2017-040-05-004-026.u5.p1.s2
Do obecné rozpravy je první přihlášen pan poslanec Martin Baxa , připraví se pan poslanec Mihola . ps2017-040-05-004-026.u5.p1.s3
Prosím , máte slovo . ps2017-040-05-004-026.u6.p1.s1
Děkuji . ps2017-040-05-004-026.u6.p1.s2
Dobrý podvečer , pane předsedající , dámy a pánové , mé vystoupení k tomuto návrhu bude stručné . ps2017-040-05-004-026.u6.p1.s3
I když jsem reprezentantem opoziční strany , tak musím v tomto případě vyslovit obecný souhlas s tím vládním návrhem zákona , který sem vláda předkládá . ps2017-040-05-004-026.u6.p2.s1
Musím uvést to , že vzhledem k tomu , že jsem tady první funkční období , tak jsem dnes slyšel velmi kritické názory kolegů , kteří tady už byli v předchozích volebních období a kteří poukazovali na to , jakým způsobem se legislativa v minulých letech pozměňovala . ps2017-040-05-004-026.u6.p2.s2
To znamená , bylo období , kdy ten trend byl naopak opačný a kdy se vlastně ukládalo učitelům , aby si poměrně rychle doplňovali kvalifikaci , bylo to určeno jako podmínka toho , aby mohli dál vzdělávat děti , nicméně realita nakonec ukázala , že tento stav není dlouhodobě funkční , a vlastně se nyní předkládá návrh , který se , řekněme , vydává opačným směrem . ps2017-040-05-004-026.u6.p3.s1
Já pocházím z Plzeňského kraje . ps2017-040-05-004-026.u6.p3.s2
Máme k dispozici velmi detailní šetření pro základní i střední stupeň vzdělávání v našem kraji , nejenom v Plzni , ale i v Plzeňském kraji , a musím říci , že tak jako u nás , ve městě Plzni , je situace celkem příznivá , v řadě okresů našeho kraje naopak ta čísla jsou velmi alarmující , že se ukazuje jednak vysoký průměrný věk učitelů některých oborů , zejména tedy přírodních věd , matematiky , informatiky , a také se ukazuje , že zejména v těchto oborech prostě učitelé chybějí . ps2017-040-05-004-026.u6.p4.s1
A to , co už tady zmiňoval pan ministr , z toho šetření , které provedlo Ministerstvo školství , myslím , v loňském roce byly ty závěry zveřejněny , tak ta čísla jsou v některých regionech , zejména v Karlovarském kraji , opravdu alarmují . ps2017-040-05-004-026.u6.p4.s2
A jakkoliv já chápu to , že zejména pedagogické fakulty se stavějí k tomuto návrhu velmi kriticky , tak v tuto chvíli vlastně podle mého názoru nemáme žádnou jinou cestu než tu , abychom ty podmínky pro to , aby mohli učit na druhém stupni základních škol a na středních školách lidé , kteří nenaplňují stávající přísné podmínky pro vzdělávání , tak je nezbytně nutné . ps2017-040-05-004-026.u6.p5.s1
Samozřejmě tento návrh neznamená - to jsem rád , že to pan ministr ve svém úvodním slově zmínil - to , že bychom rezignovali na to , že těmi hlavními školami , které mají poskytovat pedagogické vzdělávání , jsou pedagogické fakulty , anebo fakulty univerzit , které mají k tomu podmínky . ps2017-040-05-004-026.u6.p5.s2
Koneckonců já sám jsem absolventem učitelského vzdělávání na Filozofické a Přírodovědecké fakultě Masarykovy univerzity , nikoliv tedy čistě toho vzdělání na pedagogických fakultách , a je zapotřebí do budoucna velmi podpořit tyto fakulty , které (jsou) obecně učitele vzdělávající . ps2017-040-05-004-026.u6.p6.s1
Samozřejmě , že děkani pedagogických fakult nebo zástupci pedagogických fakult leckdy používají velmi expresivní hodnocení tohoto návrhu zákona . ps2017-040-05-004-026.u6.p6.s2
Slyšel jsem na semináři , který uspořádal pan poslanec Bartoň , jednoho představitele pedagogické fakulty , který mluvil o tom , že tento návrh zákona vypouští rybník pedagogickým fakultám a vlastně má dojít k tomu , že nebude nadále potřebné vzdělávání na pedagogických fakultách . ps2017-040-05-004-026.u6.p6.s3
Já jsem přesvědčen o naprostém opaku a myslím si , že i do budoucna budou pedagogické fakulty těmi hlavními , které budou připravovat budoucí učitele , ale minimálně pro toto období je naprosto podle mého názoru nezbytné , aby tento návrh zákona byl přijat a částečně se legalizovalo poskytování vzdělávání (učitelům) , kteří nemají tuto odbornou kvalifikaci , a vytvořil se větší prostor pro to , aby učiteli byli ti , kteří přímo pedagogické vzdělávání nemají . ps2017-040-05-004-026.u6.p7.s1
Rozprava se určitě povede k některým dalším záležitostem tohoto zákona , což je zejména to , které instituce mají právo poskytovat další vzdělávání pedagogům . ps2017-040-05-004-026.u6.p7.s2
Tady si myslím , že pan ministr předložil návrh , který je v tomto ohledu velmi restriktivní , a bezpochyby se objeví návrhy , které budou toto modifikovat , ale to samotné gros toho návrhu zákona je určitě správné . ps2017-040-05-004-026.u6.p8.s1
A chtěl bych podotknout ještě jednu věc . ps2017-040-05-004-026.u6.p8.s2
Já jsem osobně přesvědčený o tom , že v některých oborech se nepodaří tu situaci vyřešit ani v relativně blízké budoucnosti . ps2017-040-05-004-026.u6.p8.s3
Vím na příkladu třeba z Pedagogické fakulty Západočeské univerzity , že v některých oborech , jako je třeba matematika , informatika , přírodní vědy , v těch jednotlivých ročnících vycházejí úspěšně pouze jednotky studentů v těch oborech , a to zdaleka ne všichni , samozřejmě , z nich půjdou učit . ps2017-040-05-004-026.u6.p8.s4
Takže já jsem přesvědčen o tom , že ten problém třeba s nedostatkem učitelů matematiky , informatiky , těchto oborů , bude dlouhodobý a že v tomto případě může být i pozitivní příležitost pro ty , kteří třeba chtějí učit a mají třeba inženýrské vzdělání , k tomu , jak využít jejich ochoty v době , kdy dlouhodobě bude nedostatek učitelů , kteří mají vzdělání z pedagogických fakult . ps2017-040-05-004-026.u6.p9.s1
Takže určitě se těším na další projednávání , ale chtěl bych závěrem podotknout , že jsem přesvědčen o tom , že tento vládní návrh zákona předložený panem ministrem Plagou je správný . ps2017-040-05-004-026.u6.p9.s2
Děkuji . ps2017-040-05-004-026.u7.p1.s1
Děkuji a s faktickou poznámkou se přihlásil pan poslanec Antonín Staněk a taky pan poslanec Karel Rais .