|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-01-24 ps2017-040-04-006-027 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

27. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 531/ - prvé čtení

Date2020-01-24
Meetingps2017/040
Agenda Itemps2017/040/027
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/040schuz/s040145.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 584 • previousnext

ps2017-040-04-006-027.u1.p1.s1 27.
ps2017-040-04-006-027.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 531/ - prvé čtení
ps2017-040-04-006-027.u1.p2.s1 Poprosím, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, o klid, abychom se mohli věnovat projednávání horního zákona.
ps2017-040-04-006-027.u1.p2.s2 Děkuji vám.
ps2017-040-04-006-027.u1.p3.s1 Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy Karel Havlíček.
ps2017-040-04-006-027.u1.p3.s2 Prosím, pane místopředsedo, máte slovo.
ps2017-040-04-006-027.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych návrh novely horního zákona opětovně uvedl a navázal na to, co jsem zde prezentoval.
ps2017-040-04-006-027.u2.p1.s2 Dovolím si zrekapitulovat některé klíčové náležitosti z našeho pohledu velmi důležitého zákona.
ps2017-040-04-006-027.u2.p1.s3 Co tedy konkrétně je ještě jednou předmětem této novely?
ps2017-040-04-006-027.u2.p2.s1 Za prvé je to odstranění takzvané pětileté fixace zvyšování úhrad z vydobytých nerostů.
ps2017-040-04-006-027.u2.p2.s2 Zjednodušeně řečeno, po dobu pěti let byla vždy stejná sazba, nyní se vlastně tato pětiletá fixace ruší a bude možné vždy po daném roce tuto částku adekvátně upravit, pochopitelně s ohledem na to, jaké jsou možnosti dané zákonem.
ps2017-040-04-006-027.u2.p3.s1 Za další je to čistě technická, ale rovněž důležitá věc právě proto, aby se to dalo lépe sledovat, a to je doplnění v obsahu báňské technické evidence, a to v souvislosti s novým způsobem výpočtu úhrady.
ps2017-040-04-006-027.u2.p3.s2 Jinými slovy, počítá se z množství vytěženého nerostu.
ps2017-040-04-006-027.u2.p3.s3 V tuto chvíli Ministerstvo průmyslu a obchodu potřebuje informace o tržbách za vydobyté nerosty a o nákladech na těžbu.
ps2017-040-04-006-027.u2.p3.s4 K tomu stát získá relevantní informace o trhu s vydobytými nerosty a bude se to moci tedy vypočítat.
ps2017-040-04-006-027.u2.p4.s1 Další důležitý bod je úprava takzvaných rezerv na sanace a rekultivace.
ps2017-040-04-006-027.u2.p4.s2 Principiálně se jedná o to, že těžaři v současné době alokují zdroje povinné na sanace a rekultivace na dvou účtech, a to na účtu sanačním a na účtu běžném, čili nikoli na vázaném účtu, ale na účtu, se kterým mohou pracovat.
ps2017-040-04-006-027.u2.p4.s3 Podstata je nyní v tom, že je zájmem, a proto je to v tom návrhu upraveno, aby se prostředky, které jsou právě na těch běžných účtech, čili pouze ten účetní pohled, aby se převedly na ten zvláštní vázaný účet, a to do 30. června 2022 s tím, že u ostatních organizací - a ty ostatní nejsou ty takzvaně velké a zásadní, my za ty velké považujeme těžbu uhlí, těžbu ropy a těžbu plynu - tak aby to měly do 30. června 2025; to jsou obvykle střední společnosti stavebního charakteru, myslím tím těžba stavebního materiálu a tak dále.
ps2017-040-04-006-027.u2.p5.s1 Další náležitostí je zveřejňování informací o ochraně ložiskových území a ta poslední je posílení významu závaznosti surovinové politiky České republiky.
ps2017-040-04-006-027.u2.p6.s1 V části druhé je novela zákona o řízení ministerstev a jiných ústředních orgánů, která sjednocuje terminologii, což je opět technická záležitost.
ps2017-040-04-006-027.u2.p6.s2 A ve třetí části zákona je ještě novela zákona o rezervách.
ps2017-040-04-006-027.u2.p6.s3 Ve čtvrté je potom novela zákona o digitálních registrech.
ps2017-040-04-006-027.u2.p6.s4 Jsou to spíše technické věci.
ps2017-040-04-006-027.u2.p7.s1 Vážené dámy a pánové, těším se na případnou konstruktivní debatu a děkuji za pozornost.
ps2017-040-04-006-027.u3.p1.s1 Ano, děkuji panu místopředsedovi vlády.
ps2017-040-04-006-027.u3.p1.s2 A slova se nyní ujme zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Leo Luzar.
ps2017-040-04-006-027.u3.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-040-04-006-027.u4.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, vážený pane ministře, tímto tiskem otevíráme horní zákon, který možná v tom pohledu předešlých debat o zákoníku práce a dalších záležitostech nevnímáte jako důležitý.
ps2017-040-04-006-027.u4.p1.s2 Chci ale upozornit na některé věci, které již pan ministr otevřel.
ps2017-040-04-006-027.u4.p1.s3 Tento zákon považuji za docela důležitý zákon, zvlášť pro všechny regiony, které jsou postiženy jak těžbou uhlí, která je nyní v Evropě, jak všichni víme, velice negativně vnímána, tak samozřejmě nesmíme zapomenout, že se týká i dalších odvětví českého průmyslu a může mít dalekosáhlé a rozsáhlé důsledky týkající se těžby.
ps2017-040-04-006-027.u4.p2.s1 Na závěr se ještě přihlásím do klasické rozpravy, abych nezneužíval slovo zpravodaje.
ps2017-040-04-006-027.u4.p3.s1 Chci tady jenom krátce upozornit a doplnit to, co hovořil pan ministr.
ps2017-040-04-006-027.u4.p3.s2 Hovořil o rezervách na sanace a rekultivace na vypořádání důlních škod.
ps2017-040-04-006-027.u4.p3.s3 Je to oblast, která bude velice důležitá.
ps2017-040-04-006-027.u4.p3.s4 Zvlášť my na Moravskoslezském kraji budeme sledovat vývoj této situace, protože těmito důlními škodami jsme velice postiženi.
ps2017-040-04-006-027.u4.p3.s5 Samozřejmě nesmím zapomenout na Ústecký kraj, který podobné problémy.
ps2017-040-04-006-027.u4.p3.s6 Hovořil zde o úplně jiném systému - zdůrazňuji - úplně jiném systému vypočítávání úhrad, který se nabourává do obchodních vazeb mezi těžaři a odběrateli těchto surovin, což považuji za druhý docela závažný bod, se kterým se bude muset vypořádat tento zákon.
ps2017-040-04-006-027.u4.p4.s1 Další věc je, že přesouvá zodpovědnost za stanovování těchto cen na Český báňský úřad.
ps2017-040-04-006-027.u4.p4.s2 Tento úřad jako samostatný dozorovatel, nebo řekněme hlídač fungování báňských nebo těžebních záležitostí dostává obrovské kompetence a pravomoci, protože se k němu budou sbíhat veškeré údaje od všech těch, kteří dneska těží.
ps2017-040-04-006-027.u4.p5.s1 Jedná se také samozřejmě o zveřejňování informací o chráněných ložiskových územích.
ps2017-040-04-006-027.u4.p5.s2 Tady chci jenom nenápadně upozornit, že se budu o tom zmiňovat ve svém vystoupení, a týká se budoucnosti třeba například vrtek, což jsou vysokorychlostní železniční koridory, o kterých se všichni tady nemusíme přesvědčovat, jak jsou potřebné.
ps2017-040-04-006-027.u4.p5.s3 Z druhé strany si musíme uvědomit, že i tyto velké investiční záměry vyžadují určitou souhru toho, jakými nerostnými surovinami disponuje Česká republika.
ps2017-040-04-006-027.u4.p5.s4 Více a podrobněji budu hovořit ve svém vystoupení.
ps2017-040-04-006-027.u4.p6.s1 Další a docela závažnou otázkou je memorandum.
ps2017-040-04-006-027.u4.p6.s2 Dneska můžeme již vyhodnotit funkčnost, popřípadě nefunkčnost memoranda, které jsme ve Sněmovně přijali v minulém volebním období, a týká se zmrazení cen surovin.
ps2017-040-04-006-027.u4.p6.s3 Je to jedna z oblastí, která jistě bude k diskusi, a budeme se o bavit.
ps2017-040-04-006-027.u4.p7.s1 Čili na závěr chci upozornit na to, že tato problematika není vůbec jednoduchá.
ps2017-040-04-006-027.u4.p7.s2 Týká se docela velkých oblastí jak průmyslu, tak samozřejmě i těžařů.
ps2017-040-04-006-027.u4.p7.s3 A očekávám docela výraznou diskusi k této otázce.
ps2017-040-04-006-027.u4.p7.s4 Děkuji za pozornost.
ps2017-040-04-006-027.u5.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji.
ps2017-040-04-006-027.u5.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu, do které je jako první přihlášen pan poslanec Dominik Feri.
ps2017-040-04-006-027.u5.p1.s3 Připraví se pan poslanec Zahradník.
ps2017-040-04-006-027.u5.p1.s4 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-040-04-006-027.u6.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2017-040-04-006-027.u6.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážení členové vlády, sám sebe překvapuji, že vystupuji k hornímu zákonu, ale jsem pražský poslanec, tak pocházím ze severu Čech a otázka úpravy úhrad z vydobytého nerostu je mi velmi blízká, a sice není to mimo materii, protože se mění, jak to zmiňoval pan zpravodaj prostřednictvím pana předsedajícího, metodika toho výpočtu.
ps2017-040-04-006-027.u6.p1.s3 Ale nemění se to politické zadání, které zůstává od novelizace v roce 2016 stejné.
ps2017-040-04-006-027.u6.p2.s1 V minulém volebním období jsme proti tomu bojovali.
ps2017-040-04-006-027.u6.p2.s2 Pan kolega Kučera z TOP 09 tu navrhoval korekci alespoň tedy úpravy, aby všechno, nebo většina, tedy těch 67 %, nesměřovala do státního rozpočtu, ale něco zůstalo v kraji.
ps2017-040-04-006-027.u6.p2.s3 To nebylo přijato, řeklo se, že to bude kompenzováno zvýšením úhrady, dobře.
ps2017-040-04-006-027.u6.p2.s4 A teď s tím přicházíme znovu.
ps2017-040-04-006-027.u6.p3.s1 Myslíme si, a budeme předkládat, moje ctěná kolegyně Langšádlová v hospodářském výboru, pozměňovací návrh, avizuji ho tady, který jde stejným krokem.
ps2017-040-04-006-027.u6.p3.s2 To znamená, proč by mělo jít 67 % z úhrady z hnědého uhlí těženého povrchovým způsobem do státního rozpočtu?
ps2017-040-04-006-027.u6.p3.s3 A proč je to vlastně podle nás špatně?
ps2017-040-04-006-027.u6.p3.s4 Ten prvotní argument by měl být, proč by ty peníze z regionů, z Ústeckého, Karlovarského kraje měly plynout do státního rozpočtu, vlastně do démonizované Prahy.
ps2017-040-04-006-027.u6.p3.s5 Ale tento argument nepoužiji.
ps2017-040-04-006-027.u6.p3.s6 Podle to je špatně z důvodu, že ty peníze nemají takovou mašličku.
ps2017-040-04-006-027.u6.p3.s7 A na základě principu subsidiarity si myslím, že by měly být využívány skutečně když ne těmi obcemi, když se tam změnil koeficient ze 75 % na těch 33, tak alespoň kraji, aby ty peníze mohly být účelně využívány v rámci regionu.
ps2017-040-04-006-027.u6.p4.s1 Čili myslím si, že by ta debata měla být širší.
ps2017-040-04-006-027.u6.p4.s2 Neměla by být omezena pouze na technický postup výpočtu úhrady a stanovení jejího rozsahu, ale vůbec by měla být otevřena debata i o tom, jestli je to úhrada výlučná, nebo jestli je to úhrada sdílená, a v jakém tom rozsahu.
ps2017-040-04-006-027.u6.p4.s3 A zároveň si myslím, že je-li tu mimořádný konsenzus v této Poslanecké sněmovně ohledně snahy vyrovnávat se se změnami klimatu a snažit se na to získávat i náležité prostředky, tak si myslím, že by součástí debaty mělo být i určení náhrady u ostatních nerostů.
ps2017-040-04-006-027.u6.p4.s4 A debata o tom, kam by měly být směřovány.
ps2017-040-04-006-027.u6.p4.s5 Jestli by ten cílový veřejný rozpočet neměl být například rozpočet Státního fondu pro životní prostředí místo státního rozpočtu, kde, jak jsem říkal, ty peníze téměř nemají mašličku.
ps2017-040-04-006-027.u6.p5.s1 Čili avizuji náš pozměňovací návrh a byl bych rád, kdyby pan ministr k tomu řekl své, nějaké politické stanovisko, jestli se tím ministerstvo zabývalo, jestli vstoupilo do jednání například s kraji.
ps2017-040-04-006-027.u6.p5.s2 Protože myslím, že toto je něco, co by každého poslance z Ústeckého kraje, z Karlovarského kraje mělo zajímat, protože jsou to peníze, které jdou z toho regionu do centrálního rozpočtu.
ps2017-040-04-006-027.u6.p5.s3 A myslím si, že by se do toho regionu měly bezesporu vracet.
ps2017-040-04-006-027.u6.p5.s4 Můžeme hledat nějaký kompromis.
ps2017-040-04-006-027.u6.p5.s5 Nemusí to být, že by státní rozpočet z ničeho nic, vím, že je velký tlak na ministry ohledně toho, aby se rozpočet jejich jednotlivých rozpočtových kapitol ne tolik snižoval, ale můžeme se domluvit, můžeme najít nějaký kompromis tak, aby těm krajům aspoň něco z úhrady šlo.
ps2017-040-04-006-027.u6.p5.s6 Děkuji.
ps2017-040-04-006-027.u7.p1.s1 Nyní požádám o vystoupení pana poslance Jana Zahradníka.
ps2017-040-04-006-027.u7.p1.s2 Přeji pěkné poledne.
ps2017-040-04-006-027.u7.p1.s3 A připraví se paní poslankyně Květa Matušovská.
ps2017-040-04-006-027.u7.p1.s4 Takže pane poslanče, máte slovo.
ps2017-040-04-006-027.u8.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, k hornímu zákonu jsem vystupoval již při jeho projednávání v minulém volebním období a v tomto volebním období k jeho zdůvodnění mohu uvést ještě další titul.
ps2017-040-04-006-027.u8.p1.s2 Jako členu uhelné komise se mi dostávají do rukou analýzy a materiály, které by měly vést k závěrečnému rozhodnutí této komise o útlumu uhelné energetiky v nějakém termínu, který by byl reálný.
ps2017-040-04-006-027.u8.p1.s3 samozřejmě ty materiály pečlivě studuji, zabývám se tím, vím, že ten útlum uhelné energetiky je věcí budoucnosti v řádu desítek let.
ps2017-040-04-006-027.u8.p1.s4 To určitě, 2040, 2050, to určitě takto rozhodneme.
ps2017-040-04-006-027.u8.p1.s5 Mám jenom vždycky takovou základní ideu, že každá kapacita, která bude utlumena, která bude zavřena v oblasti uhelné energetiky, musí mít nějakou náhradní kapacitu, která by za ni zastoupila, protože není možné ponechat naši republiku bez energetické bezpečnosti, bez energetické soběstačnosti a naše občany bez spolehlivých dodávek energie.
ps2017-040-04-006-027.u8.p2.s1 jsem zaznamenal prohlášení vlády České republiky a i tedy vyjádření pana ministra Havlíčka v médiích, naposledy někdy v polovině roku minulého na Novinkách, o tom, že zamýšlejí zvýšit úhradu za vydobytý nerost.
ps2017-040-04-006-027.u8.p2.s2 V tom zákoně samozřejmě se tato věc nevyskytuje, je to věc nařízení vlády, podzákonné normy.
ps2017-040-04-006-027.u8.p2.s3 Ale co tam je, je zrušení pětiletého moratoria na danou hodnotu náhrady za vydobytý nerost.
ps2017-040-04-006-027.u8.p2.s4 To v tom zákoně jednoznačně je.
ps2017-040-04-006-027.u8.p2.s5 Ta náhrada, a to chci především připomenout, byla naposledy zvýšena v roce 2016, a to na dvojnásobek původní hodnoty.
ps2017-040-04-006-027.u8.p2.s6 Pak bylo stanoveno pětileté moratorium.
ps2017-040-04-006-027.u8.p2.s7 Ten důvod tehdy jsem také obhajoval, aby podnikatelé v těžebním průmyslu měli nějakou jistotu, nějakou jistotu, se kterou mohou předvídat budoucí chování státu k jejich činnosti.
ps2017-040-04-006-027.u8.p2.s8 Nevím, jaký jiný průmyslový sektor by byl podroben takto výraznému odvodu.
ps2017-040-04-006-027.u8.p3.s1 Osobně si myslím, že zvýšení odvodů za vydobytý nerost je poměrně nebezpečné.
ps2017-040-04-006-027.u8.p3.s2 Ne snad proto, že by to mělo nějak znamenat porušení stability sektoru těžebních firem, ale zejména proto, že to může mít významné dopady na občany, na spotřebitele, zejména spotřebitele energie a tepla.
ps2017-040-04-006-027.u8.p3.s3 Pokud se rozhodneme a zvýšíme úhrady za vydobytý nerost, tak to přinese určité zvýšení cen surovin a jako svůj důsledek také zvýšení cen elektrické energie a zejména tepla.
ps2017-040-04-006-027.u8.p3.s4 Přitom ceny elektrické energie a ceny tepla již nyní rostou, zejména proto, že rostou ceny na světových trzích, a také, a to jsme tady několikrát v naší Sněmovně zmiňovali, rostou výrazně ceny emisních povolenek.

Text viewDownload CoNNL-U