ps2017-040-04-006-027.u1.p1.s1
27 . ps2017-040-04-006-027.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 44 / 1988 Sb . , o ochraně a využití nerostného bohatství ( horní zákon ) , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 531 / - prvé čtení ps2017-040-04-006-027.u1.p2.s1
Poprosím , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , o klid , abychom se mohli věnovat projednávání horního zákona . ps2017-040-04-006-027.u1.p2.s2
Děkuji vám . ps2017-040-04-006-027.u1.p3.s1
Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády , ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy Karel Havlíček . ps2017-040-04-006-027.u1.p3.s2
Prosím , pane místopředsedo , máte slovo . ps2017-040-04-006-027.u2.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , dovolte mi , abych návrh novely horního zákona opětovně uvedl a navázal na to , co už jsem zde prezentoval . ps2017-040-04-006-027.u2.p1.s2
Dovolím si zrekapitulovat některé klíčové náležitosti z našeho pohledu velmi důležitého zákona . ps2017-040-04-006-027.u2.p1.s3
Co tedy konkrétně je ještě jednou předmětem této novely ? ps2017-040-04-006-027.u2.p2.s1
Za prvé je to odstranění takzvané pětileté fixace zvyšování úhrad z vydobytých nerostů . ps2017-040-04-006-027.u2.p2.s2
Zjednodušeně řečeno , po dobu pěti let byla vždy stejná sazba , nyní se vlastně tato pětiletá fixace ruší a bude možné vždy po daném roce tuto částku adekvátně upravit , pochopitelně s ohledem na to , jaké jsou možnosti dané zákonem . ps2017-040-04-006-027.u2.p3.s1
Za další je to čistě technická , ale rovněž důležitá věc právě proto , aby se to dalo lépe sledovat , a to je doplnění v obsahu báňské technické evidence , a to v souvislosti s novým způsobem výpočtu úhrady . ps2017-040-04-006-027.u2.p3.s2
Jinými slovy , počítá se z množství vytěženého nerostu . ps2017-040-04-006-027.u2.p3.s3
V tuto chvíli Ministerstvo průmyslu a obchodu potřebuje informace o tržbách za vydobyté nerosty a o nákladech na těžbu . ps2017-040-04-006-027.u2.p3.s4
K tomu stát získá relevantní informace o trhu s vydobytými nerosty a bude se to moci tedy vypočítat . ps2017-040-04-006-027.u2.p4.s1
Další důležitý bod je úprava takzvaných rezerv na sanace a rekultivace . ps2017-040-04-006-027.u2.p4.s2
Principiálně se jedná o to , že těžaři v současné době alokují zdroje povinné na sanace a rekultivace na dvou účtech , a to na účtu sanačním a na účtu běžném , čili nikoli na vázaném účtu , ale na účtu , se kterým mohou pracovat . ps2017-040-04-006-027.u2.p4.s3
Podstata je nyní v tom , že je zájmem , a proto je to v tom návrhu upraveno , aby se prostředky , které jsou právě na těch běžných účtech , čili pouze ten účetní pohled , aby se převedly na ten zvláštní vázaný účet , a to do 30 . června 2022 s tím , že u ostatních organizací - a ty ostatní nejsou ty takzvaně velké a zásadní , my za ty velké považujeme těžbu uhlí , těžbu ropy a těžbu plynu - tak aby to měly až do 30 . června 2025 ; to jsou obvykle střední společnosti stavebního charakteru , myslím tím těžba stavebního materiálu a tak dále . ps2017-040-04-006-027.u2.p5.s1
Další náležitostí je zveřejňování informací o ochraně ložiskových území a ta poslední je posílení významu závaznosti surovinové politiky České republiky . ps2017-040-04-006-027.u2.p6.s1
V části druhé je novela zákona o řízení ministerstev a jiných ústředních orgánů , která sjednocuje terminologii , což je opět technická záležitost . ps2017-040-04-006-027.u2.p6.s2
A ve třetí části zákona je ještě novela zákona o rezervách . ps2017-040-04-006-027.u2.p6.s3
Ve čtvrté je potom novela zákona o digitálních registrech . ps2017-040-04-006-027.u2.p6.s4
Jsou to spíše technické věci . ps2017-040-04-006-027.u2.p7.s1
Vážené dámy a pánové , těším se na případnou konstruktivní debatu a děkuji za pozornost . ps2017-040-04-006-027.u3.p1.s1
Ano , děkuji panu místopředsedovi vlády . ps2017-040-04-006-027.u3.p1.s2
A slova se nyní ujme zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Leo Luzar . ps2017-040-04-006-027.u3.p1.s3
Prosím , máte slovo . ps2017-040-04-006-027.u4.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , dámy a pánové , vážený pane ministře , tímto tiskem otevíráme horní zákon , který možná v tom pohledu předešlých debat o zákoníku práce a dalších záležitostech nevnímáte jako důležitý . ps2017-040-04-006-027.u4.p1.s2
Chci ale upozornit na některé věci , které již pan ministr otevřel . ps2017-040-04-006-027.u4.p1.s3
Tento zákon považuji za docela důležitý zákon , zvlášť pro všechny regiony , které jsou postiženy jak těžbou uhlí , která je nyní v Evropě , jak všichni víme , velice negativně vnímána , tak samozřejmě nesmíme zapomenout , že se týká i dalších odvětví českého průmyslu a může mít dalekosáhlé a rozsáhlé důsledky týkající se těžby . ps2017-040-04-006-027.u4.p2.s1
Na závěr se ještě přihlásím do klasické rozpravy , abych nezneužíval slovo zpravodaje . ps2017-040-04-006-027.u4.p3.s1
Chci tady jenom krátce upozornit a doplnit to , co hovořil pan ministr . ps2017-040-04-006-027.u4.p3.s2
Hovořil o rezervách na sanace a rekultivace na vypořádání důlních škod . ps2017-040-04-006-027.u4.p3.s3
Je to oblast , která bude velice důležitá . ps2017-040-04-006-027.u4.p3.s4
Zvlášť my na Moravskoslezském kraji budeme sledovat vývoj této situace , protože těmito důlními škodami jsme velice postiženi . ps2017-040-04-006-027.u4.p3.s5
Samozřejmě nesmím zapomenout na Ústecký kraj , který má podobné problémy . ps2017-040-04-006-027.u4.p3.s6
Hovořil zde o úplně jiném systému - zdůrazňuji - úplně jiném systému vypočítávání úhrad , který se nabourává do obchodních vazeb mezi těžaři a odběrateli těchto surovin , což považuji za druhý docela závažný bod , se kterým se bude muset vypořádat tento zákon . ps2017-040-04-006-027.u4.p4.s1
Další věc je , že přesouvá zodpovědnost za stanovování těchto cen na Český báňský úřad . ps2017-040-04-006-027.u4.p4.s2
Tento úřad jako samostatný dozorovatel , nebo řekněme hlídač fungování báňských nebo těžebních záležitostí dostává obrovské kompetence a pravomoci , protože se k němu budou sbíhat veškeré údaje od všech těch , kteří dneska těží . ps2017-040-04-006-027.u4.p5.s1
Jedná se také samozřejmě o zveřejňování informací o chráněných ložiskových územích . ps2017-040-04-006-027.u4.p5.s2
Tady chci jenom nenápadně upozornit , že se budu o tom zmiňovat ve svém vystoupení , a týká se budoucnosti třeba například vrtek , což jsou vysokorychlostní železniční koridory , o kterých se všichni tady nemusíme přesvědčovat , jak jsou potřebné . ps2017-040-04-006-027.u4.p5.s3
Z druhé strany si musíme uvědomit , že i tyto velké investiční záměry vyžadují určitou souhru toho , jakými nerostnými surovinami disponuje Česká republika . ps2017-040-04-006-027.u4.p5.s4
Více a podrobněji budu hovořit ve svém vystoupení . ps2017-040-04-006-027.u4.p6.s1
Další a docela závažnou otázkou je memorandum . ps2017-040-04-006-027.u4.p6.s2
Dneska můžeme již vyhodnotit funkčnost , popřípadě nefunkčnost memoranda , které jsme ve Sněmovně přijali v minulém volebním období , a týká se zmrazení cen surovin . ps2017-040-04-006-027.u4.p6.s3
Je to jedna z oblastí , která jistě bude k diskusi , a budeme se o ní bavit . ps2017-040-04-006-027.u4.p7.s1
Čili na závěr chci upozornit na to , že tato problematika není vůbec jednoduchá . ps2017-040-04-006-027.u4.p7.s2
Týká se docela velkých oblastí jak průmyslu , tak samozřejmě i těžařů . ps2017-040-04-006-027.u4.p7.s3
A očekávám docela výraznou diskusi k této otázce . ps2017-040-04-006-027.u4.p7.s4
Děkuji za pozornost . ps2017-040-04-006-027.u5.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji . ps2017-040-04-006-027.u5.p1.s2
Otevírám obecnou rozpravu , do které je jako první přihlášen pan poslanec Dominik Feri . ps2017-040-04-006-027.u5.p1.s3
Připraví se pan poslanec Zahradník . ps2017-040-04-006-027.u5.p1.s4
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2017-040-04-006-027.u6.p1.s1
Děkuji za slovo , pane místopředsedo . ps2017-040-04-006-027.u6.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , vážení členové vlády , sám sebe překvapuji , že vystupuji k hornímu zákonu , ale ač jsem pražský poslanec , tak pocházím ze severu Čech a otázka úpravy úhrad z vydobytého nerostu je mi velmi blízká , a sice není to mimo materii , protože se mění , jak to zmiňoval pan zpravodaj prostřednictvím pana předsedajícího , metodika toho výpočtu . ps2017-040-04-006-027.u6.p1.s3
Ale nemění se to politické zadání , které zůstává od novelizace v roce 2016 stejné . ps2017-040-04-006-027.u6.p2.s1
V minulém volebním období jsme proti tomu bojovali . ps2017-040-04-006-027.u6.p2.s2
Pan kolega Kučera z TOP 09 tu navrhoval korekci alespoň tedy té úpravy , aby všechno , nebo většina , tedy těch 67 % , nesměřovala do státního rozpočtu , ale něco zůstalo v kraji . ps2017-040-04-006-027.u6.p2.s3
To nebylo přijato , řeklo se , že to bude kompenzováno zvýšením té úhrady , dobře . ps2017-040-04-006-027.u6.p2.s4
A teď s tím přicházíme znovu . ps2017-040-04-006-027.u6.p3.s1
Myslíme si , a budeme předkládat , moje ctěná kolegyně Langšádlová v hospodářském výboru , pozměňovací návrh , avizuji ho tady , který jde stejným krokem . ps2017-040-04-006-027.u6.p3.s2
To znamená , proč by mělo jít 67 % z té úhrady z hnědého uhlí těženého povrchovým způsobem do státního rozpočtu ? ps2017-040-04-006-027.u6.p3.s3
A proč je to vlastně podle nás špatně ? ps2017-040-04-006-027.u6.p3.s4
Ten prvotní argument by měl být , proč by ty peníze z regionů , z Ústeckého , Karlovarského kraje měly plynout do státního rozpočtu , vlastně do té démonizované Prahy . ps2017-040-04-006-027.u6.p3.s5
Ale tento argument nepoužiji . ps2017-040-04-006-027.u6.p3.s6
Podle mě to je špatně z důvodu , že ty peníze nemají až takovou mašličku . ps2017-040-04-006-027.u6.p3.s7
A na základě principu subsidiarity si myslím , že by měly být využívány skutečně když ne těmi obcemi , když už se tam změnil koeficient ze 75 % na těch 33 , tak alespoň kraji , aby ty peníze mohly být účelně využívány v rámci regionu . ps2017-040-04-006-027.u6.p4.s1
Čili myslím si , že by ta debata měla být širší . ps2017-040-04-006-027.u6.p4.s2
Neměla by být omezena pouze na technický postup výpočtu té úhrady a stanovení jejího rozsahu , ale vůbec by měla být otevřena debata i o tom , jestli je to úhrada výlučná , nebo jestli je to úhrada sdílená , a v jakém tom rozsahu . ps2017-040-04-006-027.u6.p4.s3
A zároveň si myslím , že je - li tu mimořádný konsenzus v této Poslanecké sněmovně ohledně snahy vyrovnávat se se změnami klimatu a snažit se na to získávat i náležité prostředky , tak si myslím , že by součástí té debaty mělo být i určení náhrady u ostatních nerostů . ps2017-040-04-006-027.u6.p4.s4
A debata o tom , kam by měly být směřovány . ps2017-040-04-006-027.u6.p4.s5
Jestli by ten cílový veřejný rozpočet neměl být například rozpočet Státního fondu pro životní prostředí místo státního rozpočtu , kde , jak jsem říkal , ty peníze téměř nemají mašličku . ps2017-040-04-006-027.u6.p5.s1
Čili avizuji náš pozměňovací návrh a byl bych rád , kdyby pan ministr k tomu řekl své , nějaké politické stanovisko , jestli se tím ministerstvo zabývalo , jestli vstoupilo do jednání například s kraji . ps2017-040-04-006-027.u6.p5.s2
Protože myslím , že toto je něco , co by každého poslance z Ústeckého kraje , z Karlovarského kraje mělo zajímat , protože jsou to peníze , které jdou z toho regionu do centrálního rozpočtu . ps2017-040-04-006-027.u6.p5.s3
A myslím si , že by se do toho regionu měly bezesporu vracet . ps2017-040-04-006-027.u6.p5.s4
Můžeme hledat nějaký kompromis . ps2017-040-04-006-027.u6.p5.s5
Nemusí to být , že by státní rozpočet z ničeho nic , vím , že je velký tlak na ministry ohledně toho , aby se rozpočet jejich jednotlivých rozpočtových kapitol ne tolik snižoval , ale můžeme se domluvit , můžeme najít nějaký kompromis tak , aby těm krajům aspoň něco z té úhrady šlo . ps2017-040-04-006-027.u6.p5.s6
Děkuji . ps2017-040-04-006-027.u7.p1.s1
Nyní požádám o vystoupení pana poslance Jana Zahradníka . ps2017-040-04-006-027.u7.p1.s2
Přeji pěkné poledne . ps2017-040-04-006-027.u7.p1.s3
A připraví se paní poslankyně Květa Matušovská . ps2017-040-04-006-027.u7.p1.s4
Takže pane poslanče , máte slovo . ps2017-040-04-006-027.u8.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , vážené kolegyně , vážení kolegové , k hornímu zákonu jsem vystupoval již při jeho projednávání v minulém volebním období a v tomto volebním období k jeho zdůvodnění mohu uvést ještě další titul . ps2017-040-04-006-027.u8.p1.s2
Jako členu uhelné komise se mi dostávají do rukou analýzy a materiály , které by měly vést k závěrečnému rozhodnutí této komise o útlumu uhelné energetiky v nějakém termínu , který by byl reálný . ps2017-040-04-006-027.u8.p1.s3
Já samozřejmě ty materiály pečlivě studuji , zabývám se tím , vím , že ten útlum uhelné energetiky je věcí budoucnosti v řádu desítek let . ps2017-040-04-006-027.u8.p1.s4
To určitě , 2040 , 2050 , to určitě takto rozhodneme . ps2017-040-04-006-027.u8.p1.s5
Mám jenom vždycky takovou základní ideu , že každá kapacita , která bude utlumena , která bude zavřena v oblasti uhelné energetiky , musí mít nějakou náhradní kapacitu , která by za ni zastoupila , protože není možné ponechat naši republiku bez energetické bezpečnosti , bez energetické soběstačnosti a naše občany bez spolehlivých dodávek energie . ps2017-040-04-006-027.u8.p2.s1
Já jsem zaznamenal prohlášení vlády České republiky a i tedy vyjádření pana ministra Havlíčka v médiích , naposledy někdy v polovině roku minulého na Novinkách , o tom , že zamýšlejí zvýšit úhradu za vydobytý nerost . ps2017-040-04-006-027.u8.p2.s2
V tom zákoně samozřejmě se tato věc nevyskytuje , je to věc nařízení vlády , podzákonné normy . ps2017-040-04-006-027.u8.p2.s3
Ale co tam je , je zrušení pětiletého moratoria na danou hodnotu té náhrady za vydobytý nerost . ps2017-040-04-006-027.u8.p2.s4
To v tom zákoně jednoznačně je . ps2017-040-04-006-027.u8.p2.s5
Ta náhrada , a to chci především připomenout , byla naposledy zvýšena v roce 2016 , a to na dvojnásobek původní hodnoty . ps2017-040-04-006-027.u8.p2.s6
Pak bylo stanoveno pětileté moratorium . ps2017-040-04-006-027.u8.p2.s7
Ten důvod tehdy jsem také obhajoval , aby podnikatelé v těžebním průmyslu měli nějakou jistotu , nějakou jistotu , se kterou mohou předvídat budoucí chování státu k jejich činnosti . ps2017-040-04-006-027.u8.p2.s8
Nevím , jaký jiný průmyslový sektor by byl podroben takto výraznému odvodu . ps2017-040-04-006-027.u8.p3.s1
Osobně si myslím , že zvýšení odvodů za vydobytý nerost je poměrně nebezpečné . ps2017-040-04-006-027.u8.p3.s2
Ne snad proto , že by to mělo nějak znamenat porušení stability sektoru těžebních firem , ale zejména proto , že to může mít významné dopady na občany , na spotřebitele , zejména spotřebitele energie a tepla . ps2017-040-04-006-027.u8.p3.s3
Pokud se rozhodneme a zvýšíme úhrady za vydobytý nerost , tak to přinese určité zvýšení cen surovin a jako svůj důsledek také zvýšení cen elektrické energie a zejména tepla . ps2017-040-04-006-027.u8.p3.s4
Přitom ceny elektrické energie a ceny tepla již nyní rostou , zejména proto , že rostou ceny na světových trzích , a také , a to jsme tady už několikrát v naší Sněmovně zmiňovali , rostou výrazně ceny emisních povolenek .