ps2017-040-02-001-206.u1.p1.s1
206 . ps2017-040-02-001-206.u1.p1.s2
Návrh poslanců Zuzany Ožanové , Dana Ťoka a Milana Ferance na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 13 / 1997 Sb . , o pozemních komunikacích , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 330 / - třetí čtení ps2017-040-02-001-206.u1.p2.s1
Nejprve poprosím , aby - už se tak stalo - u stolku navrhovatelů je paní poslankyně Ožanová . ps2017-040-02-001-206.u1.p2.s2
Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 330 / 4 , který byl doručen 4 . prosince 2019 . ps2017-040-02-001-206.u1.p2.s3
Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 330 / 5 . ps2017-040-02-001-206.u1.p3.s1
Paní navrhovatelka chce vystoupit ještě před otevřením rozpravy , vidím , máte slovo . ps2017-040-02-001-206.u1.p3.s2
Prosím . ps2017-040-02-001-206.u2.p1.s1
Dobrý den , vážený pane předsedo , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci . ps2017-040-02-001-206.u2.p1.s2
Návrh zákona byl vyvolán společenskou potřebou řešit nedostatečnou právní úpravu znemožňující účinně řešit problematiku dlouhodobě odstavených vozidel na pozemních komunikacích . ps2017-040-02-001-206.u2.p1.s3
Většina dlouhodobě odstavených vozidel nesplňuje definici vraku v souladu se zákonem . ps2017-040-02-001-206.u3.p1.s1
Já vás přeruším na okamžik . ps2017-040-02-001-206.u3.p1.s2
Vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , prosím o klid . ps2017-040-02-001-206.u3.p1.s3
Už začala schůze . ps2017-040-02-001-206.u3.p1.s4
Prosím o klid v sále ! ps2017-040-02-001-206.u4.p1.s1
Dále v současnosti neexistuje výslovný zákaz stání vozidel na pozemních komunikacích bez platné technické kontroly . ps2017-040-02-001-206.u4.p1.s2
Zbavování se vozidel formou jejich odstavení na komunikace se stalo koloritem našich obcí . ps2017-040-02-001-206.u4.p1.s3
S problémem se potýkají samosprávy v celé republice . ps2017-040-02-001-206.u4.p2.s1
Při navrhování právní úpravy byl dán hlavní důraz na realizovatelnost v praxi . ps2017-040-02-001-206.u4.p2.s2
Při navrhování lhůt bylo nutné zvážit zájem na řádném obecném užívání komunikací a zásah do práv majitelů vozidel . ps2017-040-02-001-206.u4.p3.s1
Stručně zrekapituluji základní body navrhovaného zákona . ps2017-040-02-001-206.u4.p3.s2
Takže ještě jednou . ps2017-040-02-001-206.u4.p3.s3
Zrekapituluji základní body navrhovaného zákona . ps2017-040-02-001-206.u4.p4.s1
Výslovný zákaz odstavovat vozidla bez technické kontroly . ps2017-040-02-001-206.u4.p4.s2
Odstranění vozidla z komunikace , nejvíce úkonů bude na vlastníkovi komunikace , minimální úkony na silničním správním úřadu . ps2017-040-02-001-206.u4.p4.s3
Přestupek provozovatele vozidla bude moci být potrestán až do výše 300 tisíc korun . ps2017-040-02-001-206.u4.p4.s4
Vlastník komunikace bude oprávněn žádat o údaje z registru vozidel . ps2017-040-02-001-206.u4.p4.s5
Vozidlo bez identifikátoru bude možno na žádost vlastníka silničním správním orgánem otevřít . ps2017-040-02-001-206.u4.p5.s1
Navržený postup v případě odstranění vozidla z komunikace . ps2017-040-02-001-206.u4.p5.s2
Vlastník komunikace je oprávněn vyzvat k odstranění z důvodu , pro který nesmí být vozidlo provozováno na pozemních komunikacích , k odstranění vozidla a odstavení mimo pozemní komunikaci . ps2017-040-02-001-206.u4.p5.s3
Po marném uplynutí dvou měsíců od doručení výzvy je vlastník pozemní komunikace oprávněn vozidlo z pozemní komunikace odstranit a odstavit na jiném vhodném místě . ps2017-040-02-001-206.u4.p5.s4
Náklady na odstranění a odstavení silničního vozidla nese jeho provozovatel . ps2017-040-02-001-206.u4.p5.s5
To neplatí , prokáže - li závažné důvody , které mu znemožnily vozidlo odstranit . ps2017-040-02-001-206.u4.p5.s6
Není - li vozidlo vyzvednuto do tří měsíců , pak rozhodne silniční správní úřad na návrh vlastníka pozemní komunikace o povolení prodeje silničního vozidla ve veřejné dražbě . ps2017-040-02-001-206.u4.p6.s1
Ráda bych se ještě vyjádřila také k pozměňovacím návrhům . ps2017-040-02-001-206.u4.p6.s2
Není jich mnoho , pokusím se být stručná . ps2017-040-02-001-206.u4.p7.s1
Pozměňovací návrh A hospodářského výboru plně podporuji . ps2017-040-02-001-206.u4.p7.s2
Týká se odstranění zaniklých silničních vozidel , tedy vozidel , u nichž v registru vozidel není evidován provozovatel . ps2017-040-02-001-206.u4.p7.s3
Je to proto , abychom mohli postihnout majitele . ps2017-040-02-001-206.u4.p7.s4
Pokud vlastník komunikace nedohledá majitele , může ustanovit opatrovníka a úkony k odstranění vozidla mohou být činěny . ps2017-040-02-001-206.u4.p8.s1
Pozměňovací návrh poslankyně Barbory Kořanové nedoporučuji podpořit . ps2017-040-02-001-206.u4.p8.s2
Nepřiměřené zkrácení lhůty může postihnout občany , kteří se z různých důvodů nemohou postarat o zajištění technické kontroly , například náhlá nemoc , zahraniční cesta či nedostatek finančních prostředků na odstranění závad na vozidle . ps2017-040-02-001-206.u4.p9.s1
Pozměňovací návrh dále zakotvuje zákaz odstavovat vozidla na chodníku , a to jakákoliv vozidla , nejen ta , která mají propadlou technickou . ps2017-040-02-001-206.u4.p9.s2
Pravidla pro užívání chodníků jsou však stanovena v zákoně 361 / 2000 v § 53 odst . 2 , v němž je stanoveno , že chodník nesmějí užívat jiní účastníci provozu na pozemních komunikacích než chodci . ps2017-040-02-001-206.u4.p9.s3
Pozměňovací návrh zcela zásadním způsobem mění navržený postup odstraňování vozidel a dává možnost rozhodnout o odstranění vozidla do rukou policisty nebo strážníka obecní policie , v návrhu však zcela absentují jakákoliv kritéria , která by byla rozhodná pro to , zda policista či strážník má či nemá této možnosti využít . ps2017-040-02-001-206.u4.p9.s4
Současně návrh počítá s tím , že rovnou dojde k odstranění vozidla , aniž by byla jeho provozovateli dána jakákoli možnost nesprávný stav zhojit . ps2017-040-02-001-206.u4.p10.s1
Pozměňovací návrhy C pana poslance Polanského . ps2017-040-02-001-206.u4.p10.s2
K nim musím dodat , že pan Ondřej Polanský je podal společně se mnou . ps2017-040-02-001-206.u4.p10.s3
Je to C 1 a C 2 . ps2017-040-02-001-206.u4.p10.s4
U C 1 doporučuji nepodpořit , u C 2 podpořit . ps2017-040-02-001-206.u4.p10.s5
C 1 ruší veškerá omezení v nařízeních obce týkající se regulace dopravy . ps2017-040-02-001-206.u4.p10.s6
To znamená , že by si obce mohly stanovovat jakákoliv pravidla pro regulaci dopravy , to znamená takzvané zóny , bez jakékoliv regulace , kdežto bod C 2 toto úplně nevypouští , ale umožňuje obcím například umožnit parkování vozidlům obce , i když obec nemá radnici a sídlo v dané lokalitě , nebo vozidlům , jejichž uživatelé nejsou vlastníky , ale užívají je například při zajišťování havarijních služeb . ps2017-040-02-001-206.u4.p10.s7
Takže poprosím o podporu pozměňovacího návrhu C 2 . ps2017-040-02-001-206.u4.p11.s1
Pozměňovací návrh D 1 pana poslance Čižinského rovněž podporuji . ps2017-040-02-001-206.u4.p11.s2
Má sloužit k odstranění administrativní zátěže jak pro občany , tak pro úřady . ps2017-040-02-001-206.u4.p12.s1
Naopak pozměňovací návrh D 2 pana poslance Čižinského nepodporuji , poněvadž navržená úprava se týká výhradně zákona č . 361 / 2000 Sb . , my však děláme úpravy zákona č . 13 / 1997 Sb . ps2017-040-02-001-206.u4.p12.s2
V samotném názvu pozměňovacího návrhu je uvedeno " pozměňovací návrh poslanců Jana Čižinského , Patrika Nachera , Petra Dolínka , Ondřeje Polanského k návrhu zákona , kterým se mění zákon 361 / 2000 Sb . , sněmovní tisk 374 . " ps2017-040-02-001-206.u4.p12.s3
Tady došlo pravděpodobně k chybě , že byl tento pozměňovací návrh načten k tisku 330 místo 374 . ps2017-040-02-001-206.u4.p13.s1
Poslední - pozměňovací návrh poslance Mariana Jurečky bude prodlužovat dobu odstranění vozidla , jelikož při marném doručení výzvy bude muset vlastník komunikace zjišťovat nejbližší příbuzné a s nimi komunikovat . ps2017-040-02-001-206.u4.p13.s2
Ovšem vlastník komunikace nemá v současnosti přístup do evidence obyvatel . ps2017-040-02-001-206.u4.p13.s3
Proto je navrhované ustanovení neaplikovatelné a zmaří celý proces . ps2017-040-02-001-206.u4.p13.s4
S žádným vozidlem se nebude moci nakládat , jelikož nebude splněna tato navrhovaná podmínka . ps2017-040-02-001-206.u4.p13.s5
I kdyby byl přijat pozměňovací návrh D 1 poslance Čižinského a obce by měly možnost vstupovat do základních registrů , tak by tyto údaje nebyly k dispozici . ps2017-040-02-001-206.u4.p13.s6
Základní registr , registr obyvatel , neobsahuje údaje o příbuzných - zákon č . 111 / 2009 Sb . , o základních registrech . ps2017-040-02-001-206.u4.p13.s7
Údaje o příbuzných jsou v evidenci obyvatel dle zákona č . 133 / 2000 Sb . ps2017-040-02-001-206.u4.p13.s8
Z těchto právních důvodů prosím , aby nebyl podpořen pozměňovací návrh E . ps2017-040-02-001-206.u4.p14.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-040-02-001-206.u5.p1.s1
Děkuji . ps2017-040-02-001-206.u5.p1.s2
Otevírám rozpravu . ps2017-040-02-001-206.u5.p1.s3
Do rozpravy je v tuto chvíli jako první přihlášen pan poslanec Polanský , poté s přednostním právem paní předsedkyně Pekarová Adamová . ps2017-040-02-001-206.u5.p1.s4
Prosím , máte slovo . ps2017-040-02-001-206.u6.p1.s1
Děkuji . ps2017-040-02-001-206.u6.p1.s2
Vážený pane předsedo , milá vládo , kolegyně , kolegové , dovolte mi stručně sdělit stanovisko k projednávanému tisku za Piráty . ps2017-040-02-001-206.u6.p2.s1
Předně bych chtěl říci , že původní iniciativa pro odtahování autovraků vzešla ze Senátu , konkrétně od senátorky Renaty Chmelové . ps2017-040-02-001-206.u6.p2.s2
Ta vlastně tu iniciativu přinesla sem do Poslanecké sněmovny a výsledkem je dnešní hlasování . ps2017-040-02-001-206.u6.p2.s3
Té iniciativy Renaty Chmelové jsme se jako Piráti na začátku zúčastnili , takže asi nepřekvapí , když řeknu , že iniciativu v nadcházejícím hlasování podpoříme . ps2017-040-02-001-206.u6.p3.s1
Vaši pozornost bych chtěl ale zaměřit na jeden z našich pozměňovacích návrhů . ps2017-040-02-001-206.u6.p3.s2
Jak už říkala kolegyně předkladatelka , jedná se o návrh C 2 , sněmovní dokument 3950 , který jsme připravili ve spolupráci . ps2017-040-02-001-206.u6.p3.s3
Předmětem této úpravy je změna systému v parkovacích zónách . ps2017-040-02-001-206.u6.p3.s4
Abych byl přesnější , je dána vlastně těm městským radám , které se rozhodnou toho využít , možnost převzít odpovědnost za pravidla parkování ve své parkovací zóně . ps2017-040-02-001-206.u6.p3.s5
Dnešní možnosti parkování v těchto zónách jsou vymezeny v § 23 zákona 13 / 1997 Sb . , o pozemních komunikacích a jsou nastaveny fixně . ps2017-040-02-001-206.u6.p4.s1
Já ten paragraf asi nebudu citovat , ale řeknu , že z něj vlastně vyplývá , že možnosti parkování v parkovacích zónách jsou buď časové , to znamená maximálně na 24 hodin , nebo musí mít majitel vozidla v dané zóně bydliště či provozovnu . ps2017-040-02-001-206.u6.p4.s2
Povšimněte si prosím slova majitel . ps2017-040-02-001-206.u6.p4.s3
Za okamžik se k němu vrátím . ps2017-040-02-001-206.u6.p5.s1
Jak jsem předeslal , náš pozměňovací návrh těmto městům dává možnost tato pravidla změnit . ps2017-040-02-001-206.u6.p5.s2
Pro ty obce , které se rozhodnou toho nevyužít , nebo obce , které nebudují vlastní systém parkovacích zón , se vlastně nic nezmění a nebudou muset přijímat ani žádnou vyhlášku . ps2017-040-02-001-206.u6.p6.s1
Představte si například poměrně častý případ , kdy bydlíte v rezidenční zóně , ale auto máte na leasing . ps2017-040-02-001-206.u6.p6.s2
V takovémto případě vlastně nemáte právo vaší vlastní domácí parkovací zóny využít . ps2017-040-02-001-206.u6.p6.s3
Obce , které vám toto umožní , vlastně jednají dnes nad rámec zákona . ps2017-040-02-001-206.u6.p6.s4
A nejde jenom o leasing , jde třeba o náhradní vůz v případě havárie a podobně . ps2017-040-02-001-206.u6.p6.s5
Jestli máte v obci nějakou sociální službu nebo dobročinnou organizaci , která se stará o své klienty , navštěvuje je v domě , tak ani tato služba nemůže využít parkovací zónu u daného domu a musí řešit situaci ad hoc . ps2017-040-02-001-206.u6.p7.s1
Za povšimnutí určitě stojí ještě například zákon 458 / 2000 Sb . , ve kterém v § 25 odst . 1 písm . a ) je poznámka o tom , že provozovatel distribuční soustavy musí zajistit spolehlivé provozování , obnovu a rozvoj soustavy . ps2017-040-02-001-206.u6.p7.s2
Velice často měnírny a rozvodny , o které se musí distributor starat , jsou uprostřed parkovacích zón a distributoři nemohou servisní vozidla přistavit poblíž objektů . ps2017-040-02-001-206.u6.p8.s1
Když už ne kvůli sobě , vžijme se na okamžik do role našich komunálních kolegů , kteří se s těmito problémy musí dnes a denně potýkat . ps2017-040-02-001-206.u6.p8.s2
Jediný argument , který mohou svým nespokojeným občanům říct , je , že je špatně postavený zákon . ps2017-040-02-001-206.u6.p8.s3
Věřím , že vedení obcí jsou dostatečně , a vlastně jediní , kompetentní na to , aby dokázali své vlastní potřeby správně a včas odhadnout a vymyslet řešení na míru . ps2017-040-02-001-206.u6.p8.s4
Nebojím se říct , že tento návrh může být prvním krokem k revoluci v parkování v českých městech , těch , která se nebudou bát toho využít . ps2017-040-02-001-206.u6.p8.s5
Bez jediného kopnutí do země může město či obvod znatelně rozšířit množství parkovacích míst tím , že doručí správnou informaci ve správnou dobu na správné místo . ps2017-040-02-001-206.u6.p9.s1
Jenom pro úplnost ještě dodám , že v systému - jak říkala už kolegyně zpravodajka - je nahraný podobný návrh pod písmenem C 1 . ps2017-040-02-001-206.u6.p9.s2
To byl alternativní návrh tady k tomuto . ps2017-040-02-001-206.u6.p9.s3
Po diskuzích s ministerstvem i na výboru jsme se rozhodli , že tento návrh podporovat nebudeme .