ps2017-039-08-005-902.u1.p1.s1
Sloučená rozprava k bodům 29 a 30 / sněmovní tisky 645 a 506 / ps2017-039-08-005-902.u1.p2.s1
Jak už jsem říkal , jsou přihlášeni poslanci , kteří disponují přednostním právem . ps2017-039-08-005-902.u1.p2.s2
Nejprve vystoupí pan předseda Farský , potom pan předseda Radim Fiala a poté paní předsedkyně Pekarová Adamová . ps2017-039-08-005-902.u1.p2.s3
Pan předseda Farský má slovo . ps2017-039-08-005-902.u2.p1.s1
Děkuji . ps2017-039-08-005-902.u2.p1.s2
Vážený pane předsedající , vážené kolegyně , vážení kolegové , chtěl bych zde přednést stanovisko za klub Starostů a nezávislých . ps2017-039-08-005-902.u2.p1.s3
My jsme se nepřipojili k vetu , protože ta situace je vážná svým časem . ps2017-039-08-005-902.u2.p1.s4
My teď rozhodujeme o tom , jak budou probíhat maturity v roce 2021 , a když se vžiji do situace těch studentů , tak je to velice nepříjemné . ps2017-039-08-005-902.u2.p1.s5
Oni už si mají určovat , kam budou nasměrovávat svoje maximum energie , a v této fázi rušit maturitu z matematiky je prostě pozdě , a za pár měsíců , až doprojednáme tento tisk , bude to ještě blíže té maturitě . ps2017-039-08-005-902.u2.p1.s6
Předpokládám , že síla na zrušení tady je , a proto jsme nevetovali , protože už jsme to chtěli , byť s tím nesouhlasíme , tak s ohledem na studenty jsme to chtěli mít ze stolu . ps2017-039-08-005-902.u2.p2.s1
To co se tady ale ukazuje na tom návrhu , že se to řeší na poslední chvíli , že tady zoufale selhává CERMAT , ale i politická reprezentace a v tomto případě i Ministerstvo školství , protože přijít dva roky předtím , že se opět předělají maturity , je prostě špatně . ps2017-039-08-005-902.u2.p2.s2
Jestli někde je potřeba dlouhodobá kontinuita a jistota , tak je to ve školství a ve vzdělávání , pak přináší výsledky . ps2017-039-08-005-902.u2.p2.s3
Ve chvíli , kdy do toho prostupuje politika tím , že když se část veřejnosti vzbouří , že se teď obávají dlouhodobě dohodnutého stylu fungování , a my vyskočíme a splníme jejich hlasité požadavky , tak v součtu ztrácíme . ps2017-039-08-005-902.u2.p2.s4
Z toho taky vyplývá , že pořád ještě nevíme , a teď mluvím úplně za všechny , protože si myslím , že právě vzdělávání by se mělo sunout přes jednotlivá politická období a mělo by mít daleko větší kontinuitu než jenom tu vládní čtyřletou . ps2017-039-08-005-902.u2.p2.s5
Na druhou stranu musím říct , že je dobře , že pan ministr tam vydržel už nad rámec průměrné životnosti ministrů , protože prostě pro tento resort určitá stabilita nutná je . ps2017-039-08-005-902.u2.p3.s1
Co ale pořád ukazuje tahle debata , je , že nevíme , jak zkouška z dospělosti , maturita , by vlastně měla vypadat . ps2017-039-08-005-902.u2.p3.s2
Debaty kolem slohových prací , jejich hodnocení , maturity z matematiky . ps2017-039-08-005-902.u2.p3.s3
Prostě pořád se dostáváme k základu , aniž bychom měli toto uzavřené . ps2017-039-08-005-902.u2.p3.s4
Z toho pohledu vítáme , že pan ministr vyslyšel naše žádosti o to , ať se tady skutečně sejdou experti všech politických stran a hledají řešení , které přežije volební období , které bude dlouhodobé právě proto , aby studenti , když si vybírají školu , věděli , co je čeká na závěr . ps2017-039-08-005-902.u2.p3.s5
Mimochodem už já si pamatuju v roce 1995 , dva roky před maturitou , když přišla hláška , že budeme povinně maturovat z matematiky . ps2017-039-08-005-902.u2.p3.s6
A my jsme se tehdy taky vzbouřili a řekli jsme , no nemůžete nám v průběhu našeho studia , když už jsme si tady odkroutili dva roky , říkat , že se mění podmínky , na základě kterých jsme tady začali studovat . ps2017-039-08-005-902.u2.p3.s7
Teď to děláme . ps2017-039-08-005-902.u2.p4.s1
Takže z tohohle pohledu jsme rádi za to , že ta iniciativa je , že je vyvolaná ze strany pana ministra . ps2017-039-08-005-902.u2.p4.s2
Je důležité , abychom se sešli všichni u jednoho stolu a tam skutečně s dlouhodobou perspektivou řešili , jakým směrem se české školství bude ubírat , aby odpovídalo té změněné situaci 21 . století , kdy už není vůbec problém v tom získat data , získat fakta , ale s těmi daty a fakty umět spolupracovat , a také jsme dokázali čelit tomu , že prostě svět se mění a mění se i možnost uplatnění daleko rychleji , než se v minulosti měnila . ps2017-039-08-005-902.u2.p4.s3
Takové ty modely , že někdo nastoupil do továrny blízko svého bydliště , kde prožil celý svůj produktivní život , už se dějí zcela výjimečně , ale dřív byly pravidlem . ps2017-039-08-005-902.u2.p5.s1
Za Starosty a nezávislé jsme už někdy na konci srpna představili svoji představu , jakým směrem by se vzdělání mělo měnit . ps2017-039-08-005-902.u2.p5.s2
A s tím také budeme přistupovat k tomuto kulatému stolu , který bude ministerstvem svolán . ps2017-039-08-005-902.u2.p5.s3
Myslíme si , že státní maturita nemá opodstatnění a měla by skončit , že by závěrečná zkouška a její podoba měla být na rozhodnutí té které střední školy , ale že by stát měl určit jakési středoškolské minimum v lehčí i náročnější verzi , ale tak , aby i student si mohl v průběhu studia toto absolvovat a případně opakovat , aby byl zaručený nějaký minimální standard . ps2017-039-08-005-902.u2.p5.s4
Ale porovnatelnost maturit v tuto chvíli nedává smysl . ps2017-039-08-005-902.u2.p5.s5
Středoškolské minimum je z naší strany základ . ps2017-039-08-005-902.u2.p6.s1
Co bychom také chtěli , aby střední škola doznala změn v tom , že kromě toho minima v hlavních předmětech , které bude tím středoškolským minimem a dávat ten základ pro orientaci ve světě , aby pak člověk mohl měnit svoji kariéru , nebyl už jednou poslán na jednu cestu při vstupu , ať už na osmileté gymnázium , nebo třeba učňovskou školu , ale aby mohl několikrát za život svoji kariéru změnit , tak kromě minima v hlavních předmětech dát větší svobodu do dalších předmětů , vytvořit takzvaný švédský stůl , kdy si tu svoji budoucnost a kariéru sestaví z kusu sám a odpovídající jeho schopnostem a vlohám . ps2017-039-08-005-902.u2.p7.s1
Jsme také přesvědčeni o tom , že českému školství nesvědčí to , jak se rozbíhá a už ve velice raném věku se určuje vlastně budoucnost , kariéra , ta cesta , kterou student bude pokračovat . ps2017-039-08-005-902.u2.p7.s2
Proto myslíme , že by bylo dobré dát školy pod jednu střechu , aby ta prostupnost mezi praktickým vzděláním a vyloženě studijními typy byla co možná velká . ps2017-039-08-005-902.u2.p8.s1
Jsme rádi , že se konečně takový kulatý stůl bude konat , protože si myslíme , že to je cesta k tomu , aby vzdělání nebylo jenom od voleb k volbám , od výměny ministra k výměně ministra , ale aby mělo tu stabilitu a trvání , které zaručí , že studenti , kteří nastupují na školy , budou vědět , za jakých podmínek je také budou dokončovat a co to pro ně bude znamenat . ps2017-039-08-005-902.u2.p8.s2
Myslím , že je to zcela zásadní pro naši zemi , a proto svolání tohoto kulatého stolu vítáme a děkujeme za něj . ps2017-039-08-005-902.u3.p1.s1
Děkuji . ps2017-039-08-005-902.u3.p1.s2
S faktickou poznámkou je přihlášena paní poslankyně Zuzana Majerová Zahradníková . ps2017-039-08-005-902.u3.p1.s3
Prosím , paní poslankyně , máte slovo . ps2017-039-08-005-902.u4.p1.s1
Děkuji . ps2017-039-08-005-902.u4.p1.s2
Už jsem ani nedoufala , že budu moct . ps2017-039-08-005-902.u4.p1.s3
Jelikož je faktická , budu se snažit být stručná . ps2017-039-08-005-902.u4.p1.s4
Tady padají různé argumenty . ps2017-039-08-005-902.u4.p1.s5
Budu reagovat jak na pana ministra školství , tak na pana předřečníka . ps2017-039-08-005-902.u4.p1.s6
Ale všechno , co tady padá , jsou takové obecné floskule , co se týká argumentů , proč tento školský zákon by měl být projednáván . ps2017-039-08-005-902.u4.p1.s7
Tak mně přijdou všechny ty argumenty vcelku liché , protože nebyly projednány ani v tripartitě , Pedagogická komora , Unie akademických senátů pedagogických fakult k tomu daly negativní stanovisko . ps2017-039-08-005-902.u4.p1.s8
A ano , mně je konkrétně jako učiteli velice líto těch studentů , že si s nimi takto neustále zahráváme . ps2017-039-08-005-902.u4.p1.s9
Ale to není problém posledních pár let . ps2017-039-08-005-902.u4.p1.s10
To je problém školství od let devadesátých , protože se na to kašlalo , to si přiznejme . ps2017-039-08-005-902.u4.p1.s11
Nebyl to nikdy silový resort . ps2017-039-08-005-902.u4.p2.s1
A jediné - jediné - kam se musí školství vrátit , je ke vzdělávání . ps2017-039-08-005-902.u4.p2.s2
A vůbec tady nebudeme mluvit o moderním školství 21 . století a tak . ps2017-039-08-005-902.u4.p2.s3
Tak jak důslednost ve výchově je vychovat , tak důslednost ve školství je naučit a vyučovat . ps2017-039-08-005-902.u4.p2.s4
A tenhleten zákon , který z mého pohledu , pardon , je paskvil a má se tady projednávat v nějaké zkrácené lhůtě , která tedy díkybohu byla vetována . ps2017-039-08-005-902.u4.p2.s5
Když se na to tak dlouho kašlalo , tak rozhodně není rozumné něco uspěchávat tím , že se předloží nějaký slepenec . ps2017-039-08-005-902.u4.p2.s6
To si tedy ty naše děti a ti naši studenti a ti kantoři , kteří se jim věnují , nezaslouží . ps2017-039-08-005-902.u4.p3.s1
A co se týká argumentů , proč maturitu z matematiky ano , tak dalším velice silným argumentem je , že kromě českého jazyka už od základní školy je na ni vynaložena jedna z největších časových dotací - v první třídě tři hodiny (upozornění na čas) , ve druhé čtyři , od třetí pět hodin až po maturitu . ps2017-039-08-005-902.u5.p1.s1
Omlouvám se , paní poslankyně , skončil čas pro faktickou poznámku . ps2017-039-08-005-902.u5.p1.s2
Děkuji . ps2017-039-08-005-902.u5.p1.s3
S faktickou poznámkou pan ministr Plaga . ps2017-039-08-005-902.u5.p1.s4
Prosím , pane ministře , máte slovo . ps2017-039-08-005-902.u6.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-039-08-005-902.u6.p1.s2
Vážená paní poslankyně , děkuji za váš vzrušený vstup do debaty . ps2017-039-08-005-902.u6.p1.s3
Já se s vámi shodnu na tom , že přece cílem má být , aby školy vzdělávaly . ps2017-039-08-005-902.u6.p1.s4
A já jsem tady ve svém úvodním slově mluvil o tom , že jsme to zase vzali počesku od béčka , dali jsme povinnost maturity z matematiky . ps2017-039-08-005-902.u6.p1.s5
A přiznal jsem díl viny Ministerstva školství , mládeže a tělovýchovy na tom , že ten stav je neutěšený . ps2017-039-08-005-902.u6.p2.s1
Ten stav je neutěšený . ps2017-039-08-005-902.u6.p2.s2
Nejjednodušší , co jsem já mohl udělat , bylo to , že bych nad tím zavřel oči , protože v roce 2021 přijdou k té zkoušce gymnazisté . ps2017-039-08-005-902.u6.p2.s3
A ti tu úspěšnost nějak tristní nemají , takže by to ještě vypadalo dobře . ps2017-039-08-005-902.u6.p2.s4
A v roce 2022 , po funkčním období této vlády , by teprve nastal ten problém . ps2017-039-08-005-902.u6.p2.s5
Z politického hlediska by bylo nejlepší , kdybych nedělal nic . ps2017-039-08-005-902.u6.p2.s6
Máte pravdu . ps2017-039-08-005-902.u6.p2.s7
Ale protože ta čísla , která jsem si nechal ukázat , a šel jsem i do detailů , do těch testů , ukázala ten problém uvnitř , tak je načase si sundat ty brýle a říkat , že vyřeší něco povinná zkouška z matematiky , a přiznat si , že pokud nebudeme investovat do vzdělávací soustavy , a trvá to dlouho , než tam ty změny proběhnou , pokud nebudeme podporovat trvale výuku matematiky , techniky a neproměníme obsah vzdělávání , to je to o té modernosti , o které jste mluvila . ps2017-039-08-005-902.u6.p2.s8
A jsme zase ve shodě . ps2017-039-08-005-902.u6.p2.s9
Já také chci , aby školy vzdělávaly . ps2017-039-08-005-902.u6.p2.s10
Ale musíme jim k tomu vytvořit podmínky nejen finanční , ale i materiální . ps2017-039-08-005-902.u6.p2.s11
A jestli jsme v něčem fatálně selhali jako stát , tak je to v podpoře učitelů a ředitelů . ps2017-039-08-005-902.u6.p2.s12
A to se snažíme napravit . ps2017-039-08-005-902.u6.p2.s13
Takže v tom jsme ve shodě . ps2017-039-08-005-902.u6.p3.s1
A jedna moje faktická poznámka je k tomu , že jste tady vyjmenovala průmysl , tripartitu atd . ps2017-039-08-005-902.u6.p3.s2
A já bych vás chtěl opravit . ps2017-039-08-005-902.u6.p3.s3
Ano , souhlasím s vámi . ps2017-039-08-005-902.u6.p3.s4
Ale uvádíte Pedagogickou komoru . ps2017-039-08-005-902.u6.p3.s5
Tak už si přestaňme lhát . ps2017-039-08-005-902.u6.p3.s6
Pedagogická komora není komorou ve slova smyslu povinného členství učitelů . ps2017-039-08-005-902.u6.p3.s7
Je to zájmový spolek několika lidí , který se vyjadřuje ke všemu , a sám není schopen říct , kolik má konkrétních členů , a doložit jejich seznam - mimo jiné . ps2017-039-08-005-902.u6.p3.s8
To znamená , prosím , neuvádějte . . . ps2017-039-08-005-902.u6.p3.s9
Co jsem chtěl , jsem řekl . ps2017-039-08-005-902.u6.p3.s10
Děkuji . ps2017-039-08-005-902.u7.p1.s1
Faktická poznámka paní poslankyně Valachové . ps2017-039-08-005-902.u7.p1.s2
Prosím , máte slovo . ps2017-039-08-005-902.u8.p1.s1
Já nevím , kdo zaspal , nebo kdo spí aktuálně . ps2017-039-08-005-902.u8.p1.s2
Každopádně rozhodně vaším prostřednictvím , pane předsedající , pane ministře Plago , vy jste byl politický náměstek ministra Chládka , to znamená , byl jste součástí vedení rezortu , které poslalo návrh takový , že povinná maturita z matematiky , a musel jste to odsouhlasit , bude v roce 2017 . ps2017-039-08-005-902.u8.p1.s3
Tak jenom abychom si udělali jasno . ps2017-039-08-005-902.u8.p2.s1
A co se týká spaní , tak tato Sněmovna , minimálně polovina kolegů a kolegyň nespala , naopak v roce 2016 odložila start povinné maturity z matematiky o pět let a už od září 2015 drtivá většina oborů má zvýšenou dotaci z matematiky . ps2017-039-08-005-902.u8.p2.s2
Mimo jiné možná i to , toto nasvědčují výsledky PISA . ps2017-039-08-005-902.u8.p2.s3
Více ve svém obecném příspěvku . ps2017-039-08-005-902.u9.p1.s1
Děkuji a pokračovat budeme přednostními právy . ps2017-039-08-005-902.u9.p1.s2
Na řadě je pan předseda Radim Fiala . ps2017-039-08-005-902.u9.p1.s3
Prosím , máte slovo . ps2017-039-08-005-902.u10.p1.s1
Děkuji za slovo .