ps2017-039-08-003-029.u1.p1.s1
29 . ps2017-039-08-003-029.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 561 / 2004 Sb . , o předškolním , základním , středním , vyšším odborném a jiném vzdělávání ( školský zákon ) , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 178 / 2016 Sb . , kterým se mění zákon č . 561 / 2004 Sb . , o předškolním , základním , středním , vyšším odborném a jiném vzdělávání ( školský zákon ) , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 200 / 1990 Sb . , o přestupcích , ve znění pozdějších předpisů , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 645 / - prvé čtení podle § 90 odst . 2 ps2017-039-08-003-029.u1.p2.s1
Jsme v prvém čtení a upozorňuji , že bylo navrženo tento návrh schválit již v prvém čtení . ps2017-039-08-003-029.u1.p2.s2
Z pověření vlády uvede návrh ministr školství , mládeže a tělovýchovy Robert Plaga , ale ještě předtím s přednostním právem předseda klubu SPD Radim Fiala . ps2017-039-08-003-029.u1.p2.s3
Ještě než vám udělím slovo , pane předsedo , opět požádám sněmovnu o klid ! ps2017-039-08-003-029.u1.p2.s4
Tak prosím , pane předsedo , máte slovo . ps2017-039-08-003-029.u2.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-039-08-003-029.u2.p1.s2
Vážené kolegyně , kolegové , chci jménem klubů SPD a KSČM vetovat projednávání podle § 90 tohoto zákona . ps2017-039-08-003-029.u3.p1.s1
Děkuji , ano , to je možný postup . ps2017-039-08-003-029.u3.p1.s2
Budeme tedy postupovat způsobem ve třech čteních a nezbývá nám nic jiného , než začít klasickým způsobem . ps2017-039-08-003-029.u3.p1.s3
Pan kolega Bartoň už je u stolku zpravodajů a nyní tedy požádám pana ministra školství , mládeže a tělovýchovy Roberta Plagu , aby se ujal svého úvodního slova . ps2017-039-08-003-029.u3.p1.s4
Prosím , pane ministře . ps2017-039-08-003-029.u4.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2017-039-08-003-029.u4.p1.s2
Vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , s tou informací o vetu padá ta první část . ps2017-039-08-003-029.u4.p1.s3
Já jenom vysvětlím , proč to šlo devadesátkou , a zároveň řeknu , že tedy v případě , že to jde způsobem ne podle § 90 , tak bych následně byl velmi rád , kdyby si někdo osvojil návrh na zkrácení lhůty , protože to , o co tu jde , je , abychom co nejrychleji rozhodli o této záležitosti , nebo vy abyste rozhodli svými hlasy a abychom definitivně dali jistotu dětem nebo studentům , jestli budou nebo nebudou maturovat povinně z matematiky od roku 2021 na gymnáziích a lyceích , od roku 2022 všichni ostatní . ps2017-039-08-003-029.u4.p2.s1
Já vám vysvětlím v tuto chvíli důvody , které mě vedly k předložení tohoto návrhu , který gesčně předkládá Ministerstvo školství , mládeže a tělovýchovy , a ještě než uvedu ty důvody , tak sdělím , že tento návrh neruší výuku matematiky , protože společným zájmem nás všech , a věřím , že i průmyslu , ale i všech účastníků vzdělávacího procesu , je skutečně to , aby matematiku ovládali . ps2017-039-08-003-029.u4.p2.s2
Jsem ale přesvědčen , že mám argumenty pro to , proč zavedení povinné maturity z matematiky není tím nástrojem , který naučí české děti matematice . ps2017-039-08-003-029.u4.p2.s3
To , že by se jí bály , to je sice hezký argument , který často slýchávám v diskusích , ale nejde po jádru problému . ps2017-039-08-003-029.u4.p3.s1
Tedy k důvodům , které mě vedly k předložení tohoto návrhu . ps2017-039-08-003-029.u4.p4.s1
Zaprvé . ps2017-039-08-003-029.u4.p4.s2
Studie České školní inspekce jednoznačně ukazuje , a my na to budeme reagovat změnou rámcových vzdělávacích programů , že to , co je napsáno v rámcových vzdělávacích programech , nebývá odučeno na úrovni všech studentů . ps2017-039-08-003-029.u4.p4.s3
Prostě nestíhá se to . ps2017-039-08-003-029.u4.p4.s4
Stíhá se to možná odvykládat , nestíhá se to procvičit . ps2017-039-08-003-029.u4.p4.s5
Chceme - li , aby tu znalost studenti měli , aby uměli používat matematiku , tak nestačí pouze hrát si na to , že je to uvedeno v rámcovém vzdělávacím programu , ale musí být vytvořen dostatečný prostor na to , aby to , co je aplikovaná užitečná matematika , používání matematiky v praxi , také mohlo být na těch školách náležitě probráno a aby na těch školách to také mohlo býti opakováno , byl dostatek času k tomu ty jádrové věci a kompetence ve škole získat . ps2017-039-08-003-029.u4.p4.s6
To je argument číslo jedna . ps2017-039-08-003-029.u4.p5.s1
Argument číslo dva . ps2017-039-08-003-029.u4.p5.s2
Udělali jsme mimořádné šetření nedostatku učitelů , respektive toho stavu , který je na základních a středních školách . ps2017-039-08-003-029.u4.p5.s3
Nejvíce chybějícími aprobacemi je matematika a fyzika . ps2017-039-08-003-029.u4.p5.s4
Takže pokud bychom se tady bavili , že už dávno k tomu mělo dojít , tak prostě ti učitelé nejsou . ps2017-039-08-003-029.u4.p5.s5
Ano , ty výsledky jsou závislé na učitelích , ať chceme , nebo nechceme . ps2017-039-08-003-029.u4.p5.s6
Nejsou závislé na tom , co napíšete do rámcového vzdělávacího programu , ale jsou závislé na tom , jestli na školách jsou podmínky pro to , aby to bylo naučeno . ps2017-039-08-003-029.u4.p5.s7
Jsem velmi rád , že v tom systému učitele máme , máme spoustu dobrých učitelů matematiky a fyziky , ale jestli k tomu ještě něco dalšího chybí , tak je to samozřejmě ta podpora , o které jsem třeba mluvil , a jasně určené oblasti , které mají býti učeny . ps2017-039-08-003-029.u4.p6.s1
Když pak k tomu dáte ještě informace z posledních tří let o vývoji dobrovolné maturity z matematiky , kde ten vývoj rozhodně není pozitivní , tak mě to přivedlo k tomu , abych si přes léto nechal ukázat to , po čem jsme všichni volali a voláme nadále , aby studenti uměli matematiku používat , aby to byla ta aplikovaná matematika , to znamená matematika v praxi . ps2017-039-08-003-029.u4.p6.s2
Ne naučené vzorečky , byť samozřejmě některé penzum znalostí musí být osvojeno memorováním a nadrilováno , ale to podstatné se skrývá v tom , že když jsem si nechal ukázat neúspěšnost u maturitních zkoušek právě z těch aplikovaných úloh , které jsou ty , které chce průmysl - průmysl chce , aby studenti uměli používat matematiku - , tak v těchto typech úloh je ta míra selhávání ještě větší . ps2017-039-08-003-029.u4.p6.s3
Přiznejme si tedy , že současně nastavený systém není schopen vytvořit takové podmínky , aby studenti v této plošné variantě byli u matematiky úspěšní . ps2017-039-08-003-029.u4.p7.s1
Odklon od té povinnosti , která nepřinese radost z matematiky , nepřinese ani větší znalost matematiky , je vcelku logický . ps2017-039-08-003-029.u4.p7.s2
Ale všem , kteří v tom meziprostoru vypouštěli informace , že tím končí matematika - nekončí . ps2017-039-08-003-029.u4.p7.s3
Ty kroky , které byly tady uvedeny v době , kdy se schvalovala povinná maturita z matematiky , nabíhají postupně . ps2017-039-08-003-029.u4.p7.s4
Holt takhle funguje školský systém . ps2017-039-08-003-029.u4.p7.s5
To znamená , pokud se mluvilo o tom , že má přinést větší kvalitu vzdělávání možnost dělení hodin matematiky , tak tento systém nabíhá od 1 . 9 . letošního roku díky změně financování regionálního školství . ps2017-039-08-003-029.u4.p7.s6
Plně bude financován tímto způsobem od ledna . ps2017-039-08-003-029.u4.p7.s7
Takže těžko mohl zafungovat v předchozích třech nebo čtyřech letech , když nabíhá teď . ps2017-039-08-003-029.u4.p7.s8
Ale je to podmínka nutná pro to , aby skutečně mohlo být větší zaměření na matematiku jako takovou . ps2017-039-08-003-029.u4.p8.s1
Druhá věc - metodické kabinety , sdílení příkladů dobré praxe . ps2017-039-08-003-029.u4.p8.s2
Protože chceme , aby dobří učitelé matematiky sdíleli tu moderní výuku zaměřenou na aplikovanou matematiku mezi sebou . ps2017-039-08-003-029.u4.p8.s3
Ano , metodické kabinety v rámci evropského projektu , který spravuje ministerstvo , se rozbíhají , jsou velmi chváleny , ale bude trvat , než se ten efekt projeví . ps2017-039-08-003-029.u4.p8.s4
Toto je další argument , že ty kroky se dějí pro podporu matematiky . ps2017-039-08-003-029.u4.p9.s1
Třetí věc , kterou mohu zmínit , že matematika rozhodně ministerstvo zajímá , a to měrou nemalou , tak je to , že dobíhá pilotní ověřování takzvané matematiky rozšiřující , nebo chcete - li matematiky plus . ps2017-039-08-003-029.u4.p9.s2
To znamená vyšší úrovně maturity z matematiky . ps2017-039-08-003-029.u4.p9.s3
Ano , uznávám , i ta je dobrovolná , ale byl by to ten level , po kterém jsme tady volali , který ukazuje vysokým školám , obzvláště technického zaměření , že student má matematiku na takové úrovni , že tato matematika plus osvědčuje , že by v podstatě na tu školu opravdu mohl bez přijímaček z matematiky a že hlavně je schopen v té škole úspěšně dál pokračovat . ps2017-039-08-003-029.u4.p10.s1
Toto jsou argumenty , které mě vedly k předložení tohoto návrhu zákona . ps2017-039-08-003-029.u4.p10.s2
Nemyslím si , že když zůstane povinnost , tak kromě neúspěšnosti studentů , že je tímto bičem naučíme se učit , když jsem teď řekl minimálně tři argumenty , které směřují k tomu , že nejsou podmínky pro takto plošnou povinnost . ps2017-039-08-003-029.u4.p10.s3
Zároveň matematiku a maturitu z matematiky nikdo neruší celkově , ale návrh počítá se zachováním volby mezi matematikou a cizím jazykem v případě maturitní zkoušky . ps2017-039-08-003-029.u4.p11.s1
Zároveň bych chtěl využít tohoto úvodního slova k apelu na vás . ps2017-039-08-003-029.u4.p11.s2
Jsem otevřen diskusi , protože ta matematika je a bude důležitá , ale musíme podle mě společně chtít , aby se matematika projevovala znalostí , nikoliv tím , že se někdo naučí na jednu zkoušku nebo třetina lidí z té zkoušky vypadne a bude tam studijní neúspěch . ps2017-039-08-003-029.u4.p11.s3
Takže jsem připraven diskutovat nejenom na tomto fóru , ale celkově i o nápadech z vaší strany , jak zlepšit výuku matematiky . ps2017-039-08-003-029.u4.p11.s4
Jsem připraven ji následně aplikovat do praxe . ps2017-039-08-003-029.u4.p12.s1
A možná nejdůležitější poznámka na úvod . ps2017-039-08-003-029.u4.p12.s2
Je namístě vzhledem k měnící se vzdělávací soustavě , respektive požadavkům na vzdělání v současné době a v budoucnosti , je naprosto namístě , abychom se bavili na tomto politickém fóru také o podobě maturitní zkoušky a jejím významu jako celku . ps2017-039-08-003-029.u4.p12.s3
I tuto debatu nad rámec obyčejné debaty nad povinností či nepovinností maturity z matematiky navrhuji , vítám a věřím , že bude vyslyšena , ať to bude mít povahu kulatého stolu , či čehokoliv jiného . ps2017-039-08-003-029.u4.p12.s4
Je potřeba se skutečně podívat na to , co je obsahem a jestli skutečně testujeme v rámci celkové maturitní zkoušky to , co skutečně je v tom moderním světě a budoucím světě potřeba . ps2017-039-08-003-029.u4.p13.s1
Nad rámec tohoto hlavního tématu samozřejmě návrh obsahuje i tu část , která směřuje k tomu , abychom na úrovni státu ponechali pouze didaktické testy a vrátili třeba slohovky nebo v případě jazykových zkoušek i to přezkoušení zpět na školy . ps2017-039-08-003-029.u4.p13.s2
Myslím si , že je to krok rozumný . ps2017-039-08-003-029.u4.p13.s3
Stát by si měl zachovat kontrolní funkci přes didaktické testy , přes nějakou základní laťku , a tu důvěru , možnost přizpůsobit zkoušku , by měl vrátit , samozřejmě v zákonných mantinelech , zpátky školám . ps2017-039-08-003-029.u4.p14.s1
Děkuji za úvodní slovo . ps2017-039-08-003-029.u5.p1.s1
Děkuji panu ministrovi . ps2017-039-08-003-029.u5.p1.s2
Konstatuji , že poslanec Běhounek ruší svou omluvu od 11 hodin a je přítomen . ps2017-039-08-003-029.u5.p1.s3
Nyní dám ještě slovo panu zpravodaji . ps2017-039-08-003-029.u5.p1.s4
Zpravodajem pro prvé čtení je poslanec Lukáš Bartoň . ps2017-039-08-003-029.u5.p1.s5
Prosím , máte slovo . ps2017-039-08-003-029.u6.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-039-08-003-029.u6.p1.s2
Vážený pane předsedající , vážené poslankyně a poslanci , vláda předložila Sněmovně návrh zákona 13 . listopadu 2019 . ps2017-039-08-003-029.u6.p1.s3
Navrhovatel navrhl Sněmovně projednání návrhu zákona tak , aby s ním Sněmovna mohla vyslovit souhlas již v prvním čtení , nicméně již jsme zaznamenali veto dvou poslaneckých klubu , a tak to možné nebude . ps2017-039-08-003-029.u6.p2.s1
Pan ministr zmínil základní body tohoto návrhu , týkající se především maturit . ps2017-039-08-003-029.u6.p2.s2
Já jenom zmíním , že obsahuje takové tři hlavní kapitoly , a to je přesun písemné práce a ústní zkoušky ze společné části maturitní zkoušky do profilové části maturity , která je již v gesci škol . ps2017-039-08-003-029.u6.p2.s3
Státní maturita by se tak omezovala pouze na didaktické testy . ps2017-039-08-003-029.u6.p2.s4
Další kapitola je o zachování volby mezi povinnou matematikou a povinnou zkouškou z cizích jazyků , tak jako je tomu doposud , což je asi ta mediálně nejzajímavější věc . ps2017-039-08-003-029.u6.p2.s5
A třetí , menší část je zavedení nepovinné zkoušky , takzvané matematiky rozšiřující v rámci společné části maturitní zkoušky . ps2017-039-08-003-029.u6.p3.s1
Tolik má úvodní zpráva zpravodaje . ps2017-039-08-003-029.u6.p3.s2
Zároveň vzhledem k tomu , že v Poslanecké sněmovně je již předložen návrh školského zákona také řešící maturity jako poslanecký návrh zákona a zařadili jsme ho hned za tento bod , tak bych požádal pana předsedajícího , aby mě přijal jako prvního v obecné rozpravě , abych mohl navrhnout sloučení rozpravy pro oba dva tyto body . ps2017-039-08-003-029.u6.p3.s3
Takže hlásím se s přednostním právem do obecné rozpravy . ps2017-039-08-003-029.u7.p1.s1
Děkuji . ps2017-039-08-003-029.u7.p1.s2
Otevírám obecnou rozpravu , ale abych vám mohl dát slovo , tak by museli souhlasit ti , kteří už jsou s přednostním právem přihlášeni . ps2017-039-08-003-029.u7.p1.s3
A do obecné rozpravy je s přednostním právem přihlášen pan předseda Farský , pan předseda Fiala a paní předsedkyně Pekarová Adamová , kteří v tomto pořadí vystoupí . ps2017-039-08-003-029.u7.p1.s4
Pokud dáte přednost panu poslanci Bartoňovi , tak můžeme provést . ps2017-039-08-003-029.u8.p1.s1
Děkuji . ps2017-039-08-003-029.u8.p1.s2
Navrhuji sloučení rozpravy s bodem 30 , sněmovní tisk 506 . ps2017-039-08-003-029.u9.p1.s1
Je to návrh , o kterém budeme hlasovat . ps2017-039-08-003-029.u9.p1.s2
Přivolám poslance z předsálí . ps2017-039-08-003-029.u9.p1.s3
Vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , zazněl návrh , abychom rozpravu k tomuto bodu sloučili s rozpravou k bodu číslo 30 , sněmovní tisk 506 . ps2017-039-08-003-029.u9.p1.s4
Je zde žádost o odhlášení . ps2017-039-08-003-029.u9.p1.s5
Všechny jsem vás odhlásil , přihlaste se znovu svými hlasovacími kartami , prosím . ps2017-039-08-003-029.u9.p1.s6
Jsme připraveni na hlasování ? ps2017-039-08-003-029.u9.p2.s1
Zahajuji hlasování . ps2017-039-08-003-029.u9.p2.s2
Kdo je pro sloučenou rozpravu ? ps2017-039-08-003-029.u9.p2.s3
Kdo je proti ? ps2017-039-08-003-029.u9.p3.s1
Hlasování číslo 354 , přihlášeno 139 poslanců , pro 118 , proti nikdo , návrh jsme přijali . ps2017-039-08-003-029.u9.p4.s1
Pokračujeme tedy ve sloučené obecné rozpravě k tomuto bodu , tedy k bodu 29 a k bodu 30 . ps2017-039-08-003-029.u9.p4.s2
První do rozpravy je přihlášen pan předseda Farský . ps2017-039-08-003-029.u9.p4.s3
Nedám panu předsedovi slovo , protože správně mě upozorňuje pan poslanec Bartoň , že jsme neotevřeli ten následující bod , což bychom správně měli udělat .