ps2017-039-01-001-005.u1.p1.s1
5 . ps2017-039-01-001-005.u1.p1.s2
Návrh poslanců Barbory Kořanové , Martina Kupky , Ivana Bartoše , Pavla Jelínka , Pavla Kováčika , Jana Chvojky , Jana Bartoška , Heleny Langšádlové , Věry Kovářové a dalších na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 21 / 1992 Sb . , o bankách , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 253 / 2008 Sb . , o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 554 / - druhé čtení ps2017-039-01-001-005.u1.p2.s1
Předložený návrh uvede za navrhovatele poslankyně Barbora Kořanová , případně další z navrhovatelů . ps2017-039-01-001-005.u1.p2.s2
Paní poslankyně je zde . ps2017-039-01-001-005.u1.p2.s3
Prosím , máte slovo . ps2017-039-01-001-005.u2.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedo . ps2017-039-01-001-005.u2.p1.s2
Kolegyně , kolegové , už to zde bylo zmíněno . ps2017-039-01-001-005.u2.p1.s3
Navrhovaná právní úprava vytváří podmínky pro vznik takzvané bankovní identity . ps2017-039-01-001-005.u2.p1.s4
Ta představuje jednoduchou a bezplatnou formu přístupu ke službám nejen eGovernmentu , ale i on - line službám soukromého sektoru pro přibližně 5 , 5 milionu občanů , kteří používají internetové bankovnictví . ps2017-039-01-001-005.u2.p1.s5
Sami víte , že digitální zákony , ať už je to právo občana na digitální službu , nebo následuje digitální technická mapa , mají podporu napříč politickým spektrem . ps2017-039-01-001-005.u2.p1.s6
Má to velký úspěch a tyto zákony procházejí opravdu rychle a jsou velmi nekonfliktní . ps2017-039-01-001-005.u2.p1.s7
Navrhovaná úprava vytváří tedy podmínky pro omezený přístup bank a poboček zahraničních bank do základních registrů . ps2017-039-01-001-005.u2.p1.s8
To umožní bankám a pobočkám lépe předcházet legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu . ps2017-039-01-001-005.u2.p2.s1
Já vám prozatím děkuji a pak načtu pozměňovací návrhy . ps2017-039-01-001-005.u2.p2.s2
Děkuji . ps2017-039-01-001-005.u3.p1.s1
Děkuji za bleskurychlý úvod . ps2017-039-01-001-005.u3.p1.s2
Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako výboru garančnímu . ps2017-039-01-001-005.u3.p1.s3
Dále byl tisk přikázán rozpočtovému výboru . ps2017-039-01-001-005.u3.p1.s4
Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 554 / 2 až 4 . ps2017-039-01-001-005.u3.p1.s5
Pan poslanec Dolejš je už za řečnickým pultem a bude nás informovat o projednání návrhu ve výborech a případné pozměňovací návrhy odůvodní . ps2017-039-01-001-005.u3.p1.s6
Máte slovo . ps2017-039-01-001-005.u4.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedo . ps2017-039-01-001-005.u4.p1.s2
Sice úvod paní poslankyně jako jedné z předkladatelek byl lapidární , ale já to také nechci extendovat , takže pouze pro ty , kteří tomuto tisku nevěnovali nějakou extra pozornost , si dovolím velmi hutné a stručné metodické shrnutí , a to v tom smyslu , že tento tisk je poslaneckým návrhem , ale jde napříč politickým spektrem , takže pokud si příslušní poslanci ve svých klubech odpracovali , co měli , tak by to nemělo narazit na politické bariéry . ps2017-039-01-001-005.u4.p2.s1
Pokud jde o věcné bariéry , tak tím , že to není vládní , ale poslanecký návrh , tak samozřejmě primárně , a já jsem to avizoval už v prvním čtení , bylo potřebné se ve druhém čtení vypořádat s připomínkami zejména vlády , která dala souhlasné stanovisko , ale bylo jaksi podmíněné , má tam dikci za předpokladu - a teď tam je půl stránky určitých výhrad - čímž vznikl prostor pro to , aby se věci doladily . ps2017-039-01-001-005.u4.p2.s2
A tím , že byl zákon posunut do garančního výboru , výboru pro veřejnou správu , tak se věci odehrávaly zejména na půdě tohoto výboru , který - první čtení jsme měli koncem září - přijal usnesení ke druhému čtení až v polovině listopadu . ps2017-039-01-001-005.u4.p2.s3
Čili tam byl časový prostor , a jak hovoří klasik , například Suvorov , jak se říká " těžko na cvičišti , lehko na bojišti " , takže si myslím , že v tomto případě snad osvědčili účastníci debaty svou kompetenci , protože připravili komplexní pozměňovací návrh , to musím zdůraznit , komplexní pozměňovací návrh , který prošel usnesením výboru pro veřejnou správu s tím , že výbor přijal ještě jedno drobné usnesení , které se k tomuto komplexnímu pozměňovacímu návrhu již váže , ale protože má jaksi charakter nikoliv vlamování se do přijatého textu , ale přidává k němu něco , tak tam nevzniká žádná kolize . ps2017-039-01-001-005.u4.p2.s4
A kdo máte tedy ambici ještě něco načíst , tak byste měli načítat k tomuto textu komplexního pozměňovacího návrhu . ps2017-039-01-001-005.u4.p3.s1
Snad možná jenom pro orientaci , kdo se tím tedy skutečně zabýval . ps2017-039-01-001-005.u4.p3.s2
Komplexní pozměňovací návrh v usnesení výboru pro veřejnou správu má určité číslo . ps2017-039-01-001-005.u4.p3.s3
Jestli to dobře čtu bez brýlí , tak je to číslo 3659 . ps2017-039-01-001-005.u4.p3.s4
Protože tam byl technický lapsus , tak bylo načteno ještě jednou , čímž se v logice automatu na evidenci pozměňovacích návrhů změnilo čísílko , takže je tam teď v podstatě číslo 3714 . ps2017-039-01-001-005.u4.p4.s1
Komplexní pozměňovací návrh , jistě o něm bude hovořeno , se v podstatě týká dvou zákonů , tedy zákona o bankovnictví , a pak zákona , který řeší ty špinavé peníze , ten anti - money laundering , čili to jsou dva zákony , plus účinnost od roku 2021 . ps2017-039-01-001-005.u4.p4.s2
A ten apendix , čili ten druhý béčkový pozměňovací návrh , se pak týká další oblasti , a to je pojišťovnictví , případně odpovědnost za provoz motorových vozidel . ps2017-039-01-001-005.u4.p4.s3
A máte to v kostce . ps2017-039-01-001-005.u4.p4.s4
To je usnesení výboru pro veřejnou správu . ps2017-039-01-001-005.u4.p5.s1
A když už jsem tedy tady , tak bych rovnou připomněl , že rozpočtový výbor se tímto zákonem také zaobíral , protože mu byl určen , ale v podstatě jaksi potěšen , že garanční roli převzal výbor pro veřejnou správu , tak ho pouze projednal a doporučil ke schválení bez vlastních připomínek . ps2017-039-01-001-005.u4.p5.s2
To je v tuto fázi , pokud jde o usnesení oněch dvou výborů a můj komentář jako zpravodaje , všechno . ps2017-039-01-001-005.u5.p1.s1
Já vám děkuji , pane zpravodaji . ps2017-039-01-001-005.u5.p1.s2
Otevírám obecnou rozpravu , do které je jako první s přednostním právem přihlášen pan místopředseda Okamura . ps2017-039-01-001-005.u6.p1.s1
Vážené dámy a pánové , tato navrhovaná novela zákona o bankách , které je SPD spolupředkladatelem , a za nás to má na starosti IT specialista pan Ing . Pavel Jelínek , náš poslanec , má svůj nepopíratelný přínos - umožnit občanům vstup do portálu veřejné správy přes identifikaci v jejich elektronickém bankovnictví . ps2017-039-01-001-005.u6.p1.s2
Vzhledem k 5 milionům uživatelů elektronického bankovnictví je to vítaná alternativa elektronického občanského průkazu , který pro svoji plnou funkčnost vyžaduje pět PINů , což je pro běžného občana složité . ps2017-039-01-001-005.u6.p1.s3
A i tento návrh je plně v souladu s programem SPD , kde prosazujeme digitalizaci státu , prosazujeme moderní digitální stát . ps2017-039-01-001-005.u6.p1.s4
Tady bych jenom připomněl , že čtrnáct dní zpátky prošla novela zákona , kde jsme také spolupředkladatelem , a má to u nás na starosti IT specialista , náš poslanec , pan Ing . Pavel Jelínek , která velice zjednoduší služby občanům ze strany státu , a jedná se o zásadní digitalizaci služeb . ps2017-039-01-001-005.u6.p2.s1
Samozřejmě že povolení přístupu komerčních subjektů do registru státní správy musí mít svá přísná pravidla . ps2017-039-01-001-005.u6.p2.s2
V pozměňovacím návrhu , který je součástí projednávání novely uvedeného zákona , jsou velmi přesně uvedeny údaje , ke kterým může mít komerční banka přístup . ps2017-039-01-001-005.u6.p2.s3
Jde pouze o údaje , které banka již k dispozici má , a může pouze ověřit jejich správnost . ps2017-039-01-001-005.u6.p2.s4
Tou komerční bankou nemyslím samozřejmě tu s názvem Komerční banka , ale myslím to ve významu privátní banka . ps2017-039-01-001-005.u6.p2.s5
SPD bude samozřejmě jako spolupředkladatel tohoto zákona , který usnadní služby občanům , bedlivě sledovat aplikaci zákona tak , aby nedocházelo k únikům informací o občanech a aby nedocházelo ke zneužívání těchto informací a aby novela zákona byla naplněna v jejím původním obsahu , a to je maximálně umožnit komunikaci občana se státní správou v návaznosti na zákon o právu na digitální službu , to je ten zákon , který tady již prošel ve spolupráci více politických stran . ps2017-039-01-001-005.u6.p2.s6
A jak jsem říkal , SPD bylo spolupředkladatelem tohoto zákona . ps2017-039-01-001-005.u6.p3.s1
V systému elektronického bankovnictví , který je občan zvyklý používat , využije tento návrh zákona možnost identifikovat se do Portálu občana a vyřídit potřebnou komunikaci se státní správou bez složitého zřizování elektronické občanky . ps2017-039-01-001-005.u6.p3.s2
A jelikož i tento návrh zákona má podporu skrze politické spektrum , tak doufám , že projde a že se i touto formou naplní program SPD , to znamená digitalizace státní správy , což je náš důležitý programový bod . ps2017-039-01-001-005.u6.p3.s3
Děkuji . ps2017-039-01-001-005.u7.p1.s1
Děkuji vám . ps2017-039-01-001-005.u7.p1.s2
Další je do obecné rozpravy přihlášena paní poslankyně Kořanová . ps2017-039-01-001-005.u8.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedo . ps2017-039-01-001-005.u8.p1.s2
Jak již zde bylo zmíněno , ráda bych okomentovala dva pozměňovací návrhy . ps2017-039-01-001-005.u8.p2.s1
První je tedy komplexní pozměňovací návrh . ps2017-039-01-001-005.u8.p2.s2
Jak zmínil pan zpravodaj , tak je nyní nově nahrán pod číslem SD 3714 . ps2017-039-01-001-005.u8.p2.s3
Co se týče jeho obsahu , jde v podstatě o rozšíření podnikatelského oprávnění bank a poboček zahraničních bank o poskytování identifikačních služeb a ochrany informací bankovním tajemstvím , dále například zajištění účasti bank a poboček zahraničních bank v NIA , tedy poskytování elektronické identifikace pro využití v rámci eGovernmentu , konkrétně pomocí ekvivalence bankovních prostředků mimo rámec NIA . ps2017-039-01-001-005.u8.p2.s4
Dále co obsahuje , tak je například umožnění bankám a pobočkám zahraničních bank poskytovat elektronickou identifikaci mimo NIA pro subjekty , kterým to stávající právní řád zakazuje . ps2017-039-01-001-005.u8.p2.s5
Dále je to zřízení poskytovatele identifikačních služeb a umožnění bankám a pobočkám zahraničních bank nabízet , poskytovat nebo zprostředkovávat identifikační služby a uzavírat smlouvy o nich a jménem a na jeho účet . ps2017-039-01-001-005.u8.p2.s6
Zřízení širokého přístupu bankám a pobočkám zahraničních bank údajů o svých klientech v informačních systémech veřejné správy pomocí vlastního informačního systému . ps2017-039-01-001-005.u8.p2.s7
Tolik ke komplexnímu pozměňovacímu návrhu . ps2017-039-01-001-005.u8.p3.s1
Co se týče druhého pozměňovacího návrhu , ten je pod číslem 3591 , jeho cílem je umožnit totéž co bankám a pobočkám zahraničních bank také pojišťovnám a České kanceláři pojistitelů - shodné nastavení přístupu do základních registrů stejně , jako budou mít banky . ps2017-039-01-001-005.u8.p4.s1
Na těchto pozměňovacích návrzích je shoda jak Ministerstva financí , vnitra , tak i České bankovní asociace . ps2017-039-01-001-005.u8.p4.s2
Přihlásím se k nim ještě v podrobné rozpravě a prosím vás o jejich podporu . ps2017-039-01-001-005.u8.p4.s3
Děkuji . ps2017-039-01-001-005.u9.p1.s1
Děkuji . ps2017-039-01-001-005.u9.p1.s2
Další do diskuse je přihlášen pan poslanec Patrik Nacher . ps2017-039-01-001-005.u10.p1.s1
Pěkné odpoledne , dámy a pánové . ps2017-039-01-001-005.u10.p1.s2
Děkuji za slovo . ps2017-039-01-001-005.u10.p1.s3
Chtěl bych načíst pozměňovací návrh , ke kterému se pak přihlásím pod číslem v následující rozpravě . ps2017-039-01-001-005.u10.p1.s4
Tady to popíšu , pak už se přihlásím jenom tím číslem . ps2017-039-01-001-005.u10.p2.s1
Jde o situaci , kdy vlastně zákon , který já samozřejmě vítám , jako jednu z variant identifikace má fyzickou přítomnost klienta . ps2017-039-01-001-005.u10.p2.s2
Nicméně mezitím jsme se tady posunuli a zejména klienti nových bank , jak já říkám bezpoplatkových , je to moje srdeční záležitost , se často registrovali tím způsobem , že vlastně to dělali na dálku , ze své původní banky si poslali korunu , tím se zaregistrovali a dál už bankujou s tou novou bankou . ps2017-039-01-001-005.u10.p2.s3
Často tu starou , původní , už zrušili . ps2017-039-01-001-005.u10.p2.s4
A v té chvíli vlastně existují jako bankovní klienti , ale neměli tam tu fyzickou přítomnost . ps2017-039-01-001-005.u10.p2.s5
V té chvíli se to snažím řešit . ps2017-039-01-001-005.u10.p2.s6
Původně jsem to chtěl řešit pozměňovacím návrhem , kde by se přímo škrtlo to " bez fyzické přítomnosti " . ps2017-039-01-001-005.u10.p2.s7
Tam jsem dostal zpětnou vazbu , kterou vnímám , přece jenom jsem přišel s tím pozměňovacím návrhem pozdě , že by to nedělalo dobrotu z hlediska zejména praní špinavých peněz . ps2017-039-01-001-005.u10.p3.s1
Proto jsem přišel s jinou verzí , která by vlastně zákonem stanovila povinnost bank si mezi sebou prostřednictvím účasti v NIA umožnit převzetí té identity spotřebitele prostřednictvím toho bank ID . ps2017-039-01-001-005.u10.p3.s2
To znamená v praxi , a ten důvod je takový , že vlastně to jsou přesně ti klienti , na které my směřujeme tou digitalizací , to znamená , ti , kteří jdou do moderních technologií , jdou do nové banky , nechtějí nikam fyzicky lézt , nechtějí se někde zdržovat a dělají to všechno na dálku , a ti teď najednou jako by byli ve vzduchoprázdnu , protože by museli tu první návštěvu udělat . ps2017-039-01-001-005.u10.p3.s3
Ten pozměňovací návrh řeší to , že by ta původní banka předala přes bank ID té bance , kde fyzicky oni nebyli , a dál by mohli vlastně se toho celého procesu účastnit . ps2017-039-01-001-005.u10.p4.s1
Vím , že to je na poslední chvíli . ps2017-039-01-001-005.u10.p4.s2
Myslím si , že to nějakou elementární logiku má . ps2017-039-01-001-005.u10.p4.s3
Týká se to skutečně těch klientů , kteří myslí a fungují online a digitálně , to znamená , že to obsahuje tyto věci . ps2017-039-01-001-005.u10.p4.s4
Takže rozumím tomu , že jednou jít na pobočku a strávit tam pět minut není problém , nicméně si myslím , že jestliže celá filozofie směřuje k tomu , abychom ty lidi co nejméně obtěžovali , tak je tady tento pozměňovací návrh , k jehož číslu se později přihlásím . ps2017-039-01-001-005.u10.p5.s1
Děkuji vám za pozornost . ps2017-039-01-001-005.u11.p1.s1
Také vám děkuji , pane poslanče . ps2017-039-01-001-005.u11.p1.s2
Další je do obecné rozpravy přihlášen pan poslanec Martin Kupka . ps2017-039-01-001-005.u12.p1.s1
Vážený pane předsedající , děkuji za slovo . ps2017-039-01-001-005.u12.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , dovolím si doplnit několik důležitých čísel k celé té předkládané novele zákona s tím , že je to opravdu součást snahy zajistit co nejrychlejší elektronizaci veřejné správy v České republice . ps2017-039-01-001-005.u12.p1.s3
Fakticky přímo navazujeme na to , co se podařilo v Poslanecké sněmovně v předchozích týdnech , kdy v tuto chvíli se bude Senát zabývat návrhem zákona o právu občana na digitální služby . ps2017-039-01-001-005.u12.p1.s4
Zároveň z jednotlivých resortů už přicházejí informace , že se intenzivně pracuje na katalogu služeb , což je důležitá součást pro realizaci celého zákona . ps2017-039-01-001-005.u12.p1.s5
Vzniká tedy seznam digitálních služeb , které se budou v následujících letech digitalizovat . ps2017-039-01-001-005.u12.p1.s6
Jednotlivé resorty na to budou mít následující rok . ps2017-039-01-001-005.u12.p1.s7
A k tomu , aby pak všechno , co Česká republika nabídne lidem v digitální podobě , tak aby k tomu lidé reálně mohli přistupovat a mohli k tomu přistupovat co nejsnáz , tak to má šanci zajistit právě projednávaná novela zákona o bankách , jak o ní hovoříme jako o SONIA , nebo o bank ID . ps2017-039-01-001-005.u12.p2.s1
Několik konkrétních čísel , aby bylo jasné , jak významná ta změna je a jak výrazně může usnadnit přístup k elektronickým službám státu . ps2017-039-01-001-005.u12.p2.s2
V tuto chvíli je vydáno více než 1 , 5 milionu nových občanských průkazů . ps2017-039-01-001-005.u12.p2.s3
Z nich ale bohužel jen 212 tisíc je aktivováno jako elektronický občanský průkaz , který může usnadnit právě přístup nebo vůbec umožnit přístup na Portál občana , a tím pádem zprostředkovat elektronické služby státu jeho držiteli .