|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-11-26 ps2017-039-01-001-005 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

5. Návrh poslanců Barbory Kořanové, Martina Kupky, Ivana Bartoše, Pavla Jelínka, Pavla Kováčika, Jana Chvojky, Jana Bartoška, Heleny Langšádlové, Věry Kovářové a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 554/ - druhé čtení

Date2019-11-26
Meetingps2017/039
Agenda Itemps2017/039/005
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/039schuz/s039007.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 191 • previousnext

ps2017-039-01-001-005.u1.p1.s1 5.
ps2017-039-01-001-005.u1.p1.s2 Návrh poslanců Barbory Kořanové, Martina Kupky, Ivana Bartoše, Pavla Jelínka, Pavla Kováčika, Jana Chvojky, Jana Bartoška, Heleny Langšádlové, Věry Kovářové a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 554/ - druhé čtení
ps2017-039-01-001-005.u1.p2.s1 Předložený návrh uvede za navrhovatele poslankyně Barbora Kořanová, případně další z navrhovatelů.
ps2017-039-01-001-005.u1.p2.s2 Paní poslankyně je zde.
ps2017-039-01-001-005.u1.p2.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-039-01-001-005.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedo.
ps2017-039-01-001-005.u2.p1.s2 Kolegyně, kolegové, to zde bylo zmíněno.
ps2017-039-01-001-005.u2.p1.s3 Navrhovaná právní úprava vytváří podmínky pro vznik takzvané bankovní identity.
ps2017-039-01-001-005.u2.p1.s4 Ta představuje jednoduchou a bezplatnou formu přístupu ke službám nejen eGovernmentu, ale i on-line službám soukromého sektoru pro přibližně 5,5 milionu občanů, kteří používají internetové bankovnictví.
ps2017-039-01-001-005.u2.p1.s5 Sami víte, že digitální zákony, je to právo občana na digitální službu, nebo následuje digitální technická mapa, mají podporu napříč politickým spektrem.
ps2017-039-01-001-005.u2.p1.s6 to velký úspěch a tyto zákony procházejí opravdu rychle a jsou velmi nekonfliktní.
ps2017-039-01-001-005.u2.p1.s7 Navrhovaná úprava vytváří tedy podmínky pro omezený přístup bank a poboček zahraničních bank do základních registrů.
ps2017-039-01-001-005.u2.p1.s8 To umožní bankám a pobočkám lépe předcházet legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu.
ps2017-039-01-001-005.u2.p2.s1 vám prozatím děkuji a pak načtu pozměňovací návrhy.
ps2017-039-01-001-005.u2.p2.s2 Děkuji.
ps2017-039-01-001-005.u3.p1.s1 Děkuji za bleskurychlý úvod.
ps2017-039-01-001-005.u3.p1.s2 Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako výboru garančnímu.
ps2017-039-01-001-005.u3.p1.s3 Dále byl tisk přikázán rozpočtovému výboru.
ps2017-039-01-001-005.u3.p1.s4 Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 554/2 4.
ps2017-039-01-001-005.u3.p1.s5 Pan poslanec Dolejš je za řečnickým pultem a bude nás informovat o projednání návrhu ve výborech a případné pozměňovací návrhy odůvodní.
ps2017-039-01-001-005.u3.p1.s6 Máte slovo.
ps2017-039-01-001-005.u4.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedo.
ps2017-039-01-001-005.u4.p1.s2 Sice úvod paní poslankyně jako jedné z předkladatelek byl lapidární, ale to také nechci extendovat, takže pouze pro ty, kteří tomuto tisku nevěnovali nějakou extra pozornost, si dovolím velmi hutné a stručné metodické shrnutí, a to v tom smyslu, že tento tisk je poslaneckým návrhem, ale jde napříč politickým spektrem, takže pokud si příslušní poslanci ve svých klubech odpracovali, co měli, tak by to nemělo narazit na politické bariéry.
ps2017-039-01-001-005.u4.p2.s1 Pokud jde o věcné bariéry, tak tím, že to není vládní, ale poslanecký návrh, tak samozřejmě primárně, a jsem to avizoval v prvním čtení, bylo potřebné se ve druhém čtení vypořádat s připomínkami zejména vlády, která dala souhlasné stanovisko, ale bylo jaksi podmíněné, tam dikci za předpokladu - a teď tam je půl stránky určitých výhrad - čímž vznikl prostor pro to, aby se věci doladily.
ps2017-039-01-001-005.u4.p2.s2 A tím, že byl zákon posunut do garančního výboru, výboru pro veřejnou správu, tak se věci odehrávaly zejména na půdě tohoto výboru, který - první čtení jsme měli koncem září - přijal usnesení ke druhému čtení v polovině listopadu.
ps2017-039-01-001-005.u4.p2.s3 Čili tam byl časový prostor, a jak hovoří klasik, například Suvorov, jak se říká "těžko na cvičišti, lehko na bojišti", takže si myslím, že v tomto případě snad osvědčili účastníci debaty svou kompetenci, protože připravili komplexní pozměňovací návrh, to musím zdůraznit, komplexní pozměňovací návrh, který prošel usnesením výboru pro veřejnou správu s tím, že výbor přijal ještě jedno drobné usnesení, které se k tomuto komplexnímu pozměňovacímu návrhu již váže, ale protože jaksi charakter nikoliv vlamování se do přijatého textu, ale přidává k němu něco, tak tam nevzniká žádná kolize.
ps2017-039-01-001-005.u4.p2.s4 A kdo máte tedy ambici ještě něco načíst, tak byste měli načítat k tomuto textu komplexního pozměňovacího návrhu.
ps2017-039-01-001-005.u4.p3.s1 Snad možná jenom pro orientaci, kdo se tím tedy skutečně zabýval.
ps2017-039-01-001-005.u4.p3.s2 Komplexní pozměňovací návrh v usnesení výboru pro veřejnou správu určité číslo.
ps2017-039-01-001-005.u4.p3.s3 Jestli to dobře čtu bez brýlí, tak je to číslo 3659.
ps2017-039-01-001-005.u4.p3.s4 Protože tam byl technický lapsus, tak bylo načteno ještě jednou, čímž se v logice automatu na evidenci pozměňovacích návrhů změnilo čísílko, takže je tam teď v podstatě číslo 3714.
ps2017-039-01-001-005.u4.p4.s1 Komplexní pozměňovací návrh, jistě o něm bude hovořeno, se v podstatě týká dvou zákonů, tedy zákona o bankovnictví, a pak zákona, který řeší ty špinavé peníze, ten anti-money laundering, čili to jsou dva zákony, plus účinnost od roku 2021.
ps2017-039-01-001-005.u4.p4.s2 A ten apendix, čili ten druhý béčkový pozměňovací návrh, se pak týká další oblasti, a to je pojišťovnictví, případně odpovědnost za provoz motorových vozidel.
ps2017-039-01-001-005.u4.p4.s3 A máte to v kostce.
ps2017-039-01-001-005.u4.p4.s4 To je usnesení výboru pro veřejnou správu.
ps2017-039-01-001-005.u4.p5.s1 A když jsem tedy tady, tak bych rovnou připomněl, že rozpočtový výbor se tímto zákonem také zaobíral, protože mu byl určen, ale v podstatě jaksi potěšen, že garanční roli převzal výbor pro veřejnou správu, tak ho pouze projednal a doporučil ke schválení bez vlastních připomínek.
ps2017-039-01-001-005.u4.p5.s2 To je v tuto fázi, pokud jde o usnesení oněch dvou výborů a můj komentář jako zpravodaje, všechno.
ps2017-039-01-001-005.u5.p1.s1 vám děkuji, pane zpravodaji.
ps2017-039-01-001-005.u5.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu, do které je jako první s přednostním právem přihlášen pan místopředseda Okamura.
ps2017-039-01-001-005.u6.p1.s1 Vážené dámy a pánové, tato navrhovaná novela zákona o bankách, které je SPD spolupředkladatelem, a za nás to na starosti IT specialista pan Ing. Pavel Jelínek, náš poslanec, svůj nepopíratelný přínos - umožnit občanům vstup do portálu veřejné správy přes identifikaci v jejich elektronickém bankovnictví.
ps2017-039-01-001-005.u6.p1.s2 Vzhledem k 5 milionům uživatelů elektronického bankovnictví je to vítaná alternativa elektronického občanského průkazu, který pro svoji plnou funkčnost vyžaduje pět PINů, což je pro běžného občana složité.
ps2017-039-01-001-005.u6.p1.s3 A i tento návrh je plně v souladu s programem SPD, kde prosazujeme digitalizaci státu, prosazujeme moderní digitální stát.
ps2017-039-01-001-005.u6.p1.s4 Tady bych jenom připomněl, že čtrnáct dní zpátky prošla novela zákona, kde jsme také spolupředkladatelem, a to u nás na starosti IT specialista, náš poslanec, pan Ing. Pavel Jelínek, která velice zjednoduší služby občanům ze strany státu, a jedná se o zásadní digitalizaci služeb.
ps2017-039-01-001-005.u6.p2.s1 Samozřejmě že povolení přístupu komerčních subjektů do registru státní správy musí mít svá přísná pravidla.
ps2017-039-01-001-005.u6.p2.s2 V pozměňovacím návrhu, který je součástí projednávání novely uvedeného zákona, jsou velmi přesně uvedeny údaje, ke kterým může mít komerční banka přístup.
ps2017-039-01-001-005.u6.p2.s3 Jde pouze o údaje, které banka již k dispozici , a může pouze ověřit jejich správnost.
ps2017-039-01-001-005.u6.p2.s4 Tou komerční bankou nemyslím samozřejmě tu s názvem Komerční banka, ale myslím to ve významu privátní banka.
ps2017-039-01-001-005.u6.p2.s5 SPD bude samozřejmě jako spolupředkladatel tohoto zákona, který usnadní služby občanům, bedlivě sledovat aplikaci zákona tak, aby nedocházelo k únikům informací o občanech a aby nedocházelo ke zneužívání těchto informací a aby novela zákona byla naplněna v jejím původním obsahu, a to je maximálně umožnit komunikaci občana se státní správou v návaznosti na zákon o právu na digitální službu, to je ten zákon, který tady již prošel ve spolupráci více politických stran.
ps2017-039-01-001-005.u6.p2.s6 A jak jsem říkal, SPD bylo spolupředkladatelem tohoto zákona.
ps2017-039-01-001-005.u6.p3.s1 V systému elektronického bankovnictví, který je občan zvyklý používat, využije tento návrh zákona možnost identifikovat se do Portálu občana a vyřídit potřebnou komunikaci se státní správou bez složitého zřizování elektronické občanky.
ps2017-039-01-001-005.u6.p3.s2 A jelikož i tento návrh zákona podporu skrze politické spektrum, tak doufám, že projde a že se i touto formou naplní program SPD, to znamená digitalizace státní správy, což je náš důležitý programový bod.
ps2017-039-01-001-005.u6.p3.s3 Děkuji.
ps2017-039-01-001-005.u7.p1.s1 Děkuji vám.
ps2017-039-01-001-005.u7.p1.s2 Další je do obecné rozpravy přihlášena paní poslankyně Kořanová.
ps2017-039-01-001-005.u8.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedo.
ps2017-039-01-001-005.u8.p1.s2 Jak již zde bylo zmíněno, ráda bych okomentovala dva pozměňovací návrhy.
ps2017-039-01-001-005.u8.p2.s1 První je tedy komplexní pozměňovací návrh.
ps2017-039-01-001-005.u8.p2.s2 Jak zmínil pan zpravodaj, tak je nyní nově nahrán pod číslem SD 3714.
ps2017-039-01-001-005.u8.p2.s3 Co se týče jeho obsahu, jde v podstatě o rozšíření podnikatelského oprávnění bank a poboček zahraničních bank o poskytování identifikačních služeb a ochrany informací bankovním tajemstvím, dále například zajištění účasti bank a poboček zahraničních bank v NIA, tedy poskytování elektronické identifikace pro využití v rámci eGovernmentu, konkrétně pomocí ekvivalence bankovních prostředků mimo rámec NIA.
ps2017-039-01-001-005.u8.p2.s4 Dále co obsahuje, tak je například umožnění bankám a pobočkám zahraničních bank poskytovat elektronickou identifikaci mimo NIA pro subjekty, kterým to stávající právní řád zakazuje.
ps2017-039-01-001-005.u8.p2.s5 Dále je to zřízení poskytovatele identifikačních služeb a umožnění bankám a pobočkám zahraničních bank nabízet, poskytovat nebo zprostředkovávat identifikační služby a uzavírat smlouvy o nich a jménem a na jeho účet.
ps2017-039-01-001-005.u8.p2.s6 Zřízení širokého přístupu bankám a pobočkám zahraničních bank údajů o svých klientech v informačních systémech veřejné správy pomocí vlastního informačního systému.
ps2017-039-01-001-005.u8.p2.s7 Tolik ke komplexnímu pozměňovacímu návrhu.
ps2017-039-01-001-005.u8.p3.s1 Co se týče druhého pozměňovacího návrhu, ten je pod číslem 3591, jeho cílem je umožnit totéž co bankám a pobočkám zahraničních bank také pojišťovnám a České kanceláři pojistitelů - shodné nastavení přístupu do základních registrů stejně, jako budou mít banky.
ps2017-039-01-001-005.u8.p4.s1 Na těchto pozměňovacích návrzích je shoda jak Ministerstva financí, vnitra, tak i České bankovní asociace.
ps2017-039-01-001-005.u8.p4.s2 Přihlásím se k nim ještě v podrobné rozpravě a prosím vás o jejich podporu.
ps2017-039-01-001-005.u8.p4.s3 Děkuji.
ps2017-039-01-001-005.u9.p1.s1 Děkuji.
ps2017-039-01-001-005.u9.p1.s2 Další do diskuse je přihlášen pan poslanec Patrik Nacher.
ps2017-039-01-001-005.u10.p1.s1 Pěkné odpoledne, dámy a pánové.
ps2017-039-01-001-005.u10.p1.s2 Děkuji za slovo.
ps2017-039-01-001-005.u10.p1.s3 Chtěl bych načíst pozměňovací návrh, ke kterému se pak přihlásím pod číslem v následující rozpravě.
ps2017-039-01-001-005.u10.p1.s4 Tady to popíšu, pak se přihlásím jenom tím číslem.
ps2017-039-01-001-005.u10.p2.s1 Jde o situaci, kdy vlastně zákon, který samozřejmě vítám, jako jednu z variant identifikace fyzickou přítomnost klienta.
ps2017-039-01-001-005.u10.p2.s2 Nicméně mezitím jsme se tady posunuli a zejména klienti nových bank, jak říkám bezpoplatkových, je to moje srdeční záležitost, se často registrovali tím způsobem, že vlastně to dělali na dálku, ze své původní banky si poslali korunu, tím se zaregistrovali a dál bankujou s tou novou bankou.
ps2017-039-01-001-005.u10.p2.s3 Často tu starou, původní, zrušili.
ps2017-039-01-001-005.u10.p2.s4 A v chvíli vlastně existují jako bankovní klienti, ale neměli tam tu fyzickou přítomnost.
ps2017-039-01-001-005.u10.p2.s5 V chvíli se to snažím řešit.
ps2017-039-01-001-005.u10.p2.s6 Původně jsem to chtěl řešit pozměňovacím návrhem, kde by se přímo škrtlo to "bez fyzické přítomnosti".
ps2017-039-01-001-005.u10.p2.s7 Tam jsem dostal zpětnou vazbu, kterou vnímám, přece jenom jsem přišel s tím pozměňovacím návrhem pozdě, že by to nedělalo dobrotu z hlediska zejména praní špinavých peněz.
ps2017-039-01-001-005.u10.p3.s1 Proto jsem přišel s jinou verzí, která by vlastně zákonem stanovila povinnost bank si mezi sebou prostřednictvím účasti v NIA umožnit převzetí identity spotřebitele prostřednictvím toho bank ID.
ps2017-039-01-001-005.u10.p3.s2 To znamená v praxi, a ten důvod je takový, že vlastně to jsou přesně ti klienti, na které my směřujeme tou digitalizací, to znamená, ti, kteří jdou do moderních technologií, jdou do nové banky, nechtějí nikam fyzicky lézt, nechtějí se někde zdržovat a dělají to všechno na dálku, a ti teď najednou jako by byli ve vzduchoprázdnu, protože by museli tu první návštěvu udělat.
ps2017-039-01-001-005.u10.p3.s3 Ten pozměňovací návrh řeší to, že by ta původní banka předala přes bank ID bance, kde fyzicky oni nebyli, a dál by mohli vlastně se toho celého procesu účastnit.
ps2017-039-01-001-005.u10.p4.s1 Vím, že to je na poslední chvíli.
ps2017-039-01-001-005.u10.p4.s2 Myslím si, že to nějakou elementární logiku .
ps2017-039-01-001-005.u10.p4.s3 Týká se to skutečně těch klientů, kteří myslí a fungují online a digitálně, to znamená, že to obsahuje tyto věci.
ps2017-039-01-001-005.u10.p4.s4 Takže rozumím tomu, že jednou jít na pobočku a strávit tam pět minut není problém, nicméně si myslím, že jestliže celá filozofie směřuje k tomu, abychom ty lidi co nejméně obtěžovali, tak je tady tento pozměňovací návrh, k jehož číslu se později přihlásím.
ps2017-039-01-001-005.u10.p5.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-039-01-001-005.u11.p1.s1 Také vám děkuji, pane poslanče.
ps2017-039-01-001-005.u11.p1.s2 Další je do obecné rozpravy přihlášen pan poslanec Martin Kupka.
ps2017-039-01-001-005.u12.p1.s1 Vážený pane předsedající, děkuji za slovo.
ps2017-039-01-001-005.u12.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolím si doplnit několik důležitých čísel k celé předkládané novele zákona s tím, že je to opravdu součást snahy zajistit co nejrychlejší elektronizaci veřejné správy v České republice.
ps2017-039-01-001-005.u12.p1.s3 Fakticky přímo navazujeme na to, co se podařilo v Poslanecké sněmovně v předchozích týdnech, kdy v tuto chvíli se bude Senát zabývat návrhem zákona o právu občana na digitální služby.
ps2017-039-01-001-005.u12.p1.s4 Zároveň z jednotlivých resortů přicházejí informace, že se intenzivně pracuje na katalogu služeb, což je důležitá součást pro realizaci celého zákona.
ps2017-039-01-001-005.u12.p1.s5 Vzniká tedy seznam digitálních služeb, které se budou v následujících letech digitalizovat.
ps2017-039-01-001-005.u12.p1.s6 Jednotlivé resorty na to budou mít následující rok.
ps2017-039-01-001-005.u12.p1.s7 A k tomu, aby pak všechno, co Česká republika nabídne lidem v digitální podobě, tak aby k tomu lidé reálně mohli přistupovat a mohli k tomu přistupovat co nejsnáz, tak to šanci zajistit právě projednávaná novela zákona o bankách, jak o hovoříme jako o SONIA, nebo o bank ID.
ps2017-039-01-001-005.u12.p2.s1 Několik konkrétních čísel, aby bylo jasné, jak významná ta změna je a jak výrazně může usnadnit přístup k elektronickým službám státu.
ps2017-039-01-001-005.u12.p2.s2 V tuto chvíli je vydáno více než 1,5 milionu nových občanských průkazů.
ps2017-039-01-001-005.u12.p2.s3 Z nich ale bohužel jen 212 tisíc je aktivováno jako elektronický občanský průkaz, který může usnadnit právě přístup nebo vůbec umožnit přístup na Portál občana, a tím pádem zprostředkovat elektronické služby státu jeho držiteli.

Text viewDownload CoNNL-U