ps2017-035-08-007-017.u1.p1.s1
17 . ps2017-035-08-007-017.u1.p1.s2
Návrh poslanců Jana Hamáčka , Lubomíra Zaorálka , Kateřiny Valachové , Jana Birke a dalších na vydání ústavního zákona o celostátním referendu / sněmovní tisk 111 / - druhé čtení ps2017-035-08-007-017.u1.p2.s1
Předložený návrh by za navrhovatele měla uvést paní poslankyně Kateřina Valachová . ps2017-035-08-007-017.u1.p2.s2
Paní poslankyně Valachová , zástupkyně navrhovatele přichází , mezitím tedy připomenu , že návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání ústavně - právnímu výboru jako garančnímu výboru . ps2017-035-08-007-017.u1.p2.s3
Usnesení výboru máme k dispozici jako sněmovní tisky 111 / 2 a 3 . ps2017-035-08-007-017.u1.p2.s4
Protože paní poslankyně Valachová je už tady , tak ji prosím , aby za navrhovatele uvedla tento návrh . ps2017-035-08-007-017.u1.p2.s5
Máte slovo . ps2017-035-08-007-017.u2.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené kolegyně , kolegové , vážená vládo , dovolte mi , abych za předkladatele , čímž jsou sociální demokraté a demokratky v rámci poslaneckého klubu , uvedla v dalším čtení návrh zákona o celostátním referendu . ps2017-035-08-007-017.u2.p1.s2
Po prvním čtení došlo k projednání v rámci stálé komise pro Ústavu a také k projednání v ústavně - právním výboru . ps2017-035-08-007-017.u2.p1.s3
Začínám takto nezvykle připomenutím procesu , protože to je důležité pro to , co nyní projednáváme . ps2017-035-08-007-017.u2.p2.s1
Jak víte , Poslanecká sněmovna obdržela několik návrhů toho , jak má být naplněno celostátní referendum , které , jak víte , předpokládá Ústava . ps2017-035-08-007-017.u2.p2.s2
Ústava České republiky předpokládá , že existuje zákon o celostátním referendu , a na tuto skutečnost zareagovalo několik politických stran podáním poslaneckých návrhů . ps2017-035-08-007-017.u2.p2.s3
Jednak je to tedy ten návrh zákona , který projednáváme z dílny sociální demokracie , druhým návrhem byl poslanecký návrh z dílny SPD a třetím návrhem byl návrh z dílny Komunistické strany Čech a Moravy . ps2017-035-08-007-017.u2.p2.s4
V ústavně - právním výboru došlo k tomu , že ústavně - právní výbor se rozhodl vzít tedy za základ projednávání a dalšího projednávání právě sněmovní tisk 111 , tedy dále bude pokračovat projednávání na půdorysu zákona o celostátním referendu z dílny sociální demokracie . ps2017-035-08-007-017.u2.p3.s1
Důležité je také podotknout a připomenout , že tato vláda , menšinová vláda hnutí ANO a sociální demokracie , má v programovém prohlášení vlády cíl schválit během svého funkčního období právě úpravu zákona o celostátním referendu . ps2017-035-08-007-017.u2.p3.s2
To znamená , že tento programový cíl má také podporu koaličních stran . ps2017-035-08-007-017.u2.p4.s1
Zákon o celostátním referendu , tak jak byl doposavad projednáván z hlediska původního návrhu sociálních demokratů , doznal řady změn . ps2017-035-08-007-017.u2.p4.s2
Cílem je najít shodu v síle 120 hlasů poslanců a poslankyň pro prosazení ústavní změny . ps2017-035-08-007-017.u2.p4.s3
Víte , že nepotřebujeme jenom 120 hlasů poslanců a poslankyň pro ústavní změnu , ale potřebujeme také souhlas se Senátem Parlamentu České republiky . ps2017-035-08-007-017.u2.p5.s1
Nyní mi dovolte připomenout základní body návrhu zákona , který v tuto chvíli projednáváme , a to v podobě , jak ho doporučil k dalšímu projednávání a schválení ústavně - právní výbor . ps2017-035-08-007-017.u2.p5.s2
Ten vyšel z předchozího doporučení stálé komise pro Ústavu . ps2017-035-08-007-017.u2.p5.s3
Nyní tedy z hlediska těchto pozměňovacích návrhů a doporučení shrnutí toho , co v návrhu zákona o celostátním referendu ve znění těchto doporučení a těchto pozměňovacích návrhů projednáváme . ps2017-035-08-007-017.u2.p6.s1
Za prvé . ps2017-035-08-007-017.u2.p6.s2
Dochází tedy k naplnění zákona , Ústavy a úpravě celostátního referenda . ps2017-035-08-007-017.u2.p6.s3
To znamená , že lid , skupina občanů za určitých podmínek má možnost do budoucna vyvolat referendum . ps2017-035-08-007-017.u2.p6.s4
Aktuální počet občanů a občanek , kteří se musí podepsat pod vyvolání referenda , je na základě dosavadních pozměňovacích návrhů a shody politických stran , která míří právě tedy k oněm 120 hlasům poslankyň a poslanců , 450 tisíc . ps2017-035-08-007-017.u2.p6.s5
Čtyři sta padesát tisíc se možná zdá příliš . ps2017-035-08-007-017.u2.p6.s6
Já bych jenom připomenula , že původní návrh počítal dokonce s 800 tisíci hlasy . ps2017-035-08-007-017.u2.p6.s7
To znamená , jde o kompromisní řešení . ps2017-035-08-007-017.u2.p6.s8
A co se týká počtu 450 tisíc hlasů , tento počet vychází z toho , že jsme si , tady bych řekla želbohu , vyzkoušeli v minulých letech , že skrze petici , což je podobný nástroj , jsou schopni občanky a občané takové množství podpisů sesbírat , pokud se jedná o věc , která je celospolečensky závažně vnímaná . ps2017-035-08-007-017.u2.p6.s9
Připomenu , že takové množství podpisů občané a občanky sesbírali a byli schopni shromáždit v rámci závažného trestného činu a následného sběru podpisů občanů a občanek za snížení trestní odpovědnosti dětí poté tedy , co došlo k násilnému trestnému činu a obětí byla také nezletilá osoba . ps2017-035-08-007-017.u3.p1.s1
Dámy a pánové , prosím o klid , ať má paní poslankyně možnost nás seznámit se závěry výboru i s argumenty navrhovatelů . ps2017-035-08-007-017.u3.p1.s2
Prosím , pokračujte . ps2017-035-08-007-017.u4.p1.s1
Další z principů , který chci připomenout , je to , že občané a občanky České republiky by tedy získali možnost hlasovat pro , či proti na základě předložené otázky , tedy ano , nebo ne . ps2017-035-08-007-017.u4.p2.s1
Důležitá je změna , ke které došlo v průběhu projednávání Poslaneckou sněmovnou proti původnímu návrhu . ps2017-035-08-007-017.u4.p2.s2
Stávající text , tak jak ho v druhém čtení projednáváme a případně tedy propustíme dál k dalšímu čtení , počítá s tím , že každá otázka - každá otázka , která bude položena a vůči které tedy bude sbíráno ono množství podpisů , které jsem zmínila , tak každá tato otázka bude podrobena přezkumu ústavnosti Ústavním soudem . ps2017-035-08-007-017.u4.p2.s3
Každá . ps2017-035-08-007-017.u4.p2.s4
To znamená , je to změna proti tomu původnímu návrhu , který počítal s tím , že pouze na základě kroků vlády může dojít k testu ústavnosti otázky , jsou - li zde pochybnosti . ps2017-035-08-007-017.u4.p2.s5
Debatou poslanců a poslankyň jsme také dospěli k tomu , že by nebylo racionální , aby celých 450 tisíc podpisů museli občané sbírat pro každou položenou otázku , o které ještě nevědí , zda je skutečně ústavně položená . ps2017-035-08-007-017.u4.p2.s6
Proto je zde speciální podmínka , která postačí - 50 tisíc posbíraných hlasů pro to , aby Ústavní soud se ústavností otázky zabýval , a následně mohli občané a občanky pokračovat ve sběru těchto podpisů a iniciaci celostátního referenda . ps2017-035-08-007-017.u4.p3.s1
Další věcí , kterou chci zmínit oproti tedy původnímu návrhu a která je zase podstatná pro dosažení ústavní většiny ve Sněmovně , jsou otázky , o kterých vůbec můžeme konat referendum , to znamená , o kterých můžeme hlasovat . ps2017-035-08-007-017.u4.p3.s2
Co je podstatné , dochází ke změně , že z možné otázky v rámci referenda by měly být napříště vyloučeny jakékoliv změny Ústavy , a nejenom Ústavy , ale také Listiny základních práv svobod a dalších ústavních zákonů , tedy ústavního pořádku . ps2017-035-08-007-017.u4.p3.s3
Tady si dovolím podotknout , že na základě této změny by nebylo možné v budoucnu hlasovat ani o takových věcech , jako je například existence , neexistence Senátu či jiných dalších ústavních orgánů . ps2017-035-08-007-017.u4.p3.s4
Takže to je jedna změna směřující k ústavní shodě a většině ve Sněmovně . ps2017-035-08-007-017.u4.p4.s1
Druhou změnou je otázka mezinárodních smluv . ps2017-035-08-007-017.u4.p4.s2
Víte , že v souvislosti s celostátním referendem některé politické strany v minulosti hovořily o možnosti občanů rozhodnout se o vystoupení i z mezinárodních organizací nebo dalších závazků mezinárodního charakteru , jako je například vystoupení z Evropské unie nebo vystoupení z NATO . ps2017-035-08-007-017.u4.p4.s3
Důležité pro vás a pro projednávání v druhém čtení tedy je to , že stávající podoba nepočítá ani s jednou z těchto možností , to znamená , že naše referendum v České republice by takovou možnost hlasování vylučovalo . ps2017-035-08-007-017.u4.p4.s4
V Ústavě nebo v ústavním zákoně o celostátním referendu si pomáháme odkazem na nemožnost hlasování občanů a občanek o mezinárodních smlouvách a závazcích , které spadají pod čl . 10 a Ústavy . ps2017-035-08-007-017.u4.p4.s5
To je další podstatná změna . ps2017-035-08-007-017.u4.p5.s1
Nakonec bych chtěla zmínit poslední úpravu , protože původní poslanecký návrh sociálně demokratického klubu byl velmi přísný i z hlediska závaznosti a platnosti referenda . ps2017-035-08-007-017.u4.p5.s2
Tady jsme opět v diskuzi s ostatními politickými stranami , poslankyněmi a poslanci dospěli k názoru , že napříště by bylo platné referendum tehdy , pokud by se ho účastnilo nejméně 25 % oprávněných voličů a zároveň by nadpoloviční většina takto hlasujících byla pro . ps2017-035-08-007-017.u4.p5.s3
Podotýkám , že i tak se jedná o velmi vysoký počet hlasů , který by , řekněme , referendová otázka musela získat . ps2017-035-08-007-017.u4.p5.s4
I tady se domníváme , že jsme tady dodrželi to , aby platnost a závaznost referenda byla posuzována přísně , na druhé straně aby se nám nestávalo to , co se stává v jiných zemích , že sice proběhne referendum , ale nikdy není platné , nebo dokonce - tady sice platné je , ale není závazné . ps2017-035-08-007-017.u4.p5.s5
Takže i snížením této původně přísněji nastavené podmínky na stav , který jsem popsala , jsme se opět přiblížili tomu , že bychom mohli mít 120 poslanců a poslankyň pro tuto ústavní změnu . ps2017-035-08-007-017.u4.p6.s1
Podotýkám , že inspirací z hlediska tohoto pravidla a možná lepší pochopení občanů a občanek , jak by bylo referendum platné a závazné , jak by bylo posuzováno , tak si můžeme připomenout praxi místních referend , která jsou , řekněme , v případě obcí už hojně využívána , a z hlediska tedy platnosti a závaznosti jsme se inspirovali tedy podobným pravidlem , tak jak už ho občané a občanky znají v rámci místních referend . ps2017-035-08-007-017.u4.p6.s2
Samozřejmě máme za cíl tedy také využít to , co funguje , a posunout to na vyšší úroveň , v tomto případě na celostátní referendum . ps2017-035-08-007-017.u4.p7.s1
Vážené poslankyně , vážení poslanci , určitě každá ústavní změna , která je projednávaná , si zaslouží plnou pozornost poslanců a poslankyň , protože Ústava je náš nejvyšší zákon , a také je pravdou , že většina politických stran , které zasedly v Poslanecké sněmovně , ve svých volebních programech občanům a občankám ČR , svým voličům a voličkám , tuto možnost , to znamená naplnění Ústavy ČR o možnost hlasovat v celostátním referendu , klást otázky a z hlediska jejich závaznosti se potom dovolávat Sněmovny i vlády a politiků o její přímé plnění , tak toto je Ústavou dlouho předpokládáno a řadou politických stran dlouho slibováno . ps2017-035-08-007-017.u4.p8.s1
Co se týká změn , které jsem vám popsala a ke kterým došlo v rámci ústavně - právního výboru , tedy jeho pozměňovacího návrhu , a také v rámci doporučení stálé komise pro Ústavu Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR , tak všechny tyto změny se snaží respektovat skutečnost , že naše země a její Ústava stojí na základech parlamentní demokracie . ps2017-035-08-007-017.u4.p8.s2
Na druhou stranu naše parlamentní demokracie už nyní , řekněme tedy na místní úrovni , a my si přejeme také tedy na celostátní , by měla a má umožňovat občanům a občankám přímo se podílet na věcech veřejných . ps2017-035-08-007-017.u4.p8.s3
To je hlavní cíl , který máme , pokud usilujeme o ústavní shodu , o oněch 120 hlasů , které potřebujeme . ps2017-035-08-007-017.u4.p8.s4
Chceme umožnit občanům a občankám České republiky , aby nejenom ve volbách do Poslanecké sněmovny nebo do Senátu , ale také skrze referenda , celostátní referenda , se mohli ve vybraných otázkách , které si vyberou a které položí , přímo podílet na věcech veřejných . ps2017-035-08-007-017.u4.p8.s5
To je cíl , který sledujeme . ps2017-035-08-007-017.u4.p9.s1
Já doufám , že v rámci projednávání v druhém čtení , za předkladatele a navrhovatele , protože i my musíme dělat velké kompromisy , velké kompromisy , a na ústavní změnu se dá říct , že skoro vždycky má každý svůj občanský niterný názor , tak jsme vedeni snahou jako navrhovatelé , abychom dosáhli shody a aby si občané a občanky v ČR skutečně mohli v rámci celostátního referenda pokládat otázky , mít na ně odpovězeno , získat potřebnou většinu a následně povolat Sněmovnu či vládu k plnění . ps2017-035-08-007-017.u4.p10.s1
Přeji tedy zdar v rámci rozpravy . ps2017-035-08-007-017.u4.p10.s2
A jenom avizuji , že samozřejmě v rámci rozpravy vystoupím také jako předsedkyně stálé komise pro Ústavu , abych vás informovala ještě detailněji o usneseních , která stálá komise pro Ústavu přijala . ps2017-035-08-007-017.u4.p11.s1
Na závěr si myslím , že z politického hlediska za navrhovatele musím zmínit ty politické strany , které usilují o ústavní většinu , a je to tedy hnutí ANO , je to sociální demokracie , je to pirátská strana , je to SPD a je to Komunistická strana Čech a Moravy . ps2017-035-08-007-017.u4.p11.s2
Tohle jsou politické strany , které usilují o to najít ústavní většinu a občanům a občankám této země možnost hlasovat v referendu a rozhodovat přímo o věcech veřejných chtějí umožnit . ps2017-035-08-007-017.u4.p11.s3
Děkuji vám za pozornost . ps2017-035-08-007-017.u5.p1.s1
Děkuji paní poslankyni Valachové , která hovořila za navrhovatele . ps2017-035-08-007-017.u5.p1.s2
Jak jsem říkal , tak projednával tuto záležitost ústavně - právní výbor jako výbor garanční . ps2017-035-08-007-017.u5.p1.s3
Zpravodajem výboru je pan poslanec Jakub Michálek . ps2017-035-08-007-017.u5.p1.s4
Prosím pana zpravodaje , aby nás informoval o projednání ve výboru . ps2017-035-08-007-017.u5.p1.s5
Máte slovo . ps2017-035-08-007-017.u6.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , vážené kolegyně , vážení kolegové , informace o projednání v ústavně - právním výboru vám byly doručeny v tisku 111 / 3 . ps2017-035-08-007-017.u6.p1.s2
To podstatné , co z něho vyplývá , je , že ústavně - právní výbor doporučil návrh zákona schválit a také doporučil Poslanecké sněmovně , aby schválila ten návrh ve znění komplexního pozměňovacího návrhu , který je uveden přímo v tom tisku . ps2017-035-08-007-017.u6.p1.s3
Ten návrh vychází z široké dohody mezi několika subjekty , která byla následně projednána na ústavně - právním výboru . ps2017-035-08-007-017.u6.p1.s4
Ústavně - právní výbor také pod římská tři doporučil Poslanecké sněmovně , aby na začátku podrobné rozpravy v druhém čtení hlasovala o tom , aby byl tento komplexní pozměňovací návrh vzat jako základ dalšího projednávání návrhu ústavního zákona , a pověřila mě , abych podal zprávu o výsledcích projednání tohoto návrhu . ps2017-035-08-007-017.u6.p2.s1
Takže já bych doporučil , abychom v rámci podrobné rozpravy na začátku hlasovali právě o tom , že se ten pozměňovací návrh , komplexní pozměňovací návrh ústavně - právního výboru rozeslaný pod tiskem 111 / 3 , vzal za základ projednávání a pozměňovací návrhy se načítaly k tomuto návrhu . ps2017-035-08-007-017.u6.p2.s2
Je ke zvážení , zda jsme v tento okamžik připraveni , řekněme , dopracovat pomocí pozměňovacích návrhů ten návrh zákona do finální podoby , protože vím , že tam byly nějaké poznámky k formulaci jednotlivých detailních částí , například ohledně shánění podpisů pod ty dvě různé petice v rámci tohoto ústavního zákona , čili může být ke zvážení Poslanecké sněmovny , zda po schválení toho projednávání ve znění komplexního pozměňovacího návrhu rozpravu nepřerušit a nedat prostor dalším poslancům , aby případně formulovali svoje pozměňovací návrhy v návaznosti na tuto úpravu . ps2017-035-08-007-017.u7.p1.s1
Děkuji . ps2017-035-08-007-017.u7.p1.s2
Než otevřu rozpravu , tak ještě vás seznámím s omluvami . ps2017-035-08-007-017.u7.p1.s3
Paní poslankyně Majerová ps2017-035-08-007-017.u7.p1.s4
Zahradníková od 17 hodin z pracovních důvodů , paní poslankyně Eva Matyášová z důvodu nemoci v době od 17.30 do 19 hodin , pan poslanec Václav Klaus od 17.30 z pracovních důvodů a ještě se omlouvá paní poslankyně Helena Langšádlová z pracovních důvodů dnes mezi 17 . a 19 . hodinou . ps2017-035-08-007-017.u7.p2.s1
Otevírám obecnou rozpravu . ps2017-035-08-007-017.u7.p2.s2
S přednostním právem v ní vystoupí nejprve místopředseda Sněmovny Tomio Okamura . ps2017-035-08-007-017.u7.p2.s3
Prosím , pane místopředsedo , máte slovo . ps2017-035-08-007-017.u8.p1.s1
Vážené dámy a pánové , vítám , že se po dlouhé době na program Sněmovny dostal návrh zákona o referendu . ps2017-035-08-007-017.u8.p1.s2
Je to výsledek dlouhodobého tlaku mého i hnutí SPD . ps2017-035-08-007-017.u8.p1.s3
Bohužel ale všichni tady víme , že cesta k přijetí tohoto zákona je za současného složení Sněmovny a Senátu v podstatě nemožná . ps2017-035-08-007-017.u8.p1.s4
Senát totiž jakýkoliv zákon o referendu přímo odmítá . ps2017-035-08-007-017.u8.p1.s5
A takto nám to také bylo řečeno na společné schůzce se Senátem . ps2017-035-08-007-017.u8.p2.s1
Některé sněmovní strany , samozřejmě vyjma SPD , se shodly pouze na vykastrované verzi , která v podstatě občanům neumožní hlasovat o nejdůležitějších otázkách . ps2017-035-08-007-017.u8.p2.s2
Je vidět , že ani po tolika letech se politici , a to jak noví , tak i staří , nepoučili a možnost , aby občané rozhodovali o svých věcech , stále blokují , i když dnes kupodivu právě prostřednictvím zákona o referendu . ps2017-035-08-007-017.u8.p2.s3
Musím říct , že se nic nezměnilo od časů , kdy prezident Masaryk marně bojoval za demokracii švýcarského typu . ps2017-035-08-007-017.u8.p2.s4
Elitářské partaje v parlamentu tehdy i dnes měly a mají stále stejný názor , že občanovi vláda nad jeho zemí nepatří a patří do rukou stranických šéfů . ps2017-035-08-007-017.u8.p2.s5
Samozřejmě s tím my v SPD nesouhlasíme . ps2017-035-08-007-017.u8.p3.s1
Československá ústava sice s referendem počítala , ale právo lidu hlasovat bylo velmi omezené . ps2017-035-08-007-017.u8.p3.s2
Zamítlo - li Národní shromáždění vládní návrh zákona , mohla vláda vypsat referendum , nechat ho schválil občany . ps2017-035-08-007-017.u8.p3.s3
Právo občanů přímo hlasovat tenkrát o volbě a odvolání poslanců dávala Ústava Československé socialistické republiky . ps2017-035-08-007-017.u8.p3.s4
To zmiňuji jen proto , že krom toho , že přímá demokracie funguje v obrovské části světa , tak není úplně neznámý fenomén v českých zemích .