|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-11-05 ps2017-035-08-007-017 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

17. Návrh poslanců Jana Hamáčka, Lubomíra Zaorálka, Kateřiny Valachové, Jana Birke a dalších na vydání ústavního zákona o celostátním referendu /sněmovní tisk 111/ - druhé čtení

Date2019-11-05
Meetingps2017/035
Agenda Itemps2017/035/017
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/035schuz/s035342.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 739 • previousnext

ps2017-035-08-007-017.u1.p1.s1 17.
ps2017-035-08-007-017.u1.p1.s2 Návrh poslanců Jana Hamáčka, Lubomíra Zaorálka, Kateřiny Valachové, Jana Birke a dalších na vydání ústavního zákona o celostátním referendu /sněmovní tisk 111/ - druhé čtení
ps2017-035-08-007-017.u1.p2.s1 Předložený návrh by za navrhovatele měla uvést paní poslankyně Kateřina Valachová.
ps2017-035-08-007-017.u1.p2.s2 Paní poslankyně Valachová, zástupkyně navrhovatele přichází, mezitím tedy připomenu, že návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání ústavně-právnímu výboru jako garančnímu výboru.
ps2017-035-08-007-017.u1.p2.s3 Usnesení výboru máme k dispozici jako sněmovní tisky 111/2 a 3.
ps2017-035-08-007-017.u1.p2.s4 Protože paní poslankyně Valachová je tady, tak ji prosím, aby za navrhovatele uvedla tento návrh.
ps2017-035-08-007-017.u1.p2.s5 Máte slovo.
ps2017-035-08-007-017.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, kolegové, vážená vládo, dovolte mi, abych za předkladatele, čímž jsou sociální demokraté a demokratky v rámci poslaneckého klubu, uvedla v dalším čtení návrh zákona o celostátním referendu.
ps2017-035-08-007-017.u2.p1.s2 Po prvním čtení došlo k projednání v rámci stálé komise pro Ústavu a také k projednání v ústavně-právním výboru.
ps2017-035-08-007-017.u2.p1.s3 Začínám takto nezvykle připomenutím procesu, protože to je důležité pro to, co nyní projednáváme.
ps2017-035-08-007-017.u2.p2.s1 Jak víte, Poslanecká sněmovna obdržela několik návrhů toho, jak být naplněno celostátní referendum, které, jak víte, předpokládá Ústava.
ps2017-035-08-007-017.u2.p2.s2 Ústava České republiky předpokládá, že existuje zákon o celostátním referendu, a na tuto skutečnost zareagovalo několik politických stran podáním poslaneckých návrhů.
ps2017-035-08-007-017.u2.p2.s3 Jednak je to tedy ten návrh zákona, který projednáváme z dílny sociální demokracie, druhým návrhem byl poslanecký návrh z dílny SPD a třetím návrhem byl návrh z dílny Komunistické strany Čech a Moravy.
ps2017-035-08-007-017.u2.p2.s4 V ústavně-právním výboru došlo k tomu, že ústavně-právní výbor se rozhodl vzít tedy za základ projednávání a dalšího projednávání právě sněmovní tisk 111, tedy dále bude pokračovat projednávání na půdorysu zákona o celostátním referendu z dílny sociální demokracie.
ps2017-035-08-007-017.u2.p3.s1 Důležité je také podotknout a připomenout, že tato vláda, menšinová vláda hnutí ANO a sociální demokracie, v programovém prohlášení vlády cíl schválit během svého funkčního období právě úpravu zákona o celostátním referendu.
ps2017-035-08-007-017.u2.p3.s2 To znamená, že tento programový cíl také podporu koaličních stran.
ps2017-035-08-007-017.u2.p4.s1 Zákon o celostátním referendu, tak jak byl doposavad projednáván z hlediska původního návrhu sociálních demokratů, doznal řady změn.
ps2017-035-08-007-017.u2.p4.s2 Cílem je najít shodu v síle 120 hlasů poslanců a poslankyň pro prosazení ústavní změny.
ps2017-035-08-007-017.u2.p4.s3 Víte, že nepotřebujeme jenom 120 hlasů poslanců a poslankyň pro ústavní změnu, ale potřebujeme také souhlas se Senátem Parlamentu České republiky.
ps2017-035-08-007-017.u2.p5.s1 Nyní mi dovolte připomenout základní body návrhu zákona, který v tuto chvíli projednáváme, a to v podobě, jak ho doporučil k dalšímu projednávání a schválení ústavně-právní výbor.
ps2017-035-08-007-017.u2.p5.s2 Ten vyšel z předchozího doporučení stálé komise pro Ústavu.
ps2017-035-08-007-017.u2.p5.s3 Nyní tedy z hlediska těchto pozměňovacích návrhů a doporučení shrnutí toho, co v návrhu zákona o celostátním referendu ve znění těchto doporučení a těchto pozměňovacích návrhů projednáváme.
ps2017-035-08-007-017.u2.p6.s1 Za prvé.
ps2017-035-08-007-017.u2.p6.s2 Dochází tedy k naplnění zákona, Ústavy a úpravě celostátního referenda.
ps2017-035-08-007-017.u2.p6.s3 To znamená, že lid, skupina občanů za určitých podmínek možnost do budoucna vyvolat referendum.
ps2017-035-08-007-017.u2.p6.s4 Aktuální počet občanů a občanek, kteří se musí podepsat pod vyvolání referenda, je na základě dosavadních pozměňovacích návrhů a shody politických stran, která míří právě tedy k oněm 120 hlasům poslankyň a poslanců, 450 tisíc.
ps2017-035-08-007-017.u2.p6.s5 Čtyři sta padesát tisíc se možná zdá příliš.
ps2017-035-08-007-017.u2.p6.s6 bych jenom připomenula, že původní návrh počítal dokonce s 800 tisíci hlasy.
ps2017-035-08-007-017.u2.p6.s7 To znamená, jde o kompromisní řešení.
ps2017-035-08-007-017.u2.p6.s8 A co se týká počtu 450 tisíc hlasů, tento počet vychází z toho, že jsme si, tady bych řekla želbohu, vyzkoušeli v minulých letech, že skrze petici, což je podobný nástroj, jsou schopni občanky a občané takové množství podpisů sesbírat, pokud se jedná o věc, která je celospolečensky závažně vnímaná.
ps2017-035-08-007-017.u2.p6.s9 Připomenu, že takové množství podpisů občané a občanky sesbírali a byli schopni shromáždit v rámci závažného trestného činu a následného sběru podpisů občanů a občanek za snížení trestní odpovědnosti dětí poté tedy, co došlo k násilnému trestnému činu a obětí byla také nezletilá osoba.
ps2017-035-08-007-017.u3.p1.s1 Dámy a pánové, prosím o klid, paní poslankyně možnost nás seznámit se závěry výboru i s argumenty navrhovatelů.
ps2017-035-08-007-017.u3.p1.s2 Prosím, pokračujte.
ps2017-035-08-007-017.u4.p1.s1 Další z principů, který chci připomenout, je to, že občané a občanky České republiky by tedy získali možnost hlasovat pro, či proti na základě předložené otázky, tedy ano, nebo ne.
ps2017-035-08-007-017.u4.p2.s1 Důležitá je změna, ke které došlo v průběhu projednávání Poslaneckou sněmovnou proti původnímu návrhu.
ps2017-035-08-007-017.u4.p2.s2 Stávající text, tak jak ho v druhém čtení projednáváme a případně tedy propustíme dál k dalšímu čtení, počítá s tím, že každá otázka - každá otázka, která bude položena a vůči které tedy bude sbíráno ono množství podpisů, které jsem zmínila, tak každá tato otázka bude podrobena přezkumu ústavnosti Ústavním soudem.
ps2017-035-08-007-017.u4.p2.s3 Každá.
ps2017-035-08-007-017.u4.p2.s4 To znamená, je to změna proti tomu původnímu návrhu, který počítal s tím, že pouze na základě kroků vlády může dojít k testu ústavnosti otázky, jsou-li zde pochybnosti.
ps2017-035-08-007-017.u4.p2.s5 Debatou poslanců a poslankyň jsme také dospěli k tomu, že by nebylo racionální, aby celých 450 tisíc podpisů museli občané sbírat pro každou položenou otázku, o které ještě nevědí, zda je skutečně ústavně položená.
ps2017-035-08-007-017.u4.p2.s6 Proto je zde speciální podmínka, která postačí - 50 tisíc posbíraných hlasů pro to, aby Ústavní soud se ústavností otázky zabýval, a následně mohli občané a občanky pokračovat ve sběru těchto podpisů a iniciaci celostátního referenda.
ps2017-035-08-007-017.u4.p3.s1 Další věcí, kterou chci zmínit oproti tedy původnímu návrhu a která je zase podstatná pro dosažení ústavní většiny ve Sněmovně, jsou otázky, o kterých vůbec můžeme konat referendum, to znamená, o kterých můžeme hlasovat.
ps2017-035-08-007-017.u4.p3.s2 Co je podstatné, dochází ke změně, že z možné otázky v rámci referenda by měly být napříště vyloučeny jakékoliv změny Ústavy, a nejenom Ústavy, ale také Listiny základních práv svobod a dalších ústavních zákonů, tedy ústavního pořádku.
ps2017-035-08-007-017.u4.p3.s3 Tady si dovolím podotknout, že na základě této změny by nebylo možné v budoucnu hlasovat ani o takových věcech, jako je například existence, neexistence Senátu či jiných dalších ústavních orgánů.
ps2017-035-08-007-017.u4.p3.s4 Takže to je jedna změna směřující k ústavní shodě a většině ve Sněmovně.
ps2017-035-08-007-017.u4.p4.s1 Druhou změnou je otázka mezinárodních smluv.
ps2017-035-08-007-017.u4.p4.s2 Víte, že v souvislosti s celostátním referendem některé politické strany v minulosti hovořily o možnosti občanů rozhodnout se o vystoupení i z mezinárodních organizací nebo dalších závazků mezinárodního charakteru, jako je například vystoupení z Evropské unie nebo vystoupení z NATO.
ps2017-035-08-007-017.u4.p4.s3 Důležité pro vás a pro projednávání v druhém čtení tedy je to, že stávající podoba nepočítá ani s jednou z těchto možností, to znamená, že naše referendum v České republice by takovou možnost hlasování vylučovalo.
ps2017-035-08-007-017.u4.p4.s4 V Ústavě nebo v ústavním zákoně o celostátním referendu si pomáháme odkazem na nemožnost hlasování občanů a občanek o mezinárodních smlouvách a závazcích, které spadají pod čl. 10a Ústavy.
ps2017-035-08-007-017.u4.p4.s5 To je další podstatná změna.
ps2017-035-08-007-017.u4.p5.s1 Nakonec bych chtěla zmínit poslední úpravu, protože původní poslanecký návrh sociálně demokratického klubu byl velmi přísný i z hlediska závaznosti a platnosti referenda.
ps2017-035-08-007-017.u4.p5.s2 Tady jsme opět v diskuzi s ostatními politickými stranami, poslankyněmi a poslanci dospěli k názoru, že napříště by bylo platné referendum tehdy, pokud by se ho účastnilo nejméně 25 % oprávněných voličů a zároveň by nadpoloviční většina takto hlasujících byla pro.
ps2017-035-08-007-017.u4.p5.s3 Podotýkám, že i tak se jedná o velmi vysoký počet hlasů, který by, řekněme, referendová otázka musela získat.
ps2017-035-08-007-017.u4.p5.s4 I tady se domníváme, že jsme tady dodrželi to, aby platnost a závaznost referenda byla posuzována přísně, na druhé straně aby se nám nestávalo to, co se stává v jiných zemích, že sice proběhne referendum, ale nikdy není platné, nebo dokonce - tady sice platné je, ale není závazné.
ps2017-035-08-007-017.u4.p5.s5 Takže i snížením této původně přísněji nastavené podmínky na stav, který jsem popsala, jsme se opět přiblížili tomu, že bychom mohli mít 120 poslanců a poslankyň pro tuto ústavní změnu.
ps2017-035-08-007-017.u4.p6.s1 Podotýkám, že inspirací z hlediska tohoto pravidla a možná lepší pochopení občanů a občanek, jak by bylo referendum platné a závazné, jak by bylo posuzováno, tak si můžeme připomenout praxi místních referend, která jsou, řekněme, v případě obcí hojně využívána, a z hlediska tedy platnosti a závaznosti jsme se inspirovali tedy podobným pravidlem, tak jak ho občané a občanky znají v rámci místních referend.
ps2017-035-08-007-017.u4.p6.s2 Samozřejmě máme za cíl tedy také využít to, co funguje, a posunout to na vyšší úroveň, v tomto případě na celostátní referendum.
ps2017-035-08-007-017.u4.p7.s1 Vážené poslankyně, vážení poslanci, určitě každá ústavní změna, která je projednávaná, si zaslouží plnou pozornost poslanců a poslankyň, protože Ústava je náš nejvyšší zákon, a také je pravdou, že většina politických stran, které zasedly v Poslanecké sněmovně, ve svých volebních programech občanům a občankám ČR, svým voličům a voličkám, tuto možnost, to znamená naplnění Ústavy ČR o možnost hlasovat v celostátním referendu, klást otázky a z hlediska jejich závaznosti se potom dovolávat Sněmovny i vlády a politiků o její přímé plnění, tak toto je Ústavou dlouho předpokládáno a řadou politických stran dlouho slibováno.
ps2017-035-08-007-017.u4.p8.s1 Co se týká změn, které jsem vám popsala a ke kterým došlo v rámci ústavně-právního výboru, tedy jeho pozměňovacího návrhu, a také v rámci doporučení stálé komise pro Ústavu Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, tak všechny tyto změny se snaží respektovat skutečnost, že naše země a její Ústava stojí na základech parlamentní demokracie.
ps2017-035-08-007-017.u4.p8.s2 Na druhou stranu naše parlamentní demokracie nyní, řekněme tedy na místní úrovni, a my si přejeme také tedy na celostátní, by měla a umožňovat občanům a občankám přímo se podílet na věcech veřejných.
ps2017-035-08-007-017.u4.p8.s3 To je hlavní cíl, který máme, pokud usilujeme o ústavní shodu, o oněch 120 hlasů, které potřebujeme.
ps2017-035-08-007-017.u4.p8.s4 Chceme umožnit občanům a občankám České republiky, aby nejenom ve volbách do Poslanecké sněmovny nebo do Senátu, ale také skrze referenda, celostátní referenda, se mohli ve vybraných otázkách, které si vyberou a které položí, přímo podílet na věcech veřejných.
ps2017-035-08-007-017.u4.p8.s5 To je cíl, který sledujeme.
ps2017-035-08-007-017.u4.p9.s1 doufám, že v rámci projednávání v druhém čtení, za předkladatele a navrhovatele, protože i my musíme dělat velké kompromisy, velké kompromisy, a na ústavní změnu se říct, že skoro vždycky každý svůj občanský niterný názor, tak jsme vedeni snahou jako navrhovatelé, abychom dosáhli shody a aby si občané a občanky v ČR skutečně mohli v rámci celostátního referenda pokládat otázky, mít na odpovězeno, získat potřebnou většinu a následně povolat Sněmovnu či vládu k plnění.
ps2017-035-08-007-017.u4.p10.s1 Přeji tedy zdar v rámci rozpravy.
ps2017-035-08-007-017.u4.p10.s2 A jenom avizuji, že samozřejmě v rámci rozpravy vystoupím také jako předsedkyně stálé komise pro Ústavu, abych vás informovala ještě detailněji o usneseních, která stálá komise pro Ústavu přijala.
ps2017-035-08-007-017.u4.p11.s1 Na závěr si myslím, že z politického hlediska za navrhovatele musím zmínit ty politické strany, které usilují o ústavní většinu, a je to tedy hnutí ANO, je to sociální demokracie, je to pirátská strana, je to SPD a je to Komunistická strana Čech a Moravy.
ps2017-035-08-007-017.u4.p11.s2 Tohle jsou politické strany, které usilují o to najít ústavní většinu a občanům a občankám této země možnost hlasovat v referendu a rozhodovat přímo o věcech veřejných chtějí umožnit.
ps2017-035-08-007-017.u4.p11.s3 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-035-08-007-017.u5.p1.s1 Děkuji paní poslankyni Valachové, která hovořila za navrhovatele.
ps2017-035-08-007-017.u5.p1.s2 Jak jsem říkal, tak projednával tuto záležitost ústavně-právní výbor jako výbor garanční.
ps2017-035-08-007-017.u5.p1.s3 Zpravodajem výboru je pan poslanec Jakub Michálek.
ps2017-035-08-007-017.u5.p1.s4 Prosím pana zpravodaje, aby nás informoval o projednání ve výboru.
ps2017-035-08-007-017.u5.p1.s5 Máte slovo.
ps2017-035-08-007-017.u6.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, informace o projednání v ústavně-právním výboru vám byly doručeny v tisku 111/3.
ps2017-035-08-007-017.u6.p1.s2 To podstatné, co z něho vyplývá, je, že ústavně-právní výbor doporučil návrh zákona schválit a také doporučil Poslanecké sněmovně, aby schválila ten návrh ve znění komplexního pozměňovacího návrhu, který je uveden přímo v tom tisku.
ps2017-035-08-007-017.u6.p1.s3 Ten návrh vychází z široké dohody mezi několika subjekty, která byla následně projednána na ústavně-právním výboru.
ps2017-035-08-007-017.u6.p1.s4 Ústavně-právní výbor také pod římská tři doporučil Poslanecké sněmovně, aby na začátku podrobné rozpravy v druhém čtení hlasovala o tom, aby byl tento komplexní pozměňovací návrh vzat jako základ dalšího projednávání návrhu ústavního zákona, a pověřila , abych podal zprávu o výsledcích projednání tohoto návrhu.
ps2017-035-08-007-017.u6.p2.s1 Takže bych doporučil, abychom v rámci podrobné rozpravy na začátku hlasovali právě o tom, že se ten pozměňovací návrh, komplexní pozměňovací návrh ústavně-právního výboru rozeslaný pod tiskem 111/3, vzal za základ projednávání a pozměňovací návrhy se načítaly k tomuto návrhu.
ps2017-035-08-007-017.u6.p2.s2 Je ke zvážení, zda jsme v tento okamžik připraveni, řekněme, dopracovat pomocí pozměňovacích návrhů ten návrh zákona do finální podoby, protože vím, že tam byly nějaké poznámky k formulaci jednotlivých detailních částí, například ohledně shánění podpisů pod ty dvě různé petice v rámci tohoto ústavního zákona, čili může být ke zvážení Poslanecké sněmovny, zda po schválení toho projednávání ve znění komplexního pozměňovacího návrhu rozpravu nepřerušit a nedat prostor dalším poslancům, aby případně formulovali svoje pozměňovací návrhy v návaznosti na tuto úpravu.
ps2017-035-08-007-017.u7.p1.s1 Děkuji.
ps2017-035-08-007-017.u7.p1.s2 Než otevřu rozpravu, tak ještě vás seznámím s omluvami.
ps2017-035-08-007-017.u7.p1.s3 Paní poslankyně Majerová
ps2017-035-08-007-017.u7.p1.s4 Zahradníková od hodin z pracovních důvodů, paní poslankyně Eva Matyášová z důvodu nemoci v době od do hodin, pan poslanec Václav Klaus od z pracovních důvodů a ještě se omlouvá paní poslankyně Helena Langšádlová z pracovních důvodů dnes mezi . a . hodinou.
ps2017-035-08-007-017.u7.p2.s1 Otevírám obecnou rozpravu.
ps2017-035-08-007-017.u7.p2.s2 S přednostním právem v vystoupí nejprve místopředseda Sněmovny Tomio Okamura.
ps2017-035-08-007-017.u7.p2.s3 Prosím, pane místopředsedo, máte slovo.
ps2017-035-08-007-017.u8.p1.s1 Vážené dámy a pánové, vítám, že se po dlouhé době na program Sněmovny dostal návrh zákona o referendu.
ps2017-035-08-007-017.u8.p1.s2 Je to výsledek dlouhodobého tlaku mého i hnutí SPD.
ps2017-035-08-007-017.u8.p1.s3 Bohužel ale všichni tady víme, že cesta k přijetí tohoto zákona je za současného složení Sněmovny a Senátu v podstatě nemožná.
ps2017-035-08-007-017.u8.p1.s4 Senát totiž jakýkoliv zákon o referendu přímo odmítá.
ps2017-035-08-007-017.u8.p1.s5 A takto nám to také bylo řečeno na společné schůzce se Senátem.
ps2017-035-08-007-017.u8.p2.s1 Některé sněmovní strany, samozřejmě vyjma SPD, se shodly pouze na vykastrované verzi, která v podstatě občanům neumožní hlasovat o nejdůležitějších otázkách.
ps2017-035-08-007-017.u8.p2.s2 Je vidět, že ani po tolika letech se politici, a to jak noví, tak i staří, nepoučili a možnost, aby občané rozhodovali o svých věcech, stále blokují, i když dnes kupodivu právě prostřednictvím zákona o referendu.
ps2017-035-08-007-017.u8.p2.s3 Musím říct, že se nic nezměnilo od časů, kdy prezident Masaryk marně bojoval za demokracii švýcarského typu.
ps2017-035-08-007-017.u8.p2.s4 Elitářské partaje v parlamentu tehdy i dnes měly a mají stále stejný názor, že občanovi vláda nad jeho zemí nepatří a patří do rukou stranických šéfů.
ps2017-035-08-007-017.u8.p2.s5 Samozřejmě s tím my v SPD nesouhlasíme.
ps2017-035-08-007-017.u8.p3.s1 Československá ústava sice s referendem počítala, ale právo lidu hlasovat bylo velmi omezené.
ps2017-035-08-007-017.u8.p3.s2 Zamítlo-li Národní shromáždění vládní návrh zákona, mohla vláda vypsat referendum, nechat ho schválil občany.
ps2017-035-08-007-017.u8.p3.s3 Právo občanů přímo hlasovat tenkrát o volbě a odvolání poslanců dávala Ústava Československé socialistické republiky.
ps2017-035-08-007-017.u8.p3.s4 To zmiňuji jen proto, že krom toho, že přímá demokracie funguje v obrovské části světa, tak není úplně neznámý fenomén v českých zemích.

Text viewDownload CoNNL-U