|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-09-25 ps2017-034-06-016-017 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

17. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 490/ - druhé čtení

Date2019-09-25
Meetingps2017/034
Agenda Itemps2017/034/017
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/034schuz/s034226.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 264 • previousnext

ps2017-034-06-016-017.u1.p1.s1 17.
ps2017-034-06-016-017.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 490/ - druhé čtení
ps2017-034-06-016-017.u1.p2.s1 Mám za to, že již byl dnes také otevřen.
ps2017-034-06-016-017.u1.p2.s2 Prosím, aby místa u stolku zpravodajů zaujala paní ministryně Maláčová a paní poslankyně Pastuchová.
ps2017-034-06-016-017.u1.p2.s3 Paní ministryně Maláčová mám za to, že již mluvila v úvodu?
ps2017-034-06-016-017.u1.p2.s4 Stejně tak paní poslankyně Pastuchová?
ps2017-034-06-016-017.u1.p2.s5 Takže v tom případě jsme v obecné rozpravě, si to vybavuji, a pan poslanec Bauer je do přihlášen jako první.
ps2017-034-06-016-017.u1.p2.s6 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-034-06-016-017.u1.p2.s7 A prosím o klid v sále.
ps2017-034-06-016-017.u2.p1.s1 Pane místopředsedo Poslanecké sněmovny, vážené dámy a pánové, dovolte mi, abych zkráceně řekl několik vět k pozměňovacímu návrhu, který jsme společně s paní poslankyní Lucií Šafránkovou vložili do systému pod č. 3313.
ps2017-034-06-016-017.u2.p2.s1 Chtěl bych říci, že považuji za nespravedlivé a morálně neobhajitelné, aby se zvýšení rodičovského příspěvku týkalo jen těch rodičů, kteří rodičovský příspěvek ještě zcela nevyčerpali, a nikoli těch, kteří jej sice dočerpali, ale rovněž vychovávají dítě mladší čtyř let, které je současně nejmladším dítětem v rodině, a stále tak splňují základní podmínku zákona pro přiznání rodičovského příspěvku.
ps2017-034-06-016-017.u2.p2.s2 Takový přístup podle mého názoru je problematický z hlediska ústavního práva, konkrétně z hlediska ústavního zákazu diskriminace a z hlediska ústavního zákazu retroaktivity.
ps2017-034-06-016-017.u2.p3.s1 Takže to je k tomu vládnímu návrhu.
ps2017-034-06-016-017.u2.p3.s2 A k tomuto pozměňovacímu návrhu, který máte pod tím číslem, které jsem řekl, ještě také několik vět.
ps2017-034-06-016-017.u2.p3.s3 Tento pozměňovací návrh přiznává navýšení rodičovského příspěvku i těm rodičům, kteří stále splňují základní podmínky nároku pro přiznání rodičovského příspěvku podle § 30 odst. 1 zákona o státní sociální podpoře, to je řádně a celodenně pečují o dítě, které je nejmladší v rodině a nedosáhlo ještě čtyř let věku, ale vyčerpali rodičovský příspěvek v původní výši ještě před účinností zákona, který jej zvyšuje.
ps2017-034-06-016-017.u2.p3.s4 Návrh se netýká ovšem rodičů, kteří řádně a celodenně o žádné dítě mladší čtyř let nepečují a které současně nejmladším dítětem v rodině není.
ps2017-034-06-016-017.u2.p4.s1 Tolik k tomuto pozměňovacímu návrhu.
ps2017-034-06-016-017.u2.p4.s2 A samozřejmě platí, se k němu v rámci podrobné rozpravy společně s paní kolegyní Lucií Šafránkovou přihlásím.
ps2017-034-06-016-017.u2.p4.s3 Děkuji za pozornost.
ps2017-034-06-016-017.u3.p1.s1 Také děkuji.
ps2017-034-06-016-017.u3.p1.s2 Jako další prosím paní poslankyni Pekarovou, připraví se paní poslankyně Golasowská.
ps2017-034-06-016-017.u3.p1.s3 Prosím.
ps2017-034-06-016-017.u4.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-034-06-016-017.u4.p1.s2 Vážený pane předsedající, dámy a pánové, k rodičovskému příspěvku jsme tady mnohé mnozí z nás řekli a bavili jsme se o něm velice podrobně v prvním čtení, takže se jen velice stručně vyjádřím k tomu, jaký pozměňovací návrh předkládám společně s panem kolegou Vítem Kaňkovským.
ps2017-034-06-016-017.u4.p2.s1 Jedná se o snahu rozšířit ještě více flexibilitu pro rodiny s dětmi, které potřebují častokrát vyřešit problém s tím, že tedy nejsou dostatečně dostupné služby péče o děti, a přitom by se třeba mnohé matky a otcové rádi vrátili do zaměstnání ještě dříve, než je obvyklé, řekněme, v nejčastější formě.
ps2017-034-06-016-017.u4.p2.s2 Proto tedy chceme navrhnout, aby mohl rodičovský příspěvek jednodušeji čerpat i někdo blízký v rodině, což tedy konkrétně nejlepší se nám zdá býti prarodič dítěte.
ps2017-034-06-016-017.u4.p2.s3 Ta forma pomoci tady v tomto případě je zejména tím, že umožníme, aby i prarodič, který bude pečovat o dítě, mohl mít hrazené pojistné, protože samozřejmě pokud nemáte uhrazené zdravotní pojištění, tak se dostáváte do určitého problému buďto tím, že si to musíte sami hradit, anebo v nějakém případě se také jedná o to, že se snažíte před státem vypadat jako člověk, který je nezaměstnaný, a tím pádem ho trošku obelháváte, aby vám vůbec tedy veřejné zdravotní pojištění bylo hrazeno.
ps2017-034-06-016-017.u4.p2.s4 Takže v tom spočívá rozšíření tady naší formy.
ps2017-034-06-016-017.u4.p3.s1 Myslím si, že jinak celkově, co se týče zvyšování flexibility v rámci systému rodičovského příspěvku, je dobré touto cestou jít.
ps2017-034-06-016-017.u4.p3.s2 Ale nesmíme zapomenout ani na to, co je velice úzce spojeno s péčí o malé děti, a totiž možnosti částečných úvazků, což jsou další zákony, které bychom tady měli určitě řešit.
ps2017-034-06-016-017.u4.p3.s3 A my jsme to v rámci několika stran navrhovali, takže ten zákon tady máme, a je tedy možné v této věci také výrazně zjednodušit situaci rodičům.
ps2017-034-06-016-017.u4.p3.s4 Samozřejmě to je dostupnost služeb péče o nejmenší děti, což je stále v České republice problém.
ps2017-034-06-016-017.u4.p3.s5 My kvitujeme to, že se konečně tato problematika bude řešit i v rámci zákona o dětských skupinách, i když to je tedy téma, které tady určitě taky bude ještě hojně diskutováno.
ps2017-034-06-016-017.u4.p3.s6 Ale jenom chci klást důraz na to, že dokud nebudeme mít i tyto možnosti, tak pro rodiny s dětmi stále vytváříme určitou jenom jednu jedinou variantu, a to je tedy být s dítětem doma třeba častokrát právě do těch tří, čtyř let věku dítěte, i když to není v tu chvíli možnost dobrovolná, ale vynucená okolnostmi.
ps2017-034-06-016-017.u4.p3.s7 Čím větší možnosti, se rodiče rozhodnou, si sami vyberou, co jim nejvíce vyhovuje, tím lépe, je to tedy ten model, který stále ještě převažuje, tedy péče přímo matkou nebo otcem, anebo je to právě nějaká kombinace.
ps2017-034-06-016-017.u4.p3.s8 A tomu bychom měli jít naproti.
ps2017-034-06-016-017.u4.p3.s9 Náš návrh jde naproti právě tím, že umožňuje zapojit prarodiče, a proto si myslím, že by byl velmi přínosný a vítaný, protože u určitých rodin to možné prostě takto řešit je a určitě dnes takovéto rodiny existují a velmi by jim to usnadnilo tu situaci.
ps2017-034-06-016-017.u4.p4.s1 Takže vás prosím o podporu tohoto pozměňovacího návrhu, ke kterému se ještě v podrobné rozpravě přihlásím.
ps2017-034-06-016-017.u4.p4.s2 Děkuji za pozornost.
ps2017-034-06-016-017.u5.p1.s1 Také děkuji.
ps2017-034-06-016-017.u5.p1.s2 Prosím paní poslankyni Golasowskou.
ps2017-034-06-016-017.u5.p1.s3 Připraví se pan poslanec Chvojka.
ps2017-034-06-016-017.u6.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-034-06-016-017.u6.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, KDU-ČSL samozřejmě vítá zvýšení rodičovského příspěvku, to deklarujeme, ale přesto předkládám pozměňovací návrh, který se vlastně týká rodičů, kteří již vyčerpali rodičovský příspěvek, a přesto v době účinnosti zákona jejich děti budou mladší čtyř let.
ps2017-034-06-016-017.u6.p1.s3 Nám tento vládní návrh připadá jako diskriminační, protože vlastně vyřazuje 70 tisíc rodin z nároku na tento příspěvek.
ps2017-034-06-016-017.u6.p1.s4 Je třeba říci, že není možné třídit rodiny podle neobjektivního a volitelného kritéria, kterým je délka čerpání příspěvku.
ps2017-034-06-016-017.u6.p2.s1 Tady bych chtěla taky poukázat na to, že vlastně v minulosti jsme tady již měli takový případ, kdy v zákonu o státní sociální podpoře bylo navrhováno zvýšení rodičovského příspěvku pro rodiče, kteří pečovali o více dětí, a ta změna se týkala všech, i těch rodičů, kteří již rodičovský příspěvek vyčerpali.
ps2017-034-06-016-017.u6.p2.s2 Je třeba také přihlédnout k tomu, že zákonní zástupci dítěte, na něž by se zvýšení rodičovského příspěvku nevztahovalo, často zvolili rychlejší čerpání z důvodu nízké výše rodičovského příspěvku v případě rozložení na čtyři roky a nastoupili dříve do práce na plný úvazek a odvádějí tak do státní kasy daně a pojištění.
ps2017-034-06-016-017.u6.p3.s1 Proto se přimlouvám, abyste při hlasování ve třetím čtení podpořili tento pozměňovací návrh, ke kterému se ještě přihlásím v podrobné rozpravě.
ps2017-034-06-016-017.u6.p3.s2 Děkuji za pozornost.
ps2017-034-06-016-017.u7.p1.s1 Také děkuji.
ps2017-034-06-016-017.u7.p1.s2 Prosím pana poslance Chvojku, který je nyní přihlášen.
ps2017-034-06-016-017.u7.p1.s3 Připraví se paní poslankyně Richterová.
ps2017-034-06-016-017.u7.p1.s4 Prosím, pane předsedo.
ps2017-034-06-016-017.u8.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2017-034-06-016-017.u8.p1.s2 Hezké odpoledne, kolegyně, kolegové.
ps2017-034-06-016-017.u8.p1.s3 Chtěl bych krátce představit svůj pozměňovací návrh, ke kterému se ještě potom formálně přihlásím samozřejmě v podrobné rozpravě.
ps2017-034-06-016-017.u8.p2.s1 Můj pozměňovací návrh je o tom, že do § 30c se doplňuje odstavec číslo 3, který zní takto: "V případě, že rodič pečuje o vícerčata a jedno nebo více dětí z těchto vícerčat zemře, přitom rodič dále pečuje alespoň o jedno dítě, může ministr práce a sociálních věcí na základě žádosti o odstranění tvrdosti zákona ve výjimečných případech v závislosti na celkových sociálních poměrech rodiny a délce péče o vícerčata rozhodnout odchylně od postupu stanoveného v odstavcích 1 a 2."
ps2017-034-06-016-017.u8.p3.s1 Pokud mám odůvodnit tuto novelizaci, tak jde o to, že rodičovský příspěvek je určitou náhradou příjmu rodiče, který pečuje v době, kdy možnosti jeho pracovní činnosti jsou omezeny právě z titulu péče o malé dítě, a tato osobní péče je samozřejmě žádoucí.
ps2017-034-06-016-017.u8.p3.s2 Nově se ve výši promítá i počet současně narozených dětí, o které je pečováno.
ps2017-034-06-016-017.u8.p4.s1 Právní úprava rodičovského příspěvku je taková, že při změně péče o dvojčata na péči o jedno dítě se přepočítává celková částka rodičovského příspěvku na částku náležející při péči o jedno dítě.
ps2017-034-06-016-017.u8.p4.s2 Přitom do celkové částky rodičovského příspěvku se započítávají již vyplacené částky, a pokud přesáhnou částku 220 tisíc, nejde o přeplatek a rodič nemusí převyšující částku vracet.
ps2017-034-06-016-017.u8.p4.s3 Může se jednat o různé situace, například jedno dítě je svěřeno do péče jiné osoby, pak horní limit pro každou pečující osobu činí 220 tisíc.
ps2017-034-06-016-017.u8.p4.s4 Situace rodiny v případě, kdy zemře malé dítě, se velmi bolestně dotýká všech jejich členů.
ps2017-034-06-016-017.u8.p4.s5 Zemře-li jedno z dvojčat, celková částka rodičovského příspěvku činí poté 220 tisíc korun s tím, že se z odečtou již vyplacené částky.
ps2017-034-06-016-017.u8.p4.s6 Komplikovanější situace v průběhu čtyř let mohou nastat při změnách péče o trojčata či vícerčata.
ps2017-034-06-016-017.u8.p5.s1 Vzhledem k citlivosti této situace a různým dopadům na rodinu v konkrétních případech, se navrhuje možnost zmírnění úpravy zákona.
ps2017-034-06-016-017.u8.p5.s2 Možnost zmírnění je zaměřena na tuto výjimečnou situaci v rodině a dává možnost reagovat na konkrétní situaci v konkrétní rodině.
ps2017-034-06-016-017.u8.p5.s3 Výjimečnost situace podtrhuje skutečnost, že tato pravomoc je dána přímo ministru či ministryni práce a sociálních věcí, což rovněž zaručuje konzistentní přístup.
ps2017-034-06-016-017.u8.p6.s1 Z hlediska dopadu na státní rozpočet se jedná o naprosto marginální dopad vzhledem k tomu, že se může jednat o jednotlivé případy, které se pokryjí v rámci kapitoly Ministerstva práce a sociálních věcí.
ps2017-034-06-016-017.u8.p7.s1 A jenom pro zajímavost, za rok 2017 v průběhu prvního roku života zemřelo bohužel 304 dětí, od prvního roku života do čtvrtého roku života 67 dětí, přitom údaje o tom, kolik takových dětí bylo z vícečetných porodů, se nesledují.
ps2017-034-06-016-017.u8.p8.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-034-06-016-017.u9.p1.s1 také děkuji a prosím poslankyni Richterovou, připraví se paní poslankyně Pastuchová.
ps2017-034-06-016-017.u9.p1.s2 Prosím, máte slovo.
ps2017-034-06-016-017.u10.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-034-06-016-017.u10.p1.s2 Vážení členové vlády, vážené kolegyně, vážení kolegové je velmi příjemné tady vystoupit nad tématem, na kterém se, myslím, všichni shodneme.
ps2017-034-06-016-017.u10.p1.s3 To je nevšední, jenom se tady střídáme v tom, jak zlepšit, kterou konkrétní část rodičovského příspěvku.
ps2017-034-06-016-017.u10.p2.s1 bych ráda poděkovala také kolegům panu Vítu Kaňkovskému, Věře Kovářové, Markétě Pekarové Adamové, kteří se připojili k pirátskému návrhu valorizace rodičovského příspěvku.
ps2017-034-06-016-017.u10.p2.s2 A to je asi to hlavní, na co bych ráda upozornila.
ps2017-034-06-016-017.u10.p2.s3 Přece jen toto souznění se nemusí opakovat každý rok.
ps2017-034-06-016-017.u10.p3.s1 Naopak by bylo vhodné, abychom se shodli na částce, která být taková ta hladina pro rodičovský příspěvek, a potom, abychom tak jak rostou ceny, jak jde inflace, měli automat.
ps2017-034-06-016-017.u10.p3.s2 Tuto předvídatelnost by myslím rodiče velmi ocenili.
ps2017-034-06-016-017.u10.p3.s3 Ten návrh je k vyzkoušení na webové kalkulačce.
ps2017-034-06-016-017.u10.p3.s4 Je to na adrese socialnisystem.pirati.cz/kalkulacka.
ps2017-034-06-016-017.u10.p3.s5 Je tam jednoduše vidět, jak by při různé rychlosti čerpání, při všech možnostech volby, jaké mají rodiče dnes, ta podle našeho názoru velmi zodpovědně navržená valorizace mohla vypadat.
ps2017-034-06-016-017.u10.p4.s1 V důvodové zprávě je pak vypořádáno vše, co v průběhu konzultací vůči tomu návrhu namítalo ministerstvo.
ps2017-034-06-016-017.u10.p4.s2 bych pouze vypíchla, že skutečně taková ta velká námitka, že přijde úprava evropské směrnice Work-Life Balance a že budeme nuceni překopat náš systém, je lichá, poněvadž jediné, co skutečně musíme implementovat je 10 dní otcovské dovolené.
ps2017-034-06-016-017.u10.p5.s1 Ještě takový bonus, takový snad žert k tomu návrhu.
ps2017-034-06-016-017.u10.p5.s2 Tu webovou kalkulačku, kterou jsem prezentovala, naprogramoval za hodinu a půl kolega poslanec František Navrkal.
ps2017-034-06-016-017.u10.p5.s3 Protože paní ministryně se podivovala vzorci, který za tou kalkulačkou je, tak si dovolím předat vlastně znázornění kalkulačky.
ps2017-034-06-016-017.u10.p5.s4 Musím prostřednictvím předsedajícího k paní ministryni?
ps2017-034-06-016-017.u11.p1.s1 Členové vlády se mohou oslovovat přímo.
ps2017-034-06-016-017.u12.p1.s1 To jsem velmi ráda.
ps2017-034-06-016-017.u12.p1.s2 Každopádně je myslím namístě poznamenat, že vzorce v zákonech mohou být složité.
ps2017-034-06-016-017.u12.p1.s3 Důležité je, aby jednoduché bylo to rozhraní pro lidi.
ps2017-034-06-016-017.u12.p2.s1 jenom velice stručně.
ps2017-034-06-016-017.u12.p2.s2 Další dva pozměňovací návrhy, které Piráti mým prostřednictvím předkládají, se týkají toho, aby byl jako dnes stejný princip spodního limitu čerpání pro ty lidi, kteří nemají denní vyměřovací základ, typicky jsou to třeba studenti, studentky anebo také živnostníci, osoby samostatně výdělečně činné.
ps2017-034-06-016-017.u12.p2.s3 Takže navrhujeme buď dnešní pevný, fixní limit 7 600 korun nahradit třicetinou částky, anebo v druhém návrhu 10 000 korun, což by odpovídalo dnešní možné rychlosti čerpání.
ps2017-034-06-016-017.u12.p2.s4 Hlavní cíl je zamezit tomu, aby si lidé navzdory své volbě neprodlužovali pobyt na rodičovské dovolené nad 30 měsíců, jak to je umožněno dnes.
ps2017-034-06-016-017.u12.p3.s1 A poslední věc týkající se něčeho jiného, ale obsažená v tomto zákoně o státní sociální podpoře, je, že zase jako Piráti nechceme obchod s chudobou, nechceme, aby v zákonech byly díry umožňující nespravedlnost, a proto na základě toho, jak proběhla diskuze na výboru minulý týden, jsme ještě zpracovali návrh týkající se takového zdánlivě menšího okruhu věcí, a sice aby při vydávání příspěvku na bydlení nebylo možné si účelově přehlašovat trvalé bydliště jinam.

Text viewDownload CoNNL-U