ps2017-034-02-011-016.u1.p1.s1
16 . ps2017-034-02-011-016.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 283 / 1993 Sb . , o státním zastupitelství , ve znění pozdějších předpisů , zákon č . 141 / 1961 Sb . , o trestním řízení soudním ( trestní řád ) , ve znění pozdějších předpisů , zákon č . 40 / 2009 Sb . , trestní zákoník , ve znění pozdějších předpisů , a některé další zákony / sněmovní tisk 337 / - druhé čtení ps2017-034-02-011-016.u1.p2.s1
Z pověření vlády návrh zákona uvede ministryně spravedlnosti Marie Benešová . ps2017-034-02-011-016.u1.p2.s2
Prosím , ujměte se slova . ps2017-034-02-011-016.u2.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-034-02-011-016.u2.p1.s2
Jedná se o vládní návrh zákona jednak o státním zastupitelství a jednak ve znění pozdějších předpisů , jako je trestní zákoník a trestní řád . ps2017-034-02-011-016.u2.p1.s3
Předložený návrh je návrhem adaptačním , jehož prostřednictvím dochází jednak k adaptaci nařízení Rady EU 2017 / 1939 , kterým se provádí posílená spolupráce za účelem zřízení Úřadu evropského veřejného žalobce , tzv . nařízení EPPO , a dále k implementaci směrnice Evropského parlamentu a Rady EU 2017 / 1371 o boji vedeném trestněprávní cestou proti podvodům poškozujícím nebo ohrožujícím finanční zájmy Unie , tzv . směrnice PIF . ps2017-034-02-011-016.u2.p2.s1
Na základě nařízení EPPO bude na konci roku 2020 nebo počátkem roku 2021 zřízena nová unijní instituce , a to Úřad evropského veřejného žalobce . ps2017-034-02-011-016.u2.p2.s2
Tento úřad byl zřízen v režimu posílené spolupráce , ke které se zavázalo celkem 22 členských států . ps2017-034-02-011-016.u2.p2.s3
Hlavním cílem tohoto nového úřadu je trestní stíhání pachatelů - ps2017-034-02-011-016.u3.p1.s1
Paní ministryně , já vás přeruším a vyzvu kolegy k většímu klidu případně k přenesení jednání do předsálí . ps2017-034-02-011-016.u3.p1.s2
Děkuji . ps2017-034-02-011-016.u3.p1.s3
Prosím , pokračujte . ps2017-034-02-011-016.u4.p1.s1
- je trestní stíhání pachatelů trestných činů proti finančním zájmům unie podle směrnice Evropského parlamentu a Rady , tak jak jsem uváděla . ps2017-034-02-011-016.u4.p1.s2
Jinými slovy Úřad evropského veřejného žalobce bude u vymezeného výseku kriminality plnit úlohu , kterou jinak plní státní zástupce . ps2017-034-02-011-016.u4.p2.s1
Toto nařízení není pouze organizační normou stanovující postavení , strukturu a organizaci Úřadu evropského veřejného žalobce , jeho pravomoci či postavení evropského nejvyššího žalobce , evropských žalobců , evropských pověřených žalobců a dalších osob účastnících se činnosti Úřadu evropského veřejného žalobce , ale upravuje též postupy úřadu v rámci trestního řízení . ps2017-034-02-011-016.u4.p3.s1
Třebaže se v případě nařízení jedná o přímo aplikovatelný předpis , je zapotřebí přijmout adaptační úpravu a v jejím rámci řešit jednak právní postavení státních zástupců , kteří budou jmenováni do funkce evropských žalobců a evropských pověřených žalobců , případně nejvyššího žalobce . ps2017-034-02-011-016.u4.p3.s2
Dále oblast sociálního pojištění , neboť bez výslovné úpravy nelze předpisy v oblasti sociálního pojištění vztáhnout na evropské pověřené žalobce . ps2017-034-02-011-016.u4.p3.s3
A dále adaptaci trestního řádu tak , aby v souladu s nařízením evropští pověření žalobci i evropští žalobci měli k dispozici stejné prostředky jako vnitrostátní státní zástupci a měli možnost získávat veškeré relevantní informace ve stejném rozsahu a za stejných podmínek jako státní zástupci . ps2017-034-02-011-016.u4.p4.s1
Vedle změn , které souvisí s uvedeným úřadem , návrh obsahuje změny trestního zákoníku , které jsou předkládány za účelem zajištění slučitelnosti českého právního řádu se směrnicí . ps2017-034-02-011-016.u4.p5.s1
V souladu s článkem 120 odst . 2 nařízení by měl úřad začít plnit své úkoly v rámci trestního řízení ke dni určenému Komisí , nejdříve však tři roky po vstupu nařízení v platnost , tzn . nejdříve ke 20 . listopadu 2020 . ps2017-034-02-011-016.u4.p5.s2
Ke jmenování evropských žalobců by mělo podle současných předpokladů dojít někdy v listopadu 2019 , kdy by se zároveň měli i ujmout svých funkcí . ps2017-034-02-011-016.u4.p5.s3
Do tohoto data by tedy měla být přijata příslušná adaptační legislativa . ps2017-034-02-011-016.u4.p5.s4
Věřím proto , že předložený návrh zákona podpoříte a umožníte tak , aby Česká republika dostála svým mezinárodním závazkům . ps2017-034-02-011-016.u4.p6.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-034-02-011-016.u5.p1.s1
Já také děkuji a konstatuji , že návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání ústavněprávnímu výboru jako výboru garančnímu . ps2017-034-02-011-016.u5.p1.s2
Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 337 / 1 až 3 a prosím , aby se slova ujal zpravodaj ústavněprávního výboru poslanec Marek Výborný , informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil . ps2017-034-02-011-016.u5.p1.s3
Prosím . ps2017-034-02-011-016.u6.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , vážená paní ministryně , vážená vládo , kolegyně , kolegové , co je předmětem a meritem této novely , tady docela podrobně bylo představeno v prvním čtení , pokud se nepletu , ještě s panem ministrem Kněžínkem , a teď to dobře zopakovala i paní ministryně Benešová . ps2017-034-02-011-016.u6.p1.s2
K tomu se vyjadřovat nebudu . ps2017-034-02-011-016.u6.p1.s3
Jenom shrnu , že ústavněprávní výbor projednával tisk 337 na třech svých jednáních . ps2017-034-02-011-016.u6.p1.s4
Bylo to nejprve 20 . února a 20 . března tohoto roku , kdy vždy došlo k přerušení projednávání , a to zvláště v kontextu se změnou zákona o mezinárodní justiční spolupráci ve věcech trestních , kde se řeší také sdílení majetku , Česká republika kdy může sdílet s cizím státem , nebo uzavřít dohodu o sdílení majetku s cizím státem v případě , že tento majetek byl získán výkonem uložené trestní sankce v trestním řízení , které je vedeno v České republice , a tam , kde byla poskytnuta nějaká významná mezinárodní justiční spolupráce . ps2017-034-02-011-016.u6.p1.s5
Nakonec jsme se dobrali ve spolupráci s Ministerstvem spravedlnosti k nějakému řešení , které bylo projednáno a schváleno na jednání ústavněprávního výboru 30 . dubna tohoto roku a bylo vám rozesláno pod sněmovním tiskem číslo 337 / 3 . ps2017-034-02-011-016.u6.p1.s6
Je tam komplexní pozměňovací návrh ve čtyřech bodech , které tam máte podrobně rozepsané . ps2017-034-02-011-016.u6.p2.s1
Jenom připomínám , že jsme už po uplynutí implementační lhůty . ps2017-034-02-011-016.u6.p2.s2
To nařízení Rady EU 2017 / 1939 bylo přijato 12 října 2017 . ps2017-034-02-011-016.u6.p2.s3
Vláda si dala načas a poslancům tento tisk implementační rozeslala 20 . listopadu 2018 . ps2017-034-02-011-016.u6.p2.s4
Ale nerad bych tady vládu plísnil , protože bohužel my poslanci nejsme na tom lépe . ps2017-034-02-011-016.u6.p2.s5
I zde ve Sněmovně ten tisk projednáváme už téměř jeden rok , takže tady bohužel nestihneme implementační lhůtu , ale bylo by dobré tento tisk projednat co nejdříve . ps2017-034-02-011-016.u6.p3.s1
Z tohoto důvodu , a já tedy využiji své přihlášky do obecné rozpravy , pokud pan předsedající dovolí . . . ps2017-034-02-011-016.u7.p1.s1
Bohužel nemohu , protože s přednostním právem je přihlášen pan místopředseda Okamura ve chvíli , kdy otevřu obecnou rozpravu . ps2017-034-02-011-016.u8.p1.s1
Dobře , takže já potom v obecné rozpravě krátce zdůvodním pozměňovací návrh , který se týká právě té účinnosti , protože ta představa původně při začátku projednávání byla poněkud jiná . ps2017-034-02-011-016.u8.p1.s2
Děkuji . ps2017-034-02-011-016.u9.p1.s1
Také děkuji a otevírám obecnou rozpravu , a jak jsem avizoval , mám do ní s předností přihlášeného pana místopředsedu Okamuru . ps2017-034-02-011-016.u9.p1.s2
Prosím . ps2017-034-02-011-016.u10.p1.s1
Vážené dámy a pánové , dovolte mi hned v úvodu říct kategorické ne zákonu , který zavádí v České republice institut evropského žalobce . ps2017-034-02-011-016.u10.p1.s2
Jde zcela nepokrytě a nepochybně o cílený útok na suverenitu unijních zemí v oblasti justice a do budoucna bezpochyby půjde o skvělý nástroj na trestání a vydírání neposlušných členských států . ps2017-034-02-011-016.u10.p1.s3
Pominu přitom fakt , že zavedení a financování úřadu evropského žalobce bude stát evropské daňové poplatníky , tzn . i české , doslova desítky milionů eur . ps2017-034-02-011-016.u10.p1.s4
Plat českých evropských žalobců bude totiž dvojnásobek platu nejvyššího státního zástupce , což znamená 290 tisíc korun měsíčně plus náhrady . ps2017-034-02-011-016.u10.p1.s5
Takže už to si myslím , že svědčí o tom , že naše hnutí SPD v žádném případě s tímto nemůže souhlasit . ps2017-034-02-011-016.u10.p1.s6
Dokonce tady slyším hlasy z pléna (od poslance Faltýnka) , že to bude ještě více . ps2017-034-02-011-016.u10.p2.s1
Ale pojďme k tomu principu , proč s tím nesouhlasíme . ps2017-034-02-011-016.u10.p2.s2
Jak uvedla šéfka Vrchního státního zastupitelství v Praze Lenka Bradáčová , evropští žalobci budou dohledovým orgánem nad regionálními státními zástupci , kteří budou nadále aplikovat naše právní předpisy . ps2017-034-02-011-016.u10.p2.s3
Paní doktorka Bradáčová dále výslovně upozornila , že ztratí suverenitu , a to tím , že budou podléhat evropskému žalobci . ps2017-034-02-011-016.u10.p2.s4
Podle důvodové zprávy bude mít evropský žalobce dle návrhu velmi úzkou působnost . ps2017-034-02-011-016.u10.p2.s5
Bude se zaměřovat pouze na postihování trestných činů , které jsou namířeny proti finančním zájmům Evropské unie , nejčastěji tedy půjde o postih nezákonného nakládání s evropskými dotacemi . ps2017-034-02-011-016.u10.p2.s6
Zneužití dotací , tedy dotační podvody , ovšem už po léta postihuje český trestní zákoník . ps2017-034-02-011-016.u10.p2.s7
A mnohým díky kauze Čapí hnízdo neuniklo , že čeští žalobci se nebojí stíhat ani premiéra . ps2017-034-02-011-016.u10.p2.s8
Připomenu , že činy , které by žaloval evropský žalobce , by musel žalovat u českého soudu a podle českého práva . ps2017-034-02-011-016.u10.p2.s9
Je tedy tady otázka , k čemu vlastně takový žalobce je , když vlastně dubluje českého státního zástupce a jde v podstatě o zbytečný zásah do suverenity členských států a jejich trestněprávní politiky . ps2017-034-02-011-016.u10.p3.s1
Jak jsem řekl v úvodu , cíl návrhu je jasný . ps2017-034-02-011-016.u10.p3.s2
Jde zcela nepokrytě a nepochybně o cílený útok na suverenitu unijních zemí v oblasti justice a do budoucna bezpochyby půjde o skvělý nástroj na trestání a vydírání neposlušných členských států . ps2017-034-02-011-016.u10.p3.s3
Evropská komise obdržela od vnitrostátních parlamentů členských států údajně 13 tzv . odůvodněných stanovisek , ve kterých státy poukazovaly na rozpor návrhů se zásadami subsidiarity a proporcionality . ps2017-034-02-011-016.u10.p3.s4
S návrhem opatrně vyslovují nesouhlas i někteří státní zástupci . ps2017-034-02-011-016.u10.p3.s5
Podobu evropského veřejného žalobce kritizovala také vedoucí vrchní státní zástupkyně Lenka Bradáčová . ps2017-034-02-011-016.u10.p4.s1
Proč to všechno ? ps2017-034-02-011-016.u10.p4.s2
Co komu ku prospěchu ? ps2017-034-02-011-016.u10.p4.s3
měli bychom se ptát , když evropský žalobce nepřináší nic nového a zdánlivě má na starosti jen velmi , velmi úzký záběr činnosti . ps2017-034-02-011-016.u10.p4.s4
Jakkoli Evropská komise páchá nebetyčné hlouposti , není dobré Bruselany podceňovat . ps2017-034-02-011-016.u10.p4.s5
Veškeré jejich konání má jediný cíl : silný centralistický eurostát , který zruší národní státy , a k tomu směřují všechna evropská nařízení od regulace vody v záchodě až po předložený návrh evropského žalobce . ps2017-034-02-011-016.u10.p4.s6
Jen hodně naivní člověk si může myslet , že to je nějaký konečný návrh , kterým vše končí . ps2017-034-02-011-016.u10.p4.s7
Evropský žalobce je první krok k odstranění institutu národních státních zástupců , přesně jejich podřízení Bruselem vedeném centrálnímu úřadu . ps2017-034-02-011-016.u10.p4.s8
Další překážkou na cestě , kterou se bude Brusel snažit odstranit , budou české , přesněji národní nezávislé soudy a policie , které pod záminkou nezávislosti budou podřízeny opět bruselské byrokracii . ps2017-034-02-011-016.u10.p5.s1
Česká republika patří mezi dvacítku zemí , které s unijním nařízením souhlasily . ps2017-034-02-011-016.u10.p5.s2
Dámy a pánové , tak vypadá v praxi obrana českých zájmů v Bruselu , o které se například členové předchozí i současné vládní koalice s nepochopitelným ostychem bojí pochlubit . ps2017-034-02-011-016.u10.p5.s3
Takto ostudně pošlapává české národní zájmy koalice hnutí ANO , ČSSD a KSČM . ps2017-034-02-011-016.u10.p6.s1
V posledních měsících tu padají obvinění , že paní ministryně Benešová ohrožuje nezávislost státních zástupců , a to jen tím , že by mohla jmenovat jiného nejvyššího státního zástupce . ps2017-034-02-011-016.u10.p6.s2
Zavedení institutu evropského žalobce ale do budoucna znamená konec skutečné nezávislosti českých státních zástupců a jejich podřízení evropskému úřadu evropského žalobce . ps2017-034-02-011-016.u10.p6.s3
Kupodivu tato skutečná ztráta nezávislosti téměř nikým nehne . ps2017-034-02-011-016.u10.p6.s4
Zavedení institutu evropského žalobce v České republice je skutečným faktickým útokem na suverenitu české nezávislé justice . ps2017-034-02-011-016.u10.p6.s5
Ostatně to , aby evropský žalobce byl skutečně loajální ke svému zaměstnavateli v Bruselu , má zajišťovat i mnou zmíněný plat , který je vyšší než plat prezidenta , vyšší než plat jakéhokoliv českého ústavního činitele . ps2017-034-02-011-016.u10.p7.s1
Chápu pohnutky mnohých kolegů tady ve Sněmovně i v Bruselu , že chtějí evropský superstát , ale měli by vědět , že stále platí český trestní zákon , který říká , že ten , kdo má v úmyslu zničit samostatnost České republiky , ač je pověřen zastupovat Českou republiku anebo jinak chránit zájmy České republiky , a zneužije své pravomoci jednat za Českou republiku , se dopouští trestného činu zneužití zastupování státu a mezinárodní organizace a měl by být potrestán odnětím svobody na tři léta až deset let . ps2017-034-02-011-016.u10.p7.s2
V tomto ohledu proto upozorňuji , že prosazovat a hlasovat pro takové návrhy je nejen morální vlastizrada , ale zřejmě také faktický trestný čin , i když zjevně jen do té doby , než českou justici ovládne Brusel . ps2017-034-02-011-016.u10.p7.s3
Ty , kteří chtějí upřímně hájit zájem České republiky a jejích občanů , prosím , nehlasujte , stejně jako SPD , pro tento zákon . ps2017-034-02-011-016.u10.p7.s4
Děkuji za pozornost . ps2017-034-02-011-016.u11.p1.s1
Také děkuji . ps2017-034-02-011-016.u11.p1.s2
Jako další je přihlášen s faktickou poznámkou pan místopředseda Filip . ps2017-034-02-011-016.u11.p1.s3
Než dorazí k mikrofonu , tak vás seznámím s omluvenkou . ps2017-034-02-011-016.u11.p1.s4
Pan poslanec Lipavský se nám omlouvá do konce jednacího dne z pracovních důvodů . ps2017-034-02-011-016.u11.p1.s5
Prosím , pane místopředsedo . ps2017-034-02-011-016.u12.p1.s1
Děkuji . ps2017-034-02-011-016.u12.p1.s2
Vážený pane předsedající , členové vlády , paní a pánové , budu stručný , ta faktická mi na to stačí . ps2017-034-02-011-016.u12.p1.s3
Já samozřejmě respektuji některé politické výroky , které směřují vůči ostatním politickým stranám , jak to tady předvedl kolega místopředseda Okamura , ale podotýkám , že si nesmí plést pojmy s dojmy . ps2017-034-02-011-016.u12.p1.s4
Protože já jsem nikdy neřekl , že budu podporovat tento institut . ps2017-034-02-011-016.u12.p1.s5
Naopak , jasně jsem řekl už na začátku toho projednávání , že není možné , není možné , aby kdokoliv z evropských institucí měl větší práva než čeští státní zástupci , čeští soudci , český Parlament . ps2017-034-02-011-016.u12.p1.s6
Takže bych prosil pana kolegu Okamuru , aby nepoužíval v této souvislosti spojení , že KSČM něco takového podporuje . ps2017-034-02-011-016.u12.p1.s7
Myslím , že jsem to řekl dávno předtím , než on vůbec k této věci vystoupil . ps2017-034-02-011-016.u12.p1.s8
Děkuji vám . ps2017-034-02-011-016.u13.p1.s1
Také děkuji . ps2017-034-02-011-016.u13.p1.s2
A nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Michálek , poté je s faktickou poznámkou přihlášen pan místopředseda Okamura .