|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-07-12 ps2017-033-04-005-039 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

39. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 409/ - třetí čtení

Date2019-07-12
Meetingps2017/033
Agenda Itemps2017/033/039
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/033schuz/s033135.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 587 • previousnext

ps2017-033-04-005-039.u1.p1.s1 39.
ps2017-033-04-005-039.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 409/ - třetí čtení
ps2017-033-04-005-039.u1.p2.s1 Děkuji panu ministrovi dopravy Vladimíru Kremlíkovi, že je u stolku zpravodajů.
ps2017-033-04-005-039.u1.p2.s2 Požádám o totéž paní zpravodajku garančního výboru, hospodářského výboru, paní poslankyni Květu Matušovskou, aby zaujala místo u stolku zpravodajů.
ps2017-033-04-005-039.u1.p2.s3 Konstatuji, že pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 409/3, který byl doručen dne 21. června 2019.
ps2017-033-04-005-039.u1.p2.s4 Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 409/4.
ps2017-033-04-005-039.u1.p3.s1 Ptám se pana ministra dopravy Vladimíra Kremlíka, jestli zájem vystoupit před otevřením rozpravy.
ps2017-033-04-005-039.u1.p3.s2 Je tomu tak.
ps2017-033-04-005-039.u1.p3.s3 A hned jak se Sněmovna uklidní, pane ministře, tak vám dám slovo.
ps2017-033-04-005-039.u1.p3.s4 Prosím.
ps2017-033-04-005-039.u2.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-033-04-005-039.u2.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, Ministerstvo dopravy předkládá k projednání návrh zákona, kterým se mění zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích.
ps2017-033-04-005-039.u2.p1.s3 Hlavním cílem předkládaného návrhu je změna způsobu úhrady časového poplatku za užití zpoplatněných pozemních komunikací, jakož i změna způsobu prokazování a kontroly této úhrady.
ps2017-033-04-005-039.u2.p1.s4 Namísto známého dosavadního způsobu úhrady časového poplatku prostřednictvím zakoupeného dálničního kuponu, jehož díl se vylepuje na čelní sklo vozidla, bude nově úhrada, kterou bude možno provádět i bezhotovostně prostřednictvím internetu, mobilních aplikací, vázána na státní poznávací značku vozidla.
ps2017-033-04-005-039.u2.p2.s1 Úhrada časového poplatku bude evidována v nově zřízeném informačním systému provozovaném Státním fondem dopravní infrastruktury, v němž budou evidována i příslušná osvobození od zpoplatnění.
ps2017-033-04-005-039.u2.p2.s2 Osvobození vozidel od zpoplatnění budou evidována na základě oznámení provozovatelů takovýchto vozidel adresovaných Státnímu fondu dopravní infrastruktury.
ps2017-033-04-005-039.u2.p2.s3 U osvobození od zpoplatnění, které je vázáno na přepravu držitele průkazu ZTP nebo ZTP/P, bude podle vládního návrhu umožněno oznámit osvobození tří vozidel, přičemž bezplatně bude možné užít zpoplatněnou pozemní komunikaci nadále v okamžiku, kdy bude držitel průkazu ZTP nebo ZTP/P vozidlem skutečně přepravován.
ps2017-033-04-005-039.u2.p2.s4 K tomu je vhodné dodat, že soubor pozměňovacích návrhů poslance Kolovratníka D1 ruší povinnost oznamování vozidel osvobozených od zpoplatnění z důvodu přepravy držitele průkazu ZTP nebo ZTP/P nebo nezaopatřeného dítěte léčeného pro určitá onemocnění, s čím se Ministerstvo dopravy plně ztotožňuje.
ps2017-033-04-005-039.u2.p3.s1 Kontrola úhrady časového poplatku bude nově prováděna zejména prostřednictvím videodetekce, při níž bude s využitím kamerového systému podle státní poznávací značky vozidla ověřováno, zda vozidlo uhrazený časový poplatek.
ps2017-033-04-005-039.u2.p3.s2 V provozu tak budou zastavována a kontrolována primárně vozidla, u nichž došlo k neoprávněnému užití pozemní komunikace bez úhrady časového poplatku.
ps2017-033-04-005-039.u2.p4.s1 Návrh rovněž rozšiřuje okruh vozidel osvobozených od zpoplatnění, a to o ta vozidla, která využívají jako palivo výlučně elektrickou energii nebo vodík nebo tato paliva v kombinaci s jiným palivem za podmínky, že emise CO2 nepřesahují v kombinovaném provozu hodnotu 50 gramů na kilometr.
ps2017-033-04-005-039.u2.p4.s2 Zároveň je navrhováno zvýhodnění vozidel poháněných zemním plynem nebo biometanem, u nichž se stanoví maximální výše poplatku oproti ostatním vozidlům na nižší úrovni.
ps2017-033-04-005-039.u2.p5.s1 K návrhu byla uplatněna řada pozměňovacích návrhů.
ps2017-033-04-005-039.u2.p5.s2 Ministerstvo dopravy nesouhlasí s pozměňovacím návrhem C poslance pana Sadovského, který zavádí osvobození historických vozidel od zpoplatnění, s pozměňovacím návrhem D2 pana poslance Kolovratníka, kterým dojít k navýšení limitu ročního časového poplatku na 2 tisíce korun, s pozměňovacími návrhy E pana poslance Munzara, které se týkají změn v okruhu zvýhodněných vozidel s nižší sazbou časového poplatku, s pozměňovacím návrhem F pana poslance Kupky, který se týká umísťování vedení do pozemních komunikací, a s pozměňovacím návrhem písmena G pana poslance Skopečka, který se týká zrušení časového zpoplatnění pro rok 2020.
ps2017-033-04-005-039.u2.p6.s1 S ostatními pozměňovacími návrhy Ministerstvo dopravy souhlasí, přičemž z těch, které jsou ve vzájemné kolizi, preferuje komplexnější pozměňovací návrhy pana poslance Ferance B5 a pana poslance Kolovratníka D1, čemuž odpovídá i hospodářským výborem doporučená hlasovací procedura.
ps2017-033-04-005-039.u2.p7.s1 Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovoluji si vás tímto požádat o schválení předloženého návrhu zákona ve znění pozměňovacích návrhů, s nimiž Ministerstvo dopravy souhlasí.
ps2017-033-04-005-039.u2.p7.s2 Děkuji.
ps2017-033-04-005-039.u3.p1.s1 Děkuji panu ministru dopravy Vladimíru Kremlíkovi za jeho úvodní slovo.
ps2017-033-04-005-039.u3.p1.s2 Otevírám rozpravu.
ps2017-033-04-005-039.u3.p1.s3 Ještě než dám slovo přihlášenému panu poslanci Leo Luzarovi, konstatuji omluvu paní ministryně spravedlnosti Marie Benešové z dnešního jednání od hodin do konce jednacího dne.
ps2017-033-04-005-039.u3.p2.s1 Nyní tedy první přihlášený do rozpravy, pan poslanec Leo Luzar.
ps2017-033-04-005-039.u3.p2.s2 Máte slovo, pane poslanče.
ps2017-033-04-005-039.u4.p1.s1 Děkuji za slovo, vážený pane předsedající.
ps2017-033-04-005-039.u4.p1.s2 Vážený pane ministře, dámy a pánové, dovolte mi jenom krátce v rámci třetího čtení okomentovat některé pozměňovací návrhy, které jsou před vámi a které by zasloužily vaši pozornost.
ps2017-033-04-005-039.u4.p2.s1 Chtěl bych se zastavit mimo jiné u pozměňovacího návrhu C, který hovoří o tom, že by se osvobození tohoto poplatku mělo týkat historických vozidel.
ps2017-033-04-005-039.u4.p2.s2 Chtěl bych vás, kolegyně a kolegové, upozornit na to, že se jedná o vozidla se speciální registrační značkou starší 25 let, která si lidé, kteří mají rádi techniku, opečovávají a snaží se je zachovávat pro budoucí generace.
ps2017-033-04-005-039.u4.p2.s3 Tito lidé jistě nejsou ti, kteří by těmito vozidly běžně jezdili po dálnicích a zpoplatněných komunikacích v nějak masivní enormní míře, spíše se přesouvají z jednoho srazu na druhý mnohdy ne po vlastní ose, protože se o ty své miláčky velice bojí.
ps2017-033-04-005-039.u4.p2.s4 Zpoplatňovat je se zdůvodněním, že se nemá zavádět další okruh výjimek, tuto specifickou skupinu, která určitě není ta, která zatěžuje tyto komunikace, považuji za chybné a myslím si, že by stálo za to právě tady ten technický rozvoj historických vozidel trošku podpořit i tady touto formou.
ps2017-033-04-005-039.u4.p2.s5 Všichni víme, jak jsou obce rády, když přijede sraz historických vozidel, jaká je to atrakce, jaké jsou to emoce z těchto historických aut.
ps2017-033-04-005-039.u4.p2.s6 A oni se nějak musí na ty akce připravit a takhle se vyhýbají dálnicím, byť by jim to zkrátilo cestu, mnohdy náklady na dopravu převyšují to, co třeba obdrží jako startovné, popř. účastnický poplatek v těchto akcích.
ps2017-033-04-005-039.u4.p2.s7 Čili tady bych se přimlouval za vaši shovívavost u této konkrétní specifické skupiny vlastníků historických vozidel se speciálním erzetem, což jsou vozidla starší 25 let jako historická vozidla.
ps2017-033-04-005-039.u4.p3.s1 Druhá věc, která tady je a na kterou jsem již upozorňoval na výboru v rámci diskuse, je zvýhodňování tzv. alternativních pohonů.
ps2017-033-04-005-039.u4.p3.s2 Tady se chci zastavit u toho, že v návrhu - a my to v zákoně máme - je zvýhodnění elektromobilů, a teď jsme ještě slyšeli vodíkových pohonů automobilů.
ps2017-033-04-005-039.u4.p3.s3 Chci upozornit na jednu věc - k čemu slouží toto zpoplatnění.
ps2017-033-04-005-039.u4.p3.s4 Uvědomme si, že toto zpoplatnění svoji symboliku v budování nových komunikací, nových dálnic a slouží jako hlavní příjem fondu rozvoje silničního systému a nemá sloužit jako zvýhodňování a podpora těchto záležitostí.
ps2017-033-04-005-039.u4.p3.s5 Jestliže se to tam dává, a upozorňuji, že ta elektrovozidla a vozidla na vodík jsou jedna z nejdražších vozidel, která je možno si dneska zakoupit, jinými slovy odběratelé, kteří tato vozidla kupují, jistě nemají hluboko do kapsy, aby si takováto vozidla koupili a ještě si za 1 500 korun koupili případnou dálniční známku, popř. tu elektronickou vinětu, tak my je osvobozujeme, podporujeme je.
ps2017-033-04-005-039.u4.p3.s6 Dobře.
ps2017-033-04-005-039.u4.p3.s7 Ale potom nevylučujme z této podpory ostatní, kteří také mají zájem na ekologizaci, ale nemůžou si koupit tak drahý elektromobil a jdou do systému plynu, jdou do systému LPG, CNG.
ps2017-033-04-005-039.u4.p3.s8 A oni to zvýhodnění tak velké nemají, tady se navrhuje zvýhodnění myslím tisíc korun, jestli jsem se správně díval do toho návrhu.
ps2017-033-04-005-039.u4.p3.s9 Ale obecně v tom principu to považuju za nespravedlnost.
ps2017-033-04-005-039.u4.p3.s10 Čili ti, co si ušetří 30-40 tisíc, zaplatí si přestavbu svého vozidla na ekologický pohon, který nízké limity, jsou z toho vyňati, ti, kteří hluboko do kapsy nemají, ti to naopak dostanou.
ps2017-033-04-005-039.u4.p3.s11 Proto se přikláním k tomu, abychom podpořili pozměňovací návrhy jdoucí v duchu zrovnoprávnění ekologické dopravy na komunikacích.
ps2017-033-04-005-039.u4.p3.s12 A pokud tam zůstat toto zvýhodnění, tak je podpořme všechny.
ps2017-033-04-005-039.u4.p4.s1 Jinak doporučuji Ministerstvu dopravy, aby opravdu uvažovalo o tom, k čemu slouží základní poplatek na dálnici jako sazba za elektronickou vinětu, popř. známku, a nedávalo to jako výhodu k ekologické dopravě a tu řešilo jinak, např. zvýhodněním při nákupu, daňovým zvýhodněním apod.
ps2017-033-04-005-039.u4.p4.s2 Děkuji.
ps2017-033-04-005-039.u5.p1.s1 Děkuji panu poslanci Leo Luzarovi.
ps2017-033-04-005-039.u5.p1.s2 Dalším vystupujícím je pan poslanec Jan Skopeček.
ps2017-033-04-005-039.u5.p1.s3 Ještě než mu dám slovo, přečtu omluvu pana ministra vnitra, místopředsedy vlády Jana Hamáčka od do konce jednacího dne.
ps2017-033-04-005-039.u5.p1.s4 A požádám kolegy a kolegyně o klid, aby v rozpravě bylo možné vyslechnout jednotlivé řečníky.
ps2017-033-04-005-039.u5.p1.s5 Máte slovo, pane poslanče.
ps2017-033-04-005-039.u6.p1.s1 Děkuji pěkně za slovo.
ps2017-033-04-005-039.u6.p1.s2 Dobré dopoledne.
ps2017-033-04-005-039.u6.p1.s3 budu krátký.
ps2017-033-04-005-039.u6.p1.s4 Chtěl bych vás jenom poprosit o podporu svého pozměňovacího návrhu pod písmenem G, který jsem tu načetl při druhém čtení.
ps2017-033-04-005-039.u6.p2.s1 Jde o to, že opětovně navrhuji přerušit zpoplatnění užívání pozemních komunikací silničními motorovými vozidly, a to konkrétně na rok 2020.
ps2017-033-04-005-039.u6.p2.s2 Ten argument je stále stejný.
ps2017-033-04-005-039.u6.p2.s3 Zejména D1 je ve stavu, kdy jak v zimních, tak v letních měsících tam řidiči tráví v kolonách spoustu času, stojí je to nemalé finanční náklady.
ps2017-033-04-005-039.u6.p2.s4 Když uvážíme, že motoristé platí do státního rozpočtu zejména spotřební daň z benzinu, podnikatelé silniční daň, tak od motoristů stát vybírá za veřejný statek, který není schopen poskytovat v odpovídající kvalitě, poměrně značné množství peněz a mně se jeví alespoň jako symbolická úleva odpustit motoristům na příští rok poplatek 1 1500 korun, než dojde k nějakému zlepšení.
ps2017-033-04-005-039.u6.p2.s5 Ve chvíli, kdy v roce 2021 bude mít Poslanecká sněmovna dojem, že naše páteřní silniční síť je v pořádku a že je v kvalitě, která zasluhuje, aby za ni motoristé platili nad rámec spotřební daně a DPH z benzinu ještě poplatek za dálniční známku, tak samozřejmě může, aniž by se Poslanecká sněmovna k čemukoli usnesla, znovu v roce 2021 ten poplatek za užívání naběhnout.
ps2017-033-04-005-039.u6.p3.s1 Co se týče případného výpadku, tak když se podíváme na objem prostředků, se kterým hospodaří Státní fond dopravní infrastruktury, kam peníze za prodej dálničních známek směřují, tak objem...
ps2017-033-04-005-039.u7.p1.s1 vám rozumím, pane poslanče.
ps2017-033-04-005-039.u7.p1.s2 opět upozorním sněmovnu, že je potřeba vést debaty, které se netýkají předmětu jednání, mimo jednací sál!
ps2017-033-04-005-039.u7.p1.s3 A každý, kdo se chce přihlásit ke konkrétnímu bodu programu, může samozřejmě dostat slovo v pořadí, jak byl přihlášen.
ps2017-033-04-005-039.u7.p1.s4 Ale respektujme jeden druhého.
ps2017-033-04-005-039.u7.p1.s5 Prosím, pokračujte.
ps2017-033-04-005-039.u8.p1.s1 Děkuji pěkně.
ps2017-033-04-005-039.u8.p1.s2 Čili objem prostředků, které plynou z dálničních známek do Státního fondu dopravní infrastruktury, je pouze dílčí, menší částí prostředků, se kterými tento fond hospodaří.
ps2017-033-04-005-039.u8.p1.s3 Koneckonců stát tam posílá dotaci.
ps2017-033-04-005-039.u8.p1.s4 Pokud bude chtít, aby kryl Státnímu fondu dopravní infrastruktury výpadek z dálničních známek, tak pouze převede více peněz ze státního rozpočtu.
ps2017-033-04-005-039.u8.p1.s5 Když si uvědomíme, že vláda tlačí daňový balíček, který zvýšit spotřební daně, čili počítá vyšší inkaso kolem 20 miliard korun, tak si myslím, že ten výpadek z dálničních známek Státnímu fondu dopravní infrastruktury může vykrýt právě to zvýšení daní, které tu zejména hnutí ANO tlačí.
ps2017-033-04-005-039.u8.p2.s1 Čili na rozdíl od kolegy Kolovratníka si myslím, že naše silnice a dálnice nejsou v takovém stavu, že je korektní za jejich užívání vybírat vedle spotřební daně za benzin a DPH za benzin ještě navíc poplatek za dálniční známku.
ps2017-033-04-005-039.u8.p2.s2 A prosím vás, abychom alespoň na příští rok ulevili našim motoristům a alespoň symbolicky jim vrátili část peněz, které je stojí stání v kolonách, a to jak v zimních, tak v letních měsících, kdy se zejména na nejdůležitější silnici, dálnici D1, tvoří.
ps2017-033-04-005-039.u8.p2.s3 Děkuji za pozornost.
ps2017-033-04-005-039.u9.p1.s1 Děkuji panu poslanci Skopečkovi.
ps2017-033-04-005-039.u9.p1.s2 Nyní pan poslanec Kupka, připraví se pan poslanec Dolínek.
ps2017-033-04-005-039.u9.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-033-04-005-039.u10.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, si dovoluji požádat o stažení svého pozměňovacího návrhu označeného písmenem F pod číslem 2951.
ps2017-033-04-005-039.u10.p1.s2 Směřoval ke zjednodušení a zrychlení výstavby elektronických sítí nové generace.
ps2017-033-04-005-039.u10.p1.s3 Nicméně je možné teď nachystat komplexní pozměňovací návrh, ucelenější, k jinému zákonu a rád bych se vydal touto cestou.
ps2017-033-04-005-039.u10.p1.s4 Takže si dovolím navrhnout stažení tohoto pozměňovacího návrhu.
ps2017-033-04-005-039.u11.p1.s1 Dobře, jistě si to poznamenala paní zpravodajka, budeme o tom tedy hlasovat v proceduře.
ps2017-033-04-005-039.u11.p1.s2 Další vystupující je pan poslanec Petr Dolínek, připraví se pan poslanec Bláha.
ps2017-033-04-005-039.u12.p1.s1 Dobré dopoledne, vážení kolegové.
ps2017-033-04-005-039.u12.p1.s2 Nejprve chci poděkovat panu poslanci Kupkovi, protože jsem zde právě chtěl hovořit o tom, že to, co pan poslanec navrhuje, je principiálně správně, ale to provedení, jak to pan poslanec Kupka navrhl, do tohoto zákona nebylo ideální.
ps2017-033-04-005-039.u12.p1.s3 Takže velmi děkuji.
ps2017-033-04-005-039.u12.p1.s4 jsem chtěl právě požádat o zvážení o stažení a přepracování.
ps2017-033-04-005-039.u12.p1.s5 Takže jsem rád, že pan poslanec s tím sám přišel.
ps2017-033-04-005-039.u12.p2.s1 Za sociální demokracii bych chtěl říct, že samozřejmě jsme si vědomi, že osvobozovat, a tím podporovat některá vozidla je poměrně složité.
ps2017-033-04-005-039.u12.p2.s2 Na druhou stranu za sebe mohu říct, že jsem příznivcem spíše více malých podpor než velkých dotací.
ps2017-033-04-005-039.u12.p2.s3 A když jsme schopni podpořit automobily, jako jsou elektromobily nebo další na jiné pohony, a v parkování ve městech jsme schopni udělat právě úlevu třeba v rámci dálniční sítě a dáme řadu jiných menších podpor, je to smysluplnější, než ty velké deseti- a statisícové dotace na pořizování vozů.

Text viewDownload CoNNL-U