ps2017-033-04-005-039.u1.p1.s1
39 . ps2017-033-04-005-039.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 13 / 1997 Sb . , o pozemních komunikacích , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 409 / - třetí čtení ps2017-033-04-005-039.u1.p2.s1
Děkuji panu ministrovi dopravy Vladimíru Kremlíkovi , že je u stolku zpravodajů . ps2017-033-04-005-039.u1.p2.s2
Požádám o totéž paní zpravodajku garančního výboru , hospodářského výboru , paní poslankyni Květu Matušovskou , aby zaujala místo u stolku zpravodajů . ps2017-033-04-005-039.u1.p2.s3
Konstatuji , že pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 409 / 3 , který byl doručen dne 21 . června 2019 . ps2017-033-04-005-039.u1.p2.s4
Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 409 / 4 . ps2017-033-04-005-039.u1.p3.s1
Ptám se pana ministra dopravy Vladimíra Kremlíka , jestli má zájem vystoupit před otevřením rozpravy . ps2017-033-04-005-039.u1.p3.s2
Je tomu tak . ps2017-033-04-005-039.u1.p3.s3
A hned jak se Sněmovna uklidní , pane ministře , tak vám dám slovo . ps2017-033-04-005-039.u1.p3.s4
Prosím . ps2017-033-04-005-039.u2.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-033-04-005-039.u2.p1.s2
Vážený pane předsedající , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , Ministerstvo dopravy předkládá k projednání návrh zákona , kterým se mění zákon č . 13 / 1997 Sb . , o pozemních komunikacích . ps2017-033-04-005-039.u2.p1.s3
Hlavním cílem předkládaného návrhu je změna způsobu úhrady časového poplatku za užití zpoplatněných pozemních komunikací , jakož i změna způsobu prokazování a kontroly této úhrady . ps2017-033-04-005-039.u2.p1.s4
Namísto známého dosavadního způsobu úhrady časového poplatku prostřednictvím zakoupeného dálničního kuponu , jehož díl se vylepuje na čelní sklo vozidla , bude nově úhrada , kterou bude možno provádět i bezhotovostně prostřednictvím internetu , mobilních aplikací , vázána na státní poznávací značku vozidla . ps2017-033-04-005-039.u2.p2.s1
Úhrada časového poplatku bude evidována v nově zřízeném informačním systému provozovaném Státním fondem dopravní infrastruktury , v němž budou evidována i příslušná osvobození od zpoplatnění . ps2017-033-04-005-039.u2.p2.s2
Osvobození vozidel od zpoplatnění budou evidována na základě oznámení provozovatelů takovýchto vozidel adresovaných Státnímu fondu dopravní infrastruktury . ps2017-033-04-005-039.u2.p2.s3
U osvobození od zpoplatnění , které je vázáno na přepravu držitele průkazu ZTP nebo ZTP / P , bude podle vládního návrhu umožněno oznámit osvobození až tří vozidel , přičemž bezplatně bude možné užít zpoplatněnou pozemní komunikaci nadále v okamžiku , kdy bude držitel průkazu ZTP nebo ZTP / P vozidlem skutečně přepravován . ps2017-033-04-005-039.u2.p2.s4
K tomu je vhodné dodat , že soubor pozměňovacích návrhů poslance Kolovratníka D 1 ruší povinnost oznamování vozidel osvobozených od zpoplatnění z důvodu přepravy držitele průkazu ZTP nebo ZTP / P nebo nezaopatřeného dítěte léčeného pro určitá onemocnění , s čím se Ministerstvo dopravy plně ztotožňuje . ps2017-033-04-005-039.u2.p3.s1
Kontrola úhrady časového poplatku bude nově prováděna zejména prostřednictvím videodetekce , při níž bude s využitím kamerového systému podle státní poznávací značky vozidla ověřováno , zda má vozidlo uhrazený časový poplatek . ps2017-033-04-005-039.u2.p3.s2
V provozu tak budou zastavována a kontrolována primárně vozidla , u nichž došlo k neoprávněnému užití pozemní komunikace bez úhrady časového poplatku . ps2017-033-04-005-039.u2.p4.s1
Návrh rovněž rozšiřuje okruh vozidel osvobozených od zpoplatnění , a to o ta vozidla , která využívají jako palivo výlučně elektrickou energii nebo vodík nebo tato paliva v kombinaci s jiným palivem za podmínky , že emise CO 2 nepřesahují v kombinovaném provozu hodnotu 50 gramů na kilometr . ps2017-033-04-005-039.u2.p4.s2
Zároveň je navrhováno zvýhodnění vozidel poháněných zemním plynem nebo biometanem , u nichž se stanoví maximální výše poplatku oproti ostatním vozidlům na nižší úrovni . ps2017-033-04-005-039.u2.p5.s1
K návrhu byla uplatněna řada pozměňovacích návrhů . ps2017-033-04-005-039.u2.p5.s2
Ministerstvo dopravy nesouhlasí s pozměňovacím návrhem C poslance pana Sadovského , který zavádí osvobození historických vozidel od zpoplatnění , s pozměňovacím návrhem D 2 pana poslance Kolovratníka , kterým má dojít k navýšení limitu ročního časového poplatku na 2 tisíce korun , s pozměňovacími návrhy E pana poslance Munzara , které se týkají změn v okruhu zvýhodněných vozidel s nižší sazbou časového poplatku , s pozměňovacím návrhem F pana poslance Kupky , který se týká umísťování vedení do pozemních komunikací , a s pozměňovacím návrhem písmena G pana poslance Skopečka , který se týká zrušení časového zpoplatnění pro rok 2020 . ps2017-033-04-005-039.u2.p6.s1
S ostatními pozměňovacími návrhy Ministerstvo dopravy souhlasí , přičemž z těch , které jsou ve vzájemné kolizi , preferuje komplexnější pozměňovací návrhy pana poslance Ferance B 5 a pana poslance Kolovratníka D 1 , čemuž odpovídá i hospodářským výborem doporučená hlasovací procedura . ps2017-033-04-005-039.u2.p7.s1
Vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , dovoluji si vás tímto požádat o schválení předloženého návrhu zákona ve znění pozměňovacích návrhů , s nimiž Ministerstvo dopravy souhlasí . ps2017-033-04-005-039.u2.p7.s2
Děkuji . ps2017-033-04-005-039.u3.p1.s1
Děkuji panu ministru dopravy Vladimíru Kremlíkovi za jeho úvodní slovo . ps2017-033-04-005-039.u3.p1.s2
Otevírám rozpravu . ps2017-033-04-005-039.u3.p1.s3
Ještě než dám slovo přihlášenému panu poslanci Leo Luzarovi , konstatuji omluvu paní ministryně spravedlnosti Marie Benešové z dnešního jednání od 9 hodin do konce jednacího dne . ps2017-033-04-005-039.u3.p2.s1
Nyní tedy první přihlášený do rozpravy , pan poslanec Leo Luzar . ps2017-033-04-005-039.u3.p2.s2
Máte slovo , pane poslanče . ps2017-033-04-005-039.u4.p1.s1
Děkuji za slovo , vážený pane předsedající . ps2017-033-04-005-039.u4.p1.s2
Vážený pane ministře , dámy a pánové , dovolte mi jenom krátce v rámci třetího čtení okomentovat některé pozměňovací návrhy , které jsou před vámi a které by zasloužily vaši pozornost . ps2017-033-04-005-039.u4.p2.s1
Chtěl bych se zastavit mimo jiné u pozměňovacího návrhu C , který hovoří o tom , že by se osvobození tohoto poplatku mělo týkat historických vozidel . ps2017-033-04-005-039.u4.p2.s2
Chtěl bych vás , kolegyně a kolegové , upozornit na to , že se jedná o vozidla se speciální registrační značkou starší 25 let , která si lidé , kteří mají rádi techniku , opečovávají a snaží se je zachovávat pro budoucí generace . ps2017-033-04-005-039.u4.p2.s3
Tito lidé jistě nejsou ti , kteří by těmito vozidly běžně jezdili po dálnicích a zpoplatněných komunikacích v nějak masivní enormní míře , spíše se přesouvají z jednoho srazu na druhý mnohdy ne po vlastní ose , protože se o ty své miláčky velice bojí . ps2017-033-04-005-039.u4.p2.s4
Zpoplatňovat je se zdůvodněním , že se nemá zavádět další okruh výjimek , tuto specifickou skupinu , která určitě není ta , která zatěžuje tyto komunikace , považuji za chybné a myslím si , že by stálo za to právě tady ten technický rozvoj historických vozidel trošku podpořit i tady touto formou . ps2017-033-04-005-039.u4.p2.s5
Všichni víme , jak jsou obce rády , když přijede sraz historických vozidel , jaká je to atrakce , jaké jsou to emoce z těchto historických aut . ps2017-033-04-005-039.u4.p2.s6
A oni se nějak musí na ty akce připravit a takhle se vyhýbají dálnicím , byť by jim to zkrátilo cestu , mnohdy náklady na dopravu převyšují to , co třeba obdrží jako startovné , popř . účastnický poplatek v těchto akcích . ps2017-033-04-005-039.u4.p2.s7
Čili tady bych se přimlouval za vaši shovívavost u této konkrétní specifické skupiny vlastníků historických vozidel se speciálním erzetem , což jsou vozidla starší 25 let jako historická vozidla . ps2017-033-04-005-039.u4.p3.s1
Druhá věc , která tady je a na kterou jsem již upozorňoval na výboru v rámci diskuse , je zvýhodňování tzv . alternativních pohonů . ps2017-033-04-005-039.u4.p3.s2
Tady se chci zastavit u toho , že v návrhu - a my to v zákoně máme - je zvýhodnění elektromobilů , a teď jsme ještě slyšeli vodíkových pohonů automobilů . ps2017-033-04-005-039.u4.p3.s3
Chci upozornit na jednu věc - k čemu slouží toto zpoplatnění . ps2017-033-04-005-039.u4.p3.s4
Uvědomme si , že toto zpoplatnění má svoji symboliku v budování nových komunikací , nových dálnic a slouží jako hlavní příjem fondu rozvoje silničního systému a nemá sloužit jako zvýhodňování a podpora těchto záležitostí . ps2017-033-04-005-039.u4.p3.s5
Jestliže se to tam dává , a upozorňuji , že ta elektrovozidla a vozidla na vodík jsou jedna z nejdražších vozidel , která je možno si dneska zakoupit , jinými slovy odběratelé , kteří tato vozidla kupují , jistě nemají hluboko do kapsy , aby si takováto vozidla koupili a ještě si za 1 500 korun koupili případnou dálniční známku , popř . tu elektronickou vinětu , tak my je osvobozujeme , podporujeme je . ps2017-033-04-005-039.u4.p3.s6
Dobře . ps2017-033-04-005-039.u4.p3.s7
Ale potom nevylučujme z této podpory ostatní , kteří také mají zájem na ekologizaci , ale nemůžou si koupit tak drahý elektromobil a jdou do systému plynu , jdou do systému LPG , CNG . ps2017-033-04-005-039.u4.p3.s8
A oni to zvýhodnění už tak velké nemají , tady se navrhuje zvýhodnění myslím tisíc korun , jestli jsem se správně díval do toho návrhu . ps2017-033-04-005-039.u4.p3.s9
Ale obecně v tom principu to považuju za nespravedlnost . ps2017-033-04-005-039.u4.p3.s10
Čili ti , co si ušetří 30 - 40 tisíc , zaplatí si přestavbu svého vozidla na ekologický pohon , který má nízké limity , jsou z toho vyňati , ti , kteří hluboko do kapsy nemají , ti to naopak dostanou . ps2017-033-04-005-039.u4.p3.s11
Proto se přikláním k tomu , abychom podpořili pozměňovací návrhy jdoucí v duchu zrovnoprávnění té ekologické dopravy na komunikacích . ps2017-033-04-005-039.u4.p3.s12
A pokud tam má zůstat toto zvýhodnění , tak je podpořme všechny . ps2017-033-04-005-039.u4.p4.s1
Jinak doporučuji Ministerstvu dopravy , aby opravdu uvažovalo o tom , k čemu slouží základní poplatek na dálnici jako sazba za elektronickou vinětu , popř . známku , a nedávalo to jako výhodu k ekologické dopravě a tu řešilo jinak , např . zvýhodněním při nákupu , daňovým zvýhodněním apod . ps2017-033-04-005-039.u4.p4.s2
Děkuji . ps2017-033-04-005-039.u5.p1.s1
Děkuji panu poslanci Leo Luzarovi . ps2017-033-04-005-039.u5.p1.s2
Dalším vystupujícím je pan poslanec Jan Skopeček . ps2017-033-04-005-039.u5.p1.s3
Ještě než mu dám slovo , přečtu omluvu pana ministra vnitra , místopředsedy vlády Jana Hamáčka od 10.30 do konce jednacího dne . ps2017-033-04-005-039.u5.p1.s4
A požádám kolegy a kolegyně o klid , aby v rozpravě bylo možné vyslechnout jednotlivé řečníky . ps2017-033-04-005-039.u5.p1.s5
Máte slovo , pane poslanče . ps2017-033-04-005-039.u6.p1.s1
Děkuji pěkně za slovo . ps2017-033-04-005-039.u6.p1.s2
Dobré dopoledne . ps2017-033-04-005-039.u6.p1.s3
Já budu krátký . ps2017-033-04-005-039.u6.p1.s4
Chtěl bych vás jenom poprosit o podporu svého pozměňovacího návrhu pod písmenem G , který jsem tu načetl při druhém čtení . ps2017-033-04-005-039.u6.p2.s1
Jde o to , že opětovně navrhuji přerušit zpoplatnění užívání pozemních komunikací silničními motorovými vozidly , a to konkrétně na rok 2020 . ps2017-033-04-005-039.u6.p2.s2
Ten argument je stále stejný . ps2017-033-04-005-039.u6.p2.s3
Zejména D 1 je ve stavu , kdy jak v zimních , tak v letních měsících tam řidiči tráví v kolonách spoustu času , stojí je to nemalé finanční náklady . ps2017-033-04-005-039.u6.p2.s4
Když uvážíme , že motoristé platí do státního rozpočtu zejména spotřební daň z benzinu , podnikatelé silniční daň , tak od motoristů už stát vybírá za veřejný statek , který není schopen poskytovat v odpovídající kvalitě , poměrně značné množství peněz a mně se jeví alespoň jako symbolická úleva odpustit motoristům na příští rok poplatek 1 1500 korun , než dojde k nějakému zlepšení . ps2017-033-04-005-039.u6.p2.s5
Ve chvíli , kdy v roce 2021 bude mít Poslanecká sněmovna dojem , že naše páteřní silniční síť je v pořádku a že je v kvalitě , která zasluhuje , aby za ni motoristé platili nad rámec spotřební daně a DPH z benzinu ještě poplatek za dálniční známku , tak samozřejmě může , aniž by se Poslanecká sněmovna k čemukoli usnesla , znovu v roce 2021 ten poplatek za užívání naběhnout . ps2017-033-04-005-039.u6.p3.s1
Co se týče případného výpadku , tak když se podíváme na objem prostředků , se kterým hospodaří Státní fond dopravní infrastruktury , kam peníze za prodej dálničních známek směřují , tak objem . . . ps2017-033-04-005-039.u7.p1.s1
Já vám rozumím , pane poslanče . ps2017-033-04-005-039.u7.p1.s2
Já opět upozorním sněmovnu , že je potřeba vést debaty , které se netýkají předmětu jednání , mimo jednací sál ! ps2017-033-04-005-039.u7.p1.s3
A každý , kdo se chce přihlásit ke konkrétnímu bodu programu , může samozřejmě dostat slovo v pořadí , jak byl přihlášen . ps2017-033-04-005-039.u7.p1.s4
Ale respektujme jeden druhého . ps2017-033-04-005-039.u7.p1.s5
Prosím , pokračujte . ps2017-033-04-005-039.u8.p1.s1
Děkuji pěkně . ps2017-033-04-005-039.u8.p1.s2
Čili objem prostředků , které plynou z dálničních známek do Státního fondu dopravní infrastruktury , je pouze dílčí , menší částí prostředků , se kterými tento fond hospodaří . ps2017-033-04-005-039.u8.p1.s3
Koneckonců stát tam posílá dotaci . ps2017-033-04-005-039.u8.p1.s4
Pokud bude chtít , aby kryl Státnímu fondu dopravní infrastruktury výpadek z dálničních známek , tak pouze převede více peněz ze státního rozpočtu . ps2017-033-04-005-039.u8.p1.s5
Když si uvědomíme , že vláda tlačí daňový balíček , který má zvýšit spotřební daně , čili počítá vyšší inkaso kolem 20 miliard korun , tak si myslím , že ten výpadek z dálničních známek Státnímu fondu dopravní infrastruktury může vykrýt právě to zvýšení daní , které tu zejména hnutí ANO tlačí . ps2017-033-04-005-039.u8.p2.s1
Čili na rozdíl od kolegy Kolovratníka si myslím , že naše silnice a dálnice nejsou v takovém stavu , že je korektní za jejich užívání vybírat vedle spotřební daně za benzin a DPH za benzin ještě navíc poplatek za dálniční známku . ps2017-033-04-005-039.u8.p2.s2
A prosím vás , abychom alespoň na příští rok ulevili našim motoristům a alespoň symbolicky jim vrátili část peněz , které je stojí stání v kolonách , a to jak v zimních , tak v letních měsících , kdy se zejména na té nejdůležitější silnici , dálnici D 1 , tvoří . ps2017-033-04-005-039.u8.p2.s3
Děkuji za pozornost . ps2017-033-04-005-039.u9.p1.s1
Děkuji panu poslanci Skopečkovi . ps2017-033-04-005-039.u9.p1.s2
Nyní pan poslanec Kupka , připraví se pan poslanec Dolínek . ps2017-033-04-005-039.u9.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2017-033-04-005-039.u10.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené kolegyně , vážení kolegové , já si dovoluji požádat o stažení svého pozměňovacího návrhu označeného písmenem F pod číslem 2951 . ps2017-033-04-005-039.u10.p1.s2
Směřoval ke zjednodušení a zrychlení výstavby elektronických sítí nové generace . ps2017-033-04-005-039.u10.p1.s3
Nicméně je možné teď nachystat komplexní pozměňovací návrh , ucelenější , k jinému zákonu a rád bych se vydal touto cestou . ps2017-033-04-005-039.u10.p1.s4
Takže si dovolím navrhnout stažení tohoto pozměňovacího návrhu . ps2017-033-04-005-039.u11.p1.s1
Dobře , jistě si to poznamenala paní zpravodajka , budeme o tom tedy hlasovat v proceduře . ps2017-033-04-005-039.u11.p1.s2
Další vystupující je pan poslanec Petr Dolínek , připraví se pan poslanec Bláha . ps2017-033-04-005-039.u12.p1.s1
Dobré dopoledne , vážení kolegové . ps2017-033-04-005-039.u12.p1.s2
Nejprve chci poděkovat panu poslanci Kupkovi , protože já jsem zde právě chtěl hovořit o tom , že to , co pan poslanec navrhuje , je principiálně správně , ale to provedení , jak to pan poslanec Kupka navrhl , do tohoto zákona nebylo ideální . ps2017-033-04-005-039.u12.p1.s3
Takže velmi děkuji . ps2017-033-04-005-039.u12.p1.s4
Já jsem chtěl právě požádat o zvážení o stažení a přepracování . ps2017-033-04-005-039.u12.p1.s5
Takže jsem rád , že pan poslanec s tím sám přišel . ps2017-033-04-005-039.u12.p2.s1
Za sociální demokracii bych chtěl říct , že samozřejmě jsme si vědomi , že osvobozovat , a tím podporovat některá vozidla je poměrně složité . ps2017-033-04-005-039.u12.p2.s2
Na druhou stranu já za sebe mohu říct , že jsem příznivcem spíše více malých podpor než velkých dotací . ps2017-033-04-005-039.u12.p2.s3
A když jsme schopni podpořit automobily , jako jsou elektromobily nebo další na jiné pohony , a v parkování ve městech jsme schopni udělat právě úlevu třeba v rámci dálniční sítě a dáme řadu jiných menších podpor , je to smysluplnější , než ty velké deseti - a statisícové dotace na pořizování vozů .