ps2017-033-03-001-053.u1.p1.s1
| 53. |
ps2017-033-03-001-053.u1.p1.s2
| Odpovědi členů vlády na písemné interpelace |
ps2017-033-03-001-053.u1.p2.s1
| Na pořad jednání 33. schůze Poslanecké sněmovny byly předloženy celkem čtyři odpovědi na vznesené interpelace, s nimiž poslanci nebyli spokojeni, a z toho důvodu požádali o zařazení na pořad schůze Poslanecké sněmovny. |
ps2017-033-03-001-053.u1.p2.s2
| Upozorňuji všechny poslance na ustanovení § 112 odst. 6 jednacího řádu, které zní: Není-li interpelující poslanec na schůzi Sněmovny přítomen, nekoná se o odpovědi na jeho interpelaci rozprava a Sněmovna k ní nezaujme stanovisko ani o ní dále nejedná. |
ps2017-033-03-001-053.u1.p3.s1
| Nyní přistoupíme k projednávání odpovědí na jednotlivé písemné interpelace. |
ps2017-033-03-001-053.u1.p3.s2
| Tou první je interpelace na předsedu vlády Andreje Babiše. |
ps2017-033-03-001-053.u1.p3.s3
| Předseda vlády Andrej Babiš odpověděl na interpelaci poslankyně Věry Kovářové ve věci usnesení Senátu k duplicitám kontrol. |
ps2017-033-03-001-053.u1.p3.s4
| Interpelace se spolu s odpovědí předkládá jako sněmovní tisk [482](https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?T=482&O=8). |
ps2017-033-03-001-053.u1.p3.s5
| Projednávání této odpovědi bylo přerušeno do přítomnosti předsedy vlády Andreje Babiše. |
ps2017-033-03-001-053.u1.p3.s6
| Před chvílí jsem četl jeho omluvu z pracovních důvodů, není tedy možné projednat tuto interpelaci a budeme se jí věnovat v jiný jednací den. |
ps2017-033-03-001-053.u1.p4.s1
| Dále je zde interpelace na místopředsedkyni vlády a ministryni financí Alenu Schillerovou, která odpověděla na interpelaci poslance Vojtěcha Munzara ve věci porušování ústavně zaručeného práva na ochranu vlastnického práva Generálním finančním ředitelstvím. |
ps2017-033-03-001-053.u1.p4.s2
| Interpelace se spolu s odpovědí předkládá jako sněmovní tisk [496](https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?T=496&O=8). |
ps2017-033-03-001-053.u1.p5.s1
| Poprosím pana poslance, aby přednesl své úvodní slovo. |
ps2017-033-03-001-053.u2.p1.s1
| Děkuji, pane předsedající. |
ps2017-033-03-001-053.u2.p1.s2
| Dobrý den, dámy a pánové, dobrý den paní ministryně. |
ps2017-033-03-001-053.u2.p1.s3
| Děkuji, že jste přítomna na moji interpelaci. |
ps2017-033-03-001-053.u2.p2.s1
| Nejdřív vám, vážené kolegyně, vážení kolegové, řeknu, čeho se týkala moje interpelace. |
ps2017-033-03-001-053.u2.p2.s2
| Jedná se o to, že berní úředníci jedné firmě několik let v rámci tzv. nadměrného odpočtu DPH zadržovali peníze, i tu část, s kterými nebyl z daňového hlediska žádný problém. |
ps2017-033-03-001-053.u2.p2.s3
| Ústavní soud to nazval nespornou částí odpočtu. |
ps2017-033-03-001-053.u2.p2.s4
| Ústavní soud na konci letošního února řekl, že je takový krok porušováním vlastnického práva a Finanční správa takto nemá postupovat. |
ps2017-033-03-001-053.u2.p2.s5
| Následně poté vydala ředitelka správy Richterová interní předpis, jehož obsahem je de facto to, aby úředníci Finanční správy rozhodnutí soudu nerespektovali a žádostem, dalším žádostem o vrácení odpočtů nevyhověli. |
ps2017-033-03-001-053.u2.p3.s1
| K interpelaci a k mému nesouhlasu mě vedlo několik důvodů. |
ps2017-033-03-001-053.u2.p3.s2
| I když samotný fakt, že Finanční správa nerespektuje rozhodnutí Ústavního soudu a je v tom ministryní financí podporována, by úplně stačil. |
ps2017-033-03-001-053.u2.p3.s3
| Je to takový vzkaz veřejnosti. |
ps2017-033-03-001-053.u2.p3.s4
| Nějaký Ústavní soud, no a co. |
ps2017-033-03-001-053.u2.p3.s5
| My jsme Finanční správa. |
ps2017-033-03-001-053.u2.p3.s6
| V demokratickém státě ale prostě není možné, aby státní instituce nerespektovala rozhodnutí moci soudní, judikaturu a výklad zákona. |
ps2017-033-03-001-053.u2.p3.s7
| Pokud nebude rozhodnutí soudu respektovat státní moc, jaký tak dává příklad respektu soukromým osobám a soukromým subjektům? |
ps2017-033-03-001-053.u2.p4.s1
| Nyní podrobněji k odpovědím paní ministryně. |
ps2017-033-03-001-053.u2.p5.s1
| V průběhu času mezi žádostí o zařazení interpelace na plénum a dnešní den mi ministerstvo odpovědělo na jednu z položených otázek, kdy bude připravena novelizace daňového řádu, která to bude řešit. |
ps2017-033-03-001-053.u2.p5.s2
| Já teď tady nechci diskutovat o konkrétním způsobu řešení, protože bychom se dostali do diskuse prodloužením lhůt vratek z 30 na 45 dnů. |
ps2017-033-03-001-053.u2.p5.s3
| Řeší se to nějakými zálohami a skutečně to není předmětem interpelace. |
ps2017-033-03-001-053.u2.p5.s4
| K interpelaci mě ale vedlo něco jiného, a to je fakt, že došlo k nerespektování rozhodnutí Ústavního soudu. |
ps2017-033-03-001-053.u2.p6.s1
| V jedné otázce jsem se ptal paní ministryně na riziko spojené se žalobami dalších firem a s nimi spojené náklady státu, které zaplatí daňový poplatník na odškodnění takových firem. |
ps2017-033-03-001-053.u2.p6.s2
| V odpovědi mi paní ministryně odpověděla, že stejné, ne-li větší riziko by mohlo nastat, pokud by ze strany Finanční správy došlo ke zbrklému či nesprávnému pokusu o respektování tohoto nálezu. |
ps2017-033-03-001-053.u2.p6.s3
| Zajímavá odpověď. |
ps2017-033-03-001-053.u2.p7.s1
| Já se chci zeptat, paní ministryně, jestli mi můžete sdělit taková rizika. |
ps2017-033-03-001-053.u2.p7.s2
| Vy jste v odpovědi uvedla, že by pak mohlo být daňovým subjektům vyměřeno penále, a tím údajně chráníte daňové subjekty. |
ps2017-033-03-001-053.u2.p7.s3
| Opravdu je chráníte tím, že jim radši zadržíte úplně všechno? |
ps2017-033-03-001-053.u2.p7.s4
| Já této tezi rozumím tak, že aby ty peníze neutratili, tak jim je radši zadržíte. |
ps2017-033-03-001-053.u2.p7.s5
| Já jsem přesvědčen, že jsou úplně blahem bez sebe, jak jsou chráněni Finanční správou. |
ps2017-033-03-001-053.u2.p7.s6
| Ale skutečně ta otázka zní: Jaké riziko je tak vysoké, aby opravňovalo nerespektovat nález Ústavního soudu? |
ps2017-033-03-001-053.u2.p7.s7
| Vy jste mi, paní ministryně, také odpověděla, že závěr Ústavního soudu je závazný pouze pro tuto konkrétní kauzu. |
ps2017-033-03-001-053.u2.p7.s8
| Já sice nejsem právník, ani ústavní, ale pokud Ústavní soud použil argumenty, které platí všeobecně, tak by k nim také měla Finanční správa takto přistupovat. |
ps2017-033-03-001-053.u2.p8.s1
| Já si vám, kolegyně a kolegové, dovolím ocitovat pouze krátký výňatek ze závěru Ústavního soudu, který zní: "Ústavní soud závěrem shrnuje, že chybějící zákonný základ pro zásah do vlastnického práva chráněného článkem 11 |
ps2017-033-03-001-053.u2.p8.s2
| Listiny nelze nahradit konstatováním orgánů veřejné moci, že zákon neposkytuje konkrétní procesní postup, jak se tohoto zásahu do práv nedopustit. |
ps2017-033-03-001-053.u2.p8.s3
| Daňový řád umožňuje správci daně prověřovat před vyměřením daně pouze tu část plnění, o níž existují důvodné pochybnosti. |
ps2017-033-03-001-053.u2.p8.s4
| Nedává však správci daně pravomoc zadržovat nespornou část nadměrného odpočtu odvozenou od těch zdanitelných plnění, která jako nesporná nemohou být předmětem prověřování." |
ps2017-033-03-001-053.u2.p9.s1
| Tedy argumentaci, že neexistuje procesní postup, a proto Ministerstvo financí nevrací, respektive Finanční správa nevrací nadměrné odpočty, Ústavního soud nejen vyvrátil, ale také ji označil za nesprávnou. |
ps2017-033-03-001-053.u2.p9.s2
| Přesto Ministerstvo financí a Finanční správa i takto dále argumentují a ignorují tím rozhodnutí Ústavního soudu. |
ps2017-033-03-001-053.u2.p9.s3
| Jinými slovy zde Ústavního soud řekl, že Finanční správa nešetří práv daňových subjektů a nadužívá své pravomoci. |
ps2017-033-03-001-053.u2.p9.s4
| Bohužel se zde opět Ministerstvo financí snaží obhájit postup Finanční správy a snaží se tedy obhájit neobhajitelné. |
ps2017-033-03-001-053.u2.p10.s1
| Nález Ústavního soudu je zajímavý ještě z jednoho hlediska, a to je to, že na tomto příkladu upozornil na další nepřiměřený postup a přístup Finanční správy k daňovým subjektům. |
ps2017-033-03-001-053.u2.p10.s2
| Jinými slovy říká, že by Finanční správa měla postupovat v souladu s principem proporcionality, minimalizovat své zásahy, aby se její postup nestal vůči jednotlivci nepřiměřeným. |
ps2017-033-03-001-053.u2.p10.s3
| A Finanční správa bohužel takto nekoná. |
ps2017-033-03-001-053.u2.p10.s4
| Tím Finanční správa popírá to, jaké má zákonné pravomoci. |
ps2017-033-03-001-053.u2.p10.s5
| A Ústavní soud popírá zcela správně tu politiku posledních let, která je nastavena na Finanční správě, kterou si Ministerstvo financí a Finanční správa daly do vínku, a to je agresivní přístup k daňovým subjektům za účelem maximalizace výběru daní. |
ps2017-033-03-001-053.u2.p11.s1
| Táhne se to bohužel jako červená nit konáním Finanční správy. |
ps2017-033-03-001-053.u2.p11.s2
| Toto není jediný příklad, toto není jediná kauza. |
ps2017-033-03-001-053.u2.p11.s3
| Táhne se to skutečně mnoha kauzami, které tady neustálé projednáváme. |
ps2017-033-03-001-053.u2.p11.s4
| Ale zdá se, že rozkaz z Ministerstva financí zněl jasně. |
ps2017-033-03-001-053.u2.p11.s5
| Vidíme to na mnoha dalších příkladech. |
ps2017-033-03-001-053.u2.p11.s6
| Jenže účel výběr daní, byť bohulibý, nesvětí jakýkoliv prostředek. |
ps2017-033-03-001-053.u2.p11.s7
| A na to se snažil dle mého názoru Ústavní soud upozornit. |
ps2017-033-03-001-053.u2.p12.s1
| Vážená paní ministryně, doufám, že mi některé věci osvětlíte a zejména se budete soustředit na ta rizika, která vás vedou k nerespektování rozhodnutí Ústavního soudu. |
ps2017-033-03-001-053.u2.p12.s2
| Děkuji. |
ps2017-033-03-001-053.u3.p1.s1
| Já vám děkuji, pane poslanče. |
ps2017-033-03-001-053.u3.p1.s2
| Zahajuji rozpravu a jako první vystoupí paní ministryně, aby reagovala. |
ps2017-033-03-001-053.u4.p1.s1
| Děkuji za slovo, pane předsedo. |
ps2017-033-03-001-053.u4.p1.s2
| Vážený pane poslanče, dámy a pánové, dnešní projednání ústní interpelace se týká problematiky zadržování daňových odpočtů, nebo nadměrných odpočtů, chcete-li, orgány Finanční správy a navazuje na předchozí písemnou interpelaci pana poslance Vojtěcha Munzara, který požádal o její zařazení na pořad schůze Poslanecké sněmovny. |
ps2017-033-03-001-053.u4.p2.s1
| Jak s obsahem interpelace, tak s obsahem mé odpovědi, kterou jsem zaslala 21. května 2019, včetně podrobné argumentace doplněné i číselnými údaji v dané věci, jste měli možnost se seznámit. |
ps2017-033-03-001-053.u4.p2.s2
| Takže nebudu opakovat prosím, pane poslanče, jestli dovolíte, všechny vznesené argumenty, ale pouze ve stručnosti zopakuji závěr, který z mé odpovědi vyplývá. |
ps2017-033-03-001-053.u4.p3.s1
| Zadržování nárokovaných nadměrných odpočtů na dani z přidané hodnoty z důvodu nutného prověření jejich oprávněnosti je nepochybně legitimním krokem, který vyplývá z daňového řádu, následně samozřejmě částečně i ze zákona o DPH. |
ps2017-033-03-001-053.u4.p3.s2
| Na druhou stranu se ale jedná o zásah do vlastnického práva daňového subjektu, o tom není pochyb, takže by měl být používán maximálně šetrným a přiměřeným způsobem. |
ps2017-033-03-001-053.u4.p4.s1
| A jak je i v mé odpovědi dokumentováno na konkrétních údajích od roku 2014, Finanční správa se snaží minimalizovat objem zadržovaných nadměrných odpočtů, a tím tedy minimalizuje ten zásah do vlastnického práva. |
ps2017-033-03-001-053.u4.p4.s2
| Jenom pro vaši informaci, velmi tomu pomohlo i takzvané kontrolní hlášení. |
ps2017-033-03-001-053.u4.p4.s3
| Protože kontrolní hlášení dnes znamená, že Finanční správa disponuje ve své analytické činnosti miliony dat, dochází k prvnímu párování, k druhému párování a v podstatě v tom systému zůstávají jenom problémové odpočty. |
ps2017-033-03-001-053.u4.p4.s4
| A já na té tabulce, kterou jsem vám zaslala, kde jsou tvrdá čísla zadržovaných odpočtů od roku 2014 do roku 2019, tak ten trend v té tabulce je jednoznačně jasný. |
ps2017-033-03-001-053.u4.p4.s5
| Máte tam podrobná čísla. |
ps2017-033-03-001-053.u4.p4.s6
| Objem zadržených nadměrných odpočtů se podařilo snížit na částku lehce přesahující miliardu korun. |
ps2017-033-03-001-053.u4.p4.s7
| To bylo číslo někdy k začátku roku. |
ps2017-033-03-001-053.u4.p5.s1
| Včera jsem měla pravidelnou pracovní schůzku se zástupci Ministerstva financí a Finanční správy, kde pravidelně analyzujeme pokladní plnění, a včera ten meziroční rozdíl těch zadržených odpočtů byl asi 600 milionů. |
ps2017-033-03-001-053.u4.p5.s2
| To je historicky nejnižší číslo. |
ps2017-033-03-001-053.u4.p5.s3
| To znamená, že neustálou analytickou činností Finanční správa zpřesňuje své kroky a neobtěžuje většinu poctivých daňových subjektů, nebo subjektů, které nechybují. |
ps2017-033-03-001-053.u4.p5.s4
| Ona tam samozřejmě může být i chyba, která nesouvisí s tím, že by se jednalo o nepoctivého podnikatele. |
ps2017-033-03-001-053.u4.p6.s1
| Takže zatímco v některých měsících roku 2014 tato částka přesahovala 17 miliard korun, přičemž dlouhodobý průměr byl kolem 5 miliard korun, tak v podstatě dneska se pohybujeme skutečně na těchto částkách, které vám říkám, a je to zejména díky institutu kontrolního hlášení a na něj navazující analytické a metodické práci. |
ps2017-033-03-001-053.u4.p6.s2
| Vedle toho v případě, že daňovému subjektu je zadržován nadměrný odpočet delší dobu - zákon říká čtyři měsíce - je mu od roku 2017 přiznávána kompenzace v podobě úroku z daňového odpočtu. |
ps2017-033-03-001-053.u4.p6.s3
| To máme v zákoně. |
ps2017-033-03-001-053.u4.p7.s1
| Přes všechny tyto pozitivní posuny Ministerstvo financí spolu s Finanční správou již delší dobu s odbornou veřejností - a bylo to i s takzvaným expertním týmem k daňovému řádu, kde sedí zástupci Nejvyššího správního soudu, Ministerstva spravedlnosti, státního zastupitelství, advokátní komory, Komory daňových poradců, ombudsmana a tak dále. |
ps2017-033-03-001-053.u4.p7.s2
| Je to skutečně expertní tým, který léta pracuje. |
ps2017-033-03-001-053.u4.p7.s3
| Účastnila jsem se, i na nižších úrovních jsem pracovala, a pokud mi čas dovolí, tak chodím i alespoň na část tohoto jednání v této době. |
ps2017-033-03-001-053.u4.p8.s1
| Diskutovala se otázka, zda by nebylo možné přijmout legislativní změnu, která by umožnila vyplatit část nárokovaného nadměrného odpočtu, takzvanou, říkáme tomu pracovně takzvaná nesporná část, a to dřív, než bude potvrzena v celé výši a než dojde k jejímu stanovení. |
ps2017-033-03-001-053.u4.p8.s2
| Tyto diskuze už se odehrávají, to je dokladatelné a doložitelné, dávno předtím, než byl přijat aktuální nález Ústavního soudu v dané věci, který vyšel 28. února 2019, a vy jste na něho teď poukázal. |
ps2017-033-03-001-053.u4.p8.s3
| Výsledkem tohoto snažení je aktuální návrh novely daňového řádu a souvisejících zákonů, který obsahuje institut zálohy na daňový odpočet, která bude moci být daňovému subjektu vyplacena v rozsahu, v jakém oprávněnost nadměrného odpočtu nevyžaduje dalšího prověřování. |
ps2017-033-03-001-053.u4.p8.s4
| Tento návrh zákona byl Ministerstvem financí 21. května 2019 rozeslán do mezirezortního připomínkového řízení, které stále probíhá. |
ps2017-033-03-001-053.u4.p8.s5
| A vy to víte, protože jste z něj už citoval některé pasáže. |
ps2017-033-03-001-053.u4.p9.s1
| Samozřejmě, říkal jste, není to předmětem interpelace, takže já jsem schopna se vyjádřit okamžitě z hlavy k těmto věcem. |
ps2017-033-03-001-053.u4.p9.s2
| Ale předpokládám, že povedeme debaty velice, protože se dostane velmi rychle na půdu, ať už Poslanecké sněmovny, rozpočtového výboru. |
ps2017-033-03-001-053.u4.p9.s3
| Víte, že chodím osobně na tyto věci, takže určitě - a vy tam chodíte, i když nejste člen rozpočtového výboru - takže určitě se o tom budeme bavit. |
ps2017-033-03-001-053.u4.p10.s1
| Pokud jde o ten nález Ústavního soudu, který jste tady citoval, podle něhož by Finanční správa měla v rámci kontroly nadměrného odpočtu daně z přidané hodnoty zadržovat jen tu jeho část, která je prověřována, prostě není ho možné v tuto chvíli akceptovat. |