ps2017-033-01-002-009.u1.p1.s1
9 . ps2017-033-01-002-009.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění některé zákony v oblasti daní v souvislosti se zvyšováním příjmů veřejných rozpočtů / sněmovní tisk 509 / - prvé čtení ps2017-033-01-002-009.u1.p2.s1
Z pověření vlády uvede návrh ministryně financí a místopředsedkyně vlády Alena Schillerová . ps2017-033-01-002-009.u1.p2.s2
Požádám ještě předtím , než jí udělím slovo , pana poslance Jana Volného , který je zpravodajem pro první čtení , aby zaujal místo u stolku zpravodajů . ps2017-033-01-002-009.u1.p2.s3
Než paní místopředsedkyni vlády udělím slovo , požádám sněmovnu o klid ! ps2017-033-01-002-009.u1.p2.s4
Je tu ještě velký hluk . ps2017-033-01-002-009.u1.p2.s5
Prosím , paní ministryně , máte slovo . ps2017-033-01-002-009.u2.p1.s1
Děkuji za slovo , pane místopředsedo . ps2017-033-01-002-009.u2.p1.s2
Dámy a pánové , dovolte mi představit vám návrh zákona , kterým se mění některé daňové zákony v souvislosti se zvyšováním příjmů veřejných rozpočtů . ps2017-033-01-002-009.u2.p1.s3
Jeho hlavním cílem je zvýšit ochranu občanů před vznikem závislostí na návykových látkách a hraní hazardních her a omezit škodlivé společenské dopady , které jsou s těmito závislostmi spojené , a to s pomocí změn ve zdanění tabákových výrobků , tvrdého alkoholu a hazardu . ps2017-033-01-002-009.u2.p1.s4
Konzumace návykových látek má nejen negativní účinky na zdraví české populace . . . ps2017-033-01-002-009.u3.p1.s1
Paní místopředsedkyně vlády , já vás přeruším a požádám sněmovnu znovu o klid ! ps2017-033-01-002-009.u3.p1.s2
Pokud diskutujete něco jiného , než je tisk 509 , tak prosím v předsálí . ps2017-033-01-002-009.u3.p1.s3
Děkuji , pokračujte . ps2017-033-01-002-009.u4.p1.s1
Děkuji , pane místopředsedo . ps2017-033-01-002-009.u4.p2.s1
Konzumace návykových látek má nejen negativní účinky na zdraví české populace , ale představuje i vysokou ekonomickou zátěž pro veřejné rozpočty a samotné konzumenty a jejich rodiny . ps2017-033-01-002-009.u4.p2.s2
Z odborných studií víme , že u alkoholu dosahují celospolečenské náklady 59 mld . korun ročně a u kouření dokonce přesahují 100 mld . korun ročně . ps2017-033-01-002-009.u4.p2.s3
Vyšší daně mohou nejen zvýšit příjmy veřejných rozpočtů , ale také motivovat spotřebitele ke snížení spotřeby , a tím omezit související zdravotní problémy . ps2017-033-01-002-009.u4.p3.s1
Balíček zákonů také mění metodu tvorby technických rezerv pojišťoven za účelem nastavení objektivnějšího kritéria pro daňové účely . ps2017-033-01-002-009.u4.p3.s2
Upravuje režim zdanění úrokových příjmů plynoucí z takzvaných korunových dluhopisů emitovaných před 1 . lednem 2013 a upravuje osvobození od daně u krajinných prvků typu remízky , které mohou napomoci v boji se suchem . ps2017-033-01-002-009.u4.p4.s1
V novele zákona o spotřebních daních se především zvyšuje sazba spotřební daně z lihu , z tabákových výrobků , ze surového tabáku a ze zahřívaných tabákových výrobků . ps2017-033-01-002-009.u4.p4.s2
Tento návrh vychází vstříc požadavkům ministra zdravotnictví a předsedkyně vládního výboru pro prevenci závislostí , kteří upozorňovali na zvýšení dostupnosti návykových látek v důsledku růstu životní úrovně . ps2017-033-01-002-009.u4.p4.s3
Od roku 2010 vzrostla průměrná mzda o 44 , 2 % , což je jednoznačně pozitivní , ale právě v tomto roce byla naposledy zvýšena spotřební daň z lihu . ps2017-033-01-002-009.u4.p4.s4
Spotřební daně u cigaret a tabáku se sice v tomto období průběžně navyšovaly , ale jejich růst zdaleka neodpovídal rychleji stoupajícím platům a mzdám , takže i tabákové výrobky se staly dostupnějšími . ps2017-033-01-002-009.u4.p4.s5
Z tohoto ministr zdravotnictví a národní protidrogová koordinátorka opakovaně apelovali na Ministerstvo financí , aby přistoupilo k vyššímu zdanění zejména alkoholu a tabáku prostřednictvím vyšších sazeb spotřební daně . ps2017-033-01-002-009.u4.p4.s6
Zvýšení spotřební daně na tabák a alkohol dlouhodobě doporučuje i OECD . ps2017-033-01-002-009.u4.p4.s7
Tento návrh vychází požadavku ministra zdravotnictví a národní protidrogové koordinátorce vstříc . ps2017-033-01-002-009.u4.p5.s1
Návrh na úpravu sazeb spotřebních daní se váže i na programové prohlášení vlády , podle kterého bude vláda při řešení problému závislosti prosazovat taková opatření , která povedou ke snižování škod a rizik spojených s problematikou závislosti na návykových látkách . ps2017-033-01-002-009.u4.p5.s2
V případě spotřební daně z cigaret se tímto návrhem splňuje také požadavek na minimální výši spotřební daně z cigaret stanovenou podle váženého cenového průměru cigaret vyplývající z evropského práva . ps2017-033-01-002-009.u4.p5.s3
Kvůli nárůstu životní úrovně přestane Česká republika bez zvýšení daně snižovat podmínku ze směrnice 2011 / 64 / EU , jelikož celková spotřební daň z cigaret činila méně než 60 % vážené průměrné maloobchodní prodejní ceny cigaret propuštěných ke spotřebě . ps2017-033-01-002-009.u4.p5.s4
Novelou se tedy splňuje požadavek na minimální výši spotřební daně z cigaret stanovenou podle vape cigaret . ps2017-033-01-002-009.u4.p6.s1
Při přípravě zvýšení těchto spotřebních daní jsme se samozřejmě vypořádávali i s rizikovými faktory . ps2017-033-01-002-009.u4.p6.s2
Dovolte mi tedy rozptýlit některé pochybnosti , se kterými jsem byla v souvislosti s návrhem konfrontována , a to k hrozbě snížení účinků návrhu zákona rozšířením černého trhu . ps2017-033-01-002-009.u4.p6.s3
Česká republika dlouhodobě patří mezi země s velmi nízkým podílem nezákonného obchodu s těmito komoditami , a to jak v rámci EU , tak celosvětově . ps2017-033-01-002-009.u4.p6.s4
K uvedené skutečnosti napomáhá u cigaret značení tabákovými nálepkami , které slouží jako velmi efektivní prostředek pro kontrolu pravosti těchto výrobků a jejich způsobilosti prodávat je na českém trhu . ps2017-033-01-002-009.u4.p6.s5
Obdobnou funkci plní také nově spuštěný celoevropský systém pro sledování pohybu tabákových výrobků . ps2017-033-01-002-009.u4.p6.s6
U lihu slouží k tomuto účelu kontrolní pásky podle zákona o povinném značení lihu . ps2017-033-01-002-009.u4.p6.s7
Vedle již zmíněných nástrojů systémového charakteru je nutné zdůraznit , že v rovině výkonné správce daně disponuje stále sofistikovanějším vybavením a postupy , kterými může proti nezákonnému obchodu efektivně bojovat . ps2017-033-01-002-009.u4.p7.s1
Co se týká možných dopadů plynoucích z legálních nákupů v blízkém zahraničí , z informací obsažených v cenových mapách se nedomníváme , že by přeshraniční nákupy alkoholu a tabáku dosáhly významného objemu , a to vzhledem k relativně nízkému rozdílu v cenách oproti Polsku a Slovensku a nutně vynaloženým cestovním nákladům . ps2017-033-01-002-009.u4.p7.s2
Naopak ve srovnání s Rakouskem a Německem , kde jsou pro nás tuzemské nákupy rozpočtově přínosné , zůstane rozdíl v cenách významný . ps2017-033-01-002-009.u4.p8.s1
K námitkám , že zařazení piva čepovaného v rámci stravovacích služeb do snížené sazby 10 % v rámci novely zákona o DPH má být údajně nekoncepční , bych ráda podotkla , že účelem tohoto opatření je zmírnit nároky , které jsou na plátce kladeny v souvislosti se zavedením evidence tržeb v pohostinství . ps2017-033-01-002-009.u4.p8.s2
Zároveň se tímto opatřením podporuje práce v této oblasti , která tvoří podstatnou část ceny poskytované služby , proto se nepředpokládá , že by se zmíněné snížení sazby DPH promítlo do konečné ceny restauračních služeb pro spotřebitele , tedy ani do ceny prodávaného piva . ps2017-033-01-002-009.u4.p9.s1
Dalším opatřením , které má omezit škodlivé společenské dopady , je novela zákona o dani z hazardních her . ps2017-033-01-002-009.u4.p9.s2
V rámci této novely se navrhuje zvýšení sazby daně z hazardních her pro některé dílčí daně z hazardních her . ps2017-033-01-002-009.u4.p9.s3
Navrhovaná změna zákona o dani z hazardních her rozděluje sazbu daně z hazardních her do tří úrovní podle škodlivosti jednotlivých hazardních her stejným způsobem , jako tak činil vládní návrh zákona o dani z hazardních her v roce 2015 . ps2017-033-01-002-009.u4.p9.s4
Původně byla navržena tři pásma zdanění z hazardních her , a to zejména s ohledem na jejich společenskou škodlivost a sekundárně s ohledem na jejich ziskovost - takže škodlivost , ziskovost . ps2017-033-01-002-009.u4.p9.s5
Pozměňovacím návrhem přijatým Poslaneckou sněmovnou však byl tento systém opuštěn a zdanění provozování hazardních her tak nyní tomuto rozdělení neodpovídá . ps2017-033-01-002-009.u4.p9.s6
Relativně nebezpečné živé hry se daní stejně jako například tombola . ps2017-033-01-002-009.u4.p9.s7
To není systémové a já to považuji za krajně nevhodné . ps2017-033-01-002-009.u4.p9.s8
I když samozřejmě respektuji vůli Parlamentu , mám přesto za to , že původní vládní návrh byl v tomto jednoznačně lepší , protože lépe odrážel charakter jednotlivých hazardních her . ps2017-033-01-002-009.u4.p10.s1
Je možné se ptát , proč se vracet k roku 2015 , když máme rok 2019 . ps2017-033-01-002-009.u4.p10.s2
Při přípravě návrhu z roku 2015 byly provedeny důkladné analýzy celého komplexu nové hazardní regulace včetně zdanění . ps2017-033-01-002-009.u4.p10.s3
Do procesu byli zapojeni adiktologové , experti na provozování hazardních her , ale také organizace provozovatelů hazardních her . ps2017-033-01-002-009.u4.p10.s4
I když je hlavním cílem zdanění provozování hazardních her získání prostředků pro veřejné rozpočty , koneckonců jde o daň , takže kdybychom tento cíl neměli , nebylo by ji nutné zavádět , a tak byla tato daň vždy chápána také jako doplněk regulace provozování hazardních her , čemuž odpovídala její konstrukce . ps2017-033-01-002-009.u4.p10.s5
Dokonce platí , že pokud mají být různé hazardní hry zdaňovány různě , tak tato daň musí zohledňovat rizika a specifika jednotlivých hazardních her , aby byla v souladu s evropskými právem . ps2017-033-01-002-009.u4.p10.s6
Analýzy z roku 2015 jsou tak tím nejlepším materiálem zaměřeným na hazardní regulaci jako celek , který je v současné době k dispozici . ps2017-033-01-002-009.u4.p10.s7
Občas zaznívá argument , že jsou tyto analýzy chybné , protože predikovaly vyšší výnos daně . ps2017-033-01-002-009.u4.p10.s8
Tyto analýzy však byly především adiktologické . ps2017-033-01-002-009.u4.p10.s9
Jejich hlavním cílem bylo stejně jako v případě celé hazardní regulace omezení dostupnosti hazardních her , abychom přestali být kasinem v srdci Evropy . ps2017-033-01-002-009.u4.p11.s1
Nová regulace v tomto směru funguje lépe , než jsme čekali . ps2017-033-01-002-009.u4.p11.s2
K omezení dostupnosti hazardu skutečně došlo , ale chceme , aby se uplatnila v celém svém původně navrženém rozsahu a mohla fungovat ještě lépe , k čemuž patří i lepší diferenciace zdanění . ps2017-033-01-002-009.u4.p11.s3
Samozřejmě také probíhá sběr podkladů pro vyhodnocení účinnosti regulace , protože sebelepší analýza je pouze odhadem , který je nutné následně ověřit . ps2017-033-01-002-009.u4.p11.s4
Na Ministerstvu financí v současné době probíhá projekt , jehož cílem je právě vyhodnocení těchto podkladů . ps2017-033-01-002-009.u4.p11.s5
Lze tak shrnout , že rozdělení do tří pásem zdanění je založeno na odborných analýzách a má svůj smysl . ps2017-033-01-002-009.u4.p12.s1
Je také možné se ptát , proč je ta která hra v některém pásmu zdanění . ps2017-033-01-002-009.u4.p12.s2
Původní návrh zákona vycházel z toho , že v nejvyšším pásmu zdanění mají být automaty - odborně technická hra . ps2017-033-01-002-009.u4.p12.s3
To je aktuálně splněno a na tom nebudeme nic měnit . ps2017-033-01-002-009.u4.p12.s4
Cílem předkládaného návrhu je ale rozdělit nižší pásmo zdanění na střední pásmo a nízké pásmo . ps2017-033-01-002-009.u5.p1.s1
Paní místopředsedkyně vlády , já vám rozumím . ps2017-033-01-002-009.u5.p1.s2
Znovu žádám kolegy a kolegyně , aby diskutovali téma , které se netýká daňového balíčku , zásadně v předsálí a nechali úvodní slovo paní ministryni financí a místopředsedkyni vlády přednést v takovém ovzduší , které umožňuje diskusi nad ním . ps2017-033-01-002-009.u5.p1.s3
Děkuji . ps2017-033-01-002-009.u5.p1.s4
Můžete pokračovat . ps2017-033-01-002-009.u6.p1.s1
Děkuji , pane místopředsedo . ps2017-033-01-002-009.u6.p1.s2
Děkuji . ps2017-033-01-002-009.u6.p2.s1
Ve středním pásmu zdanění mají být nově zdaněny živá hra , bingo a loterie . ps2017-033-01-002-009.u6.p2.s2
Hazardní živou hrou je třeba ruleta , Black Jack , kostky , případně i poker , který je hazardní hrou , to potvrdil i Nejvyšší správní soud , a nemá cenu zde vést debatu o tom , že jde o ušlechtilé povolání nebo o dovednostní hru , jak často zaznívá . ps2017-033-01-002-009.u6.p2.s3
O zařazení živých her do vyššího pásma rizikovosti není sporu . ps2017-033-01-002-009.u6.p2.s4
V odborné literatuře dokonce najdete názory , že živé hry jsou podobně rizikové jako hry technické , protože mají podobná rizika vzniku závislosti , avšak s ohledem na jejich nižší dostupnost v rámci hazardní regulace byla jejich nebezpečnost zohledněna tím , že je nejde provozovat jinde než v kasinech , je tedy nutné řadit je do nejvyššího pásma zdanění . ps2017-033-01-002-009.u6.p2.s5
Bingo sice v současné době není moc populární , Ministerstvo financí má však obavu , že pokud by bylo zdaněno méně než živé hry , tak by se tato situace mohla změnit , protože je mezi nimi možná substituce . ps2017-033-01-002-009.u6.p2.s6
Mimoto existují odborné adiktologické články , podle kterých je bingo středně škodlivou hazardní hrou . ps2017-033-01-002-009.u6.p2.s7
V případě loterií je nutno přiznat , že se u nich významně uplatní kritérium ziskovosti . ps2017-033-01-002-009.u6.p2.s8
Nadto se vedle relativně neškodného sázení v uvozovkách v trafice , kdy probíhá slosování jednou týdně , zejména v posledních letech objevují hry , které se zejména v online prostředí začaly velmi podobat technické hře . ps2017-033-01-002-009.u6.p2.s9
Rizikové je už jen to , že tyto loterie mají slosování každých pár minut , takže padá argument o jejich neškodnosti z toho důvodu , že hráč musí čekat až týden , než se dozví , zda vyhrál . ps2017-033-01-002-009.u6.p2.s10
Na internetu dokonce najdete stírací losy . ps2017-033-01-002-009.u6.p2.s11
V praxi jsme také zaznamenali snahu o zavedení her , které by byly formálně loterií , ale tvářily by se jako živá hra . ps2017-033-01-002-009.u6.p2.s12
Pokud by už tak bylo možné souhlasit s tím , že klasická loterie je relativně neškodná , tak loterie v dnešní podobě až tak nevinná není . ps2017-033-01-002-009.u6.p3.s1
V nižším pásmu zdanění pak mají být zařazeny ostatní hazardní hry , tedy kurzová sázka , totalizátorová hra , tombola s herní jistinou nad 100 000 a turnaj malého rozsahu . ps2017-033-01-002-009.u6.p3.s2
Z adiktologických analýz vyplynulo , že tyto hry sice určité riziko představují , ale oproti hrám , které mají být zařazeny do vyššího pásma zdanění , je toto riziko znatelně nižší . ps2017-033-01-002-009.u6.p4.s1
S tímto dále souvisí novela zákona o dani z příjmu , která omezuje současné osvobození výher z hazardních her na administrativní limit ve výši čisté výhry 100 000 Kč . ps2017-033-01-002-009.u6.p4.s2
Návrh na tuto úpravu vzešel ze závěrečného projednávání na vládě a souvisí s plněním programového prohlášení vlády v části odstraňování daňových výjimek , o kterém probíhá diskuse v zásadě permanentně . ps2017-033-01-002-009.u6.p4.s3
Cílem úpravy je zejména naplnění zásady horizontální spravedlnosti , to je principu směřujícího ke zdanění příjmů stejnou sazbou daně bez ohledu na zdroj . ps2017-033-01-002-009.u6.p4.s4
Z tohoto principu by měla být stanovena výjimka například v podobě osvobození daňového příjmu pouze tehdy , je - li tento příjem nějakým způsobem společensky preferovaný . ps2017-033-01-002-009.u6.p4.s5
Obecně myslím , že je shoda , že příjem z hazardních her mezi ně nepatří , a není tak důvodné , aby měl nějaké zvýhodnění oproti například příjmům ze zaměstnání či z podnikání . ps2017-033-01-002-009.u6.p4.s6
Proto se navrhuje odstranit tuto nelogičnost u výher z hazardních her . ps2017-033-01-002-009.u6.p4.s7
Daň z příjmu bude dopadat na čisté výhry z hazardu převyšující 100 000 Kč . ps2017-033-01-002-009.u6.p4.s8
Za čistou výhru je přitom považován kladný rozdíl výher bez vrácených vkladů a sázek . ps2017-033-01-002-009.u6.p5.s1
Zároveň musím uvést , že spolupracujeme se zástupci podnikatelů v této oblasti ve věci případné korekce navržené u správy daně tak , která nyní dominantně počítá s uplatněním srážkové daně , abychom v určité části zavedli formu podání daňového přiznání - na základě požadavku podnikatelské společnosti . ps2017-033-01-002-009.u6.p6.s1
Novela zákona o daních z příjmů - a teď mi dovolte - a zákona o rezervách - abych pohovořila - pro zjištění základu daně z příjmu mění metodu tvorbu technických rezerv pojišťoven pro účely daně z příjmů právnických osob . ps2017-033-01-002-009.u6.p6.s2
Zdůrazňuji , není to žádná sektorová daň , jak tady padá nepřesně a nesprávně z úst některých opozičních politiků . ps2017-033-01-002-009.u6.p6.s3
Tento postup je v souladu s cílem deklarovaným v programovém prohlášení vlády , kde je uvedeno , že daňově uznatelné technické rezervy budou nově vázány na pravidla obsažená v evropské směrnici Solvency II , a navrhuje se konstruovat daňovou uznatelnost rezerv dle zásad , které platí pro ostatní rezervy , tedy odvozovat daňovou účinnost rezerv dle pevně stanoveného administrativního ukazatele , tedy ne tak , jak se hodí pojišťovnám .