|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-06-05 ps2017-030-06-018-043 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

43. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 383/2012 Sb., o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 483/ - prvé čtení

Date2019-06-05
Meetingps2017/030
Agenda Itemps2017/030/043
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/030schuz/s030178.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 302 • previousnext

ps2017-030-06-018-043.u1.p1.s1 43.
ps2017-030-06-018-043.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 383/2012 Sb., o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 483/ - prvé čtení
ps2017-030-06-018-043.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr životního prostředí Richard Brabec.
ps2017-030-06-018-043.u1.p2.s2 Pane ministře, máte slovo.
ps2017-030-06-018-043.u2.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-030-06-018-043.u3.p1.s1 A poprosím o klid v sále.
ps2017-030-06-018-043.u3.p1.s2 Jestliže je zapotřebí ještě doprobírat bod, který jsme projednali, prosím, abyste tak činili v předsálí.
ps2017-030-06-018-043.u3.p1.s3 Děkuji.
ps2017-030-06-018-043.u4.p1.s1 Děkuji předsedo, že jste se zastal, byl to hezký, nepříliš ale úspěšný pokus.
ps2017-030-06-018-043.u4.p1.s2 Nicméně, vážené kolegyně, vážení kolegové -
ps2017-030-06-018-043.u5.p1.s1 Ještě jednou prosím o klid!
ps2017-030-06-018-043.u6.p1.s1 Po ryze politické debatě teď budu trochu technicistní, ale troufám si říct, že i tato novela zákona je velmi důležitá.
ps2017-030-06-018-043.u6.p1.s2 Podám stručný výklad a případně potom na vaše dotazy.
ps2017-030-06-018-043.u6.p1.s3 Jedná se o novelu zákona, kterou se mění zákon 383/2012 Sb., o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů.
ps2017-030-06-018-043.u6.p2.s1 Dovolte mi, abych jenom připomněl, že evropský systém emisního obchodování funguje od roku 2005 a jeho účelem je podpora snižování emisí skleníkových plynů nákladově efektivním a ekonomicky účinným způsobem.
ps2017-030-06-018-043.u6.p2.s2 Předkládaný vládní návrh zákona implementuje do českého právního řádu nejnovější unijní legislativu upravující nastavení evropského systému pro obchodování s emisemi.
ps2017-030-06-018-043.u6.p2.s3 Jedná se především o revizi směrnice o obchodování s povolenkami z roku 2003, která byla zveřejněna v březnu loňského roku a která pro nadcházející období let 2021 2030 přináší některé podstatné změny.
ps2017-030-06-018-043.u6.p3.s1 Řeší především přebytek povolenek na trhu a zefektivňuje systém tak, aby skrze cenu povolenky motivovala účastníky k investicím do nízkouhlíkových technologií.
ps2017-030-06-018-043.u6.p4.s1 Dále, zajišťuje dostatek povolenek pro bezplatnou alokaci odvětvím, která jsou ohrožena ztrátou konkurenceschopnosti.
ps2017-030-06-018-043.u6.p4.s2 To je tzv. únik uhlíku, v angličtině carbon leakage.
ps2017-030-06-018-043.u6.p4.s3 Ten český překlad je takový trošku směšný, ale v zásadě to odpovídá.
ps2017-030-06-018-043.u6.p5.s1 Dále, vytváří nové finanční mechanismy, kterými budou moci členské státy podporovat investice do modernizace energetiky a do čistých technologií.
ps2017-030-06-018-043.u6.p6.s1 Reformovaný systém EU ETS dále umožňuje členským státům využít některých výjimek, a předkládanou novelou zákona se proto za prvé vyjímají malá zařízení s emisemi do 2,5 tisíce tun CO2 za rok z emisního obchodování.
ps2017-030-06-018-043.u6.p6.s2 Tato zařízení představují přibližně 18 % celkového počtu zařízení v ČR a přitom jen sedm setin procenta všech emisí v rámci systému EU ETS.
ps2017-030-06-018-043.u6.p6.s3 Znamená to, že ubude i administrativní zátěže majitelům provozovatelům těch malých zařízení, kterých je zhruba padesát v ČR.
ps2017-030-06-018-043.u6.p7.s1 Dále, zavádějí se tzv. kompenzace nepřímých nákladů za zvýšené ceny elektřiny pro energeticky náročná odvětví zpracovatelského průmyslu, která jsou reálně ohrožena zahraniční konkurencí.
ps2017-030-06-018-043.u6.p7.s2 Vláda bude podle navrhovaného znění každoročně určovat částku určenou k tomuto účelu a Ministerstvo průmyslu a obchodu bude rozhodovat o poskytnutí kompenzace oprávněným žadatelům.
ps2017-030-06-018-043.u6.p8.s1 A co je velmi důležité, jako nový finanční nástroj na podporu investic se zavádí takzvaný modernizační fond.
ps2017-030-06-018-043.u6.p8.s2 Patříme mezi jednu z deseti zemí v Evropě, která bude mít právě tento modernizační fond.
ps2017-030-06-018-043.u6.p8.s3 Prostředky pro Českou republiku v tomto fondu v období 2021 2030 odhadujeme v závislosti na ceně povolenky na více než 100 miliard korun.
ps2017-030-06-018-043.u6.p8.s4 Takže tohle je právě do budoucna ten klíčový zdroj financování, ze kterého potom budou moci být financovány projekty na rozvoj obnovitelných zdrojů energie, zvyšování energetické účinnosti a snižování emisí skleníkových plynů.
ps2017-030-06-018-043.u6.p9.s1 V České republice bude tyto prostředky spravovat Státní fond životního prostředí a způsob jejich využití bude potom v rámci pravidel stanovených evropskou legislativou spoluurčovat nově vzniklý meziresortní orgán, takzvaná Rada modernizačního fondu, složená ze zástupců Ministerstva životního prostředí, Ministerstva průmyslu a obchodu a Ministerstva financí.
ps2017-030-06-018-043.u6.p10.s1 Reforma systému obchodování s emisemi se vztahuje k následujícímu obchodovacímu období, to je od 1. ledna 2021, a proto se navrhuje nabytí účinnosti předkládaného návrhu zákona ke dni 1. ledna 2021, pouze menší část novely nabýt účinnosti již bezprostředně po vyhlášení ve Sbírce zákonů, předpokládejme v letošním roce.
ps2017-030-06-018-043.u6.p11.s1 Dovolte mi zdůraznit na závěr, že v nadcházejících letech čekají českou energetiku a průmysl významné změny, které budou spočívat ve výrazném poklesu využívání fosilních paliv, a systém EU ETS nabídne v období po roce 2021 řadu finančních nástrojů, které umožní příležitosti vyplývající z rozvoje nízkoemisních technologií plně využít.
ps2017-030-06-018-043.u6.p12.s1 jenom řeknu na závěr pro zajímavost a pro informaci, že po významném růstu ceny emisních povolenek, která vzrostla meziročně takřka pětkrát a pohybuje se v současné době někde mezi 20 25 eury za tunu, tak to, co české podniky, kterých v systému EU ETS je momentálně zhruba 300, tak to, co dokupují, zhruba hodnotu miliardu eur ročně.
ps2017-030-06-018-043.u6.p12.s2 To znamená, že teď české podniky dokupují emisní povolenky za zhruba jednu miliardu eur a samozřejmě se předpokládá, že bude cena emisní povolenky dále růst a na druhé straně je to velká motivace pro další opatření, která by měla snížit emise.
ps2017-030-06-018-043.u6.p13.s1 Termín pro transpozici zmíněné směrnice je 9. říjen 2019 a vzhledem k této lhůtě si pak ještě dovolím navrhnout Poslanecké sněmovně, aby podle ustanovení § 91 odst. 2 jednacího řádu Poslanecké sněmovny zkrátila projednávání tohoto návrhu ve výborech na 30 dní.
ps2017-030-06-018-043.u6.p13.s2 Děkuji vám.
ps2017-030-06-018-043.u7.p1.s1 vám děkuji, pane ministře.
ps2017-030-06-018-043.u7.p1.s2 Poprosím paní poslankyni Danu Balcarovou, aby se jako zpravodajka pro prvé čtení ujala slova.
ps2017-030-06-018-043.u8.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-030-06-018-043.u8.p1.s2 bych ráda jenom shrnula pár věcí.
ps2017-030-06-018-043.u8.p1.s3 Jedná se o vládní novelu.
ps2017-030-06-018-043.u8.p1.s4 Vláda návrh této novely schválila 13. 5. 2019.
ps2017-030-06-018-043.u8.p1.s5 Touto novelou se budou měnit dva zákony.
ps2017-030-06-018-043.u8.p1.s6 Jednak je to zákon č. 383/2012 Sb., o obchodování s emisními povolenkami, jednak zákon č. 458/2000 Sb., takzvaný energetický zákon.
ps2017-030-06-018-043.u8.p1.s7 Novela implementovat revizi evropské směrnice pro čtvrté obchodovací období s emisními povolenkami, pro roky 2021 2030.
ps2017-030-06-018-043.u8.p2.s1 Ráda bych zdůraznila, že tato novela, která zpracovává příslušný předpis, směrnici Evropské komise, je v souladu s rámcovou úmluvou Organizace spojených národů o změně klimatu, Kjótský protokol pro obchodování s emisemi, který definuje systém obchodování s emisními povolenkami jako silný ekonomický mechanismus, jehož cílem je omezení vypouštění skleníkových plynů.
ps2017-030-06-018-043.u8.p3.s1 Jak zmínil pan ministr, došlo k velkému navýšení ceny v tomto systému obchodní povolenky, a celý systém tak lépe funguje a konečně plní svoji regulační funkci, to znamená, že pro znečišťovatele je výhodnější omezit vypouštění a inovovat technologie než platit za vypouštění cenu, která je stanovena emisními povolenkami.
ps2017-030-06-018-043.u8.p4.s1 Ráda bych upozornila na to, že předpokladem je, že v letošním roce bude výnosem z emisního obchodování 12 mld. korun, možná i 15 mld.
ps2017-030-06-018-043.u8.p4.s2 Je to poměrně hodně peněz a je to mnohem více, než tomu bylo v minulých letech.
ps2017-030-06-018-043.u8.p5.s1 Pro jako předsedkyni výboru pro životní prostředí je zarážející, že novela navrhuje snížení vázaných prostředků, které mají jít na ochranu klimatu a do šetrné energetiky, a snižuje částku z 12 mld. na 8 mld.
ps2017-030-06-018-043.u8.p6.s1 Ještě bych ráda zdůraznila, že tato novela, nebo to navýšení peněz v systému a jeho výnosy jsou velká šance pro průmysl a energetiku České republiky.
ps2017-030-06-018-043.u8.p6.s2 Najdou se tam teď prostředky pro odklon od závislosti na fosilních palivech a je to pro nás velká výzva, abychom tyto výnosy velmi dobře využili.
ps2017-030-06-018-043.u8.p6.s3 Děkuji.
ps2017-030-06-018-043.u9.p1.s1 Děkuji vám.
ps2017-030-06-018-043.u9.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu, do které je přihlášen pan poslanec Jan Zahradník.
ps2017-030-06-018-043.u9.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-030-06-018-043.u10.p1.s1 Vážený pane předsedo, vážené dámy, vážení pánové, bych se chtěl vyjádřit k tomuto návrhu zákona, který je zřejmě dobře předjednán mezi resorty i mezi různými jinými skupinami, kterých se může týkat, ale přesto bych si dovolil pár slov k němu říci.
ps2017-030-06-018-043.u10.p2.s1 Pan ministr předpokládá, že víme, že systém obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů je nám dobře znám, že víme, že byl zaveden proto, aby bylo možné do roku 2050 dosáhnout dlouhodobého ambiciózního cíle redukce emisí skleníkových plynů o 80 95 % oproti roku 1990, že se tedy jedná o jakýsi nástroj, pomocí kterého chceme dosáhnout tohoto poměrně významného ambiciózního cíle, že to je nástroj, který se někdy zadrhne, který se někdy otupí, že to je nástroj velmi problematický, který se dokonce může obrátit proti svému uživateli.
ps2017-030-06-018-043.u10.p2.s2 Dobře víme, třeba v minulém roce, myslím, nebo začátkem stávajícího roku, jsme řešili tady ve Sněmovně problém, který nastal, když se najednou prudce cena povolenek zvedla, nevím, z 8 eur za povolenku, z 5 eur na 25 eur.
ps2017-030-06-018-043.u10.p2.s3 Tenkrát jsme nevěděli jinou cestu a konsenzuálně jsme snížili daň z přidané hodnoty na teplo, čímž jsme významně pomohli našim teplárnám.
ps2017-030-06-018-043.u10.p2.s4 Takže problematičnost toho nástroje je zřejmá.
ps2017-030-06-018-043.u10.p3.s1 Ten cíl, který plnit obchod s povolenkami, směřovat ještě zase k dalšímu cíli, a to k cíli vybojovat úspěšně boj s klimatickou změnou, tedy boj proti globálnímu oteplování.
ps2017-030-06-018-043.u10.p3.s2 Tady z minulého období máme asi dobré zkušenosti z debat o tomto tématu, které tady probíhaly poměrně dlouho.
ps2017-030-06-018-043.u10.p3.s3 Ustálil se názor v názorotvorné skupině u nás v České republice, a tedy i v Evropě, že klimatická změna je jakýmsi božím trestem za činnost lidí ve věci výroby energie, spalování fosilních paliv, že to je hrozba pro existenci lidstva, že s klimatickou změnou je nutné bojovat a že není dovoleno pochybovat o tom, že se jedná o klimatickou změnu výhradně způsobenou lidskou činností, že se jaksi nedovoluje pochybovat, i když některé vědecké závěry zpochybňují tu teorii o tom, že stávající klimatická změna je způsobena lidmi.
ps2017-030-06-018-043.u10.p3.s4 Je to třeba znovu se objevivší fyzikální výzkum pánů Nikolova a Zellera, kteří ve své studii píší, že skleníkové plyny vlastně neovlivňují klima na Zemi, ale že toto klima ovlivňuje jakýsi složitější termodynamický efekt atmosférického tlaku.
ps2017-030-06-018-043.u10.p4.s1 vím, že tento vědecký závěr určitě byl zpochybněn a jiní vědci, pro které je boj proti klimatické změně součástí jejich ideologie, tuto vědeckou práci zpochybnili, ale musíme si uvědomit, že není jenom stoprocentně dokázáno, není jenom jedna stoprocentní jistota, totiž že klimazměna je způsobena lidskou činností.
ps2017-030-06-018-043.u10.p4.s2 Jde to tak daleko, že kdo si dovolí zpochybnit důkazy o tom, že se jedná o jednu z mnoha změn klimatu, ke kterým docházelo, kdo si toto dovolí tvrdit, že to je změna, ke které docházelo v historii planety a ke které bude docházet i v další budoucnosti naší planety, jedna z těch cyklických klimatických změn, kterých i naše civilizace byla svědkem a o kterých existují záznamy, tak tento je označen za popírače klimatické změny.
ps2017-030-06-018-043.u10.p4.s3 Slovo popírač je použito poměrně velmi nekorektně a nečestně, protože u nás v českém jazyce a i v evropském kontextu velmi negativní význam, velmi negativní souvislost, protože je dlouhý čas používáno obvykle ve spojení popírač holocaustu jako označení těch lidí, kteří popírají existenci tohoto masového vyvraždění Židů nacistickým německým režimem.
ps2017-030-06-018-043.u10.p4.s4 Proto si myslím, že i tady je třeba mít poměrně značnou míru tolerance a brát na vědomí i trochu jiné názory než ty, které jsou označeny světovým vědeckým ekologickým mainstreamem jako jediné platné.
ps2017-030-06-018-043.u10.p5.s1 bych si dovolil, protože jsem celkem známý tady ve Sněmovně jako člověk, který kriticky mluví o klimatické změně, připomenout a přemýšlet o této změně trochu jinak, z pohledu ekonomického.
ps2017-030-06-018-043.u10.p5.s2 Tedy můžeme si položit otázku, co to bude znamenat pro hrubý domácí produkt v jednotlivých zemích v tom sledovaném období od stávajícího letopočtu do roku 2100, což je takový mezní časový okamžik, roky, ke kterým se naše plány vztahují.
ps2017-030-06-018-043.u10.p5.s3 Jsou to plány zvláštní.
ps2017-030-06-018-043.u10.p5.s4 V minulém volebním období se tady opakoval několikrát příklad, jak asi naši předkové si plánovali život a průběh 20. století na jeho začátcích, co všechno si od něj slibovali a co všechno si předsevzali, že splní do roku tehdy 2000.
ps2017-030-06-018-043.u10.p5.s5 Co se všechno stalo, to víme, to zaznamenává historie, nakonec o jedné události, ruské okupaci v roce 1968 jsme tady před nedávnou chvilkou mluvili.
ps2017-030-06-018-043.u10.p6.s1 Ale teď tedy zpátky k tomu ekonomickému vlivu.
ps2017-030-06-018-043.u10.p6.s2 Podle projektu Stanfordské univerzity, který byl předložen jako vědecký závěr a výzkum, budou mít dopady změny klimatu do roku 2100 za následek propad hrubého domácího produktu především v zemích Afriky, Latinské Ameriky, v Austrálii a v Číně.
ps2017-030-06-018-043.u10.p6.s3 Naopak ve většině zemí Evropské unie, v Rusku a v Kanadě změna klimatu přispěje k růstu hrubého domácího produktu.
ps2017-030-06-018-043.u10.p6.s4 Například v České republice se ve studii vlivem změny klimatu očekává nárůst HDP na hlavu o 102 % do roku 2100.
ps2017-030-06-018-043.u10.p6.s5 O 102 % ve srovnání se stavem, kdyby ke klimatické změně, tak jak ji očekáváme, že bude probíhat, nedošlo.
ps2017-030-06-018-043.u10.p6.s6 Možná by se chtělo říci - to není zas tak špatné.
ps2017-030-06-018-043.u10.p7.s1 Ta studie Stanfordské univerzity jako svoji součást tu (nesrozumitelné)křivku, která tu závislost změny HDP na hlavu u nás, ale i v jiných zemích na čase ukazuje.
ps2017-030-06-018-043.u10.p7.s2 Ta křivka roste velmi strmě.
ps2017-030-06-018-043.u10.p7.s3 Je zde i určitá oblast kolem křivky, jak to bývá v takovýchto grafech, vyjadřující určitou míru nejistoty tohoto stávajícího očekávání.
ps2017-030-06-018-043.u10.p7.s4 Ta míra pravděpodobnosti, že klimatická změna způsobí u nás naopak pokles HDP na hlavu, ta je taky potřeba zmínit.
ps2017-030-06-018-043.u10.p7.s5 Tak pravděpodobnost toho, že vlivem klimatické změny dojde k poklesu HDP na hlavu o 0 %, tedy že se oteplení na HDP neprojeví, je 4 %.
ps2017-030-06-018-043.u10.p7.s6 Pokles o více než 10 % pravděpodobnost 3 %, o více než 20 % jen 1 % a pokles HDP na hlavu o 50 % vlivem klimatické změny pravděpodobnost 0 %, tedy nastat nemůže vůbec.
ps2017-030-06-018-043.u10.p8.s1 Možná si někdo z vás říkáte, co to je za odvahu tady říkat takováto nekorektní data, takovéto zvláštní souvislosti.
ps2017-030-06-018-043.u10.p8.s2 Ostatně dneska, když jsem to uplatnil v jedné z debat v Českém rozhlase, tak paní moderátorka také zareagovala, jako že si snad přeji tento nárůst HDP jako cíl, že fandím klimatické změně.
ps2017-030-06-018-043.u10.p8.s3 No, ono to tak úplně není.
ps2017-030-06-018-043.u10.p8.s4 Ono to je prostě tak, že tento odkaz na webovou stránku Stanfordské univerzity se nachází na straně 23 v důvodové zprávě předloženého návrhu zákona, ve shrnutí závěrečné zprávy RIA v našem sněmovním tisku.
ps2017-030-06-018-043.u10.p8.s5 Čili nám to vlastně nepřímo sděluje pan ministr.
ps2017-030-06-018-043.u10.p9.s1 Takže by se mohlo zdát, že s klimatem, s tou klimatickou změnou by měly bojovat hlavně země, které podle studie na tom budou opravdu špatně a kde se tedy snížení HDP na hlavu očekává větší, anebo dokonce významné, třeba právě Čína, Latinská Amerika, Afrika, USA, což jsou ovšem země, které s klimatem nijak výrazně nebojují, které proti změně klimatu nevedou takový boj jako Evropská unie, které naopak svůj rozvoj, mnohé z nich, staví na tom, že jakékoli ekologické zásady v podstatě ignorují.
ps2017-030-06-018-043.u10.p9.s2 Nebudeme tady mluvit o tom, že bychom změny klimatu měli podporovat, protože nám přinesou nárůst HDP o 102 %, ale i takto je možné vnímat určitou informaci předávanou nám panem ministrem v jeho sněmovním tisku.
ps2017-030-06-018-043.u10.p9.s3 Nakonec v kapitole 1.6 je zhodnocení rizik.
ps2017-030-06-018-043.u10.p9.s4 Kromě tohoto rizika jsou uvedena další, která jsou vážná rizika ekologická, sociální nebo bezpečnostní.
ps2017-030-06-018-043.u10.p9.s5 Samozřejmě dopad těchto změn na Afriku může způsobit ještě dramatičtější migraci, než jaké jsme byli svědky např. v roce 2015.
ps2017-030-06-018-043.u10.p10.s1 Čili to tedy uzavřu, že navzdory velkým pochybnostem a velkým obavám z toho, co může vůbec přinést ten systém obchodování s emisemi v budoucnosti, tak jsem si vědom toho, co pan ministr říkal, že to svůj význam, že ta věc je domluvená s partnery.
ps2017-030-06-018-043.u10.p10.s2 Proto jsem doporučil jako expert pro životní prostředí klubu ODS propustit jej do druhého čtení.

Text viewDownload CoNNL-U