ps2017-028-04-001-001.u1.p1.s1
1 . ps2017-028-04-001-001.u1.p1.s2
Návrh zákona , kterým se mění zákon č . 428 / 2012 Sb . , o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi a o změně některých zákonů ( zákon o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi ) a zákon č . 586 / 1992 Sb . , o daních z příjmů , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 38 / 9 / - zamítnutý Senátem ps2017-028-04-001-001.u1.p2.s1
Tímto návrhem jsme se opětovně zabývali v pátek 15 . března tohoto roku na 27 . schůzi . ps2017-028-04-001-001.u1.p2.s2
Návrh byl přerušen v rozpravě . ps2017-028-04-001-001.u1.p2.s3
Připomínám , že usnesení , jímž Senát zamítl tento návrh zákona , bylo doručeno jako sněmovní tisk 38 / 10 a k tomuto návrhu byl zároveň doručen sněmovní dokument 2342 , který obsahuje usnesení Senátu číslo 112 ze 6 . schůze dne 27 . února 2019 . ps2017-028-04-001-001.u1.p2.s4
Prosím , aby místa u stolku zpravodajů zaujali za navrhovatele poslanec Stanislav Grospič , případně někdo další z navrhovatelů , a pan senátor Tomáš Goláň je již přítomen . ps2017-028-04-001-001.u1.p3.s1
Budeme pokračovat v přerušené rozpravě . ps2017-028-04-001-001.u1.p3.s2
V pátek 15 . března 2019 bylo na 27 . schůzi přerušeno vystoupení pana poslance Marka Bendy . ps2017-028-04-001-001.u1.p3.s3
Pan poslanec , je - li přítomen , může nastoupit a pokračovat ve svém projevu . ps2017-028-04-001-001.u1.p3.s4
Prosím , máte slovo . ps2017-028-04-001-001.u2.p1.s1
Vážený pane předsedo , vážené paní ministryně , páni ministři , dámy a pánové , kdo nestihl oběd , může si ho jít v klidu dát . ps2017-028-04-001-001.u2.p1.s2
Jak jsem minule slíbil , tak jsem připraven přečíst celou brožuru , kterou jsme dostali od církví a náboženských společností . ps2017-028-04-001-001.u2.p1.s3
Minule jsem se dostal na stranu 15 . ps2017-028-04-001-001.u2.p1.s4
Má to celkem 34 stran , takže můj projev bude nepochybně - ps2017-028-04-001-001.u3.p1.s1
Já vás na chviličku přeruším a poprosím o klid v sále ! ps2017-028-04-001-001.u3.p1.s2
Jestliže případně máte něco k vyřizování , prosím , abyste šli do předsálí . ps2017-028-04-001-001.u3.p1.s3
Děkuji . ps2017-028-04-001-001.u3.p1.s4
Prosím o klid ! ps2017-028-04-001-001.u4.p1.s1
Mohu , pane předsedající ? ps2017-028-04-001-001.u4.p1.s2
Děkuji , pane předsedající . ps2017-028-04-001-001.u4.p2.s1
Já s dovolením nejprve dočtu brožuru , na kterou jste nepochybně neměli nikdo čas se jít pořádně věnovat , a pak bych k tomu přičinil ještě několik osobních a systémových poznámek , zejména k tomu , co zaznělo v průběhu předchozí rozpravy . ps2017-028-04-001-001.u4.p3.s1
Čili vracíme se k bodu 2.5 Vnitřní dluh na církevním majetku , který byl vyčíslen . ps2017-028-04-001-001.u4.p3.s2
Znárodněný církevní majetek sestával zejména z budov v hodnotě odhadnuté na přibližně 43 , 7 miliardy korun , dále zemědělské a lesní půdy a vodních ploch v celkové hodnotě přibližně 91 , 1 miliardy korun . ps2017-028-04-001-001.u4.p4.s1
Odhad výnosů , které církve a náboženské instituce nemohly realizovat v letech 1948 až 2012 z důvodu znárodnění majetku , uvádí tabulka číslo 2 . ps2017-028-04-001-001.u4.p4.s2
Dovoluji si tabulku číslo 2 ocitovat , protože si myslím , že je důležitá . ps2017-028-04-001-001.u4.p5.s1
Tabulka číslo 2 ps2017-028-04-001-001.u4.p5.s2
Odhad výnosů ze znárodněného církevního majetku v letech 1948 až 2012 . ps2017-028-04-001-001.u4.p5.s3
Hodnota majetku , pokud se týká budov , přibližně 43 , 7 miliardy korun , předpokládáme roční výnos z budov , který vychází . . . ps2017-028-04-001-001.u4.p5.s4
z této hodnoty vychází například zákon 107 / 2006 o jednostranném zvyšování nájemného z bytu a o změně občanského zákoníku , 5 % . ps2017-028-04-001-001.u4.p5.s5
Počet let , po která nebylo možné majetek využívat , je 65 let , celkový výnos , který nebyl uskutečněn ve prospěch církví a náboženských společností , je 142 , 03 miliardy korun . ps2017-028-04-001-001.u4.p5.s6
Pokud se bavíme o pozemkovém majetku , pak při 91 , 1 miliardy korun a ročním výnosu 1 % v počtu let , opět 65 let , je tato hodnota 59 , 22 miliardy korun . ps2017-028-04-001-001.u4.p6.s1
Výnos celkem z majetku po dobu , kdy byl znárodněn státem , je 201 , 25 miliardy korun . ps2017-028-04-001-001.u4.p6.s2
Pokud odečteme daň z příjmu právnických osob 19 % , což je 38 , 24 miliardy korun , stejně nám vyjde , že výnos po zdanění celkem , o který byly církve a náboženské společnosti v letech 1948 až 2012 , je 163 , 01 miliardy korun . ps2017-028-04-001-001.u4.p6.s3
Celková výše ušlých výnosů z nemovitého církevního majetku činí dle odhadu přibližně 163 miliard korun . ps2017-028-04-001-001.u4.p6.s4
Vezme - li se v úvahu pouze ušlý výnos ze zabraného nemovitého církevního majetku od roku 1990 , počátek restitučního procesu , to znamená restitučního procesu fyzických osob , do roku 2012 , když v následujícím roce byl dosažen politický konsenzus o restituci církevního majetku , dojdeme k částce 57 , 66 miliardy korun . ps2017-028-04-001-001.u4.p6.s5
Jak vidíte , tato částka je vyšší než celková suma , která je církvím a náboženským společnostem vyplácena . ps2017-028-04-001-001.u4.p7.s1
Za období 1948 až 2012 církve a náboženské společnosti obdržely ze státního rozpočtu kumulovanou částku ve výši 56 , 79 miliardy korun , zatímco ušlý zisk církví a náboženských společností za stejné období činil 163 , 01 miliardy korun . ps2017-028-04-001-001.u4.p7.s2
Rozdíl ve výši 106 , 22 miliardy korun představuje vnitřní dluh na majetku církví a náboženských společností , který nemohl být investován do jeho obnovy . ps2017-028-04-001-001.u4.p7.s3
Projevuje se nejen na současném stavu majetku , ale i na finanční kondici církví a náboženských společností . ps2017-028-04-001-001.u4.p7.s4
Nerealizované investice budou muset být dříve či později uskutečněny , a to výhradně z vlastních prostředků církví a náboženských společností . ps2017-028-04-001-001.u4.p8.s1
Kapitola 3 - Identifikace klíčových odlišností v restituční legislativě ps2017-028-04-001-001.u4.p9.s1
Bod 3.1 Povinné osoby . ps2017-028-04-001-001.u4.p9.s2
Podle zákona č . 229 / 1991 Sb . , o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku , jsou povinnými osobami v restitučním procesu fyzických a soukromých právnických osob stát nebo právnické osoby , které ke dni účinnosti zákona nemovitost drží - § 5 odstavec 1 citovaného zákona . ps2017-028-04-001-001.u4.p9.s3
V případě církevních restitucí definuje § 4 zákona č . 428 / 2012 Sb . pouze následující povinné osoby : Pozemkový fond České republiky , Lesy České republiky , s . p . , státní příspěvkové organizace , státní fond , státní podnik a jiné státní organizace . ps2017-028-04-001-001.u4.p9.s4
Aby nedošlo v rámci restituce církevního majetku k dalším majetkovým a jiným křivdám , byla definice povinných osob značně zúžena , s čímž církve a náboženské společnosti bez výhrad souhlasily . ps2017-028-04-001-001.u4.p9.s5
Právě proto měl být nevydaný majetek ve vlastnictví obcí , právnických osob a jiných subjektů kompenzován finanční náhradou . ps2017-028-04-001-001.u4.p10.s1
Bod 3.2 Určení výše finanční náhrady . ps2017-028-04-001-001.u4.p10.s2
Pro výpočet výše finanční náhrady byla klíčovým vstupem hodnota celkového objemu původního majetku , na který měly církve a jiné náboženské instituce nárok dle doložené dokumentace . ps2017-028-04-001-001.u4.p10.s3
Tyto nemovitosti byly rozděleny do následujících kategorií : zemědělská půda , lesní půda , vodní plochy , zastavěné plochy a objekty a ostatní plochy . ps2017-028-04-001-001.u4.p11.s1
Nemovitosti v jednotlivých kategoriích měly rozdílnou hodnotu v závislosti na jejich stavu a poloze . ps2017-028-04-001-001.u4.p11.s2
Zemědělské pozemky v blízkém okolí Prahy mají nepochybně diametrálně odlišnou hodnotu než zemědělské pozemky v jiných krajích České republiky . ps2017-028-04-001-001.u4.p11.s3
Proto byla v každé z těchto kategorií určena průměrná hodnota , například průměrná hodnota hektaru zemědělské půdy , průměrná hodnota hektaru lesní půdy apod . ps2017-028-04-001-001.u4.p11.s4
Protože řada pozemků z původního majetku církví a náboženských společností v roce 1948 byla v době restitucí blokována , například pro výstavbu dálnic a jiné infrastruktury , výstavbu veřejných objektů nebo v majetku právnických osob či obcí , nemohl být tento majetek navrácen . ps2017-028-04-001-001.u4.p11.s5
Povinnými osobami byly v restitučním procesu církevního majetku primárně pouze Pozemkový fond České republiky a Lesy České republiky , s . p . Tržní cena těchto blokovaných nemovitostí přitom často výrazně převyšovala hodnotu stanovenou dle průměru v dané kategorii . ps2017-028-04-001-001.u4.p12.s1
Pro příklad lze uvést následující nemovitosti . ps2017-028-04-001-001.u4.p12.s2
Příklady nevydaných zemědělských pozemků : katastrální úřad Kyje - parcela číslo 2589 / 38 , výměna v metrech čtverečních 20 342 metrů , hodnota dle Institutu pro rozvoj Prahy v roce 2012 korun za metr 6 080 , stanovená finanční náhrada v korunách za metr čtvereční 44 , 48 Kč za m 2 . ps2017-028-04-001-001.u4.p12.s3
Rozdíl v milionech korun činí 122 775 000 v neprospěch církví a náboženských společností . ps2017-028-04-001-001.u4.p12.s4
Ďáblice - parcela číslo 1729 / 129 , výměra 7 374 m 2 , hodnota 5 260 , stanovená finanční náhrada - stejně jako všude - 44 , 48 . ps2017-028-04-001-001.u4.p12.s5
Rozdíl v neprospěch církví a náboženských společností 38 459 000 . Kobylisy - pozemek 2286 / 4 , výměra 604 metrů , hodnota 5 290 , ztráta v neprospěch církví a náboženských společností 3 168 000 . ps2017-028-04-001-001.u4.p13.s1
Zemědělské pozemky uvedené v tabulce číslo 3 byly při určení výše finanční náhrady oceněny průměrnou sazbou 44 , 48 Kč za m 2 , avšak například tržní cena zemědělského pozemku v Kyjích , parcela 2589 / 38 , kterou jsem citoval , měla dle cenové mapy v roce 2012 hodnotu 6 080 Kč . ps2017-028-04-001-001.u4.p13.s2
Rozdíl ocenění této majetkové položky činil 122 775 000 . ps2017-028-04-001-001.u4.p13.s3
Podobně tomu bylo v řadě dalších případů , kdy se tržní cena pozemku odchylovala od stanovené průměrné sazby o tisíce korun na metr čtvereční . ps2017-028-04-001-001.u4.p13.s4
Jen z katastrálního území Prahy nebylo přitom církvím a náboženským společnostem vydáno více než 130 hektarů zemědělské půdy . ps2017-028-04-001-001.u4.p14.s1
Situaci ilustruje graf číslo 1 , v němž cena nárokovaných zemědělských pozemků je stanovena na průměrnou hodnotu 44 , 48 Kč za m 2 . ps2017-028-04-001-001.u4.p14.s2
Církvím a náboženským společnostem byly fyzicky převážně vydány pouze pozemky v cenách pod stanovenou průměrnou hodnotou , modře vyšrafovaná plocha , řada pozemků s cenami převyšujícími průměrnou hodnotu , červeně vyšrafovaná plocha , církvím a náboženským společnostem fyzicky vydána nebyla . ps2017-028-04-001-001.u4.p15.s1
Tyto nevydané pozemky , přestože jejich ceny převyšují průměrnou hodnotu , byly při výpočtu výše finanční náhrady založeny na jediné ceně , oceněny podle výše průměrné hodnoty pozemku . ps2017-028-04-001-001.u4.p15.s2
Tím došlo ke značnému ztížení finanční náhrady církví a náboženských společností , jak ukazují příklady v tabulce číslo 3 . Graf vám tady asi číst nemohu . ps2017-028-04-001-001.u4.p16.s1
K výrazným cenovým odchylkám došlo také v případě stanovení výše finanční náhrady za nevydané budovy . ps2017-028-04-001-001.u4.p16.s2
Pro ilustraci však uvádíme pouze tržní hodnotu pozemků , na kterých tyto budovy stojí . ps2017-028-04-001-001.u4.p16.s3
Například hodnota parcely , na které stojí budova koleje Arnošta z Pardubic na adrese Voršilská 144 , Praha 1 , byla v roce 2016 dle cenové mapy 27 900 Kč za m 2 . ps2017-028-04-001-001.u4.p16.s4
Výše finanční náhrady za tuto nemovitost , parcela včetně budovy , byla stanovena na 13 188 000 korun . ps2017-028-04-001-001.u4.p16.s5
Pouhá parcela bez budovy o výměře 1 152 m 2 měla hodnotu 32 , 140 milionu korun . ps2017-028-04-001-001.u4.p17.s1
Finanční náhrada pro církve a náboženské společnosti se tedy ani zdaleka neblížila hodnotě parcely , natož hodnotě celého objektu . ps2017-028-04-001-001.u4.p18.s1
Tabulka č . 4 Příklady nevydaných budov . ps2017-028-04-001-001.u4.p18.s2
Adresa Voršilská - už jsem citoval , ocituji alespoň ty další . ps2017-028-04-001-001.u4.p18.s3
Thunovská 178 / 10 , Praha , výměra parcely 405 m 2 , odhadovaná cena parcely v korunách za metr čtvereční 28 340 . ps2017-028-04-001-001.u4.p18.s4
Stanovená finanční náhrada 5 964 000 ; hodnota parcely v roce 2016 11 477 000 . ps2017-028-04-001-001.u4.p18.s5
Vítkova 350 / 34 v Praze , výměra parcely 481 m 2 , odhadovaná cena parcely 16 380 korun za metr , stanovená finanční náhrada v milionech korun 6 013 000 . ps2017-028-04-001-001.u4.p18.s6
Hodnota parcely - jenom parcely - v roce 2016 7 879 000 . ps2017-028-04-001-001.u4.p19.s1
Reálná hodnota těchto i řady dalších nevydaných nemovitostí násobně převyšuje průměrnou hodnotu všech nemovitostí v dané kategorii vstupující do výpočtu finanční náhrady . ps2017-028-04-001-001.u4.p19.s2
Církevní instituce však nenárokovaly žádnou dodatečnou náhradu za jakoukoli z nevydaných nemovitostí , jejichž tržní cena se diametrálně odchylovala od stanovené průměrné hodnoty . ps2017-028-04-001-001.u4.p19.s3
Celková finanční náhrada byla dle průměrných hodnot stanovena na 59 mld . korun , ačkoliv reálná hodnota nevydaného majetku se významně lišila . ps2017-028-04-001-001.u4.p19.s4
Kompromisním užitím průměrných hodnot došlo u stanovení náhrad za fyzicky nevydané budovy k obdobnému snížení výše finanční náhrady pro církve a náboženské společnosti , viz tabulka č . 4 , stejně jako v případě nevydaných zemědělských pozemků . ps2017-028-04-001-001.u4.p20.s1
Bod 3.3 ps2017-028-04-001-001.u4.p20.s2
Nepožadovaná náhrada za živý a mrtvý inventář . ps2017-028-04-001-001.u4.p20.s3
Paragraf 1 nařízení vlády č . 20 / 1992 Sb . stanoví , že pro případ , kdy nelze prokázat odnětí živého a mrtvého inventáře , jakož i zásob , nebo jejich vklad do zemědělského družstva v období od 25 . února 1948 do 1 . ledna 1990 , nebo nelze - li určit jejich současnou hodnotu , náhrady za tyto věci se určí podle normativů stanovených na hektar zemědělské nebo lesní půdy . ps2017-028-04-001-001.u4.p21.s1
A ) Zemědělská půda . ps2017-028-04-001-001.u4.p21.s2
Vstupní hodnoty pro výpočet . ps2017-028-04-001-001.u4.p21.s3
Normativ živého inventáře na hektar zemědělské půdy odpovídá jedné velké dobytčí jednotce (§ 3 odst. 1 písm. a) , přičemž jedna velká dobytčí jednotka se dle následující tabulky (příloha č. 3 k nařízení vlády č. 20/1992 Sb.) skládá : z jedné krávy , jednoho plemenného býka , 0 , 22 telete , 0 , 47 chovného skotu do jednoho roku , 0 , 70 skotu mezi jedním až dvěma lety , 1 skotu nad dva roky , 1 jalovice vysokobřezí , 0 , 65 skotu ve výkrmu , 0 , 30 prasnice či kance , 0 , 02 selete , 0 , 12 mladého chovného prasete či prasete na výkrm , 0 , 0025 drůbeže celkem , 0 , 10 ovce celkem a koně do tří let 0 , 75 . ps2017-028-04-001-001.u4.p22.s1
Normativ mrtvého inventáře na hektar zemědělské půdy se určuje dle následujícího vzorce (§ 3 odst. 2) , který je dále definován také v příloze číslo 2 : Cn , což je celkový nárok na náhradu za mrtvý inventář , se rovná Mo , což je majetek organizace k mrtvému inventáři v tisících korun krát (AO krát hektary, AO je koeficient vyplývající z tabulky, hektary je samozřejmě počet hektarů žadatele plus AI krát hektary) . ps2017-028-04-001-001.u4.p22.s2
S tím , že se předpokládá , že tyto koeficienty AO a AI jsou dále uvedeny v tabulce - ty vám už nebudu číst , to bych vás asi příliš unavoval čtením této tabulky . ps2017-028-04-001-001.u4.p23.s1
Normativ krmiv a steliv na hektar zemědělské půdy se stanovuje ve výši 8 500 korun (§ 3 odst. 3 zákona) . ps2017-028-04-001-001.u4.p23.s2
Normativ osiv , sadby a sádí na hektar neoseté nebo neosázené zemědělské půdy se stanovuje ve výši 1 700 korun (§ 3 odst. 4 zákona) . ps2017-028-04-001-001.u4.p23.s3
Po dosazení do výše uvedených vzorců má výpočet náhrad za mrtvý inventář náležející k zemědělské půdě následující podobu : tabulka č . 5 Výpočet náhrady za mrtvý inventář náležící k zemědělské půdě . ps2017-028-04-001-001.u4.p23.s4
Pokud se týká mrtvého inventáře , koeficient A 0 je 1 900 ha , 72 202 , koeficient AI je 0 , nárok žadatele v cenách roku 1992 by byl 137 183 800 . ps2017-028-04-001-001.u4.p23.s5
Nárok žadatele v cenách roku 2012 by byl 280 540 871 korun . ps2017-028-04-001-001.u4.p24.s1
To jenom k těm všem stále uváděným , jak ty restituce původních vlastníků byly mnohokrát nevýhodnější . ps2017-028-04-001-001.u4.p25.s1
Pokud se týká krmiva a steliva , pokud se bavíme o 8 500 korunách stanovených na hektar rozloh zemědělské půdy 36 101 ha . ps2017-028-04-001-001.u4.p25.s2
Nárok žadatele v cenách z roku 1992 by byl 306 858 500 , nárok žadatele v cenách z roku 2012 by byl 627 525 633 korun . ps2017-028-04-001-001.u4.p25.s3
Pokud se bavíme o osivu a sadbě , pak při normativu 1 700 korun na hektar rozloze zemědělské půdy 36 101 hektarů by nárok žadatele v roce 1992 byl 61 371 700 korun a nárok žadatele v cenách roku 2012 by byl 125 505 127 korun .