ps2017-028-02-010-009.u1.p1.s1
9 . ps2017-028-02-010-009.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 361 / 2003 Sb . , o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 410 / - druhé čtení ps2017-028-02-010-009.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede místopředseda vlády a ministr vnitra Jan Hamáček . ps2017-028-02-010-009.u1.p2.s2
Nicméně tady mám pověření , že pan ministr zahraničí Tomáš Petříček ho zastoupí . ps2017-028-02-010-009.u1.p2.s3
Takže pane ministře , máte slovo hned . ps2017-028-02-010-009.u2.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , dovolte mi , abych uvedl návrh zákona , kterým se mění zákon č . 361 / 2003 Sb . , o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů , ve znění pozdějších předpisů . ps2017-028-02-010-009.u2.p1.s2
Důvodem pro úpravu tohoto návrhu je nález Ústavního soudu , kterým dochází s účinností k 30 . červnu 2019 ke zrušení § 48 odst . 2 zákona . ps2017-028-02-010-009.u2.p2.s1
Cílem předloženého návrhu je stanovení podmínek a omezení pro výkon jiné výdělečné činnosti příslušníků přímo v zákoně . ps2017-028-02-010-009.u2.p2.s2
Doposud jsou tyto podmínky a omezení upraveny vnitřními předpisy , což shledal Ústavní soud neústavním . ps2017-028-02-010-009.u2.p2.s3
Příslušník bezpečnostního sboru bude moci se souhlasem služebního funkcionáře vykonávat jinou výdělečnou činnost za předpokladu , že tato činnost nepovede ke střetu zájmů osobních se zájmy služby , k ohrožení dobré pověsti bezpečnostního sboru nebo k ohrožení důležitého zájmu služby . ps2017-028-02-010-009.u2.p2.s4
Zjistí - li služební funkcionář , že došlo ke změně okolností , za kterých byl souhlas s výkonem jiné výdělečné činnosti vydán , bude mít povinnost tento souhlas zrušit . ps2017-028-02-010-009.u2.p3.s1
Návrh rovněž vymezuje okruh činností , které bude moci příslušník vykonávat ze zákona , tedy bez výše uvedeného souhlasu služebního funkcionáře . ps2017-028-02-010-009.u2.p3.s2
Jedná se především o činnosti , které je možné vykonávat bez souhlasu i v rámci jiných zaměstnaneckých vztahů - například správa vlastního majetku . ps2017-028-02-010-009.u2.p4.s1
Návrh je výsledkem kompromisu , který vzešel z činnosti pracovní skupiny složené ze zástupců bezpečnostních sborů , odborových organizací a Ministerstva vnitra . ps2017-028-02-010-009.u2.p5.s1
Závěrem bych rád zdůraznil , že nebude - li do konce června tohoto roku schválena právní úprava stanovující podmínky pro výkon jiné výdělečné činnosti příslušníků , budou moci příslušníci vykonávat jakoukoliv jinou výdělečnou činnost bez omezení , což může vést ke značnému riziku střetu zájmů a potenciálně rovněž k bezpečnostním rizikům . ps2017-028-02-010-009.u2.p6.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-028-02-010-009.u3.p1.s1
Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro bezpečnost jako výboru garančnímu . ps2017-028-02-010-009.u3.p1.s2
Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 410 / 1 . ps2017-028-02-010-009.u3.p1.s3
Prosím , aby se slova ujal zpravodaj výboru pro bezpečnost poslanec Zdeněk Ondráček a informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil . ps2017-028-02-010-009.u3.p1.s4
Pane poslanče , máte slovo . ps2017-028-02-010-009.u4.p1.s1
Děkuji . ps2017-028-02-010-009.u4.p1.s2
Pane předsedající , vážený pane ministře , kolegyně a kolegové , na 20 . schůzi výboru pro bezpečnost , která se uskutečnila 21 . března tohoto roku výbor pro bezpečnost po úvodním vystoupení ministra vnitra Jana Hamáčka a zpravodajské zprávě přednesené místopředsedou výboru doktorem Ondráčkem a po obecné a podrobné rozpravě ps2017-028-02-010-009.u4.p2.s1
I . doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky , aby s vládním návrhem zákona , kterým se mění zákon č . 361 / 2003 Sb . , o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů , ve znění pozdějších předpisů , sněmovní tisk 410 , vyjádřila souhlas ; ps2017-028-02-010-009.u4.p3.s1
II . pověřuje předsedu výboru , aby toto usnesení předložil předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky ; ps2017-028-02-010-009.u4.p4.s1
III . zmocňuje zpravodaje výboru , aby s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu Parlamentu České republiky . ps2017-028-02-010-009.u5.p1.s1
Děkuji , pane zpravodaji . ps2017-028-02-010-009.u5.p1.s2
Dobrý večer , podvečer , páni poslanci a paní poslankyně . ps2017-028-02-010-009.u5.p1.s3
Budeme pokračovat . ps2017-028-02-010-009.u5.p1.s4
Otevírám obecnou rozpravu , do které mám v tuto chvíli tři přihlášky . ps2017-028-02-010-009.u5.p1.s5
Jako první je přihlášen pan poslanec Ondráček , poté se připraví pan poslanec Žáček . ps2017-028-02-010-009.u5.p1.s6
Prosím pana poslance o jeho návrhy . ps2017-028-02-010-009.u6.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2017-028-02-010-009.u6.p1.s2
Po rozpravě , která proběhla v rámci prvního čtení a poté i na výboru pro bezpečnost , bych chtěl vaši pozornost obrátit k pozměňovacímu návrhu , který jsem vložil do systému a který řeší dvě věci ze služebního poměru . ps2017-028-02-010-009.u6.p1.s3
Vychází částečně ze sněmovního tisku 399 , který je zde v Poslanecké sněmovně , ale který zatím nebyl projednáván a týká se stejného zákona . ps2017-028-02-010-009.u6.p2.s1
Tím prvním pozměňovacím návrhem , který se týká služebního poměru , je jmenování do vyššího hodnostního označení in memoriam nebo bývalého příslušníka . ps2017-028-02-010-009.u6.p2.s2
Jistě víte , že za 25 let existence samostatného českého státu , to znamená vzniku Policie České republiky , ale i Armády České republiky , nám za těch 25 let při výkonu služby buď v zahraničí , nebo i při výcviku zemřelo několik vojáků . ps2017-028-02-010-009.u6.p2.s3
Tito vojáci Armády České republiky mají možnost podle jejich zákona být in memoriam povýšeni do vyšší hodnosti , než kterou měli před úmrtím . ps2017-028-02-010-009.u6.p2.s4
Stejně tak to je i u vojáků , kteří ukončili služební poměr k České republice a jsou již na odpočinku . ps2017-028-02-010-009.u6.p2.s5
I tito vojáci mohou býti povyšováni do vyšších hodností . ps2017-028-02-010-009.u6.p2.s6
U policie , resp . u bezpečnostních sborů tomu tak není , protože je tam ten problém hodností a hodnostního označení , kdy tam je ta duplicita , co je hodnost , a to je ten komisař , kterému pak odpovídá hodnostní označení poručík nebo nadporučík , vrchní komisař , kterému odpovídá hodnostní označení kapitán nebo major , a tak dále a tak dále . ps2017-028-02-010-009.u6.p2.s7
U příslušníků bezpečnostních sborů , kteří zemřou při výkonu služby , není možno tedy tohoto in memoriam ani po ukončení aktivní služby povýšit do vyšší hodnosti , protože nic takového možné není podle stávajícího zákona . ps2017-028-02-010-009.u6.p2.s8
Ale chtěl bych také říci , že za těch 25 let nám při výkonu služby zemřelo víc než 120 příslušníků bezpečnostních sborů , tedy podstatně , několikanásobně více než vojáků České republiky . ps2017-028-02-010-009.u6.p3.s1
Tato první oblast úpravy , která by nově byla koncipována v § 8 a , dává možnost příslušníkovi , který zemřel při plnění úkolu bezpečnostního sboru , aby byl jmenován do vyššího hodnostního označení , než které mu náleželo při jeho poslední hodnosti . ps2017-028-02-010-009.u6.p3.s2
O jmenování do vyššího hodnostního označení in memoriam by rozhodoval ředitel bezpečnostního sboru na návrh služebního funkcionáře s personální pravomocí . ps2017-028-02-010-009.u6.p3.s3
Je to bez jakékoli zátěže na státní rozpočet . ps2017-028-02-010-009.u6.p3.s4
Je to prostě pouze symbolické ohodnocení toho , že někdo plnil úkoly při ochraně bezpečnosti České republiky a splnil třeba i slib , který dal , to znamená i třeba s nasazením vlastního života . ps2017-028-02-010-009.u6.p3.s5
Takže ta první oblast je pouze symbolická . ps2017-028-02-010-009.u6.p3.s6
Taková možnost byla ještě před dvanácti lety , než byl přijat tento zákon 361 , a bylo to ustálenou praxí jak za první republiky , tak až do roku 2007 . ps2017-028-02-010-009.u6.p4.s1
A druhá možnost je i povýšit bývalého příslušníka bezpečnostního sboru , který nadále působí a dělá dobré jméno bezpečnostnímu sboru , ke kterému příslušel . ps2017-028-02-010-009.u6.p4.s2
O takovém místě by zase rozhodoval ředitel bezpečnostního sboru , u policie tedy policejní prezident , generální ředitel Hasičského záchranného sboru , generální ředitel Vězeňské služby , a bylo by tak na návrh spolku , který sdružuje tyto bývalé příslušníky . ps2017-028-02-010-009.u6.p4.s3
To je první oblast a myslím si , že by to měl být náš projev vděku a poděkování za práci příslušníkům bezpečnostních sborů , kteří neváhali při obraně a při ochraně života a zdraví nás občanů České republiky nasadit třeba i vlastní život . ps2017-028-02-010-009.u6.p5.s1
Druhá oblast úpravy , která je , a předpokládám , že by měla být zajímavá zejména pro vládu České republiky , je narovnat základní tarify příslušníků bezpečnostních sborů , které stanoví vláda svým každoročním nařízením . ps2017-028-02-010-009.u6.p5.s2
Je to to nařízení podle § 115 odst . 2 zákona o služebním poměru , kdy vláda vydává tabulky pro jednotlivé platové tarify , platové stupně , platové třídy , a je tam současně v zákoně nějaký klíč 8 , 5 procentního navyšování mezi jednotlivými tarify a třídami . ps2017-028-02-010-009.u6.p5.s3
A jsme v tom stadiu , kdy dlouhodobě slyšíme od příslušníků bezpečnostních sborů , od policejních manažerů , nebo manažerů bezpečnostních sborů , že platy , zejména nástupní platy policistů , hasičů , příslušníků Vězeňské služby , jsou podhodnoceny , jsou nekonkurenční na trhu práce . ps2017-028-02-010-009.u6.p6.s1
Jestliže nástupní plat policisty s rizikovým příplatkem zde v Praze je 24 000 a plat strážníka Městské policie v Praze je přes 30 000 , jak říkala moje milá kolegyně Jana Černochová , která je tedy zde nepřítomna , popřípadě pokud jezdíte prostředky městské hromadné dopravy , můžete si přečíst , že Dopravní podnik města Prahy shání řidiče tramvaje a nabízí nástupní plat 35 000 Kč , tak policista , hasič , příslušník Vězeňské služby nebo Justiční stráže nastupuje ke svému bezpečnostnímu sboru za 24 000 Kč hrubého . ps2017-028-02-010-009.u6.p6.s2
Je to dáno právě i základními tarify . ps2017-028-02-010-009.u6.p6.s3
A rozdíl mezi nástupním platem v druhém , popřípadě v třetím platovém stupni , platové třídě , je velmi rozdílný proti osmé , popřípadě deváté , desáté platové třídě , kde je rozdíl až 100 % , i víc než 100 % . ps2017-028-02-010-009.u6.p7.s1
Při současném průměru platů u příslušníků bezpečnostních sborů , kdy pro rok 2019 je u policie průměrný plat 45 000 Kč hrubého , u příslušníků Hasičského záchranného sboru je to 47 000 Kč , to je průměrný plat , na který samozřejmě 80 % příslušníků nedosahuje , tak by dalo možnost vládě České republiky , aby v případě , že bude stanovovat nové tarify pro následující rok a bude alokovat objem peněz na platy příslušníků bezpečnostních sborů , že by mohla lépe a citlivě rozdělit tyto peníze mezi jednotlivé platové třídy a stupně , ale tak , a to podotýkám , abychom nedošli k nějakému názoru , že chci dávat všem stejně , popřípadě aby měli všichni stejně u policie , u hasičů a Vězeňské služby , ale tak , aby byl zachován princip zásluhovosti . ps2017-028-02-010-009.u6.p7.s2
To znamená , musí být zachován rozdíl mezi jednotlivými platovými stupni , mezi jednotlivými platovými tarify . ps2017-028-02-010-009.u6.p7.s3
Jde jenom o to - abychom to převedli do řeči čísel - , pokud se vláda rozhodne přidat 2 000 Kč na hlavu , tak v současné době přidává těm ve druhé , popřípadě ve třetí platové třídě 1 300 Kč a těm v deváté platové třídě přidává 3 700 Kč , nebo 3 000 Kč . ps2017-028-02-010-009.u6.p7.s4
Tady by byla možnost přidat v základních tarifech třeba ty 2 000 , a těm , kteří jsou v těch vyšších tarifních třídách třeba 2 200 . ps2017-028-02-010-009.u6.p8.s1
Rozdíl mezi jednotlivými stupni je za deset let , nebo více než deset let , jedenáct let účinnosti zákona tak velký , že to nic nebude znamenat , a můžeme tím nebo může tím vláda , popřípadě my jako zákonodárci stabilizovat bezpečnostní sbory a nějakým způsobem přilákat nové uchazeče o službu pro Českou republiku . ps2017-028-02-010-009.u6.p9.s1
Takže navrhuji pouze tyto dvě oblasti , které jsou , a jsou ve sněmovním tisku , ke kterému se pak přihlásím v podrobné rozpravě . ps2017-028-02-010-009.u6.p10.s1
Teď bych ještě zmínil podnikání a nepodnikání . ps2017-028-02-010-009.u6.p10.s2
Mrzí mě , že tady není pan ministr , protože bych si s ním některé věci velmi rád vyříkal zde u tohoto řečnického pultíku , protože - a já věřím tomu , že kolegové , kteří jsou přihlášeni do obecné rozpravy , ještě o tom budou hovořit . ps2017-028-02-010-009.u6.p10.s3
Nechci to brát panu kolegovi Žáčkovi , který oslovil pana ministra vnitra , který mu odpověděl dnes , resp . včera v písemné odpovědi na šest stránek , ale kdyby tady pan ministr byl , tak mu řeknu , že ta odpověď je hodně vágní a velmi špatná . ps2017-028-02-010-009.u6.p10.s4
Ministr je zde , tak to je dobře . ps2017-028-02-010-009.u6.p11.s1
Pane ministře , to , co jste tady v podstatě odpověděl panu kolegovi Žáčkovi , tak jste mu neodpověděl na nic , ale já to nechám na něm , protože je přihlášen k této rozpravě . ps2017-028-02-010-009.u6.p12.s1
My mluvíme o podnikání a nepodnikání . ps2017-028-02-010-009.u6.p12.s2
Nevím , do jaké míry jste seznámen se stavem policie , ale řeknu vám třeba zápis z jedné porady jednoho krajského ředitelství z ledna tohoto roku , kde se mluví : Informace z porady ředitele krajských ředitelů - a nebudu říkat kraj . ps2017-028-02-010-009.u6.p12.s3
Informace z porady u policejního prezidenta . ps2017-028-02-010-009.u6.p12.s4
Personální oblast . ps2017-028-02-010-009.u6.p12.s5
Informace o účasti policistů na natáčení TV Prima Policie v akci . ps2017-028-02-010-009.u6.p12.s6
Asi víte , že ve všední den dopoledne po nekonečném seriálu MASH dávají seriál Policie v akci , kde hrají skuteční policisté a ukazují práci policie s kamerou za zády , jednotlivé situace , které u policie běžně přicházejí a které nastávají . ps2017-028-02-010-009.u6.p12.s7
Tito policisté byli osloveni televizí Prima a tuto činnost vykonávají . ps2017-028-02-010-009.u6.p12.s8
Zde je uvedeno , že do projektu je zapojeno pět policistů , možná jich znáte víc , ale další policisté jsou již mimo služební poměr . ps2017-028-02-010-009.u6.p12.s9
Protože natáčeli , tak byli odejiti . ps2017-028-02-010-009.u6.p12.s10
Takže už dneska působí třeba u městské policie . ps2017-028-02-010-009.u6.p12.s11
Účast příslušníků je proti vůli vedení policie , nicméně jedná se o uměleckou činnost a policistu za to nelze postihnout . ps2017-028-02-010-009.u6.p12.s12
To je při současném pojetí zákona , který tady je , protože to je umělecká činnost . ps2017-028-02-010-009.u6.p12.s13
Veškeré pomůcky , to znamená uniformy , automobily , radiostanice atd . jsou vlastnictvím televize , policista hraje pouze roli policisty . ps2017-028-02-010-009.u6.p12.s14
Závěrem je konstatováno , že obsah nelze ovlivnit a policistu trestat , neboť scénář je dán od televize . ps2017-028-02-010-009.u6.p12.s15
V případě podobných projektů je potřeba s policisty jednat a pokusit se je od účasti odradit . ps2017-028-02-010-009.u6.p13.s1
Já se vás , vážené kolegyně , vážení kolegové , ptám , co je na tom tak špatně , že policista ukazuje práci policie v nějakém hraném seriálu . ps2017-028-02-010-009.u6.p13.s2
Za to ho trestáme , za to ho vyhazujeme od policie ? ps2017-028-02-010-009.u6.p13.s3
To budeme vyhazovat i hasiče , který bude jednou ukazovat , jaká je závažnost práce hasičského záchranného sboru , co ti chlapi musejí , k čemu přijedou , a odkud všichni utíkají , tam hasič jede ? ps2017-028-02-010-009.u6.p13.s4
Za to je budeme vyhazovat ? ps2017-028-02-010-009.u6.p13.s5
My teď připravujeme a možná schválíme zákon o služebním poměru , kde se to otáčí a kde v podstatě říkáme , budete moct podnikat skoro všichni všechno , ale to , co vám nedovolíme . ps2017-028-02-010-009.u6.p13.s6
Ale už na tomto příkladu věci , která je dnes v souladu se zákonem , a jak je řešena u bezpečnostních sborů , je zřejmé , že nevůle , aby policista vykonával jakoukoliv jinou výdělečnou činnost , je velmi , velmi silná , a obávám se , že ať bude chtít policista vykonávat jakoukoliv výdělečnou činnost , že se důvod , proč by podnikat neměl a neměl mít výdělečnou činnost , vždycky najde . ps2017-028-02-010-009.u6.p13.s7
Vím , že nelze přesně napsat katalog činností , které by policista mohl dělat , protože něco jiného bude pro příslušníka dopravní policie , něco jiného pro příslušníka služby kriminální policie , něco jiného pro hasiče , něco jiného pro příslušníka vězeňské služby . ps2017-028-02-010-009.u6.p14.s1
Obávám se , že tímto rozvázáním v tom dopise , který napsal , pan ministr třeba zmiňoval , že asi nebude problém , aby policista byl řidičem autobusu . ps2017-028-02-010-009.u6.p14.s2
Víte , pokud bude řidičem autobusu a bude jezdit pro MHD nebo pro nějakou dopravní společnost a ti mu řeknou , že má plán činnosti podle katalogu nebo podle seznamu svých akcí , tak on asi těžko bude moct přijít a říct víte , já zítra budu muset na povinný přesčas nebo budu muset na bezpečnostní opatření , protože . ps2017-028-02-010-009.u6.p14.s3
Protože pokud by měl být řidičem autobusu , tak by také asi musel jezdit na nějaké lince nebo cokoliv jiného . ps2017-028-02-010-009.u6.p14.s4
Nebo jestli očekáváme , že si koupí někdo autobus a bude čekat na zatelefonování , jestli náhodou není volný řidič autobusu a nemá volný autobus doma u baráku , nevím , do jaké míry si policista může dovolit koupit autobus . ps2017-028-02-010-009.u6.p15.s1
Takže nevím , co přinese toto rozvázání . ps2017-028-02-010-009.u6.p15.s2
Vím , že to je reakce na vyjádření nebo stanovisko ústavněprávního výboru . ps2017-028-02-010-009.u6.p15.s3
Bude mě to velmi zajímat . ps2017-028-02-010-009.u6.p15.s4
Rád si vyslechnu vyjádření kolegů z výboru pro bezpečnost nebo vás ostatních , kteří se touto problematikou chcete zabývat , a v podrobné rozpravě se pak přihlásím k tomu pozměňovacímu návrhu u těch dvou věcí , které jsem načetl , a požádám vás o podporu v rámci třetího čtení . ps2017-028-02-010-009.u6.p16.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-028-02-010-009.u7.p1.s1
Já také děkuji , pane poslanče .