ps2017-028-02-009-008.u1.p1.s1
8 . ps2017-028-02-009-008.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 153 / 1994 Sb . , o zpravodajských službách České republiky , ve znění pozdějších předpisů , zákon č . 154 / 1994 Sb . , o Bezpečnostní informační službě , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 289 / 2005 Sb . , o Vojenském zpravodajství , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 240 / - druhé čtení ps2017-028-02-009-008.u1.p2.s1
Z pověření vlády sice má uvést předseda vlády Andrej Babiš , ale při projednávání v prvním čtení na 26 . schůzi Poslanecké sněmovny byl pověřen vystoupením ministr spravedlnosti Jan Kněžínek . ps2017-028-02-009-008.u1.p2.s2
Prosím , ujměte se slova . ps2017-028-02-009-008.u2.p1.s1
Děkuji . ps2017-028-02-009-008.u2.p1.s2
Vážený pane místopředsedo , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , návrh novely konkrétně obsahuje změny tří zákonů , a to zákona o zpravodajských službách České republiky , o Bezpečnostní informační službě České republiky a o Vojenském zpravodajství , přičemž novela je vedena jednotnou linií ve vztahu ke všem třem českým zpravodajským službám a v zásadě se reaguje na poznatky z praxe , se kterými na základě vyhodnocení platného stavu přišly primárně samy zpravodajské služby . ps2017-028-02-009-008.u2.p2.s1
Návrh zákona obsahuje zejména úpravu , která stanoví postup pro získávání informací od Generálního ředitelství cel . ps2017-028-02-009-008.u2.p2.s2
Dneska už v těch zákonech je zvláštní postup pro získávání informací od Generálního finančního ředitelství a po vzoru téhle úpravy se tedy podobná úprava zavádí i ve vztahu ke Generálnímu ředitelství cel , přičemž zároveň se - a ono to souvisí s tím , aby nebyla narušena činnost zpravodajských služeb - umožňuje , aby zpravodajská služba tyto informace vyžádala prostřednictvím jiného k tomu oprávněného orgánu . ps2017-028-02-009-008.u2.p2.s3
Samozřejmě ten důvod je asi zřejmý . ps2017-028-02-009-008.u2.p3.s1
Další změna se potom týká problematiky evidenční ochrany a vedení údajů v informačních systémech veřejné správy , kde se tedy směřuje zejména k tomu , aby nedošlo k odhalení totožnosti osob , kterým byly vystaveny krycí doklady , respektive aby nebylo odhaleno , že krycí doklady jsou krycími doklady . ps2017-028-02-009-008.u2.p3.s2
Za tím účelem ta právní úprava umožní vytvořit i v jiných , zdánlivě nesouvisejících informačních systémech veřejné správy odpovídající legendu , která v případě , že někdo bude tu osobu lustrovat , nevyvolá pochybnost ohledně toho , zda ta osoba je vybavena či není vybavena krycími doklady . ps2017-028-02-009-008.u2.p4.s1
Další poměrně významnou změnou , která by měla přispět k větší bezpečnosti České republiky , je vytvoření takzvané referenční databáze digitálních podob osob . ps2017-028-02-009-008.u2.p4.s2
To bude informační systém , který nebude obsahovat jména konkrétních osob , ale bude obsahovat podoby , respektive podobizny osob zájmových , problematických , mohou tam být třeba teroristé , které posléze budou moci být porovnávány se záznamy z kamerových systémů , a bude moci být tedy odhalen pohyb osob , které mohou být potenciálně velmi nebezpečné pro Českou republiku , přičemž osobní údaje bude možné vyhledat pouze v případě , že dojde ke shodě mezi zjištěnou podobou a tím záznamem podoby nějaké zájmové osoby . ps2017-028-02-009-008.u2.p5.s1
Poslední okruh změn potom představuje sjednocení lhůt pro použití zpravodajské techniky , zejména pro možnost použití odposlechů a záznamů telekomunikačního provozu , kde dnes je stanoveno , že využívání odposlechů a záznamů se provádí na dobu tří měsíců , a my navrhujeme , aby to bylo na dobu čtyř měsíců , aby se to sjednotilo s trestněprávní úpravou . ps2017-028-02-009-008.u2.p6.s1
Návrh byl projednán výbory , výborem pro bezpečnost a ústavněprávním výborem . ps2017-028-02-009-008.u2.p6.s2
Oba dva výbory doporučily , jak ještě určitě zazní od zpravodajů , ten návrh schválit s tím , že ústavněprávní výbor doporučil některé pozměňovací návrhy , u kterých avizuji , že vláda , respektive předkladatel tedy s těmito návrhy souhlasí . ps2017-028-02-009-008.u2.p6.s3
Prosím tedy o to , aby návrh byl propuštěn do třetího čtení , protože je to další z příspěvků ke zvýšení bezpečnosti České republiky a je to poměrně vyvážené posílení pravomocí zpravodajských služeb . ps2017-028-02-009-008.u2.p7.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-028-02-009-008.u3.p1.s1
To byl pan ministr . ps2017-028-02-009-008.u3.p1.s2
Přečtu jednu omluvu , kdy z pracovních důvodů se omlouvá pan poslanec Daniel Pawlas od 15.30 do 18.00 hodin . ps2017-028-02-009-008.u3.p2.s1
Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro bezpečnost jako výboru garančnímu . ps2017-028-02-009-008.u3.p2.s2
Dále byl tisk přikázán ústavněprávnímu výboru . ps2017-028-02-009-008.u3.p2.s3
Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 240 / 1 a 240 / 4 . ps2017-028-02-009-008.u3.p2.s4
Prosím , aby se slova ujal zpravodaj výboru pro bezpečnost poslanec Vít Rakušan a informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil . ps2017-028-02-009-008.u3.p2.s5
Pane poslanče . . . ps2017-028-02-009-008.u3.p2.s6
Pan poslanec Vít Rakušan tady není , takže bych požádal tedy výbor pro bezpečnost , zdali by určil nějakého jiného zpravodaje . . . ps2017-028-02-009-008.u3.p2.s7
Jestli se můžete domluvit . . . ps2017-028-02-009-008.u3.p2.s8
Já tu podklady k tomu návrhu eventuálně mám . . . ps2017-028-02-009-008.u3.p2.s9
Tak kdo bude zpravodajem ? ps2017-028-02-009-008.u3.p2.s10
Protože o změně zpravodaje bychom museli hlasovat . . . ps2017-028-02-009-008.u3.p3.s1
Já bych tedy vyhlásil pauzu pět minut z důvodu , že tady není pan poslanec Vít Rakušan , který byl původně zpravodajem , tak by to vzal předseda výboru pan poslanec Koten . ps2017-028-02-009-008.u3.p3.s2
Nicméně si nechá připravit podklady . ps2017-028-02-009-008.u3.p3.s3
Takže bych vyhlásil pauzu pět minut , to znamená , sešli bychom se v 15.46 . ps2017-028-02-009-008.u3.p4.s1
No , já už jsem tu pauzu vyhlásil , to znamená , někdo už s ní počítal a někteří poslanci už opustili sál , takže budeme muset počkat . ps2017-028-02-009-008.u3.p4.s2
Sejdeme se v 15.46 a já bych takhle na dálku tady na mikrofon jenom informoval , protože mě zajisté slyší , předsedu výboru pro bezpečnost Radka Kotena , že se již nemusí angažovat , protože pan poslanec Vít Rakušan se dostavil . ps2017-028-02-009-008.u3.p4.s3
Tak , prosím . ps2017-028-02-009-008.u3.p5.s1
Pauza uplynula , takže budeme pokračovat . ps2017-028-02-009-008.u3.p5.s2
Takže nyní prosím , aby se slova ujal zpravodaj výboru pro bezpečnost pan poslanec Vít Rakušan a informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil . ps2017-028-02-009-008.u3.p5.s3
Prosím , pane poslanče . ps2017-028-02-009-008.u4.p1.s1
Děkuji za slovo , vážený pane předsedající . ps2017-028-02-009-008.u4.p1.s2
Vaším prostřednictvím se omlouvám kolegyním a kolegům za vynucenou pětiminutovou pauzu . ps2017-028-02-009-008.u4.p2.s1
Dovolte mi , abych vás seznámil se zprávou bezpečnostního výboru , který je v daném případě garančním výborem projednávaného tisku . ps2017-028-02-009-008.u4.p2.s2
Dalším výborem , který se daným tiskem zabýval , je výbor ústavněprávní . ps2017-028-02-009-008.u4.p3.s1
Výbor pro bezpečnost Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR po vyslechnutí úvodního vystoupení předneseného ředitelem odboru vládní legislativy pověřeným řízením sekce Legislativní rady vlády Mgr . Tomášem Dundrem , po zpravodajské zprávě zpravodaje zastoupeného místopředsedou výboru Jiřím Maškem a po obecné a podrobné rozpravě ps2017-028-02-009-008.u4.p4.s1
I . doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR , aby s vládním návrhem zákona , kterým se mění zákon č . 153 / 1994 Sb . , o zpravodajských službách České republiky , ve znění pozdějších předpisů , zákon č . 154 / 1994 Sb . , o Bezpečnostní informační službě , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 289 / 2005 Sb . , o Vojenském zpravodajství , ve znění pozdějších předpisů , sněmovní tisk 240 , vyslovila souhlas ; ps2017-028-02-009-008.u4.p5.s1
II . souhlasí s usnesením ústavněprávního výboru číslo 120 z 38 . schůze ze dne 20 . března 2019 , sněmovní tisk 240 / 3 ; ps2017-028-02-009-008.u4.p6.s1
III . pověřuje předsedu výboru , aby toto usnesení předložil předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR ; ps2017-028-02-009-008.u4.p7.s1
4 . zmocňuje zpravodaje výboru , aby s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu Parlamentu ČR . ps2017-028-02-009-008.u4.p8.s1
Tolik zpráva bezpečnostního výboru , který žádné pozměňovací návrhy během projednávání daného tisku neuplatňoval , nicméně jsem odkázal na přijaté usnesení ÚPV , který pozměňovací návrhy uplatnil . ps2017-028-02-009-008.u5.p1.s1
Děkuji . ps2017-028-02-009-008.u5.p1.s2
A nyní prosím zpravodaje ústavněprávního výboru poslance Marka Bendu , aby se ujal slova a informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil . ps2017-028-02-009-008.u5.p1.s3
Pane předsedo , máte slovo . ps2017-028-02-009-008.u6.p1.s1
Děkuji . ps2017-028-02-009-008.u6.p1.s2
Vážený pane místopředsedo , vážený pane ministře , vážené paní ministryně , vážení páni ministři , dámy a pánové , ústavněprávní právní výbor projednal tento návrh zákona na svých dvou schůzích . ps2017-028-02-009-008.u6.p1.s3
Na závěr doporučil a také doporučil řadu změn a doplňků , kterou vám samozřejmě v tuto chvíli nebudu číst . ps2017-028-02-009-008.u6.p1.s4
Pokusím se vám je spíše stručně nějakým způsobem odůvodnit a zhodnotit . ps2017-028-02-009-008.u6.p2.s1
Ústavněprávní výbor na rozdíl od bezpečnostního výboru je vždycky k tomuto posilování všech možných typů zpravodajských služeb a jejich pravomocí poměrně přísný , ale přesto jsme se nakonec přiklonili k tomu , že jsme návrh zákona doporučili , že se domníváme , že změny , které jsou zde navrženy , na rozdíl od některých dalších změn , které jsou avizované v různých plánech přípravných prací ať už Ministerstva spravedlnosti , nebo ještě častěji Ministerstva vnitra , které nepochybně narazí na mnohem větší odpor ústavněprávního výboru , ústavněprávní výbor doporučil , aby je Poslanecká sněmovna schválila . ps2017-028-02-009-008.u6.p2.s2
Domníváme se , že opravdu mohou vést ke zkvalitnění práce a fungování zpravodajských služeb a současně že zásadním způsobem nenarušují a nerozrušují osobní integritu osob žijících v České republice . ps2017-028-02-009-008.u6.p3.s1
Změny , které jsme vám doporučili , jsou dvojího charakteru . ps2017-028-02-009-008.u6.p3.s2
První jsou víceméně technické . ps2017-028-02-009-008.u6.p3.s3
Jenom jsme prostě pokládali za naprosto zbytečné , aby úprava krycích dokladů a krycích prostředků byla odlišná v zákoně o Bezpečnostní informační službě a v zákoně o Vojenském obranném zpravodajství , protože pokud bychom volili odlišnou úpravu a odlišné znění , mohlo by to vést jenom ke zmatkům , proč se v zákonech , které chtějí upravovat tu samou věc tím samým způsobem , volí odlišné formulace . ps2017-028-02-009-008.u6.p3.s4
Proto jsme po dohodě s vládní legislativou formulace sjednotili , aby v obou zákonech byly shodné . ps2017-028-02-009-008.u6.p4.s1
Druhá změna už je , řekněme , věcného charakteru a vychází z diskuse , která běžela zejména na bezpečnostním výboru a zejména s pochybnostmi , které zazněly na bezpečnostním výboru , a to jest povinnost dalších , kromě státu a jeho organizací , složek veřejné moci , aby byly povinny informovat služby o svých činnostech . ps2017-028-02-009-008.u6.p4.s2
Nakonec jsme se shodli na tom , že zůstaneme u stávajícího znění , kde všechny orgány veřejné moci včetně samosprávných orgánů , a to včetně dokonce samosprávných orgánů nejenom onoho územního charakteru , ale i například profesního charakteru , byly povinny informovat na jejich žádost a byly povinny taky na informaci odpovědět na jejich žádost služby o věcech , které se týkají přeneseného výkonu státní správy , ale nikoliv o otázkách , které se týkají jejich vnitřního chodu samosprávy . ps2017-028-02-009-008.u6.p4.s3
Myslíme si , že to výrazným způsobem zjednodušuje komunikaci služeb s orgány obcí , v tomto případě na úrovni tajemníka , respektive státní služby , a současně nezavdává pochybnosti o tom , jestli tím nemůže být narušována samospráva , tím spíše pak samozřejmě samosprávných organizací profesního , nikoliv územního typu , kde rozumíme tomu , že orgány státu v podobě služeb mají zájem na tom získávat informace , které se týkají přeneseného výkonu státní správy , současně není naprosto zřejmé , proč by měly mít potřebu získávat informace , které se týkají samosprávných působností daných komor . ps2017-028-02-009-008.u6.p5.s1
Takže to jsou změny , které ústavněprávní výbor doporučil , a současně doporučil Poslanecké sněmovně , aby návrh zákona schválila . ps2017-028-02-009-008.u6.p5.s2
Dovolte mi , abych ještě poděkoval vládní legislativě , v tomto případě tedy z Úřadu vlády , za kooperaci a spolupráci , kterou nám poskytla , a samozřejmě ředitelům služeb , kteří se také velmi podíleli na tom , abychom nakonec nějaké shodné znění našli a byli schopni ústavněprávním výborem definitivní verzi doporučit . ps2017-028-02-009-008.u6.p6.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-028-02-009-008.u7.p1.s1
Děkuji , pane předsedo . ps2017-028-02-009-008.u7.p1.s2
A nyní tedy otevírám obecnou rozpravu , do které ovšem nemám žádnou přihlášku , takže se rozhlédnu po sále . ps2017-028-02-009-008.u7.p1.s3
Žádného zájemce nevidím , takže obecnou rozpravu končím . ps2017-028-02-009-008.u7.p1.s4
Táži se , zdali mají zájem buď zpravodajové , nebo pan ministr se závěrečnými slovy . ps2017-028-02-009-008.u7.p1.s5
Nemáte . ps2017-028-02-009-008.u7.p1.s6
Takže nyní tady tedy nemáme ani návrh na vrácení návrhu zákona garančnímu výboru , takže zahajuji podrobnou rozpravu . ps2017-028-02-009-008.u7.p1.s7
Do podrobné rozpravy nikoho nevidím . ps2017-028-02-009-008.u7.p1.s8
Rozhlédnu se po sále . ps2017-028-02-009-008.u7.p1.s9
Žádný zájem nemám . ps2017-028-02-009-008.u7.p1.s10
Končím podrobnou rozpravu . ps2017-028-02-009-008.u7.p1.s11
Opět se táži z formálních důvodů , zdali je zájem o závěrečná slova . ps2017-028-02-009-008.u7.p1.s12
Ani zpravodajové , ani pan ministr , takže nemáme žádné návrhy , o kterých bychom měli hlasovat . ps2017-028-02-009-008.u7.p1.s13
Končím druhé čtení tohoto návrhu . ps2017-028-02-009-008.u7.p2.s1
Nyní přečtu omluvy , které se mi tady nakupily . ps2017-028-02-009-008.u7.p2.s2
Pan ministr kultury Antonín Staněk se omlouvá od 15.45 do konce jednacího dne z pracovních důvodů . ps2017-028-02-009-008.u7.p2.s3
Pan poslanec Petr Gazdík se omlouvá mezi 15 . a 19 . hodinou z důvodu nemoci . ps2017-028-02-009-008.u7.p2.s4
Pan poslanec Dominik Feri se omlouvá od 15.30 do konce jednacího dne z osobních důvodů . ps2017-028-02-009-008.u7.p3.s1
Nyní přistoupíme k dalšímu bodu . ps2017-028-02-009-008.u7.p3.s2
Jedná se o bod