ps2017-028-02-002-004.u1.p1.s1
4 . ps2017-028-02-002-004.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 112 / 2016 Sb . , o evidenci tržeb , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 235 / 2004 Sb . , o dani z přidané hodnoty , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 205 / - druhé čtení ps2017-028-02-002-004.u1.p2.s1
Jsme ve druhém čtení , které jsme přerušili včera , tedy 16 . 4 . ps2017-028-02-002-004.u1.p2.s2
Projednávání tohoto bodu jsme přerušili v úterý , jak již jsem řekl , během obecné rozpravy , která byla přerušena během vystoupení poslance Mikuláše Ferjenčíka . ps2017-028-02-002-004.u1.p2.s3
Připomínám , že usnesení rozpočtového výboru , hospodářského výboru a ústavněprávního výboru byla doručena jako sněmovní tisky 205 / 1 až 5 . ps2017-028-02-002-004.u1.p3.s1
Prosím , aby místa u stolku zpravodajů zaujala za navrhovatele ministryně financí Alena Schillerová , která zde již byla , a zpravodaj garančního výboru poslanec Jan Volný . ps2017-028-02-002-004.u1.p3.s2
Prosím pana poslance Volného ! ps2017-028-02-002-004.u1.p3.s3
Děkuji . ps2017-028-02-002-004.u1.p3.s4
Případně se zeptám , jestli má zájem navrhovatel nebo zpravodajové o vystoupení v tuto chvíli . ps2017-028-02-002-004.u1.p3.s5
Nevypadá to , takže budeme pokračovat v přerušené obecné rozpravě . ps2017-028-02-002-004.u1.p3.s6
Můžete , ano . ps2017-028-02-002-004.u1.p3.s7
Tak paní ministryně má zájem o vystoupení před otevřením rozpravy , takže děkuji . ps2017-028-02-002-004.u1.p3.s8
A než vám dám slovo , opět poprosím sněmovnu o klid . ps2017-028-02-002-004.u1.p3.s9
Čeká nás poměrně silně debatovaný tisk , tak by bylo vhodné , aby mu věnovali pozornost ti , kteří mu chtějí pozornost věnovat , a ostatní bych poprosil , aby svá jednání přesunuli do předsálí . ps2017-028-02-002-004.u1.p3.s10
Tak snad . ps2017-028-02-002-004.u1.p3.s11
Ještě stále je zde velký pohyb . ps2017-028-02-002-004.u1.p4.s1
Prosím , paní ministryně , snad to půjde . ps2017-028-02-002-004.u2.p1.s1
Děkuji za slovo , pane místopředsedo . ps2017-028-02-002-004.u2.p1.s2
Dámy a pánové , dovolte , abych shrnula a zareagovala na včerejší poměrně dlouhou debatu , která se týkala elektronické evidence tržeb . ps2017-028-02-002-004.u2.p1.s3
Já jsem si dělala jenom rychlé poznámky během debaty a chtěla bych se k tomu ráda vyjádřit . ps2017-028-02-002-004.u2.p2.s1
Poměrně dlouhá debata tady byla ze strany pánů poslanců z pirátské strany a týkala se vlastně toho , jakým způsobem počítá Ministerstvo financí a odhaduje přínos EET na fiskální straně , tedy na příjmové straně státního rozpočtu . ps2017-028-02-002-004.u2.p2.s2
Já bych chtěla říct , že jsem skutečně - a to tady padlo , abych byla spravedlivá - uspořádala jednání na Ministerstvu financí , tak jak jsem přislíbila na plénu a na rozpočtovém výboru . ps2017-028-02-002-004.u2.p2.s3
Prezentovali tam moji kolegové , bohužel jsem tam nemohla být , protože jsem v té době podle mě se účastnila buď jednání v Senátu , nebo v Poslanecké sněmovně , prostě někde , kde jsem nezastupitelná . ps2017-028-02-002-004.u2.p2.s4
A moji kolegové - včera tady byla kritizována prezentace . ps2017-028-02-002-004.u2.p2.s5
Já prostě říkám , že prezentace - a myslím si , že to tak všichni běžně děláme - není nikdy vyčerpávajícím materiálem . ps2017-028-02-002-004.u2.p2.s6
Prezentace je jakýmsi podkladem k diskusi a takovou splnila roli . ps2017-028-02-002-004.u2.p2.s7
A pak byla otázka samozřejmě té další věcné debaty , kterou moji kolegové se zástupci Poslanecké sněmovny vedli . ps2017-028-02-002-004.u2.p2.s8
My jsme nikdy netvrdili , že těch cest k odhadu inkasa může (nemůže?) být více . ps2017-028-02-002-004.u2.p2.s9
Zvolili jsme metodu , jakou jsme zvolili . ps2017-028-02-002-004.u2.p2.s10
Samozřejmě že poměrně jednoduše jsme schopni určit inkaso nad spotřebu , nad růst ekonomiky . ps2017-028-02-002-004.u2.p2.s11
Ta čísla jsou jasná a DPH to jasně deklarují . ps2017-028-02-002-004.u2.p2.s12
A už hůře se potom odděluje , za čím stojí kontrolní hlášení a jaký podíl je kontrolního hlášení a jaký podíl je EET , když odhadujeme tento podíl dvě třetiny ku jedné třetině . ps2017-028-02-002-004.u2.p3.s1
Padlo tady také včera poměrně podrobně , že tam byly různé sporné otázky , na které se neodpovědělo . ps2017-028-02-002-004.u2.p3.s2
Já jsem tam bohužel nebyla , ale řekla bych , že pod heslem " kdo chce psa bít , vždycky si hůl najde " - já jsem o tom se svými kolegy debatovala , prostě znám jejich názor , nějakým způsobem mi to vysvětlili a je otázka , jestli prostě ta druhá strana chtěla naslouchat , nebo nechtěla . ps2017-028-02-002-004.u2.p3.s3
My jsme vždycky otevřeni jakékoliv debatě , jakémukoliv přínosu , ale samozřejmě musí se skutečně chtít debatovat a nehledat jehlu v kupce sena . ps2017-028-02-002-004.u2.p4.s1
Padlo tady několik sporných otázek . ps2017-028-02-002-004.u2.p4.s2
První sporná otázka , která byla tady včera demonstrována , byl spor číslo 1 , bych si dovolila označit , jak určit autonomní růst . ps2017-028-02-002-004.u2.p4.s3
Ministerstvo financí bere změnu výdajů na spotřebu domácností a změnu výdajů vládního sektoru na spotřebu v běžných cenách za celou ekonomiku pro rok 2017 , to bylo 6 , 3 % , kdežto výpočet EET se provádí na kvartální bázi . ps2017-028-02-002-004.u2.p4.s4
Uznávám , že teď tady vedu poměrně technickou debatu , ale včera tady tyto otázky legitimně padaly . ps2017-028-02-002-004.u2.p4.s5
Nebereme tedy v potaz růsty jednotlivých konkrétních odvětví , protože ty již v sobě částečně zahrnují pozitivní dopady EET , tedy vliv EET tak nelze tímto způsobem zcela přesně ukázat . ps2017-028-02-002-004.u2.p4.s6
Samotný růst spotřeby v sobě zčásti zahrnuje pozitivní vlivy EET , proto i tímto postupem mírně podhodnocujeme pozitivní vliv EET , samotný pozitivní efekt ze snížení šedé ekonomiky se obvykle kvantifikuje až s určitým časovým zpožděním . ps2017-028-02-002-004.u2.p5.s1
Spor číslo 2 . ps2017-028-02-002-004.u2.p5.s2
Očišťujeme rozdíl nárůstu skutečného inkasa a autonomního inkasa od všech , zněla otázka . ps2017-028-02-002-004.u2.p5.s3
Zadržené nadměrné odpočty , kontrolní hlášení . ps2017-028-02-002-004.u2.p5.s4
Na to odpovídám následovně : Vliv zadržených nadměrných odpočtů na inkaso DPH se obecně kontinuálně snižuje , ta čísla jsou jasná , já je mám srovnatelná . ps2017-028-02-002-004.u2.p5.s5
Sleduji si to meziročně po měsících . ps2017-028-02-002-004.u2.p5.s6
Jenom pro vaši informaci , například v únoru loňského roku Finanční správa zadržovala kolem čtyř až pěti miliard . ps2017-028-02-002-004.u2.p5.s7
V únoru letošního roku to je něco málo přes jednu , jednu a půl miliardy . ps2017-028-02-002-004.u2.p5.s8
To není špatná činnost Finanční správy , to je prostě důsledek toho , že Finanční správa disponuje obrovským množstvím dat z kontrolních hlášení a evidence tržeb a ta využívá ke své analytické činnosti . ps2017-028-02-002-004.u2.p5.s9
To znamená , zaciluje naprosto mnohem a mnohem přesněji , koho půjde prověřit . ps2017-028-02-002-004.u2.p5.s10
Když si představíte kontrolní hlášení , tak tam proběhne po podání kontrolního hlášení jakési párování , spárují se kontrolní hlášení dodavatelů , odběratelů a ta se musí potkat . ps2017-028-02-002-004.u2.p5.s11
A vlastně už v té první fázi párování se odhalují chyby , které se odstraní . ps2017-028-02-002-004.u2.p5.s12
Takže ta Finanční správa , když provádí tzv . druhé párování - je to technická debata , ale byla jsem k ní vyprovokována , tak se vám za ni předem omlouvám - tak už prostě jí zbude na to prověření skutečně potenciálně problémový subjekt . ps2017-028-02-002-004.u2.p5.s13
A to jsme i chtěli . ps2017-028-02-002-004.u2.p5.s14
Neobtěžovat daňové subjekty . ps2017-028-02-002-004.u2.p5.s15
To znamená , prověřujeme více než zhruba třetinu subjektů , které Finanční správa prověřovala dříve . ps2017-028-02-002-004.u2.p6.s1
Souhrnná výše zadržených nadměrných odpočtů tedy klesla , jak jsem říkala , o tuto částku . ps2017-028-02-002-004.u2.p6.s2
Podrobné rozčlenění zadržených nadměrných odpočtů dle konkrétního odvětví pouze za první a druhou vlnu EET není technicky možné z ADISu , systému , který máme 30 let , prostě dostat . ps2017-028-02-002-004.u2.p6.s3
A zadržené nadměrné odpočty u restaurací a hotelů jsou pravděpodobně zcela marginální . ps2017-028-02-002-004.u2.p6.s4
Pokud by k vrácení nadměrného odpočtu nedošlo , bylo by skutečné inkaso vyšší , tedy by byl správně vyšší i vliv EET . ps2017-028-02-002-004.u2.p6.s5
Takže si to uvědomme . ps2017-028-02-002-004.u2.p6.s6
To , že se více vrací a rychleji , má potom vliv na inkaso , že to inkaso je nižší . ps2017-028-02-002-004.u2.p6.s7
Ale to je pozitivní vliv . ps2017-028-02-002-004.u2.p6.s8
To jsme všechno chtěli . ps2017-028-02-002-004.u2.p6.s9
Chtěli jsme narovnat podnikatelské prostředí , vybrat více daní , ale ani ty daně nezadržovat . ps2017-028-02-002-004.u2.p6.s10
Neobtěžovat kontrolou tam , kde ty důvody pro to prostě nejsou . ps2017-028-02-002-004.u2.p6.s11
A díky analytické činnosti , díky tomu , jak říká Finanční správa v přeneseném slova smyslu bunkru , kde vlastně shromažďuje a analyzuje 20 analytiků tato data a posílá je až v agregované formě zobecněné na jednotlivé finanční úřady , se tato činnost zlepšuje . ps2017-028-02-002-004.u2.p6.s12
A to je ten velmi významný další pozitivní posun . ps2017-028-02-002-004.u2.p7.s1
Takže prosím , je to potřeba zasadit do celého kontextu . ps2017-028-02-002-004.u2.p8.s1
Vliv kontrolního hlášení na inkaso první a druhé vlny EET , proč ho u první a druhé vlny nezohledňujeme ? ps2017-028-02-002-004.u2.p8.s2
Otázka byla . ps2017-028-02-002-004.u2.p8.s3
V odvětvích první a druhé vlny působí primárně EET - ps2017-028-02-002-004.u3.p1.s1
Paní ministryně , já vás musím přerušit . ps2017-028-02-002-004.u3.p1.s2
Hluk už není přijatelný . ps2017-028-02-002-004.u3.p1.s3
Já bych poprosil kolegy zejména po mé levici , aby se případně usadili , nebo aby se přesunuli se svými debatami do předsálí . ps2017-028-02-002-004.u3.p1.s4
Děkuji . ps2017-028-02-002-004.u3.p1.s5
Prosím , pokračujte . ps2017-028-02-002-004.u4.p1.s1
Děkuji , pane místopředsedo . ps2017-028-02-002-004.u4.p2.s1
V odvětvích první a druhé vlny působí primárně EET , neboť jde o aktivity typu business to customer , konečný spotřebitel , nikoliv prodej v dalším článku podnikatelského řetězce . ps2017-028-02-002-004.u4.p2.s2
Naproti tomu kontrolní hlášení je zaměřeno na odstranění podvodů u DPH mezi plátci podnikateli . ps2017-028-02-002-004.u4.p2.s3
Navíc kontrolní hlášení bylo zavedeno již v roce 2016 , tedy jeho dopady se významně promítly již v inkasu roku 2016 . ps2017-028-02-002-004.u4.p2.s4
V dalších letech jde především o vlivy tzv . těžké analytiky , která je zaměřena na podvody velkého rozsahu , na tzv . karuselové podvody . ps2017-028-02-002-004.u4.p2.s5
Nikoli tedy podvody se zahrnutím konečného spotřebitele . ps2017-028-02-002-004.u4.p3.s1
Spor číslo 3 . ps2017-028-02-002-004.u4.p3.s2
Procento spotřeby domácností , vliv cizinců na DPH . ps2017-028-02-002-004.u4.p3.s3
Pro vyjádření autonomního růstu DPH pro první a druhou vlnu byl použit makroagregát výdajů na spotřebu . ps2017-028-02-002-004.u4.p3.s4
V případě stravovacích i ubytovacích služeb z dat národních účtů vychází , že přes 90 % útrat v těchto odvětvích realizují právě domácnosti , koneční spotřebitelé , v případě maloobchodu předpokládáme , že je taktéž z většiny realizován logicky domácnostmi jako hlavními spotřebiteli . ps2017-028-02-002-004.u4.p3.s5
Makroagregát výdajů spotřeby domácností a vládního sektoru v analýze EET je založen na tzv . národním konceptu . ps2017-028-02-002-004.u4.p3.s6
Čili nezahrnuje útraty cizinců v ČR . ps2017-028-02-002-004.u4.p3.s7
Z dat za rok 2017 vychází , že výdaje pouze českých domácností na útratách v konkrétním odvětví první vlny rostly meziročně rychlejším tempem než výdaje českých a zahraničních domácností dohromady . ps2017-028-02-002-004.u4.p3.s8
Útraty zahraničních domácností v České republice tedy rostly meziročně pomalejším tempem . ps2017-028-02-002-004.u4.p3.s9
To je , vliv EET na DPH byl ještě naopak nepatrně ponížen v rámci konkrétních odvětví . ps2017-028-02-002-004.u4.p3.s10
Data z národních účtů zahrnující výdaje tuzemských i zahraničních domácností pouze v těch odvětvích první vlny EET jsou dostupná až s určitým časovým zpožděním a jsou ovlivněna efektem EET . ps2017-028-02-002-004.u4.p3.s11
Z těchto důvodů byl tedy pro vyjádření autonomního růstu DPH použit makroekonomický agregát výdajů na spotřebu domácností a vládních institucí za celou ekonomiku , který sám o sobě není tak silně ovlivněn tímto efektem . ps2017-028-02-002-004.u4.p4.s1
Spor číslo 4 . ps2017-028-02-002-004.u4.p4.s2
Lze použít pro autonomní růst DPH tzv . hrubou přidanou hodnotu místo výdajů na spotřebu domácností a vládního sektoru ? ps2017-028-02-002-004.u4.p4.s3
Moje odpověď : Obsah agregáru hrubé přidané hodnoty je odlišný od konstrukce DPH a neodpovídá jí . ps2017-028-02-002-004.u4.p4.s4
V základu je myšlenka koncepce podobná , v realitě jde o velmi odlišné veličiny např . z důvodu exportu . ps2017-028-02-002-004.u4.p4.s5
Hrubá přidaná hodnota v národních účtech , kterou publikuje Český statistický úřad , je celková produkce za dané období na území České republiky snížená o mezispotřebu , tj . zahrnuje také všechny náklady , nejenom uznatelné vstupy , a rovněž všechno zboží a služby vytvořené v ČR pro export . ps2017-028-02-002-004.u4.p4.s6
Oproti tomu dani z přidané hodnoty podléhají dovozy .