|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-03-15 ps2017-027-08-004-004 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

4. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 428/2012 Sb., o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi a o změně některých zákonů (zákon o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi) a zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 38/9/ - zamítnutý Senátem

Date2019-03-15
Meetingps2017/027
Agenda Itemps2017/027/004
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/027schuz/s027284.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 252 • previousnext

ps2017-027-08-004-004.u1.p1.s1 4.
ps2017-027-08-004-004.u1.p1.s2 Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 428/2012 Sb., o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi a o změně některých zákonů (zákon o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi) a zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 38/9/ - zamítnutý Senátem
ps2017-027-08-004-004.u1.p2.s1 Tímto návrhem jsme se zabývali v úterý 12. března tohoto roku.
ps2017-027-08-004-004.u1.p2.s2 Návrh byl přerušen v rozpravě.
ps2017-027-08-004-004.u1.p2.s3 Připomínám, že usnesení, kterým Senát zamítl tento návrh zákona, máme k dispozici jako sněmovní tisk 38/10 a k tomuto návrhu byl zároveň doručen sněmovní dokument 2342, který obsahuje usnesení Senátu číslo 112 ze 6. schůze dne 27. února 2019.
ps2017-027-08-004-004.u1.p2.s4 U stolku zpravodajů zaujal místo pan senátor Tomáš Goláň a ještě požádám za navrhovatele, aby zaujal místo u stolku zpravodajů pan poslanec Stanislav Grospič.
ps2017-027-08-004-004.u1.p3.s1 Budeme pokračovat v přerušené rozpravě.
ps2017-027-08-004-004.u1.p3.s2 My jsme v úterý 12. března přerušili rozpravu ve chvíli, kdy vystupoval pan poslanec Miroslav Grebeníček, takže se ptám pana poslance, zda chce pokračovat ve svém přerušeném vystoupení.
ps2017-027-08-004-004.u1.p3.s3 Ano.
ps2017-027-08-004-004.u1.p3.s4 Pan poslanec chce pokračovat, takže máte slovo, pane poslanče.
ps2017-027-08-004-004.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolím si tedy, jak před chvílí zaznělo, pokračovat ve svém přerušeném vystoupení z 12. března letošního roku.
ps2017-027-08-004-004.u2.p1.s2 Dříve než přejdu k další fakticitě a argumentům, považuji za slušné, abych v krátkosti znovu připomněl to základní, co mne přimělo k reakci na diskusi v Senátu a postup Senátu.
ps2017-027-08-004-004.u2.p2.s1 Když Senát 27. února letošního roku odmítl návrh na zdanění finančních náhrad církvím, většina senátorů se namísto věcného posouzení návrhu uchýlila k ideologickým klišé.
ps2017-027-08-004-004.u2.p2.s2 V případě navrženého zdanění finančního daru, který vybraným církvím nadělily koaliční strany prokorupční vlády Petra Nečase, jde prý podle senátorů o nesoudnou, či dokonce protiústavní novelu.
ps2017-027-08-004-004.u2.p2.s3 Poukázal jsem proto ve svém úvodním vystoupení, zejména na to, že diskuse v Senátu postrádala fakticitu -
ps2017-027-08-004-004.u3.p1.s1 Dámy a pánové, prosím o klid, se navzájem slyšíme.
ps2017-027-08-004-004.u3.p1.s2 Prosím, pane poslanče, pokračujte.
ps2017-027-08-004-004.u4.p1.s1 - a byla vedena v ideologické rovině za pomoci invektiv, ale i vyložených nepravd.
ps2017-027-08-004-004.u4.p1.s2 Lze si to snadno ověřit.
ps2017-027-08-004-004.u4.p2.s1 Zmínil jsem již a opakuji to dnes pro pořádek znovu, že oprávněný požadavek na zdanění nemravných církevních náhrad není jen věcí komunistů a není v rozporu s ústavním pořádkem, jak se to pokoušeli tvrdit někteří senátoři.
ps2017-027-08-004-004.u4.p2.s2 Je legitimní, zcela legální, oprávněný a spravedlivý.
ps2017-027-08-004-004.u4.p2.s3 Uvedl jsem také, že je to nezpochybnitelná skutečnost, že půda a lesy, na které si v ohromných rozlohách dělala a stále dělá nárok zejména římskokatolická církev a její hodnostáři, nebyla vlastnictvím církve.
ps2017-027-08-004-004.u4.p2.s4 Většina jich spadla pod pozemkovou reformu uzákoněnou brzy po vzniku Československé republiky, tedy v roce 1919, a tehdy, jak známo, Komunistická strana Československa ve vládě nebyla.
ps2017-027-08-004-004.u4.p2.s5 Vyjímána z toho záboru byla půda užívaná církví, nikoliv jako půda vlastněná církví, ale jako veřejný majetek.
ps2017-027-08-004-004.u4.p2.s6 Tehdy se církevní hodnostáři hlásili právě k této skutečnosti.
ps2017-027-08-004-004.u4.p2.s7 Ano, když chtěli zabránit parcelaci půdy ve prospěch drobných rolníků a bezzemků, církevní hodnostáři se hlásili právě k tomu, že ji potřebným rozdělovat nelze, protože nejde o půdu soukromou, o majetek církví, ale o majetek veřejný.
ps2017-027-08-004-004.u4.p3.s1 Doložil jsem rovněž, že po osvobození republiky byl program revize a dokončení pozemkové reformy programem všech poválečných politických stran i strany lidové.
ps2017-027-08-004-004.u4.p3.s2 Jmenoval jsem zde monsignora Jana Šrámka, předsedu Čs. strany lidové, který zastával funkci náměstka předsedy vlády v letech 1945 1948 a který se spolu s lidoveckými ministry Františkem Hálou a Adolfem Procházkou zavázal k naplnění programového prohlášení vlády z 8. července 1946.
ps2017-027-08-004-004.u4.p3.s3 Podobu tohoto programového prohlášení si dovolím znovu připomenout:
ps2017-027-08-004-004.u4.p4.s1 Pokud jde o otázku půdy, považuje vláda za nutné předně urychleně zakončit konfiskaci půdy zrádců a kolaborantů.
ps2017-027-08-004-004.u4.p4.s2 Za druhé bude třeba provésti revizi všech případů, kdy při prvé pozemkové reformě zabraná půda byla propuštěna ze záboru, podle zákona do záboru patřila.
ps2017-027-08-004-004.u4.p4.s3 Za třetí hodlá vláda také přikročiti k revizi přídělového řízení při tzv. zbytkových statcích.
ps2017-027-08-004-004.u4.p4.s4 Takto získanou zemědělskou půdu zamýšlí vláda jednak přiděliti drobným zemědělcům z řad rolníků, domkářů a bezzemků, jednak ji zachovati v celých objektech jako vzorné výzkumné, pěstitelské a šlechtitelské stanice ve veřejné správě.
ps2017-027-08-004-004.u4.p5.s1 Pokud tedy někteří ideologové v Senátu vytahují strašidlo komunismu a pokud kardinál Dominik Duka se dokonce nestydí označovat zdanění církevních náhrad za komunistický zločin, musím se ptát: Chtějí snad senátoři a kardinál, který tak dychtivě natahuje ruku po penězích daňových poplatníků a který odmítá zaplatit daň, označit monsignora Šrámka a jeho lidovecké kolegy ve vládě za komunisty?
ps2017-027-08-004-004.u4.p5.s2 A co třeba duchovní Josef Plojhar?
ps2017-027-08-004-004.u4.p5.s3 Ten byl od roku 1948 řadu let ministrem zdravotnictví v tzv. komunistické vládě a od roku 1951 byl jak předsedou Čs. strany lidové, tak i předsedou celostátního mírového výboru katolického duchovenstva.
ps2017-027-08-004-004.u4.p5.s4 Ještě dnes mnohým pamětníkům zvoní v uších jeho slova: My, členové Čs. strany lidové, organizující ve svých řadách poctivé, křesťansky smýšlející občany naší země, jsme se z vlastního přesvědčení přihlásili k cílevědomé spolupráci v Národní frontě vedené Komunistickou stranou Československa.
ps2017-027-08-004-004.u4.p5.s5 Dokonce tvrdil, že otevřená, plodná a úspěšná spolupráce s komunisty v socialistickém státě může být příkladem i křesťanům v zemích s jiným společenským zřízením.
ps2017-027-08-004-004.u4.p6.s1 A dovolím si také klást další otázku: snad být zločinem zdanění nemravného daru církvím, placeného z peněz daňových poplatníků?
ps2017-027-08-004-004.u4.p6.s2 Ve jménu většiny občanů, kteří se nehlásí k majetkem a penězi státu obdařeným církvím, pak je namístě i následující otázka: Nakolik v souladu s biblickým Desaterem a s dobrými mravy je stále natahována ruka zejména římskokatolické církve a skutečnost, že i po nabytí ohromného nemovitého majetku a finančního daru od státu musí většina nekatolickým občanů, nikoliv jen příslušníci církve, hradit platy kněží a uspokojování náboženských potřeb a služeb katolických věřících?
ps2017-027-08-004-004.u4.p7.s1 Jestliže jsem nedávno zmiňoval osobní zkušenost religionisty Ivana Odilo Štampacha s Dominikem Dukou, tedy to, že Duka svoji optiku církevního bosse, který nepřipustí, že by se v církvi mohlo dít něco špatného a že v případě Duky a římskokatolické církve jde i o mocenskou deviaci, pak nesporné je jedno.
ps2017-027-08-004-004.u4.p7.s2 Ambice a finanční nároky církví vůči českému státu a všem občanům, jejich neochota platit, stejně jako ostatní, daně, jsou v zásadním rozporu s hodnotami, ke kterým se proklamativně hlásí.
ps2017-027-08-004-004.u4.p8.s1 Již několikrát jsem vyzvedl pozoruhodnou osobnost kardinála Františka Tomáška.
ps2017-027-08-004-004.u4.p8.s2 Ovšem na příkladu nemravného jednání a kšeftaření komunity Římské unie řádu svaté Voršily v Praze jsem zároveň doložil, proč za kardinálů Miloslava Vlka a Dominika Duky církev morální autoritu ztratila.
ps2017-027-08-004-004.u4.p9.s1 Jistě nešlo jen o takřka mafiánský případ voršilek, které si přisvojily, co jim nepatřilo, aby to pak podivně za desítky milionů prodaly a pak se znovu dožadovaly vydání prodaného, což připravilo naše Národní divadlo o dalších 290 milionů korun.
ps2017-027-08-004-004.u4.p9.s2 Vznášených požadavků a soudních sporů, ve kterých Římskokatolická církev natahovala a stále znova natahuje ruku po majetku státu, obcí, firem a občanů, je bezpočet.
ps2017-027-08-004-004.u4.p9.s3 Navzdory nemravnému finančnímu daru z peněz státu a všech občanů jsou jich již tisíce.
ps2017-027-08-004-004.u4.p10.s1 S úctou a respektem však dodnes mnozí občané vzhlížejí k Bratrské jednotě baptistů, jejichž představitelé odmítli smlouvu podepsat.
ps2017-027-08-004-004.u4.p10.s2 Důvod?
ps2017-027-08-004-004.u4.p10.s3 Považovali finanční náhradu, podobně jako dnešní premiér Andrej Babiš, za přemrštěnou.
ps2017-027-08-004-004.u4.p10.s4 Předseda výkonného výboru Bratrské jednoty baptistů Milan Kern jejich rozhodnutí zdůvodnil následovně: tady fungujeme více než 120 let a po většinu doby jsme působili skrze samofinancování, ne skrze dotování státem.
ps2017-027-08-004-004.u4.p10.s5 K tomu poznamenal: V zákonu o majetkovém narovnání je napsáno, že sloužit k tomu, aby si církve vytvořily majetkovou základnu a mohly být nezávislé na státu.
ps2017-027-08-004-004.u4.p10.s6 My si nechceme vytvářet majetkovou základnu z cizích zdrojů, tedy od státu.
ps2017-027-08-004-004.u4.p11.s1 Baptisté tedy nechtěli vytvářet majetkovou základnu z cizích zdrojů a odmítli převzít držhubné ve výši 227 milionů korun.
ps2017-027-08-004-004.u4.p11.s2 I to je důkaz o hanebné účelovosti zákona o majetkovém vyrovnání s církvemi, který spatřil světlo světa nejen zásluhou prokorupční vlády Petra Nečase, ale i římskokatolické církve v čele s kardinálem Dominikem Dukou.
ps2017-027-08-004-004.u4.p12.s1 Výstižně to vyjádřil i někdejší premiér Bohuslav Sobotka, když v červenci 2012 napsal: Církev by měla být poslem milosti a odpuštění, nikoliv podléhat hrabivosti a využívat arogantního zneužívání síly ze strany pravice.
ps2017-027-08-004-004.u4.p12.s2 Takzvané církevní restituce pak Sobotka označil za předražené, nespravedlivé a riskantní.
ps2017-027-08-004-004.u4.p13.s1 A ozývali se i mnozí jiní.
ps2017-027-08-004-004.u4.p13.s2 Například zpěvák, muzikant a vzděláním právník Janek Ledecký, který veřejně prohlásil, že takzvané církevní restituce jsou výsměchem principu směřování našeho státu od roku 1918 a státotvorným demokratickým idejím Tomáše Garrigua Masaryka.
ps2017-027-08-004-004.u4.p13.s3 Ten měl, jak uvedl Ledecký, o pojmech, jako je čestnost, pravdomluvnost či poctivost v souvislosti s katolickou církví a násilnou rekatolizací českých dějin víc než jasno.
ps2017-027-08-004-004.u4.p13.s4 Ledecký se jednoznačně vyslovil pro zdanění finančních darů církvím, přičemž uvedl i konkrétní příklad, kdy Apoštolská církev s necelými pěti tisíci členy podle zákona o církevních restitucích získat finanční vyrovnání ve výši jedné miliardy a více než 56 milionů korun.
ps2017-027-08-004-004.u4.p13.s5 A to přesto, že byla zaregistrována v roce 1989.
ps2017-027-08-004-004.u4.p14.s1 Dámy a pánové, majetkový církevní tahák veřejnosti názorně přiblížil i praktikující katolík a psycholog Jeroným Klimeš.
ps2017-027-08-004-004.u4.p14.s2 Ten totiž v červenci 2012 prohlásil: Žil jsem v Líbeznicích u Prahy.
ps2017-027-08-004-004.u4.p14.s3 Ze dvou tisíc obyvatel nás chodilo do kostela čtyřicet, tedy přesně dvě procenta populace.
ps2017-027-08-004-004.u4.p14.s4 Podle současného návrhu restitučního zákona zaplatí každý Čech církvi třináct tisíc korun, čili v Líbeznicích celkem 26 milionů.
ps2017-027-08-004-004.u4.p14.s5 Následně si položil tři řečnické otázky: Co bude těch čtyřicet lidí dělat s těmi 26 miliony?
ps2017-027-08-004-004.u4.p14.s6 A proč 1 960 lidí zaplatit těm čtyřiceti takovou sumu?
ps2017-027-08-004-004.u4.p14.s7 Čím přesvědčíme ateisty, aby nám dali každý třináct tisíc korun?
ps2017-027-08-004-004.u4.p15.s1 Nelze opomenout ani následující Klimešovu poznámku: Myslím si, že každý by si měl platit ten kroužek, na který chodí.
ps2017-027-08-004-004.u4.p15.s2 si fotbal platí fotbalisti a katolickou církev katolíci.
ps2017-027-08-004-004.u4.p15.s3 Velmi dobře vím, že církve nejsou spolek zahrádkářů ani rybářů nebo myslivců, i když je tak mnozí vnímají.
ps2017-027-08-004-004.u4.p15.s4 Je tady totiž jeden zásadní rozdíl.
ps2017-027-08-004-004.u4.p15.s5 Zahrádkáři totiž nikdy neusilovali o moc a nikdy ji taky neměli.
ps2017-027-08-004-004.u4.p15.s6 To se však o římskokatolické církvi říct nedá.
ps2017-027-08-004-004.u4.p16.s1 Do toho všeho vstoupil v březnu 2013 občanský demokrat a ministr Nečasovy vlády Martin Kuba, který byl v televizním souboji zaskočen otázkou, kde a kdy koalice vyčíslila peněžní náhrady za majetek, u kterého církve nemusí prokazovat, že jim patřil, na rozdíl od nemovitostí, u kterých to prokázat musí.
ps2017-027-08-004-004.u4.p16.s2 Teď se přiznám, zněla jeho odpověď, že úplně přesně nevím, v čem je tento rozdíl, a neumím na tuto otázku odpovědět.
ps2017-027-08-004-004.u4.p16.s3 Na uvedenou otázku ministr Kuba ani odpovědět nemohl, protože neexistoval komplexní soupis majetku, ze kterého by se vycházelo jak při ocenění, tak při celkovém výpočtu.
ps2017-027-08-004-004.u4.p16.s4 Navíc asi vůbec netušil, že již zástupci nově vzniklého československého státu po roce 1918 na mezinárodní půdě oprávněně hájili stanovisko, že církevní statky jsou státním majetkem a církvi jsou pouze svěřeny do užívání.
ps2017-027-08-004-004.u4.p17.s1 Bylo to v době, kdy postoj veřejnosti k zákonu o takzvaných církevních restitucích byl vytrvale negativní.
ps2017-027-08-004-004.u4.p17.s2 Pravidelně jej odmítali čtyři z pěti dotazovaných.
ps2017-027-08-004-004.u4.p17.s3 Nelze se pak divit, že veřejnost zaujal návrh zákona na zdanění církevních náhrad.
ps2017-027-08-004-004.u4.p17.s4 Tenkrát šlo o iniciativu vedení Jihočeského kraje, v jehož čele stál sociálnědemokratický hejtman Jiří Zimola.
ps2017-027-08-004-004.u4.p17.s5 Toho plně podpořil šéf Komunistické strany Čech a Moravy Vojtěch Filip, který v červnu 2016 v Partii televize Prima prohlásil, že stát církvím nevyplatil náhradu, ale poskytl dar a ten by se měl jako jakékoli jiné dary zdanit.
ps2017-027-08-004-004.u4.p17.s6 Tuto iniciativu podpořil i Andrej Babiš, který k tomu poznamenal: Restituce proběhly nekorektním, podvodným způsobem.
ps2017-027-08-004-004.u4.p17.s7 Ta náhrada je předražena o 54 miliard, které stát vydal navíc.
ps2017-027-08-004-004.u4.p17.s8 A nelze opomenout ani předsedu Strany přímé demokracie Tomia Okamuru, jehož poslanecký klub zdanění rovněž podpořil.
ps2017-027-08-004-004.u4.p18.s1 Církev ovšem neustále tlachá o snaze naši společnost stmelit, údajně za pomoci obecně přijímaných hodnot.
ps2017-027-08-004-004.u4.p18.s2 Nějak se to ovšem nedaří.
ps2017-027-08-004-004.u4.p18.s3 Hamižnost církevních hodnostářů naopak přispěla k tomu, že společenské příkopy se mnohonásobně prohloubily.
ps2017-027-08-004-004.u4.p18.s4 A mohou se prohloubit ještě více, neboť se stále řeší spousta nechutných sporů u soudu.
ps2017-027-08-004-004.u4.p19.s1 Jistě, někdejší koalice ODS, TOP 09 a Věcí veřejných si velmi dobře uvědomovala, na jak tenký led se pouští.
ps2017-027-08-004-004.u4.p19.s2 Právě proto na zákon o takzvaných církevních restitucích navázala smlouvy státu s jednotlivými církvemi.
ps2017-027-08-004-004.u4.p19.s3 Zatímco legislativa se měnit , se smlouvami je to složitější.
ps2017-027-08-004-004.u4.p19.s4 A tak mnohým našim občanům vůbec hlava nebere, že jde obrovskou finanční transakci zmanipulovat běžnou smlouvou momentálních zástupců státu s jakýmkoli partnerem.
ps2017-027-08-004-004.u4.p19.s5 Právem si pak publicita Lukáš Jelínek položil otázku: Pokusí se příště vláda navázat na nějaký ideologický zákon podobnou smlouvu, kterou prodá půlku země třeba Horní Voltě?
ps2017-027-08-004-004.u4.p19.s6 Budeme také potom slýchat, že couvnout se již nedá?
ps2017-027-08-004-004.u4.p19.s7 Ano, právě tak to dopadá, když politiky posedne nutkání realizovat historickou spravedlnost bez potřebných informací a důkladné analýzy, zato s ideologickým zápalem, či dokonce fanatismem.
ps2017-027-08-004-004.u4.p19.s8 Nelze se pak divit, že v souvislosti s danou problematikou mnozí naši spoluobčané mluví o údajném právním kretenismu.
ps2017-027-08-004-004.u4.p20.s1 A to je důvod, proč nemohu souhlasit se stanoviskem Senátu, který docela neomaleně odmítl naši iniciativu ke zdanění finančních náhrad církvím.

Text viewDownload CoNNL-U