ps2017-027-08-004-004.u1.p1.s1
4 . ps2017-027-08-004-004.u1.p1.s2
Návrh zákona , kterým se mění zákon č . 428 / 2012 Sb . , o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi a o změně některých zákonů ( zákon o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi ) a zákon č . 586 / 1992 Sb . , o daních z příjmů , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 38 / 9 / - zamítnutý Senátem ps2017-027-08-004-004.u1.p2.s1
Tímto návrhem jsme se zabývali v úterý 12 . března tohoto roku . ps2017-027-08-004-004.u1.p2.s2
Návrh byl přerušen v rozpravě . ps2017-027-08-004-004.u1.p2.s3
Připomínám , že usnesení , kterým Senát zamítl tento návrh zákona , máme k dispozici jako sněmovní tisk 38 / 10 a k tomuto návrhu byl zároveň doručen sněmovní dokument 2342 , který obsahuje usnesení Senátu číslo 112 ze 6 . schůze dne 27 . února 2019 . ps2017-027-08-004-004.u1.p2.s4
U stolku zpravodajů už zaujal místo pan senátor Tomáš Goláň a ještě požádám za navrhovatele , aby zaujal místo u stolku zpravodajů pan poslanec Stanislav Grospič . ps2017-027-08-004-004.u1.p3.s1
Budeme pokračovat v přerušené rozpravě . ps2017-027-08-004-004.u1.p3.s2
My jsme v úterý 12 . března přerušili rozpravu ve chvíli , kdy vystupoval pan poslanec Miroslav Grebeníček , takže se ptám pana poslance , zda chce pokračovat ve svém přerušeném vystoupení . ps2017-027-08-004-004.u1.p3.s3
Ano . ps2017-027-08-004-004.u1.p3.s4
Pan poslanec chce pokračovat , takže máte slovo , pane poslanče . ps2017-027-08-004-004.u2.p1.s1
Vážený pane předsedající , dámy a pánové , dovolím si tedy , jak před chvílí zaznělo , pokračovat ve svém přerušeném vystoupení z 12 . března letošního roku . ps2017-027-08-004-004.u2.p1.s2
Dříve než přejdu k další fakticitě a argumentům , považuji za slušné , abych v krátkosti znovu připomněl to základní , co mne přimělo k reakci na diskusi v Senátu a postup Senátu . ps2017-027-08-004-004.u2.p2.s1
Když Senát 27 . února letošního roku odmítl návrh na zdanění finančních náhrad církvím , většina senátorů se namísto věcného posouzení návrhu uchýlila k ideologickým klišé . ps2017-027-08-004-004.u2.p2.s2
V případě navrženého zdanění finančního daru , který vybraným církvím nadělily koaliční strany prokorupční vlády Petra Nečase , jde prý podle senátorů o nesoudnou , či dokonce protiústavní novelu . ps2017-027-08-004-004.u2.p2.s3
Poukázal jsem proto ve svém úvodním vystoupení , zejména na to , že diskuse v Senátu postrádala fakticitu - ps2017-027-08-004-004.u3.p1.s1
Dámy a pánové , prosím o klid , ať se navzájem slyšíme . ps2017-027-08-004-004.u3.p1.s2
Prosím , pane poslanče , pokračujte . ps2017-027-08-004-004.u4.p1.s1
- a byla vedena v ideologické rovině za pomoci invektiv , ale i vyložených nepravd . ps2017-027-08-004-004.u4.p1.s2
Lze si to snadno ověřit . ps2017-027-08-004-004.u4.p2.s1
Zmínil jsem již a opakuji to dnes pro pořádek znovu , že oprávněný požadavek na zdanění nemravných církevních náhrad není jen věcí komunistů a není v rozporu s ústavním pořádkem , jak se to pokoušeli tvrdit někteří senátoři . ps2017-027-08-004-004.u4.p2.s2
Je legitimní , zcela legální , oprávněný a spravedlivý . ps2017-027-08-004-004.u4.p2.s3
Uvedl jsem také , že je to nezpochybnitelná skutečnost , že půda a lesy , na které si v ohromných rozlohách dělala a stále dělá nárok zejména římskokatolická církev a její hodnostáři , nebyla vlastnictvím církve . ps2017-027-08-004-004.u4.p2.s4
Většina jich spadla pod pozemkovou reformu uzákoněnou brzy po vzniku Československé republiky , tedy v roce 1919 , a tehdy , jak známo , Komunistická strana Československa ve vládě nebyla . ps2017-027-08-004-004.u4.p2.s5
Vyjímána z toho záboru byla půda užívaná církví , nikoliv jako půda vlastněná církví , ale jako veřejný majetek . ps2017-027-08-004-004.u4.p2.s6
Tehdy se církevní hodnostáři hlásili právě k této skutečnosti . ps2017-027-08-004-004.u4.p2.s7
Ano , když chtěli zabránit parcelaci půdy ve prospěch drobných rolníků a bezzemků , církevní hodnostáři se hlásili právě k tomu , že ji potřebným rozdělovat nelze , protože nejde o půdu soukromou , o majetek církví , ale o majetek veřejný . ps2017-027-08-004-004.u4.p3.s1
Doložil jsem rovněž , že po osvobození republiky byl program revize a dokončení pozemkové reformy programem všech poválečných politických stran i strany lidové . ps2017-027-08-004-004.u4.p3.s2
Jmenoval jsem zde monsignora Jana Šrámka , předsedu Čs . strany lidové , který zastával funkci náměstka předsedy vlády v letech 1945 až 1948 a který se spolu s lidoveckými ministry Františkem Hálou a Adolfem Procházkou zavázal k naplnění programového prohlášení vlády z 8 . července 1946 . ps2017-027-08-004-004.u4.p3.s3
Podobu tohoto programového prohlášení si dovolím znovu připomenout : ps2017-027-08-004-004.u4.p4.s1
Pokud jde o otázku půdy , považuje vláda za nutné předně urychleně zakončit konfiskaci půdy zrádců a kolaborantů . ps2017-027-08-004-004.u4.p4.s2
Za druhé bude třeba provésti revizi všech případů , kdy při prvé pozemkové reformě zabraná půda byla propuštěna ze záboru , ač podle zákona do záboru patřila . ps2017-027-08-004-004.u4.p4.s3
Za třetí hodlá vláda také přikročiti k revizi přídělového řízení při tzv . zbytkových statcích . ps2017-027-08-004-004.u4.p4.s4
Takto získanou zemědělskou půdu zamýšlí vláda jednak přiděliti drobným zemědělcům z řad rolníků , domkářů a bezzemků , jednak ji zachovati v celých objektech jako vzorné výzkumné , pěstitelské a šlechtitelské stanice ve veřejné správě . ps2017-027-08-004-004.u4.p5.s1
Pokud tedy někteří ideologové v Senátu vytahují strašidlo komunismu a pokud kardinál Dominik Duka se dokonce nestydí označovat zdanění církevních náhrad za komunistický zločin , musím se ptát : Chtějí snad senátoři a kardinál , který tak dychtivě natahuje ruku po penězích daňových poplatníků a který odmítá zaplatit daň , označit monsignora Šrámka a jeho lidovecké kolegy ve vládě za komunisty ? ps2017-027-08-004-004.u4.p5.s2
A co třeba duchovní Josef Plojhar ? ps2017-027-08-004-004.u4.p5.s3
Ten byl od roku 1948 řadu let ministrem zdravotnictví v tzv . komunistické vládě a od roku 1951 byl jak předsedou Čs . strany lidové , tak i předsedou celostátního mírového výboru katolického duchovenstva . ps2017-027-08-004-004.u4.p5.s4
Ještě dnes mnohým pamětníkům zvoní v uších jeho slova : My , členové Čs . strany lidové , organizující ve svých řadách poctivé , křesťansky smýšlející občany naší země , jsme se z vlastního přesvědčení přihlásili k cílevědomé spolupráci v Národní frontě vedené Komunistickou stranou Československa . ps2017-027-08-004-004.u4.p5.s5
Dokonce tvrdil , že otevřená , plodná a úspěšná spolupráce s komunisty v socialistickém státě může být příkladem i křesťanům v zemích s jiným společenským zřízením . ps2017-027-08-004-004.u4.p6.s1
A dovolím si také klást další otázku : Má snad být zločinem zdanění nemravného daru církvím , placeného z peněz daňových poplatníků ? ps2017-027-08-004-004.u4.p6.s2
Ve jménu většiny občanů , kteří se nehlásí k majetkem a penězi státu obdařeným církvím , pak je namístě i následující otázka : Nakolik v souladu s biblickým Desaterem a s dobrými mravy je stále natahována ruka zejména římskokatolické církve a skutečnost , že i po nabytí ohromného nemovitého majetku a finančního daru od státu musí většina nekatolickým občanů , nikoliv jen příslušníci církve , hradit platy kněží a uspokojování náboženských potřeb a služeb katolických věřících ? ps2017-027-08-004-004.u4.p7.s1
Jestliže jsem nedávno zmiňoval osobní zkušenost religionisty Ivana Odilo Štampacha s Dominikem Dukou , tedy to , že Duka má svoji optiku církevního bosse , který nepřipustí , že by se v církvi mohlo dít něco špatného a že v případě Duky a římskokatolické církve jde i o mocenskou deviaci , pak nesporné je jedno . ps2017-027-08-004-004.u4.p7.s2
Ambice a finanční nároky církví vůči českému státu a všem občanům , jejich neochota platit , stejně jako ostatní , daně , jsou v zásadním rozporu s hodnotami , ke kterým se proklamativně hlásí . ps2017-027-08-004-004.u4.p8.s1
Již několikrát jsem vyzvedl pozoruhodnou osobnost kardinála Františka Tomáška . ps2017-027-08-004-004.u4.p8.s2
Ovšem na příkladu nemravného jednání a kšeftaření komunity Římské unie řádu svaté Voršily v Praze jsem zároveň doložil , proč za kardinálů Miloslava Vlka a Dominika Duky církev morální autoritu ztratila . ps2017-027-08-004-004.u4.p9.s1
Jistě nešlo jen o takřka mafiánský případ voršilek , které si přisvojily , co jim nepatřilo , aby to pak podivně za desítky milionů prodaly a pak se znovu dožadovaly vydání prodaného , což připravilo naše Národní divadlo o dalších 290 milionů korun . ps2017-027-08-004-004.u4.p9.s2
Vznášených požadavků a soudních sporů , ve kterých Římskokatolická církev natahovala a stále znova natahuje ruku po majetku státu , obcí , firem a občanů , je už bezpočet . ps2017-027-08-004-004.u4.p9.s3
Navzdory nemravnému finančnímu daru z peněz státu a všech občanů jsou jich již tisíce . ps2017-027-08-004-004.u4.p10.s1
S úctou a respektem však dodnes mnozí občané vzhlížejí k Bratrské jednotě baptistů , jejichž představitelé odmítli smlouvu podepsat . ps2017-027-08-004-004.u4.p10.s2
Důvod ? ps2017-027-08-004-004.u4.p10.s3
Považovali finanční náhradu , podobně jako dnešní premiér Andrej Babiš , za přemrštěnou . ps2017-027-08-004-004.u4.p10.s4
Předseda výkonného výboru Bratrské jednoty baptistů Milan Kern jejich rozhodnutí zdůvodnil následovně : Už tady fungujeme více než 120 let a po většinu té doby jsme působili skrze samofinancování , ne skrze dotování státem . ps2017-027-08-004-004.u4.p10.s5
K tomu poznamenal : V zákonu o majetkovém narovnání je napsáno , že má sloužit k tomu , aby si církve vytvořily majetkovou základnu a mohly být nezávislé na státu . ps2017-027-08-004-004.u4.p10.s6
My si nechceme vytvářet majetkovou základnu z cizích zdrojů , tedy od státu . ps2017-027-08-004-004.u4.p11.s1
Baptisté tedy nechtěli vytvářet majetkovou základnu z cizích zdrojů a odmítli převzít držhubné ve výši 227 milionů korun . ps2017-027-08-004-004.u4.p11.s2
I to je důkaz o hanebné účelovosti zákona o majetkovém vyrovnání s církvemi , který spatřil světlo světa nejen zásluhou prokorupční vlády Petra Nečase , ale i římskokatolické církve v čele s kardinálem Dominikem Dukou . ps2017-027-08-004-004.u4.p12.s1
Výstižně to vyjádřil i někdejší premiér Bohuslav Sobotka , když v červenci 2012 napsal : Církev by měla být poslem milosti a odpuštění , nikoliv podléhat hrabivosti a využívat arogantního zneužívání síly ze strany pravice . ps2017-027-08-004-004.u4.p12.s2
Takzvané církevní restituce pak Sobotka označil za předražené , nespravedlivé a riskantní . ps2017-027-08-004-004.u4.p13.s1
A ozývali se i mnozí jiní . ps2017-027-08-004-004.u4.p13.s2
Například zpěvák , muzikant a vzděláním právník Janek Ledecký , který veřejně prohlásil , že takzvané církevní restituce jsou výsměchem principu směřování našeho státu od roku 1918 a státotvorným demokratickým idejím Tomáše Garrigua Masaryka . ps2017-027-08-004-004.u4.p13.s3
Ten měl , jak uvedl Ledecký , o pojmech , jako je čestnost , pravdomluvnost či poctivost v souvislosti s katolickou církví a násilnou rekatolizací českých dějin víc než jasno . ps2017-027-08-004-004.u4.p13.s4
Ledecký se jednoznačně vyslovil pro zdanění finančních darů církvím , přičemž uvedl i konkrétní příklad , kdy Apoštolská církev s necelými pěti tisíci členy má podle zákona o církevních restitucích získat finanční vyrovnání ve výši jedné miliardy a více než 56 milionů korun . ps2017-027-08-004-004.u4.p13.s5
A to přesto , že byla zaregistrována až v roce 1989 . ps2017-027-08-004-004.u4.p14.s1
Dámy a pánové , majetkový církevní tahák veřejnosti názorně přiblížil i praktikující katolík a psycholog Jeroným Klimeš . ps2017-027-08-004-004.u4.p14.s2
Ten totiž v červenci 2012 prohlásil : Žil jsem v Líbeznicích u Prahy . ps2017-027-08-004-004.u4.p14.s3
Ze dvou tisíc obyvatel nás chodilo do kostela čtyřicet , tedy přesně dvě procenta populace . ps2017-027-08-004-004.u4.p14.s4
Podle současného návrhu restitučního zákona zaplatí každý Čech církvi třináct tisíc korun , čili v Líbeznicích celkem 26 milionů . ps2017-027-08-004-004.u4.p14.s5
Následně si položil tři řečnické otázky : Co bude těch čtyřicet lidí dělat s těmi 26 miliony ? ps2017-027-08-004-004.u4.p14.s6
A proč má 1 960 lidí zaplatit těm čtyřiceti takovou sumu ? ps2017-027-08-004-004.u4.p14.s7
Čím přesvědčíme ateisty , aby nám dali každý třináct tisíc korun ? ps2017-027-08-004-004.u4.p15.s1
Nelze opomenout ani následující Klimešovu poznámku : Myslím si , že každý by si měl platit ten kroužek , na který chodí . ps2017-027-08-004-004.u4.p15.s2
Ať si fotbal platí fotbalisti a katolickou církev katolíci . ps2017-027-08-004-004.u4.p15.s3
Velmi dobře vím , že církve nejsou spolek zahrádkářů ani rybářů nebo myslivců , i když je tak mnozí vnímají . ps2017-027-08-004-004.u4.p15.s4
Je tady totiž jeden zásadní rozdíl . ps2017-027-08-004-004.u4.p15.s5
Zahrádkáři totiž nikdy neusilovali o moc a nikdy ji taky neměli . ps2017-027-08-004-004.u4.p15.s6
To se však o římskokatolické církvi říct nedá . ps2017-027-08-004-004.u4.p16.s1
Do toho všeho vstoupil v březnu 2013 občanský demokrat a ministr Nečasovy vlády Martin Kuba , který byl v televizním souboji zaskočen otázkou , kde a kdy koalice vyčíslila peněžní náhrady za majetek , u kterého církve nemusí prokazovat , že jim patřil , na rozdíl od nemovitostí , u kterých to prokázat musí . ps2017-027-08-004-004.u4.p16.s2
Teď se přiznám , zněla jeho odpověď , že úplně přesně nevím , v čem je tento rozdíl , a neumím na tuto otázku odpovědět . ps2017-027-08-004-004.u4.p16.s3
Na uvedenou otázku ministr Kuba ani odpovědět nemohl , protože neexistoval komplexní soupis majetku , ze kterého by se vycházelo jak při ocenění , tak při celkovém výpočtu . ps2017-027-08-004-004.u4.p16.s4
Navíc asi vůbec netušil , že již zástupci nově vzniklého československého státu po roce 1918 na mezinárodní půdě oprávněně hájili stanovisko , že církevní statky jsou státním majetkem a církvi jsou pouze svěřeny do užívání . ps2017-027-08-004-004.u4.p17.s1
Bylo to v době , kdy postoj veřejnosti k zákonu o takzvaných církevních restitucích byl vytrvale negativní . ps2017-027-08-004-004.u4.p17.s2
Pravidelně jej odmítali čtyři z pěti dotazovaných . ps2017-027-08-004-004.u4.p17.s3
Nelze se pak divit , že veřejnost zaujal návrh zákona na zdanění církevních náhrad . ps2017-027-08-004-004.u4.p17.s4
Tenkrát šlo o iniciativu vedení Jihočeského kraje , v jehož čele stál sociálnědemokratický hejtman Jiří Zimola . ps2017-027-08-004-004.u4.p17.s5
Toho plně podpořil šéf Komunistické strany Čech a Moravy Vojtěch Filip , který v červnu 2016 v Partii televize Prima prohlásil , že stát církvím nevyplatil náhradu , ale poskytl dar a ten by se měl jako jakékoli jiné dary zdanit . ps2017-027-08-004-004.u4.p17.s6
Tuto iniciativu podpořil i Andrej Babiš , který k tomu poznamenal : Restituce proběhly nekorektním , podvodným způsobem . ps2017-027-08-004-004.u4.p17.s7
Ta náhrada je předražena o 54 miliard , které stát vydal navíc . ps2017-027-08-004-004.u4.p17.s8
A nelze opomenout ani předsedu Strany přímé demokracie Tomia Okamuru , jehož poslanecký klub zdanění rovněž podpořil . ps2017-027-08-004-004.u4.p18.s1
Církev ovšem neustále tlachá o snaze naši společnost stmelit , údajně za pomoci obecně přijímaných hodnot . ps2017-027-08-004-004.u4.p18.s2
Nějak se jí to ovšem nedaří . ps2017-027-08-004-004.u4.p18.s3
Hamižnost církevních hodnostářů naopak přispěla k tomu , že společenské příkopy se mnohonásobně prohloubily . ps2017-027-08-004-004.u4.p18.s4
A mohou se prohloubit ještě více , neboť se stále řeší spousta nechutných sporů u soudu . ps2017-027-08-004-004.u4.p19.s1
Jistě , někdejší koalice ODS , TOP 09 a Věcí veřejných si velmi dobře uvědomovala , na jak tenký led se pouští . ps2017-027-08-004-004.u4.p19.s2
Právě proto na zákon o takzvaných církevních restitucích navázala smlouvy státu s jednotlivými církvemi . ps2017-027-08-004-004.u4.p19.s3
Zatímco legislativa se měnit dá , se smlouvami je to složitější . ps2017-027-08-004-004.u4.p19.s4
A tak mnohým našim občanům už vůbec hlava nebere , že jde obrovskou finanční transakci zmanipulovat běžnou smlouvou momentálních zástupců státu s jakýmkoli partnerem . ps2017-027-08-004-004.u4.p19.s5
Právem si pak publicita Lukáš Jelínek položil otázku : Pokusí se příště vláda navázat na nějaký ideologický zákon podobnou smlouvu , kterou prodá půlku země třeba Horní Voltě ? ps2017-027-08-004-004.u4.p19.s6
Budeme také potom slýchat , že couvnout se již nedá ? ps2017-027-08-004-004.u4.p19.s7
Ano , právě tak to dopadá , když politiky posedne nutkání realizovat historickou spravedlnost bez potřebných informací a důkladné analýzy , zato s ideologickým zápalem , či dokonce fanatismem . ps2017-027-08-004-004.u4.p19.s8
Nelze se pak divit , že v souvislosti s danou problematikou mnozí naši spoluobčané mluví o údajném právním kretenismu . ps2017-027-08-004-004.u4.p20.s1
A to je důvod , proč nemohu souhlasit se stanoviskem Senátu , který docela neomaleně odmítl naši iniciativu ke zdanění finančních náhrad církvím .