ps2017-027-06-003-110.u1.p1.s1
110 . ps2017-027-06-003-110.u1.p1.s2
Návrh poslanců Jany Mračkové Vildumetzové , Ivo Vondráka , Heleny Válkové , Milana Poura , Petra Sadovského a dalších na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 128 / 2000 Sb . , o obcích ( obecní zřízení ) , ve znění pozdějších předpisů , zákon č . 129 / 2000 Sb . , o krajích ( krajské zřízení ) , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 131 / 2000 Sb . , o hlavním městě Praze , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 273 / - třetí čtení ps2017-027-06-003-110.u1.p2.s1
Místo u stolku zpravodajů už zaujala za navrhovatele paní poslankyně Jana Mračková Vildumetzová a zpravodaj garančního výboru , kterým je výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj , pan poslanec Ivan Bartoš . ps2017-027-06-003-110.u1.p2.s2
Návrh na zamítnutí a pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 273 / 3 , který byl doručen 30 . ledna 2019 . ps2017-027-06-003-110.u1.p2.s3
Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 273 / 4 . ps2017-027-06-003-110.u1.p3.s1
Ptám se paní navrhovatelky , zda má zájem o vystoupení před zahájením rozpravy . ps2017-027-06-003-110.u1.p3.s2
Je tomu tak . ps2017-027-06-003-110.u1.p3.s3
Poprosím všechny přítomné o klid v sále , případně aby své debaty přenesli do předsálí . ps2017-027-06-003-110.u1.p3.s4
Ještě jednou prosím o klid ! ps2017-027-06-003-110.u2.p1.s1
Vážený pane předsedo , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , členové vlády , jsme ve třetím čtení novely zákona o obcích , o krajích , o hlavním městě Praze , která řeší kumulaci funkcí , kumulaci odměn . ps2017-027-06-003-110.u2.p1.s2
Chtěla bych říct , že tento návrh zákona , tak jak bylo zmíněno , předložili poslanci Ivo Vondrák , Helena Válková , Milan Pour , Petr Sadovský , Jakub Michálek , Pavel Staněk a další poslanci . ps2017-027-06-003-110.u2.p2.s1
Návrh spočívá v tom - znovu to zopakuji - že pokud je někdo poslanec , senátor nebo člen vlády a zároveň uvolněný zastupitel , to znamená hejtman , starosta , místostarosta , náměstek , radní , ale například i uvolněný předseda výboru , tak za tuto funkci by již po schválení tohoto zákona pobíral 40 % odměny . ps2017-027-06-003-110.u2.p2.s2
Finanční prostředky zůstanou v rozpočtech měst , obcí a krajů . ps2017-027-06-003-110.u2.p2.s3
Musím konstatovat , že tento návrh byl podpořen právě i Ministerstvem financí , protože finanční prostředky pak budou využity na různé požadavky a projekty v jednotlivých městech a obcích . ps2017-027-06-003-110.u2.p3.s1
Návrh zákona byl přikázán garančnímu výboru , výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj , který k tomuto návrhu zákona dal souhlasné stanovisko . ps2017-027-06-003-110.u2.p3.s2
Zároveň zde bylo předloženo pět pozměňovacích návrhů , kde garanční výbor ke všem pozměňovacím návrhům dal nesouhlasné , negativní stanovisko . ps2017-027-06-003-110.u2.p4.s1
Ještě bych chtěla zmínit , že účinnost této novely je navržena prvním dnem třetího kalendářního měsíce po jeho vyhlášení . ps2017-027-06-003-110.u2.p5.s1
A úplně v závěru bych chtěla shrnout , že návrh tohoto zákona má podporu vlády , která dala souhlasné , podporující stanovisko . ps2017-027-06-003-110.u2.p5.s2
Zároveň má podporu garančního výboru , výboru pro veřejnou správu . ps2017-027-06-003-110.u2.p5.s3
Chtěla bych vás všechny požádat o podporu tohoto zákona ve třetím čtení . ps2017-027-06-003-110.u2.p6.s1
Děkuji vám za pozornost . ps2017-027-06-003-110.u3.p1.s1
Já vám také děkuji , paní navrhovatelko , a otevírám rozpravu , do které je přihlášen v tuto chvíli jako první pan poslanec Benda . ps2017-027-06-003-110.u4.p1.s1
Vážený pane předsedo , vážená paní navrhovatelko , vážené dámy , vážení pánové , já bych chtěl vystoupit s tím , že se domnívám , že tento návrh zákona je nesmysl . ps2017-027-06-003-110.u4.p1.s2
Respektive že jeho jediný smysl je , aby navrhovatelé , kteří slíbili před volbami , že nebudou kumulovat funkce , mohli tvrdit , že tyto funkce mohou kumulovat , protože za ně není příliš mnoho placeno . ps2017-027-06-003-110.u4.p1.s3
Jinak pokládám za naprosto pochybené a jenom vycházející vstříc české závistivé nátuře , abychom snižovali někomu příjem za funkci , kterou plně vykonává . ps2017-027-06-003-110.u4.p2.s1
Je samozřejmě možné stanovit , a to jasně říká i Ústava České republiky , neslučitelnost funkcí . ps2017-027-06-003-110.u4.p2.s2
Můžeme samozřejmě říci , že je nesprávné , aby hejtmani byli současně zákonodárci v České republice . ps2017-027-06-003-110.u4.p2.s3
Jsou země , které to tak udělané mají . ps2017-027-06-003-110.u4.p2.s4
Možná že to někde dává smysl . ps2017-027-06-003-110.u4.p2.s5
Můžeme i říci , že starostové , uvolnění starostové nemají být zákonodárci v České republice , ale jedná se v tu chvíli o řešení střetu zájmů . ps2017-027-06-003-110.u4.p2.s6
Jestli ti lidé tady nelobbují příliš výrazně a příliš čitelně za zájmy své obce , svého regionu . ps2017-027-06-003-110.u4.p2.s7
Anebo řekneme , že to povolíme , to je dosavadní řešení , které trvá v České republice , já si myslím dokonce , že je správné . ps2017-027-06-003-110.u4.p2.s8
Ale pak tento pokus vyběhnout vstříc náladám veřejného mínění , které jsou přesvědčeny o tom , že jsme přeplácení ve všech pozicích , ve kterých jsme , a kdybychom sem nosili peníze , tak i tak jsme přeplácení a zkorumpovaní . ps2017-027-06-003-110.u4.p3.s1
Mně prostě připadá naprosto pochybené , nezlobte se na mě , je to snaha opravdu jenom vyhovět této závislosti . ps2017-027-06-003-110.u4.p3.s2
Prostě nechápu , proč bychom to měli dělat . ps2017-027-06-003-110.u4.p4.s1
Všichni ti lidé , kteří byli voleni do jedné nebo do druhé pozice , se to o nich vědělo . ps2017-027-06-003-110.u4.p4.s2
Když vezmu předsedu Senátu , současného , Jardu Kuberu , byl zvolen čtyřikrát senátorem . ps2017-027-06-003-110.u4.p4.s3
Stejně tak často byl zvolen primátorem Teplic . ps2017-027-06-003-110.u4.p4.s4
Všichni ti občané to věděli . ps2017-027-06-003-110.u4.p4.s5
A věděli , proč tak činí , a pokládali to za správné a rozumné a nikdy by si nemysleli , že si má z jedné nebo druhé pozice snižovat plat . ps2017-027-06-003-110.u4.p5.s1
Mně prostě tento způsob přístupu ke světu připadá opravdu velmi nesprávný . ps2017-027-06-003-110.u4.p5.s2
Pokud si myslíte , pokud si navrhovatelé myslí , vláda , výbor pro veřejnou správu , že dochází ke střetu zájmů v daných funkcích , že není správné , aby zákonodárcem byl současně někdo , kdo je zodpovědný za obec nebo kraj , protože třeba tady pak příliš výrazným způsobem vystupuje ve prospěch té obce nebo kraje . ps2017-027-06-003-110.u4.p5.s3
Pak řekněme , že to je střet zájmů , v některých oblastech takové věci máme stanovené , a řekněme , že není možné tyto pozice kumulovat . ps2017-027-06-003-110.u4.p5.s4
Myslím , že i tak by bylo férové to říci až od příštího volebního období , rozhodně ne v průběhu volebního období , které trvá . ps2017-027-06-003-110.u4.p5.s5
To bych pokládal za rozumné . ps2017-027-06-003-110.u4.p6.s1
Snižovat plat ? ps2017-027-06-003-110.u4.p6.s2
Já prostě nerozumím proč . ps2017-027-06-003-110.u4.p6.s3
To pak přijdeme za doktory , kteří tady jsou , kteří jsou taky pravděpodobně placeni z veřejného zdravotního pojištění , a řekneme : Vedle toho , že vykonávají funkci veřejného činitele , ústavního činitele , poslance , tak ještě jsou z veřejného zdravotního pojištění placeni za to , co dokážou - samozřejmě v čase , který jim na to zbývá - vykonat . ps2017-027-06-003-110.u4.p6.s4
Ale protože to je z veřejných peněz , tak by bylo asi vhodné , aby dostávali jenom 40 procent ? ps2017-027-06-003-110.u4.p6.s5
Přijdeme za dalšími profesemi , které povolujeme ? ps2017-027-06-003-110.u4.p7.s1
Já bych se velmi klonil k tomu a velmi bych prosil Sněmovnu , aby tento návrh zákona zamítla jako naprosto zbytečný populismus , který má možná řešit sliby některých a možná představy některých , jak všichni se musí práci v této Sněmovně věnovat na sto procent . ps2017-027-06-003-110.u4.p7.s2
Upřímně řečeno , u řady lidí je spíše na škodu , když se práci v této Sněmovně věnují na sto procent . ps2017-027-06-003-110.u4.p7.s3
Děkuji za pozornost . ps2017-027-06-003-110.u5.p1.s1
Děkuji , pane poslanče . ps2017-027-06-003-110.u5.p1.s2
Vaše vystoupení vyvolalo několik faktických poznámek . ps2017-027-06-003-110.u5.p1.s3
Nejprve pan poslanec Ferjenčík , připraví se pan poslanec Pávek . ps2017-027-06-003-110.u5.p1.s4
Prosím . ps2017-027-06-003-110.u6.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-027-06-003-110.u6.p1.s2
Chtěl bych reagovat prostřednictvím pana předsedajícího na kolegu Bendu ohledně toho tvrzení , že údajně nějací kumulátoři se snaží vylepšit si své černé svědomí prostřednictvím schválení tohoto zákona . ps2017-027-06-003-110.u6.p1.s3
Musím říct , že žádní piráti nekumulují dvě uvolněné funkce , a přesto ten zákon podporujeme , protože si myslíme , že je dobrý . ps2017-027-06-003-110.u6.p1.s4
A jedna věc jsou voliči těch lidí , zvláště v komunálních volbách , pro které může být konkrétně třeba výhodné , když starosta za ně potom lobbuje ve Sněmovně , ale druhá věc je systémové nastavení těch pravidel pro celou republiku . ps2017-027-06-003-110.u6.p1.s5
Vy nám často vyčítáte , že jsme příliš radikální a že chceme všechno hned , a teď najednou říkáte , má se buď povolit střet zájmů , nebo zakázat střet zájmů . ps2017-027-06-003-110.u6.p1.s6
My pouze navrhujeme opatření , které snižuje motivaci funkce kumulovat . ps2017-027-06-003-110.u6.p1.s7
Myslíme si , že je rozumné , a ve chvíli , kdy projde , můžeme vyhodnotit , jak funguje , jestli skutečně snížilo počet těch kumulátorů funkcí nebo ne , a pak se můžeme bavit například o střetu zájmů . ps2017-027-06-003-110.u6.p1.s8
My jsme chtěli jít nejdřív cestou snížení motivace kumulovat funkce , a potom můžeme jít klidně cestou zákazu střetu zájmů . ps2017-027-06-003-110.u6.p1.s9
Myslím si ale , že cesta správným směrem stojí za to . ps2017-027-06-003-110.u7.p1.s1
Děkuji . ps2017-027-06-003-110.u7.p1.s2
Další faktická poznámka , pan poslanec Pávek , připraví se pan poslanec Benešík . ps2017-027-06-003-110.u8.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedo . ps2017-027-06-003-110.u8.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , plně se ztotožňuji s argumentací Marka Bendy prostřednictvím pana předsedajícího . ps2017-027-06-003-110.u8.p1.s3
Ale to , co k tomu chci dodat , je , že pokud byste se rozhodli takový zákon schválit , tak by jeho účinnost musela být odložena o několik let , tak abychom neporušovali princip předvídatelnosti . ps2017-027-06-003-110.u8.p1.s4
Není možné zasahovat do probíhajícího volebního období a dalších období tam , kde dochází k té kumulaci , protože lidé , kteří kandidovali , kandidovali za předem známých podmínek a není možné tyto podmínky měnit uprostřed jejich mandátu . ps2017-027-06-003-110.u8.p1.s5
Tam je nesmírně důležité , pokud tady koalice má nějakou dohodu o tom , že tento zákon má projít , aby byla odložena jeho účinnost o několik let . ps2017-027-06-003-110.u8.p1.s6
Děkuji vám . ps2017-027-06-003-110.u9.p1.s1
Faktická poznámka , pan poslanec Benešík , připraví se pan poslanec Rais . ps2017-027-06-003-110.u10.p1.s1
Vážený pane předsedo , dámy a pánové , chtěl bych připomenout všem , že existuje institut neuvolněné funkce . ps2017-027-06-003-110.u10.p1.s2
Takto může kdokoli vykonávat funkci starosty , místostarosty , člena rady , hejtmana , vicehejtmana , člena krajské rady . ps2017-027-06-003-110.u10.p1.s3
Odměna za tuto funkci je stanovena zastupitelstvem od - do a zastupitelstvo může rozhodnout , že ta odměna je nula , anebo je do určité výše , která tak zhruba odpovídá tomu , co je zde navrhováno . ps2017-027-06-003-110.u10.p2.s1
Mám s tím osobní zkušenost . ps2017-027-06-003-110.u10.p2.s2
Když jsem byl zvolen poslancem a zastával jsem funkci starosty a bylo nepraktické necelý rok před komunálními volbami vyměnit starostu , tak jsem tu funkci dojel . ps2017-027-06-003-110.u10.p2.s3
Vykonával jsem funkci starosty , ale zastupitelstvo mě nechalo zneuvolnit s odměnou nula - na moji žádost . ps2017-027-06-003-110.u10.p3.s1
Prosím , udělejte to a nemusíme přijímat normu , která skutečně vyvolá velké problémy , protože je tady právě ta záležitost s předvídatelností a právě také proto , že je celá řada zákonodárců , kteří mají své zaměstnání placené z veřejných zdrojů - ve školství , ve zdravotnictví . ps2017-027-06-003-110.u10.p3.s2
Proč nepostihuje toto je , ale jenom uvolněné funkcionáře ? ps2017-027-06-003-110.u10.p3.s3
Čili znovu opakuji , máme tady institut , nechme toto na voličích . ps2017-027-06-003-110.u10.p3.s4
Můžete své funkce vykonávat na sto procent , se všemi pravomocemi a kompetencemi , s celým aparátem , jenom za to nemusíte pobírat odměnu . ps2017-027-06-003-110.u10.p3.s5
To je možné už dnes . ps2017-027-06-003-110.u10.p3.s6
Prosím , udělejte to . ps2017-027-06-003-110.u11.p1.s1
Děkuji . ps2017-027-06-003-110.u11.p1.s2
Faktická poznámka pan poslanec Rais . ps2017-027-06-003-110.u11.p1.s3
Připraví se pan předseda Stanjura . ps2017-027-06-003-110.u12.p1.s1
Přeji dobrý den všem . ps2017-027-06-003-110.u12.p1.s2
Já samozřejmě do toho návrhu nejsem nijak zatažen , takže rozumím tomu , proč zrovna čtyřicet procent , proč ne padesát a proč ne třeba třicet . ps2017-027-06-003-110.u12.p1.s3
To bych docela rád slyšel tedy odpověď , jestli to bylo dělané na základě nějaké analýzy , nebo jestli se někdo podíval z okna . ps2017-027-06-003-110.u12.p1.s4
To je první věc . ps2017-027-06-003-110.u12.p2.s1
Druhá věc . ps2017-027-06-003-110.u12.p2.s2
Domnívám se , že v průběhu hry se prostě nemají měnit pravidla , čili mělo by tedy se zvážit skutečně dohrát ty hry . ps2017-027-06-003-110.u12.p3.s1
A třetí poznámku mám k tomu , že řada funkcí - dopředu víme , že se vylučuje třeba to , abych byl ve funkci a současně byl poslanec . ps2017-027-06-003-110.u12.p3.s2
Tato pravidla hry by se měla dát vždycky dopředu a ne to prostě měnit v průběhu . ps2017-027-06-003-110.u12.p3.s3
Děkuji vám . ps2017-027-06-003-110.u13.p1.s1
Děkuji vám .