|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-03-13 ps2017-027-06-003-110 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

110. Návrh poslanců Jany Mračkové Vildumetzové, Ivo Vondráka, Heleny Válkové, Milana Poura, Petra Sadovského a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 273/ - třetí čtení

Date2019-03-13
Meetingps2017/027
Agenda Itemps2017/027/110
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/027schuz/s027196.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 1037 • previousnext

ps2017-027-06-003-110.u1.p1.s1 110.
ps2017-027-06-003-110.u1.p1.s2 Návrh poslanců Jany Mračkové Vildumetzové, Ivo Vondráka, Heleny Válkové, Milana Poura, Petra Sadovského a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 273/ - třetí čtení
ps2017-027-06-003-110.u1.p2.s1 Místo u stolku zpravodajů zaujala za navrhovatele paní poslankyně Jana Mračková Vildumetzová a zpravodaj garančního výboru, kterým je výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj, pan poslanec Ivan Bartoš.
ps2017-027-06-003-110.u1.p2.s2 Návrh na zamítnutí a pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 273/3, který byl doručen 30. ledna 2019.
ps2017-027-06-003-110.u1.p2.s3 Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 273/4.
ps2017-027-06-003-110.u1.p3.s1 Ptám se paní navrhovatelky, zda zájem o vystoupení před zahájením rozpravy.
ps2017-027-06-003-110.u1.p3.s2 Je tomu tak.
ps2017-027-06-003-110.u1.p3.s3 Poprosím všechny přítomné o klid v sále, případně aby své debaty přenesli do předsálí.
ps2017-027-06-003-110.u1.p3.s4 Ještě jednou prosím o klid!
ps2017-027-06-003-110.u2.p1.s1 Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, členové vlády, jsme ve třetím čtení novely zákona o obcích, o krajích, o hlavním městě Praze, která řeší kumulaci funkcí, kumulaci odměn.
ps2017-027-06-003-110.u2.p1.s2 Chtěla bych říct, že tento návrh zákona, tak jak bylo zmíněno, předložili poslanci Ivo Vondrák, Helena Válková, Milan Pour, Petr Sadovský, Jakub Michálek, Pavel Staněk a další poslanci.
ps2017-027-06-003-110.u2.p2.s1 Návrh spočívá v tom - znovu to zopakuji - že pokud je někdo poslanec, senátor nebo člen vlády a zároveň uvolněný zastupitel, to znamená hejtman, starosta, místostarosta, náměstek, radní, ale například i uvolněný předseda výboru, tak za tuto funkci by již po schválení tohoto zákona pobíral 40 % odměny.
ps2017-027-06-003-110.u2.p2.s2 Finanční prostředky zůstanou v rozpočtech měst, obcí a krajů.
ps2017-027-06-003-110.u2.p2.s3 Musím konstatovat, že tento návrh byl podpořen právě i Ministerstvem financí, protože finanční prostředky pak budou využity na různé požadavky a projekty v jednotlivých městech a obcích.
ps2017-027-06-003-110.u2.p3.s1 Návrh zákona byl přikázán garančnímu výboru, výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, který k tomuto návrhu zákona dal souhlasné stanovisko.
ps2017-027-06-003-110.u2.p3.s2 Zároveň zde bylo předloženo pět pozměňovacích návrhů, kde garanční výbor ke všem pozměňovacím návrhům dal nesouhlasné, negativní stanovisko.
ps2017-027-06-003-110.u2.p4.s1 Ještě bych chtěla zmínit, že účinnost této novely je navržena prvním dnem třetího kalendářního měsíce po jeho vyhlášení.
ps2017-027-06-003-110.u2.p5.s1 A úplně v závěru bych chtěla shrnout, že návrh tohoto zákona podporu vlády, která dala souhlasné, podporující stanovisko.
ps2017-027-06-003-110.u2.p5.s2 Zároveň podporu garančního výboru, výboru pro veřejnou správu.
ps2017-027-06-003-110.u2.p5.s3 Chtěla bych vás všechny požádat o podporu tohoto zákona ve třetím čtení.
ps2017-027-06-003-110.u2.p6.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-027-06-003-110.u3.p1.s1 vám také děkuji, paní navrhovatelko, a otevírám rozpravu, do které je přihlášen v tuto chvíli jako první pan poslanec Benda.
ps2017-027-06-003-110.u4.p1.s1 Vážený pane předsedo, vážená paní navrhovatelko, vážené dámy, vážení pánové, bych chtěl vystoupit s tím, že se domnívám, že tento návrh zákona je nesmysl.
ps2017-027-06-003-110.u4.p1.s2 Respektive že jeho jediný smysl je, aby navrhovatelé, kteří slíbili před volbami, že nebudou kumulovat funkce, mohli tvrdit, že tyto funkce mohou kumulovat, protože za není příliš mnoho placeno.
ps2017-027-06-003-110.u4.p1.s3 Jinak pokládám za naprosto pochybené a jenom vycházející vstříc české závistivé nátuře, abychom snižovali někomu příjem za funkci, kterou plně vykonává.
ps2017-027-06-003-110.u4.p2.s1 Je samozřejmě možné stanovit, a to jasně říká i Ústava České republiky, neslučitelnost funkcí.
ps2017-027-06-003-110.u4.p2.s2 Můžeme samozřejmě říci, že je nesprávné, aby hejtmani byli současně zákonodárci v České republice.
ps2017-027-06-003-110.u4.p2.s3 Jsou země, které to tak udělané mají.
ps2017-027-06-003-110.u4.p2.s4 Možná že to někde dává smysl.
ps2017-027-06-003-110.u4.p2.s5 Můžeme i říci, že starostové, uvolnění starostové nemají být zákonodárci v České republice, ale jedná se v tu chvíli o řešení střetu zájmů.
ps2017-027-06-003-110.u4.p2.s6 Jestli ti lidé tady nelobbují příliš výrazně a příliš čitelně za zájmy své obce, svého regionu.
ps2017-027-06-003-110.u4.p2.s7 Anebo řekneme, že to povolíme, to je dosavadní řešení, které trvá v České republice, si myslím dokonce, že je správné.
ps2017-027-06-003-110.u4.p2.s8 Ale pak tento pokus vyběhnout vstříc náladám veřejného mínění, které jsou přesvědčeny o tom, že jsme přeplácení ve všech pozicích, ve kterých jsme, a kdybychom sem nosili peníze, tak i tak jsme přeplácení a zkorumpovaní.
ps2017-027-06-003-110.u4.p3.s1 Mně prostě připadá naprosto pochybené, nezlobte se na , je to snaha opravdu jenom vyhovět této závislosti.
ps2017-027-06-003-110.u4.p3.s2 Prostě nechápu, proč bychom to měli dělat.
ps2017-027-06-003-110.u4.p4.s1 Všichni ti lidé, kteří byli voleni do jedné nebo do druhé pozice, se to o nich vědělo.
ps2017-027-06-003-110.u4.p4.s2 Když vezmu předsedu Senátu, současného, Jardu Kuberu, byl zvolen čtyřikrát senátorem.
ps2017-027-06-003-110.u4.p4.s3 Stejně tak často byl zvolen primátorem Teplic.
ps2017-027-06-003-110.u4.p4.s4 Všichni ti občané to věděli.
ps2017-027-06-003-110.u4.p4.s5 A věděli, proč tak činí, a pokládali to za správné a rozumné a nikdy by si nemysleli, že si z jedné nebo druhé pozice snižovat plat.
ps2017-027-06-003-110.u4.p5.s1 Mně prostě tento způsob přístupu ke světu připadá opravdu velmi nesprávný.
ps2017-027-06-003-110.u4.p5.s2 Pokud si myslíte, pokud si navrhovatelé myslí, vláda, výbor pro veřejnou správu, že dochází ke střetu zájmů v daných funkcích, že není správné, aby zákonodárcem byl současně někdo, kdo je zodpovědný za obec nebo kraj, protože třeba tady pak příliš výrazným způsobem vystupuje ve prospěch obce nebo kraje.
ps2017-027-06-003-110.u4.p5.s3 Pak řekněme, že to je střet zájmů, v některých oblastech takové věci máme stanovené, a řekněme, že není možné tyto pozice kumulovat.
ps2017-027-06-003-110.u4.p5.s4 Myslím, že i tak by bylo férové to říci od příštího volebního období, rozhodně ne v průběhu volebního období, které trvá.
ps2017-027-06-003-110.u4.p5.s5 To bych pokládal za rozumné.
ps2017-027-06-003-110.u4.p6.s1 Snižovat plat?
ps2017-027-06-003-110.u4.p6.s2 prostě nerozumím proč.
ps2017-027-06-003-110.u4.p6.s3 To pak přijdeme za doktory, kteří tady jsou, kteří jsou taky pravděpodobně placeni z veřejného zdravotního pojištění, a řekneme: Vedle toho, že vykonávají funkci veřejného činitele, ústavního činitele, poslance, tak ještě jsou z veřejného zdravotního pojištění placeni za to, co dokážou - samozřejmě v čase, který jim na to zbývá - vykonat.
ps2017-027-06-003-110.u4.p6.s4 Ale protože to je z veřejných peněz, tak by bylo asi vhodné, aby dostávali jenom 40 procent?
ps2017-027-06-003-110.u4.p6.s5 Přijdeme za dalšími profesemi, které povolujeme?
ps2017-027-06-003-110.u4.p7.s1 bych se velmi klonil k tomu a velmi bych prosil Sněmovnu, aby tento návrh zákona zamítla jako naprosto zbytečný populismus, který možná řešit sliby některých a možná představy některých, jak všichni se musí práci v této Sněmovně věnovat na sto procent.
ps2017-027-06-003-110.u4.p7.s2 Upřímně řečeno, u řady lidí je spíše na škodu, když se práci v této Sněmovně věnují na sto procent.
ps2017-027-06-003-110.u4.p7.s3 Děkuji za pozornost.
ps2017-027-06-003-110.u5.p1.s1 Děkuji, pane poslanče.
ps2017-027-06-003-110.u5.p1.s2 Vaše vystoupení vyvolalo několik faktických poznámek.
ps2017-027-06-003-110.u5.p1.s3 Nejprve pan poslanec Ferjenčík, připraví se pan poslanec Pávek.
ps2017-027-06-003-110.u5.p1.s4 Prosím.
ps2017-027-06-003-110.u6.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-027-06-003-110.u6.p1.s2 Chtěl bych reagovat prostřednictvím pana předsedajícího na kolegu Bendu ohledně toho tvrzení, že údajně nějací kumulátoři se snaží vylepšit si své černé svědomí prostřednictvím schválení tohoto zákona.
ps2017-027-06-003-110.u6.p1.s3 Musím říct, že žádní piráti nekumulují dvě uvolněné funkce, a přesto ten zákon podporujeme, protože si myslíme, že je dobrý.
ps2017-027-06-003-110.u6.p1.s4 A jedna věc jsou voliči těch lidí, zvláště v komunálních volbách, pro které může být konkrétně třeba výhodné, když starosta za potom lobbuje ve Sněmovně, ale druhá věc je systémové nastavení těch pravidel pro celou republiku.
ps2017-027-06-003-110.u6.p1.s5 Vy nám často vyčítáte, že jsme příliš radikální a že chceme všechno hned, a teď najednou říkáte, se buď povolit střet zájmů, nebo zakázat střet zájmů.
ps2017-027-06-003-110.u6.p1.s6 My pouze navrhujeme opatření, které snižuje motivaci funkce kumulovat.
ps2017-027-06-003-110.u6.p1.s7 Myslíme si, že je rozumné, a ve chvíli, kdy projde, můžeme vyhodnotit, jak funguje, jestli skutečně snížilo počet těch kumulátorů funkcí nebo ne, a pak se můžeme bavit například o střetu zájmů.
ps2017-027-06-003-110.u6.p1.s8 My jsme chtěli jít nejdřív cestou snížení motivace kumulovat funkce, a potom můžeme jít klidně cestou zákazu střetu zájmů.
ps2017-027-06-003-110.u6.p1.s9 Myslím si ale, že cesta správným směrem stojí za to.
ps2017-027-06-003-110.u7.p1.s1 Děkuji.
ps2017-027-06-003-110.u7.p1.s2 Další faktická poznámka, pan poslanec Pávek, připraví se pan poslanec Benešík.
ps2017-027-06-003-110.u8.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedo.
ps2017-027-06-003-110.u8.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, plně se ztotožňuji s argumentací Marka Bendy prostřednictvím pana předsedajícího.
ps2017-027-06-003-110.u8.p1.s3 Ale to, co k tomu chci dodat, je, že pokud byste se rozhodli takový zákon schválit, tak by jeho účinnost musela být odložena o několik let, tak abychom neporušovali princip předvídatelnosti.
ps2017-027-06-003-110.u8.p1.s4 Není možné zasahovat do probíhajícího volebního období a dalších období tam, kde dochází k kumulaci, protože lidé, kteří kandidovali, kandidovali za předem známých podmínek a není možné tyto podmínky měnit uprostřed jejich mandátu.
ps2017-027-06-003-110.u8.p1.s5 Tam je nesmírně důležité, pokud tady koalice nějakou dohodu o tom, že tento zákon projít, aby byla odložena jeho účinnost o několik let.
ps2017-027-06-003-110.u8.p1.s6 Děkuji vám.
ps2017-027-06-003-110.u9.p1.s1 Faktická poznámka, pan poslanec Benešík, připraví se pan poslanec Rais.
ps2017-027-06-003-110.u10.p1.s1 Vážený pane předsedo, dámy a pánové, chtěl bych připomenout všem, že existuje institut neuvolněné funkce.
ps2017-027-06-003-110.u10.p1.s2 Takto může kdokoli vykonávat funkci starosty, místostarosty, člena rady, hejtmana, vicehejtmana, člena krajské rady.
ps2017-027-06-003-110.u10.p1.s3 Odměna za tuto funkci je stanovena zastupitelstvem od - do a zastupitelstvo může rozhodnout, že ta odměna je nula, anebo je do určité výše, která tak zhruba odpovídá tomu, co je zde navrhováno.
ps2017-027-06-003-110.u10.p2.s1 Mám s tím osobní zkušenost.
ps2017-027-06-003-110.u10.p2.s2 Když jsem byl zvolen poslancem a zastával jsem funkci starosty a bylo nepraktické necelý rok před komunálními volbami vyměnit starostu, tak jsem tu funkci dojel.
ps2017-027-06-003-110.u10.p2.s3 Vykonával jsem funkci starosty, ale zastupitelstvo nechalo zneuvolnit s odměnou nula - na moji žádost.
ps2017-027-06-003-110.u10.p3.s1 Prosím, udělejte to a nemusíme přijímat normu, která skutečně vyvolá velké problémy, protože je tady právě ta záležitost s předvídatelností a právě také proto, že je celá řada zákonodárců, kteří mají své zaměstnání placené z veřejných zdrojů - ve školství, ve zdravotnictví.
ps2017-027-06-003-110.u10.p3.s2 Proč nepostihuje toto je, ale jenom uvolněné funkcionáře?
ps2017-027-06-003-110.u10.p3.s3 Čili znovu opakuji, máme tady institut, nechme toto na voličích.
ps2017-027-06-003-110.u10.p3.s4 Můžete své funkce vykonávat na sto procent, se všemi pravomocemi a kompetencemi, s celým aparátem, jenom za to nemusíte pobírat odměnu.
ps2017-027-06-003-110.u10.p3.s5 To je možné dnes.
ps2017-027-06-003-110.u10.p3.s6 Prosím, udělejte to.
ps2017-027-06-003-110.u11.p1.s1 Děkuji.
ps2017-027-06-003-110.u11.p1.s2 Faktická poznámka pan poslanec Rais.
ps2017-027-06-003-110.u11.p1.s3 Připraví se pan předseda Stanjura.
ps2017-027-06-003-110.u12.p1.s1 Přeji dobrý den všem.
ps2017-027-06-003-110.u12.p1.s2 samozřejmě do toho návrhu nejsem nijak zatažen, takže rozumím tomu, proč zrovna čtyřicet procent, proč ne padesát a proč ne třeba třicet.
ps2017-027-06-003-110.u12.p1.s3 To bych docela rád slyšel tedy odpověď, jestli to bylo dělané na základě nějaké analýzy, nebo jestli se někdo podíval z okna.
ps2017-027-06-003-110.u12.p1.s4 To je první věc.
ps2017-027-06-003-110.u12.p2.s1 Druhá věc.
ps2017-027-06-003-110.u12.p2.s2 Domnívám se, že v průběhu hry se prostě nemají měnit pravidla, čili mělo by tedy se zvážit skutečně dohrát ty hry.
ps2017-027-06-003-110.u12.p3.s1 A třetí poznámku mám k tomu, že řada funkcí - dopředu víme, že se vylučuje třeba to, abych byl ve funkci a současně byl poslanec.
ps2017-027-06-003-110.u12.p3.s2 Tato pravidla hry by se měla dát vždycky dopředu a ne to prostě měnit v průběhu.
ps2017-027-06-003-110.u12.p3.s3 Děkuji vám.
ps2017-027-06-003-110.u13.p1.s1 Děkuji vám.

Text viewDownload CoNNL-U